• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Suomalaista kauppiasta ja postia ei kiinnosta mitä ilmeisemmin edelleenkään paskan vertaa kerätä kotimaahan varastoja edes perus huonekalunvaraosille. Saatika harjoittaa järkevän hintaista verkkokauppaa. Kiersin kaikki paikalliset rautakaupat, mätänetistä puuiloon eikä mistään löytynyt. Tämänkin osan kohdalla puhutaan niinkin mystisestä tuotteesta jota todennäköisesti olisi jopa löytynyt 2000-luvun alkupuolella jopa kotimaisista rautakaupoista ympäri maan. Ehkä rautakauppojenkin kannattaa keskittyä vaan vastaisuudessa suklaan ja t-paitojen myymiseen että saadaan ne "katteet kohdalleen"
Juuri näin. Nykyään varaosien valikoima on suomessa ihan toivoton. Itse hain ennen Virosta kaiken, koska siellä jopa pienemmissä rautakaupoissa on suurempi valikoima. Juuri kävin paikallisessa Kodin Terrassa, jossa käsityökoneiden valikoima on kuta kuinkin kahden merkin valikoima ja vain pieni osa näiden valmistajien konetarjonnasta. Kun miettii miten jättisuuri se terran halli on, niin itsellä ei ole kerrassaan mitään ymmärrystä. Heidän valikoimasta puuttuvilla työkoneillaan jäisi useimmat työt tehtyä.
Itsekin myyntihommissa työskennelleenä opin, että liike haluaa myydä suppeasti ja vain niitä tuotteita, joilla saadaan tehtyä nopeasti iso kate ja joita saadaan pidettyä jatkuvasti varastossa (erittäin hyvä saatavuus). Ja puuttuvat pienrakennustarvikkeet (ruuvit, tulpat, saranat, pienet kiinnikkeet, jne) monesti korvataan joillain kelvottoman heikoilla kiinaversioilla, jotka pussitetaan ja myydään isolla katteella Habo, Pisla, Prof, sun muilla nimillä. Näistä pussitetuista useimmiten puuttuu juuri aina ne mitä itse etsin, eli ne ovat olleet 90% turhia tuotteita.

Jos taas haluaa kodinkoneita- ja kodinelektroniikkaa korjata, niin niillekin varaosien (moottorit, kiinnikkeet, letkut, piirilevyt, laitteen kuluvat rungon osat, jne) saaminen on usein toivotonta, vaikka kyselee huollot läpi sähköpostitse ympäri Suomen. Ulkomaiset sen sijaan myyvät yllättävän laajasti koko valmistajan varaosakatalogia. Hyvin monet suomalaiset kodinkonekorjaamot ovat vuosien varrella sanoneet, ettei heillä ole kyseistä osaa, eikä muka saada edes tilaamalla.

Elektroniikkakomponentien valikoima ja -hintataso on ihan järkyttävä suomessa. Väkisin joutuu tilaamaan ulkomailta ja usein menee USA:n tilausta matkaan ja päälle tulee kaupan hirveä postimaksu ja nyt tämä uusi Postin Tuontisakko™. Suomalaisten kauppojen valikoiman kanssa kun pitäisi pärjätä.. on kuin luolassa asuisi. Jos laite on rikki, osta uusi. Jos Talossa on joku paikka rikki, niin osta vaikka uusi Talopaketti. Kaikkia auton osiakaan en romutusikäiseen (15v) autooni autooni löydä vaikka kaikki varaosaliikkeet on käyty läpi, mutta heti löytyi autotarvikeliikkeistä googlaamalla pilvin pimein alkuperäisosaa.

Jos on yritteliäs, niin keksii itse ratkaisut ja tilaa ammattilaisilta (kunhan pääsee hinnasta sopuun) vaikka sitten paremmat sohvan jalat, kuten itse tein. Nyt mahtuu robotti-imurikin sohvan alle kun suomalaisella sohvamerkillä ei ollut myynnissä korkeampia petsilakattuja puujalkoja.
 
Lisää muuten Aliexpress ihan oikeasti Euroopastakin tuleviin paketteihin tuon alvin sit päälle.
"...or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU. "
Ei kai sen nyt noin pitäisi mennä?
Esim.

Lain mukaan: KYLLÄ.
Käytännössä on kuitenkin saanut tilattua monta vuotta "EU Express"-tilauksilla ilman ALV:tä jo vuosia vaikka puhelimia. Tässä pitää ymmärtää, että käytännössä Kiinasta harmaatuotuna olisi pitänyt itse maksaa verot. Ei kuitenkaan kukaan maksanut ja noilla oli jopa jotain palveluja, että verot maksetaan puolestasi, jos jää tulliin... Ei se tee hommasta yhtään enempää laillista.
Nyt vaan noudatetaan lain kirjainta paremmin..Ja siitä tulee juuri sinulle tappiota - ja sekös ärsyttää. Suosittelen nielemään tämän kiukun ja maksamaan ne verot, niinkuin kunnon kansalainen. Yllättävän paljon porukka täällä on valmiita tinkimään kaikesta (moraalista, etiikasta, yleisistä käyttäytymissäännöistä) kun voi säästää pari euroa...
 
Lain mukaan: KYLLÄ.
Käytännössä on kuitenkin saanut tilattua monta vuotta "EU Express"-tilauksilla ilman ALV:tä jo vuosia vaikka puhelimia. Tässä pitää ymmärtää, että käytännössä Kiinasta harmaatuotuna olisi pitänyt itse maksaa verot. Ei kuitenkaan kukaan maksanut ja noilla oli jopa jotain palveluja, että verot maksetaan puolestasi, jos jää tulliin... Ei se tee hommasta yhtään enempää laillista.
Nyt vaan noudatetaan lain kirjainta paremmin..Ja siitä tulee juuri sinulle tappiota - ja sekös ärsyttää. Suosittelen nielemään tämän kiukun ja maksamaan ne verot, niinkuin kunnon kansalainen. Yllättävän paljon porukka täällä on valmiita tinkimään kaikesta (moraalista, etiikasta, yleisistä käyttäytymissäännöistä) kun voi säästää pari euroa...
Kerrotko mihin lakiin tämä perustuu? Jos tuote lähetetään EU-alueelta, myyjä vastaa alveista lähetysmaassa, näin se ainakin tähän mennessä on mennyt. En ole koskaan kuullut, että myyjäfirman kotipaikalla olisi tässä merkitystä.

Termi "harmaatuonti" ei muuten tarkoita mitään verojen välttelyä. Enkä myöskään ole asiasta kiukuinen, ihmettelin vaan.
 
Kerrotko mihin lakiin tämä perustuu? Jos tuote lähetetään EU-alueelta, myyjä vastaa alveista lähetysmaassa, näin se ainakin tähän mennessä on mennyt. En ole koskaan kuullut, että myyjäfirman kotipaikalla olisi tässä merkitystä.
Suomen arvonlisäverolain 19 b § 1 mom kohtaan 2:
Jos elinkeinonharjoittaja mahdollistaa markkinapaikkaa, alustaa, portaalia tai vastaavaa sähköistä rajapintaa käyttämällä toisen elinkeinonharjoittajan suorittaman tavaroiden myynnin, hänen katsotaan myyneen tavarat ostajalle ja toisen elinkeinonharjoittajan myyneen ne hänelle, edellyttäen että kyseessä on:
[...]
2) Yhteisöön sijoittautumattoman elinkeinonharjoittajan muulle kuin elinkeinonharjoittajalle Suomessa tai muussa jäsenvaltiossa suorittama tavaroiden myynti.

Tuo taas perustuu EU:n arvonlisäverodirektiivin artiklan 14 a kohtaan 2:
2. Kun verovelvollinen mahdollistaa yhteisöön sijoittautumattomien verovelvollisten suorittamat yhteisön sisäiset tavaroiden luovutukset muulle kuin verovelvolliselle henkilölle sähköisen rajapinnan, kuten markkinapaikan, alustan, portaalin tai vastaavien välineiden kautta, verovelvollisen, joka mahdollistaa luovutukset, on katsottava itse vastaanottaneen ja luovuttaneen kyseiset tavarat.

Tarkoituksena tässä on se, että kun kauppapaikka kerää ja tilittää ALVin, ei EU:n ulkopuoliselta myyjältä "unohdu" tilittää sitä. Tämä on osa 1.7. tehtyjä isoja uudistuksia.
 
Mitäköhän tapahtuu, kun tilasin reipas kuukausi sitten Aliexpressistä tavaraa, eikä kuulunut ikinä mitään, paitsi tämmöinen oli tullut viime viikolla s-postiin.
Olin viikonlopun kunnon lomalla, niin ei tullut paljon säpöä tiirailtua.

"Hei!
Tämä on muistutus lähetyksestä, jonka säilytysaika päättyy 9.7. Voit noutaa sen alla mainitusta noutopisteestä. Muistathan ottaa mukaan henkilöllisyystodistuksen."


Eli siis säilytysaika päättynyt ja paketti tod. näk. menossa jo takaisin Kiinaan. Onkohan turha kysellä edes osaa rahasta takaisin? Jotenkin niin outo tapaus.
Ilmeisesti saapunut matkahuollolle 2.7, mutta en jostain syystä saanut ilmoitusta matkahuollolta tai Aliexpressiltä, vasta kuin tuon viimeisen varoituksen, että huomenna lähtee paketti takaisin.
 
Mitäköhän tapahtuu, kun tilasin reipas kuukausi sitten Aliexpressistä tavaraa, eikä kuulunut ikinä mitään, paitsi tämmöinen oli tullut viime viikolla s-postiin.
Olin viikonlopun kunnon lomalla, niin ei tullut paljon säpöä tiirailtua.

"Hei!
Tämä on muistutus lähetyksestä, jonka säilytysaika päättyy 9.7. Voit noutaa sen alla mainitusta noutopisteestä. Muistathan ottaa mukaan henkilöllisyystodistuksen."
Voisi kuvitella että jos aito sähköposti, niin juttujen mukaan palautuu paketit, mutta tähän kohtaan mennessä olet varmaan jo kysynys noutopisteesta ettei ole enään hyllyssä. 9.7 perjantai, joten hyvällä säkää olisi ehkä voinut viikonloppuna / ma aamuna olla, siinä tapauksessa että palautus olisi seuraavana arkipäivänä kun noutaja käy.

Ilmeisesti sinulla ei mitään seuranta tunnuksia, tekstaria ei tullut, no se voi johtua puutteellisesti numeroista, mutta säköposti osoite on ollut, se vähän vastaanottajan vastuulla että että sähköpostit seuraa. (eikä ohjaa roskiin).

Onko se myyjän vika jos jättää tavaran noutamatta, jos unohdetaan se miten kannattaa tehdä, vaan mikä olisi hyvä ratkaisu, niin kai uusi toimitus.
Teknisesti varmaan selkeintä niin että "et saanut tavaraa", rahat takaisin, ja tilaat uuden.
 
Juuri tuon takia itse otan heti seurantatunnuksen ylös ja seurailen paketteja noin parin päivän välein. Itselläkin on jäänyt noita "paketti on noudettavissa" -viestejä saapumatta jonkun verran niin mieluummin itse seurailee vähän milloin saattaisi olla noudettavissa.

Mutta tosiaan, tuurilla saattaa olla vielä noutopaikassa eikä ole vielä kerinnyt lähteä takaisin. Tuonkin taitaa nähdä seurannasta eli jos ei ole vielä "palautuu lähettäjälle" -tietoa niin äkkiä soittoa noutopaikkaan.
 
Onko se myyjän vika jos jättää tavaran noutamatta, jos unohdetaan se miten kannattaa tehdä, vaan mikä olisi hyvä ratkaisu, niin kai uusi toimitus.
Teknisesti varmaan selkeintä niin että "et saanut tavaraa", rahat takaisin, ja tilaat uuden.

Matkahuollolle tuosta kannattaisi soittaa jos sattuisi vielä olemaan siellä.
 
Toimiiko tuo verojen maksu ostohetkellä missä kauppapaikoissa?

Aliexpressistä ja eBaystä muutamaa tuotetta katsellut, mutta koriin lisätessä ne ei ainakaan tarjoa sitä verojen maksumahdollisuutta.

Eikä kiinnosta maksuun saakka painaa kokeeksi, koska silloin halvemmaksi tulee tilata samat näytönsuojat Saksasta kuin alkaa iteljoonille ja tullille maksamaan niitä maksuja Suomessa jos verojen maksu ei onnistukkaan kassalla.
 
Toimiiko tuo verojen maksu ostohetkellä missä kauppapaikoissa?

Aliexpressistä ja eBaystä muutamaa tuotetta katsellut, mutta koriin lisätessä ne ei ainakaan tarjoa sitä verojen maksumahdollisuutta.

Eikä kiinnosta maksuun saakka painaa kokeeksi, koska silloin halvemmaksi tulee tilata samat näytönsuojat Saksasta kuin alkaa iteljoonille ja tullille maksamaan niitä maksuja Suomessa jos verojen maksu ei onnistukkaan kassalla.
Kyllä Alissa toimii/toimi. Ei tuo tainnut näkyä vielä ostoskorissa vaan myöhemmin.
 
Kyllä Alissa toimii/toimi. Ei tuo tainnut näkyä vielä ostoskorissa vaan myöhemmin.

Onko kellään tullut tuotteita läpi tuon jälkeen? Itsellä meni salamajalusta rikki, ja tarttisin uuden. Tuo on semmoinen euron-parin kilke, jota tarvitsen. Olisi todella kiva, että tästä voisi maksaa pelkät ALV:t, eikä tarvitsisi maksaa tuotteen arvon ylittävää käsittelymaksua.

--

Tarkoitus oli tosiaan olla tilaamatta mitään, mutta tarpeita ei voi ennakoida ja puhun siis tällaisesta muovipalasta, jonka tarkoitus on vaan pitää salamia pystyssä ja olla pieni ja mukanakulkeva:
 

Liitteet

  • salami.JPG
    salami.JPG
    19,5 KB · Luettu: 23
Onko kellään tullut tuotteita läpi tuon jälkeen? Itsellä meni salamajalusta rikki, ja tarttisin uuden. Tuo on semmoinen euron-parin kilke, jota tarvitsen. Olisi todella kiva, että tästä voisi maksaa pelkät ALV:t, eikä tarvitsisi maksaa tuotteen arvon ylittävää käsittelymaksua.
Minun Alissa ALV:it maksettu paketti on (yhä) Virossa lentokentällä. Ehkäpä ensi viikolla voisi olla täällä, jos homma toimii... Tuo luultavasti tulee Matkahuollon toimittamana, joten siitä ei välttämättä voi päätellä miten asiat Postin kautta menee.
 
Tänään tuli ensimmäinen paketti Aliexpressistä muutoksen jälkeen.

Maksoin ALV:t jo Aliexpressiin, mutta tullaukseen tarvittaisiin myyjän IOSS tunniste. Onko jokaisella Aliexpress myyjällä oma IOSS tunniste, vai kaikilla yhteinen?

Mistähän tuon IOSS numeron löytäisi?
 
Samassa yhteydessä vois kysyä tuosta IOSS:stä vielä jos joku on perehtynyt, että jääkö tuo ALVin maksatus kohdemaahan myyjän vastuulle vai meneekö se Aliexpressin kautta esim? Ettei käy sellaista skenaariota että myyjä ei maksa alvia vaan vetää sen omaan taskuun...
 
Tänään tuli ensimmäinen paketti Aliexpressistä muutoksen jälkeen.

Maksoin ALV:t jo Aliexpressiin, mutta tullaukseen tarvittaisiin myyjän IOSS tunniste. Onko jokaisella Aliexpress myyjällä oma IOSS tunniste, vai kaikilla yhteinen?

Mistähän tuon IOSS numeron löytäisi?

Tuolla on ohjeet. Kuvan kohdasta Download Invoice saa ladattua tuon invoicen (olettaen että alibaban verkkosivu toimii silloin kun sitä tarvitsee) Melkeinpä suosittelisin että lataa varmuuden vuoksi tuon Invoicen koneelle jo ennakkoon/oston yhteydessä jos tulli on sitä mieltä että pitää todistaa asioita ettei kaadu ainakaan alibaba sivuston bugailuun (jota pyrkii tekevän kohtuu useasti ainakin palaute puolella).

Veikkaisin että kun nakkaa tuon invoicen liitteenä tullipostin sähköpostin ja ilmoittaa että tuotteesta on peritty jo artiklan ja lain mukaiset verot lähtömaassa luulis riittävän.
kc-oss-1624548619715-image.png
 
Viimeksi muokattu:

Tuolla on ohjeet. Kuvan kohdasta Download Invoice saa ladattua tuon invoicen (olettaen että alibaban verkkosivu toimii silloin kun sitä tarvitsee) Melkeinpä suosittelisin että lataa varmuuden vuoksi tuon Invoicen koneelle jo ennakkoon/oston yhteydessä jos tulli on sitä mieltä että pitää todistaa asioita ettei kaadu ainakaan alibaba sivuston bugailuun (jota pyrkii tekevän kohtuu useasti ainakin palaute puolella).

Veikkaisin että kun nakkaa tuon invoicen liitteenä tullipostin sähköpostin ja ilmoittaa että tuotteesta on peritty jo artiklan ja lain mukaiset verot lähtömaassa luulis riittävän.
Tein pari päivää sitten Aliexpressiin tilauksen ja maksuvaiheessa veloitettiin ALV.
Latasin sitten invoice:n koneelle, mutta siinä ei kyllä mielestäni ole mainintaa IOSS tunnuksesta. Vero on kyllä eritelty laskulla ja siinä näkyy myyjän lisäksi marketplace operator eli "Alibaba.com Singapore E-commerce private Limited". Riittääköhän tuo operaattoritieto tullipostille? Mutta tosiaan mitään varsinaista IOSS tunnusta tuolla invoice:lla ei ole ilmoitettu. Tilausta ei ole vielä lähetetty, vaan on edelleen käsittelyvaiheessa, joten en tiedä ilmestyykö se IOSS tunnus siinä vaiheessa jonnekin?
 
Tilasin keväällä Aliexpressistä "hyvissä ajoin" 10€ arvosta ladattavia paristoja. Lähetyksessä kesti ja kesti ja myydä pahoitteli sitä useampaan kertaan, antoi myös useamman seurantanumeron joista vain tämä viimeinen on löytynyt parcelappilla ja se näyttää että kirje olisi lähtenyt Saksasta viime viikolla ja saapunut Suomeen pari päivää sitten.

Näyttääkö tuo nyt postille siltä että paketti on EU:n sisäinen eikä mitään ylimääräistä tarvitse tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin, että Saksassa on tämä 1.7. uudistus toteutettu muuten saman lailla kuin täällä, mutta siellä ei alle euron veroja veloiteta:


Is there an exemption limit?

From July 1, 2021, there will be no exemption from import sales tax for shipments with a value of up to 22 euros, which means that taxes must be paid for almost all shipments. However, taxes of less than one euro are not levied.

I received a shipment and didn't have to pay any import duties. What could be the reason?

The seller may have registered to participate in the Import One Stop Shop (IOSS) in one of the EU member states. In this case, goods with a value of no more than 150 euros that you buy outside the EU do not incur any additional import duties at customs, as an import sales tax exemption is granted. However, since the seller is obliged to pay the taxes due to the EU via the above-mentioned VAT system, these duties are usually already included in the seller's final invoice amount. Taxes of less than one euro are not levied.

Vähän periaattellisessa mielessä risoo, kun tämä tarkoittaa, että siellä on kuitenkin raja edelleen käytössä pienille lähetyksille. Jännä, että tämä EU:n laajuinen uudistus nyt kuitenkin sitten toteutettu maakohtaisesti soveltaen ja täällä tietenkin tiukemman mukaan. Täällä siis vastaisi sitä, että 4 euron lähetykset olisivat edelleen veloituksettomia. Tähän menisi pääosin omat Aliexpress/Ebay ostokset, jotka ovat muuten vaikeasti ostettavia tavaroita tyyliin pussi tietynlaisia ledejä tai muita elektroniikkakomponentteja, liittimiä, joku tietyn tyyppinen kaapeli jne. Sellaisia tavaroita mitä täältä saa kaupasta tosi nihkeästi, pakko ostaa kerralla valtava määrä tai ovat vaan törkeän hintaisia.
 
Tein pari päivää sitten Aliexpressiin tilauksen ja maksuvaiheessa veloitettiin ALV.
Latasin sitten invoice:n koneelle, mutta siinä ei kyllä mielestäni ole mainintaa IOSS tunnuksesta. Vero on kyllä eritelty laskulla ja siinä näkyy myyjän lisäksi marketplace operator eli "Alibaba.com Singapore E-commerce private Limited". Riittääköhän tuo operaattoritieto tullipostille? Mutta tosiaan mitään varsinaista IOSS tunnusta tuolla invoice:lla ei ole ilmoitettu. Tilausta ei ole vielä lähetetty, vaan on edelleen käsittelyvaiheessa, joten en tiedä ilmestyykö se IOSS tunnus siinä vaiheessa jonnekin?
En osaa kyllä tuohon sanoa. Veikkaisin että kohdan Invoice No. : vastaa sitä IOSS yhteenkäypää veronumeroa. Onko kyseinen numero sama tositteissa? Omasta mielestä tullille pitäis riittää tuo invoice kuitti sinällään. Ei tämä kiinasta shoppailu ensimmäinen kerta ole kun tulli noita verotuksia selvittelee ulkomaantuonnille varmastikaan. Mutta sittenpähän sen näkee. Itse meinaan kuitenkin nakata tuon Tax Invoicen mikäli tarvetta ilmenee. Enemmänkin tullin ongelma elleivät kykene ilmoitetusta tiedosta parsimaan.

Invoicen lopussa myös maininta että alibaba soveltaa hollannin verokäytänteiden mukaan. EI pitäis vaikuttaa mielestäni suomessa koska tullioperoi myös EU:n tasolla eli hollannista operoitu/tiliteyty verot pitäis kelvata siinä missä mikä muukin.
 
Niin, onhan tuo invoice no. FI-alkuinen eli alkaa maatunnisteella.
IOSS-numerot alkavat kirjaimilla IM, ei FI.

Toisin kuin tavalliset ALV-numerot, IOSS-numeroa ei tarvitse näkyä kuitilla/laskulla (kun normaali käyttötapa on se että se välittyy kuljetusyhtiön kautta suoraan määrämaan tullille).
 
IOSS-numerot alkavat kirjaimilla IM, ei FI.

Toisin kuin tavalliset ALV-numerot, IOSS-numeroa ei tarvitse näkyä kuitilla/laskulla (kun normaali käyttötapa on se että se välittyy kuljetusyhtiön kautta suoraan määrämaan tullille).
Eli siis jos invoicella ei näy IOSS numeroa ei pidä huolestua, koska jos kaikki toimii niin kuin pitääkin niin IOSS numero välittyy myyjältä kuljetusyhtiön kautta tullille?
Mutta jos numero katoaa matkalla ja tulee vaatimus tullaamisesta, niin silloinko riittää kun lähettää ko. invoicen tullille missä näkyy että ALV on maksettu ostohetkellä? Postin/Tullin ohjeissa kun puhutaan vain että tullaus pitää tehdä ja ALV maksaa uudestaan ja sen jälkeen periä myyjältä takaisin maksettua ALV:tä. Jos siis myyjältä ei saa IOSS numeroa tullasta varten.
Saas nähdä miten käy :eek:
 
Tilasin keväällä Aliexpressistä "hyvissä ajoin" 10€ arvosta ladattavia paristoja. Lähetyksessä kesti ja kesti ja myydä pahoitteli sitä useampaan kertaan, antoi myös useamman seurantanumeron joista vain tämä viimeinen on löytynyt parcelappilla ja se näyttää että kirje olisi lähtenyt Saksasta viime viikolla ja saapunut Suomeen pari päivää sitten.

Näyttääkö tuo nyt postille siltä että paketti on EU:n sisäinen eikä mitään ylimääräistä tarvitse tehdä?
No perkule näin kävi! Kirje ja parin euron arvoiset patterit tulivat juuri postiluukusta ilman tullauksia.
 
Eli siis jos invoicella ei näy IOSS numeroa ei pidä huolestua, koska jos kaikki toimii niin kuin pitääkin niin IOSS numero välittyy myyjältä kuljetusyhtiön kautta tullille?
Joo.
Mutta jos numero katoaa matkalla ja tulee vaatimus tullaamisesta, niin silloinko riittää kun lähettää ko. invoicen tullille missä näkyy että ALV on maksettu ostohetkellä? Postin/Tullin ohjeissa kun puhutaan vain että tullaus pitää tehdä ja ALV maksaa uudestaan ja sen jälkeen periä myyjältä takaisin maksettua ALV:tä. Jos siis myyjältä ei saa IOSS numeroa tullasta varten.
Luulen että Tullin ohjeet pitävät paikkaansa, eli jos IOSS-numero ei tavoita Tullia niin mikään lasku ei riitä vaan tarvitaan IOSS-numero tai sitten pitää periä ALV takaisin myyjältä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Itse en meinaa laittaa kyllä tikkua ristiin asian suhteen mädäntyköön tullissa siinä tapauksessa ja dispuuttaan ostoksen alibaban kanssa. Tullilaitos voi omasta toimestaankin päivittää kanssa nuo järjestelmänsä. Mitä todennäköisemmin tullilla on pääsy IOSS tietokantaan johonka aliexpresskin on rekisteröitynyt. Tuolla Invoice kuitilla voidaan varmentaa että aliexpress on nimenomaan perinyt tuon alv ja tilittää sen joskus. Tämä ei ole mielestäni ostajan ongelma jos tulli ei osaa eikä halua hakea tietoja. Lisäksi tuo alv+2.9 maksuttaminen jo invoice IOSS maksetusta tuotteesta on perusteetonta ja tuplaverotusta joka ei ole ok.

Mitä ilmeisemmin tulli kuvittelee että IOSS vaatiminen olisi heidän osaltaan perusteltua "huijaamisen"-kiertämisessä. Mutta kannattaa muistaa että ihan se riittää jo rikkomukseksi jos tuon invoice kuitin joku tehtailee itse joka on sinällään rikos. Se että jos aliexpress ei jostain syystä tilitä noita alv ei ole ostajan ongelma vaan tullin tulee lähteä käymään oikeutta siinä tapauksessa kiinassa tai tarkemmin varmaan hollannissa saatavistaan.
 
Tänään tuli kesäkuun alussa tilattu paketti turkista, eikä jäänyt tulliin. Oli kuitenkin isokokoinen paketti, joten miten lie päässyt ohi livahtamaan.

Saakos noita alveja jotenkin alista välteltyä helposti? Ei viitsisi aineettomista ostoista turhaan alveja maksella.
 
Tullin sivustolla Kaikki tullataan – EU:n ulkopuolelta tulevat paketit on tullattava 1.7.2021 alkaen - Tulli

"Entä jos kuljetusyritys ei saa myyjältä IOSS-tunnistetta? Jos Posti tai muu kuljetusyritys ei saa myyjältä IOSS-tunnistetta, sinun täytyy tullausvaiheessa joko maksaa arvonlisävero uudelleen tai ilmoittaa IOSS-tunniste itse. Pyydä tarvittaessa IOSS-tunniste myyjältä. Jos et kuitenkaan saa myyjältä IOSS-tunnistetta, joudut maksamaan arvonlisäveron uudelleen tullauksen yhteydessä. Tullauksen jälkeen voit hakea arvonlisäveron takaisin myyjältä. Arvonlisäveron maksaa takaisin myyjä, ei Tulli. Tilaathan tavaroita vain luotettavista verkkokaupoista."
 
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
 
Viimeksi muokattu:
briteistä tuli muutama leffa suoraan postilaatikkoon jotka oli heinäkuun puolella ebaystä tilattu eikä näkäjään tarvinnu tullata.
 
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
No, eipä noissa minun parin tilauksen invoicessa ollut IOSS numeroa eli siinä mielessä noista invoiceista ei ole apua tullaukseen. Oletko lähettänyt myyjälle viestiä ja kysynyt IOSS tunnistetta, kuten tullin ohjeissa kehotetaan?
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
Jos on tilattu ennen 1.7.2021 niin sitä kuittia ei ole saatavilla.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Jos on tilattu ennen 1.7.2021 niin sitä kuittia ei ole saatavilla.

Kiitoksia, tämähän se oli :) Muistelin, ettei tilauksesta noin kauan ollut, mutta olihan siitä. Sainpas tuon jokatapauksessa jo kun ehdin kysäistä kauppiaalta ja sitäkautta selvisi :)
 
Tilasin ennen kuun vaihdetta Briteistä paketin, saapui Suomeen kuun vaihteen jälkeen.
Jumitti 1,5vko:a Postissa.
Soitin sinne tänään ja aspa laittoi sen tullattavien listalle (oli kuulemma molemmat tiedot, ei tarvitse ja tarvitsee, siksi ei paketti edennyt mihinkään). Ehkä siksi kun lähettäjä oli merkannut sen "Gift" tunnuksella.
Maksoin tullin ja käsittelymaksun, toivotaan että tulee joskus perille.

Tilasin Kanadasta ebay:n kautta paketin jonka kuitissa on IOSS numero.
Kysyin samalla Postin kanssa asioidessa että meneehän tämä nyt sitten helpommin ja eikö OmaPostissa pitäisi olla tieto saapuvasta tavarasta etukäteen tehtävää digitullausta varten.
Kuulemma joissain paketeissa tieto välittyy ja joissain ei, minun ei :hmm:
Tullaus sinänsä on helppo ja nopea ja kun tuo IOSS on, niin ei ongelmaa sen suhteen.

Tilasin eilen Aliexpressistä (Kiina) paketin ja sen invoice:ssa ei IOSS tunnusta näy kuten täällä jo muutkin totesivat.
Siitä myyjälle kysely, ei ole vielä vastannut.

Tuon UK paketin tullatessa ei siellä ollut mahdollisuutta lähetellä mitään kuitteja, kysyttiin IOSS numeroa.
Eli sen perusteella on aika heikoilla jos ei Ali kuitteihin IOSS numeroa kirjaa.

edit: Aliexpress myyjä vastasi noin vuorokaudessa ja nyt on IOSS numero lähetykselle.
Toivon mukaan jatkossa se tulee ilman että tarvitsee joka kerta erikseen kysyä.
Seurannassa lukee että toimitus viivästyy, uusi toimitusarvio syyskuun 16. pv :rofl:
No eipä näillä kiire ole että ihan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin Kanadasta ebay:n kautta paketin jonka kuitissa on IOSS numero.
Kysyin samalla Postin kanssa asioidessa että meneehän tämä nyt sitten helpommin ja eikö OmaPostissa pitäisi olla tieto saapuvasta tavarasta etukäteen tehtävää digitullausta varten.
Kuulemma joissain paketeissa tieto välittyy ja joissain ei, minun ei :hmm:
Tullaus sinänsä on helppo ja nopea ja kun tuo IOSS on, niin ei ongelmaa sen suhteen.
Eikös IOSS tarkoita sitä, että verot on jo maksettu etukäteen kun ostit tuotteen, joten eihän niitä nyt uudestaan tarvitse enää maksaa...

Mä luulin, että tuollaiset tulee automaattisesti sukkana läpi. Tai ainakin pitäisi.
 
Eikös IOSS tarkoita sitä, että verot on jo maksettu etukäteen kun ostit tuotteen, joten eihän niitä nyt uudestaan tarvitse enää maksaa...
Juurikin näin, Kanadan paketista on maksettu etukäteen ALV ja on se IOSS.
Kaikki silti tullataan ja kun Posti ei jostain syystä tuosta mun tulevasta paketista ole tuota IOSS:ää etukäteen saanut, niin mun pitää itse se tullata Tullin sivuilla johon laitan sen IOSS numeron ja sit pitäs paketin edetä.
Jos siinä kohdin joudun maksamaan jotain Postin käsittelymaksuja, niin ne saa perittyä takaisin kun lähettää sinne tulliselvityksen jossa on tietoa ettei veroja tarvitse maksaa.
Myyjä kyllä kirjoitti vielä varuiksi IOSS:n kuoreenkin vaan ei se taida riittää.

edit:
Tulikin juuri sopivasti tänään Suomeen tuo Kanadan paketti.
- Postilta tekstari että pitää tullata
- Linkin kautta tullaamaan jonne annoin tavaran arvon ja IOSS numeron että VAT on jo maksettu
- Tullauspäätöksestä kopio itselle
- OmaPostiin tuli näkyviin että tullauspäätös hyväksytty
- Sähköpostia osoitteeseen huolinta(at)posti.com vapautuspyyntö paketille ja Tullin päätös liitteenä
Nyt odotellaan josko paketti tulisi perille.

Onhan tämä kyllä aivan perseestä jos jokaisesta paketista pitää erikseen pyytää Postilta vapautuspäätös palautelomakkeen kautta tai tuon huolinnan kautta kuten tullatessa ohjeistus oli.
Ruuhkauttaa aivan järjettömästi palvelua ja paketit tulee pitkällä viiveellä.
Tuohon tulee kyllä joku muutos varmaan aika pikaisesti.
Vai luulevatko että ihmiset huvikseen maksavat sen 2,90eur käsittelymaksua jokaisesta paketista vaikka ei ole tarve.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran päivitystä tuosta omasta 1.7 jälkeen alista tilatusta muutaman euron paketista että trackingiin putkahtanut seuraava tieto:

16.7 Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
VAT on the shipment has been paid at the time of purchase. Posti will handle the customs declaration on your behalf

Samalla tuo RP********YP seurankoodi vaihtunut matkan varrella SP*******FI eli postin kautta kulkee ja mitä ilmeisemmin alibaban IOSS/alv tiedot välittyy postille. Uskosin että homma pelaa siis ilman ongelmia. Valittuna tais postituksessa olla yanwen special line-yw joka seurannalla ja ilmaisella toimituksella. Nähtäväksi vielä jää onko tällä eroa esim supersaveriin ilman trackingiä. Periaatteessa niidenkin pitäis mennä ihan samalla tavalla, mutta never know. Ainakin alustavasti nuo trackätyt kirjeet tulis läpi ilman ongelmia.
 
Ensimmäinen testitilaus tulossa Ebaysta kiinasta. Ainakaan vielä ei ole muodostettu (kannattaa käydä katsomassa esim. MONIPUOLINEN LÄHETYSTEN SEURANTA | 17TRACK niin poppaa esille sinne) SP seurantakoodia josta näkisi kulkeeko mukana Postin tullauksen ohittava koodi, koska VAT on maksettu ostettaessa.
Näköjään aina sama koodi käytössä joten se varmaan kannattaa mainita jos tulliin jämähtää ja vaatii vapautus sähköpostin lähettämistä.
lentoposti.png
tullille.png



Onhan tämä kyllä aivan perseestä jos jokaisesta paketista pitää erikseen pyytää Postilta vapautuspäätös palautelomakkeen kautta tai tuon huolinnan kautta kuten tullatessa ohjeistus oli.
Ruuhkauttaa aivan järjettömästi palvelua ja paketit tulee pitkällä viiveellä.
Tuohon tulee kyllä joku muutos varmaan aika pikaisesti.
Vai luulevatko että ihmiset huvikseen maksavat sen 2,90eur käsittelymaksua jokaisesta paketista vaikka ei ole tarve.
Turha kai tuosta on postia syyttää kun myyjän tehtävä on se syöttää järjestelmään kun tilaus on tehty. Eikä kyse ole postin järjestelmästä vaan EU:n
Kannattaa huomata miten Ebayssa korostetaan kuinka pakettiin kirjoitettu koodi ei riitä.

Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.

Itse olen aina käyttäny orders-> view detail-> kuvakaappaus sivusta.
En ole ostanu vat laskutuksen aikaan joten itselläkää ei ole noita download nappeja. Tässä postissa on ylempänä spoilerissa kuva miten voit koettaa toimia, jos ei enää toimi varmaan kuuluu vastausta takasin.
Nuo IOSS numerot on yrityskohtaisia ja niitä ei kerrota jukisuuteen luettelona. Joku voisi kyllä kertoa ne.
 
Viimeksi muokattu:
Turha kai tuosta on postia syyttää kun myyjän tehtävä on se syöttää järjestelmään kun tilaus on tehty. Eikä kyse ole postin järjestelmästä vaan EU:n
Kannattaa huomata miten Ebayssa korostetaan kuinka pakettiin kirjoitettu koodi ei riitä.
En tässä kohdin Postia syytäkään, totean vaan että on perseestä että Posti saa tässä tapauksessa tullauspäätöksen järjestelmän mukana, mutta silti pitää vielä 2,90 euron käsittelymaksun välttääkseen lähettää erikseen Postille sähköpostia jossa on tuo Tullin päätös että paketti voi jatkaa matkaa.
Ihan mitä vaan muuta, mutta tuo on liian kankeaa kun joku siellä Postin päässä joutuu ne sähköpostit lukemaan ja kliksauttelemaan että paketti voi jatkaa matkaa. Asiakkaana tietysti vituttaa odotella päiväkään ylimääräistä.
edit:
Kysyin asiaa just nyt Postin asiakaspalvelusta ja kuulemma järjestelmässä ollut häiriöitä eikä vapautusta pitäisi erikseen pyytää jokaisesta paketista joista ALV on jo maksettu tilatessa ja Tulli ei peri maksua.
Siis niissä tilanteissa kun Postille ei IOSS ole jostain syystä välittynyt.
Parannuksia kuulemma tulossa.

Tuossa mun Brittien paketissa oli Postin tai Tullin järjestelmässä niin että vaaditaan tullaus ja ei vaadita tullausta, siksi paketti ei edennyt Postin varastolta mihinkään.
Piti siis soittaa sinne että joku aspan henkilö laittoi sen manuaalisesti tullaukseen.
Mikä lie järjestelmäbugi tämäkin, ei ainakaan edesauta pakettien sujuvaa kulkua.

IOSS
Omassa ebay Kanadan paketissa oli tosiaan tuo sama numero IM2760000742
AliExpressin numero on IM5280002556
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olen odotellut yhtä paketti jo jonkun aikaa alista ja jossakin vaiheessa tuo unohtui. Katsoin nyt vähän tarkemmin että löytyykö mitään lisää infoa ja löytyihän sitä.

Pitää varamaan pistää 7pv päästä valitusta menemään kun ei ole saapunut. Aika paljon ollut itsellä tämän vuoden puolella noita mistä joutunut laittamaan valitusta, onneksi kuitenkin rahat tainnut tulla kaikista takaisin.
 

Liitteet

  • seuranta 1.jpg
    seuranta 1.jpg
    111,7 KB · Luettu: 310
  • seuranta2.jpg
    seuranta2.jpg
    98,9 KB · Luettu: 307
Ekaa kertaa jouduin tullaamaan Tullin ja Postin uudella järjestelmällä ja maksamaan tuon 2,9 euron käsittelymaksun postille. Kyseessä oli siis 50 euron postipaketti USA:sta ilman IOSS-juttuja.

1626444023775.png



Koko systeemihän on tietysti aivan saatanan kankea ja ärsttävä monine kirjautumisineen. Lähettäisivät edes valokuvan paketista (tällaisen saa monessa edelleenlähetyspalvelussa), että sais enemmän käryä mistä paketista on kyse, jos annetaan vain seurantakoodi (joka voi olla vaihtunut matkalla). Miksi asiakkaan pitää myös syöttää paketin saapumispäivä kaavakkeeseen, kun sinne kuitenkin annetaan seurantakoodi jne. Nyt kun tästä veloitetaan niin sopii odottaakin edes jotain palvelua.

Eniten huvitti kuitenkin tullin kaavakkeessa tämä kohta (en tiedä miksi tämä oli englanniksi):

1626444216718.png


Luulis siellä jollakin (Tiedolla?) kellojen soivan, jos tehdään tuollainen kaavake, johon pitää syöttää aina sama summa.

Onko joku seurannut miten tämän 2,9 euron palvelumaksun kanssa on tapahtunut Kuluttajavirastossa? Sinnehän tehtiin valituksia joku aika sitten. Samaahan ei sallittu kuriirifirmoille.
 
Viimeksi muokattu:
1626444934581.png

Kuinkahan moni maksaa mukisematta tuon 2,90eur vaikka ei olisi tarvetta.
Tuo juuri on se kohta jonka kankeuden määrää en voi käsittää, pitää lähettää sähköpostia saadakseen vapautuksen paketille.
 
1626444934581.png

Kuinkahan moni maksaa mukisematta tuon 2,90eur vaikka ei olisi tarvetta.
Tuo juuri on se kohta jonka kankeuden määrää en voi käsittää, pitää lähettää sähköpostia saadakseen vapautuksen paketille.

Tuo on kyllä ankeaa toimintaa. Tullihan lähettää sen tiedon vapautumisesta Postille.
 
Postilta tuli illalla tekstari tuohon ebay Kanadan pakettiin liittyen, että pitää maksaa 2,90 euroa käsittelymaksua vaikka kuten tuossa selitin niin sen VAT oli maksettu etukateen ja tullasin IOSS numerolla, tullausmaksu 0,00eur.
Pistin siitä kahteen paikkaan ohjeen mukaan Postille vapautuspyynnön Tullin päätös liitteenä ja asiakaspalvelija OmaPostissa kirjoitti että on vapautettu ja matkalla minulle.
:mad:
SMS Posti.jpg

edit:
Soitin taas kerran Postin tulliasioiden numeroon 01002215
"Pistän viestiä eteenpäin..."

Oli kyllä mukava aspa vastailemassa ja ymmärsi harmituksen.
Vika on heidän järjestelmässä tässäkin kohdin, paketti on kuulemma tulossa tekstarista huolimatta.
(Kuinkahan moni viimeistään tässä kohdin suorittaa 2,90eur maksun... :rolleyes: )
Sanoi kyllä että IOSS:n välittyminen on lähettäjästä kiinni...kumma kun ebay:n kaltainen pulju ei saa ohjeistettua myyjiään / pakottaa järjestelmänsä lähettämään IOSS:n, kun AliExpressistä kuulemma homma on toiminut täysin ongelmitta, ehkä kiinalaisilla on parempi ryhti.
Tosin tuskin Kiinasta on vielä 1.7. jälkeen tilattuja paketteja tullut...

Taidan jättää EU:n ulkopuolelta tilaamatta ainakin siihen asti kun saavat homman toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
WoW


eBay ja Paypal molemmat päättivät tapauksen hyväkseni missä Venäläinen ostaja jätti 3080 kortin hakematta postista.

Tällä hetkellä kortti ollut n.4kk matkalla ja tulossa takaisin. Seurannan mukaan maanantaista asti ollut Vantaalla.

Olen puulla päähän lyöty kyllä. Olin 90% varma, että ainakin menee rahat ja ehkä myös kortti kun olen vähän skeptinen mitä sieltä mahtaa tulla takaisin. No nyt ainakin jää rahat ja pian varmaan näkee tuleeko alkuperäinen paketti takaisin. Jos tulee ehjänä niin kai mä muutaman euron voisin ostajalle laittaa?
 
WoW


eBay ja Paypal molemmat päättivät tapauksen hyväkseni missä Venäläinen ostaja jätti 3080 kortin hakematta postista.

Tällä hetkellä kortti ollut n.4kk matkalla ja tulossa takaisin. Seurannan mukaan maanantaista asti ollut Vantaalla.

Olen puulla päähän lyöty kyllä. Olin 90% varma, että ainakin menee rahat ja ehkä myös kortti kun olen vähän skeptinen mitä sieltä mahtaa tulla takaisin. No nyt ainakin jää rahat ja pian varmaan näkee tuleeko alkuperäinen paketti takaisin. Jos tulee ehjänä niin kai mä muutaman euron voisin ostajalle laittaa?

No jos se on sun kortti ja paketti tulee ehjänä ja avaamattomana takaisin niin kai sille ostajalle kuuluisi antaa rahat takaisin miinustettuna ne kulut mitä sinulle itsellesi on tuosta hommasta koitunut.
Mutta jokainen meistä tietysti toimii oman moraalinsa mukaisesti. Jos mielestäsi ostaja on toiminut niin pahasti väärin että ansaitsee menettää koko kauppasumman niin eipä siihen muiden mielipiteet paljoa vaikuta.
 
No jos se on sun kortti ja paketti tulee ehjänä ja avaamattomana takaisin niin kai sille ostajalle kuuluisi antaa rahat takaisin miinustettuna ne kulut mitä sinulle itsellesi on tuosta hommasta koitunut.
Mutta jokainen meistä tietysti toimii oman moraalinsa mukaisesti. Jos mielestäsi ostaja on toiminut niin pahasti väärin että ansaitsee menettää koko kauppasumman niin eipä siihen muiden mielipiteet paljoa vaikuta.

Joo pitää miettiä. Ei kovin suuri mielenkiinto ole palauttaa ainakaan täyttä summaa miinus kulut, koska todennäköinen kusettaja. Otti muhunkin yhteyttä ekan kerran, että missä paketti miksei kurriiri soita kun oli 2vk ollut seurannan mukaan Pietarin postissa. Voi olla, että paikalliset tullit ja alvit yllätti tai sitten kun siinä meni oikeasti 1kk ennenkuin paketti oli matkustanut tonne asti maailmaa niin oli hommannut jo muualta toisen kortin.

Avainasemassa oli varmaan melkein 2kk kestänyt postin selvitys paketista sen jälkeen kun se oli ollut sen melkein 2kk matkalla. Sieltä tuli alkuviikosta vihdoin postia:

"Lähetys xx on palautumassa Suomeen, koska vastaanottaja ei noutanut lähetystä paikallisesta toimipisteestä. Häneen oltiin useasti yhteydessä ja vielä ennen palauttamista soitettiin, mutta hän ei ollut Pietarissa.

Valitettavasti tällä hetkellä palautumisessa voi kestää tavallista pidempään koronavirustilanteen takia. "


Sain tuon lisättyä paypal disputeen kun avasin sinne toisen tapauksen (noihin ei normaalisti voi kirjoittaa kuin kerran). Sieltä tuli hienosti samana päivänä vastaus, että lisäävät tiedon alkuperäiseen tapaukseen. Ja nyt loppuviikosta ratkaisu asiaan mun hyväksi.

1590€ makso korttista. Postit sinne 50€ postit tänne varmaankin toiset 50€. Paypal palkkio 90€ ebay palkkio 250€. Kaiken lisäksi kortin arvo romahtanut, OEM kortti jonka jälleenmyynti hinta suomessa on varmaan nyt sellanen 1100€. Puhumattakaan siitä ajasta mitä joutunut tähän käyttämään.

Katotaan tuleeko sieltä millanen yhteydenotto nyt kun keissit on klousattu on kuitenkin yhteystiedot...

Hänen kommentti disputeen:

"The package didnt was delivered by unknown reason. i call to post express service many times, they all time says wait delivery wait delivery. also i coming in post office because at track number shows its was in post office, but they tell me they dont have that package i must wait delivery. now package going back to the seller and i cant do nothing in this situation "

Oli tosiaan kuukauden siellä postissa noutoa odottamssa ja itsekkin yritin hänelle lähetellä jotain ryskin postin numeroja ja sähköposteja, että soita/pistä postia. Mulle ainakin sieltä tuli samantien vastaus, että eivät vastaile ulkomaalaisille. Koskaan en saanut tietää mitä olisivat hänelle vastanneet.

95% kusetti tuon noudon suhteen. Mielenkiinnolla odotan, että oisko ollut joku frendi vielä postissa ja paketista puuttuisi kortti kun tulee tänne. Jos siellä on ehjä kortti ja toimii niin ehkä mä jonkun 500€ voisin palauttaa, toisaalta kiinnostaisi vittujakaan. Jos olisi ollut alusta asti rehellinen niin eiköhän tähän joku ratkaisu olisi löydetty.

e: Jos on maksanut paypallin luottokortilla niin voinee sitä kautta riitauttaa myös. Tai sitten laittaa Igorin pesäpallomailalla ovelle...
 
Viimeksi muokattu:
Onko tällaisesta firmasta kokemuksia?
Ymmärsin että noi olis EUn sisällä Espanjassa varastot joten ei tarviis kikkailla tullien kanssa.

Pitäis tilaa hiireen uudet kytkimet eli muutaman euron kilkkeestä kyse joten ei suurempia hävittävää, mutta kysytään josko joku täällä tietäisi kyseisestä firmasta enemmän ja tosiaan lähinnä noiden tullipelleilyjen takia.

Ja siis jos jotakuta kiinnostaa niin nämä kytkimet kyseessä:
 
Onko tällaisesta firmasta kokemuksia?
Ymmärsin että noi olis EUn sisällä Espanjassa varastot joten ei tarviis kikkailla tullien kanssa.

Pitäis tilaa hiireen uudet kytkimet eli muutaman euron kilkkeestä kyse joten ei suurempia hävittävää, mutta kysytään josko joku täällä tietäisi kyseisestä firmasta enemmän ja tosiaan lähinnä noiden tullipelleilyjen takia.

Ja siis jos jotakuta kiinnostaa niin nämä kytkimet kyseessä:
Näyttää olevan varastoja vähän siellä sun täällä: (aika karsea google-käännös koko sivusto)

Miten lähettää paketteja?
Pakkaukset varastostamme Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä ja Kiinassa toimitetaan ePacketin tai EMS: n avulla tuotteen painosta ja koosta riippuen. Yhdysvaltain varastostamme lähetetyt paketit lähetetään USPS: n kautta.
 
Näyttää olevan varastoja vähän siellä sun täällä: (aika karsea google-käännös koko sivusto)

Miten lähettää paketteja?
Pakkaukset varastostamme Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä ja Kiinassa toimitetaan ePacketin tai EMS: n avulla tuotteen painosta ja koosta riippuen. Yhdysvaltain varastostamme lähetetyt paketit lähetetään USPS: n kautta.
Joo itsekkin vasta äsken hokasin. Noistahan ei sitten visiin yhtään tiiä mistä mikäkin paketti tulee..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom