Kyllä laskisin arvoa myös käytetylle ajalle. Etsit sopivan tuotteen ja odottelet pari viikkoa että tulee perille. Testaat että on speksien mukainen. Jos ei ole, niin reklamaatio todisteineen Alille. Vrt. ostat tuotteen lähempää ja saat sen mitä tilaat ilman mahdollista häslinkiä.
Kerran yksi videokameran tallennus epäonnistui totaalisesti kun olin olin tilannut 32 gigaisen SD-muistikortin Kiinasta muistaakseni eBaysta tai AliExpressistä. Kesken tilaisuuden se tallennus oli vain sammunut. Ajattelin että olin vahingossa sammuttanut, mutta ei se lähtenyt edes jatkamaan.
Tutkin sitten kotona sen muistikortin testiohjelmalla, niin sen kapasiteetti oli väärennetty näyttämään 32 gigaista ja testin perusteella sen koko oli 8 gigatavua sen jälkeen kirjoita ja verifioi kirjoitus epäonnistui. Myös kortin nopeus oli ihan jotain muuta kuin sen korttimallin piti olla.
Valitttavasti kortin olin ostanut jo vuosi tms. aiemmin, niin eipä tuolta rahoja saanut takaisin.
Sen jälkeen olen ostanut kortit lähinnä Amazonista suoraan Amazonin myymänä ja toimittamana tai sitten Suomesta tunnetuilta jälleenmyyjiltä.
Iso homma siinä on muutaman euron säästän vuoksi tilata Kiinasta kortteja kun oma vaivansa siinä on kuitenkin ajaa testiohjelma isolle muistikortille ja tarkistaa se kokonaan.
Joskus tuttava tilasi 18650 litium-akkuja Kiinasta taskulamppuun. Lamppu sitten hyytyi melkoisen vauhdilla niillä. Akkutesteri näytti murto-osaa luvatusta kapasiteetista. Pisti sen akun sitten palasiksi, niin sisällä oli jotain epämääräistä purua ja sitten pieni akku tinattuna sinne paskan keskelle.
Varmaan Kiinasta saa hyvääkin tavaraa ja hyvällä säästöprosentilla tuollaisia, mutta pitää tosiaan perusteellisesti katsoa että myyjällä on pitkä historia ja palautteet kunnossa. Ja varautua silti testaamaan ne perusteellisesti hetimmiten kun saapuvat perille.
Jos on tärkeää tallennettavaa tyyliin häät tms. tai vaikka lamppua tarvii mukaan erävaellukselle, niin ei kannata riskiä minusta ottaa.