AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Reddit käyttäjät sanovat, että ostohistorialla ja profiililla on myös iso merkitys. Näin varmasti onkin, mutta missä määrin on sitten toinen asia. Eli paljon ostavat ja arvosteluita kirjoittavat profiilit saavat helpommin sana-sanaa-vastaan tilanteissa positiivisen ratkaisun. Taisipa siellä olla jotain väitteitä jopa profiilikuvan merkityksestä. Sinänsä ihan mahdollista, niin kauan kuin ihmisellä on jotain harkintavaltaa asioissa. Miksei muutenkin. Lähde tälle on tosiaan reddit, joten varmana faktana en alkaisi tämän puolesta väittelemään.
Saattaa olla näin. Itsellä satoja tilauksia Aliexpressistä, pitkälti yli kymmenen vuoden ajalta ja aina menneet disputet läpi. Mitään ihan räikeää huijausta ei ole kyllä edes tullut vastaan, koska enimmäkseen tilailen myyjiltä, joilta tehty paljon tilauksia ja hyvät arviot. Kerran piruuttaan kokeeksi tilasin Hitachin/Hikokin akkukäyttöisen naulapyssyn, jonka hinnasta tiesin, että ei sieltä voi siihen hintaan tulla mitään oikeaa tavaraa. Tuli sitten pikku muovipussi, jonka sisään oli pursotettu pari uretaaniklönttiä. Disputesta heti rahat tuli takaisin.

Tulee edelleen ostettua erityisesti PAL konsolipelejä Briteistä vaikka Brexit oli ja meni, mutta miten noista tietää joille maksaa verot ostovaiheessa?

Vituttaa kun ostanut jo pelin ja sitten Suomen puolella tulli alkaa vinkumaan vielä suojelurahoja kun osa brittipeleistä on verotettu jo ostaessa :angry:

Mistäs penninvenyttäjä-asiantuntijat tilaavat usb-tikut? ihan vakavissani kysyn, kun tarvetta alkaa olla ja verkkokaupan hyllyhinnat huimaa päätä. Paljon onkin jo tietoa mistä ei ainakaan kannata tilata.

Itse asiassa, minulla on tarve tällaisille , mutta ei noita isompia. Haluaisin tilata USB-tikun jolla onnistuu
  • Windows-asennus
  • BIOS-flashback (tämä tärkeintä!)
  • Normaalit BIOS-päivitykset
  • Myös Linux-asennus
Windows-asennuksesta voin tinkiä, mutta BIOS-flashback ei toiminut omalta tikulta, niin korjaisin asian. Ei todellakaan tarvitse tilaa ja voi olla vaikka 2GB tikku, kunhan toimii. Mieluiten kuitenkin 8GB, koska siiihen mahtuu nykyiset Win11-imaget ja Linux-imaget.

Budjettini on kympin luokkaa. USB2-nopeudet riittää.

Itse asiassa, minulla on tarve tällaisille , mutta ei noita isompia. Haluaisin tilata USB-tikun jolla onnistuu
  • Windows-asennus
  • BIOS-flashback (tämä tärkeintä!)
  • Normaalit BIOS-päivitykset
  • Myös Linux-asennus
Windows-asennuksesta voin tinkiä, mutta BIOS-flashback ei toiminut omalta tikulta, niin korjaisin asian. Ei todellakaan tarvitse tilaa ja voi olla vaikka 2GB tikku, kunhan toimii. Mieluiten kuitenkin 8GB, koska siiihen mahtuu nykyiset Win11-imaget ja Linux-imaget.

Budjettini on kympin luokkaa. USB2-nopeudet riittää.

Muistikaupasta olen itse joskus tilannut. En osaa sanoa noista kaikista käyttötarkoituksista, mutta tuolla on alle kympin tikkuja ja pienempiä kapasiteetteja myös.

Mitä täällä tapahtuu
Saatan olla humalassa

Pointtini siis että vituttaa nämä UK myyjät joilta ostaessa ei mene verot ja muut kustannukset suoraan, vaan joutuu maksamaan nuo Suomen puolella. Jotkut brittimyyjät ottaa nuo suoraan ja silloin kolahtaa ostettu peli/leffa ~viikon päästä ostohetkestä postiluukusta aivan kuten ostaisit Suomesta joltain yksityiseltä.

Tulee edelleen ostettua erityisesti PAL konsolipelejä Briteistä vaikka Brexit oli ja meni, mutta miten noista tietää joille maksaa verot ostovaiheessa?

Vituttaa kun ostanut jo pelin ja sitten Suomen puolella tulli alkaa vinkumaan vielä suojelurahoja kun osa brittipeleistä on verotettu jo ostaessa :angry:

Sehän UK ei kuulu EU:n ja ETA:n vapaakauppa-alueeseen ja tulliliittoon, niin niistä sieltä tilattavista kerätään alvit ja tullitkin jos on riittävän kallis.

Aiemmin tuli tilattua useamman kerran vuodessa käytettyä tavaraa ja elektroniikkaa Iso-Britanniasta. Loppui ainakin omalta kohdaltani se kokonaan, kun brexit tuli.

Ehkä jotain harvinaisempaa harrastus- ja varaosaa sieltä kannattaa edelleen tilata jos muualta ei saa. Tai ainakin hinnan pitää olla se kolmannes halvempi mitä sisämarkkinoilta tilatulla on.

Britti Amazonista ja ebaysta olen katsonut ostopaikaksi käytetyille peleille, mutta nykyään ei enää pysty kun ovat mielestäni karanneet kokonaiskuluiltaan.

2008-2010 tilailin paljon pelejä briteistä, niin paljon pelejä irtosi alle 10€:lla kaikkine kuluineen

Noina vuosina UK kuului EU:hun ja vielä Amazon.co.uk oli ilmaiset postit, kun tilasi tarpeeksi paljon.

Nyt kaikki tuodaan erillisen tullauksen kanssa, maksetaan 25.5% ALV ja muut kustannukset, niin ei ole rahallisesti kannattanut sitten Brexitin.

Joo siis ebay mulla ostopaikka, sori kun unohtui mainita. Ja yksityisiä nuo myyjät, ei mitään bulkkikaman myyjiä

Noina vuosina UK kuului EU:hun ja vielä Amazon.co.uk oli ilmaiset postit, kun tilasi tarpeeksi paljon.

Nyt kaikki tuodaan erillisen tullauksen kanssa, maksetaan 25.5% ALV ja muut kustannukset, niin ei ole rahallisesti kannattanut sitten Brexitin.

Amazon.UK käsittääkseni perii myymistään tavaroista suoraan sen EU- tai Suomen alvin.

Aikoinaan tosiaan oli ne maksuttomat postit Suomeen Amazon UK:sta kun tilasi muistaakseni jollakin 30-40 eurolla.

Tainnut Saksan Amazon DE viedä 99 prosenttia Suomesta olleista UK variantin asiakkaista.

Matkanäyttö spressistä ollut viime aikoina keskustelua kun kuulemma pikkurahalla vastaavat isojen merkkien laatutasoa.
Päätinpä sitten kokeilla mitä sieltä tulee. Helmikuun alessa nappasin "Anmite" merkkisen 16 tuumainen ruudun, kuponkien jälkeen 85 euroa.
Lupailivat kuuta ja taivasta sillä hinnalla joten olin että joo joo, kunhan nyt edes tekstit näy.

No perhana, kyllä vain oli 2560x1600 144 hertzillä. Ja kyllä valoa riittää (en tie onko ihan sitä 500 mutta ainakin kirkkaampi kuin 300 nitsin näyttö)

Joku ihme lägi siinä on varsinking HDR toistamiseen kanssa, mutta kakkosruutuna peliopas-lukemiseen ei paljon väliä. Pelko kuitenkin toteutui kun huomasin tehdasvirheen ruudussa, olihan siinä yksi täplä ilman väriä. No ei muuta ku mainitsemaan asiaa myyjälle niin ehdotti että pistän dispute. Sieltä sitten tuli 21 euron suora rahanpalautus vaihtoehtona. Verrattuna vaivannäöstä siitä että postittaisin jonnekin hevonkuuseen ilman takuuta että tuote tai rahat ikinä näy niin tarttuin tilaisuuteen heti.

Nyt pyörinyt 440 tuntia ja täplä osittain hävinnyt. Toimii, ja halvalla.

Matkanäyttö spressistä ollut viime aikoina keskustelua kun kuulemma pikkurahalla vastaavat isojen merkkien laatutasoa.
Päätinpä sitten kokeilla mitä sieltä tulee. Helmikuun alessa nappasin "Anmite" merkkisen 16 tuumainen ruudun, kuponkien jälkeen 85 euroa.
Lupailivat kuuta ja taivasta sillä hinnalla joten olin että joo joo, kunhan nyt edes tekstit näy.

No perhana, kyllä vain oli 2560x1600 144 hertzillä. Ja kyllä valoa riittää (en tie onko ihan sitä 500 mutta ainakin kirkkaampi kuin 300 nitsin näyttö)

Joku ihme lägi siinä on varsinking HDR toistamiseen kanssa, mutta kakkosruutuna peliopas-lukemiseen ei paljon väliä. Pelko kuitenkin toteutui kun huomasin tehdasvirheen ruudussa, olihan siinä yksi täplä ilman väriä. No ei muuta ku mainitsemaan asiaa myyjälle niin ehdotti että pistän dispute. Sieltä sitten tuli 21 euron suora rahanpalautus vaihtoehtona. Verrattuna vaivannäöstä siitä että postittaisin jonnekin hevonkuuseen ilman takuuta että tuote tai rahat ikinä näy niin tarttuin tilaisuuteen heti.

Nyt pyörinyt 440 tuntia ja täplä osittain hävinnyt. Toimii, ja halvalla.
Ebaystä löytyy noita kans refurb/käytettynä tyyliin 70egellä, alhaisemmalla resolla alta 50egelläkin. mm. eviciv_official_monitor | eBay Stores
Ite nappasin kans random säätöihin tollasen 50:n näytön.

Ebaystä löytyy noita kans refurb/käytettynä tyyliin 70egellä, alhaisemmalla resolla alta 50egelläkin. mm. eviciv_official_monitor | eBay Stores
Ite nappasin kans random säätöihin tollasen 50:n näytön.
Nimi kuulosti tutulta joten piti tsekata tilaushistoria. Läppärilaukkuna mulla tällainen (ja on muuten paksusti vuorattu!)
Skärmbild 2026-04-25 014259.png

Kaikki nämä hassut brändit yllättää positiivisesti. Arzopa kuulemma myös aikoinaan ollut spressin alelaarin pohjasta, nykyään ihan kunnon brändi.

Joku tilannut näppärää ja hillityn näköistä reppua lentomatkustamiseen? Ja vielä sellainen, mikä olis kestänyt enemmän kuin yhden reissun.
Esim: Travel backpack - The best products with free shipping | only on AliExpress
Olen Temusta tilannut jostain alesta (40x30x20) repun reilu 15€ hintaan. Kestävyydestä ei pysty sanomaan vielä mitään, mutta tuo oli ainakin ostaessa saanut hyviä arvosteluja.
Aika lailla näyttäis olevan vastaavanlainen tämän kanssa:

Mutta myöskin asiaan liittyen... Lidl myi just joskus kuun vaihteessa noita reppuja 12€. Ne tosin oli hieman isompia 40l reppuja (53.5x35x17). Niitä voi edelleenkin löytyä Lidlin laareista.

Joku tilannut näppärää ja hillityn näköistä reppua lentomatkustamiseen? Ja vielä sellainen, mikä olis kestänyt enemmän kuin yhden reissun.
Esim: Travel backpack - The best products with free shipping | only on AliExpress

Kannattaa katsoa se oma lentoyhtiö ensin. Finnairilla on eri koko, AirBalticilla on paras koko ja RyanAirilla on oma koko.

Paras sijoitus ikinä on minun RyanAir-reppu, ja Finnair-reppuni on vähän meh, niin sitä en suosittele. Mutta laadukas, pohjoismainen vaihtoehto Finnairille maksaa 85€, niin ostin Aliexpressistä parinkympin budjetilla..

Onkos joku viimeaikoina tilaillut Aliexpressistä? Lähinnä kiinnostaisi minkälaisia olleet toteutuneet toimitusajat

E; lentelyyn liittyen itsellä ollut samsoniten Guardit 3.0 ja Securipak 2.0 17". Molemmilla useampi kymmenen lentoa takana ja hyvin pelanneet. Guardit ollut mukavampi selässä mutta Securipak mukana kun menee paikkoihin jossa isompi näpistysriski kuten Lontoo.

Onkos joku viimeaikoina tilaillut Aliexpressistä? Lähinnä kiinnostaisi minkälaisia olleet toteutuneet toimitusajat

E; lentelyyn liittyen itsellä ollut samsoniten Guardit 3.0 ja Securipak 2.0 17". Molemmilla useampi kymmenen lentoa takana ja hyvin pelanneet. Guardit ollut mukavampi selässä mutta Securipak mukana kun menee paikkoihin jossa isompi näpistysriski kuten Lontoo.
Viimeisin tilaus tehty 19.4 ja tänään tulli hommat saatu päätökseen ja paketti odottaa postin noutamista. Eli nopeasti liikkunut.

14 päivä tilaus ja 22 päivä oli automaatissa. Tämä ihan bundle diili.

Muutaman tilauksen tein (pitää hamstrata hyllyt täyteen varaosia ja elektroniikkakomponentteja ennen tullimaksun tuloa :rolleyes:), viimeisin 17.4. -> perillä 27.4. Muut taisivat olla myös reilun viikon luokkaa, yksi bundle ja loput Choice -tuotteita.

Onko jollain kokemusta ebay-ostosten palautuksesta japaniin? Tuli tosiaan tilattua eräs laite japanista ja perille saatuani totesin sen rikkinäiseksi. Ilmoitin myyjälle asiasta ja hän totesi että jos haluan niin palautus onnistuu täyden refundin kera. Myyjä ehdotti myös, että hoidetaan asia ilman ebayn osallistumista eli hän hommaa minulle ennakkoon maksetun shipping labelin palautusta varten, ja kun hän saa seurantakoodin vietyäni laitteen postiin, hän maksaa minulle palautuksen suoraan itse.

Onko kellään mitään tietoa miten tämä palautus-systeemi siis toimii? Hän laittaa minulle esitäytetyn kaavakkeen jonka liimaan pakettiin kiinni, ja vien paketin postiin? Onko asia näin yksinkertainen vai vaatiiko tämä jotain asiointia postin asiakaspalvelun kanssa? Katselin tuossa pakettien lähetyshintoja japaniin ja näytti hinnaksi 45e ja risat. Toimiiko nuo maksut palautusten kanssa jotenkin eri tavalla? Nämä ovat ihan uusia juttuja itselle, joten arvostaisin jos täällä olisi joku kokeneempi jolta voisi saada lisätietoa aiheesta.

Myyjä ehdotti myös, että hoidetaan asia ilman ebayn osallistumista eli hän hommaa minulle ennakkoon maksetun shipping labelin palautusta varten, ja kun hän saa seurantakoodin vietyäni laitteen postiin, hän maksaa minulle palautuksen suoraan itse.
Itse en tälläiseen suostuisi, koska menetät tuossa Ebayn antaman turvan ostoksille...

Itse en tälläiseen suostuisi, koska menetät tuossa Ebayn antaman turvan ostoksille...
Täysin samaa mieltä, ei missään tapauksessa pidä suostua mihinkään epämääräiseen refundiin ellei ensin ole alustan (ebay/aliexpress/...) hyvitysprosessia käytetty ja sitä kautta ei ole saanut hyvitystä. 99% noista on huijauksia.

Tarvitsenko ostoturvaa enää mihinkään siinä vaiheessa, kun laite on viety postiin ja myyjä palauttaa rahat siinä vaiheessa? Kyseessä kaveri, joka on myynyt paljon tavaraa ja palautekkin on lähes 100% tyytyväistä. Muutenkin todella reilun ja ystävällisen oloinen kaveri, mitä olen nyt hänen kanssaan viestitellyt. Uskallan kyllä jo tämän kokemuksen pohjalta luottaa. Myyjä siis ilmoitti myydessä, että laitetta ei oltu kunnolla testattu, joten ei voinut antaa takuuta toimivuudesta, mutta otin silti riskin sen kanssa.

Jos palauttaa rahat, niin mahdollisesti et tarvitse ostoturvaa, mutta sen toteutuminen on jossittelua siihen asti ennen kuin rahat on palautettu.
Joo, ymmärrän kyllä että moni ei varmasti haluaisi lähteä asiaa ratkaisemaan tällä tavalla. Viestin pointti olikin lähinnä kysellä kokemuksia siitä miten tämä palautus käytännössä toteutuu.

Ensimmäistä kertaa omalla kohdalla useamman tuotteen Aliexpress paketista yksinkertaisesti puuttui yksi

Pelkkä valokuva jo avatusta paketista riitti ainakin tällä kertaa todisteeksi kun enpä tullut videoineeksi koko lähetyksen avaamista kuten arvokkaimpien kohdalla tulee tehtyä.

Kovin arvokas ei siis tämä tuote ollut minkä hinnan hyvittivät, mutta yllätyin silti että noin heppoiset todisteet riittivät ja refund case oli äkkiä taputeltu.

Eipä olekaan tällaista aiemmin näkynyt. Unkarin postin seurantakoodi mukana, näköjään yhdestä liimasta ("nestemäinen sähköteippi") jonka tilasin. Mietin jo hetken, että meinaavatko alkaa kierrättämään Unkarin kautta tullimaksun välttääkseen, mutta ei näköjään ollut kuin tämä yksittäinen tuote.
1000210142.jpg

Eipä olekaan tällaista aiemmin näkynyt. Unkarin postin seurantakoodi mukana, näköjään yhdestä liimasta ("nestemäinen sähköteippi") jonka tilasin. Mietin jo hetken, että meinaavatko alkaa kierrättämään Unkarin kautta tullimaksun välttääkseen, mutta ei näköjään ollut kuin tämä yksittäinen tuote.
1000210142.jpg
Kyllä nuo tulee Unkarin kautta, tullataan EU-alueelle siellä. Noista tulee vielä toinen maili sitten kun lähetys on saapunut sinne ja aloittaa hitaan matkan Suomea kohti. Kärsivällisyyttä, tuo on näitä "halpa ja kestää kauan"-toimituksia, mutta on mielestäni hiukan nopeampi kuin Belgian kautta tulevat BE-loppuiset. Tuosta mailista menee noin kuukausi perille tuloon. Tuota kautta kiertävät sellaiset tilaukset, jotka olet tehnyt kyseistä toimitustapaa käyttäen.

Onko jotain muuttunut Alissa kun esim koteloissa ja näytönsuojissa on vain buy eikä add to chart, ainakin suurimmassa osassa mitä katsoin.

Tulli pyrkii hillitsemään temuttamista: Kiina-krääsälle läsähtää jatkossa kolmen euron tullimaksu

Tulli ottaa käyttöön kolmen euron tullimaksun halpatuontilähetysten hillitsemiseksi.

Jatkossa tullimaksu täytyy maksaa myös lähetyksistä, joiden arvo on enintään 150 euroa. Tällä hetkellä tullimaksu täytyy maksaa vain yli 150 euroa maksavista verkkokauppaostoksista, jotka tulevat EU:n ulkopuolelta.

Tullimaksu täytyy maksaa lähetyksen jokaisesta tavaraerästä. Yhdeksi tavaraeräksi voi tullauksella ilmoittaa keskenään samanlaiset tuotteet, joilla on sama tullinimike ja alkuperämaa.

– Jos lähetyksessä on esimerkiksi kolme paitaa ja kymmenet sukat, paidat ilmoitetaan omana tavaraeränään ja sukat omana tavaraeränään, jolloin lähetyksessä on kaksi tavaraerää, eli tullimaksu on kuusi euroa, tulliylitarkastaja Antti Hästbacka sanoo tiedotteessa.

Loppuvuonna maksettavaksi tulee lisäksi käsittelymaksu. Maksut otetaan käyttöön koko EU:ssa halpatuontilähetysten hillitsemiseksi.

Marraskuussa voimaan tuleva käsittelymaksu täytyy maksaa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista verkkokauppaostoksista ostoksen arvosta riippumatta. Käsittelymaksu maksetaan tullauksen yhteydessä.

Reilu kuukausi aikaa tilailla ilman EU:n järjettömiä haittaveroja.

Tuohan tulee todennäköisesti vain johtamaan siihen, että kerralla tilataan isompia eriä, ja AliExpress tulee lähettämään entistä enemmän tavaraa ensin EU-varastoilleen ja sitten asiakkaille.

Tulli pyrkii hillitsemään temuttamista: Kiina-krääsälle läsähtää jatkossa kolmen euron tullimaksu

Tuohan tulee todennäköisesti vain johtamaan siihen, että kerralla tilataan isompia eriä, ja AliExpress tulee lähettämään entistä enemmän tavaraa ensin EU-varastoilleen ja sitten asiakkaille.
Taitaa se 3 euro olla ihan passeli summa. Ei tule enää tilattua tavaraa jossa vähemmän hintaeroa kuin 3e suomen verrattuna. Hyvä esimerkki tuulilasin korjaussetti, motonetissä 20e, alissa 2,8e.

Eli jatkossakin ostan sellaista sieltä. Toki pelkkä rahastusta tuommonen 3e välikäsi paska mutta ei auta. Kärkkäinen, amazon yms voi haista paskat, en edelleenkään aio tilata näistä dropshippereistä.

tää onkin mennyt aiemmin ohi että tuo 3 euron maksu voi tulla joka tuotteesta. Himppasen perseestä ja rajoittaa vaikka elektroniikkaharrastajilla komponenttihankintaa.

Toimiikohan OSS tullaus edelleen vai joutuuko noita taas itse väkästelemään jossain tullin sivuilla?

Ja tosiaan varmaan lisää tavaran tullausta isommissa erissä suoraan aliexpressin toimesta, aika paljon itsekkin tullut viime aikoina tilattua aliexpressin tavaraa joka tulee Saksasta/Puolasta.

Joo, pelkkää paskaahan sieltä EU:n ulkopuolelta Briteistä, Ameriikasta ja Japanista tulee.

tää onkin mennyt aiemmin ohi että tuo 3 euron maksu voi tulla joka tuotteesta. Himppasen perseestä ja rajoittaa vaikka elektroniikkaharrastajilla komponenttihankintaa.

Toimiikohan OSS tullaus edelleen vai joutuuko noita taas itse väkästelemään jossain tullin sivuilla?

Ja tosiaan varmaan lisää tavaran tullausta isommissa erissä suoraan aliexpressin toimesta, aika paljon itsekkin tullut viime aikoina tilattua aliexpressin tavaraa joka tulee Saksasta/Puolasta.

Tämä 3€ pitäisi olla juurikin välaikainen ratkaisu IOSS:iin, ennen kuin saavat päivitettyä järjestelmät veloittamaan todellisen tullin tuotteista.
"Standard customs duties will start applying once the EU customs data hub becomes operational. Until then, a temporary €3 duty will apply per item category in a parcel."

Joo, pelkkää paskaahan sieltä EU:n ulkopuolelta Briteistä, Ameriikasta ja Japanista tulee.

Tämä 3€ pitäisi olla juurikin välaikainen ratkaisu IOSS:iin, ennen kuin saavat päivitettyä järjestelmät veloittamaan todellisen tullin tuotteista.
"Standard customs duties will start applying once the EU customs data hub becomes operational. Until then, a temporary €3 duty will apply per item category in a parcel."
Kuulostaa taas hiukka monimutkaiselta mutta sehän on tullin erikoisalaa.

Tuntuu kyllä muissakin kuin kiinatilauksissa ja ehkä jopa pahemmin jossain tapauksissa. Esimerkiksi jenkeistä kun tilaan digi-keyltä elektroniikkakomponenttejä niin yksittäisten rivien/tuotteiden hinnat voivat olla kymmeniä senttejä ja sitten joku yksittäinen kalliimpi tuote.
Ja saa nähdä millaisen härdellin saavat tuosta tavaraerien luokittelusta, ennenwanhaan niitä tullinimikkeitä sai arpoa loputtoman pitkästä listasta ja sittenkään lopputulos ei tullivirkailijalle aina kelvannut.

Kyllähän tästä joo tulee tosiaan härdelliä. Nyt siis tulee ensivaiheessa 3 euron lisämaksu, joka ilmeisesti myöhemmin vaihdetaan tullimaksuksi. Tämän lisäksi tulee jonkin suuruinen käsittelymaksu.Elikkä jatkossa, jos ostaa Aliexpressistä 3kpl ruuveja, liittimen ja kutistesukkaa, niin lisämaksua tulee 3x3e + käsittelymaksu.

Vähän karvaalta tuntuu, kun jotkut Mouserit jne on paljon kalliimpia ja valikoima pienempi / erilainen kuin Aliexpressissä. Monessa kaupassa on myös minimitilausmäärät. Vaikea kuvitella, että tämä johtaisi jonkin EU:n Aliexpress-vaihtoehdon syntyiseen. EU ei pysty kilpailemaan tässä ja halutaan suojella kotimarkkinoita. Nyt tuntuu, että rokotetaan vaan kuluttajaa, kun ei muuhun pystytä.

Toisaalta ymmärrän tätä. Ihmiset myös tilaavat aivan kreisiä tavaraa kuten vauvan leluja, jotain rohdoslääkkeitä jne. Temusta. Ainahan sitä toki on niin, että muut tilaavat tarpeetonta ja itse tarpeellista.

Poistuuko postin keräämä käsittelymaksu nyt tämän myötä?

Tuo postin käsittelymaksuhan on ollut aivan kusetusta jo lähtöjäänkin. He vetoavat kansainväliseen postilainsäädäntöön, missä kerrotaan, että tullausprosessin ylimääräinen työ, jossa tulli tulee tekemään pistokokeen voidaan laskuttaa tavaran tilaajalta, koska tästä tulee normaaliin operointiin kuulumatonta lisätyötä kuljetusyhtiölle. Posti tulkitsi tuota niin, että pakettien välivarastointi ennen tulliselvitystä oikeuttaa tähän lisämaksuun vaikka kyse on täysin normaalista operoinnista. Nyt tulli vielä ottaa 3€ lisämaksun pientavaroihin, kun perus tulli on luokkaa 5% jostain käyttötavaroista eli pitäisi olla lähemmäs 100€ tilaus, että normaalia tullia kannettaisiin tuon verran.

Kaikkea tätä perustellaan sillä, että suomalaisen yrittäjän elinkeino heikkenee, mutta itse en ainakaan alista tilaa mitään muuta kuin sellasta kamaa mitä nyt ei juuri muutenkaan saa mistään suomalaiselta jälleenmyyjältä tai jos saa se on sitä samaa kiinapaskaa moninkertaisella hinnalla.

Kyllähän tästä joo tulee tosiaan härdelliä. Nyt siis tulee ensivaiheessa 3 euron lisämaksu, joka ilmeisesti myöhemmin vaihdetaan tullimaksuksi. Tämän lisäksi tulee jonkin suuruinen käsittelymaksu.Elikkä jatkossa, jos ostaa Aliexpressistä 3kpl ruuveja, liittimen ja kutistesukkaa, niin lisämaksua tulee 3x3e + käsittelymaksu.

Vähän karvaalta tuntuu, kun jotkut Mouserit jne on paljon kalliimpia ja valikoima pienempi / erilainen kuin Aliexpressissä. Monessa kaupassa on myös minimitilausmäärät. Vaikea kuvitella, että tämä johtaisi jonkin EU:n Aliexpress-vaihtoehdon syntyiseen. EU ei pysty kilpailemaan tässä ja halutaan suojella kotimarkkinoita. Nyt tuntuu, että rokotetaan vaan kuluttajaa, kun ei muuhun pystytä.

Toisaalta ymmärrän tätä. Ihmiset myös tilaavat aivan kreisiä tavaraa kuten vauvan leluja, jotain rohdoslääkkeitä jne. Temusta. Ainahan sitä toki on niin, että muut tilaavat tarpeetonta ja itse tarpeellista.
Tähänhän olisi ratkaisu, että myyjä yhdistäisi eri artikkelit tuotepaketiksi. Samasta alkuperämaasta tulevat saman kategorian tuotteet menee yhtenä tavaraeränä (ts. 3 euron kuluna) muutenkin: Halpatuontilähetysten hillitsemiseksi tulee kolmen euron tullimaksu.

Tossa tullimaksussa olisi joku tolkku, jos tavaran ostaja voisi tuon välttää ilmoittamalla tuotteen ennakkoon tullille ja samaten postin tarve säilöä tavaraa poistuisi myös. Nykypäivän maailmassa mikä tahansa systeemi, missä tavaran pitää pysähtyä odottamaan tullausta on perseestä ja sen takiahan noissa monissa ulkomaanostoissa maksetaan alvitkin jo esim ebayn kautta valmiiksi, että tavara voisi vaan liikkua läpi.

Tossa tullimaksussa olisi joku tolkku, jos tavaran ostaja voisi tuon välttää ilmoittamalla tuotteen ennakkoon tullille ja samaten postin tarve säilöä tavaraa poistuisi myös. Nykypäivän maailmassa mikä tahansa systeemi, missä tavaran pitää pysähtyä odottamaan tullausta on perseestä ja sen takiahan noissa monissa ulkomaanostoissa maksetaan alvitkin jo esim ebayn kautta valmiiksi, että tavara voisi vaan liikkua läpi.

Sinulle on nyt epäselvää, mikä IOSS on - niin kannattaa ottaa siitä selvää, ennenkuin jatkaa täällä. Se tuleva pakettien käsittelymaksu menee IOSS-järjestelmän kautta - ja jos ei ole osa tätä järjestelmää, niin tälläkin hetkellä peritään käsittelymaksu (+alvit). Niin todennäköisesti tulevaisuudessa peritään ei-IOSS -paketeista käsittelymaksu+pakettimaksu+alv.

Eihän tuo tapa kuin lähinnä meidät harrastajat, joiden pitäisi nyt maksaa 3€ lisää jokaisesta eri 0,1€ osasta. Pirkko puolestaan tilaa tyytyväisenä 20€ krääsämekkonsa ja libidorohtonsa, kun lisähinta ei hänelle tunnu paljoa. Eurooppa nousuun viisailla päätöksillä!

Toivottavasti tuovat Eurooppaan lisää varastoja, en ala millekään välistävetäjälle maksamaan 10x hintoja samasta romusta.

Täällä taas tietämättömyys tiivistyy. Käykää nyt lukemassa - tai kysykää AI:lta - mikä se IOSS on.

Viimeiset kaksi viestiä on täyttä tuubaa.

Kiitos.

edit: siis seuraavat väittämät ovat 100% väärin:
  • Tullissa maksetaan ALV*
  • ALV tulee tullimaksun päälle*
  • Näiltä alle 150€ lähetyksiltä peritään jotain muuta tullimaksua kuin 3€ kertamaksu/nimike
*) Koskee IOSS-lähetyksiä ja alle 150€

Viimeksi muokattu:
Sinulle on nyt epäselvää, mikä IOSS on - niin kannattaa ottaa siitä selvää, ennenkuin jatkaa täällä. Se tuleva pakettien käsittelymaksu menee IOSS-järjestelmän kautta - ja jos ei ole osa tätä järjestelmää, niin tälläkin hetkellä peritään käsittelymaksu (+alvit). Niin todennäköisesti tulevaisuudessa peritään ei-IOSS -paketeista käsittelymaksu+pakettimaksu+alv.
Tässä ei ole epäselvyyttä. IOSS kautta esim ebaysta ostettaessa paketin alvit maksetaan ostohetkellä. Tällöin posti ei käsittelymaksua peri, sillä paketin tullaus on ikäänkuin jo kunnossa. Tullille täytyy ilmoittaa tuo IOSS numero ja sieltä tulee vastauksena, että homma kunnossa. Posti ei maksua peri, sillä homma ei heitä kuormita kun tulliselvitys on käytännössä myyjän toimesta tehty.

Hain kommentillani takaa sitä, että nykysysteemi missä posti keksii vetävänsä välistä, koska heidän logistiseen operaatioonsa liittyy paketin vastaanottaminen kuljetusautosta tai lentokoneesta varastotilaan odottamaan, että tulli antaa vihreän valon liikutella pakettia eteenpäin. Mikäli paketin voisi tuontitullata ennakkoon ilmoittamalla saapuvan paketin seurantatiedot ja arvon ja muut tullaustiedot tullille voisi tulli whitelistata paketin postille suorilta, jolloin tuota maksullista varastointivaihetta ei paketille sattuisi. Edes noi IOSS paketit ei tule ainakaan itselläni koskaan automaattisesti tullista läpi.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 095
Jäsenet
83 949
Uusin jäsen
Cafevoir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom