AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Vähän ehkä ohi ketjun pääasiasta, mutta ihmettelen taas kotimaisia nettikauppoja. Rajalan BF-ostosta ei ole kuulunut mitään. Gigantista tehty tilaus on kolmen päivän jälkeen edelleen "avoin". Miten ihmeessä tavaran saaminen liikkeelle kestää niin kauan! Kummassakin tuotteessa piti olla saatavuutta. Ulkomailta olisi varmaan jo tullut kotiovelle.
 
Gigantista tehty tilaus on kolmen päivän jälkeen edelleen "avoin". Miten ihmeessä tavaran saaminen liikkeelle kestää niin kauan! Kummassakin tuotteessa piti olla saatavuutta. Ulkomailta olisi varmaan jo tullut kotiovelle.
Hätäiletköhän nyt vähän liikaa. Gigantti käsittelee tilauksia vain arkipäivisin. Nyt kun perjantaina oli itsenäisyyspäivä niin siellä on arkipyhän+viikonlopun tilaukset jonossa ja käsittelyyn menee varmasti pari päivää.
 
Viitisen vuotta sitten tuli lopetettua aliexpressin käyttö täysin. Syy oli täysin se, että ne "kalliimmatkin" versiot tuotteista ja vieläpä "virallisista kaupoista" olivat liian usein täyttä paskaa. Päällepäin ok, mutta lyhyessä ajassa vikoja täynnä tai jotain muuta hämärää.

Saksan amazonin hölmöilyjen johdosta tuli kuitenkin taas sorruttua. Lukaisinpa vielä artikkelin, kuinka samat valmistajat tms. myyvät edullisemmin suoraan kiinasta kuin saksan amazonista. Varmaan samaa paskaa olisi tullut amazonistakin.

Onneksi damage ei ollut paha. Pihatyömaalle hankituista led floodlighteista yksikään ei anna luvattua lumenia tai valaisukulmaa. Kulutus watteinakin putoaa n. minuutin jälkeen puoleen luvatusta. Ihan hyvä koska kuvissa olevat jäähdytyskennot on todellisuudessa paljon vaatimattomammat. Eipähän polta lähitienoota ainakaan :D

Sorruin samalla kertaa myös siihen "choice" tilailuun verhokiskoklipsejä ostaessa. Oletetusti tuli kyllä sellasta suoraan roskiin kamaa, että oksat pois. Lista olisi pitkä, joten mainitaan ainoa hyvä ostos, eli G4 kantaisen pikkuledipolttimot DIY pihavaloille + niihin (keraamiset)kannat. Tilasin kyllä halvemmat muovikannat, mutta en valita.
Harvemmin omista kiinatilauksista on joutunut pettymään, kelpo tavaraa hintaansa nähden.
 
Näihin kokemuksiin perustuen AliExpress palautusta ei edes kannattane harkita ellei sitä vaadita? Yleisenä ohjeena väittävät ensimmäisen palautuksen olevan ilmainen, mutta menisikö tuo edes postin kautta sopimusnumerolla vai suoraan omasta kukkarosta, jolloin pahimmassa tapauksessa menettää nekin rahat? Postin hinnaston mukaan melkein 50e maksaisi itse lähettäessä ja tuote samassa hintaluokassa.
 
Näihin kokemuksiin perustuen AliExpress palautusta ei edes kannattane harkita ellei sitä vaadita? Yleisenä ohjeena väittävät ensimmäisen palautuksen olevan ilmainen, mutta menisikö tuo edes postin kautta sopimusnumerolla vai suoraan omasta kukkarosta, jolloin pahimmassa tapauksessa menettää nekin rahat? Postin hinnaston mukaan melkein 50e maksaisi itse lähettäessä ja tuote samassa hintaluokassa.
Mikä olisi syy palautukseen? Ehtojen mukaisesti myyjät pääsääntöisesti hyväksyy palautukset mutta harvemmin semmoisiin tilanteisiin joutuu nimenomaan tuo palautuskustannuksien takia. Aina voi ehdottaa kompromissia eli tullaan puoliväliin vastaan molemmat niin aliexpressin aspa vahvasti suosittaa sitä myös myyjälle. Alkuaikoina laitoin puhelimen sinne takaisin(vikaantui 2vkon käytön jälkeen) ja ostohinnan lisäksi sain puolet postimaksuista takaisin. Se oli pieni menetys oppirahana että ei enää ikinä 50eur kalliimpaa tuotteita kannata tilata sieltä.
 
Väärä tuote/malli, eli menisi "product I received does not match the description" alle mitä syyksi AE:stä löysin. En kyllä itse ala palautusta maksamaan etukäteen ja sitten myyjä laittaa videon kuinka paketista "löytyi" jotain muuta ja no refund.
 
Tilasin Aliexpressistä tuotteen X joka tuotekuvien perusteella oli tuotteen versio 1. Tuotteesta on myös V2. Halusin ehdottomasti V1:n. Maksoin Klarnalla.

Postipoika toi tuotteen ja tietenkin se oli tuotekuvista poiketen V2 mallia. Ilmoitin asiasta myyjälle ja avaan varmuuden vuoksi myös disputen. Tapaus on siinä mielessä selvä että ilmoituksen tuotekuvat poikkeavat saamastani tuotteesta.

Tuotteen postittaminen takaisin Kiinaan on turhan riskaabelia ja vaikka se menisikin perille asti ei rahojen takaisin saanti taida olla varmaa...

Onko Alilla näissä joku selkeä toimintatapa, vai meneekö täysin mielivaltaisesti? Klarnalle disputesta täytynee ilmoittaa myös, onko kokemuksia tuoko sen mukana olo vipuvartta disputeen?

nimim. "Eka kerta"
 
Voisikohan näitä tilausten/toimitusten ongelmia, riitatilanteita, reklamaatioita ym. varten olla oma ketjunsa ja oikeasti tuotteista keskustelua, kuten suositteluja, vinkkauksia, kokemuksia varten jättää tämä ketju taikka päinvastoin? Nyt tämä ketju on käytännössä täynnä näitä tilauksiin, toimituksiin ja reklamaatioihin liittyviä postauksia. Ihan hyvä niille, jotka hakevat kokemuksia/tietoa tilaamisesta, tulleista, ALVeista ja muusta verotuksesta yms, mutta ei niille, jotka haluavat hakea kokemuksia/inspiraatiota hyvistä tai hyödyllisistä tuotteista.
 
Tilasin alin kautta akkutyökalun, joka lähetettiin euroopan varastolta. Tuotteeista puuttui yksi osa, joka ei estä työkalun käyttöä, mutta vaikuttaa melkolailla käyttömukavuuteen. Kyseessä on noin 70e arvoinen tuote ja myyjä tarjosi tuosta 7 euron alennusta. En kuitenkaan ollut tuohon hyvitykseen tyytyväinen jonka takia avasin disputen, jossa pyysin 15e hyvitystä. Myyjä ei ottanut mitään kantaa disputeen ja asia meni aliexpressin ratkaistavaksi. Sain sieltä 2 vaihtoehtoa:
- 1. Return & refund, myyjä maksaa palautusmaksut.
- 2. I don't agree with above solution(s).

Vaihtoehto 1. kuulostaa kyllä hieman hankalalta, koska olisin itse tyytyväinen tuohon pieneen hyvitykseen. Mitähän tuo jälkimmäinen vaihtoehto käytännössä tarkoittaa? Ottaako ali asian uudelleen käsittelyyn tms?
 
Ugreen, Baseus, Aukey, noilta on tullut ostettua kaikki piuhat, laturit yms. jo vuosia. Tuo Aukeyn vuonna 2017 ostettu latausasema porskuttaa vieläkin. :tup:
 
Ugreenillä on Alissa store. Ugreenin tuotteet on laadukkaita.
Ugreenit saa myös heidän omasta EU-kaupasta aika nopeasti ja tulee DHL:llä ilmaiseksi.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 477
Viestejä
4 558 144
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom