AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 125
Onko kellään viimeaikaisia kokemuksia Amazon.com tilauksista? Periikö Amazon alv tilauksen yhteydessä vai joutuuko tullaamaan itse?
Jos on alle 150 euron tilaus (ilman alv) niin peritään aina tilatessa, näkyy yleensä verorivinä.
Jos on Amazonin myymä tai lähettämä tuote, niin peritään aina tilatessa, näkyy verorivinä tai Import Fees Depositina.
Jos lähtömaana on EU, ei tietenkään tarvitse tullata.

Jos ei ole mikään näistä ylläolevista niin ei peritä vaan joutuu tullaamaan itse.

EDIT: Tarkennuksena, ylläoleva koskee vain Amazon USAa. Euroopan Amazoneissa (ml. UK) verot ja tullit sisältyvät aina kassalla näkyvään hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
185
Jos on alle 150 euron tilaus (ilman alv) niin peritään aina tilatessa, näkyy yleensä verorivinä.
Jos on Amazonin myymä tai lähettämä tuote, niin peritään aina tilatessa, näkyy verorivinä tai Import Fees Depositina.
Jos lähtömaana on EU, ei tietenkään tarvitse tullata.

Jos ei ole mikään näistä ylläolevista niin ei peritä vaan joutuu tullaamaan itse.
Kiitos!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
767
Mites toi kun ebaystä tilattu englannista global shipping programmella mutta tax invoicessa ei näy tota ioss numeroa IM alkunen ollu ainakin mun edellisessä tilauksessa....näkyykö se sitten myöhemmin vasta? tulli muistaakseni vaati ton viime tilauksen tullaukseen
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Mites toi kun ebaystä tilattu englannista global shipping programmella mutta tax invoicessa ei näy tota ioss numeroa IM alkunen ollu ainakin mun edellisessä tilauksessa....näkyykö se sitten myöhemmin vasta? tulli muistaakseni vaati ton viime tilauksen tullaukseen
Se on ihan alareunassa, voi vaatia scrollausta. Jokatapauksessa se ebayn koodi on IM2760000742
Voi se tulla kyllä perille ilman mitään toimenpiteitäkin.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
GSP:ssä ne ei yleensä tule IOSSina vaan Pitney Bowes hoitaa sen lähetyksen huolinnan erikseen, tämä järjestely on ollut olemassa jo vuosia ja ennen viime vuoden verotusuudistuksia.

Silloin ei myöskään ole väliä vaikka se 150 euron raja ylittyy, koska samaa reittiä hoidetaan sekä tulli että vero.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
Tilasin Made with Bravery:stä (Ukrainasta) mm. suklaata ja t-paidan. Tuotteet on maksettu ja ne toimitetaan kahdessa eri lähetyksessä (koska eri myyjät). Nyt OmaPosti ilmoittelee digitaalisesta tullauksesta. Tämä on mulle uusi juttu, en ole digitaalista tullausta aiemmin tehnyt. Onko kustannusten kannalta, tai muuten, merkitystä valtuutanko postin hoitamaan tullauksen vai teenkö sen itse tullin sivuilla, kunhan paketit saapuu Suomeen?

Tähän liittyen, löysin tullin sivuilta tiedotteen jossa sanotaan että "EU poistaa Ukrainasta peräisin olevilta tuotteilta välittömästi kaikki EU:n ja Ukrainan assosiaatiosopimuksessa määritetyt tullinluonteiset verot sekä helpottaa näiden tuotteiden tuontia unioniin" 6/2022-6/2023. Eikö tämä koskekaan kaikkia tuotteita?
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Tilasin Made with Bravery:stä (Ukrainasta) mm. suklaata ja t-paidan. Tuotteet on maksettu ja ne toimitetaan kahdessa eri lähetyksessä (koska eri myyjät). Nyt OmaPosti ilmoittelee digitaalisesta tullauksesta. Tämä on mulle uusi juttu, en ole digitaalista tullausta aiemmin tehnyt. Onko kustannusten kannalta, tai muuten, merkitystä valtuutanko postin hoitamaan tullauksen vai teenkö sen itse tullin sivuilla, kunhan paketit saapuu Suomeen?

Tähän liittyen, löysin tullin sivuilta tiedotteen jossa sanotaan että "EU poistaa Ukrainasta peräisin olevilta tuotteilta välittömästi kaikki EU:n ja Ukrainan assosiaatiosopimuksessa määritetyt tullinluonteiset verot sekä helpottaa näiden tuotteiden tuontia unioniin" 6/2022-6/2023. Eikö tämä koskekaan kaikkia tuotteita?
Vaikka vapautetaan tulleista, pitää tullata ja maksaa alvit.

Kun maksat veroa, on digitaalinen tullaus halvin vaihtoehto (0,90 € + alv), koska itse tullaamalla joudut maksamaan postin käsittelymaksun (2,90€ + alv).
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Tilasin Made with Bravery:stä (Ukrainasta) mm. suklaata ja t-paidan. Tuotteet on maksettu ja ne toimitetaan kahdessa eri lähetyksessä (koska eri myyjät). Nyt OmaPosti ilmoittelee digitaalisesta tullauksesta. Tämä on mulle uusi juttu, en ole digitaalista tullausta aiemmin tehnyt. Onko kustannusten kannalta, tai muuten, merkitystä valtuutanko postin hoitamaan tullauksen vai teenkö sen itse tullin sivuilla, kunhan paketit saapuu Suomeen?

Tähän liittyen, löysin tullin sivuilta tiedotteen jossa sanotaan että "EU poistaa Ukrainasta peräisin olevilta tuotteilta välittömästi kaikki EU:n ja Ukrainan assosiaatiosopimuksessa määritetyt tullinluonteiset verot sekä helpottaa näiden tuotteiden tuontia unioniin" 6/2022-6/2023. Eikö tämä koskekaan kaikkia tuotteita?
Posti ottaa provikan, itse tullaaminen ei maksa mitään. Tullata tarvitsee, vaikka maksujen loppusumma olisikin 0e, kuten tässä todennäköisesti on.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Vaikka vapautetaan tulleista, pitää tullata ja maksaa alvit.

Kun maksat veroa, on digitaalinen tullaus halvin vaihtoehto (0,90 € + alv), koska itse tullaamalla joudut maksamaan postin käsittelymaksun (2,90€ + alv).
Ei mene käsittelymaksua, jos/kun ei noin pienestä ja Ukrainasta tilatusta makseta mitään muutakaan.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Ei mene käsittelymaksua, jos/kun ei noin pienestä ja Ukrainasta tilatusta makseta mitään muutakaan.
Kun alvit maksetaan ihan normaalisti, maksetaan myös käsittelymaksu.

Edit, tarkennetaan vielä:
Ensinnäkin siis kuten tuossa lainauksessakin yllä jo sanottiin, EU on poistanut assosiaatiosopimuksessa määritetyt tulliluonteiset verot. Siinä ei sanota että verot, tai edes kaikki verot, kuten alv.

Myös alv-vapautuksia on tehty, mutta se koskee vain sodasta kärsivien hyväksi tehtyä tuontia jossa toimijana on valtio, julkisyhteisö tai näiden puolesta toimiva taho, tai kun tavarat tulevat sotaa pakenevien käyttön jne.

Mitään yleistä alv-vapautusta Ukrainasta tuleville lähetyksille ei ole, jolloin tavara tullataan alvien osalta ihan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
No juu, silloin kyllä jos alveja vielä maksetaan täällä päässä. En juuri tuohon kauppaan tutustunut sen tarkemmin, että maksetaanko ne jo siellä.
En kyllä itsekään löydä tietoa Braveryn sivuilta että sisältyykö alvit tuotteiden hintoihin vai ei. Kuitissakin on eritelty vain product price ja delivery cost, ei muuta :confused:
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
En kyllä itsekään löydä tietoa Braveryn sivuilta että sisältyykö alvit tuotteiden hintoihin vai ei. Kuitissakin on eritelty vain product price ja delivery cost, ei muuta :confused:
Siellä todettiin vain että vastaanottaja voi joutua tullaamaan ja maksamaan, ei muuta. Tuskin on IOSSissa kun ei ole minkäänlaisia veroja mitenkään eritelty.
 

jko

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
87
Tilasin tabletin suojakuoren ebaysta ja päivällä tuli postilta viesti että lähetys pitäisi tullata, aikaisemmat ebay tilaukset on tullut perille ilman kyselyitä. Eikö ebay ostoksista kuitenkin ole jo verot maksettu ja ebayn kuitistakin löytyy tuo IOSS numero niin missä tuo tullaus nyt kannattaa tehdä, omapostissa vai tullin sivuilla että selviän ilman lisämaksuja.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Tilasin tabletin suojakuoren ebaysta ja päivällä tuli postilta viesti että lähetys pitäisi tullata, aikaisemmat ebay tilaukset on tullut perille ilman kyselyitä. Eikö ebay ostoksista kuitenkin ole jo verot maksettu ja ebayn kuitistakin löytyy tuo IOSS numero niin missä tuo tullaus nyt kannattaa tehdä, omapostissa vai tullin sivuilla että selviän ilman lisämaksuja.
Tullaus tullin sivuilla sillä kuitissa olevalla IOSS-tunnuksella. Ei maksa mitään.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
258
En tiä tuleeko väärään paikkaan, mutta onko kokemuksia fruugosta, uskaltaako tilailla ? Fruugo.fi
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
32
Kenelläkään kokemusta EEUSxxxxxxxxxFI -muotoisista seurantakoodeista? Tilasin Ebaysta yhdysvalloista tavaran, ja Ebayn oma seuranta näyttää että olisi jossain noudettavana. Kuitenkaan tuolla seurantanumerolla ei löydy mitään Suomen postin seurannasta, enkä ole saanut mitään ilmoitusta miltään taholta. Ebayn mukaan Asendia-nimisen firman koodi, mutta en omalla koodilla löytänyt heidänkään seurannasta mitään. 17track jne. on kokeiltu, mutta en löydä koodillani mitään.
1670690098.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Kenelläkään kokemusta EEUSxxxxxxxxxFI -muotoisista seurantakoodeista? Tilasin Ebaysta yhdysvalloista tavaran, ja Ebayn oma seuranta näyttää että olisi jossain noudettavana. Kuitenkaan tuolla seurantanumerolla ei löydy mitään Suomen postin seurannasta, enkä ole saanut mitään ilmoitusta miltään taholta. Ebayn mukaan Asendia-nimisen firman koodi, mutta en omalla koodilla löytänyt heidänkään seurannasta mitään. 17track jne. on kokeiltu, mutta en löydä koodillani mitään.
Mitä Postal ninja näyttää?
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
242
Kenelläkään kokemusta EEUSxxxxxxxxxFI -muotoisista seurantakoodeista? Tilasin Ebaysta yhdysvalloista tavaran, ja Ebayn oma seuranta näyttää että olisi jossain noudettavana. Kuitenkaan tuolla seurantanumerolla ei löydy mitään Suomen postin seurannasta, enkä ole saanut mitään ilmoitusta miltään taholta. Ebayn mukaan Asendia-nimisen firman koodi, mutta en omalla koodilla löytänyt heidänkään seurannasta mitään. 17track jne. on kokeiltu, mutta en löydä koodillani mitään.
Ei kokemusta, mutta veikkaisin jakelijaksi Suomessa Matkahuoltoa tai PostNordia, koska Asendia näyttää olevan Ranskan La Posten osittain omistama firma, joka ilmoittaa tekevänsä yhteistyötä DPD:n kanssa, jolla on sama omistaja. Ja DPD:lta Pohjoismaihin tulevat paketit kulkee PostNordin ja Matkahuollon kautta. Jokainen firma keksii lähetyksille omat koodinsa, mikä tekee seurannasta hankalaa. Jos varsinaisen seurantakoodin lisäksi on tiedossa muita viitenumeroita, niin niillä saattaa löytyä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 125
EU:n komission viime torstain ALV-direktiivipäivitysehdotus (aiheina sähköinen laskutus ja raportointi, matkailu ja majoitus, kansainvälinen tavaraliikenne):

Ketjun aiheeseen liittyen muutoksia lienee lähinnä seuraavat, jotka tulisivat voimaan **alustavasti** 1.1.2025:

- ALV-velvollisuus siirtyy kansainväliselle kauppapaikalle (eBay/Amazon/etc.) myös niissä EU:n sisäisissä myynneissä, joissa myyjä on EU:ssa oleva yritys (nykyään näin on vain ei-EU-myyjien osalta). Eli siis näissä veloitettaisiin jatkossa Suomen ALV kassalla kauppapaikoissa, ellei näin ollut tehty jo aiemmin.

- IOSS tulee pakolliseksi kauppapaikoille (ei siis kaikille myyjille). Vaikutus lienee pieni, kaikilla isoimmilla kauppapaikoilla tuo taitaa olla jo käytössä.

- Poistetaan myyjien tarve ALV-rekisteröityä useaan maahan monissa tilanteissa, esim. Amazon FBA:ta käytettäessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Jos on alle 150 euron tilaus (ilman alv) niin peritään aina tilatessa, näkyy yleensä verorivinä.
Jos on Amazonin myymä tai lähettämä tuote, niin peritään aina tilatessa, näkyy verorivinä tai Import Fees Depositina.
Jos lähtömaana on EU, ei tietenkään tarvitse tullata.

Jos ei ole mikään näistä ylläolevista niin ei peritä vaan joutuu tullaamaan itse.
Eli jos tilaisin tämän tuotteen saksan amazonista, myyjänä 3:s osapuoli (RAREWAVES-DE, "Dispatched from United Kingdom") ja vaikka tilauksen vahvistussivulla lukee "Estimated VAT: EUR 8,79", niin itse pitäisi kuitenkin hoitaa tullaus? Tuon kokonaishinta ~45e. Sama tuote tilattuna UK amazonin kautta (myyjänä "Amazon EU S.a.r.L"... EU? miksei ole saksan amazonissa samaa myyjää sitten?!) ~55e. Amazonista tilaaminen on ollut aina hankalaa.

EDIT: Tuotteen ostaminen suoraan valmistajan sivuilta on samanhintainen kuin UK Amazonista, ostaisin sieltä mieluiten mutta heillä ei ole mitään tietoa IOSS-jutuista missään.

EDIT2: Saksan Amazon tilauksen vahvistussivulla on teksti:

All items in this order are sold by Amazon EU S.à r.l. ("Amazon"), unless otherwise noted. By placing your order, you authorise Amazon to designate a carrier to clear the package and pay the Import Fees on your (or the recipient’s) behalf. Customs declarations will be made in your (or the recipient’s) name and your (or the recipient’s) behalf by the Designated Carrier.
Myyjänä siis ei tuo "Amazon EU S.à r.l." mutta tekeekö Amazon silti tullauksen vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 125
Eli jos tilaisin tämän tuotteen saksan amazonista, myyjänä 3:s osapuoli (RAREWAVES-DE, "Dispatched from United Kingdom") ja vaikka tilauksen vahvistussivulla lukee "Estimated VAT: EUR 8,79", niin itse pitäisi kuitenkin hoitaa tullaus? Tuon kokonaishinta ~45e. Sama tuote tilattuna UK amazonin kautta (myyjänä "Amazon EU S.a.r.L"... EU? miksei ole saksan amazonissa samaa myyjää sitten?!) ~55e. Amazonista tilaaminen on ollut aina hankalaa.

EDIT: Tuotteen ostaminen suoraan valmistajan sivuilta on samanhintainen kuin UK Amazonista, ostaisin sieltä mieluiten mutta heillä ei ole mitään tietoa IOSS-jutuista missään.

EDIT2: Saksan Amazon tilauksen vahvistussivulla on teksti:


Myyjänä siis ei tuo "Amazon EU S.à r.l." mutta tekeekö Amazon silti tullauksen vai ei?
Lainaamasi viestini koski vain USAn Amazonia, muualla toimii eri tavalla.

Saksan Amazonissa verot sisältyvät aina hintaan.
Mainitsemassasi tapauksessa (3. osapuolen myyjä) tullauksen voi joutua tekemään itse jos tiedot eivät välity oikein Postille, mutta mitään maksuja ei siltikään tule. Rarewaves on sen verran iso myyjä että luulisi lähettävän oikein eli tullautuu itsestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Mainitsemassasi tapauksessa (3. osapuolen myyjä) tullauksen voi joutua tekemään itse jos tiedot eivät välity oikein Postille, mutta mitään maksuja ei siltikään tule.
Mitäs jos tuolla (EDIT: tai yleisesti, jollain toisella) 3:n osapuolen myyjällä ei ole mitään IOSS-numeroa? Vai onko se pakollinen kaikille? Ilman sitä nimittäin tullauksesta ei pääse maksamatta, oli verot maksettu tai ei (mulla oli tuossa hiljattain tapaus jossa ilman IOSS-numeroa tullaukseen olisi pitänyt laittaa joku arvo tuotteelle, 0e ei kelvannut (vaikka oli ilmainen osittainen tuotekorvaus; blurayn kansipahvi oli rikki ensimmäisessä lähetyksessä ja laittoivat veloituksetta uuden pelkän kansipahvin) ja sitä kautta maksettavaakin olisi tullut, sain yritykseltä kuitenkin sen numeron ja kaikki meni ilman maksua).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mitäs jos tuolla (EDIT: tai yleisesti, jollain toisella) 3:n osapuolen myyjällä ei ole mitään IOSS-numeroa? Vai onko se pakollinen kaikille?
Tässä kuitenkin oli kyseessä myyntialusta (Amazon), jolloin käytetään myyntialustan IOSS-tunnusta, myyjällä ei sitä tarvitsekaan olla.

IOSS-tunnus ei ole pakollinen kaikille, vielä edes kaikille alustoille, mutta tätä kohti ollaan toki menossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Tässä kuitenkin oli kyseessä myyntialusta (Amazon), jolloin käytetään myyntialustan IOSS-tunnusta, myyjällä ei sitä tarvitsekaan olla.
Ai se menee niin.. eli myyjä sitten jotenkin päivittää amazonin järjestelmiin todelliset postikulut tuota varten? Tuntuu vähän vaikealta järjestelmältä, että noinkohan on. Sori kaikki kun olen epäilevä tuomas tässä, jotenkin vaan nyt soi hälytyskellot koko ajan päässä. Katselin tuon myyjän palautteita ja näyttäisi siltä, että se lähettää paketit ilman seurantaa, ehkä sen takia myy selvästi halvemmalla? Yhdessä palautteessa 6.12. joku kuitenkin kirjoitti näin:

Am liebsten würde ich nur 1 Stern abgeben, aber das Produkt selber ist gut und ich habe es schon öfters gekauft, aber dass es mir diesmal aus ENGLAND gesendet wird, obwohl ich es in Deutschland bestellt hatte und ich deswegen EINFUHRZOLL (!!!!!!!!) bezahlen musste, abgesehen davon, dass ich ewig darauf gewartet hatte, finde ich absolut nicht in Ordnung.
gogle translate:
I would prefer to give only 1 star, but the product itself is good and I have bought it several times, but that this time it will be sent to me from ENGLAND, even though I had ordered it in Germany and therefore I had to IMPORT CUSTOMS (!!!!! !!!) had to pay, apart from the fact that I had waited forever for it, I don't think it's okay at all.
hmm...

EDIT: Ja heti pari sivua palautteita eteenpäin toinen ostaja 5.12.:
I ordered gnu which was 8,48 EUR. I paid 4 EUR for shipping. Because the seller didn't pay the export taxes, I had to pay import taxes of 7,45 EUR. Thanks a lot to pretend to be from Germany, instead from UK and shipping via France.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Ai se menee niin.. eli myyjä sitten jotenkin päivittää amazonin järjestelmiin todelliset postikulut tuota varten?
Mitkä postikulut? Postikulut määrittyy kuten muuallakin. Ne ei liity verojen keräämiseen mitenkään. Myyjä hoitaa listaukset, alusta hoitaa verot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Mitkä postikulut? Postikulut määrittyy kuten muuallakin. Ne ei liity verojen keräämiseen mitenkään. Myyjä hoitaa listaukset, alusta hoitaa verot.
Mutta kun tullausta varten tarvitaan eksaktit summat tavarasta ja postikuluista, eikö? Eli kun tuo 3:s osapuoli postittaa sen tuotteen niin se saa siinä vaiheessa tietää sen postikulun ja sehän pitäisi sitten sitä tullausta varten ilmoittaa johonkin, tässä tapauksessa sinun mukaan amazonille joka hoitaa sen tullauspaskan?

Sen myyjän palautteissa on muitakin tapauksia missä valitetaan että on joutunut maksamaan ja hoitamaan tullauksen itse, esim. tämä:
The relevant CD was not sent to me from Germany (Rarewaves-DE), but via Rarewaves-UK! As a result, I had to pay another € 24.76 import duties (customs) in advance!!! This CD did not cost me € 15.73, but € 40.49! It makes no sense to buy in an EU country if it passes the order on to a branch from outside the EU
EDIT: tai tämä:
Funny toy, but by some reason item, ordered in Amazod.de from seller "RAREWAVES-DE" arrived from UK post and I has to spent time to proceed customs docs and pay VAT, so item became unexpectedly 20% more expensive.
Mielestäni on aika selvä nyt, että amazon EI tuota tullaushommaa tee tällaisessa tapauksessa. Onneksi en laittanut tilausta sisään..
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mutta kun tullausta varten tarvitaan eksaktit summat tavarasta ja postikuluista, eikö? Eli kun tuo 3:s osapuoli postittaa sen tuotteen niin se saa siinä vaiheessa tietää sen postikulun ja sehän pitäisi sitten sitä tullausta varten ilmoittaa johonkin, tässä tapauksessa sinun mukaan amazonille joka hoitaa sen tullauspaskan?
Postikuluthan on tiedossa jo tilatessa, ne on kerrottu siinä yhteenvedossa. Kaikki summat on näkyvillä ennen tilausta. Itse niitä ei myöskään tarvitse tullata, lähetystä kuljettava lafka hoitaa sen (posti, kuriiri, jne).

Lähetyksen mukana pitää kulkea riittävästi dataa jotta se voidaan tullata, jos myyjä ryssii, vastaanottaja tullaa sen silloin itse IOSS-tunnuksella. Tullauksen yhteydessä ei tarvitse maksaa mitään.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mielestäni on aika selvä nyt, että amazon EI tuota tullaushommaa tee tällaisessa tapauksessa.
Jos kyse on Saksan Amazonissa olevasta Rarewaves-DE-nimisestä lafkasta, niin sehän kertoo ihan suoraan toimivansa Briteissä. Se että siellä on palautetta ostajista joille se tulee yllätyksenä kuvaa vain sitä miten vähän ostajat tutkii myyjien taustoja ennalta. Ja edelleen, ihan normaalia, ja kyllä, verot maksetaan jo tilatessa.

Business seller
  • Business Name:Rarewaves.com Ltd
  • Business Type_ Privately-owned business
  • Trade Register Number:5540102
  • VAT Number:GB864154811
  • Representative Name:Brad Aspess
  • Business Address:
    • Unit 144, The Light Box
    • 111 Power Road
    • London
    • London
    • W4 5PY
    • GB
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
No, tässä kuitenkin näyttää selvästi siltä, että amazon, eikä tuo 3:nen osapuolen myyjä tee tullausta vaan joutuisi itse sen hoitamaan ja maksamaan. @Anssi_H tuossa aikasemmin vastasi, että tullauksen saattaisi joutua tekemään itse mutta ei joutuisi mitään maksamaan. Se ei nyt näytä pitävänsä paikkansa. Amazon on aina ollut vaikea kauppa, ne eivät selkeästi osaa esittää (jos ollenkaan) monia asioita. Lisäksihän niillä on esim. tuotteen arvosteluissa sekaisin kaikki eri "painokset" tuotteista ja siten sekoittavat ostajien päätä lisäksi kun on vaikea tietää mistä tuotteesta arvostelu on oikeasti kirjoitettu (jos se ei selviä itse siitä arvostelun tekstistä).
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
No, tässä kuitenkin näyttää selvästi siltä, että amazon, eikä tuo 3:nen osapuolen myyjä tee tullausta vaan joutuisi itse sen hoitamaan ja maksamaan.
Kuten todettu, posti, kuriiri tmv. hoitaa tullauksen. Alusta hoitaa verojen keräämisen, eli maksat ne kyllä hinnassa.

@Anssi_H tuossa aikasemmin vastasi, että tullauksen saattaisi joutua tekemään itse mutta ei joutuisi mitään maksamaan. Se ei nyt näytä pitävänsä paikkansa.
Se pitää edelleen paikkansa. Kun tullaus tehdään em. tilanteessa Amazonin IOSS-tunnuksella, tullatessa ei tarvitse maksaa mitään, vaan verot on maksettu jo tilausvaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
No miten selität monet palautteet tuolle myyjälle että ei ole mitään hoidettu vaan he ovat joutuneet erikseen itse hoitamaan tullauksen JA maksamaan lisää? Joku mättää tässä nyt..
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 125
No miten selität monet palautteet tuolle myyjälle että ei ole mitään hoidettu vaan he ovat joutuneet erikseen itse hoitamaan tullauksen JA maksamaan lisää? Joku mättää tässä nyt..
Muissa maissa on erilainen systeemi, eli ei voi tehdä tullille nollatullausta IOSS-numerolla. Suomi lienee lähes ainoa maa EU:ssa, jossa on itsetullaus mahdollista netissä.

Toki A-to-z guaranteen kauttakin saa ylimääräiset tullimaksut perittyä myyjältä takaisin, mutta sitäkään eivät kaikki ostajat tiedä.

edit: Lisäksi palautteista ei voi päätellä virheprosenttia. Osassa lähetyksistä IOSS-tieto ei välity lähettäjästä riippumattomista syistä, esim. kuljetusyhtiön virheen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
88 Films on IOSS systeemissä mukana, tilaan suoraan niiltä, saa tuo amazonpaska riittää, ja se 3:s osapuoli kun ei lähetä rekisteröitynä niitä paketteja niin jäävät helpommin toisiin taskuihin ne paketit, ja näyttää olevan aika hidastakin niiden pakettien tuleminen.. pelkään, että tulee jotain ongelmaa ja missaan tuon ensimmäisen painoksen. Maksaa nyt sitten mitä maksaa, vituttaa tällainen epävarmuus/sekavuus tuon amazonin kanssa.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 125
88 Films on IOSS systeemissä mukana, tilaan suoraan niiltä, saa tuo amazonpaska riittää, ja se 3:s osapuoli kun ei lähetä rekisteröitynä niitä paketteja niin jäävät helpommin toisiin taskuihin ne paketit, ja näyttää olevan aika hidastakin niiden pakettien tuleminen.. pelkään, että tulee jotain ongelmaa ja missaan tuon ensimmäisen painoksen. Maksaa nyt sitten mitä maksaa, vituttaa tällainen epävarmuus/sekavuus tuon amazonin kanssa.
Ei se IOSS:n täydellinen toimivuus ole täysin varmaa muillakaan kuin Amazonilla, itse olen monesti joutunut itse tullaamaan paketin vaikka oli verot maksettu tilatessa myyjän omassa verkkokaupassa IOSS:llä. Toki ei niissäkään ole tarvinnut maksaa veroja lopulta kahdesti, vaan joko on saanut tehtyä nollatullauksen IOSS-numerolla tai myyjä on hyvittänyt checkoutissa maksetut verot.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Mihis on fasttech.com kadonnut? Sivusto ei enään toimi.
Pika Googletus kertoo, että suljettu...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Pika Googletus kertoo, että suljettu...
Fuck, mistäs nyt saa sähkörööki osia.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
126
Onkos muut huomannut, että Aliexpressin haku on muuttunut ja nykyisin se on melkein käyttökelvoton. Pari esimerkkiä:

- Enää ei ole mahdollista hakea tuotteita maan perusteella. Tämä oli kätevä jos halusi hakea tuotteita vain euroopan varastoilta.
- Jos haen tuotteita tietyllä hakusanalla ja järjestän ne "Orders" mukaan. Aiemmin haku näytti tulokset nimenomaan haetulla hakusanalla ja sorttasi ne sen mukaan mitä on tilattu eniten. Nyt Orders tuo näkyviin aivan eri tuotteita kuin mitä haen?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
615
Onkos muut huomannut, että Aliexpressin haku on muuttunut ja nykyisin se on melkein käyttökelvoton. Pari esimerkkiä:

- Enää ei ole mahdollista hakea tuotteita maan perusteella. Tämä oli kätevä jos halusi hakea tuotteita vain euroopan varastoilta.
- Jos haen tuotteita tietyllä hakusanalla ja järjestän ne "Orders" mukaan. Aiemmin haku näytti tulokset nimenomaan haetulla hakusanalla ja sorttasi ne sen mukaan mitä on tilattu eniten. Nyt Orders tuo näkyviin aivan eri tuotteita kuin mitä haen?
ainakin (android) mobiiliapissa toimii niinkuin pitääkin?

Screenshot_2022-12-19-17-34-32-93.jpgScreenshot_2022-12-19-17-36-22-66_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
 
Liittynyt
15.04.2021
Viestejä
60
Onko ihmisillä kokemusta seuraavasta tilanteesta: Tilasin tuulilasikameran suoraan valmistajalta Kiinasta ja siitä maksoin alv:n tullille. Nyt sitten kamera hajosi ja valmistaja lupasi lähettää uuden ilmaiseksi. Tullin sivuilla sanotaan että pitäisi tämä uusi tullata samalla tavalla kuin alkuperäinen, maksaa siitä alv ja sitten lähettää alkuperäisen kameran tullauspäätöksestä oikaisupyyntö ja tulli sitten aikanaan maksaa alkuperäisestä kamerasta maksetun alv:n takaisin. Tullin sivuilla lukee että käsittelyaika tällä hetkellä noin 10 kuukautta. meneekö näin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Onkos muille tullut vastaan, ettei eBay enää salli filtteröintiä tavaran sijainnin suhteen? Aiemmin sai valittua Euroopan sisältä löytyvät tavarat, nykyään en valintaa ainakaan mobiilipuolelta löydä. Kovin harvoin enää tulee tuolta mitään tilattua, mutta nyt vielä vähemmän kun 90% kamasta on kiinasta.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
594
Onkos muille tullut vastaan, ettei eBay enää salli filtteröintiä tavaran sijainnin suhteen? Aiemmin sai valittua Euroopan sisältä löytyvät tavarat, nykyään en valintaa ainakaan mobiilipuolelta löydä. Kovin harvoin enää tulee tuolta mitään tilattua, mutta nyt vielä vähemmän kun 90% kamasta on kiinasta.
Koneella onnistuu edelleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Onkos muille tullut vastaan, ettei eBay enää salli filtteröintiä tavaran sijainnin suhteen? Aiemmin sai valittua Euroopan sisältä löytyvät tavarat, nykyään en valintaa ainakaan mobiilipuolelta löydä. Kovin harvoin enää tulee tuolta mitään tilattua, mutta nyt vielä vähemmän kun 90% kamasta on kiinasta.
Kyllä mulla Android sovelluksesta löytyy item location valinta ja sen alta default, US Only, North America, Europe ja Asia...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Tuli tsekkailtua ebay.de, .ie, .co.uk ja .com, ja mistään noista en enää desktop puolellakaan eurooppaa löytänyt. Android sovelluksesta sen sijaan Eurooppa vielä löytyi. Merkillistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
En ole koskaan tilannut AliExpressistä. Onko mitään protipsejä tai asioita, joita kannattaa varoa kun tilaan? Tarkoitus tilata ihan halpa ESP32 devkit (10-20e postikuluineen). Myyjällä n. 98% positive feedback ja satoja seuraajia, tuotetta myyty useampi kappale. Mitä muuta kannattaa katsoa?

Ja: kannattaako luoda tili jollain maililla, jonka saa helposti blokattua eli tuleeko spämmiä välittömästi kun tuonne rekisteröityy?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 368
Viestejä
4 158 637
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom