AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Tilasin Aliexpress krääsää combined deliveryllä ja kävi niin että yksi myyjä viivästytti lähettämisen yli viikolla ja muut tavarat odotti jossain consolidation centerissä. Sitten kun tavarat lopulta pääsi matkalle, se myöhästynyt lähetys ei näytä sitä uutta combined lähetys tunnusta, vaan näyttää toisen tunnuksen joka ei ole liikkunut mihinkään. Voisko tuo kuitenkin olla virhe, että on vain unohdettu laittaa se combined tunnus siihen?
 
Siinä itse viestin lähetysruudussa ei tuo +358 ole näkyvissä, siinä lukee "we'll text you at 40XXXXXXXX"

Kiitos tästä. Tuohan se sitten on syynä miksi tekstit ei tule perille, ebay on laittanut 358 maakoodin itse numeroon: We'll text you at 3xxxxxxxxx with a security code. Pitäisi alkaa 4... Hemmetin tunarit.
 
Tilasin Aliexpress krääsää combined deliveryllä ja kävi niin että yksi myyjä viivästytti lähettämisen yli viikolla ja muut tavarat odotti jossain consolidation centerissä. Sitten kun tavarat lopulta pääsi matkalle, se myöhästynyt lähetys ei näytä sitä uutta combined lähetys tunnusta, vaan näyttää toisen tunnuksen joka ei ole liikkunut mihinkään. Voisko tuo kuitenkin olla virhe, että on vain unohdettu laittaa se combined tunnus siihen?
Älä nyt tuollaisia mieti. Jos ei tavara tule niin tee reklamaatio sitten aikanaan (mikä lie AE:lla on se aika...pari kuukautta?)
 
Älä nyt tuollaisia mieti. Jos ei tavara tule niin tee reklamaatio sitten aikanaan (mikä lie AE:lla on se aika...pari kuukautta?)

Nyt se on kyllä liikkunut viikonloppuna. Tulee kyllä erikseen, mutta pitäisi saapua samanaikaisesti kuin muut vaikka se oli Cainiao Super Economy, joten tuo Combined Shipping näyttäisi toimivan vaikka lähetys ei oikeasti ole yhdistetty. Tai no sen näkee vasta sitten kun saapuu, arvioitu toimitusaika on 5.10.
 
Hei, Onkohan tuo Klarna ihan luotettava maksutapa tuonne aliexpressiin? Paypalilla ei vissiin onnistu?

T: ekaa kertaa tilaamassa.
 
Huomasin että korttikin näyttää käyvän. Kummallakin jää sitten tuo paypalin money back guarantee saamatta. Aliexpressi ilmeisesti aika avokätisesti hyvittää jos ongelmia ilmenee?
 
Aliexpressi ilmeisesti aika avokätisesti hyvittää jos ongelmia ilmenee?

Riippuen tapauksesta. Jos tavara jää saapumatta, niin rahat saa lähes aina takaisin. Jos tavara saapuu ja se on selkeästi rikki, niin todennäköisesti rahat saa takaisin. Jos taas tavara on "vain" huonolaatuista, niin saat tuurilla ehkä 5-10% rahoista takaisin. Itse en enää osta tuolta kuin jotain halpoja asioita, kuten elektroniikkakomponentteja, joiden ostaminen pienissä erissä Euroopasta on kallista.

Paypalin antamakin suoja on tässä vuosien saatossa heikentynyt, valitettavasti.
 
Ebaysta Yhdysvalloista ostettu tuote, käytetty, yksityiseltä. Pyynnöstä myyjä etsi ja järjesti edullisimman postituksen suomeen. Lähettäessä myyjä kuitenkin totesi, että arvioi paketin painon alakanttiin, mutta tuossa hetkessä postitus oli OK.

Nyt myyjä kuitenkin pyytää (kun tavara juuri saapunut) maksamaan kalliimmat postimaksut, joita häneltä on nyt karhuttu. Erotus ei ole suuri, n. 11 euroa lisää.

Miten toimisitte? Voisin olla v-mäinen ja olla vastaamatta viestiin. Toisaalta myyjä ollut erittäin asiallinen ja järjesti postituksen erikseen Suomeen.
 
Miten toimisitte? Voisin olla v-mäinen ja olla vastaamatta viestiin. Toisaalta myyjä ollut erittäin asiallinen ja järjesti postituksen erikseen Suomeen.
Minkä arvoisesta tavarasta nyt puhutaan? Ei kai myyjällä ole muuta vipuvartta kuin antaa negatiivinen palaute sulle, mutta onko noilla palautteilla mitään väliä jos tiliä käyttää vain ostamiseen? Voisin itse ihan hyvin maksaa tuon pyydetyn lisän (tai 50 % siitä) jos olisin tyytyväinen tavaraan ja myyjän toimintaan.
 
Ebaysta Yhdysvalloista ostettu tuote, käytetty, yksityiseltä. Pyynnöstä myyjä etsi ja järjesti edullisimman postituksen suomeen. Lähettäessä myyjä kuitenkin totesi, että arvioi paketin painon alakanttiin, mutta tuossa hetkessä postitus oli OK.

Nyt myyjä kuitenkin pyytää (kun tavara juuri saapunut) maksamaan kalliimmat postimaksut, joita häneltä on nyt karhuttu. Erotus ei ole suuri, n. 11 euroa lisää.

Miten toimisitte? Voisin olla v-mäinen ja olla vastaamatta viestiin. Toisaalta myyjä ollut erittäin asiallinen ja järjesti postituksen erikseen Suomeen.

Olette tavarasta ja sen postituksesta sopineet hinnan, sinä olet maksanut sen sovitusti ja tavaran olet saanut. Jälkikäteen aivan tarpeetonta alkaa pyytämään lisämaksuja. Missään nimessä ei pidä mennä maksamaan. Ei kannata edes vastatakaan mitään, sinä olet osuutesi suorittanut sovitusti. Jos myyjä tekee itse laskuvirheen, se on ihan oma moka, ei se ostajasta v-mäistä tee. Ja aika erikoinen selitys muutenkin, kyllähän se todellinen postitushinta on väkisinkin selvä viimeistään lähetyshetkellä ja siinä vaiheessa ennen lähetystä voi tarvittaessa kysyä ostajalta, että maksatko lisää vai unohdetaanko koko juttu, jos on ihan persiilleen laskenut alunperin. Aika usein monikin myyjä huomaa ebayn kovat provikat vasta jälkikäteen, tai laskee jonkin muun kulun väärin ja sitten jälkikäteen kokeilee kepillä jäätä, josko vastapuoli olisi höveli ja maksaisi vielä lisää.
Tuosta ei voi myyjä antaa negatiivista palautetta millään verukkeella. Päin vastoin, ostaja voisi tehdä ilmoituksen myyjästä joka jälkikäteen vielä haluaa lisää rahaa, mutta tämä tarpeetonta mielestäni tällaisessa tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ebaysta Yhdysvalloista ostettu tuote, käytetty, yksityiseltä. Pyynnöstä myyjä etsi ja järjesti edullisimman postituksen suomeen. Lähettäessä myyjä kuitenkin totesi, että arvioi paketin painon alakanttiin, mutta tuossa hetkessä postitus oli OK.

Nyt myyjä kuitenkin pyytää (kun tavara juuri saapunut) maksamaan kalliimmat postimaksut, joita häneltä on nyt karhuttu. Erotus ei ole suuri, n. 11 euroa lisää.

Miten toimisitte? Voisin olla v-mäinen ja olla vastaamatta viestiin. Toisaalta myyjä ollut erittäin asiallinen ja järjesti postituksen erikseen Suomeen.

Ebayn sääntöjen mukaan toimittaessa maksua ei tulisi suorittaa, mutta kai tämä on enemmänkin yksilön oman moraalin mukainen kysymys.
Itse olen yleensä toiminut niin että maksan kohtuullisina pitämäni summat yksityishenkilöille jos koen saaneeni hyvää palvelua mutta en yrityksille tai kiinalaisille.
Eli ei muuta kuin peilin eteen ja niitä omia arvoja puntaroimaan.
 
Kyseessä on vajaan 150 euron tuote.

Kai tässä jo pelkästään positiivisen Suomi-kuvan ylläpitämiseksi voi tuon 11 euroa maksaa. Vaikka tosiaan mikään pakko ei olisi ja voisin vain olla hiljaa loppuajan.
 
Mikähän nyt meni pieleen ja mitä pitäisi tehdä? AliExpressin paketti RO-EE tunnuksella, Viron kautta tullut. Mutta nyt oli Matkahuollon seurantaan tullut tuollaiset liitekuvan mukaiset tekstit. Aiemmin ei noilla ole ollut ongelmia. Combined delivery, n. 10 euroa yhteensä.

ali.jpg
 
Mikähän nyt meni pieleen ja mitä pitäisi tehdä? AliExpressin paketti RO-EE tunnuksella, Viron kautta tullut. Mutta nyt oli Matkahuollon seurantaan tullut tuollaiset liitekuvan mukaiset tekstit. Aiemmin ei noilla ole ollut ongelmia. Combined delivery, n. 10 euroa yhteensä.

ali.jpg

Sama näkyy täällä RO-EE tunnuksella. Lähetys on käsittelyssä Vantaalla. Voiko tuosta tehdä disputen?
 
Sama näkyy täällä RO-EE tunnuksella. Lähetys on käsittelyssä Vantaalla. Voiko tuosta tehdä disputen?
Eihän Matkahuoltoon edes saa yhteyttä kuin sikahintaisena puhelimella tai sosiaalisen median kautta (minulla ei ole tilejä). Jos sinulla on Facebook, niin lähetä niille yksityisviesti ja kysy mitä hittoa ne nyt sekoilee. Seurannan mukaan paketti on mennyt Viron tullin läpi. Saavat sitten lähettää minun paketin takaisin, en kympin paketin takia ala tekemään yhtään mitään.
 
Kävinpähän itsekin katsomassa MH:n seurannan ja sama viesti siellä. Edellinen paketti n. viikko sitten tuli ongelmitta perille. Harmi että sen paketin arvo oli 4€ ja tämän 50€ :D
 
Eihän Matkahuoltoon edes saa yhteyttä kuin sikahintaisena puhelimella tai sosiaalisen median kautta (minulla ei ole tilejä). Jos sinulla on Facebook, niin lähetä niille yksityisviesti ja kysy mitä hittoa ne nyt sekoilee. Seurannan mukaan paketti on mennyt Viron tullin läpi. Saavat sitten lähettää minun paketin takaisin, en kympin paketin takia ala tekemään yhtään mitään.
Ja kokemuksesta tiedän että Matkahuollon FB:ssäkin tuntuu asiakaspalvelu toimivan tuntien viiveellä eli kun pistät niille kysymyksen aamulla niin ehkä jo iltapäivällä on joku siihen vastannut. Itselläni on vielä Facebook-tili olemassa mutta viimeiseen pariin vuoteen en ole tainnut käyttää sitä kuin kerran tai kaksi MH:n kanssa asiointiin enkä mihinkään muuhun.
 
Eihän Matkahuoltoon edes saa yhteyttä kuin sikahintaisena puhelimella tai sosiaalisen median kautta (minulla ei ole tilejä). Jos sinulla on Facebook, niin lähetä niille yksityisviesti ja kysy mitä hittoa ne nyt sekoilee. Seurannan mukaan paketti on mennyt Viron tullin läpi. Saavat sitten lähettää minun paketin takaisin, en kympin paketin takia ala tekemään yhtään mitään.

Tällä näkyy myös että on jo tullattu Virossa. Toivottavasti tuo on joku järjestelmävirhe, kai tuosta tulee joku viesti tai kirje sitten jossa on tullaukseen vaadittavat tiedot, jos ne jotain vaatii.
 
Tänne tuli nätisti suoraan matkahuollon lähipisteeseen. Tosin lähetystunnus oli jo Kiinan päässä muotoa MH123123123FI.
 
Tällä näkyy myös että on jo tullattu Virossa. Toivottavasti tuo on joku järjestelmävirhe, kai tuosta tulee joku viesti tai kirje sitten jossa on tullaukseen vaadittavat tiedot, jos ne jotain vaatii.
Nyt oli hävinnyt nuo tullausviestit ja on vain se odotetaan lähetystä. Joten taisi olla softa/näppihäiriö.
 
Näyttää useampi saksalainen ebay myyjä lisäävän checkout vaiheessa VAT:n hintaan. Ei kai se noin pitäisi mennä jos myyjä oikeasti on saksalainen? Samaa tavaraa myös myy moni kiinalainen myyjä, jolla kuitenkin ilmoitetaan lähetysmaaksi saksa, mahdollisesti tästä voinee olla kysymys myös noiden myyjien kohdalla, jotka näyttäisivät saksalaisilta myyjiltä. Mitenkäs jos nyt tuollaiselta kiinalaiselta tilaa, tavara lähtee saksasta ja VAT:n maksaa jo ebayssä, vieläko tarvitsee täällä päässä maksaa jotakin? Ei ole ihan tämänlaista kuviota tullut vastaan ebayssä.
 
Näyttää useampi saksalainen ebay myyjä lisäävän checkout vaiheessa VAT:n hintaan. Ei kai se noin pitäisi mennä jos myyjä oikeasti on saksalainen? Samaa tavaraa myös myy moni kiinalainen myyjä, jolla kuitenkin ilmoitetaan lähetysmaaksi saksa, mahdollisesti tästä voinee olla kysymys myös noiden myyjien kohdalla, jotka näyttäisivät saksalaisilta myyjiltä. Mitenkäs jos nyt tuollaiselta kiinalaiselta tilaa, tavara lähtee saksasta ja VAT:n maksaa jo ebayssä, vieläko tarvitsee täällä päässä maksaa jotakin? Ei ole ihan tämänlaista kuviota tullut vastaan ebayssä.

Jos myyjällä on yli 10 000e arvosta kansainvälistä kauppaa EU-alueella, niin myyjän on perittävä Suomen ALV tuotteista joita myy Suomeen. Se toki lisätään verottomaan hintaan, eikä niin että ensin maksettaisiin Saksan ALV ja päälle vielä Suomen ALV.

Aiemmin kaukomyynnissä EU-alueella oli maakohtaiset 35 000e tai 100 000e vuosirajat maasta riippuen, mutta nykyään kaikki menee tuolla 10 000e yhteissummalla.

Ks. esim: Tavaroiden etämyynnin arvonlisäverotus
 
Jos myyjällä on yli 10 000e arvosta kansainvälistä kauppaa EU-alueella, niin myyjän on perittävä Suomen ALV tuotteista joita myy Suomeen. Se toki lisätään verottomaan hintaan, eikä niin että ensin maksettaisiin Saksan ALV ja päälle vielä Suomen ALV.

Aiemmin kaukomyynnissä EU-alueella oli maakohtaiset 35 000e tai 100 000e vuosirajat maasta riippuen, mutta nykyään kaikki menee tuolla 10 000e yhteissummalla.

Ks. esim: Tavaroiden etämyynnin arvonlisäverotus
Kiinalaisen myyjän Saksassa olevan tavaran tapauksessahan kyseeseen tulee myös tuon ohjeen kohdat 6.5.1-6.5.3, eli tuotteen myyjäksi katsotaan eBay, joka siten veloittaa verot kiinalaismyyjän sijasta.
 
Jos myyjällä on yli 10 000e arvosta kansainvälistä kauppaa EU-alueella, niin myyjän on perittävä Suomen ALV tuotteista joita myy Suomeen. Se toki lisätään verottomaan hintaan, eikä niin että ensin maksettaisiin Saksan ALV ja päälle vielä Suomen ALV.

Ei tässä ole epäselvää, vaan siinä että mielestäni hinta on aikaisemmin ebayssä näkynyt suoraan oikein koko ajan, eikä vasta checkoutissa pompannut. Voi olla että tässä on joku muutos tullut miten hinta esitetään tuolla.
 
Kuinkahan pitkältä ajalta Alin tilauksia kootaan samaan lähetykseen? Nyt kävi niin että 1.10 ja 5.10 tilatut tuli samassa paketissa.
 
Tilaamaani RO***EE kiinanpakettia Matkahuolto on odotellut 7.10. asti. Tulee Viron postin kautta ja he kertoivat, että on mennyt jo tullin lävitse ja matkalla Suomeen. Alkaa vaan jo toivo loppua paketin saapumisesta, kun yleensä tätä kautta paketit tulleet noin viikossa siitä, kun ovat ilmestyneet Matkahuollon seurantaan
 
Tilaamaani RO***EE kiinanpakettia Matkahuolto on odotellut 7.10. asti. Tulee Viron postin kautta ja he kertoivat, että on mennyt jo tullin lävitse ja matkalla Suomeen. Alkaa vaan jo toivo loppua paketin saapumisesta, kun yleensä tätä kautta paketit tulleet noin viikossa siitä, kun ovat ilmestyneet Matkahuollon seurantaan
Jotain outoa on kyllä itelläkin nykyisessä RO*******EE paketissa. Ei tosin noin pitkää aikaa sitten menny läpi tullista, vaan ihan pari pvää sitten.
Mutta seurannassa lukee seuraavana ton tullitekstin jälkeen että lähetys on lähtenyt lähtömaasta.
Ja Universal Parcel Tracking - Global Package Tracking kun klikkaa seurantaa joko PostNL:n linkistä, tai sitten suomen postin linkistä niin seurantakoodikin muuttunu LS*****NL muotoon.
 
Tilaus AliExpressiin sisään 6.10. ja tavarat hain tänään matkahuollosta, muutama käikäle eri myyjiltä vielä matkalla, joten ei toistaiseksi valitettavaa AliExpressistä.
 
Apua tarvitsisin:
JBhifi. Yritän tilata tavaraa. Olen joskus aikaisemminkin tilannut, kun löytyi tunnarit. Nyt en pääse sivulta eteenpäin, kun herjaa valid regional code? Vissiin neljä numeroa. Yritin jopa ramdomina laittaa jotain, kun rupesi ketuttamaan. Onko kellään ajatusta, mitä se oikein haluaa?
 
Apua tarvitsisin:
JBhifi. Yritän tilata tavaraa. Olen joskus aikaisemminkin tilannut, kun löytyi tunnarit. Nyt en pääse sivulta eteenpäin, kun herjaa valid regional code? Vissiin neljä numeroa. Yritin jopa ramdomina laittaa jotain, kun rupesi ketuttamaan. Onko kellään ajatusta, mitä se oikein haluaa?

Oliskohan postinumeroa vailla.
 
Jos meinaat tuota aussien kauppaa niin olisko lopettanut myynnin muualle...?
Kokeile vaikka jotain NSW postinumeroa
Juu, Aussien kauppaa tarkoitin ja ei toimi New South Wales postinumerot, jos sitä tarkoitit?
2019 olen näköjään viimeksi tilannut ja osoitteeni oli vielä siellä muistissa, mutta nyt en jostain syystä pääse tuosta ohi?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan ikinä palauttanut tuotetta Aliexpressistä ostaessa? Tuote lähetetty Euroopan varastolta jos sillä mitään merkitystä? Uskaltaako palauttaa vai koijaako kiinalaiset tässä jotenkin?
 
Yrittääkö myyjä kusettaa? Eihän tuota disputen syytä voi edes vaihtaa sulkematta nykyistä disputea? Väärä tuote on väärä tuote, eikö tuo disputen syy ole ihan oikea kun myyjäkin sen myöntää että lähetti väärän tuotteen?

Screenshot_20221108-201304_AliExpress.jpg Screenshot_20221108-201330_AliExpress.jpg
 
Yrittääkö myyjä kusettaa? Eihän tuota disputen syytä voi edes vaihtaa sulkematta nykyistä disputea? Väärä tuote on väärä tuote, eikö tuo disputen syy ole ihan oikea kun myyjäkin sen myöntää että lähetti väärän tuotteen?

Ei kannata alkaa mitään muuttelemaan. Voit siihen vastata että et muuta tai sulje mitään disputetietoja, väärä tuote, mutta ei kannata alkaa sen enempää mitään enää selittämään, eikä tarvitse sitäkään vastata. Jos ei suostu vaihtamaan/hyvittämään suoraan, sitten odottat että ton disputen pääsee eskaloimaan. Noista kuvista ei kunnolla näe, mutta jos tuote on myös aivan eri mallinen kuin kuvissa, hyvin todennäköisesti viimeistään eskaloinnin jälkeen saat rahat takaisin.
 
Onko väliä, "mistä Ebaysta" tuotteita tilaa vai vaan sillä, mistä tuote tulee? Eli onko ihan sama tilata ebay.com, ebay.co.uk, ebay.de jne jos tuote kuitenkin tulee euroopasta/kiinasta tai mistä nyt haluaakaan?
 
Onko väliä, "mistä Ebaysta" tuotteita tilaa vai vaan sillä, mistä tuote tulee? Eli onko ihan sama tilata ebay.com, ebay.co.uk, ebay.de jne jos tuote kuitenkin tulee euroopasta/kiinasta tai mistä nyt haluaakaan?

Periaatteessa ei muuta väliä, mutta jos haluaa viimeiset eurot likistää, niin kannattaa vertailla. Monesti isoilla myyjillä on sama tavara listattuna erikseen kaikissa ja usein eri hinnoilla. Myös jos ostaa esim ebay.de:stä jossa tuote myydään euroissa, välttyy valuuttamuunnokselta (huonolla kurssilla). Ja jos kalliimmasta tavarasta etenkin puhutaan, kuluttajansuoja on parempi eu:n sisältä ostettaessa, mutta tämäkään ei suorastaan vaikuta siihen minkä maan sivuilla listaus löytyy.
 
Periaatteessa ei muuta väliä, mutta jos haluaa viimeiset eurot likistää, niin kannattaa vertailla. Monesti isoilla myyjillä on sama tavara listattuna erikseen kaikissa ja usein eri hinnoilla. Myös jos ostaa esim ebay.de:stä jossa tuote myydään euroissa, välttyy valuuttamuunnokselta (huonolla kurssilla). Ja jos kalliimmasta tavarasta etenkin puhutaan, kuluttajansuoja on parempi eu:n sisältä ostettaessa.

On sillä väliä tullauksen kannalta, ja juuri sillä mistä tavara tulee.
 
Onko kukaan ikinä palauttanut tuotetta Aliexpressistä ostaessa? Tuote lähetetty Euroopan varastolta jos sillä mitään merkitystä? Uskaltaako palauttaa vai koijaako kiinalaiset tässä jotenkin?
Palautin rikkinäisen tuotteen kiinaan aliexpressin sopimuksella, että myyjä kustantaa palautuslähetyksen kulut. No, eipä ole rahoja näkynyt kyselyistä huolimatta vaan myyjä tarjoaa voucheria, että voi ostaa lisää. Varsinaisen tuotteen ostosumman palautus kävi kyllä sujuvasti.
 
Noniin. Elikkäs sain rahat takas tosta tuotteesta jossa oli pieni puute eikä tarvinnut palauttaa. 150e tuote että aika erikoista, ajattelin että 20 pinnaa ois maksimissaan saanut alea.
 
Tilailin ITEADista muutaman sonoffin härpäkkeen, kuten olen jo pari kertaa aikaisemmin tehnyt hyvällä menestyksellä. Tällä kertaa sain kuitenkin postilta seuraavan ilmoituksen:
1668085008803.png

Paketti kuitenkin näyttää nytkähtäneen liikkeelle, myös Yanwenin seuranta kertoo että olisi "released"
1668085133068.png


Onko muilla vastaavasta tilanteesta kokemusta, tarvitseeko tuohon reagoida? Tänään tuli taas postilta muistutusta tullauksesta.
 
Tilailin ITEADista muutaman sonoffin härpäkkeen, kuten olen jo pari kertaa aikaisemmin tehnyt hyvällä menestyksellä. Tällä kertaa sain kuitenkin postilta seuraavan ilmoituksen:
1668085008803.png

Paketti kuitenkin näyttää nytkähtäneen liikkeelle, myös Yanwenin seuranta kertoo että olisi "released"
1668085133068.png


Onko muilla vastaavasta tilanteesta kokemusta, tarvitseeko tuohon reagoida? Tänään tuli taas postilta muistutusta tullauksesta.

Ei tarvi jos lähetys on siirtynyt lajitteluun. Ja kyllä sieltä yleensä tulee viestiä jos johonkin pitää reagoida.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 667
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom