AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Aliexpress-tilaukset euroopasta vaan monesti muuttuu kannattamattomaksi postikulujen takia, varsinkin pienemmissä tilauksissa. Jos kiinasta saa jonkun osan 0,25e hintaan ja siihen vaikka 1e postikuluja niin se on 2e jos ottaa vaikka 4kpl, euroopasta aliexpressin kautta postikulut saattavatkin olla 10e joten äkkiä hinta moninkertaistuu. Itselläni on monesti tarve juurikin yhdelle tai kahdelle komponentille eikä viitsisi turhaan ostaa niitä varastoon kun niille ei ole käyttöä. Ja toisaalta suomessa vastaavat maksaa ehkä 2e/kpl ja siihen joku 9e postit päälle.
 
Nyt myyjä vastasi: "
Please kindly contact with your post office to check where is the order,The phone No. is (+358) 200 71000 ,And the site is http://paktrac.com/?spm=0.0.0.0 .Any news please let me know.Thanks.
"
Posti jo aiemmin ei löytänyt mitään seurantanumerolla. Ja tosiaan näyttää tilausta "Arrive at destination country 2021-01-01 17:48:01 ". Mistä tiedän onnistuko dispute ja ottaako ne Alista yhteyttä miten?

Toinen myyjä siunaili että voi lähettää uuden mutta perutko disputen. En nyt tiedä mitä tehdä.
Ikinä ei pidä perua disputeja, vaikka ne myyjät mitä itkee!
Laita sinne screenshot Postin seurannasta kyseisellä lähetystunnuksella (sehän ei löydä pakettia, jos ei ole seurattava paketti) ja laita screenshot Postin englanninkielisiltä sivuilta, jossa sanotaan, että myyjän pitää ensisijaisesti tehdä selvityspyyntö kadonneesta/jumittavasta paketista, koska myyjä tietää miltä paketti näyttää. Sitten vaikka laitat vielä puhelinnumeron sinne asiakaspalveluun.
Ei tuossa pitäisi mitään ongelmia olla, jos Purchase Protection Time on ummessa ja paketti ei ole tullut.
Itselläni on monesti tarve juurikin yhdelle tai kahdelle komponentille eikä viitsisi turhaan ostaa niitä varastoon kun niille ei ole käyttöä. Ja toisaalta suomessa vastaavat maksaa ehkä 2e/kpl ja siihen joku 9e postit päälle.
No tämähän se. Joku esim. kytkin/vastus tms. täältä 1-2€/kpl+posti- ja käsittelykulut 5-10€ -> Ei kiitos. Sitten tulee tilattua Kiinasta se 5/50kpl kerralla siihen 1-2€ hintaan ja ne loput lojuu tuolla kaapissa yhdessä ja samassa "miljoonalaatikossa". Toisaalta tuo "miljoonalaatikko" on monesti pelastanut jossain tilanteessa, kun sieltä löytyy kaikkea ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt myyjä vastasi: "
Please kindly contact with your post office to check where is the order,The phone No. is (+358) 200 71000 ,And the site is http://paktrac.com/?spm=0.0.0.0 .Any news please let me know.Thanks.
"
Posti jo aiemmin ei löytänyt mitään seurantanumerolla. Ja tosiaan näyttää tilausta "Arrive at destination country 2021-01-01 17:48:01 ". Mistä tiedän onnistuko dispute ja ottaako ne Alista yhteyttä miten?

Toinen myyjä siunaili että voi lähettää uuden mutta perutko disputen. En nyt tiedä mitä tehdä.

Itsellä oli Ebayn puolella ongelmia. Myyjä antoi seurantakoodin ja sanoi lopulta, että paketti hävinnyt matkalla. Korona iski tuossa myös päälle välissä. Olin odotellut ihan kiltisti. Lähetti toisen ja seurannan mukaan oli menossa aivan toiselle puolelle Suomea. Tässä kohtaa olikin jo kulunut reippaasti aikaa.

Ebayssä on oma ohjeistus, milloin pitää ilmoitella Ebaylle hankaluuksista myyjän/toimituksen kanssa. Tuo aika oli mennyt umpeen, joten Paypalin kautta lopulta selvittelin sotkun ja sain rahani takaisin. Kumpikaan paketti ei koskaan tullut perille.

Oma vinkkini on, että rahat takaisin ja sitten uutta tilausta vetämään.
 
2.2 tilattu paketti saapui eilen perille. 8.-27. päivä ei seurannan mukaan liikahtanut mihinkään, mutta tuohon välille taisi osua kiinalaisten uusivuosi joka varmaan myös hidasti.
 
Tammikuussa lähtenyt paketti vieläkin "Last mile". Noh eipähän ollut mitenkään tärkeä niin ei haittaa. Saa nähdä toimiiko osoitteen siirrot...
 

EU:n 1.7. alkavan IOSS-systeemin idea käsittääkseni oli juuri siinä, että verot on maksettu jo tilatessa eikä vastaanottajan tarvitse tehdä mitään enää kun paketti tulee. Tällä vähennetään työtä joka aiheutuu kun 22 euron raja poistuu.

Mutta nyt ilmeisesti tuon uutisen mukaan Suomessa pitäisi vastaanottajan tehdä silti se tuonti-ilmoitus vaikka verot on jo maksettu... Sekoilu alkakoon.

Uutisen mukaan Posti yrittää tuota saada vielä korjattua.
Laitoin itse tässä vasta viimeiset tilaukset sisään, kohta ei uskalla enää tilata mitään Kiinasta kun aivan kauhea ruuhka varmasti tulossa.
 
Kyllähän tuossa postin hommassa tulee osuun paska tuulettimeen.

Jää nähtäväksi mitä aliexpress tekee. Kyllähän nekin luultavasti asian tiedostaa ja alkaa toimiin, sillä muuten disputejen määrä räjähtää käsiin, ja käy niille kalliiksi. Kyllähän noita varastoja näkyy jo olevan ympäri eurooppaa, kun alia selailee, joten ehkä ne kaikki jatkossa myydään niiden kautta ja hinta nousee.
 
Täällä myös kadonnut yli puolet aliexpressin tilauksista. Onneksi summat on pieniä ja rahat on saanut hyvin takaisin. Ilmeisesti oikean ja vähän "kalliimman" postituksen valinta tärkeää, jotta paketit tulisi perille. Onko ebayn puolella sama juttu? Kiinastahan suuri osa omista tilauksista tulisi, joten luulisi pakettien katoavan ihan samaan tahtiin myös ebayn puolella.

Itsellä myös kadonnut paljon aliexpress paketteja nyt koronan aikana, kaikki olleet halvimmalla toimituksella.
 
Olen miettinyt ajatusleikkinä, että miten tuota tulliuudistusta vastaan voisi protestoida käytännön tasolla. Jos esimerkiksi tilaisi vaikkapa satoja halpoja lähetyksiä ja sitten jättäisi ne tullaamatta ja noutamatta. Protestoijalle halpaa, mutta epäilen että Postille käy kalliiksi lajittelu, viestittely varastointi ja tuhoaminen. Lähetykset tietysti vielä jotain erikoisen muotoisia tai vaikeasti konekäsiteltäviä, kuten pitkiä viivottimia jne.

Samoin voisi sitten varsinaisen tullauksen käydä hyvin huolellisesti läpi ja tarvittaessa valittaa ja riitauttaa. Tullin kanssahan voi varmasti asioida myös postitse käsin kirjoitetuilla kirjeillä. Joillain nyt vaan on vaikeasti tulkittava käsiala ja voidaan valitettavasti vaatia useita kirjeitä jonkin pienen asian hoitoon.

Ei varmaan montaa protestoijaa tarvittaisi. Lähinnä tuossa tökkii, että protesti ei kohdistu asiasta päättäviin poliitikoihin ja toisaalta menee muutenkin rajallisia resursseja haaskuuseen. Laajemmin tosiaan toivoisi, että EU:n alueelle tulisi hyviä edullisia kauppoja täyttämään tuota Aliexpressin tyhjiötä.
 
Kyllä tunnetusti ovelat kiinalaiset varmasti tuohon alvirajoituksen poistumiseen jonkun ratkaisun keksivät. Tässä joitakin spekuloimiani keinoja:

-Alibaba kehittää jonkin hämärän kepulikonstivälikäsisysteemin jonka avulla tavara saadaan myytyä alhaisella "feikkiarvolla" josta sitten Alibaba mahdollisesti itse maksaa jotkut olemattomat "feikkialvit"
-Tavara lähetetään jonkin euroopan maan kautta mahdollisen alhaisella arvolla josta myyjä maksaa itse alvit tai lahjana/näytteenä josta se laitetaan sitten eteenpäin kohdemaahan ja oston yhteydessä maksettu alv palautetaan myöhemmin tavaran ostajalle, jotkut länsimaissa suositut kiinakaupathan ovat tehneet näin jo pitkään (käsittääkseni ainakin Shenzhen Audio)
-Myyjä säätää tavaraan oston yhteydessä jonkin massiivisen -99%:n "alennushinnan" josta ostaja maksaa alvit ja maksaa loput esim. Paypalin tms. kautta. Buyer Protection olisi tietysti tuolloin käytännössä mennyttä mutta joidenkin isompia ja luotettavampia firmoja edustavien myyjien kanssa voisi toimia. Jos Ali kehittäisi jonkin erillisen systeemin johon raha maksetaan Paypalilla ilman että se menee suoraan myyjälle?

Ja varmaan lukemattomia muitakin jos vähän mielikuvitusta käyttää. En joka tapauksessa usko että Alibaba olisi valmis jäämään tässä taistossa kakkoseksi. Veikkaisin että kesään mennessä on jo olemassa jokin keino kiertää tai ainakin sekoittaa tämäkin systeemi. Itse kyllä aion jatkaa Kiinasta tilailua heinäkuun jälkeenkin jahka tilanne rauhoittuu, hieman enemmän valikoiden tosin. Monen sortin tavaraa saa Kiinasta huokeammilla hinnoilla suomihintoihin verrattuna vielä pienien verojen jälkeenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli henkilökohtainen ennätys paketin toimitusajassa. Taisi olla elokuuta, kun tilasin paketin Alilta. Marraskuussa sain rahani takaisin disputen kautta ja tänään tuo paketti tipahti postiluukusta.
Missä lie seikkaillut kaikki nämä kuukaudet. Muutama minuutti meni ihmetellessä, mutta sitten muistin tuon ikivanhan tilauksen
 
Nyt tuli henkilökohtainen ennätys paketin toimitusajassa. Taisi olla elokuuta, kun tilasin paketin Alilta. Marraskuussa sain rahani takaisin disputen kautta ja tänään tuo paketti tipahti postiluukusta.
Missä lie seikkaillut kaikki nämä kuukaudet. Muutama minuutti meni ihmetellessä, mutta sitten muistin tuon ikivanhan tilauksen

Riippuu vähän että tuleeko se paketti hevosen selässä mongolian aroja pitkin vaiko jakilla himalajan yli.
Itse otan nykyisin kaikki standard shippingillä niin ei mene koko vuotta odotellessa. Tosin noissakin toisinaan toimitus venähtää niin että joutuu disputen tekemään mutta silti vähintään puolet nopeampi mitä cainiao.
 
-Myyjä säätää tavaraan oston yhteydessä jonkin massiivisen -99%:n "alennushinnan" josta ostaja maksaa alvit ja maksaa loput esim. Paypalin tms. kautta. Buyer Protection olisi tietysti tuolloin käytännössä mennyttä mutta joidenkin isompia ja luotettavampia firmoja edustavien myyjien kanssa voisi toimia. Jos Ali kehittäisi jonkin erillisen systeemin johon raha maksetaan Paypalilla ilman että se menee suoraan myyjälle?

Mitenköhän tuo muuttaa sinun vastuutasi tullaajana?

Tässä näytti olevan selkokielisesti hieman selitettynä näitä Tulliselvitysrikoslaki – Logistiikan Maailma
 
Riippuu vähän että tuleeko se paketti hevosen selässä mongolian aroja pitkin vaiko jakilla himalajan yli.
Itse otan nykyisin kaikki standard shippingillä niin ei mene koko vuotta odotellessa. Tosin noissakin toisinaan toimitus venähtää niin että joutuu disputen tekemään mutta silti vähintään puolet nopeampi mitä cainiao.
Onko muita vältettäviä kuin Cainio? tai muita mitä kannattaa käyttää, hyvä että jaatte vinkkejä täällä...
 
Ikinä ei pidä perua disputeja, vaikka ne myyjät mitä itkee!
Laita sinne screenshot Postin seurannasta kyseisellä lähetystunnuksella (sehän ei löydä pakettia, jos ei ole seurattava paketti) ja laita screenshot Postin englanninkielisiltä sivuilta, jossa sanotaan, että myyjän pitää ensisijaisesti tehdä selvityspyyntö kadonneesta/jumittavasta paketista, koska myyjä tietää miltä paketti näyttää. Sitten vaikka laitat vielä puhelinnumeron sinne asiakaspalveluun.
Ei tuossa pitäisi mitään ongelmia olla, jos Purchase Protection Time on ummessa ja paketti ei ole tullut.
No tämähän se. Joku esim. kytkin/vastus tms. täältä 1-2€/kpl+posti- ja käsittelykulut 5-10€ -> Ei kiitos. Sitten tulee tilattua Kiinasta se 5/50kpl kerralla siihen 1-2€ hintaan ja ne loput lojuu tuolla kaapissa yhdessä ja samassa "miljoonalaatikossa". Toisaalta tuo "miljoonalaatikko" on monesti pelastanut jossain tilanteessa, kun sieltä löytyy kaikkea ylimääräistä.
Ali on nyt palauttanut rahat. Tilasin siis kahdesta eri kaupasta. Toinen myyjä sanoo nyt "että olemme palauttaneet rahan mutta tilaus on matkalla vielä, toivomme että saat tilauksen ja maksat rahat takaisin." Miten minun pitäisi toimia jos paketti tulee esim. kuukauden päästä? Laitoin kuvakaappauksen tuosta mistä mainitsit josse nyt heitä hetkauttaa. Cainiaon tracking LP -alkuinen (Cainiao) näyttää että ois saapunut Suomeen, ei voi siis luottaa tuohon? Onko lähetystunnus sama kuin seurantanumero, tilauksen seurantanumerolla ei posti löydä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli viimein yksi 2kk sitten AE:sta tehty tilaus. Cainiao oli toimitusvalinta. Kauan kyllä kesti, mutta perille löysi.
 
Tänään tuli viimein yksi 2kk sitten AE:sta tehty tilaus. Cainiao oli toimitusvalinta. Kauan kyllä kesti, mutta perille löysi.
Tännekin saapui tammikuussa tilattu LP00-seurantakoodilla oleva Cainiao paketti. Tosin taitaa kyllä olla turha 2020-vuoden paketteja enää odotella.

Tietenkään ei ole mitään takeita että myyjät oikeasti lähettäisivät valitsemalla toimitustavalla, mutta tässä järjestyksessä olen valinnut toimitustavat jos tavaroilla ei ole kiire:
SF Economic Air Mail
China Post Ordinary Small Packet Plus
Cainiao Super Economy (U...BE-seuranta)
 
Nyt tuli henkilökohtainen ennätys paketin toimitusajassa. Taisi olla elokuuta, kun tilasin paketin Alilta. Marraskuussa sain rahani takaisin disputen kautta ja tänään tuo paketti tipahti postiluukusta.
Missä lie seikkaillut kaikki nämä kuukaudet. Muutama minuutti meni ihmetellessä, mutta sitten muistin tuon ikivanhan tilauksen
Pyysikö myyjä rahoja takaisin, maksoitko?
 
Mielestäni ostin tilaukselle Aliexpress standard shipping toimituksen (maksoi 4.7$), mutta en näe enää mistään kuiteista valittua toimitusta. Myyjä lähettänyt kuitenkin ilmeisesti Sellers shipping methodilla ja seurantanumero UF**YP muotoa (Canaio?). Mitäs tuolle nyt pitäisi tehdä? Dispute aukeaa vasta 10 päivää lähetyksestä. Tuo Canaio toimitus maksoi mielestäni luokkaa 1$.

Toinen vastaava lähetys tulossa RU**NL toimituksella, mutta lähetysikkunassa lukee sentään Ali standard. Kerran aiemmin tullut tuolla kun toimitus sisälsi akkuja.
 
Pyysikö myyjä rahoja takaisin, maksoitko?
Tuossa ei ollut mitään seurantaa Kiinasta eteenpäin, eli ei ole pyytänyt.
Joskus on tullut seurannassa olevia pakettejakin myöhässä niin, että olen jo saanut rahat takaisin. Niistäkään ei ole tullut mitään vaatimuksia.
Ja nythän taitaa olla kaikissa tuotteissa tuo 75-day buyer protection, eli ei edes voisi pyytää uudelleen maksua, jos paketti tulee myöhässä.
 
Ebaysta tilattu 21.11. ja viimeisin merkintä seurannassa 25.11. Ei ainakaan vielä perjantaina ollut saapunut. Ebayn mukaan tänään olisi pitänyt saapua, pitää huomenna katsoa kun menen kotiin. Jos ei ole saapunut, kannattaako heti Ebayssa laittaa se "I didn't receive item" valinta vai odottaa vielä? Kiinasta tulossa seurannan mukaan.
Omaan tapaukseen päivityksenä, että seuranta ei ole päivittynyt mihinkään ja pari päivää sitten n. 1,5kk arvioidun toimitusajan umpeutumisen jälkeen laitoin Ebayn kautta ilmoitusta etten ole saanut tavaraa. Ebayn rahat takaisin -takuu oli jo loppunut, mutta kyse oli n. 3€ tavarasta niin ei sinänsä olisi harmittanut vaikka en olisi rahoja tai tavaraa saanut. Pari päivää ilmoituksen jälkeen myyjältä tuli refundi (vaikka olinkin valinnut ilmoituksessa, että haluan tavaran enkä refundia :D )
 
Kävi se perinteinen Aliexpressin kanssa, eli tilailtiin muijalle vaatteita jne. joista yksi mekko oli aivan jotain muuta kuin mitä ilmoituksen kuvissa. Laitoin disputen johon otin kuvat mittanauhan kanssa sekä selitin vielä tilanteen asiallisesti. AE antoi vaihtoehdoiksi ~80% refund tai palautus ja 100% refund, myyjä halusi palautuksen mutta en suostunut siihen joten AE päätyi osittaiseen rahojen palautukseen.

Homma meni läpi muutamassa päivässä todella kivuttomasti, mutta myyjä oli selkeästi kusetusmielellä liikkeellä joten sen kannalta osittainen refund oli hieman meh. Vaikuttaa siltä että AE antaa täyden refundin vain jos tavarat palauttaa, mutta Postin ryöstöhintojen takia tuo tuskin koskaan on kannattavaa.
 
Kuka osaisi sanoa - tuossa ylempänä tapauksessani - miten tulisi menetellä kun Ali maksoi jo rahat takaisin (75vrk taisi mennä siis) ja jos
a) tuote vielä tuleekin - myyjä siis haluaa minulle maksetut rahat takaisin -pyydäänkö siis tilinron?
b) ei koskaan tulekaan - mikään ei muutu
Onko tuo dispute siis mahdollista tosiaan tehdä vasta kun 75 vrk on mennyt tilauksesta, etten vain tehnyt liian aikaisin...
 
Heitetääs tänne. Tilasin tavaran USA:sta, se on rikki joten lähtee takaisin ja saan uuden tilalle. Nyt kysymys on se pitääkö tehdä vienti-imoitus vai riittääkö että kiikutan palautettavan tavaran postiin. Tulli on nyt tarjonnut kahta vastausta, pitää tehdä ja ei tarvi tehdä. Kyse nyt on kumminkin siitä ettei tarvitsisi maksaa tullauksia kahteen kertaan.
Alle 1000€ kapistus kyseessä
 
Heitetääs tänne. Tilasin tavaran USA:sta, se on rikki joten lähtee takaisin ja saan uuden tilalle. Nyt kysymys on se pitääkö tehdä vienti-imoitus vai riittääkö että kiikutan palautettavan tavaran postiin. Tulli on nyt tarjonnut kahta vastausta, pitää tehdä ja ei tarvi tehdä. Kyse nyt on kumminkin siitä ettei tarvitsisi maksaa tullauksia kahteen kertaan.
Alle 1000€ kapistus kyseessä
 
Olen toki tuon lukenut, mutta tullista on vastattu myös näin:
"
Kiitos viestistäsi.

Mikäli tuote, jota olet palauttamassa, on alle 1000 euron arvoinen ja palautat tuotteen postilähetyksenä, ei erillistä vienti-ilmoitusta tarvitse tehdä. Enintään 1 000 euron arvoisiin postilähetyksiin liitetään joko CN22 tai CN23-tullilipuke, jonka saa postista.
Lisätietoja Postin tullilipukkeesta löydät täältä:"
 
Kellään spekulaatioita että mihin katos ne viime vuoden lopulla tehdyt tilaukset alista? Aivan sikana kadonnu tavaraa, oisko ne jossain laivassa matkalla takas kiinaan :D?
 
Kellään spekulaatioita että mihin katos ne viime vuoden lopulla tehdyt tilaukset alista? Aivan sikana kadonnu tavaraa, oisko ne jossain laivassa matkalla takas kiinaan :D?

Varmaan jossakin unohtuneessa merikontissa, jossain päin maailmaa. Kyllä minultakin on parikymmentä nyssykkää viimevuodelta saapumatta.
 
Varmaan jossakin unohtuneessa merikontissa, jossain päin maailmaa. Kyllä minultakin on parikymmentä nyssykkää viimevuodelta saapumatta.
NO ootteko saaneet rahoja takaisin vai? Eikö lannistuta tilaamaan ellei rahoja takaisin tullut?
 
NO ootteko saaneet rahoja takaisin vai? Eikö lannistuta tilaamaan ellei rahoja takaisin tullut?

Ei muistanut tehdä disputea, niin rahatkin meni, eikä kukaan vapaaehtoisesti ole palauttanut, paitsi muutama ebay myyjä.

Ei sentään suurista summista ole kyse, kuin korkeintaan joistain kympeistä.
 
Ei muistanut tehdä disputea, niin rahatkin meni, eikä kukaan vapaaehtoisesti ole palauttanut, paitsi muutama ebay myyjä.

Ei sentään suurista summista ole kyse, kuin korkeintaan joistain kympeistä.

Paypalissa on muuten todella pitkä dispute-aika eli 180 päivää. Eli jos oot tilaillu Ebaysta ja maksanu Paypalilla, niin voit tehdä disputen vaikka Ebay ei enää antaiskaan. Eli hyvin vielä ehtii pitkälle viime vuodelle. Toimii monesti kokeiltuna, kun on muistunu kuukausien päästä mieleen joku nyssäkkä.
 
Olen miettinyt ajatusleikkinä, että miten tuota tulliuudistusta vastaan voisi protestoida käytännön tasolla. Jos esimerkiksi tilaisi vaikkapa satoja halpoja lähetyksiä ja sitten jättäisi ne tullaamatta ja noutamatta. Protestoijalle halpaa, mutta epäilen että Postille käy kalliiksi lajittelu, viestittely varastointi ja tuhoaminen. Lähetykset tietysti vielä jotain erikoisen muotoisia tai vaikeasti konekäsiteltäviä, kuten pitkiä viivottimia jne.

Samoin voisi sitten varsinaisen tullauksen käydä hyvin huolellisesti läpi ja tarvittaessa valittaa ja riitauttaa. Tullin kanssahan voi varmasti asioida myös postitse käsin kirjoitetuilla kirjeillä. Joillain nyt vaan on vaikeasti tulkittava käsiala ja voidaan valitettavasti vaatia useita kirjeitä jonkin pienen asian hoitoon.

Ei varmaan montaa protestoijaa tarvittaisi. Lähinnä tuossa tökkii, että protesti ei kohdistu asiasta päättäviin poliitikoihin ja toisaalta menee muutenkin rajallisia resursseja haaskuuseen. Laajemmin tosiaan toivoisi, että EU:n alueelle tulisi hyviä edullisia kauppoja täyttämään tuota Aliexpressin tyhjiötä.
EU.n päätös joten ei suomella ole siihen juuri sananvaltaa.

Kävi se perinteinen Aliexpressin kanssa, eli tilailtiin muijalle vaatteita jne. joista yksi mekko oli aivan jotain muuta kuin mitä ilmoituksen kuvissa. Laitoin disputen johon otin kuvat mittanauhan kanssa sekä selitin vielä tilanteen asiallisesti. AE antoi vaihtoehdoiksi ~80% refund tai palautus ja 100% refund, myyjä halusi palautuksen mutta en suostunut siihen joten AE päätyi osittaiseen rahojen palautukseen.

Homma meni läpi muutamassa päivässä todella kivuttomasti, mutta myyjä oli selkeästi kusetusmielellä liikkeellä joten sen kannalta osittainen refund oli hieman meh. Vaikuttaa siltä että AE antaa täyden refundin vain jos tavarat palauttaa, mutta Postin ryöstöhintojen takia tuo tuskin koskaan on kannattavaa.


Näinhän se on ja toinen linja kun käyttää Cainiaon palveluja (Ali omistaa) niin seuranta näyttää että on tullu suomeen. Kymmeniä paketteja ei ole tullu, vaikka seuranta suomeen näyttääkin. Niin automaattisesti dispute hylätään. Nämähän ei näy suomen postin seurannassa ainostaan Alin omassa.
Tuo sinun juttu olisi voinu myös mennä että myyjä ei olisi hyväksyny palautusta joten et olisi saanu mitään korvausta jos ei hyvät videot olisi sattuneet olemaan Alille mieluisia. Eli tuuripeliä myös rahan saanti kuten oikean tuotteenki. Itsellä oli tilasin 100 smd lediä. Otsikossa luki 1kpl, mutta aiemmin selostuksessa oli 100 kpl/pss. Mutta se muu tieto ei kulje tilauksen mukana vaan, mitä otsikko kertoo. Kun 100 kpl tieto katosi selosteesta , olikin tuote 1kpl. Eikä ollu mitään oikeuksia refundiin.
Myös palautteet on alkaneet katomaan tuotteista, ilmeisesti myyjä voi pyytää poistoa jos avaa casen josta ei kuitenkaa refundia saa tai refundin saa.
ei.png


NO ootteko saaneet rahoja takaisin vai? Eikö lannistuta tilaamaan ellei rahoja takaisin tullut?
Osasta saa osasta ei, ei mitään selvää linjaa. Jos hyvin käy myyjä ei vastaa mitään voi saada rahat tai joku myyjä voi hyväksyä suoraan.
Yleensä on 1.5 - 2.5€ tuotteita joista on aika hankala hakea visalta korvausta.
Melkein paras on kun tekee disputen torstaina, niin tuurilla myyjä ei ehdi vastata disputeen. Toiset kiireempiä toiset vastaa heti.
Tämän takia en koskaan palauttele mitään rahaa jos tavara tuleekin myöhemmin, edes jostakin saa jotain hyvitystä menetyksille.

Hauska on eräs myyjien tapa että ne lupaa refundin kirkkain silmin ja kun katsot mikä ehdotus on minkä ne laittaa disputen ratkaisuksi, lukeekin että ei mitän anneta.
Eräänlainen huijaus sekin, kun luulet että saat rahat kun hyväksyt, et saa kuitenkaa korvausta hyväksymällä etkä hylkäämällä ehdotuksen. Ainoa että hyväksyminen sulkee tapauksen. Hylkäämällä on vielä pieni mahdollisuus Alin rarkaisuun ostajan eduksi.

Ebay on ihan erilainen maailma, monesti myyjä palauttaa heti kun avaa disputen. Alissa myyjä tietää että ostaja on heikommassa asemassa joten pidetään rahasta kiinni tiukemmin.

Varmaan jossakin unohtuneessa merikontissa, jossain päin maailmaa. Kyllä minultakin on parikymmentä nyssykkää viimevuodelta saapumatta.

Silloinhan tavara kulki Uzbekistanin kautta, joten mahdollista että entisen neuvostoliiton maassa viedään kokonaisia kontteja.
tai sitten on meressä.
 
Viimeksi muokattu:
Silloinhan tavara kulki Uzbekistanin kautta, joten mahdollista että entisen neuvostoliiton maassa viedään kokonaisia kontteja.
Näyttää kulkevan yhä, tällä viikolla tuli kaksi nyssäkkää tuota kautta. Tammikuussa 2021 tilattu.
 
Kiinalainen verkkokauppa tarjoaa toimitusvaihtoehdoiksi FedEx ($54), DHL ($29) tai Registered Post Air Mail ($6). Onko pro-tipsejä tai suosituksia noiden eroista muun kuin hinnan osalta? Hinnoissa aika isot erot. Miten on nopeuden ja luotettavuuden osalta? Kyseessä noin $150 arvoinen elektroniikkaroju.
 

No paljastuhan se! Siellähän ne omat nyssykät makaa meren pohjassa RIP ;(
 
Kiinalainen verkkokauppa tarjoaa toimitusvaihtoehdoiksi FedEx ($54), DHL ($29) tai Registered Post Air Mail ($6). Onko pro-tipsejä tai suosituksia noiden eroista muun kuin hinnan osalta? Hinnoissa aika isot erot. Miten on nopeuden ja luotettavuuden osalta? Kyseessä noin $150 arvoinen elektroniikkaroju.


Paha mennä suoraan sanomaan, voi tulla tuolla edullisimmallakin kohtalaisessa ajassa. Vuosi sitten korona-aikaan tuli DHL:llä eräs moottoripyörän osa AE:sta Kiinasta noin viikossa, että siltä osin itsellä positiivinen kuva jäi DHL:stä. Oli vielä nimittäin koronan alkuaikaa, jolloin lentoja ei ollut tämän päivän malliin.
 
Itsellä oli tilasin 100 smd lediä. Otsikossa luki 1kpl, mutta aiemmin selostuksessa oli 100 kpl/pss. Mutta se muu tieto ei kulje tilauksen mukana vaan, mitä otsikko kertoo. Kun 100 kpl tieto katosi selosteesta , olikin tuote 1kpl.

Kyllähän Aliexpressin tilaushistoriaan jää snapshot tuotteen tiedoista tilaushetkeltä? Juuri siksi että voi jälkikäteen varmistaa mitä on tilattu, jos myyjä muuttaa tuotteen tietoja.

Vuosi sitten korona-aikaan tuli DHL:llä eräs moottoripyörän osa AE:sta Kiinasta noin viikossa, että siltä osin itsellä positiivinen kuva jäi DHL:stä. Oli vielä nimittäin koronan alkuaikaa, jolloin lentoja ei ollut tämän päivän malliin.

DHL hoitaa Express-kuljetukset pääosin omien lentoyhtiöidensä koneilla, jotka kuljettavat pelkästään rahtia, joten korona ja matkustajalentojen peruutukset eivät näihin juuri vaikuta. FedExillä ja UPS:llä samoin.
 
Kiinalainen verkkokauppa tarjoaa toimitusvaihtoehdoiksi FedEx ($54), DHL ($29) tai Registered Post Air Mail ($6). Onko pro-tipsejä tai suosituksia noiden eroista muun kuin hinnan osalta? Hinnoissa aika isot erot. Miten on nopeuden ja luotettavuuden osalta? Kyseessä noin $150 arvoinen elektroniikkaroju.
Hinnan perusteella FedEx ja DHL ovat express-kuljetuksia eli alle viikossa tullee Suomeen. Mutta molemmilla yhtiöillä on hitaampiakin palveluja joten mikään tae se ei ole (FedEx ehkä hieman varmempi kun esim. Fedex Economykin on aika nopea, mutta DHL eCommerce on jo pari viikkoa tai enemmän).
Air Mail kestänee vähintään pari viikkoa ja pahimmillaan paljon pidempään, mutta ei viimeaikaista kokemusta.

Suomen päässä FedExillä on heikko jakeluverkosto kotitalouksiin (ei kunnolla noutopisteitä yms.), toisin kuin muilla.

Itse varmaan ottaisin DHL:n.
 
Vaikuttaako pakettiin kirjattu arvo enää yhtään mitään siihen, jääkö se tulliin kiinni vai ei? Myyvä yritys kysyy nyt minulta, mitä merkataan. Heinäkuussahan tuo laki muuttuu, mutta vielä mennään vanhalla.
 
Eihän se ole ikinä merkinnyt mitään.
Tää on taas näitä. Teoriassa ei ja käytännössä joo.
Mulla ei ole ikinä yksikään paketti jäänyt tulliin, jos sen arvo on merkitty alle tullausrajan.
Sen sijaan on tainnut kaikki jäädä, jossa arvo on ollut yli tullausrajan.
Sen sijaan se on ihan sama satuileeko johonkin kalliimpaan tavaraan puolet halvemman hinnan, jos se on silti yli tullausrajan.
 
Tää on taas näitä. Teoriassa ei ja käytännössä joo.
Mulla ei ole ikinä yksikään paketti jäänyt tulliin, jos sen arvo on merkitty alle tullausrajan.
Sen sijaan on tainnut kaikki jäädä, jossa arvo on ollut yli tullausrajan.
Sen sijaan se on ihan sama satuileeko johonkin kalliimpaan tavaraan puolet halvemman hinnan, jos se on silti yli tullausrajan.
Kokemukseni on samansuuntainen. Jos paketti on iso *tai* arvoksi merkattu iso summa, jää paketti pääsääntöisesti tullattavaksi, muutoin yleensä ei.
Mutta satunnaisuutta on jonkin verran kumpaankin suuntaan.
 
Olipas ylläri äsken postilaatikossa. Joulukuun 3. 2019 tilattu paripakettii aliexpressistä. Tänään tuli perille :lol:
 
Onko tietoa, onko Alibabassa (huom. -baba, ei -express) joku takaraja ostopäivästä, jolloin dispute on viimeistään tehtävä? Hain tietoa enkä löytänyt.
 
Ali on nyt palauttanut rahat. Tilasin siis kahdesta eri kaupasta. Toinen myyjä sanoo nyt "että olemme palauttaneet rahan mutta tilaus on matkalla vielä, toivomme että saat tilauksen ja maksat rahat takaisin." Miten minun pitäisi toimia jos paketti tulee esim. kuukauden päästä? Laitoin kuvakaappauksen tuosta mistä mainitsit josse nyt heitä hetkauttaa. Cainiaon tracking LP -alkuinen (Cainiao) näyttää että ois saapunut Suomeen, ei voi siis luottaa tuohon? Onko lähetystunnus sama kuin seurantanumero, tilauksen seurantanumerolla ei posti löydä mitään.
Tarkoitatko tuota huijausta. 99% varma valitset hyväksy tai hylkää, mitään et saa. Huomaa että lupaa redundin jonka summa 0.0€
x.png

lopputulos on varmasti.
xx.png


Koska aliexpressin oma seuranta näyttää että paketti tullu suomeen ja kadonnu sen jälkeen kuin pieru saharaan.
Eli onko tullu oikeasti vai ei, et voi tietää.

Onko tietoa, onko Alibabassa (huom. -baba, ei -express) joku takaraja ostopäivästä, jolloin dispute on viimeistään tehtävä? Hain tietoa enkä löytänyt.
Aliexpressissä, en tiedä millainen Alibabassa on. Olettaisin että löytyy samaan tapaan tilauksen tiedoista.
Mutta Aliexpressissä helpoin on ennen 15 päivää kun on rekisteröitynyt saapuneeksi. Helpoin seurata palautteen anto listaa ja avata kun ennen kun 15 päivää on jäljellä (30 päivää aikaa antaa), voi ehkä pystyä hiukan myöhemminki, mutta se karkea arvio.

Eli tuon olen juuri avannu, vaikka toimittaja 菜鸟特货专线 (cainio eli Ali) niin eipä niistä koskaan mitään saa jos ei ole kokonaan jääny lähettämättä. Jos palasina tulee, niin mahdollisuus korvaukseen parempi.
xxx.png


Vaikuttaako pakettiin kirjattu arvo enää yhtään mitään siihen, jääkö se tulliin kiinni vai ei? Myyvä yritys kysyy nyt minulta, mitä merkataan. Heinäkuussahan tuo laki muuttuu, mutta vielä mennään vanhalla.

Kaikki paketit läpivalistaan joten sillä perusteella etupäässä tulliin jääminen tapahtuu. Nyt on paketit tullu kyllä helposti läpi syy voi olla ruuhka tullipostissa. Jos summa on korkea helpottaa se tietenki tulliin jäämistä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom