• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Näinhän se. Oli nytkin myyjä lähettänyt täysin erin tuotteen joka puolet halvempi ja painoakin sen puolet vähemmän. Selittelee että voi antaa uudellee tilauksessa hyvityksen kun ostaa mutta ei maksa heti. Tuote loppuunmyyty. Selitellen että vain tänään. Totesin ettei näytä onnistuva tämä ratkaiu. Olin ehdottanut ratkaisuksi osittaista palautusta sen mukaan minkä näin kohtuulliseksi. Ja siihen se päättyikin lopulta.
Tuo kiinalaisten odotuttaminen ja asioiden pitkitys on kyllä todella ärsyttävää. Sen mitä olen noista oppinut, niin suoraan vaan dispute. Muuten ei kannata keskustella suoraan ollenkaan, kun disputessa joutuu käymään samat keskustelut robotin kanssa (joka tietysti aina odottaa vastauksessaan viimeiseen reagointipäivään).

Itsekin päädyin pyytämään 6euron nopeusmittarista 5e hyvitystä disputella, koska siitä puuttui tarvitsemani taustavalo ja lämpösensori (molemmat oli myyntikuvissa ja juuri niiden takia sen tilasin). Olisihan tuo ehkä full refundinakin läpi, mutta pahimmillaan myyjä olisi vaatinut tuotteen palautettavan Kiinaan-> Näillä postihinnoilla ei tule tapahtumaan, eikä siten olisi tullut minkäänlaista hyvitystä. Nyt sain sentään 5e takaisin, vaikka mittarilla ei tee yhtään mitään teekään...
 
Tuota 4PX Singapore Post toimitusta tuntuisi kannattaa välttää. Itsellä ei yksikään ole tullut "ajoissa" perille kevään jälkeen. Kaksi kirjettä on ihme kyllä saapunut 1-2 kuukautta disputen jälkeen.

E: Tuotteen viipymiseen perustuvaa disputea ei tunnu pystyvän tekemään ennen kuin tuote kirjautuu "automaattisesti" vastaanotetuksi aikarajan päätyttyä.
 
Tuota 4PX Singapore Post toimitusta tuntuisi kannattaa välttää. Itsellä ei yksikään ole tullut "ajoissa" perille kevään jälkeen. Kaksi kirjettä on ihme kyllä saapunut 1-2 kuukautta disputen jälkeen.

E: Tuotteen viipymiseen perustuvaa disputea ei tunnu pystyvän tekemään ennen kuin tuote kirjautuu "automaattisesti" vastaanotetuksi aikarajan päätyttyä.
Jossain tuotteissa on noin, mutta ei kaikissa. Ainakaan siis aliexpressissä
 
Millaisia kokemuksia ostamisesta aliexpress platformin ohi hyvin pisteytetyn myyjän kanssa?
Eli myyjä tekee paremman tarjouksen kuin aliexpress sivustolla ja lähettää suoraan sulle paypal maksupyynnön.
Juu, kuulostaa epäilyttävältä, mutta tarjous houkuttaa. Onko Paypalilla tälläisessa tapauksessa jotain lisäsuojaa jos ja kun tavaraa ei ala kuulua.
 
Millaisia kokemuksia ostamisesta aliexpress platformin ohi hyvin pisteytetyn myyjän kanssa?
Eli myyjä tekee paremman tarjouksen kuin aliexpress sivustolla ja lähettää suoraan sulle paypal maksupyynnön.
Juu, kuulostaa epäilyttävältä, mutta tarjous houkuttaa. Onko Paypalilla tälläisessa tapauksessa jotain lisäsuojaa jos ja kun tavaraa ei ala kuulua.
Ei missään tapauksessa kannata noihin tarttua! Ja todennäköisesti haluavat sinun maksavan PayPal sillä kaveri maksulla, jossa ei ole minkäänlaista suojaa ostajalla...
 
Edelleen tuntuu, että Suomenpostissa joku varastaa noi lähetykset, aina saapuuu Suomeen seurannan mukaan ja sitten katoaa jäljettömiin. Tosi outoa. Disputessa aina vetoavat siihen, että on toimitettu, huoh.
 
Onko allaolevan kuvan mukainen tilanne normaali, eli seurannan mukaan mitään ei ole tapahtunut 24. päivän jälkeen? Tuleeko tuohon erillinen rivi kun paketti on lähtenyt Kiinasta, vai onko mahdollista että lähetys on jo ilmojen teillä? Postin seurannassa näkyy viimeisimpänä päivityksenä sama tieto. Kyseessä siis SPxxxxxxxxxFI -mallinen koodi, AliExpress Standard Shipping. Alin sivujen seurannassa kuitenkin lukee "Delivering, Shipment accepted by airline".
Screenshot_20201030_010431.png
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen tuntuu, että Suomenpostissa joku varastaa noi lähetykset, aina saapuuu Suomeen seurannan mukaan ja sitten katoaa jäljettömiin. Tosi outoa. Disputessa aina vetoavat siihen, että on toimitettu, huoh.
Eräs mun lähetys saapui Suomeen seurannan mukaan 3.9., ja mulle se tuli pari päivää sitten... Jossainhan se siis melkein kaksi kuukautta pyöriskeli, kukapa tietää missä.

Tai sitten seurantatiedot ei jotenkin täsmää, ja lähetys olisi oikeasti pyörinyt ulkomailla.
 
Itsekin tilasin Alista 30.9. ja tuote lähetetty 3.10. Seurannan mukaan saapunut Suomeen 12.10. Mitään ei ole kyllä vielä kotiin asti tullut.
Lähetetty Cainiao Super Economy Global palvelulla. Kyseessä pieni ja vähäarvoinen osa.
 
Tilasin kolme futispaitaa taobao verkkokaupasta (tarkoitettu kiinan sisäiseen kaupankäyntiin), mutta käytin välittäjäpalveluna superbuy sivustoa. Homma toimi pirun hyvin ja sain kuvat superbuyn varastolta missä kunnossa tuotteet on, ennen kuin lähettivät priority kirjepakettina Suomeen. Paitojen laatu on sama kuin ois ostanut briteissä joukkueen omasta liikkeestä, 20e/paita vs 60e briteistä.
 
Onko kenenkään muun mielestä aliexpressin animaatio jotenki härski?


Eräs mun lähetys saapui Suomeen seurannan mukaan 3.9., ja mulle se tuli pari päivää sitten... Jossainhan se siis melkein kaksi kuukautta pyöriskeli, kukapa tietää missä.

Tai sitten seurantatiedot ei jotenkin täsmää, ja lähetys olisi oikeasti pyörinyt ulkomailla.
eiköhän nämä perustu arvioihin, sitten kun lennot on vähentyneet ei aikataulutkaan pidä paikkansa. Ei kiinan posti kuitenkaa niitä suomessa lue vaan tulevat kärryssä tai muussa suuremmassa erässä.
Eri asia on sp ja lp paketit. Kannattaa muistaa että siellä on myös venäjän paketit joten suomen paketit voi seistä todella pitkään.
Muistutukseksi
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, nyt tuli tämäkin nähtyä: eBay sulki tilini. Syy oli "Activity on your account isn’t following policy: Abusive buyer policy". Olen todella vähän viime aikoina tilannut tuolta ja keväällä pahimman koronapiikin aikaan jäi joku paketti tulematta. Tein disputen ja rahat takas. Nyt sitten suljetaan tili.

Kyselin facebookin kautta sieltä, että mikä homma eikä mitään selkeämpää syytä. En ole yhtään turhaa disputea tehnyt - vain niistä paketeista, joita ei ole tullut. Tällaista viestiä sieltä sain:

"Great, thanks for confirming that info. Seeing an account suspension might certainly be surprising. We’ve spent some time reviewing what can be done or what options might be available. However, after doing so, we’ve determined that we won’t be able to reinstate your account. Due to abuse of our buying policies which includes filing excessive claims about items not arriving, we don’t feel comfortable allowing business to continue, so the account will remain suspended. With a suspension, you won’t be able to use eBay anymore in any way, and opening new accounts or continuing with any associated accounts isn’t allowed. If you do, it’ll result in those accounts being suspended as well. I realize this may be disappointing to see, but when we see signs of risk, intentional or not, we have to place action like this to maintain the safest marketplace possible. I really appreciate the time you’ve taken to contact us about this and wish you the best moving forward. ~Saul"

"Buyers are allowed to file claims, but they're not allowed to misuse our protection programs as outlined in the policy here > https://ebay.to/33Oh1C1. There are several reasons why a suspension can happen but we don't provide exact reasons to protect our processes and prevent ways to bypass our polices. ~Saul"

Eli uutta tiliä ei kuulemma saa tehdä. Tili on ollut tuolla vuodesta 2006 ja pelkkiä positiivisia palautteita n. 650. Noh, pitäköön tunkkinsa, pitää jatkossa asioida muualla.
 
Jahas, nyt tuli tämäkin nähtyä: eBay sulki tilini. Syy oli "Activity on your account isn’t following policy: Abusive buyer policy". Olen todella vähän viime aikoina tilannut tuolta ja keväällä pahimman koronapiikin aikaan jäi joku paketti tulematta. Tein disputen ja rahat takas. Nyt sitten suljetaan tili.

Kyselin facebookin kautta sieltä, että mikä homma eikä mitään selkeämpää syytä. En ole yhtään turhaa disputea tehnyt - vain niistä paketeista, joita ei ole tullut. Tällaista viestiä sieltä sain:

"Great, thanks for confirming that info. Seeing an account suspension might certainly be surprising. We’ve spent some time reviewing what can be done or what options might be available. However, after doing so, we’ve determined that we won’t be able to reinstate your account. Due to abuse of our buying policies which includes filing excessive claims about items not arriving, we don’t feel comfortable allowing business to continue, so the account will remain suspended. With a suspension, you won’t be able to use eBay anymore in any way, and opening new accounts or continuing with any associated accounts isn’t allowed. If you do, it’ll result in those accounts being suspended as well. I realize this may be disappointing to see, but when we see signs of risk, intentional or not, we have to place action like this to maintain the safest marketplace possible. I really appreciate the time you’ve taken to contact us about this and wish you the best moving forward. ~Saul"

"Buyers are allowed to file claims, but they're not allowed to misuse our protection programs as outlined in the policy here > https://ebay.to/33Oh1C1. There are several reasons why a suspension can happen but we don't provide exact reasons to protect our processes and prevent ways to bypass our polices. ~Saul"

Eli uutta tiliä ei kuulemma saa tehdä. Tili on ollut tuolla vuodesta 2006 ja pelkkiä positiivisia palautteita n. 650. Noh, pitäköön tunkkinsa, pitää jatkossa asioida muualla.

Jos en väärin muista, niin teit parit disputet, sait rahat takaisin ja sitten kun paketti tuli - pidit paketin.

Ihan oikein, että tämmöisestä toiminnasta tuli potkut.
 
Jahas, nyt tuli tämäkin nähtyä: eBay sulki tilini. Syy oli "Activity on your account isn’t following policy: Abusive buyer policy". Olen todella vähän viime aikoina tilannut tuolta ja keväällä pahimman koronapiikin aikaan jäi joku paketti tulematta. Tein disputen ja rahat takas. Nyt sitten suljetaan tili.

Kyselin facebookin kautta sieltä, että mikä homma eikä mitään selkeämpää syytä. En ole yhtään turhaa disputea tehnyt - vain niistä paketeista, joita ei ole tullut. Tällaista viestiä sieltä sain:

"Great, thanks for confirming that info. Seeing an account suspension might certainly be surprising. We’ve spent some time reviewing what can be done or what options might be available. However, after doing so, we’ve determined that we won’t be able to reinstate your account. Due to abuse of our buying policies which includes filing excessive claims about items not arriving, we don’t feel comfortable allowing business to continue, so the account will remain suspended. With a suspension, you won’t be able to use eBay anymore in any way, and opening new accounts or continuing with any associated accounts isn’t allowed. If you do, it’ll result in those accounts being suspended as well. I realize this may be disappointing to see, but when we see signs of risk, intentional or not, we have to place action like this to maintain the safest marketplace possible. I really appreciate the time you’ve taken to contact us about this and wish you the best moving forward. ~Saul"

"Buyers are allowed to file claims, but they're not allowed to misuse our protection programs as outlined in the policy here > https://ebay.to/33Oh1C1. There are several reasons why a suspension can happen but we don't provide exact reasons to protect our processes and prevent ways to bypass our polices. ~Saul"

Eli uutta tiliä ei kuulemma saa tehdä. Tili on ollut tuolla vuodesta 2006 ja pelkkiä positiivisia palautteita n. 650. Noh, pitäköön tunkkinsa, pitää jatkossa asioida muualla.
Mulla suljettiin jo keväällä kun lätkäisin jonkun 5kpl lyhyellä ajalla auki. No heti avasin uuden tilin eri sähköpostilla. Ei ole ollu ongelmaa, tosin vain 6 tilausta tehny ja sieltäkin ainakin kerran jo disputen.
Vanhaa tiliä en ole käyny kurkkimassa kun se nostaa helposti lipun tarkastukseen. Uutta tiliä en käyttäny heti vaan jonkun n. kuukauden päästä.
Eniten ärsytti kun myyjä pystyi venyttää siellä toimitusaikaa niin pitkälle ettei voinu avata disputea enää. tosin oli alle 1.5€ tuote.
Nämä oli sellaisia että tuote ei koskaan edenny postitukseen, vain koodi oli muodostettu.
En minä jaksa itseä syylistää jos josku tulee joku 1-2 euron tuote ilman, aika usein kuitenki käy että tuotetta ei ole tullu tai on romu ja siitä unohtuu pyytää rahoja. Nyt on hiukan enemmän tulossa tavaraa aliexpressitä (n. 150 tilausta) kun tulee pieniä erikoistuotteita joita ei edes saa suomesta ja varaudun että ensi vuonna mun tilaukset vähenee -99%

muutama esimerkkinä

Etupäässä tilaan tuotteita joille luvataan toimitusajaksi 22-41 päivää. Paremmin tulevat perille kuin 50 päivän tuotteet.
 
Viimeksi muokattu:
Jos en väärin muista, niin teit parit disputet, sait rahat takaisin ja sitten kun paketti tuli - pidit paketin.

Ihan oikein, että tämmöisestä toiminnasta tuli potkut.

Miten itse toimit? Jos esim. kolme kuukautta odottelee pakettia eikä sitä ole siihen mennessä näkynyt, niin teen uuden tilauksen ja pistän alkuperäisestä disputen. Onko ostajalla mielestäsi joku (moraalinen) velvollisuus odotella 3-6kk paketteja tai sitten palauttaa tuote tai rahat (ensimmäinen ei edes järkevää pienissä tilauksissa ja jälkimmäinen pitäisi kai tehdä erillisenä paypal-siirtona tms.)? Eli palautatko itse tuotteet tai rahat vai odotteletko hamaan tulevaisuuteen noita paketteja? Ei tuossa mielestäni ole mitään ihmeellistä. Katselin vielä ostoshistoriaa ja nekin, jotka tulivat sitten kuukausien päästä perille eivät edelleenkään seurannan mukaan ole tulleet perille.
 
Miten itse toimit? Jos esim. kolme kuukautta odottelee pakettia eikä sitä ole siihen mennessä näkynyt, niin teen uuden tilauksen ja pistän alkuperäisestä disputen. Onko ostajalla mielestäsi joku (moraalinen) velvollisuus odotella 3-6kk paketteja tai sitten palauttaa tuote tai rahat (ensimmäinen ei edes järkevää pienissä tilauksissa ja jälkimmäinen pitäisi kai tehdä erillisenä paypal-siirtona tms.)? Eli palautatko itse tuotteet tai rahat vai odotteletko hamaan tulevaisuuteen noita paketteja? Ei tuossa mielestäni ole mitään ihmeellistä. Katselin vielä ostoshistoriaa ja nekin, jotka tulivat sitten kuukausien päästä perille eivät edelleenkään seurannan mukaan ole tulleet perille.
Samaa mietin. Siksihän noissa on money back quarantee, että voi sitten ostaa tuotteen muualta jos se ei ole tullut tietyn ajan sisällä. En kyllä itsekään lähtisi, enkä lähde palauttelemaan puoli vuottaa jossain pyörinyttä pakettia -arvosta riippumatta. En toki tilaa ebaysta, alista tai muutenkaan kiinasta mitään useiden satasien tuotteita, mutta eikö niidenkin osalta olisi sama money back takuu?

Edit. Ja disputehan ei mene läpi, jos sen avaa väärin perustein. Jos saa disputella rahaa jo vastaanotetusta tuotteesta, on silloin toki vikaa ostajassa ja myös myyjässä
 
Samaa mietin. Siksihän noissa on money back quarantee, että voi sitten ostaa tuotteen muualta jos se ei ole tullut tietyn ajan sisällä. En kyllä itsekään lähtisi, enkä lähde palauttelemaan puoli vuottaa jossain pyörinyttä pakettia -arvosta riippumatta. En toki tilaa ebaysta, alista tai muutenkaan kiinasta mitään useiden satasien tuotteita, mutta eikö niidenkin osalta olisi sama money back takuu?

Kyllä niissä taitaa olla.

Ja toisaalta, jos tuotteen kohdalla ilmoitettaisiin toimitusajaksi 180-365 päivää, niin ostamatta jäisi. Kyllä tuossa ostajalla ja myyjällä on omat velvollisuutensa ja jos tavaraa ei kohtuullisessa ajassa kuulu (suhteutettuna luvattuun), niin kyllä minä rahat otan takaisin.
 
Jos ette halua palauttaa tai maksaa niin älkää noutako. Ei asiasta sen vaikeempaa kannata tehdä.
Tuo on hyvä ajatus, jos ei halua moraalista ongelmaa tuotteen pitämisestä. Harvemmin kuitenkaan nuo seurattavat paketit, toisin sanoen postista noudettavat jäävät minnekään limboon. Ongelma koskee enemmänkin seuraamattomia kirjepostina saapuvia tavaroita.
 
Jos ette halua palauttaa tai maksaa niin älkää noutako. Ei asiasta sen vaikeempaa kannata tehdä.

Siis häh. Siinä vaiheessa, kun paketti saapuu joskus postiin, niin seurantakoodi saattaa olla eri kuin alkuperäinen. Et siis edes tiedä, mitä olet hakemassa, jos tilauksia on useita. Toiseksi, pakettihan ei ebaystä liikahda ilman maksua. Miten siis jätät maksamatta? Myyjä ei myöskään usein edes ole halukas ottamaan vastaan palautusta, koska postikulut olisivat niin kovat.

Lisäksi monet pikkutilaukset tippuvat suoraan postiluukusta, niin mitä sille pitäisi tehdä?

En tiedä oliko tämä kaikessa älyttömyydessään joka tr.. Eiku siitähän ei saanut syytellä/vihjailla.
 
Toiseksi, pakettihan ei ebaystä liikahda ilman maksua. Miten siis jätät maksamatta? Myyjä ei myöskään usein edes ole halukas ottamaan vastaan palautusta, koska postikulut olisivat niin kovat.
Tarkoitti varmaankin juuri tuota että jos on saanut jo hyvityksen. Joskaan, ei nykyään enää saa kaikkia rahojaan silti takaisin, kun pankki tai jokin muu rahan käsittelijä riistää joka välistä.

Tuo on kuitenkin hyvä pointti, että jotkut kiinalaiset "pelkäävät" paketin tulemista takaisin! Kerran minulla venyi muutaman päivän paketin nouto postista, niin kiinalainen laittoi viestiä että voisinko hakea paketin, ettei se vain tule takaisin. Hän voi jopa maksaa, kunhan haen sen...
Kyseinen paketti oli tullut ihan ajallaan ja olin kyllä hakemassa sen ennen postin aikarajan loppua, mutta olin ollut reissussa. Enpä vastannut myyjälle mitään, vaan hain paketin kun ehdin (eikä hänen tarvinnut maksaa minulle:D)
 
Kun saat romustasi rahasi takaisin ja sitten se myöhemmin saapuukin niin joko jätät noutamatta, noudat ja palautat sen tai maksat myyjälle saamastasi tavarasta. Mikäli ei ole seurantaa niin se koituu helposti myyjän tappioksi. Seurannan kanssa myyjä varmaan ilmoittaa kauppapaikalle että kaveri ei toiminut ihan reilusti.
 
Kun saat romustasi rahasi takaisin ja sitten se myöhemmin saapuukin niin joko jätät noutamatta, noudat ja palautat sen tai maksat myyjälle saamastasi tavarasta. Mikäli ei ole seurantaa niin se koituu helposti myyjän tappioksi. Seurannan kanssa myyjä varmaan ilmoittaa kauppapaikalle että kaveri ei toiminut ihan reilusti.

Jatkuvien vedätysyritysten katkeroittamana en itse kyllä jaksa alkaa euron-kahden himmelin tähden mitään palautusrumbaa edes yrittämään enkä kyllä rahojakaan palauta, jos tuote ei ole tullut luvatussa ajassa. Ja kyllä, samaisen rahasumman takia kyllä disputen teen, koska en periaatteesta ilmaiseksi edes euroa annan tuonne - enkä kyllä muillekaan.

Tänäkin vuonna 2-3 pakettia on "lähetetty" ja "toimitettu", mutta minulle niitä ei ole tullut. Kahdessa tapauksessa ainakin paketti oli toimitettu jonnekin muualle Suomeen. Ihan hyvillä mielin ja puhtaalla omalla tunnolla siis pidän himmelin ja palautetut rahani.
 
Kun saat romustasi rahasi takaisin ja sitten se myöhemmin saapuukin niin joko jätät noutamatta, noudat ja palautat sen tai maksat myyjälle saamastasi tavarasta. Mikäli ei ole seurantaa niin se koituu helposti myyjän tappioksi. Seurannan kanssa myyjä varmaan ilmoittaa kauppapaikalle että kaveri ei toiminut ihan reilusti.
En tiedä miten ebayssa menee, mutta aliexpressissä oli seller quarantee toimitukselle 7-14vrk. Kuukauden päästä sain tuotteen->Asia näkyi seurannassa, joten tein disputen kun myyjä ei tahtonut asiaa selvittää. Minulla ollut ko. mittarille enää käyttöä, kun kulkine oli jo siirtynyt toisen omistajan alle. Noh, tuki ratkaisi asian edukseni ja tavara jäi siis ainakin tuossa minulle. Vaikka eipä minulle enää sille käyttöä ole
 
Onko ostajalla mielestäsi joku (moraalinen) velvollisuus odotella 3-6kk paketteja tai sitten palauttaa tuote tai rahat (ensimmäinen ei edes järkevää pienissä tilauksissa ja jälkimmäinen pitäisi kai tehdä erillisenä paypal-siirtona tms.)?

miksi puhut moraalista? Kaikki systeemit toimii sääntöjen mukaan, ei minkään "moraalin" mukaan.

Ebayn säännöistä voi katsella heidän sivultaan, sun on tietysti turha jos et aio niitä lisää rikkoa, ja parhaat vinkit niiden rikkomiseen ei välttämättä löydy sieltä.

"Ei tuossa mielestäni ole mitään ihmeellistä. Katselin vielä ostoshistoriaa ja nekin, jotka tulivat sitten kuukausien päästä perille eivät edelleenkään seurannan mukaan ole tulleet perille. "

Ja sä katsoit kaikki seurannat? Eihän se Ebayhin lykätty välttämättä näytä kaikkea.
 
Cainiao Super Economy Global kadottanut 3 pakettia matkalla suomeen ja helvetin hidas toimitus. Seuranta ei toimi vaikka on valittu. Menee lähemmäs se 4kk ennekuin saapuu perille ja seikkailee ympäri eurooppaa. Niin tää on vaan meikäläisen mielipide ja valitsen aina jokin muun toimituksen.
 
miksi puhut moraalista? Kaikki systeemit toimii sääntöjen mukaan, ei minkään "moraalin" mukaan.

Ebayn säännöistä voi katsella heidän sivultaan, sun on tietysti turha jos et aio niitä lisää rikkoa, ja parhaat vinkit niiden rikkomiseen ei välttämättä löydy sieltä.

"Ei tuossa mielestäni ole mitään ihmeellistä. Katselin vielä ostoshistoriaa ja nekin, jotka tulivat sitten kuukausien päästä perille eivät edelleenkään seurannan mukaan ole tulleet perille. "

Ja sä katsoit kaikki seurannat? Eihän se Ebayhin lykätty välttämättä näytä kaikkea.

Siirryit sitten toiseen ketjuun jatkamaan nalkutustasi. No, vastataan:

minä nimenomaan menen sääntöjen mukaan. Kysyin toiselta käyttäjältä, hänen kritisoidessa toimintaani, onko hänen mielestään joku moraalinen velvoite jnejne.

Toinen virkkeesi jää minulle mysteeriksi. En ymmärrä. Luin heidän sääntönsä enkä ole yhtään niistä rikkonut. Ottanut vain rahat pois tavaroista, jotka eivät tulleet luvatussa ajassa perille.

Mitä tarkoitat "kaikilla seuronnoilla"? Katson yleensä kauppasivuston oman, 17trackin ja postin. Joskus haen joltain muultakin sivustolta, jonka en nimeä muista. Joku niistä googlen ensimmäisistä hiteistä, kun hakee "tracking" tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Oli pari pientä juttua mitä laitto nyt singles daynä tuleen alista, mutta ois näköjään kannattanut käydä etusivulla, kun ois saanut jonku 2e kupongin lisättyä myös mukaan...
 
Nyt apua äkkiä. Olen AliE:ssä ja painan place order niin tulee: " Please fill in your shipping information ". Siis osoitteessa samat tiedot kuin tillillä. Kuitenkin apt, unit, suite etc (optional) kohta on punaisin kehyksin, kokeilin siihen osoitenumeroa jakokirjaint jne muttei tilanne muuttunut sama virheilmoitus .
Jos painan osoitetietojen alla confirm niin pyytää osavaltio kohtaan jotain eikä myöskään kaupunki kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt apua äkkiä. Olen AliE:ssä ja painan place order niin tulee: " Please fill in your shipping information ". Siis osoitteessa samat tiedot kuin tillillä. Kuitenkin apt, unit, suite etc (optional) kohta on punaisin kehyksin, kokeilin siihen osoitenumeroa jakokirjaint jne muttei tilanne muuttunut sama virheilmoitus .
Jos painan osoitetietojen alla confirm niin pyytää osavaltio kohtaan jotain eikä myöskään kaupunki kelpaa.
Läpi meni. Olipa homma.
 
Miten kun ebay:ssä on vieläkin 3kk tuo aika kun on mahdollista painaa tuota "i didnt receive my item" juttua, mutta kun myyjä laittanut 4kk toimitusajan esim. niin sitä nappia ei voi painaa. Mitä kautta niitä rahoja voi sitten vaatia takas, jos se ei oo käytös ja tuote ei saavu?
 
eBayn huutokauppa on syvältä. Hävisin juuri yhden huutokaupan, kun joku teki sekutteja ennen sulkemista korkeamman tarjouksen, ja vaikka mulla oli korkein tarjous, vielä ainakin 10 sekuntia ennen sulkemista. Huutokauppaan ei tullut sekuntiakaan lisää aikaa ja sivun päivittäminkään ei auttanut, kun se sivu näytti että mulla on korkein tarjous.

Ai että kun ottaa päähän.

Miten noin ison kauppapaikan huutokauppa voikin olla noin huono. Suomalainen huuto.net on paljon parempi, harmi vain kun siellä ei ole kovin usein vähän harvinaisempia osia. Oli nimittäin 2 kpl gigan DDR2 1200 muistikampaa myynnissä ja hintaa olisi tullut n. 20 € € posteineen. Jos jollain on tarjota vastaavaa vastaavalla hinnalla, niin saa laittaa yv:tä.

Vieläkin ottaa päähän.
:sangry:
 
eBayn huutokauppa on syvältä. Hävisin juuri yhden huutokaupan, kun joku teki sekutteja ennen sulkemista korkeamman tarjouksen, ja vaikka mulla oli korkein tarjous, vielä ainakin 10 sekuntia ennen sulkemista. Huutokauppaan ei tullut sekuntiakaan lisää aikaa ja sivun päivittäminkään ei auttanut, kun se sivu näytti että mulla on korkein tarjous.

Ai että kun ottaa päähän.

Miten noin ison kauppapaikan huutokauppa voikin olla noin huono. Suomalainen huuto.net on paljon parempi, harmi vain kun siellä ei ole kovin usein vähän harvinaisempia osia. Oli nimittäin 2 kpl gigan DDR2 1200 muistikampaa myynnissä ja hintaa olisi tullut n. 20 € € posteineen. Jos jollain on tarjota vastaavaa vastaavalla hinnalla, niin saa laittaa yv:tä.

Vieläkin ottaa päähän.
:sangry:
eBayhyn pitää aina laittaa suoraan se korkein hinta jonka on valmis maksamaan.
Et joudu maksamaan laittamaasi summaa jos muiden käyttäjien huudot eivät oikeasti kasva niin suuriksi, eli ei ole hyötyä "hiljalleen korotella". Toisin sanoen antamasi summa toimii aina automaattikorotuksen maksimirajana.

Ja kannattavinta on tosiaan usein laittaa huuto viime hetkillä, kun kaikki eivät ylläolevaa tiedä/tajua joten eivät ehdi korottaa enää käsin.
 
Ainakin omasta mielestä huutonetti nyt on ollut hanurista jo ikuisuuden, viimeisin ostos muistaakseni LGA775 emolevy yli 11 vuotta sitten ja sen jälkeen siirryin muihin kauppa-alustoihin. Aikanaan hyvä mutta ei enää aikoihin. Joskus 10-15v sitten tuli kyllä ostettua ja myytyä romua siellä ja silloin vielä toimi hyvin.
Huutonet ei sovi nopeille noutokaupoille, ja siellä on paljon yritysten roinaa, mutta muuten huutonet on oikein hyvä. Palaute, vahva tunnistautuminen, ja huutokauppa on ainakin paremmin toteutettu kuin ebayssa. Huutonetissä tehty huuto lisää 5 minuuttia kohteen aukioloaikaan.
 
eBayn huutokauppa on syvältä. Hävisin juuri yhden huutokaupan, kun joku teki sekutteja ennen sulkemista korkeamman tarjouksen, ja vaikka mulla oli korkein tarjous, vielä ainakin 10 sekuntia ennen sulkemista. Huutokauppaan ei tullut sekuntiakaan lisää aikaa ja sivun päivittäminkään ei auttanut, kun se sivu näytti että mulla on korkein tarjous.

Ai että kun ottaa päähän.

Miten noin ison kauppapaikan huutokauppa voikin olla noin huono. Suomalainen huuto.net on paljon parempi, harmi vain kun siellä ei ole kovin usein vähän harvinaisempia osia. Oli nimittäin 2 kpl gigan DDR2 1200 muistikampaa myynnissä ja hintaa olisi tullut n. 20 € € posteineen. Jos jollain on tarjota vastaavaa vastaavalla hinnalla, niin saa laittaa yv:tä.

Vieläkin ottaa päähän.
:sangry:

Ebay toimii juurikin noin ja hyvä niin. Omat snipet menee 3sec ennen kohteen kiinni menoa sinne, suosittelen tutustumaan noihin ebay snipereihin jos enemmän sieltä ostelet ja elämä helpottuu huomattavasti.
 
Ainakin omasta mielestä huutonetti nyt on ollut hanurista jo ikuisuuden, viimeisin ostos muistaakseni LGA775 emolevy yli 11 vuotta sitten ja sen jälkeen siirryin muihin kauppa-alustoihin. Aikanaan hyvä mutta ei enää aikoihin. Joskus 10-15v sitten tuli kyllä ostettua ja myytyä romua siellä ja silloin vielä toimi hyvin.

Huuto.net oli kyllä aikanaan 2000-luvun alkuvuosina hyvä kauppapaikka.

Sitten sinne pesiytyi ne Kiinan krääsää moninkertaisella ylihinnalla myyvät trokarit, jotka tunkivat myynti-ilmoituksiinsa suunnilleen puoli sanakirjaa mukaan perään "avainsanoiksi". Sen jälkeen sieltä ei löytänyt yhtään mitään mitä halusi ostaa ja oli etsimässä ja lopetin sen käyttämisen kokonaan.

Jos Kiinan krääsää haluan tilata, niin enköhän osaa sitä itsekkin tilata suoraan Aliexpressin, eBayn, Alibaban tai Taobao ja muidenkin kauppapaikkojen kautta murto-osalla siitä hinnasta millä Huuto.netin trokarit niitä yrittävät spammi-ilmoituksillaan myydä.
 
Ebay toimii juurikin noin ja hyvä niin. Omat snipet menee 3sec ennen kohteen kiinni menoa sinne, suosittelen tutustumaan noihin ebay snipereihin jos enemmän sieltä ostelet ja elämä helpottuu huomattavasti.
Just noin. Ite en ole enää vuosiin noita apuohjelmia käyttänyt, mutta viime hetkillä se korkein mitä on valmis maksamaan on se miten noi hoidetaan. Harvoin ne sekunnit siinä ratkaisee vaan kyse on yksinkertaisesti korkeimmasta tarjouksesta. Ja hyvä niin. @Timo 2 voi lohduttauta vaikka ajatusleikillä siten että siellä oli sillä jollain paljon korkeammalle asetettu tarjous kun mitä olisit ikinä ollut valmis tarjoamaan.


Tuli tänään aliexpressistä tilaamani hieno lippis. Ainut että tilasin harmaan ja sain aivan karmean värisen version sen sijaan. Olin myös varma että tuotteesta oli kymmeniä tai satoja arvosteluja kun tein tilauksen ja joku negatiivinen koski nimenomaan väärää väriä. Nyt arvosteluita oli vain kaksi. Yltiöpositiivisia molemmat. Asensin alitools tms extensionin selaimeen ja päivitin sivun, niin sieltähän löytyi arvostelukuvista täsmälleen samanlainen tapaus kun itsellenikin nyt kävi (kuvaan kirjoitettu "tilasin tämän ja tällaisen sain") . Itse arvostelua ei taida olla helppoa kaivaa esiin kuitenkaan. On ne kyllä tavan ketkuja siivoamaan noita. Joku historiajälki saisi jäädä näkyviin myös arvosteluista.
 
Ebay toimii juurikin noin ja hyvä niin. Omat snipet menee 3sec ennen kohteen kiinni menoa sinne, suosittelen tutustumaan noihin ebay snipereihin jos enemmän sieltä ostelet ja elämä helpottuu huomattavasti.
Miten tuo on parempi kuin että aukioloaika venyy, jos tarjous tehdään juuri ennen sulkeutumista? Eikös se että aukioloaika vähän venyy ole parempi sekä ostajan, että myyjän kannalta parempi. Myyjä saa paremman hinnan ja ostaja tietää, että saako sen vai eikö saa. Nykyinen systeemi on aivan järjetön. Korotusautomaateissa ja snippereissä ei ole itsessään mitään vikaa. Huutokaupan pitää olla avointa, eikä voittaminen saa perustua sisäpiiritietoon ja siihen kuka tekee viimeisenä tarjouksen. Kun aukiolo aikaa lisätään vaikka 2 minuuttia viimehetkellä tehtyyn tarjoukseen, niin se on kaikille reilua. Nykyinen systeemi vain sapettaa, kun ei pysty korottamaan toisen tekemän tarjouksen jälkeen.
 
Miten kun ebay:ssä on vieläkin 3kk tuo aika kun on mahdollista painaa tuota "i didnt receive my item" juttua, mutta kun myyjä laittanut 4kk toimitusajan esim. niin sitä nappia ei voi painaa. Mitä kautta niitä rahoja voi sitten vaatia takas, jos se ei oo käytös ja tuote ei saavu?

Löytykö kellään tähän vastausta, kun normaalistihan kiinamyyjät alkaa ehdotteleen uudelleenlähetystä ja mitään ei koskaan lähetetä edes. Ois kiva tietää onko tämä jonku paypalin puolelta sitten vai pitääkö lähettää ebaylle viestiä.
 
Löytykö kellään tähän vastausta, kun normaalistihan kiinamyyjät alkaa ehdotteleen uudelleenlähetystä ja mitään ei koskaan lähetetä edes. Ois kiva tietää onko tämä jonku paypalin puolelta sitten vai pitääkö lähettää ebaylle viestiä.

Mulla kyllä on tuo 60days rajana että voi painaa sitä namiskaa ja mitään muutakaan.

Mulla näkyy vielä historiassa yks ostos mikä tuli just ennen kun 60 päivää tuli täyteen ja sitten tuli viikonloppu niin hain sen sitte maanantaina ja 60 päivää ylitty.

Siitä lähtien on ollut More actionsin alla on view sellers other items, save this seller ja contact seller

edit: 85päivää vanha ostos tällä hetkellä
 
Oli pari pientä juttua mitä laitto nyt singles daynä tuleen alista, mutta ois näköjään kannattanut käydä etusivulla, kun ois saanut jonku 2e kupongin lisättyä myös mukaan...
Yleensä nuo kupongit ei kelpaa juuri mihinkää, hinta ei täyty tai ei koske kyseistä tuotetta. Ainoa joka toimii on tuotteen mukana.

Ei, mutta palautteet ovat aidompia. Justahan tuossa yllä kerrottiin että eBayn palautejärjestelmä ei ole täysin luotettava.

palautteet on aidompia sen vuoksi koska refund tapauksessa palaute poistuu alista. Tosin monesti myös ebayssa ei anneta huonoa palautetta jos saa refundin.
Loppupelissä monet samat myyjät löytyy Alista ja Ebaysta. Vaikea tosin mitenkää tunnistaa mitenkää.

Huutonetissä ei taida kuitenkaan olla mitään buyer protection tai refund systeemiä kuten ebayssa on?
Johtuu siitä että huutonet on vain ilmoituspaikka ja kauppa tapahtuu myyjän kanssa. Ebayssä ei kauppa tapahdu myyjän kanssa vaan ebayn, joka maksaa sitten myyjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Just noin. Ite en ole enää vuosiin noita apuohjelmia käyttänyt, mutta viime hetkillä se korkein mitä on valmis maksamaan on se miten noi hoidetaan. Harvoin ne sekunnit siinä ratkaisee vaan kyse on yksinkertaisesti korkeimmasta tarjouksesta. Ja hyvä niin. @Timo 2 voi lohduttauta vaikka ajatusleikillä siten että siellä oli sillä jollain paljon korkeammalle asetettu tarjous kun mitä olisit ikinä ollut valmis tarjoamaan.


Tuli tänään aliexpressistä tilaamani hieno lippis. Ainut että tilasin harmaan ja sain aivan karmean värisen version sen sijaan. Olin myös varma että tuotteesta oli kymmeniä tai satoja arvosteluja kun tein tilauksen ja joku negatiivinen koski nimenomaan väärää väriä. Nyt arvosteluita oli vain kaksi. Yltiöpositiivisia molemmat. Asensin alitools tms extensionin selaimeen ja päivitin sivun, niin sieltähän löytyi arvostelukuvista täsmälleen samanlainen tapaus kun itsellenikin nyt kävi (kuvaan kirjoitettu "tilasin tämän ja tällaisen sain") . Itse arvostelua ei taida olla helppoa kaivaa esiin kuitenkaan. On ne kyllä tavan ketkuja siivoamaan noita. Joku historiajälki saisi jäädä näkyviin myös arvosteluista.

Osa arvosteluista voi olla valokuva tuotteen tiedoissa, jolloin voi erehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
No mitähän.. 6.11 tilattu Aliexpress-paketti tuli postiin noudettavaksi eilen 12.11 :zoom: Eli 6 vrk tilauksesta.

Oli n. 30 eur arvoinen ja toimitusmuotona China Post Registered Air Mail. Toki vastavuoroisesti odottelen edelleen samalla toimitustavalla 7.9 tilattua saman arvoista lähetystä. En ymmärrä näistä toimitusajoista mitään.
 
Taitaa olla tuurikauppaa. Tosin järjestäin kaikki singapore postit on ainakin omalla kohdalla venahtaneet yliajalle ja olen disputet tehnyt. Kurja vaan myyjille kun ovat kuitenkin tavaransa lähettäneet. Mutta ei kyl mitään järkeä venailla 4kk jotain.
 
No mitähän.. 6.11 tilattu Aliexpress-paketti tuli postiin noudettavaksi eilen 12.11 :zoom: Eli 6 vrk tilauksesta.

Oli n. 30 eur arvoinen ja toimitusmuotona China Post Registered Air Mail. Toki vastavuoroisesti odottelen edelleen samalla toimitustavalla 7.9 tilattua saman arvoista lähetystä. En ymmärrä näistä toimitusajoista mitään.
Samaa ihmettelin tänään. Toiset tulee etana vauhdilla.
1605286283308.png
 
Kiinanlähetyksille ei ole mitään nopeuteen liittyvää priorisointia, joten ne saattaa sen takia maata pitkäänkin rullakoissa lajittelukeskuksissa.

Oma järki kuitenkin sanoo, että olisi järkevintä laittaa kaikki lähetykset heti liikkumaan, eikä varastoida niitä.

Kuulin myös tutulta postinjakajalta, että eivät stressaa kiinanlähetyksien kanssa ja jakavat niitä silloin kun huvittaa (jakaa kun mahtuu mukaan reitille).
 
Kun kukaan täällä tuntunut tietävän vastausta tuohon omaan kysymykseen niin löysin itse tämmösen sivun, jos joku muukin saattas tarvia apua sen kanssa:

Paypalin puolella onkin näköjään 120 päivää tuo raja avata dispute, mutta ebay:stä ei ota kyllä tolkkua kuinka pitkä se on sillä puolella. 2kk tuo tosiaan on normaali että säilyy se painike "didnt receive", mutta sen jälkeen vähä huonosti tietoa saatavilla.

Ebayn foorumilta löyty tämmönen tieto (en tiedä onko vielä ajankohtainen) että 30 päivää viimeisestä arvioidusta toimituspäivästä aikaa tehdä dispute, mutta se menee vissiin sitten resolutioncenter.ebay.com kautta.

Pitäs oikeesti olla ketjun aloitusviestissä nämä infot (jotka myös päivittyy kun tulee muutoksia) ettei tarvis ihmisten kysyä aina vaan uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tilaus tehty AliExpressistä 02.07.2020. Ei ole vielä tullut. Vähän tilausseurannasta riippuen toimituksen tilan osalta viimeisimmät merkinnät ovat vajaan viikon sisään, mm. tämä:


Tai "arrived the destination country" ja about samalla päiväyksellä.

AliExpressin sivustolta tilausta koskien kerrotaan, että:


Maanantaina tuli vielä sähköpostiin message otsikolla
Bad news for order 80163xxxxxxxx



Mitä mieltä kokeneemmat tilaajat? Kannattaako dispute tehdä heti tällä viikolla vaiko odotella vielä?

International Shipping Company: 4PX新邮经济小包 ja Tracking Number tyyliä UBxxxxxxxxxxxxSG.


Jälkiliukkaat kyseisestä tilauksesta: Tavara tosiaan tuli kuin tulikin perille sen jälkeen kun olin tehnyt disputen ja dispute oli hyväksytty täysimääräisenä. Lähetysseuranta ei tosin edennyt koskaan sen pidemmälle kuin mitä se alkusyksystä oli edennyt. About 110 päivää kesti tulla perille.

Lähetysseurannasta puheenollen. Onnistuneen tilauksen siivittämänä tilasin viime viikolla uuden n. kympin hintaisen paketin ilmaisella postituksella. Päätin tarttua haasteeseen koska tuotteelle luvattiin "Delivered before Jan 15 or full refund". Aiemmista parin vuoden sisällä tekemistäni Alin tilauksista poiketen tilaus pärähti näkyviin Suomen Postin lähetysseurantaan lähes samantien kun se oli pistetty Kiinassa pakettiin ja matkalle. Postin appsi näyttää että tilaus SPxxxxxxxxxxxFI on "Kuljetuksessa" ja viimeisin juuri tullut tieto on että "Lähetys on saapunut varastolle CHINA SHENZHEN 16.11.2020".

Onko tähän ketjuun postaaville aktiivisille AliExpress/Kiina-tilaajille tullut samaan tapaan paketti heti Suomen Postin järjestelmään näkyville? Vai onko kyseessä uusi käytäntö? Ehkä riippuu toimittajasta?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom