AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Ensin oli juhlat tammikuun loppuun ja nyt jatkettu tuota "juhlimista" helmikuun loppuun asti valtion toimesta (mistähän syystä lienee...).
Useampi maa on lakannut vastaanottamasta postiakin Kiinasta, raportteja ettei töihin siellä edes saa mennä tai napsahtaa myöskin liikkunut.
Saattaa vaikuttaa näihin postituksiin melkosesti tuollaiset "pienet" asiat...
Ja sen jälkeen tavara ei liiku, koska Finnair on lopettanut Manner-Kiinan lennot tällä kuukaudelle. Sama toki koskee suurta osaa euroopplaisista lentoyhtiöistä.
 
Ja sen jälkeen tavara ei liiku, koska Finnair on lopettanut Manner-Kiinan lennot tällä kuukaudelle. Sama toki koskee suurta osaa euroopplaisista lentoyhtiöistä.

No ei niitä kiinapaketteja taida Finskin kyydillä tulla normaalistikaan, ellei ole jotain pikapaketteja. Rahtikoneet kulkee ja laivat.
 
No ei niitä kiinapaketteja taida Finskin kyydillä tulla normaalistikaan, ellei ole jotain pikapaketteja. Rahtikoneet kulkee ja laivat.
Merirahdilla tulee ainoastaan kuutiokokoluokan tavaraa, koska laiva kulkee merellä yli kuukauden. Suomeen lentorahti tulee käytännössä kokonaan matkustajakoneilla. DHL on ainut merkittävästi omia koneita käyttävä logistiikkayhtiö. UPS lentää myös harvakseltaan. Kumpikaan noista ei ole merkittävä kirjepakettien toimittaja.
 
tosi huonosti tulee ebay paketit tai kirjeet perille, kannattaako mitään juuri nyt edes tilata? Usein ne tulee kotiin rykelmässä, ilmeisesti kerääntyvät suomen päässä johonkin ja kannetaan kerralla.
 
Alista osa tilauksista tehty 16.1. eikä vieläkään ole lähetetty. Myyjällä vielä melkein 2 viikkoa aikaa lähettää tuote ennen kuin peruuntuu automaattisesti. Jälleen yksi syy ostaa ennemmin ebaystä, jos vastaava kampe löytyy sieltä.

Laitoin näistä myyjille viestiä, että miksi ette ole lähettäneet ja 1-2 päivän sisään taisivat lähteä kaikki. Eli ei taida olla haittaa, vaikka myyjää muistuttaisi paketista.
 
tosi huonosti tulee ebay paketit tai kirjeet perille, kannattaako mitään juuri nyt edes tilata? Usein ne tulee kotiin rykelmässä, ilmeisesti kerääntyvät suomen päässä johonkin ja kannetaan kerralla.
Viimeiset omat tilaukset Kiinasta:

11.11. AliExpress, saapui perille
11.11 AliExpress, ei ole saapunut, rahat saatu takaisin
2.12. AliExpress, saapui perille, tuote ei vastannut tilaamaani tuotetta (osittainen hyvitys)
2.12. AliExpress, saapui perille, tuote oli rikki (täysi hyvitys)
8.12. eBay, ei ole saapunut, rahat saatu takaisin
8.1. eBay, ei ole saapunut (katsellaan kuukauden päästä uudestaan)

Viidestä tilauksesta yksi onnistui, ei ainakaan omalta kantilta ole mennyt ihan putkeen :tdown:
 
Piti oikein kysäistä lähteekö UPS paremmin liikkeelle Kiinasta, että saa luurin nopeammin. DHL lähtisi vasta englannista.
 
Merirahdilla tulee ainoastaan kuutiokokoluokan tavaraa, koska laiva kulkee merellä yli kuukauden. Suomeen lentorahti tulee käytännössä kokonaan matkustajakoneilla. DHL on ainut merkittävästi omia koneita käyttävä logistiikkayhtiö. UPS lentää myös harvakseltaan. Kumpikaan noista ei ole merkittävä kirjepakettien toimittaja.
Sto Express ja juneyao esimerkiksi lentää omilla koneilla Kiinasta Suomeen ja toisinpäin tavaraa.
 
Ebay:stähän löytyy tilpehöörille paljon toimittajia myös esimerkiksi Hong Kongista, Singaporesta ja muualta, joten tulisikohan sieltä paketit paremmin kuin Kiinasta? En tiedä, mie vaan kysyn...

Aliexpressissäkin on jotain tavaraa mahdollista tilata vaikka suoraan Euroopasta. Itse tilasin tammikuussa uuden autostereon Puolan varastosta, toimituskulut oli jotain 8 euroa ja tuote tuli viikossa. Itse tuote oli joitakin euroja kalliimpi kuin olisi ollut Kiinasta tilattuna. Euroopasta tilaamalla välttää kyllä tullimaksut satavarmasti, joten se on iso bonus...
 
Aika huonosti, jos ollenkaan, Aliexpress ja sen vendorit tiedottavat tästä flunssasta ja siihen liittyvistä viivästyksistä. Joillakin vähän vakiintuneemmilla ja parempimaineisilla on sentään kerrottu missä mennään (esim Ugreen official), mutta monilla näyttää olevan strategiana että lisätään käsittelyaikaa sen kummemmin perustelematta. Itelläkin yli kymmenen viikon sisällä tilattua pikkupakettia käsittelyvaiheessa liikahtamatta mihinkään. Kiinalaisten ahneuden ja työmoraalin tuntien alkaa jotain tapahtumaan vasta sitten kun se alkaa näkyä oikeasti kassalippaassa.

Mitenkään vähättelemättä tätä lentsuepidemiaa, mutta ehkä tiedotuspuolen asiat voisi hoitaa vähän paremmin. Paranemisia ja maukkaita noodelita :love2:
 
Finne muistuttaa myös, että kun pakettien kulku jossain vaiheessa normalisoituu, niin Posti pystyy nopeasti purkamaan sumat.
Meillä on tällainen hyvä harjoittelujakso. Sitä kutsutaan jouluksi. Olemme harjoitelleet isoja volyymeja, Sami Finne naurahtaa.

Ei voi ainakaan sarkasmin puutteesta syyttää tätä Sami "Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluista vastaava johtaja" Finneä. Lähes yhtä kova lausunnonantaja kuin kirjepalvelujohtaja Kulp, joka paheksui kiinahärpäkkeitten tilailuja. Samaan aikaan Postin sivuilla promottiin Wish verkkokauppaa.
 
Kova homma se koronavirus, kun joulukuussa Suomeen ohjatut lähetykset (esim. Turkista) ovat vieläkin matkalla.
Alixpressistä Joulukuussa tilattu paketti ensin ohjautui Turkkiin. Sieltä joulukuun puolessa välissä lähtenyt paketti päätyi tällä viikolla kotia.
 
Itselläkin kolmen marraskuun alkupuolella tehdyn tilauksen jäljet loppuvat turkkiin marraskuun lopulla. Kaikista saatu rahat takaisin.
 
paras tapaus oli, kun seurantakoodi johti aina lähipostiin asti, ja jostain syystä, lähetys oli palautettu lähettäjälle epäselvän osoitteen vuoksi 2 päivää sen saapumisesta lähipostiin. Pidin sitä todella outona, että paketti osasi matkustaa kiinasta aina tuohon alle kilometrin päähän kotoa ja sitten loppui lukutaito postin työntekijältä. Satuin katsomaan seurantaa mutta oli liian myöhäistä, paketti oli laitettu bumerangina takaisin kiinaan. Oma epäilys on, että osa näistä hukkumisista johtuu ihan tästä matkan viimeisestä etapista, joko se saapumisilmoitus unohtuu tai hukkuu tms.
 
Pistetääs parin oman Aliexpress-tilauksen tilanne tänne:

Eka tilaus: paketti n. 20x20x10cm, tilattu 7.1.2020, valmiina kuljetukseen 10.1.2020, ei tähän päivään mennessä edes kuittausta että olisi lähtömaasta lähtenyt

Toinen tilaus: paketti n. 5x10x20, tilattu 8.1.2020, lähti maasta 10.1.2020, omassa postilaatikossa 22.1.2020.

Liekö uudenvuoden ja flunssan tohinassa jääny tuo eka paketti johonkin terminaalin nurkkaan, pitänee lähiaikoina laittaa kyselyä.
 
Itsellä tuli myös tänään perille marraskuussa Turkin kautta lähetetty ebay-kiina-tilaus.
 
Miten teillä Ebayn / Aliexpressin Turkin kautta kiertäneissä paketeissa, onko seuranta toiminut Turkin jälkeen lainkaan?
 
Itselle tuli tänään postilta saapumisilmoitus AE:n paketista. Tilattu 5.2 china postin kuljettamana. Arvioitu toimitusaika 18-29 days. Eli kyllä sieltä näköjään ainakin jotkut paketit tulee ja vieläpä vikkelästi :cool:

Tosin pari pakettia juminut marraskuusta asti istanbulissa :itku:
 
Itselle tuli tänään postilta saapumisilmoitus AE:n paketista. Tilattu 5.2 china postin kuljettamana. Arvioitu toimitusaika 18-29 days. Eli kyllä sieltä näköjään ainakin jotkut paketit tulee ja vieläpä vikkelästi :cool:

Tosin pari pakettia juminut marraskuusta asti istanbulissa :itku:
Vähän liiankin vikkelästi sun omaksi parhaaksi, eli pistäisin ehkä paketin karanteeniin joksikin aikaa... :D

Ja vaikka tämä olikin osittain sarkasmia, niin toisaalta ei, ihan saat itse tulkita miten haluat...
 
Brighten my day indeed. Ovat ehkä aidosti Alissa sitä mieltä että mun päivää piristää hirveästi se, kuinka ikuisuus sitten tilattu tuote on viimein vaivauduttu lähettämään matkaan ja jopa lähetystunnus saatetaan ilmoittaa pian :oops: "Expect to see your package soon" meneekin sitten jo asiakkaalle vittuilun puolelle.
Screenshot_20200213-212510.jpg
 
Brighten my day indeed. Ovat ehkä aidosti Alissa sitä mieltä että mun päivää piristää hirveästi se, kuinka ikuisuus sitten tilattu tuote on viimein vaivauduttu lähettämään matkaan ja jopa lähetystunnus saatetaan ilmoittaa pian :oops: "Expect to see your package soon" meneekin sitten jo asiakkaalle vittuilun puolelle.

Offtopic.

Voithan lähettää myyjälle viestin Thanks and "Expect to see your dispute soon".
 
Miten kannattaisi edetä?

Kyseessä vähän arvokkaampi (n. 100e) tilaus Aliexpressistä.
Tilaus tehty nyt tammikuussa. Tilaus lähtenyt kyllä ripeästi myyjältä ja edennyt seurannan mukaan tilanteeseen, jossa "Shipment accepted by airline". Tuossa tilassa tilaus on nyt seisonut sitten jo yli kuukauden. AE:n seurantakin jo sanoo, että, jos paketti ei saavu maaliskuun alkuun mennessä, niin "ole yhteydessä heidän tukipalveluun".

Olin myyjään yhteydessä ja lupasi selvittää asiaa. Ei ole saanut vastausta, mistä nyt ikinä asiaa onkaan selvittänyt. On kysynyt nyt uudelleen. Myyjä kuitenkin sanoi vaihtoehdoksi myös tehdä disputen.

Mikä myyjän intressi on tarjota vaihtoehtoa tehdä dispute? Onko kyseessä vain "hyvää palvelua" minun suuntaan vai saako myyjä tuota kautta myös jotain hyvitystä / selvitystä paketin tilanteesta?
 
Miten kannattaisi edetä?
Odotat niin kauan, että arvioitu saapumisaika on mennyt. Teet disputen vasta sen jälkeen.

AliExpressissä voi tehdä vain yhden disputen. Jos teet nyt ja häviät, et voi yrittää uudestaan. Toki, jos maksoit luottokortilla ja et saa tuotetta, voit hakea rahoja sitä kautta jos häviät nyt disputen.
 
Miten kannattaisi edetä?

Kyseessä vähän arvokkaampi (n. 100e) tilaus Aliexpressistä.
Tilaus tehty nyt tammikuussa. Tilaus lähtenyt kyllä ripeästi myyjältä ja edennyt seurannan mukaan tilanteeseen, jossa "Shipment accepted by airline". Tuossa tilassa tilaus on nyt seisonut sitten jo yli kuukauden. AE:n seurantakin jo sanoo, että, jos paketti ei saavu maaliskuun alkuun mennessä, niin "ole yhteydessä heidän tukipalveluun".

Riippuu valitsemastasi toimitustavasta (mitä et maininnut), mutta jos ei ole mikään ns. pikatoimitus, niin eihän tuo nyt vielä tässä vaiheessa ole pitkäkään aika Aliexpress-paketin odotteluun, jos juuri tammikuussa tilasit. Älä siis tee mitään, vaan odottele rauhassa.

Lisäksi Kiinassa vallitsee nyt sellainen tilanne, että jos paketti ei ehtinyt vielä lennolle, niin siellä se on jumissa olevien muiden lähetysten joukossa. Asiasta uutisoitiinkin juuri: Jopa puoli miljoonaa Kiinasta Suomeen matkalla olevaa pakettia viivästynyt koronaviruksen vuoksi
 
Kiitos vastauksista.

Tosiaan luottokortilla tehty tilaus ja perinteinen China Post registered air mail toimitusmuotona. Odottelen vielä rauhassa tilanteen kehitystä.
 
No jo on Aliexpressin toimitusajat pidentyneet: "Will be shipped within 24 days"...Pari muuta tilausta ollut reilu viikon sisässä ja niissäkin vielä 13-15 days. Siihen päälle vielä postilaitoksen perseily, niin nehän on jo jouluksi perillä. Todella pahalta näyttää se nyt tässä kyllä. :mad::facepalm:
 
Ebay tilauksen päivämäärä meni umpeen, ja rahat takaisin ilman kysymyksiä.
Saisko lyhyttä kertausta päivämäärä rajoista ja dispute asioista ebayssa, nyt kun ensimmäistä kertaa lentoliikenne kiinasta totaalisen jumissa.
Tilauksia maksettu paypalilla ja luottokortilla.
Osa tilauksista vaikeasti euroopasta hankittavia, että kuinka kauan noita uskaltaa odottaa?
 
Viimeksi muokattu:
Saisko lyhyttä kertausta päivämäärä rajoista ja dispute asioista ebayssa, nyt kun ensimmäistä kertaa lentoliikenne kiinasta totaalisen jumissa.
Tilauksia maksettu paypalilla ja luottokortilla.
Osa tilauksista vaikeasti euroopasta hankittavia, että kuinka kauan noita uskaltaa odottaa?
Tuotteen kohdalla kerrotaan milloin tuotteen pitäisi saapua ja sen ajan mennessä ohi teet eBay ilmoituksen ettet ole tavaraa saanut. Löytyy sieltä resolution centeristä se kohta, kun se usein häviää tuotteen kohdalta ajan mennessä ohi.
 
geekbuying:stä tilasin nappikuulokkeet 29.1 ja paketti tuli postiin 11.2, eli tosi nopeesti tuli kyllä jostain syystä. Sensijaan ebayn rojut ei tunnu tulevan ja nyt kun ostaa niin monella on jo aikaikkuna tuonne kesäkuuhun asti..
 
Joulukuussa tilattuja kiina lähetyksiä tuli vielä tänäänkin eli jos joltain jotain puuttuu niin eiköhän ne ole tulossa. Epäilen, että jossain varastossa niitä vieläkin lojuu.
 
22.1.2020 tilasin krääsää, tänään tuli viesti:
Hello dear friend, I am sorry, due to a virus outbreak in China, our shop cannot send your order. Considering that we won't let you wait too long for the package, we decided to give you a full refund first. Can you cancel your order for "other reasons"? I will thank you very much, sorry again, hope you understand, god bless you and best wishes for you and a year of good luck, good health and happiness!
 
Saisko lyhyttä kertausta päivämäärä rajoista ja dispute asioista ebayssa, nyt kun ensimmäistä kertaa lentoliikenne kiinasta totaalisen jumissa.
Tilauksia maksettu paypalilla ja luottokortilla.
Osa tilauksista vaikeasti euroopasta hankittavia, että kuinka kauan noita uskaltaa odottaa?
1-2kk oli arvio ja meni yli aikarajasta. Paketti tuli tänään...
 
Joulukuussa tilattuja kiina lähetyksiä tuli vielä tänäänkin eli jos joltain jotain puuttuu niin eiköhän ne ole tulossa. Epäilen, että jossain varastossa niitä vieläkin lojuu.
Tänään tumpsahti itsellekin lähes kaikki yli 2kk vanhat AE-tilaukset, jotka ei aikaisemmin olleet tulleet. Ja niitä oli paljon. Vanhimmat 11.11. tilattuja. Tosiaan vaikuttaa siltä että jossain on ollut pitkään pullonkaula jossa on ollut hirmuinen kasa nyssäköitä jumissa (epäilisin rakasta Postiamme), ja nyt kyseinen jumi purkautuu äkkiä.
Näistä tänään tulleista kaikista on disputet jo läpimenneitä. Ajattelin kysyä niiltä myyjiltä, joiden tuotteista en ole tilannut EBaysta vataavaa tuotetta, jos haluavat/pystyvät ottamaan vastaan jotain kompensaatiota.
 
Tuotteen kohdalla kerrotaan milloin tuotteen pitäisi saapua ja sen ajan mennessä ohi teet eBay ilmoituksen ettet ole tavaraa saanut. Löytyy sieltä resolution centeristä se kohta, kun se usein häviää tuotteen kohdalta ajan mennessä ohi.
Ok, eli summary sivulla näkyy arvioitu aika, yhdestä oli mennyt jo aika ohi, tein ilmoituksen ei saapunut, myyjällä 3 päivää aikaa vastata, nyt tuote hävinnyt listalta. Myyjä tehny paskaset?
PS. useita jo tullattujakin tavaroita odotettu kohta pari viikkoa.
 
Tänään tuli itsellenikin Ebaysta joulukuun alussa tilattu paketti.
 
Ok, eli summary sivulla näkyy arvioitu aika, yhdestä oli mennyt jo aika ohi, tein ilmoituksen ei saapunut, myyjällä 3 päivää aikaa vastata, nyt tuote hävinnyt listalta. Myyjä tehny paskaset?
Valitse sieltä yläältä (See orders from) 2019 niin pitäs tulla takas näkyviin jos viime vuoden puolella tilattu tuote kyseessä, nää on näitä UI juttui ku vuodet vaihtuu. Taikka menet Resolution centeriin, siellä pitäs olla keissi menossa.
Ei myyjät pysty sieltä mitään poistelemaan kyselemättä.
 
Valitse sieltä yläältä (See orders from) 2019 niin pitäs tulla takas näkyviin jos viime vuoden puolella tilattu tuote kyseessä, nää on näitä UI juttui ku vuodet vaihtuu. Taikka menet Resolution centeriin, siellä pitäs olla keissi menossa.
Ei myyjät pysty sieltä mitään poistelemaan kyselemättä.
Ok, tuolta open request valikostahan se löyty vielä. Epäilen että myyjä ilmoittanut UK warehouse, mutta yrittänyt kuitenkin lähettää kiinasta tuotetta, royal mail yleensä toiminut moitteetta
 
Hitaasti lähtee tilaukset liikkeelle Alilta, en jaksa enää tilailla hetkeen. Tänään tuli seitsemän lähetyksen nippu noudettavaksi. Kaikista oli jo disputen kautta fyrkat palautettu. :thumbsup:
 
Tänään tumpsahti itsellekin lähes kaikki yli 2kk vanhat AE-tilaukset, jotka ei aikaisemmin olleet tulleet. Ja niitä oli paljon. Vanhimmat 11.11. tilattuja. Tosiaan vaikuttaa siltä että jossain on ollut pitkään pullonkaula jossa on ollut hirmuinen kasa nyssäköitä jumissa (epäilisin rakasta Postiamme), ja nyt kyseinen jumi purkautuu äkkiä.
Näistä tänään tulleista kaikista on disputet jo läpimenneitä. Ajattelin kysyä niiltä myyjiltä, joiden tuotteista en ole tilannut EBaysta vataavaa tuotetta, jos haluavat/pystyvät ottamaan vastaan jotain kompensaatiota.
Kyllä niille myyjille on mahdollista maksaa uudestaan jos vain ottaa yhteyttä niihin ja sopii millä tavalla sen maksun tekee. Osa joulukuun tuotteista vieläkin tulematta ja myös tammikuun tilauksia tuli samalla kertaa eli postilla varmaan siellä Pasilassa joku hirveä kasa mitä jatkuvasti puretaan ja vanhat varmaan siellä pohjalla.
 
Minulle tuli juuri tänään pari joulukuun tilausta. Yhden USB-C 3.5mm adapterin olin antanut vanhentua, mutta parille muulle olin pyytänyt lisäaikaa.

Lisäksi yhdestä on juttu kesken, kun pyysin sillekin lisäaikaa, myyjä ei antanut ja laitoin vikana päivänä disputen. Tuote tuli pari viikkoa sen disputen avaamisen jälkeen. Pyysin pari viikkoa lisäaikaa. Ironia on vahva.

Nyt haluttaisi tilata pari nauhaa tarratulostimeen, mutta en uskalla. Lisäksi postikulut on nousseet ihan jokaisessa tuotteessa.
 
Hitaasti lähtee tilaukset liikkeelle Alilta, en jaksa enää tilailla hetkeen. Tänään tuli seitsemän lähetyksen nippu noudettavaksi. Kaikista oli jo disputen kautta fyrkat palautettu. :thumbsup:
Ei Kiinasta kannata tilata ennenkuin siellä hommat rupeaa toimimaan osti sitten mistä paikasta tahansa. Yhdenkin tilauksen lähtemistä olen jo kuukauden odottanut eikä ole postitettu.
 
Ei Kiinasta kannata tilata ennenkuin siellä hommat rupeaa toimimaan osti sitten mistä paikasta tahansa. Yhdenkin tilauksen lähtemistä olen jo kuukauden odottanut eikä ole postitettu.

Aliexpress pisti uutena vuotena (joka oli tässä välissä) kaikkiin tilauksiin joku 30 päivää lisää toimitusaikaa. Siellä on kyllä jotain tapahtumassa.
 
Alin kirje tuli just. Tilattu 26.11.2019. Ei kyllä oo vähän aikaa näin pitkään kestäny.
 
Alilta tuli läjä kirjeitä. 2kk siinä meni ja kaikista disputella rahat saatu takas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom