AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

itsellä ollut yksi automaatti sidottuna puh.numeroon usean vuoden ajan enkä ole sinne koskaan mitään saanut. tuo puh.numero postin tiedoissa on kansa yksi vitsi, on ihan sama mitä niissä tiedoissa muuten lukee kun kaikki menee sen numeron mukaan. tullut aikoinaan lähetettyä ostajalle paketti ja ostajalta unohtunut antaa numero niin olen siihen omani laittanut ja viikko siitä niin paketti oli itsellä noudettavissa.

toinen on nykyään jos sulla on esim. pieni yritys ja sen tiedot ei ole postin järjestelmissä ja lähetät kirjeen jossa on yrityksen nimen lisäksi osoite, niin paketti seikkailee missä lie ja saapuu ehkä kuukauden päästä selvityksen jälkeen lähettäjälle että tuntematon osoite tms... hienosti hoidettu tämäkin tiedottaminen postin osalta. perille kirjeet löytää kun kirjoittaa siihen henkilön nimen ilman yrtyksen nimeä. aspaan saa jonottaa tunteja niin jäänyt välistä toistaiseksi
 
Lokeroihin kamat menee lokerokuskien toimesta ja siihen lokeroon mihin ne on merkitty ja lajiteltu lajittelupaikassa menevän.

Ainoa syy miksi paketit eivät ole ohjautuneet haluamaasi lokerikkoon on varmaan, että se on täynnä...
Toi pakettiautomaattiin tilaaminen on kyllä sellaista paskaa Postilta, ettei mitään rajaa. Omista pakettiautomaattiin haluamistani tilauksista 99% menee noudettavaksi kauppaan postin pisteeseen.
Kiva aina lueskelle omapostin päivityksiä, kuinka paketille on varattu paikka automaatista ja silti joka saatanan kerta se on jossain kaupan tiskillä.
 
Kiva aina lueskelle omapostin päivityksiä, kuinka paketille on varattu paikka automaatista ja silti joka saatanan kerta se on jossain kaupan tiskillä.
Tuo on kyllä täysin turha teksti seurannassa kun puolessa tapauksista onkin sitten jossain vaiheessa "valittu automaatti oli täynnä, siirrämme pakettinne jonnekin huitsin hittoon" -viesti seurannassa ja paketti on arvottu jonnekin 10km säteellä. Toki nykyään nuo automaattiin sopimattomat yleensä päätyy samaan osoitteeseen, automaatin sijaan vaan kaupan palvelutiskille.
 
Mitenkäs tämmöinen tapaus: Yli 150e tilaus EU:n ulkopuolelta, jossa useiden eri tullikoodien tuotteita? Lähinnä mietityttää tuo tullimaksun määräytyminen ja tullaaminen käytännössä, kun tuotteiden tullimaksuprosentit vaihtelee. Kaikki tavarat on yhdessä kuitissa ja paketissa.
 
Tullin sivuilla kun ite tullauksen suorittaa, niin siihen saa jokaiselle tuotteelle valittua taric koodin, joten menee ihan ongelmitta tuo. Hieman työlästä toki kaivella koodeja jos tuotteita paljon.
 
Ite oon kunnostautunu oikein kunnolla tilaamaan kaikkee pientä tarvittavaa tai vähemmän tarvittavaa aliexpressiltä, on on 10 tilausta tässä 2kk aikana ja jotain 20 tuotetta, kaikki on ollu sitä mitä pitääkin kunhan vaan muistaa lueskella kunnolla niitä arvosteluja yms, eikä toki mieti että sais 3€:lla 100€ tuotteen. Omat tilaukset on ollu 5-50e välistä mitä sieltä oon erinäisiä tavaroita tilannu.
 
Aika hidasta on Suomen päässä toimitus, jos 1,5 vkoa kestää pikkuisen paketin kulku Suomen maalla.

Nämä tiedot tulivat tänään yhtäaikaa.

Aliexpress tilausseuranta1.png

Aliexpress tilausseuranta.png
 
Aika hidasta on Suomen päässä toimitus, jos 1,5 vkoa kestää pikkuisen paketin kulku Suomen maalla.

Nämä tiedot tulivat tänään yhtäaikaa.

Aliexpress tilausseuranta1.png

Aliexpress tilausseuranta.png
Ei noihin AliExpressin ilmoittamiin toimitusaikoihin kannata luottaa, ne kertoo välillä ihan mitä sattuu. Tuo toimitusaika-arvio on yleensä aina tuolla yläkanttiin ja Alin seurannassa monesti "paketti saapunut kohdemaahan" -teksti tarkoittaa että paketti on Kiinan ulkopuolella saapunut johonkin rahtipisteseen. Ulkopuoliset seurantapalvelut (packet ninja, parcelsapp, 17track, ...) kertovat yleensä paljon parempaa tietoa paketin kulusta.

Veikkaisin että tuo paketti on Liettuassa/Latviassa (en muista kumman kautta nuo nykyään kiertää) Itellan hallussa ja sieltä kestää se vajaa viikko perille.
 
Ei noihin AliExpressin ilmoittamiin toimitusaikoihin kannata luottaa, ne kertoo välillä ihan mitä sattuu. Tuo toimitusaika-arvio on yleensä aina tuolla yläkanttiin ja Alin seurannassa monesti "paketti saapunut kohdemaahan" -teksti tarkoittaa että paketti on Kiinan ulkopuolella saapunut johonkin rahtipisteseen. Ulkopuoliset seurantapalvelut (packet ninja, parcelsapp, 17track, ...) kertovat yleensä paljon parempaa tietoa paketin kulusta.

Veikkaisin että tuo paketti on Liettuassa/Latviassa (en muista kumman kautta nuo nykyään kiertää) Itellan hallussa ja sieltä kestää se vajaa viikko perille.
Vastaavasti postin seurantaan ilmestyessään toimitusajat on hieman liian positiivisia.

Tulee aina ilmoitus, että postipaketti tulossa parin päivän päästä. Sitten pahoittelut myöhästymisestä. Tästä pari päivää, niin ilmestyy teksti, että paketti on Liettuassa.
 
Vastaavasti postin seurantaan ilmestyessään toimitusajat on hieman liian positiivisia.

Tulee aina ilmoitus, että postipaketti tulossa parin päivän päästä. Sitten pahoittelut myöhästymisestä. Tästä pari päivää, niin ilmestyy teksti, että paketti on Liettuassa.
Juu, Postilla tuntuu kaikissa paketeissa nykyään tulevan "arvioitu toimitusaika seuraavana arkipäivänä 16:00 mennessä" heti kun paketti rekisteröityy heidän järjestelmiinsä. Tuosta pistinkin palautetta Postille joku aika sitten erään toisen palautteen yhteydessä ja vastauksena tuli jotain mutinaa että koittavat jotenkin keksiä tuota vähän fiksummaksi. Arvioisivat tuota toimitusaikaa vaikka vasta sitten kun paketti on heidän hallussaan, voisi edes joskus tulla suunnilleen paikkaansapitäviä arvioita.
 
Erm.. varmaan aiemminkin käsitelty, mutta miten toi alin dispute-prosessi menee? Ensin valitaan "Confirm delivery" ja sen jälkeen "Returns and refunds"? Tossa saapumisen hyväksymisen kuvauksessa on vaan selite tyyliin "olen saanut kaiki tuotteet ja ne ovat kuin pitääkin" tjsp.

Mulle tuli siis väärän kokoinen tuote josta laitoin viestin myyjälle. Myyjä taas lupasi refundin kun teen disputen. Nyt vaan epäilyttää kun toi saapumisen hyväksyntä antaa ymmärtää, että sillä kuitataan kaiken olevan ok, eikä missään ole erikseen dispute-nappulaa.. Tai jos on, se on tosi hyvin piilossa.

Edit. kyllähän se dispute/refund -painike nyt löytyi. Voisin vannoa ettei sitä aikaisemmin ollut, mutta..
 
Viimeksi muokattu:
Olin toivonut Prismaan, mutta jotenkin se toive on resetoitunut jossain välissä. Oli Oma Noutopaikka tyhjänä. Tämän nyt korjasin. Eivätkä vieneet mihinkään tiettyyn lokerikkoon, vaan saan hakea postiani kolmesta eri paikasta. Tuo yrityspiste nyt nosti kulmakarvoja ensimmäisellä kerralla, kun tosiaan ei omaa yritystä ole, enkä varmasti ole ikinä tilannut sinne mitään. Nämä ovat siis samalla postinumeroalueella, 200m päässä toisistaan, uudet noutopaikat.

Noutopaikan toivomisen olen tehnyt Matkahuollon/Postin sovelluksella ja oletin, että se on ikuinen. Nähtävästi sitten joskus varoittamatta Posti on kuitenkin sen tyhjentänyt. Matkahuollossa vielä ok, ja tarvitsi ilmoittaa vain kerran.

Itse itselleni vastaten.

Nyt olen laittanut noutopaikaksi Prisman. Sen jälkeen on tullut kolme pakettia.

Ensimmäinen meni Yrityspisteeseen. Ajattelin, että ok, ei vielä ole päivittynyt järjestelmiin.
Toinen tuli tällä viikolla Yrityspisteeseen. Mennyt jo viikko, niin ei pitäisi tulla.
Kolmas tuli tänään Yrityspisteeseen. Jos joku laittaa tähän valitussähköpostin, kirjoittelen sinne huomenna töiden jälkeen valitussähköpostin, jossa syytän Postin kuljettajia laiskuudesta, saamattomuudesta ja siitä, että jättävät toiveeni kokonaan kuuntelematta. Chatissa en jonota, enkä puhelimessa.

Toivepaikkani on tosiaan 400m yrityspisteestä ja Postin paikalliset jakelumopot rullaa vaan sinne yrityspisteen viereen, niin jakelukeskus on varmaan siinä. Ei tarvitse olla kovin fiksu päätelläkseen, että siellä on joku vaan vienyt 10m talon sisällä, sen sijaan, että olisi vienyt 400m ja joutunut käymään ulkona...
 
Itse itselleni vastaten.

Nyt olen laittanut noutopaikaksi Prisman. Sen jälkeen on tullut kolme pakettia.

Ensimmäinen meni Yrityspisteeseen. Ajattelin, että ok, ei vielä ole päivittynyt järjestelmiin.
Toinen tuli tällä viikolla Yrityspisteeseen. Mennyt jo viikko, niin ei pitäisi tulla.
Kolmas tuli tänään Yrityspisteeseen. Jos joku laittaa tähän valitussähköpostin, kirjoittelen sinne huomenna töiden jälkeen valitussähköpostin, jossa syytän Postin kuljettajia laiskuudesta, saamattomuudesta ja siitä, että jättävät toiveeni kokonaan kuuntelematta. Chatissa en jonota, enkä puhelimessa.

Toivepaikkani on tosiaan 400m yrityspisteestä ja Postin paikalliset jakelumopot rullaa vaan sinne yrityspisteen viereen, niin jakelukeskus on varmaan siinä. Ei tarvitse olla kovin fiksu päätelläkseen, että siellä on joku vaan vienyt 10m talon sisällä, sen sijaan, että olisi vienyt 400m ja joutunut käymään ulkona...
Ei ole sähköposti mutta palautelomake on kyllä toiminut itselläni: Anna palautetta - Posti
 
paikalliset jakelumopot rullaa vaan sinne yrityspisteen viereen, niin jakelukeskus on varmaan siinä. Ei tarvitse olla kovin fiksu päätelläkseen,

Asutko Pk-seudulla? Jos kyllä, eivät nuo jakelijat vie pakettilähetyksiä lokerikkoihin, ne tulee lokerikkoihin ihan dedikoitujen pulla-autokuskien toimesta Vantaalta.
 
Onko kukaan tilannut eBay.de:stä Klarnalla? Puhelinnumerolla ei osannut yhdistää suomalaiseen Klarna-käyttäjään vaan halusi saksalaista osoitetta joten jätin sikseen tutkimatta enempää.
 
Kokemuksia Temusta? Rinnastan tämän itse sen ihmeemmin utustumatta Aliin ja Wishin, samanlaista pääosin sekalaista krääsää tarjolla.

Toimitusaika vain melko nopea jos nämäkin Kiinasta tulee(?), laitoin tilauksen sisään 22.9. ja tänään näyttäisi tulevan MH lokerikkoon. Toimitus oli ilmainen.
 
Kokemuksia Temusta? Rinnastan tämän itse sen ihmeemmin utustumatta Aliin ja Wishin, samanlaista pääosin sekalaista krääsää tarjolla.

Toimitusaika vain melko nopea jos nämäkin Kiinasta tulee(?), laitoin tilauksen sisään 22.9. ja tänään näyttäisi tulevan MH lokerikkoon. Toimitus oli ilmainen.
Ei ole kuin hyviä kokemuksia kolmen tilauksen jälkeen tuolta. Toimitusaika on joka kerta ollut nopea, samaa luokkaa kuin tuo sinun kokemus.
(Tilasin kerran samana päivänä tavaraa sekä ruotsalaisesta nettikaupasta että Temusta, Temun tilaus tuli nopeammin!)
Hyvänä puolena näen myös sen että voit tilata tavaraa useilta eri myyjiltä, ne kuitenkin tulee kaikki yhdessä paketissa Temun lähettämänä.
Klarna lasku käy maksutapana.
 
En saa Ebayssa tehtyä noita ilmoituksia vieläkään. Stoppaa postikuluihin koska vaikka menen ebay.de:n kautta ja teen ilmoituksen sinne niin se heittää minut ebay.comiin ja sitten tyrkyttää toimitustavoiksi vain jenkki-firmoja. On tämä vaikeaa :D
 
En saa Ebayssa tehtyä noita ilmoituksia vieläkään. Stoppaa postikuluihin koska vaikka menen ebay.de:n kautta ja teen ilmoituksen sinne niin se heittää minut ebay.comiin ja sitten tyrkyttää toimitustavoiksi vain jenkki-firmoja. On tämä vaikeaa :D

Luin noita sun aikaisempia viestejä koskien aihetta. Ihan turhaa hakkaat päätäsi sen ebay.de:n kanssa, kirjaudu sisään ebay.comin kautta ja tee myynti ilmoitus siellä kun englanti kerran taipuu paremmin. Tarkoitatko välityspalkkiolla "international fee" vai "final value fee" vai jotakin muuta? Mielestäni nuo menee ihan oikein joka tapauksessa sen mukaan mikä osoite siellä ebay:n tiedoissa on, sillä ei ole merkitystä mille sivulle on rekisteröidytty alunperin tai miltä sivulta kirjautuu sisälle. Ihan hyvin sen ilmoituksen voi dollareissa tehdä, ihan sama se myyjälle on.

Nykyinen "uusi" ebay:n layout on kyllä ihan hanurista ilmoitusta tehdessä, mutta kyllä ne sopivat sieltä vetovalikoista löytyy, esimerkiksi "Economy Shipping from outside US", ei siinä sitä kuljetusfirmaa pakko ole sen tarkemmin eritellä. Jos ei eri postihintoja halua laskea erikseen eri maille, voit laskea sen kalliimman mukaan ja laittaa listaukseen esimerkiksi että "20usd alennus eu:n sisäpuolelle tilattaessa" tms. Nämä postitusasiat nyt riippuu aika paljon siitä minkä hintaista tavaraa ollaan myymässä ja miten isoa roolia siinä postikulut näyttelee. Yksi tapa on myös tehdä "free shipping" ilmoituksia, siis postikulut 0usd ja leivot ne hinnat sitten tuotteen sisälle niin kuin haluat. Eli lasket esimerkiksi kalliimman mukaan ja sitten jos ostaja onkin sattumalta eu:n sisältä, se on sulle itsellesi vaan extrahyvää kun pääset itse halvemmalla lähetyksellä. Mitään kovin edullistahan ei oikein voi myydä, kun pieninkin kirjattu lähetys on aika kallis. Kirjaamatonta (ilman seurantaa) lähetystä ei kannata lähettää, se on sama kuin lahjoittaisit tavaran ilmaiseksi. Vastaanottajan ei tarvitse maksaa tilausta jossa ei ole seuratatunnusta (pitää maksaa aluksi, mutta sen saa refundina aina takaisin.
 
Luin noita sun aikaisempia viestejä koskien aihetta. Ihan turhaa hakkaat päätäsi sen ebay.de:n kanssa, kirjaudu sisään ebay.comin kautta ja tee myynti ilmoitus siellä kun englanti kerran taipuu paremmin. Tarkoitatko välityspalkkiolla "international fee" vai "final value fee" vai jotakin muuta? Mielestäni nuo menee ihan oikein joka tapauksessa sen mukaan mikä osoite siellä ebay:n tiedoissa on, sillä ei ole merkitystä mille sivulle on rekisteröidytty alunperin tai miltä sivulta kirjautuu sisälle. Ihan hyvin sen ilmoituksen voi dollareissa tehdä, ihan sama se myyjälle on.

Nykyinen "uusi" ebay:n layout on kyllä ihan hanurista ilmoitusta tehdessä, mutta kyllä ne sopivat sieltä vetovalikoista löytyy, esimerkiksi "Economy Shipping from outside US", ei siinä sitä kuljetusfirmaa pakko ole sen tarkemmin eritellä. Jos ei eri postihintoja halua laskea erikseen eri maille, voit laskea sen kalliimman mukaan ja laittaa listaukseen esimerkiksi että "20usd alennus eu:n sisäpuolelle tilattaessa" tms. Nämä postitusasiat nyt riippuu aika paljon siitä minkä hintaista tavaraa ollaan myymässä ja miten isoa roolia siinä postikulut näyttelee. Yksi tapa on myös tehdä "free shipping" ilmoituksia, siis postikulut 0usd ja leivot ne hinnat sitten tuotteen sisälle niin kuin haluat. Eli lasket esimerkiksi kalliimman mukaan ja sitten jos ostaja onkin sattumalta eu:n sisältä, se on sulle itsellesi vaan extrahyvää kun pääset itse halvemmalla lähetyksellä. Mitään kovin edullistahan ei oikein voi myydä, kun pieninkin kirjattu lähetys on aika kallis. Kirjaamatonta (ilman seurantaa) lähetystä ei kannata lähettää, se on sama kuin lahjoittaisit tavaran ilmaiseksi. Vastaanottajan ei tarvitse maksaa tilausta jossa ei ole seuratatunnusta (pitää maksaa aluksi, mutta sen saa refundina aina takaisin.

Okei. Välityspalkkioilla ei kauheasti väliä minulle. Tuotteet ovat sellaisia ettei niitä Suomessa saa myytyä, mutta keski-eurooppaan/britteihin kyllä. Arvot 100-200€/kpl. Ajattelin lyödä kiinteät hinnat ihan Postin hinnaston mukaan eli katson mitä se nyt keskimäärin maksaa Saksa, Ranska, jne. britit. USAhan tuskin tarvitsee myydä kun niillehän tulisi sitten verot+tullit niin tuskin kukaan sieltä haluaa. Tuolla tosiaan oli tuollainen "Economy Shipping from outside US" :thumbsup: Kokeilen taas tunnin päästä tehdä ilmoituksia, pitääkö tuohon "International Shipping" kohtaan laittaa sama ? Eli käsittääkseni tuo"domestic" kohta tässä tapauksessa tarkoittaa kuluja jotka tulevat jos joku USAsta ostaisi sälät ? Ja internationaliin sitten taas hinnat EU maille ?

Toi seuranta oli hyvä pointti. Pitää varmistaa lähettäessä. Eikös mahdolliset tullit ja verot ole ostajan ongelma eli niitä ei tarvitse ilmoitella/huomioida mitenkään ?
 
Okei. Välityspalkkioilla ei kauheasti väliä minulle. Tuotteet ovat sellaisia ettei niitä Suomessa saa myytyä, mutta keski-eurooppaan/britteihin kyllä. Arvot 100-200€/kpl. Ajattelin lyödä kiinteät hinnat ihan Postin hinnaston mukaan eli katson mitä se nyt keskimäärin maksaa Saksa, Ranska, jne. britit. USAhan tuskin tarvitsee myydä kun niillehän tulisi sitten verot+tullit niin tuskin kukaan sieltä haluaa. Tuolla tosiaan oli tuollainen "Economy Shipping from outside US" :thumbsup: Kokeilen taas tunnin päästä tehdä ilmoituksia, pitääkö tuohon "International Shipping" kohtaan laittaa sama ? Eli käsittääkseni tuo"domestic" kohta tässä tapauksessa tarkoittaa kuluja jotka tulevat jos joku USAsta ostaisi sälät ? Ja internationaliin sitten taas hinnat EU maille ?

Toi seuranta oli hyvä pointti. Pitää varmistaa lähettäessä. Eikös mahdolliset tullit ja verot ole ostajan ongelma eli niitä ei tarvitse ilmoitella/huomioida mitenkään ?
Kannattaa käyttää shipit.fi lähettämiseen. Sieltä saat paremmat hinnat ja posti ja kuriirit on tarjolla.
 
Okei. Välityspalkkioilla ei kauheasti väliä minulle. Tuotteet ovat sellaisia ettei niitä Suomessa saa myytyä, mutta keski-eurooppaan/britteihin kyllä. Arvot 100-200€/kpl. Ajattelin lyödä kiinteät hinnat ihan Postin hinnaston mukaan eli katson mitä se nyt keskimäärin maksaa Saksa, Ranska, jne. britit. USAhan tuskin tarvitsee myydä kun niillehän tulisi sitten verot+tullit niin tuskin kukaan sieltä haluaa. Tuolla tosiaan oli tuollainen "Economy Shipping from outside US" :thumbsup: Kokeilen taas tunnin päästä tehdä ilmoituksia, pitääkö tuohon "International Shipping" kohtaan laittaa sama ? Eli käsittääkseni tuo"domestic" kohta tässä tapauksessa tarkoittaa kuluja jotka tulevat jos joku USAsta ostaisi sälät ? Ja internationaliin sitten taas hinnat EU maille ?

Toi seuranta oli hyvä pointti. Pitää varmistaa lähettäessä. Eikös mahdolliset tullit ja verot ole ostajan ongelma eli niitä ei tarvitse ilmoitella/huomioida mitenkään ?

Riippuu vähän sun tavarasta miten se hinnaltaan suhtautuu muihin sekä tavaran yleiseen tarjontaan, mutta noin keskimäärin kyllä jenkit ostaa. Ja sinne myös mahtuu niitää, joilla matikka ei ole kovin vahva, kyllä niille myydä kannattaa ehdottomasti. Saksalaiset ostaa huonosti muilta kuin saksalaisilta, samoin britit, ranskalaisista ei ole havaintoa. Riippuu myös tuotteen koosta ja painosta, jos on isoa ja painavaa on hinnan ero rahdissa valtava verrattuna eu ja muu maailma. Jos taas on suht pientä ja kevyttä, ei hinnanero ole kovinkaan iso, silloin ehdottomasti helpointa on leipoa rahtihinta mukaan (kalliimman mukaan) tavaran hintaan ja tarjota free shipping, se on helppoa itselle ja sen lisäksi nousee hakutuloksissa esiin paremmin etenkin jos tavaran etsijä on laittanut rastin ruutuun free shipping.

Kannattaa myös huomata, että ebayn provikat vaihtelee sen mukaan missä kategoriassa ilmoitus on, joskus voi tavara olla sellainen, että se sopii hyvin moneenkin kategoriaan, tässä on mahdollisuus säästää. Aloitteleva myyjä myös laskee todennäköisesti aivan liian tarkalle hinnat ja loppujenlopuksi kuitenkin väärin, tuo ebayn hinnoittelumalli on niin monimutkainen, että ei edes kannata yrittää liian tarkasti laskea sitä ihan jetsulleen, vaan laskee vähän "pitkäksi" sen ja muutaman myynnin jälkeen tarkistaa kuinka onnistui ja kehittelee itselleen jonkin helpon laskukaavaan joka antaa riittävän oikean tuloksen tarvitsematta laskea kovin monimutkaisesti.

Laita vaan "Economy Shipping from outside US" molempiin ruutuihin, sen lisäksi laita käsittelyajaksi vähintään 15vrk, etenkin jos aiot jostakin syystä käyttää postia. Posti on niin hidas, että usein paukkuu muuten aikarajat ja alkaa ostajat kyselemään jos olet laittanut käsittelyaikasi liian lyhyeksi. Tullit jne on ostajan ongelmia.
Ehdottomasti kannattaa käyttää shipittiä lähetykseen, saa paremmat hinnat (aika melkoista, että Postikin muuttuu halvemmaksi vaikka on enemmän välikäsiä rahastamassa:rolleyes:)Varsinkin eu:n ulkopuolelle lähetettäessä on ups yleensä halvin, eli ei tarvitse edes postin kanssa asioida, mikä on aina bonusta.

Tuolla vaan pitäisi tietää kohdemaa ja postinumero ennenkuin saa hintatietoja esiin :/

Helppo muistisääntö, laittaa kohdemaaksi usa ja postinumeroksi 90210 (mulla ainakin jäänyt aikanaan mieleen), tuon mukaan kun laskee, niin joitakin eksoottisia kohteita lukuunottamatta menee riittävän oikein. Sitten menee hankalaksi jos alkaa pennilleen jokaista maata/postinumeroa laskemaan erikseen jokaiselle myymälleen tavaralle.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu vähän sun tavarasta miten se hinnaltaan suhtautuu muihin sekä tavaran yleiseen tarjontaan, mutta noin keskimäärin kyllä jenkit ostaa. Ja sinne myös mahtuu niitää, joilla matikka ei ole kovin vahva, kyllä niille myydä kannattaa ehdottomasti. Saksalaiset ostaa huonosti muilta kuin saksalaisilta, samoin britit, ranskalaisista ei ole havaintoa. Riippuu myös tuotteen koosta ja painosta, jos on isoa ja painavaa on hinnan ero rahdissa valtava verrattuna eu ja muu maailma. Jos taas on suht pientä ja kevyttä, ei hinnanero ole kovinkaan iso, silloin ehdottomasti helpointa on leipoa rahtihinta mukaan (kalliimman mukaan) tavaran hintaan ja tarjota free shipping, se on helppoa itselle ja sen lisäksi nousee hakutuloksissa esiin paremmin etenkin jos tavaran etsijä on laittanut rastin ruutuun free shipping.

Kannattaa myös huomata, että ebayn provikat vaihtelee sen mukaan missä kategoriassa ilmoitus on, joskus voi tavara olla sellainen, että se sopii hyvin moneenkin kategoriaan, tässä on mahdollisuus säästää. Aloitteleva myyjä myös laskee todennäköisesti aivan liian tarkalle hinnat ja loppujenlopuksi kuitenkin väärin, tuo ebayn hinnoittelumalli on niin monimutkainen, että ei edes kannata yrittää liian tarkasti laskea sitä ihan jetsulleen, vaan laskee vähän "pitkäksi" sen ja muutaman myynnin jälkeen tarkistaa kuinka onnistui ja kehittelee itselleen jonkin helpon laskukaavaan joka antaa riittävän oikean tuloksen tarvitsematta laskea kovin monimutkaisesti.

Laita vaan "Economy Shipping from outside US" molempiin ruutuihin, sen lisäksi laita käsittelyajaksi vähintään 15vrk, etenkin jos aiot jostakin syystä käyttää postia. Posti on niin hidas, että usein paukkuu muuten aikarajat ja alkaa ostajat kyselemään jos olet laittanut käsittelyaikasi liian lyhyeksi. Tullit jne on ostajan ongelmia.
Ehdottomasti kannattaa käyttää shipittiä lähetykseen, saa paremmat hinnat (aika melkoista, että Postikin muuttuu halvemmaksi vaikka on enemmän välikäsiä rahastamassa:rolleyes:)Varsinkin eu:n ulkopuolelle lähetettäessä on ups yleensä halvin, eli ei tarvitse edes postin kanssa asioida, mikä on aina bonusta.



Helppo muistisääntö, laittaa kohdemaaksi usa ja postinumeroksi 90210 (mulla ainakin jäänyt aikanaan mieleen), tuon mukaan kun laskee, niin joitakin eksoottisia kohteita lukuunottamatta menee riittävän oikein. Sitten menee hankalaksi jos alkaa pennilleen jokaista maata/postinumeroa laskemaan erikseen jokaiselle myymälleen tavaralle.

Nämä on moottoripyörän osia tai paremminkin lisävarusteita (käyttämättömiä) ja siksi markkinat Suomessa heikot kun kyseistä malliakin on aika vähän täällä. Ei onneksi ole mitään isoa ja/tai painavaa. Painavin paketti lienee pari kiloa. Ei mulle ole kovin tarkkaa että saa maksimaalisen voiton, kunhan nyt saisi tavarat eteenpäin ja vaikka 100€/tuote voittoa itselle.

Paljon kiitoksia ohjeista. Yritän illalla laittaa noita ilmoituksia ja palaan tänne taas itkemään kun ei varmastikaan onnistu :D
 
Sain listattua ensimmäisen tavaran. Sellainen tyhmä kysymys vielä, että kun ilmoitukseen tulee nuo "Ebayn tarjoamat maksutavat" kuten Paypal, Google pay, Visa jne jne. kortteja joista ei hajuakaan. Itselläni ei noista ole käytössä kuin Paypal ? Pitääkö jotain asetuksia jonnekin muuttaa. Ainakaan profiilista en löytänyt kohtaa jossa saisi valita vain Paypalin.
 
Sain listattua ensimmäisen tavaran. Sellainen tyhmä kysymys vielä, että kun ilmoitukseen tulee nuo "Ebayn tarjoamat maksutavat" kuten Paypal, Google pay, Visa jne jne. kortteja joista ei hajuakaan. Itselläni ei noista ole käytössä kuin Paypal ? Pitääkö jotain asetuksia jonnekin muuttaa. Ainakaan profiilista en löytänyt kohtaa jossa saisi valita vain Paypalin.
Niistä ei kannata välittää, pankkitilille tulee tilitykset nykyään suoraan, paypaliin niitä ei enää edes saa menemään.
 
Niistä ei kannata välittää, pankkitilille tulee tilitykset nykyään suoraan, paypaliin niitä ei enää edes saa menemään.

Osaatko sanoa sisältävätkö nuo Shipitin tai Postin hinnat seurannan ? Mitään mainintaa ei kumpikaan anna ja mahdollisiin lisäpalveluihin ei pääse ennen kuin syöttää osoitteet.
 
Osaatko sanoa sisältävätkö nuo Shipitin tai Postin hinnat seurannan ? Mitään mainintaa ei kumpikaan anna ja mahdollisiin lisäpalveluihin ei pääse ennen kuin syöttää osoitteet.
Taitaa kaikissa shipitin lähetyksissä olla seuranta. Ilman seurantaa on lähinnä kirjeet ja maksikirjeet postin kautta jos ei niihin erikseen osta kirjausta, eli pienemmät lähetykset. Lisäksi seurannoissa voi olla jotakin maakohtaisia poikkeuksia, lähinnä eksoottisemmissa kohteissa.
 
Taitaa kaikissa shipitin lähetyksissä olla seuranta.

Sinne meni ja ei tuossa hirveästi takkiin tule vaikka toimituskulut olisikin lopulta enemmän kuin oletan. Iso kiitos ohjeista, ilman ohjeistustasi nämä ilmoitukset olisi jääneet tekemättä :thumbsup: Postin ja Shipitin sivuilta kun vertaa jenkkilän lähetystä niin hinta on tuplat postin sivuilla (vaikka Postin kautta se shipittikin lähtisi) :D
 
Mielestäni nuo menee ihan oikein joka tapauksessa sen mukaan mikä osoite siellä ebay:n tiedoissa on, sillä ei ole merkitystä mille sivulle on rekisteröidytty alunperin tai miltä sivulta kirjautuu sisälle. Ihan hyvin sen ilmoituksen voi dollareissa tehdä, ihan sama se myyjälle on.
Ei mene, ebay.de:ssä on EU-asukkaille 0% välityspalkkio kun taas ebay.comissa se on 13% luokkaa, riippuen tuotekategoriasta.
 
Ei mene, ebay.de:ssä on EU-asukkaille 0% välityspalkkio kun taas ebay.comissa se on 13% luokkaa, riippuen tuotekategoriasta.

Oho, melkoinen ero. Mutta niinkuin sanoin toi väkisin uudelleen ohjasi .com sivustolle. Siihen asti pysyi de:ssä kunnes painoin sitä "ilmoituksen jatkamis" kohtaa. Olin siis tehnyt pohjan jo aiemmin.
 
Ja jatketaan. Näyttäisi siltä että kauppoja syntyy USA:han mutta ilman mitään kauppa-alustaa eli harrastus-foorumin kautta.

1. En ole koskaan vastaanottanut Paypalin kautta maksua. Mitä vastaanottajalle kuuluu ilmoittaa maksutiedoiksi ? Eli siis kun tilisiirrossa annetaan tilinumero ja nimi niin mitkä ovat Paypalin vastaavat ?

2. USA:han lähettäminen ilmeisesti vaatii jotain lomakkeita lähetyksen mukana. Kuuluuko nämä laittaa samaan taskuun osoitekortin kanssa vai laitetaanko ne pakettiin sisällä vai mitä ? Onkohan tämä nyt kaupallinen lähetys ? Mitä lomaketta katsoin niin siinä puhutaan yrityksestä, muttei sinänsä kerrottu onko yrityskenttä vain optio.

UPS sanoo (Shipitin sivuilla)
Jos lähetys menosssa EU alueen ulkopuolelle liitä lähetykseen 3 kpl kauppalasku/proforma asiakirjoja.
Lähettäessäsi tavaraa EU:n ulkopuolelle sinun on täytettävä kauppa- tai proformalasku ja liitä se mukaan lähetykseen. Jos käytät omaa kauppalaskua niin lähetä se sähköpostilla exportfinland@ups.com
Yksityishenkilöiden tulisi myös lähettää sotu joko meille tai suoraan UPS exportfinland@ups.com vientiselvitystä varten.

Posti sanoo
HUOM: Kaupalliset lähetykset EU-alueen ulkopuolelle CN23 lomake tulee lisätä lähetykseen mukaan 1 paketin sisälle ja 1 päälle:

Vastaavasti kaupallisille, lahjoille ja näytteille voit luoda proforma- tai kauppalaskun lähetystä tehdessäsi helposti Shipitin kautta. Lisää vain alkuperämaa sekä tavaran tiedot.
 
Kokemuksia Temusta? Rinnastan tämän itse sen ihmeemmin utustumatta Aliin ja Wishin, samanlaista pääosin sekalaista krääsää tarjolla.

Toimitusaika vain melko nopea jos nämäkin Kiinasta tulee(?), laitoin tilauksen sisään 22.9. ja tänään näyttäisi tulevan MH lokerikkoon. Toimitus oli ilmainen.

Temu on toiminut hyvin, mutta se on minulle uusi LightInTheBox. Ihan kohta siellä on samaa tavaraa kalliimmalla, kuin suoraan Alista/eBaystä ostaessa.

Taustalla on kaksi tilausta. Ne hyvät asiat:
  • Temussa oli halvempaa kuin Aliexpress (ne kolme tavaraa, jotka tilasin)
  • Temussa oli vähän suurempi valikoima jossain asioissa (mutta vähän pienempi muuten)
  • Temussa tuli paljon nopeammin, tosin vain ne kaksi tilausta. Lisäksi lupailivat kuponkeja, jos ei tule ajoissa.
  • Postit oli ilmaiset
Veikkaan, että nyt on "kuherruskuukausi". Luodaan se mielikuva hyvästä, nopeasta ja halvasta kaupasta. Sitten kun se on ohi, niin hinnat nousee ja ilmaiset toimitukset loppuu (mutua). Tätä mieltä olen.

..mutta sehän on sitten paras aika tilata, kun nyt on kaikki hyvin. Riippumatta siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

--

Lisäksi luin jostain - en kaiva linkkiä - että Temun mobiiliappi urkkii käyttäjätietoja Kiinaan. Täysin mahdollista ja tilasin itse netistä selaimella, jossa on adblock.
 
Ja jatketaan. Näyttäisi siltä että kauppoja syntyy USA:han mutta ilman mitään kauppa-alustaa eli harrastus-foorumin kautta.

1. En ole koskaan vastaanottanut Paypalin kautta maksua. Mitä vastaanottajalle kuuluu ilmoittaa maksutiedoiksi ? Eli siis kun tilisiirrossa annetaan tilinumero ja nimi niin mitkä ovat Paypalin vastaavat ?

2. USA:han lähettäminen ilmeisesti vaatii jotain lomakkeita lähetyksen mukana. Kuuluuko nämä laittaa samaan taskuun osoitekortin kanssa vai laitetaanko ne pakettiin sisällä vai mitä ? Onkohan tämä nyt kaupallinen lähetys ? Mitä lomaketta katsoin niin siinä puhutaan yrityksestä, muttei sinänsä kerrottu onko yrityskenttä vain optio.

UPS sanoo (Shipitin sivuilla)



Posti sanoo
1. Anna se sähköpostiosoite millä olet paypal-tilisi rekisteröinyt, muuta ei tarvita.
2. Itselle tuli automaattiesti oheinen viesti tilauksen jälkeen, eli olivat luoneet automaattiesti Kauppa- ja Proformalaskun täyttö | Shipit.fi sivulta löytyvän kauppalaskun.

2023-10-06_21-06-41.png
 
Viimeksi muokattu:
1. Anna se sähköpostiosoite millä olet paypal-tilisi rekisteröinyt, mutta ei tarvita.
2. Itselle tuli automaattiesti oheinen viesti tilauksen jälkeen, eli olivat luoneet automaattiesti Kauppa- ja Proformalaskun täyttö | Shipit.fi sivulta löytyvän kauppalaskun.

2023-10-06_21-06-41.png

OK eli tuo luodaan "väkisin" siinä kohtaa kun kuljetus ostetaan shipitin kautta ja täytetään lähetyksen tiedot vai pitääkö erikseen muistaa tehdä? Kiitos
 
Ei mene, ebay.de:ssä on EU-asukkaille 0% välityspalkkio kun taas ebay.comissa se on 13% luokkaa, riippuen tuotekategoriasta.
Anna joku esimerkki, missä maassa ostaja ja missä maassa myyjä ja mikä kategoria. Katson mitä itselläni näyttää. Eli siis aktuaalisten toteutuneiden kauppojen jälkeen, ei pelkästään ohjeita selaamalla.
 
OK eli tuo luodaan "väkisin" siinä kohtaa kun kuljetus ostetaan shipitin kautta ja täytetään lähetyksen tiedot vai pitääkö erikseen muistaa tehdä? Kiitos
Kyllä, shipit tekee sinulle kauppalaskun automaattisesti (ja mahdollisesti postilähetykseen tullilomakkeet, upsille ei tarvita cn23 lomaketta erikseen). Ne tuotetiedot pitää itse lisätä siellä shipitissä. Tarkkana nimikkeiden ja tariffikoodien kanssa. Sen kauppalaskun laitat sitten kolmena kappaleena erilliseen muovitaskuun paketin päälle, ei haittaa vaikka paketin sisälläkin olisi yksi. Se mahdollinen tullilomake kahtena kappaleena toiseen taskuun. Sen jälkeen vastaat siihen shipitin sähköpostiin ja forwaat sen ohjeiden mukaisesti eteenpäin omalla hetulla lisättynä.
 
Anna joku esimerkki, missä maassa ostaja ja missä maassa myyjä ja mikä kategoria. Katson mitä itselläni näyttää. Eli siis aktuaalisten toteutuneiden kauppojen jälkeen, ei pelkästään ohjeita selaamalla.
Nyt en ole ihan varma mistä haluat esimerkin, mutta alla on myynti Kyprokselle ebay.comissa viime joulukuulta.

ebay.de laski komission nollaan EU:ssa asuville yksityishenkilöille tämän vuoden maaliskuussa (Gebühren für private Verkäufer, ja toisella sivulla From March 1st 2023, Final value fee on ebay.de is 0% for C2C sellers residing within the EEA).
Sellaisista myynneistä minulla ei ole esimerkkejä. Jos jotain kalliimpaa myyn niin varmasti harkitsen ebay.de:ssä listaamista ensi kerralla.


1696678625113.png

1696678652428.png
 
Nyt en ole ihan varma mistä haluat esimerkin, mutta alla on myynti Kyprokselle ebay.comissa viime joulukuulta.

ebay.de laski komission nollaan EU:ssa asuville yksityishenkilöille tämän vuoden maaliskuussa (Gebühren für private Verkäufer, ja toisella sivulla From March 1st 2023, Final value fee on ebay.de is 0% for C2C sellers residing within the EEA).
Sellaisista myynneistä minulla ei ole esimerkkejä. Jos jotain kalliimpaa myyn niin varmasti harkitsen ebay.de:ssä listaamista ensi kerralla.

Seison korjattuna, kyllä niissä tosiaan eroa näyttäisi olevan. "International selling fee" kuitenkin menee edelleen, vaikka "final value fee" onkin nolla tuolla ebay.de :n kautta, sen international selling feen ebay laskee ihan oikein comin kautta myytynä. On kyllä aika moinen sekasotku noin ylipäätänsä tuo, kun on useita erilaisia ebay sivuja, osittain ne pelaa yhteen ja osittain ei. Sen lisäksi laskuilla ja sivuilla muutenkin on dollarit ja eurot ristiin rastiin sekaisin. Mutta minkäs teet, ei niitä vanhoja olemassa olevia listauksia oikein pääse järkevästi muuttamaan, lisäksi kielimuuri ja sitten kuitenkin kärsii näkyvyydestä jos listaa ne .de sivuilla. Mikähän tuossakin mahtaa olla takana, ei mahda ihan vapaaehtoinen olla tuosta provikasta luopuminen ebaylla.
 
Mutta minkäs teet, ei niitä vanhoja olemassa olevia listauksia oikein pääse järkevästi muuttamaan, lisäksi kielimuuri ja sitten kuitenkin kärsii näkyvyydestä jos listaa ne .de sivuilla. Mikähän tuossakin mahtaa olla takana, ei mahda ihan vapaaehtoinen olla tuosta provikasta luopuminen ebaylla.
Joo, ei ole ihan viime ajoista niin paljoa kokemusta että miten vaikuttaa näkyvyyteen tuo kummassa on listattu, ebay.de-listauksia voi asiakkaat kyllä ostaa ihan ebay.comistakin mutta voi jotenkin muuten haitata näkyvyyttä esim. haussa.
Siihen mikä on takana, veikkaan että Saksassa on jokin toinen merkittävästi halvempi suosittu yksityishenkiöiden välinen myyntisivusto jonka kanssa nyt sitten yrittävät kilpailla.
 
Käytättekö tuota Aliexpressin sovellusta? Vähän arveluttaa moista puhelimelle asentaa. Arvosteluissa on myös moitittu kun Klarnalla maksaminen ei toimi siellä? Ostin yhdeltä myyjältä tavaraa ja se oli laittanut viesteissä jotain alennuskuponkeja tai vastaavia, mutta ne eivät näy selainversiossa! Ilmoittaa, että pitäis sovellus ladata...
 
Mikä siinä apissa arveluttaa?

Yksi maailman suurimmista kauppapaikoista riskeeraisi asemansa jonkun pienihyötyisen datakalastelun takia? En nyt muista lukeneeni kauheasti mitään ongelmallisuuksia tai esim tietovuotoja sen suhteen. Klarnakin toimii mainiosti jos haluaa käyttää.
Suurempi riski on astua ulos kodista kuin mitä AE-appi.
 
Jos Klarnalla joutuu sielä maksamaan niin suurin riski menettää rahat on siinä että Klarna ei suostu palauttamaan niitä. Kokemusta on...Vieläkin sisässä muutama satanan melkein vuoden vanhasta jutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Err
Voihan siellä kortillakin maksaa. Kertaakaan joutunut maksamaan klarnaa jos tuote väärä tai ei saavu ikinä.
 
Itse maksan kaikki nimenomaan Klarnalla ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Päinvastoin sain hyvää apua heiltä, kun eräs Ruotsalainen firma, jolta tuotteen ostin, hoiti palautusasiat huonosti. Alista kun ei koskaan tiedä saako tuotetta, niin hyvä tuo 30pv maksuaika Klarnalla. maksan vasta, kun tuote on käsissä.
 
Viimeksi muokattu:
PayPal käytössä ja olen aina tilannyt selaimella nettisivujen kautta ja rahojen palauttaminen on aina toiminut kuin junanvessa.

Voisi käyttää myös kännykän appia, mutta ei kiinnosta selata tuotteita pieneltä ruudulta.
 
Sain tänään Alista isommassa paketssa useampia tuotteita. My orders sivulla lukee näissä Awaiting delivery. Kuitenkin yksi tuote jossa lukee my orders sivulla COMPLETED ei ollut paketissa. Kirjoitin jo myyjälle etten saanut tuotetta. Miten toimisitte?

Miten ihmeessä sep 26 oct 1 välin tilaukset useampana eri päivänä saavat kaikki saman tilausidn? Onko näin ollut ennenkin?

Kannattaako oikeasti vastaanotetut tuotteet merkata "Confrim Delivery"?
 
Sain tänään Alista isommassa paketssa useampia tuotteita. My orders sivulla lukee näissä Awaiting delivery. Kuitenkin yksi tuote jossa lukee my orders sivulla COMPLETED ei ollut paketissa. Kirjoitin jo myyjälle etten saanut tuotetta. Miten toimisitte?

Miten ihmeessä sep 26 oct 1 välin tilaukset useampana eri päivänä saavat kaikki saman tilausidn? Onko näin ollut ennenkin?

Kannattaako oikeasti vastaanotetut tuotteet merkata "Confrim Delivery"?
On niitä tilauksia jo pidemmän aikaa saatettu yhdistellä ja se näkyy, kyllä tilauksen kohdalla jos niitä on yhdistelty.
 
...ihan pakko täsmentää (vaikka @rantta ihan legitin vendorin linkittikin), että ugreenia, xiaomia ja muita ns. "laadukkaita kiina-merkkejä"myy aliexpressin alustalla suuri joukko epärehellisiä, tai vähän vähemmän aitoja tuotteita myyvät tahot. Usein vieläpä kovin vakuuttavasti "official xxxxx store" nimen siivittämänä. viittä tähteä hipovat arvostelut on usein joko maksettu tai huijattu jollain muulla porsaanreijällä. Välillä vaatii melko harjaantunutta silmää ja/tai oppirahoja, että noita ketkuja pystyy tunnistamaan ihan nopeaa pikkuhankintaa tehdessä.

Mielestäni aliexpress ei kovin paljon välitä mitä sakkia siellä kauppaa käy, kunhan kauppa käy. Halpa hinta ja parempi laatu yleensä kuitenkin voittaa (vähänkään taustatyötä tehneelle) nämä tokmannit ja muut e-villet 10-0.
Olisiko vinkkejä siis aloittelijoille miten erottaa laadukkaampi&rehellinen myyjä?
 
Olisiko vinkkejä siis aloittelijoille miten erottaa laadukkaampi&rehellinen myyjä?
Toiminut pitkään. Paras on jos käy kyseisen valmistajan sivuilla ja sieltä on linkki vaikka nyt aliexpress sivuille. esim reolinkillä ja monilla xiaomin alaisuudessa toimivilla pikkutekijöillä löytyy niitten aliexpress sivujen linkit omilta kotisivuiltaan. Googlella vaikka nopea vilkaisu. Ugreenin aliexpress-myymälän kyllä tunnistaa. Erottuu myynnillään muista ugreen "officials" sivuista, vaikka ei olekkaan se halvin. Logitech vähän outo lintu. aina tullut legittiä vaikka kuinka epäilyttävältä vendorilta olisi tilannut. Ainakin koodit on matchanneet tuotteita rekisteröitäessä.

e. joskus myös kiina-valmistajilla löytyy kiinalinkki amazonista. niihin voi yleensä luottaa ja säästää sen muutaman euron jos tilaa suoraan kiinasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 425
Viestejä
4 550 868
Jäsenet
74 985
Uusin jäsen
Cactus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom