AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Sain tänään Alista isommassa paketssa useampia tuotteita. My orders sivulla lukee näissä Awaiting delivery. Kuitenkin yksi tuote jossa lukee my orders sivulla COMPLETED ei ollut paketissa. Kirjoitin jo myyjälle etten saanut tuotetta. Miten toimisitte?

Miten ihmeessä sep 26 oct 1 välin tilaukset useampana eri päivänä saavat kaikki saman tilausidn? Onko näin ollut ennenkin?

Kannattaako oikeasti vastaanotetut tuotteet merkata "Confrim Delivery"?
Noissa tilaustietojen päivityksessä saattaa välillä kestää viikko pari.

Pitkään niitä tilauksia on jo yhdistelty. Viikon verran on yleensä riittävä turvaväli tilausten välissä, jos haluaa, että ei yhdistellä, tai sitten pitää valita joku kalliimpi toimitustapa tilausvaiheessa. Nykyäänhän tuosta yhdistämisestä ei ole varsinaisesti kai mitään haittaa, kun alvit jo maksetaan tilatessa. Paitsi jos posti hukkaa paketin, menee jokainen nyssäkkä sitten siinä samalla.

Tilauksen vastaanottamisen vahvistamisesta ei varsinaisesti ole sinulle mitään hyötyä. Ali ehkä vapauttaa maksun myyjälle jokusen päivän nopeammin.
 
Kyllä, shipit tekee sinulle kauppalaskun automaattisesti (ja mahdollisesti postilähetykseen tullilomakkeet, upsille ei tarvita cn23 lomaketta erikseen). Ne tuotetiedot pitää itse lisätä siellä shipitissä. Tarkkana nimikkeiden ja tariffikoodien kanssa. Sen kauppalaskun laitat sitten kolmena kappaleena erilliseen muovitaskuun paketin päälle, ei haittaa vaikka paketin sisälläkin olisi yksi. Se mahdollinen tullilomake kahtena kappaleena toiseen taskuun. Sen jälkeen vastaat siihen shipitin sähköpostiin ja forwaat sen ohjeiden mukaisesti eteenpäin omalla hetulla lisättynä.

Lähetys tehty, mutta on kyllä viimeisen päälle sekavaa byrokratiaa :D Shipitin ohjeissa ei mainittu muuta kuin yksi CN23 paketin päälle ja yksi paketin sisään, sekä tietysti pakettikortti. Onneksi tarkistin viestisi vielä. Olisi muuten jääneet nuo proformat pois lähetyksestä kun ei niistä mitään ohjetta ollut. Sotua ei myöskään minnekään pyydetty tai pyydetty vastaamaan sähköpostiin, mutta liittyneekö siihen kun halvin toimitustapa oli Postin kautta (?) Paketin sisällä ei nyt proformaa sitten ole ja ulkopinnat on vuorattu muovitaskuilla (pakettikortti, 2x cn23 ja yksi kappale taskuja proformalle).

Saa nähdä kuinka tässä vielä käy. Huomenna olisi tarkoitus tipauttaa Postin kuljetettavaksi.
 
Lähetys tehty, mutta on kyllä viimeisen päälle sekavaa byrokratiaa :D Shipitin ohjeissa ei mainittu muuta kuin yksi CN23 paketin päälle ja yksi paketin sisään, sekä tietysti pakettikortti. Onneksi tarkistin viestisi vielä. Olisi muuten jääneet nuo proformat pois lähetyksestä kun ei niistä mitään ohjetta ollut. Sotua ei myöskään minnekään pyydetty tai pyydetty vastaamaan sähköpostiin, mutta liittyneekö siihen kun halvin toimitustapa oli Postin kautta (?) Paketin sisällä ei nyt proformaa sitten ole ja ulkopinnat on vuorattu muovitaskuilla (pakettikortti, 2x cn23 ja yksi kappale taskuja proformalle).

Saa nähdä kuinka tässä vielä käy. Huomenna olisi tarkoitus tipauttaa Postin kuljetettavaksi.

Se sotun lähetys sähköpostilla koskee vain UPSia joka hoitaa tullausasiakirjat puolestasi, postin kanssa ei tarvitse sähköposteja lähetellä. Ihan oikealta kuulostaa tuo toimintasi, vielä kun osaa postikassa sen kuitata oikein koneelle vastaanotetuksi.
On totta, että etenkin pienemmissä paketeissa alkaa tila loppua kesken kun noita taskuja liimailee.
 
Se sotun lähetys sähköpostilla koskee vain UPSia joka hoitaa tullausasiakirjat puolestasi, postin kanssa ei tarvitse sähköposteja lähetellä. Ihan oikealta kuulostaa tuo toimintasi, vielä kun osaa postikassa sen kuitata oikein koneelle vastaanotetuksi.
On totta, että etenkin pienemmissä paketeissa alkaa tila loppua kesken kun noita taskuja liimailee.

Montahan yritystä joutuu jokainen viivakoodinlukija matkalla tekemään jotta löytää oikean kortin paketin kyljestä :D Sellainen kysymys vielä, kun siinä lähetyskortissahan on käytännössä kolme viivakoodia. Jos sen taittaa niin että mahtuu muovitaskuun niin se viimeinen viivakoodi "vastaanottajan kuittaus" vieressä jää piiloon. Olettaisin ettei tätä tarvita ennen määränpäätä eli on ok taittaa se niin että viimeinen viivakoodi jää piiloon ?
 
Montahan yritystä joutuu jokainen viivakoodinlukija matkalla tekemään jotta löytää oikean kortin paketin kyljestä :D Sellainen kysymys vielä, kun siinä lähetyskortissahan on käytännössä kolme viivakoodia. Jos sen taittaa niin että mahtuu muovitaskuun niin se viimeinen viivakoodi "vastaanottajan kuittaus" vieressä jää piiloon. Olettaisin ettei tätä tarvita ennen määränpäätä eli on ok taittaa se niin että viimeinen viivakoodi jää piiloon ?
Riippuu minkä kokoisena tulostat sen pakettikortin ja minkä kokoiset taskut sulla on. Tuo on vähän vaihdellut shipitillä, että minkä kokoista pakettikorttia sieltä milloinkin tulee, nyt on viimeaikoina tullut a5 kokoista, jolle oikea taskukin tarvitsisi siis olla a5, kokonaanhan sen kuuluisi olla näkyvissä. Se keskellä korttia oleva viivakoodi jossa on seurantatunnus ylä ja alapuolella on oleellisin, ei siellä alhaalla oikein mitään tärkeää kyllä ole. En tiedä missä kohtaa prosessia tuota alimmaista lyhyttä viivakoodia joku lukee vai lukeeko missään. Tuskin on merkitystä perillemenoon jos onkin taitettuna. Kerro sitten tänne, että vaikuttiko perille menemiseen :lol:
 
Riippuu minkä kokoisena tulostat sen pakettikortin ja minkä kokoiset taskut sulla on. Tuo on vähän vaihdellut shipitillä, että minkä kokoista pakettikorttia sieltä milloinkin tulee, nyt on viimeaikoina tullut a5 kokoista, jolle oikea taskukin tarvitsisi siis olla a5, kokonaanhan sen kuuluisi olla näkyvissä. Se keskellä korttia oleva viivakoodi jossa on seurantatunnus ylä ja alapuolella on oleellisin, ei siellä alhaalla oikein mitään tärkeää kyllä ole. En tiedä missä kohtaa prosessia tuota alimmaista lyhyttä viivakoodia joku lukee vai lukeeko missään. Tuskin on merkitystä perillemenoon jos onkin taitettuna. Kerro sitten tänne, että vaikuttiko perille menemiseen :lol:

Taskut on ns. Postin hyväksymiä eli kun sen normaali kotimaanlähetys lapun tulostaa "actual size" koossa ja taittaa keskeltä niin menee juuri katkoviivaa pitkin ja mahtuu täydellisesti taskuun. Tuossa tämä ei mitenkään toteutunut (veikkaisin A5 kokoa) niin päättelin sen viimeisen koodin olevan tarpeeton :D Jos tuon olisi teipannut kiinni kokonaisuudessaan niin kaikkea ei olisi enää saanut mahtumaan.

Kerron kyllä. Sen verran jännä ja opettavainen episodi :D Toivottavasti onnistuu kun olisi muutakin myytävää jenkkilän suuntaan.
 
Noissa tilaustietojen päivityksessä saattaa välillä kestää viikko pari.

Pitkään niitä tilauksia on jo yhdistelty. Viikon verran on yleensä riittävä turvaväli tilausten välissä, jos haluaa, että ei yhdistellä, tai sitten pitää valita joku kalliimpi toimitustapa tilausvaiheessa. Nykyäänhän tuosta yhdistämisestä ei ole varsinaisesti kai mitään haittaa, kun alvit jo maksetaan tilatessa. Paitsi jos posti hukkaa paketin, menee jokainen nyssäkkä sitten siinä samalla.

Tilauksen vastaanottamisen vahvistamisesta ei varsinaisesti ole sinulle mitään hyötyä. Ali ehkä vapauttaa maksun myyjälle jokusen päivän nopeammin.
Olikos tullirajaa jos esim 150e edestä menee samalle tilausnrolle?
 
Olikos tullirajaa jos esim 150e edestä menee samalle tilausnrolle?

Riippuu mitä tarkoitat "tullirajalla". Kaikki EU:n ulkopuoliset paketit pitää tullata, oli hinta mikä hyvänsä. Mitään "rajaa" ei enää ole (vt. 24 eur raja joskus 10-15 vuotta sitten".
150e viittaa vain siihen maksatko alvit ennalta ostovaiheessa myyjälle (jos myyjällä on IOSS-tunniste) vai jälkikäteen tullatessa. Maksun määrään sillä ei ole vaikutusta.
 
Riippuu mitä tarkoitat "tullirajalla". Kaikki EU:n ulkopuoliset paketit pitää tullata, oli hinta mikä hyvänsä. Mitään "rajaa" ei enää ole (vt. 24 eur raja joskus 10-15 vuotta sitten".
150e viittaa vain siihen maksatko alvit ennalta ostovaiheessa myyjälle (jos myyjällä on IOSS-tunniste) vai jälkikäteen tullatessa. Maksun määrään sillä ei ole vaikutusta.

Olet oikeassa verojen osalta, mutta et tullimaksun osalta. Jos tavaroiden arvo on alle 150 euroa niin tullia ei yleensä (en tiedä mitä poikkeuksia tähän on) tarvitse maksaa.

Lainaan tullilaskurin sivulta:

1697392759167.png


Voit itse testat tuolla syöttämälä saman ostoksen 149 euron ja 151 euron arvolla.

 
Olet oikeassa verojen osalta, mutta et tullimaksun osalta. Jos tavaroiden arvo on alle 150 euroa niin tullia ei yleensä (en tiedä mitä poikkeuksia tähän on) tarvitse maksaa.

Lainaan tullilaskurin sivulta:

Voit itse testat tuolla syöttämälä saman ostoksen 149 euron ja 151 euron arvolla.


Tää olikin ihan uutta tietoa itselleni. En ole ollut vissiin kovin hereillä tullatessani paria isompaa lähetystä...
Jotenkin menee vaan automaatilla noi, kun maksettava on, jos tuotteet haluaa, kun ei yleensä ole edes kotimaasta saatavilla ko. tuotteita.
 
Tää olikin ihan uutta tietoa itselleni. En ole ollut vissiin kovin hereillä tullatessani paria isompaa lähetystä...
Jotenkin menee vaan automaatilla noi, kun maksettava on, jos tuotteet haluaa, kun ei yleensä ole edes kotimaasta saatavilla ko. tuotteita.
Tuo 150€ raja koskee ioss lähetyksiä mistä on alvit maksettu jo ostaessa ja kaikki eivät tuota palvelua käytä vieläkään.
 
Tuo 150€ raja koskee ioss lähetyksiä mistä on alvit maksettu jo ostaessa ja kaikki eivät tuota palvelua käytä vieläkään.

Varsinaisesti se koskee tullirajaa, ja koska IOSSin kautta ei kerätä tullia, ei sen kautta operoida lainkaan kun tulliraja ylittyy.

Kaupoissahan se näkyvä raja on kuitenkin käytännössä enemmän kuin 150 euroa, koska se on veroton arvoraja. Hinnoissa näytetään yleensä jo valmiiksi alvit, se hinta voi olla (24% alv) 186 euroa kassalla kun alvit vielä maksetaan. Sen ylittyessä alvi pudotetaan kassalla hinnasta pois ja tullataan täällä normaalisti.
 
Ensimmäiset sälät meni kaupaksi ebay:n kautta ja taas matka olisi kohti USA:ta. Ebayn maileissa on kyllä ostajan osoite, muttei mailia tai puhelinnumeroa ? Näkeekö nuo jostain Ebay:n sivujen kautta. Itse en ainakaan löytänyt. Muistaakseni pakettia ei voi lähettää ilman jompakumpaa. Kysymällä ostajalta ne tietty saa, mutta tuntuu tyhmältä että se menisi noin. Onko @asentaja1 :llä kokemusta asiasta ?
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset sälät meni kaupaksi ebay:n kautta ja taas matka olisi kohti USA:ta. Ebayn maileissa on kyllä ostajan osoite, muttei mailia tai puhelinnumeroa ? Näkeekö nuo jostain Ebay:n sivujen kautta. Itse en ainakaan löytänyt. Muistaakseni pakettia ei voi lähettää ilman jompakumpaa. Kysymällä ostajalta ne tietty saa, mutta tuntuu tyhmältä että se menisi noin. Onko @asentaja1 :llä kokemusta asiasta ?
seller hub->orders->manage all orders tuolta näkyy kaikki tilaukset ja sieltä kun klikkaa "order details" oikean tilausnumeron kohdalta aukeaa tämän ostajan asettama "ship to" osoite. Siinä näkyy lähes poikkeuksetta puhelinnumero. Jos sitä ei jostakin syystä ole ostaja sinne jättänyt, se pitää kysyä viestillä erikseen. Sähköpostiosoite näkyy, mutta se on joku ebayn generoima "feikkiosoite", en tiedä johtaako mihinkään, vai meneekö viestit sieltä esim ebay:n viestikansioon, en ole kokeillut, enkä suosittele sitä mihinkään laittamaan. Kannattaa se puhelinnumero pyytää vaan, mikäli puuttuu. Oikeaa emailiosoitetta ei kannata ainakaan ihan suoraan pyytää kauppakumppanilta, viestit menee sensuurin läpi ja aika herkästi tulee varoitus/bannia emailin kyselystä, kun meinaavat varmaan, että koetetaan tehdä kauppaa niiden ohitse.
 
seller hub->orders->manage all orders tuolta näkyy kaikki tilaukset ja sieltä kun klikkaa "order details" oikean tilausnumeron kohdalta aukeaa tämän ostajan asettama "ship to" osoite. Siinä näkyy lähes poikkeuksetta puhelinnumero. Jos sitä ei jostakin syystä ole ostaja sinne jättänyt, se pitää kysyä viestillä erikseen. Sähköpostiosoite näkyy, mutta se on joku ebayn generoima "feikkiosoite", en tiedä johtaako mihinkään, vai meneekö viestit sieltä esim ebay:n viestikansioon, en ole kokeillut, enkä suosittele sitä mihinkään laittamaan. Kannattaa se puhelinnumero pyytää vaan, mikäli puuttuu. Oikeaa emailiosoitetta ei kannata ainakaan ihan suoraan pyytää kauppakumppanilta, viestit menee sensuurin läpi ja aika herkästi tulee varoitus/bannia emailin kyselystä, kun meinaavat varmaan, että koetetaan tehdä kauppaa niiden ohitse.

Kiitos, sinusta on ollut suuri apu tätä hommaa opetellessa. En ole enää koneen ääreessä, mutta katsoin äsken ebay-appista ja siellä on puhelinnumero :D Tarkistan huomenna löytyykö myös sivujen kautta ohjeidesi mukaan. Mailia ei tosin mistään löydy, mutta mitä shipitin sivuilta katsoin niin numero vaadittiin, maili oli optio.

Kunnon tulikaste ulkomaankauppoihin kun ensin suoraan foorumin kautta USAan ja nyt sitten vielä ebayn kautta USAan :D
Ebay vaati vielä jotain täydennyksiä oman tilin tietoihin ennenkuin (sitten joskus) antaa rahoja. Ilmeisesti ajokortin tunnus tms. tunnistusmetodi. Tili on kyllä 10v vanha mutta ensimmäinen myynti.

Ebay taitaa repiä ihan kunnon siivua välistä ellei tuossa ole jo mukana jotain paypal jne. komissioita. Näyttäisi että 209$ (159$ tuote + 50$ postit) kaupoista ottavat 36€ siivun.

Kirjoittelen tänne kaikkien nähtäville miten hommat lopulta meni maaliin kun paketit on perillä ja rahat tilillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset sälät meni kaupaksi ebay:n kautta ja taas matka olisi kohti USA:ta. Ebayn maileissa on kyllä ostajan osoite, muttei mailia tai puhelinnumeroa ? Näkeekö nuo jostain Ebay:n sivujen kautta. Itse en ainakaan löytänyt. Muistaakseni pakettia ei voi lähettää ilman jompakumpaa. Kysymällä ostajalta ne tietty saa, mutta tuntuu tyhmältä että se menisi noin. Onko @asentaja1 :llä kokemusta asiasta ?
Löysitkin jo puhnron tässä tapauksessa, mutta tiedoksi, eBaysta löytyy myös asetus jolla ostajalta vaaditaan puhelinnumero (muuten se saattaa olla optional? en tiedä):

Account Settings => Shipping Preferences => Always ask buyers for phone number
 
Kiitos, sinusta on ollut suuri apu tätä hommaa opetellessa. En ole enää koneen ääreessä, mutta katsoin äsken ebay-appista ja siellä on puhelinnumero :D Tarkistan huomenna löytyykö myös sivujen kautta ohjeidesi mukaan. Mailia ei tosin mistään löydy, mutta mitä shipitin sivuilta katsoin niin numero vaadittiin, maili oli optio.
Itse olen löytänyt ostajan sähköpostin ja puhelinnumeron "Print shipping label"-napin kautta. Toki tietenkin tuolta on turha ruveta ostamaan sitä postitusta paketille.
 
Löysitkin jo puhnron tässä tapauksessa, mutta tiedoksi, eBaysta löytyy myös asetus jolla ostajalta vaaditaan puhelinnumero (muuten se saattaa olla optional? en tiedä):

Account Settings => Shipping Preferences => Always ask buyers for phone number

Ok, kiitoksia. Täytyy laittaa päälle tuo kun numero käsittääkseni aina vaaditaan lähetyksiin.
 
Itse olen löytänyt ostajan sähköpostin ja puhelinnumeron "Print shipping label"-napin kautta. Toki tietenkin tuolta on turha ruveta ostamaan sitä postitusta paketille.

En nyt näe selaimen kautta mitä juttuja löytyt, mutta kun Ebayn laittamasta sähköpostista painaa "Get labels and send your package" eli ne alennushinnat niin tulee kuvan kaltainen ilmoitus. Näyttää se ostajan tiedot jne mutteo mailia. Muistaakseni samaa valitti kun selaimella kokeilin. Mitään "shipping settings" asetusta en appista löytänyt. Täytyy katsoa selaimella huomenna.
Osoitteena (shipping address) on ihan Suomessa oleva kotiosoitteeni ja samoin "Country/region" kohdassa Suomi.

Screenshot_20231017_232836_eBay.jpg
 
Ebay vaati vielä jotain täydennyksiä oman tilin tietoihin ennenkuin (sitten joskus) antaa rahoja. Ilmeisesti ajokortin tunnus tms. tunnistusmetodi. Tili on kyllä 10v vanha mutta ensimmäinen myynti.

Ebay taitaa repiä ihan kunnon siivua välistä ellei tuossa ole jo mukana jotain paypal jne. komissioita. Näyttäisi että 209$ (159$ tuote + 50$ postit) kaupoista ottavat 36€ siivun.

Ajokorttia tms kyllä haluaa jossakin vaiheessa, samoin pankkitilille tulee mikromaksut joilla pitää se pankkitili varmistaa.
Kyllä se ebay omansa ottaa.. Provikkaan ei nykyään vaikuta mikä on postituksen ja itse tavaran osuus, sama provikka koko summasta. Aikoinaan ei provikkaa otettu toimituskuluista lainkaan, siihen osin juontaa edelleenkin paljon näkyvä käytäntö, että tuotteen hinta vaikkapa 1$ ja toimitus 180$, nykyään sillä haetaan mm hakuihin kärkipään sijoitusta.

Se puhelinäppi on ihan haistap****-juttu, etenkin mitä tulee myyntien hallintaan kaikenkaikkiaan, desktoppi käyttöön niin helpottuu huomattavasti. Muutenkin kannattaa oma prosessi miettiä kuntoon, eli miten sieltä copypastettaa tiedot helpoiten shipitille tms jutut jos yhtään useamman kerran meinaa kauppoja tehdä.
 
Olet oikeassa verojen osalta, mutta et tullimaksun osalta. Jos tavaroiden arvo on alle 150 euroa niin tullia ei yleensä (en tiedä mitä poikkeuksia tähän on) tarvitse maksaa.

Lainaan tullilaskurin sivulta:

1697392759167.png


Voit itse testat tuolla syöttämälä saman ostoksen 149 euron ja 151 euron arvolla.

Niin, hain tällä rajalla sitä että kun nyt on saman tilausIdn alla kuukauden ajalta monelta eri päivältä tilaukset että kohta tuo 150e täynnä ja vähän niinkuin sen ylittämistä yritin/yritän vältellä.
 
Niin, hain tällä rajalla sitä että kun nyt on saman tilausIdn alla kuukauden ajalta monelta eri päivältä tilaukset että kohta tuo 150e täynnä ja vähän niinkuin sen ylittämistä yritin/yritän vältellä.

Tarkoitatko Order ID:tä ("tilausId")? Katsoitko numerosarjat tarkasti, niissä on usein alkuosa sekä loppuosa sama, mutta keskellä on eroa? Katso mieluummin tilausten alta "track order", eli onko niillä lähetyksillä eri lähetystunnus, lähetystunnuksia tutkimalla näet, että onko tilauksia yhdistelty samaan pakettiin.
 
Tarkoitatko Order ID:tä ("tilausId")? Katsoitko numerosarjat tarkasti, niissä on usein alkuosa sekä loppuosa sama, mutta keskellä on eroa? Katso mieluummin tilausten alta "track order", eli onko niillä lähetyksillä eri lähetystunnus, lähetystunnuksia tutkimalla näet, että onko tilauksia yhdistelty samaan pakettiin.

Katsoin tarkasti, Alista tarkastettu että sama tilausid näyttää jatkuvan...sehän voi tulla edelleen...
Order date: Sep 6, 2023
Order ID: -984

Order date: Oct 1, 2023
Order ID: -984

Kyseinen tuote joka ei ole tullut mutta jossa lukee muka completed, on yhdistelty paketti. Kuitenkaan sillä tunnuksella on löydä muita. Samana päivänä muut samalla tilausidllä tilatut ovat tulleet. Onko tuohon mahdollista tehdä jotain? laitoin jo myyjälle viestiä ettei ole tullut mutta ei vastaa. Tyypillinen 90% tyytyväisyys kaupalla.
 
Katsoin tarkasti, Alista tarkastettu että sama tilausid näyttää jatkuvan...sehän voi tulla edelleen...
Order date: Sep 6, 2023
Order ID: -984

Order date: Oct 1, 2023
Order ID: -984

Kyseinen tuote joka ei ole tullut mutta jossa lukee muka completed, on yhdistelty paketti. Kuitenkaan sillä tunnuksella on löydä muita. Samana päivänä muut samalla tilausidllä tilatut ovat tulleet. Onko tuohon mahdollista tehdä jotain? laitoin jo myyjälle viestiä ettei ole tullut mutta ei vastaa. Tyypillinen 90% tyytyväisyys kaupalla.

Mielestäni erittäin erikoista jos sulla on sama "order ID" monella eri tilauksella. Tarkistin omistani, niissä on kahdeksan ensimmäistä numeroa kaikissa samat, sitten kolme muuttuvaa numeroa ja lopussa taas neljä samaa. Nopealla vilkaisulla näyttää koko pötkö ihan samalta.
 
Mielestäni erittäin erikoista jos sulla on sama "order ID" monella eri tilauksella. Tarkistin omistani, niissä on kahdeksan ensimmäistä numeroa kaikissa samat, sitten kolme muuttuvaa numeroa ja lopussa taas neljä samaa. Nopealla vilkaisulla näyttää koko pötkö ihan samalta.
Itsekin tarkistin ja jopa samassa paketissa tulleissa tuotteissa oli kaikissa eri order id. Tosiaan kaikissa näyttäisi olevan alkuosa sama, muutama vaihtuva numero ja olikohan tosiaan 3 vai 4 viimeistä numeroa samoja.
 
Mulla on yhdistetty tilauksia, kun olen tehnyt useampia tilauksia samoihin aikoihin. Tästä vielä erikseen viesti "Your package has been upgraded to Combined Delivery"
 
En jaksa koko ketjua kahlata, mutta onko niin ettei Ebay:ssä voi hakea vain EU-alueelta eikä koko euroopan.
 
Mistä johtuu että Saksan Amazonen hinnat nousevat kun ostoskorista siirrytään maksamaan? Nousu on noin 4%, eli onko kyse jostakin verosta? Toisaalta Amazonen kyllä pitäisi tietään näyttää oikeat hinnat jo aikaisemmin, kun olen kirjautuneena sisään.
 
Mistä johtuu että Saksan Amazonen hinnat nousevat kun ostoskorista siirrytään maksamaan? Nousu on noin 4%, eli onko kyse jostakin verosta? Toisaalta Amazonen kyllä pitäisi tietään näyttää oikeat hinnat jo aikaisemmin, kun olen kirjautuneena sisään.
Saksan ALV 19%, Suomen 24%.
 
En jaksa koko ketjua kahlata, mutta onko niin ettei Ebay:ssä voi hakea vain EU-alueelta eikä koko euroopan.
ebay.ie sieltä advanced search ja sitten voi valita Continental Europe, eli jos esimerkiksi halutaan britit sulkea ulos hausta. Tai sitten ihan normaali ebay.com ->advanced search jos halutaan hakea vain jostakin tietystä maasta.

Edit:näköjään ei mulla ainakaan enää toimikaan kunnolla tuo. Vaihtoehto on kyllä listalla, mutta antaa outoja tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Onko tuo muuttunut vasta vai onko tuo aina ollut noin? En ole aikaisempien ostosten kohdalla huomannut tuota hitojen muutosta.
On ollut aina Amazonin itsensä myymissä tuotteissa.

3. osapuolen myymissä tuotteissa tuota ei alunperin vuosia sitten ollut ollenkaan, mutta nykyään on niissäkin melkein kaikissa sama tilanne.
 
ebay.ie sieltä advanced search ja sitten voi valita Continental Europe, eli jos esimerkiksi halutaan britit sulkea ulos hausta. Tai sitten ihan normaali ebay.com ->advanced search jos halutaan hakea vain jostakin tietystä maasta.

Edit:näköjään ei mulla ainakaan enää toimikaan kunnolla tuo. Vaihtoehto on kyllä listalla, mutta antaa outoja tuloksia.
Kokeilin tuota ebay.ie ja continental Europe, näyttää kiinassa olevat. ja kun valitsee European Union, näyttää jenkeissä olevat, eli hienosti toimii...
 
Itsekin tarkistin ja jopa samassa paketissa tulleissa tuotteissa oli kaikissa eri order id. Tosiaan kaikissa näyttäisi olevan alkuosa sama, muutama vaihtuva numero ja olikohan tosiaan 3 vai 4 viimeistä numeroa samoja.
No niimpä onkin, ei tullut aiemmin tarkasti katsottua.
 
Mielestäni erittäin erikoista jos sulla on sama "order ID" monella eri tilauksella. Tarkistin omistani, niissä on kahdeksan ensimmäistä numeroa kaikissa samat, sitten kolme muuttuvaa numeroa ja lopussa taas neljä samaa. Nopealla vilkaisulla näyttää koko pötkö ihan samalta.
Tarkistin ja eri nrot ovatkin. Mites tuo kun tavara ei tule perille eikä myyjä vastaa, jaettu muka 22.9. Mitä tehdä?
 
Disputea vaan ja syyksi että et ole saanut tuotetta. Jos myyjä ei itse vastaa niin jossain vaiheessa tulee Aliexpress väliin selvittelemään.
Order placed on: Sep 6, 2023 tuon kohdalla. PItäkö siis enää odottaa sitä 90 päivää? Mistä tuohon disputeen pääsee käsiksi, voiko olla että sitä ei tosiaan näy? Onko se tuo returns/refunds?
 
Order placed on: Sep 6, 2023 tuon kohdalla. PItäkö siis enää odottaa sitä 90 päivää? Mistä tuohon disputeen pääsee käsiksi, voiko olla että sitä ei tosiaan näy? Onko se tuo returns/refunds?
Aika vaihtelee, että missä kohtaa sen disputen voi tehdä tai että sitä ei enää voi tehdä, mutta tuon Returns/refunds nappulan takaa se löytyy. Siinä samalla tilauksen sivulla näkyy, että montako päivää pitää vielä odottaa, että sen disputen voi tehdä, mikäli ei vielä pysty tekemään.
 
Disputea vaan ja syyksi että et ole saanut tuotetta. Jos myyjä ei itse vastaa niin jossain vaiheessa tulee Aliexpress väliin selvittelemään.
Ja nimenomaan on hyväkin, jos myyjä ei vastaa mitään, silloin Ali tulee väliin nopeammin, sekä saat automaattisesti palautuksen koko summasta. Myyjä jos tulee väliin, niiden tarkoitus on yleensä vain pitkittää ja pitkittää ja vängätä edestakaisin, jotta jossakin vaiheessa ostaja luovuttaa tai unohtaa vastata ja aikarajat paukkuu yli, melko harvinaista, että vastaan tulee rehti kauppias joka mielellään antaa rahaa takaisin päivänselvässäkin tapauksessa.
 
Itselläni on nyt tapaus Aliexpressin kanssa, missä tuote ei ollut kokonaan tilauksen mukainen. Tein disputen osittaisesta rahanpalautuksesta, jonka Ali hyväksyi, mutta kas kummaa myöhemmin tulikin viesti Alilta, että palauta tuote ja saat rahat takaisin, tai muuten ei ole rahapalautusta. Nyt myyjä ehdottaa disputen peruuttamista ja uuden avaamista. En kuitenkaan paljoa luota siihen. En myöskään ole halukas palauttamaan tuotetta Kiinaan, sillä luulen, että myyjä ei maksa kuluja, ja silloin saan Alilta samanarvoisen kupongin "pakko-ostamista" varten. Neuvoja?
 
Itse tein muutama päivä sitten disputen, kun tuotteet matkannut noin 75 päivää ja samaan aikaan selvisi, että myyjän ensimmäiset arvostelut olikin ilmeisesti väärennettyjä, koska nyt syksyn mittaan oli tullut palautteita paskasta tuotteesta. Disputeen laitoin syyksi myös samalla mahdollisen epäilyn huijauksesta, vaikka pääsyy olikin se, että "suoja-aika" lähetykselle oli loppumassa ja pakettia ei voi seurata.
Tuote ei siis näkynyt Alin seurannassa (joka on aina plussaa), mutta kas kummaa tuote ilmestyikin eilen Postille (ja Postin seurantaan, muttei Alin) ja tänään olikin tiputettu postilaatikkoon.
Onneksi tänään aamupäivällä Ali päätti antaa täyden Refundin, joten helposti meni tälläkin kertaa (Purchase protection running out and no tracking information).
Hyvinhän tämä meni lopulta, sillä olisi nähtävästi pitänyt tapella kuitenkin tuotteesta, koska tosiaan oli "Not as described" ja uusimmat arvostelut siis pitivät täysin paikkansa. Pitää spämmiä myyjälle paskaa palautetta kaupan päälle. Nää on aina sikäli ok, että rahat saa takaisin ja tuotetta kuitenkin pystyy käyttämään toissijaisissa jutuissa, vaikkei olekaan just sitä mitä piti.

Lucas34 sanoi:
Itselläni on nyt tapaus Aliexpressin kanssa, missä tuote ei ollut kokonaan tilauksen mukainen. Tein disputen osittaisesta rahanpalautuksesta, jonka Ali hyväksyi, mutta kas kummaa myöhemmin tulikin viesti Alilta, että palauta tuote ja saat rahat takaisin, tai muuten ei ole rahapalautusta. Nyt myyjä ehdottaa disputen peruuttamista ja uuden avaamista. En kuitenkaan paljoa luota siihen. En myöskään ole halukas palauttamaan tuotetta Kiinaan, sillä luulen, että myyjä ei maksa kuluja, ja silloin saan Alilta samanarvoisen kupongin "pakko-ostamista" varten. Neuvoja?
Laitat Postin hinnaston palautukselle ja ilmoitat sen järjettömyyden.
Jos myyjä yrittää jo Disputen aikana pyytää tuotteen palautusta, niin olen jo siinä vaiheessa laittanut Postin englanninkielisiltä sivuilta todisteet palautuksen järjettömyydestä korkeine hintoineen kuvankaappauksineen ja url vielä perään. Kertaakaan ei ole tarvinut palauttaa.

Toki nämä kaikki on asiakaskohtaisia. Itellä niin monta vuotta asiakkuutta takana, niin ne kerrat kun Disputea tarvitsee, niin kyllä ne menee aika sukkana läpi täydellä refundilla.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on nyt tapaus Aliexpressin kanssa, missä tuote ei ollut kokonaan tilauksen mukainen. Tein disputen osittaisesta rahanpalautuksesta, jonka Ali hyväksyi, mutta kas kummaa myöhemmin tulikin viesti Alilta, että palauta tuote ja saat rahat takaisin, tai muuten ei ole rahapalautusta. Nyt myyjä ehdottaa disputen peruuttamista ja uuden avaamista. En kuitenkaan paljoa luota siihen. En myöskään ole halukas palauttamaan tuotetta Kiinaan, sillä luulen, että myyjä ei maksa kuluja, ja silloin saan Alilta samanarvoisen kupongin "pakko-ostamista" varten. Neuvoja?

Kuulostaa hieman oudolle, että Ali ensin tekee päätöksen ja sitten jälkikäteen alkaa pakittamaan. Vielä erikoisemmalta kuulostaa, jos myyjä pyytää uudestaan avaamaan disputen, jonka on jo voittanut! Kannattaa lukea tarkkaan mitä niissä viesteissä oikeasti lukee ja keneltä ne tulee ja varmistua siitä että on ymmärtänyt oikein. Pääasiassa Alin disputet toimii erinomaisesti. Tietenkään et lähetä Kiinaan takaisin mitään, eikä myyjä tai Ali todellakaan siitä mitään ole maksamassa. Jos kuitenkin oikeasti on niin, että rahaa ei tule takaisin, sitten teet reklamaation luottokorttiyhtiölle.
 
Pitäis tilata noin 300e tuote aliexpressiltä jossa lukee "Price includes VAT".
Meneekö tuo siis tullista läpi että heilahtaa vai varautua tullimaksuihin?
 
Pitäis tilata noin 300e tuote aliexpressiltä jossa lukee "Price includes VAT".
Meneekö tuo siis tullista läpi että heilahtaa vai varautua tullimaksuihin?
Checkoutissa hinta laskee sen VATin verran ja tullatessa maksat sen sitten, jos siis tuote lähetetään EU:n ulkopuolelta ja veroton arvo yli 150 EUR.
 
Pitäis tilata noin 300e tuote aliexpressiltä jossa lukee "Price includes VAT".
Meneekö tuo siis tullista läpi että heilahtaa vai varautua tullimaksuihin?

Riippuu siitä mistä se tulee, jos EU-varastolta, niin hinta sisältää Suomen alvin. Jos Kiinasta, alvi jätetään kassalla maksamatta ja se maksetaan tullatessa täällä, mahdollisen tullin lisäksi.
 
Häh? Kaikki tuotteet tulee sillä hinnalla, mitä Aliexpressissä lukee, kun on kirjautuneena ja maana Suomi/Finland.

Mitä te nyt selitätte?
 
Jos ostos on 150€ max niin tulee sillä hinnalla mitä näkyy. Jos taas kalliimpaa tilaat niin itse joudut tullauksen hoitamaan ellei sitten tule Euroopasta toimitus.

Mutulla sanoisin vastaan, mutta en ole tilannut yli 150€.. Kaikki tilaukset kyllä on tulleet läpi ja eivät käyneet tullissa, kun Aliexpress välittää sähköisesti tiedot tullille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 402
Viestejä
4 550 209
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom