Mites onko kellään kokemusta tällaisesta tilanteesta. Tilasin marraskuun lopulla aliexpressistä tuotteen puolisolle joululahjaksi. Lähetys oli puolasta ja toimitusarvio 7 päivää.
Lähetys rekisteröitiin 25.11 saksassa DHL:lle ja sieltä se lähti pyörimään ympäri saksaa. Lähetys poukkoili päivittäin kaupungista toiseen, Hampurissa kävi 12 kertaa ja jossain toisessa saksalaiskaupungissa 5 kertaa. 14.12 on viimeinen merkintä Hampurista. Selvästikään se ei ole Suomeen edes tulossa.
Laitoin ensin kyselyä myyjälle tilanteesta, joka sanoi että lähetys merkitään "kadonneeksi" kun 21 päivää tulee täyteen ja hän laittaa uuden paketin tulemaan. Itse olin sitä mieltä että ei varmaan enään ehdi perille jos 15-16. päivä laittaa uudelleen tai ainakaan ole varmuutta siitä, niin haluaisin mielummin perua lähetyksen. Mitäpä sillä tekee jos ei ehdi jouluksi perille, joutuu kuitenkin hankkimaan jonkun korvaavan lahjan tilalle.
Nyt on sitten dispute (tai vastaava) avattu aliexpressissä. Myyjä ei suostu rahoja palauttamaan, mutta aliexpress liittyy mukaan 21. päivä ratkaisemaan tilanteen. Kysymys onkin että onko se yleisempää aliexpressin suostua purkamaan kauppa vai puoltaa myyjää siinä, että lähettää uuden paketin?
Tilaan aika paljon Aliexpressistä, ainakin loppuvuodesta.
Ensimmäinen ja tärkein neuvoni on: unohda vaan kaikki, mitä myyjä sanoo. Ihan kaikki. Ei sillä ole väliä ja voivat kusettaa.
Kirjoita vaatimuksesi selkeästi ja esitä todisteita, kuten seuranta.
Myyjä voi ehdottaa mitä vaan, vaikka treffejä Hampurissa, mutta
niihin ei tarvitse suostua. Ajat vaan sitä omaa asiaa, ja jos Aliexpress näkee asian sinun kannaltasi, saat rahat takaisin ja kaikki ok.
Oman kokemuksen mukaan Aliexpress puoltaa myyjää vaan siinä tapauksessa, että myyjä osoittaa, että paketti on vielä matkalla ja näyttää sen seurantakoodilla. Sen takia on tärkeää, että selkeästi nyt viestität myyjälle/muille, että et halua uutta pakettia. Muuten myyjä pistää paketin postiin ja riippumatta siitä, onko siellä vaan muttereita -> et saa rahojasi takaisin.
--
Eli käytännön esimerkkinä:
Mikkelson: Haluan rahani takaisin.
Myyjä: Pakettisi uudelleenlähetetään ja me tehdään aina näin ja tää on standardikäytäntö.
Mikkelson: Haluan rahani takaisin.
Myyjä: Yleensä kyllä paketti lähetetään uusiksi ja itse asiassa uusi paketti on jo matkalla.
Mikkelson: Haluan rahani takaisin.
Myyjä: Tajuatko, että olet ostanut meiltä tuotteen ja ei tästä tarvitse nostaa meteliä. Tässä $10 kuponki kauppaamme.
Mikkelson: Haluan rahani takaisin.
Myyjä: Pistä PayPal wechatissä, niin palautamme osan kauppasummasta.
Mikkelson: Haluan rahani takaisin. Aliexpressin omilla alustoilla.
Myyjä: Haista kuule paska.
Olennaista on, että et neuvottele myyjän kanssa, et anna periksi ja toistat vaan vaatimuksiasi. Tämä ei ole neuvottelu. Aliexpressin virkailija sitten koettaa 5min lukea teidän viestintää ja tehdä nopean päätöksen. Jos olet koko ajan vaatinut samaa asiaa, ja olet siihen sääntöjen mukaan oikeutettu, niin pidä vaan siitä kiinni.
Ylläkuvatun keskustelun jälkeen saisit tod.näk. refundin heti ja myyjä suuttuisi sinulle, mutta ei sillä väliä. Pahimmassa tapauksessa loppuu (sen myyjän) toimitukset Suomeen, mutta aina on muita myyjiä.