Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Peitetehtävä, soluttautunut Ef Bii Aihin väärällä nimellä :interested:
Joo no, voihan sen noinkin ajatella, ääni ja kasvot täsmää, väärä nimi vaan. Todennäkösesti samalla äänitelleet niitä Max Paynen remakejen ääninäyttelyitä niin tää mennyt siinä samalla, tai toistepäin. Jokatapauksessa on ainakin tiedossa miltä Paynen modeli näyttää sit remakessa. Tai sit tää meneekin näin ja pitäis olla joku suurikin twisti sit AW2.
Itsekään en epic storesta hirveämmin välitä, mutta itselle tämä yksinoikeuspeli on ihan ok, kun alan wake 2 ei muuten olisi edes tulossa ilman epic gamesiä. Ilmeisesti alan wake 2 ei mahdollisia julkaisijoita pahemmin kiinnostanut, pois lukien tämä epic games.

Tuskin tästä jatko-osasta mitään supermenestystä odotetaan. Ei se alan wake 1 tykkäyksistä huolimatta myynyt ihan mielettömiä määriä.

Eipä sillä... itsekin kyllä mieluummin odottelisin steam versiota, mutta siinä voi mennä useampi vuosi, jos edes silloinkaan.
Joo totta toki tämäkin, ei se silti sitä realiteettia muuta et tällä erää on tehty erittäin vittumaiseks pelin hankinta sen suhteen et sitä ei saa sille alustalle tai siinä muodossa missä ite haluaisin. Konsolille en juurikaan digipelejä ostele ja PC:llä en halua pirstaloittaa omaa kirjastoa Steamin ulkopuolelle. Muutenkin pumpum-pelit padilla hiiren sijasta on vähän vastenmielisiä, nii mieluusti tän jokatapauksessa PC:llä pelais, mut Epic kun on tätä rahoittanut niin nään sen Steamjulkasun tosi epätodennäkösenä.

Toki mitä nyt nopeasti eri kanavia kattelee niin aika kovaa palautetta tulee Remedylle tosta pelkästä digitaalisuudesta, niin tiedä vaikka muuttuiskin tilanne ennen julkasua. Mulle sinänsä se ja sama tulisko se fyysinen versio vaikka kuukauden myöhemmin jos on sellanen tilanne et pitäis painattaa levy ennenku peli on valmis, kunhan sellanen nyt tulis.

Ja joo, Casey se on, PS Blogissa varmistettu

On kyllä surkuhupaisaa kun porukka jättää ostamatta jonkun itseä kiinnostavan pelin kun ei tule sinne omaan lempparikauppapaikkaan :D Ennen oli vain konsolifanitusta mutta PC puolella nykyään sitten myös kauppapaikkafanitus.
Mulle kyllä sinänsä yks lysti et mitä sinä tai kukaan muukaan oot asiasta mieltä. Kysymys ei niinkään fanituksesta oo, vaan siitä et kuluttajana mun ei oikeastaan tartte niellä mitä tahansa paskaa mitä yritetään tuputtaa väkisin. En ymmärrä miks tää yksinoikeusalusta pelleily piti PC:n puolelle myös tuoda ja sen sijasta et pirstaloitan mun pelit kuudelletoista eri launcherille niin mä sit äänestän lompakolla ja en todennäkösesti sit osta sitä. Vaikutusta tällä tuskin on, mut ei sekään ihan kauheasti mua kiinnosta. Mä en kuluttajana hyödy tästä mitään et pelit on lukotettuna yhdelle kauppapaikalle sen sijasta et saisin valita mistä sen haluan ostaa.
 
Pleikkarin tubekanavalla trailerissa on lyöty puhujaksi Casey.

On kyllä surkuhupaisaa kun porukka jättää ostamatta jonkun itseä kiinnostavan pelin kun ei tule sinne omaan lempparikauppapaikkaan :D Ennen oli vain konsolifanitusta mutta PC puolella nykyään sitten myös kauppapaikkafanitus.
IMG_20230525_133506.jpg
Itseä vituttaa turha säätö. Esim streamaus steam-linkillä olohuoneeseen tai kännykkään. Kun pelit pirskoteltu pitkin eri launchereita niin ongelmia alkaa tulemaan. Minulla on myös pelejä ostettuna satoja joten olisi kiva että saisin ostaa ne siihen launcheriin jota käytän eniten ja joka mielestäni toimii jouhevasti.

Joka asiasta pitää nykyään vääntää oma "ekosysteemi". Streamauspalvelut on jo menetetty tapaus, ja olen siirtynytkin jo vanhaan tapaan takaisin helppouden vuoksi. Kohta käy peleille samoin. Ollaan menty full circle.
 
On kyllä surkuhupaisaa kun porukka jättää ostamatta jonkun itseä kiinnostavan pelin kun ei tule sinne omaan lempparikauppapaikkaan :D Ennen oli vain konsolifanitusta mutta PC puolella nykyään sitten myös kauppapaikkafanitus.
Osa meistä haluaa pitää kaikki pelit, tai mielellään suurimman osan niistä samassa paikassa. Tähän mennessä mulla on Steamissa miltei kaikki Remedyn pelit, joten miksi lähtisin pirstaloimaan pelivalikoimaani erillisiin palveluihin. Kyse on siis helppoidesta myös vuosiksi eteen päin, kuin että pitää muistella missä palvelussa mikäkin ostettu peli on. Jokainen kuitenkin tehkööt miten parhaaksi näkee.

Ymmärrän Remedynkin tässä tilanteessa, koska päätös on varmasti tehty sopimusten vuoksi. Rahaa kun ei ole loputtomasti, asioita on pakko tehdä rahoittajien toiveiden ja vaatimusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle kyllä sinänsä yks lysti et mitä sinä tai kukaan muukaan oot asiasta mieltä. Kysymys ei niinkään fanituksesta oo, vaan siitä et kuluttajana mun ei oikeastaan tartte niellä mitä tahansa paskaa mitä yritetään tuputtaa väkisin. En ymmärrä miks tää yksinoikeusalusta pelleily piti PC:n puolelle myös tuoda ja sen sijasta et pirstaloitan mun pelit kuudelletoista eri launcherille niin mä sit äänestän lompakolla ja en todennäkösesti sit osta sitä. Vaikutusta tällä tuskin on, mut ei sekään ihan kauheasti mua kiinnosta. Mä en kuluttajana hyödy tästä mitään et pelit on lukotettuna yhdelle kauppapaikalle sen sijasta et saisin valita mistä sen haluan ostaa.

No tuskin olisi ollut tarvetta muille alustoille, jos Valve ei olisi niin saatanan ahne. Se on se isoin syy, miksi julkaisijatkin alkoi noita omia alustoja jossain vaiheessa tekemään. Epic haistoi tässä myös markkinaraon ja tarjoaa huomattavasti paremmilla ehdoilla alustaansa kehittäjille.

Se on oikeasti hyvä asia, että on myös edes jonkunlaista kilpailua. GOG kerää kaikkien alustojen pelit yhteen näkymään, joten sen takia ei tavi yö uniaan menettää.

Tässä on vielä se, että ne alustat ei maksa mitään. Ymmärtäisin tämän valituksen, jos noissa olisi joku kuukausimaksu tms. Tottakai Epic koittaa houkutella lisää käyttäjiä excluilla alustalleen, jotta yhä useampi julkaisija kiinnostuisi pelinsä julkaisemisesta Epicissä. Ja olisiko AW2 tosiaan edes saanut muualta rahoitusta...

Kuluttajanakaan tämä ei maksa minulle yhtään extraa vs multi alusta julkkari. Toki onhan se nyt ihan kauheeta, että joudun pelin asennus ja käynnistyvaiheessa vähän käyttämään/katselemaan Epicin kaupan ui:a.

Oikeasti tämä on ihan sama, kun valittaisi, että DNA:n liittymiä ei voi ostaa Elisan kaupasta.
 
Summasummarum tämä tilannehan on meidän jokaisen pelaajan syy. Aikoinaan lähdettiin tähän Valven Steam DRM soppaan mukaan peukut pystössä ja nyt kun homma hajoaa pirstaleiksi (ekosysteemeihin) niin että pelin eka osa on Steamissa, toka osa Epicissä ja kolmas osa GoGissa niin peiliin saadaan vain katsoa joka ikinen. Mutta ei tietenkään ole tämän threadin aihetta joten lopetan tähän.
 
Toki itselläkin vähän meni niskavillat pystyyn aikoinaan sen uutisen myötä että Metro Exodus tulee pelkästään Epic storeen myytäväksi, että mikä helvetin Epic store!? Exodushan antoi jonkinlaisen alkusysäyksen tälle kauppapaikka kilpailulle. Sitten kun pelin oli käynnistänyt niin samontein se unohtu että miltä launcherilta se peli lähtikään käyntiin.

Eipä siinä.. Itekkin preferoin Steamia aina kun ostan pelin, mutta ei haittaa muualta ostaa jos ei ole valinnan varaa. Peli vain klikataan eri paikasta päälle. Eipä kaikki muutkaan tietokoneen toiminnot ole siellä Steamin takana (nettiselain, sähköposti yms.)

Jos tästä Epicin hommasta jotakin positiivista haluaa hakea niin vaikka sen, että Remedylle jää itelle käteen enemmän rahaa pelin myymisestä kuin Steamissa.

Mutta niin, vähän ensireaktio oli että eikai vaan ole sittenkin joku pienemmän luokan julkaisu tämä kun huomasi että PC:llä hinta on totuttua alempi 50€, mutta tosiaan tuo digitaalisuus vaikutti asiaan. Tämä on itelle toki pelkkää plussaa kun koneelle tulee hommattua, mutta ei ihme että kritiikkiä tuosta digitaalisuudesta on annettu kun sen myötä konsolipuolella käytetyn pelin markkinat menee siinä roskiin samontein. Ei pystykkään harrastamaan sitä että ostaa julkaisussa isolla rahalla ja myy pari kymppiä halvemmalla eteenpäin tai ostaa käytettynä ja myy samaan hintaan eteenpäin suorituksen jälkeen.
 
Toivottavasti PC versioon on laitettu paukkuja että oisi julkaisussa pelattava ilman stutteria yms, vaikuttaa PS5 olevan se pääalusta (playstation showcase traileri...) . Control kyykyttää RT päällä vieläkin jopa 4090, niin tää tulee olemaan varmaan myös vaativa ja hienon näköinen.

Pleikkarilla on markkinointidiili. Jos Epic on koko paskan rahoittanut, että saa omalle alustalleen käyttäjiä vetäviä pelejä, niin tuskin pääalusta mikään konsoli.
 
Pleikkarilla on markkinointidiili. Jos Epic on koko paskan rahoittanut, että saa omalle alustalleen käyttäjiä vetäviä pelejä, niin tuskin pääalusta mikään konsoli.
Toivotaan, mutta aika monessa pelissä PC käännös on nyt julkaistu keskeneräisenä. Toki remedyllä ei varmaan oo samat ongelmat mitä monella tuntuu olevan just UE4 kanssa...
 
Toivotaan, mutta aika monessa pelissä PC käännös on nyt julkaistu keskeneräisenä. Toki remedyllä ei varmaan oo samat ongelmat mitä monella tuntuu olevan just UE4 kanssa...
Ja mistä päättelet että tämä olisi pleikkariversiosta tehty käännös pc:lle?
 
Ja mistä päättelet että tämä olisi pleikkariversiosta tehty käännös pc:lle?
No käännös ehkä huono sana, tosin en tiedä onko se hyvä edes jos puhutaan mistään multiplatform pelistä. Eli muotoillaan nyt vaikka siten että toivottavasti on keskitytty PC version optiomointiin yhtä paljon kun PS5/Xbox.
 
Vaikka en itsekään liiemmin pidä Epicin käyttöliittymästä ja en sieltä pelejä osta, niin Remedyn tapauksessa voisin tehdä poikkeuksen. Jos se nyt tarkoittaa pientä omista normeista poikkeamista, että voi tukea yhtä Suomen pitkäikäisimmistä pelistudioista niin olkoot. Niin hyvää laatua (suorituskykyongelmia lukuun ottamatta) studio tuottaa vuosi vuodelta.

Ainoa este tämän pelin läpäisemissä voi olla genre :D Puntit tutisee jo pienestäkin kauhuelementistä ja nytkö pitäisi pelata läpi kokonainen selviytymiskauhupeli. Pitäisikö vain ostaa peli ja sitten istahtaa viltin alle ja katsoa Youtubesta walkthrough....
 
Vaikka en itsekään liiemmin pidä Epicin käyttöliittymästä ja en sieltä pelejä osta, niin Remedyn tapauksessa voisin tehdä poikkeuksen. Jos se nyt tarkoittaa pientä omista normeista poikkeamista, että voi tukea yhtä Suomen pitkäikäisimmistä pelistudioista niin olkoot. Niin hyvää laatua (suorituskykyongelmia lukuun ottamatta) studio tuottaa vuosi vuodelta.

Ainoa este tämän pelin läpäisemissä voi olla genre :D Puntit tutisee jo pienestäkin kauhuelementistä ja nytkö pitäisi pelata läpi kokonainen selviytymiskauhupeli. Pitäisikö vain ostaa peli ja sitten istahtaa viltin alle ja katsoa Youtubesta walkthrough....
Veikkaisin ettei tässä nyt ole varmaan kauheasti pelottelua ja huumoriakin löytyy :D
Mutjoo, itsekkin odotan innolla ja voisi tässä eka osa pelata odotellessa :)
 
Viimeksi muokattu:
Muistan kun aikoinaan oli hirmu hype max paynesta. Millon se valmistuu? Sitten kun se on valmis. Ja uskomaton pelihän se olikin bullet timeneen ja sarjakuva kerronnalla. Ai ai.
 
Sam Lake, tuo Suomen Hideo Kojima. Saas nähdä millainen peli tulee. Control ei oikein iskenyt tarinan puolesta ja läpi peluu oli vähän semmoista pakkopullaa.
 
Kuinkahan monta remedyläistäkin tätä lankaa lukee hammasta purren kun NDA allekirjoitettu.
Olisi hienoa, jos täkäläisille suotaisiin mahdollisuus osallistua vaikkapa joihinkin ”developer AMA”-tyyppisiin tilaisuuksiin ehkä hiukan etukenossa verrattuna kansainväliseen porukkaan tms. Tai vaikkapa 300 ensimmäiselle mahdollisuus tulla omakustannehintaan käymään konttorillanne AMA-tilaisuuteen (tms) paikan päällä. Mitä vain. Osallistakaa meitä :thumbsup:
 
Remedyllä taisi joskus olla tapana, että toimistolle otettiin projektien loppuvaiheessa playtestiin tavan tallaajia. Varmaan NDA laput piti silti kirjoittaa.
 
Kuinkahan monta remedyläistäkin tätä lankaa lukee hammasta purren kun NDA allekirjoitettu.
Olisi hienoa, jos täkäläisille suotaisiin mahdollisuus osallistua vaikkapa joihinkin ”developer AMA”-tyyppisiin tilaisuuksiin ehkä hiukan etukenossa verrattuna kansainväliseen porukkaan tms. Tai vaikkapa 300 ensimmäiselle mahdollisuus tulla omakustannehintaan käymään konttorillanne AMA-tilaisuuteen (tms) paikan päällä. Mitä vain. Osallistakaa meitä :thumbsup:

Remedyllähän oli testailuun ihan haku auki. Ei tullut osallistuttua, kun meni työaikojen kanssa päällekäin.
 
Kiinnostaisi kyllä, mutta lieköhän liian jännä itselle. Quantum Break ja Control iskivät meikäläiseen kuin sata volttia :love2:
 
Airamilta Oh Deer Diner termospullo.


Kyllä kahvit pysyisi lämpimänä tuollaisessa!

Koko juttu:
 
Nyt on kuuminta hottia! Joko saa ennakkotilata? Shut up and take my money! Tuosta kun kaataa lämmintä kahvia Federal Bureau of Control kahvikuppiin niin voi sitä työkavereiden kateutta! :geek: Tietty jos Oh Deer Diner kahvikupista tulisi uusi painos niin vieläkin parempi.
 
Devaajien päiväkirjaa (5min kertomus pelin tekemisestä) YouTube-videon muodossa:

 
Pari lyhyttä artikkelia ja kaksi erittäin lyhyttä tiivistelmää, koska en jaksanut miettiä käännöksiä pidemmälle.

Genren vaihtaminen enemmän kauhun puolelle on mahdollistanut taistelusysteemin uudistamisen alkuperäistä Alan Wakea merkityksellisemmäksi. Taistelua ei ehkä ole vähemmän, mutta sen tyyli on muuttunut ja se on hiottu tärkeämmäksi osaksi tarinaa. Periaate, mielummin harvemmin laadukasta taistelua, kuin usein pelkkää pyssyllä räiskimistä.


Kahden protagonistin tarina, mutta peli ei määrää missä järjestyksessä eri päähenkilöiden tarinoita pelaa. Pelin pystyy tallentamaan "taukohuoneissa" jotka ovat jollakin tavalla pelaajan pimeydestä vapauttamia tiloja, ja näissä tiloissa voi vaihtaa päähenkilöstä toiseen.
 
Ensimminen alan wake tunnelmaltaan parhaimpia pelejä ikinä. Taistelumekaniikka joo pidemmän päälle monille liian yksitoikkoinen, itse tykkäsin kyllä. Control oli pelinä niin paska että nyt on toivon että remedy saisi tästä nyt jotain hyvää aikaiseksi.
 
Siis itse koitin ekaa AW:ea pelata kaverin kanssa, niin kahden tunnin jälkeen katsottiin toisiamme silmiin ja todettiin, että ei jumalauta jaksa. Peli oli niin totaalisesti yhden tempun pasketta kuin olla voi. Osasyy saattaa olla, että pelattiin jokunen vuosi julkaisun jälkeen. Tuntui nimittäin oikeasti tuulahdukselta pelaamisen esihistoriasta.

Control puolestaan... Control on yksi absoluuttisesti parhaista peleistä, mitä on tullut pelattua. Siinä sai itse muokata taistelutyyliään riittävästi, että pakkopullaantumista ei tullut. Ja kaikki muu oli aivan timanttia. Suomalaista kulttuuria monelta saralta, oikea suhde rauhallisen tutkimisen ja rullaavan toiminnan välillä, kaikin puolin sopivasti vinoutunut tunnelma...

Onneksi, onneksi luetun perusteella juurikin yksitoikkoisuuteen on pyritty löytämään ratkaisuja AW2:ssa. Kun myös Suomi-vinoilua on selvästikin luvassa reilusti, niin kyllä jonkinasteinen odotuskutkutus tästä syntyy.
 
Itse olen tykännyt kaikista Remedyn peleistä tähän asti. AW oli kyllä hyvä tarinan ja tunnelman isalta, mutta juuri tuo taistelun yksitoikkoisuus kyllä häiritsi. Ja kun se taistelu oli vielä melko rasittavaa ja suht vaikeita kohtia oli aika paljon.

Quantum Break ja Control on molemmat olleet taistelun osalta oikein viihdyttäviä ja mielenkiintoisia molemmat tarinan puolestakin omaan makuun.
 
Alan Wake 2 tulee tukemaan syksyllä ilmestyvää NVIDIA DLSS 3.5 teknologiaa.

1692709385187.png



 
Alan Wake 2 tulee tukemaan syksyllä ilmestyvää NVIDIA DLSS 3.5 teknologiaa.
Hieno juttu näin Nvidian kortin omistajana. Joutuu varmaan ostamaan pelin kotimaisen työn tukimielessä heti kun on peli on todettu teknisesti toimivaksi, voi olla jopa day 1, mutta odottelen Digital foundryn analyysit ennen ostoa.

Control on vieläkin yksi parhaista RT toteutuksista, niin odotukset nousi tämän teknisen puolen suhteen huomattavasti.
 
Komean näköistä menoa Nykissä:

Erittäin mielenkiintoisen näköinen tuo systeemi (noin 6:00 eteenpäin), jolla pelin tarinan kulkua voi muuttaa eri vaihtoehtojen avulle. Innolla odotan miten toimii käytännössä!

Ihan kuset housussahan tätä tulee pelattua... Pelissä pimeä metrotunneli, kotona pimeä talvi-ilta... Voipi olla olohuoneessa täysvalaistus pelatessa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom