Ajotavat ja liikennesäännöt

Muutamassa paikassa on suoraan ohituskaistan jälkeen 80km/h + kamera mikä aiheuttaa aina sitä inhottavaa haitaria.
Tämähän on varsin tyypillinen kameran sijoituspaikka. Kertoo siitä, että pääasiallinen tarkoitus noilla kameroilla on kassavirran maksimoiminen, kun se kamera sijoitetaan tuollaiseen paikkaan.
 
Tämähän on varsin tyypillinen kameran sijoituspaikka. Kertoo siitä, että pääasiallinen tarkoitus noilla kameroilla on kassavirran maksimoiminen, kun se kamera sijoitetaan tuollaiseen paikkaan.
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.
 
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.

Kameroita pitäisi pistää sinne missä valvonnan tarvetta, ylinopeutta ajetaan paljon, tavallaan se on onnistuneet sijottelun merkki jos kassa laulaa.

En nyt tiedä mitä paikkaa kukin ajattelee, mutta tyypillisesti ne on hyvin merkitty, ja jos sitä edelsi satasen rajoitus niin hyvin kerkiää tiputtaa nopeuden. ja en nyt muista kameraa joka olisi ihan tikkarilta mitannut, eli vähän pitkäksi mennyt hidastaminen ei saa kameraa välkkyyn.

Ja kahdeksan kympin rajoitus ohituskaistan jälkeen on aika yleinen, ja moneenko niihin on kamera laitettu, varmaan niihin missä eniten törttöillään. Kaikilla ei vain ne taidot riittä jos ei opeta.
 
Onko kellään muuten hajua millä nopeusylityksellä nuo kamerat triggeröityvät? Yleensä pystyy hyvin 5km/h yli rajoituksen ajamaan ainakin noihin 80-alueella.
 
Mielestäni se kertoo enemmänkin siitä että tarkoitus on tehostaa ohituskaistan jälkeistä matalempaa nopeusrajoitusta, koska on turhan yleistä ajaa ylinopeutta tuollaisissa paikoissa.
Ohituskaistan päässä suuri osa autoista varmasti ajaa ylinopeutta, se on selvä (ja sen takia siellä se kamerakin on), mutta se kamera siellä päässä enemmänkin lisää vaaratilanteita (pumppailua/jarruttelua) sen sijaan että sen ohituksen jälkeen rauhallisesti palattaisiin takaisin alkuperäiseen nopeuteen sujuvasti. Ennemminkin ohituksen aikainen hetkellinen ylinopeus tulisi sallia (tai muuttaa levennetyn ohituskaistan nopeusrajoitus vaikka 110-120kmh) tuollaisissa leveiksi ja tarkoitukseen tehdyissä paikoissa. Silloin uskaltaisi ehkä useampi sen rekan ohitse vähän reippaammin. Nythän on tilanne se, että hyvin usein se ensimmäinen ujo kuski kuka ensimmäisen ehtii ohittamaan sitä rajoitinta vasten ajavaa yhdistelmää tai karavaanaria saa tukittua sen koko ohituskaistan sillä kilometriohituksellaan, ettei vain mene yli rajoituksen ja kukaan muu ei pääse ohitse. Vähän reippaammalla vauhdilla taas ehtii pitkä letka autoja siitä ohittamaan.
 
Ammattikuskit ei näytä nykyään tietävän ajamisesta mitään. Mikä siinäkin on, että kun 1-2km/h nopeammin kulkeva raskas ajoneuvo alkaa ohittaa sitä hitaampaa, niin se hitaammin ajava ei esimerkiksi voi höllätä jalkaa kaasulta ohituksen ajaksi, jotta ohitus sujuisi nopeammin? Siinä ei hävitä matka-aikaa kuin sekunteja mutta tehtäsiin muu liikenne sujuvammaksi. Noilla kun jo muutenkin on kova halu ajaa sitä rajoittimen maksimia, joka on laissa kiellettyä ylinopeutta. Jos ajaisivat sitä rajoituksen maksimia, joka on kaikille sama niin noiden ei tarvitsisi koskaan edes toisiaan ohitella...
Harvassa on nykyisin oikeat ammattikuskit, koskee myös takseja.
Nykyisin tulee varottua takseja ja busseja enemmän kuin autokoulun opetusautoja. Vilkut ei yleensä toimi, tilannenopeudet ovat monesti järjettömiä olosuhteisiin nähden, ryhmittyminen liikennetilanteissa ala-arvoista ja myöskään liikennemerkkien lukeminen, saati niiden ymmärtäminen ei taida olla monen "ammatti"kuskin vahvuuksia?
On siellä seassa myös oikeita ratinpyörittäjiä, mutta harmillisesti valtaosa pilaa hyvienkin kuskien maineen...
 
Hyvät kuskit taitaa pääsääntöisesti olla tilausajoissa ja vastaavissa. Jonkin verran pitkän matkan busseissakin myös.

Mitä muuhun ajotaitoon tulee, niin moni tuntuu rinnastavan sen ylinopeuteen. Kun muutamasta ympyrästä taas tänään ajelin niin ennen ympyrää ollaan kontissa kiinni, jäädään reilusti ympyrässä ja taas 500m päästä ollaan kontissa kiinni (koko matkan ajanut itse suurinta sallittua). Ei itseäni sinänsä haittaa, mutta pakkoko siihen konttiin kiinni pitää sitten taas ajaa.
 
Nykyisin noita kiertoliittymiä on tehty melko moneen risteykseeen ja ajatus on ihan hyvä, vielä kun ihmiset osaisivat ajaa niissä.
Yleisin ongelma (myös näissä) liittyy vilkun käyttöön, moni ei osaa tai uskalla ilmaista aikeitaan ympyrässä ja tällä blokataan tehokkaasti muiden liittyminen ja aiheutetaan ruuhkia.
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä, tuolla pelaa hyvin aikaa sille aralle kuskille joka ei uskalla tulla liittymään... Toki vastuu on aina liittyjällä ja välillä joku ajaa ympyrässä vilkuttaen jatkuvasti mihin sattuu (uudet model3 hyvin esillä tässä).
 
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä
Juuri näin, itse jos meinaan mennä heti ekasta oikealle niin laitan vilkun päälle jo todella hyvissä ajoin, kuten risteyksessäkin.
 
Vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa suuntamerkki päälle jo ennen kiertoliittymään tuloa jos aikoo poistua ensimmäisestä liittymästä, tuolla pelaa hyvin aikaa sille aralle kuskille joka ei uskalla tulla liittymään...
Kaikki eivät ole niitä arkoja ja silloin havaitsee miten joidenkin on kiertoliittymässäkin pakko vähän kiihdyttää niin ettei ainakaan siihen heidän eteensä sujuvasti pääse. Ja sitten vielä tööttäillään jos siltikin ehti ihan hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 345
Viestejä
4 865 865
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom