Jos kiihdytyskaistalta lähestyy ajoneuvo, joka tunkee väistämisvelvollisuudestaan huolimatta moottoritielle, Katajisto kehottaa pysymään oikealla kaistalla ja jarruttamaan hillitysti. Kaistaa ei pidä vaihtaa vasemmalle.
”Painaisin hillitysti jarrua, jos ei ole varmuutta, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään. Jarruttaminen on ensisijainen vaihtoehto.”
Tässähän on jo tapahtunut yksi virhe, jos ei ole tiedossa mitä ympärillä tapahtuu. Silloin ei tietenkään kannata vaihtaa kaistaa minkään asian takia. Mutta mun mielestä myös toi neuvo lähteä jarruttamaan on tosi kyseenalaista, sillä liittyjän näkökulmasta ihan kaikki muutokset nopeudessa tekee liittymisestä huomattavasti vaikeampaa.
Samaa mieltä, mutta poimitaan se jutun alustus
Havaitset, että jonkin matkan päässä oikealla puolella kulkevalta kiihdytyskaistalta auto on liittymässä moottoritielle. Väistätkö moottoritielle liittyvää autoa vasemmalle kaistalle?
Jos jonkinmatkan päässä tarkoittaa nyt sitä sataametriä, kun lähetystytään sitä kiihdytyskaistan alku, jos näyttää siltä että liittyjä tarvitsee tilaa , jotain pitäisi tehdä, niin kyvyt höllääminen ei olekkaan niin huono vaihtoehto, varsinkin jos takana tulee joku kontissa. siinä saa sitten aikaa havainnoida muuta liikennettä, ja vaikkaa ohittaa, muutama sekka vilkkua jne.
Jos taasen ollaan itse töpätty ollaan toisen kontissa, niin jollain se moka pitää paikata, jos aikaa niin ottaa se turvaväli, ja aloittaa sen edellä olevan ohitus jos se turvallisesti onnistuu, siihen kuitekin pitää varata aikaa.
Jos ollaan motarilla possujunassa jo kihdytyskaistan kohdalla niin sitten on paha paikka, tila pitäisi jotenkin järkätä.
Mutta linkin videosta kuvakaappaus.

Vasen auto juuri vaihtanut kaistaa, mikä tosiaan tuolle oikean tummale autolla aiheuttaa hämmennystä, mahdollisesti katoaa peilistä jne. Ja kaistaa vaihtanut auto teki kaistan vaihdon aivan turhaan, tumma auto ilmeisesti oli katsonut paikan sen takiaa.
Tuossa sitten oiken valkoinen auto töpeksii pahiten, tulee toisen kontissa, mikä ehkä se mikä sai vasemmanpuoleisen tekemään sen kaistan vaihdon
Kaistan vaihtakan puolustukseksi ehkä sekin että sen perässä tuli toinen auto niukalla turvavälillä, oli voinut ajatella että tuo ono tuuppaa siihen väliin.

Valkoinen auto vaihto sitten tuo peräkärry auton eteen, vaikeutti omalta osaltaan lisää oikealla edessä menevän tilannetta.
Valkoinen auto ei tehnyt tilaa, vaan kiihdytti(?) vasemmalle kaistalle, ja jälleen lisää vaikeutti sen harmaan auton tilanteen arviointia.

Seuraavassa tilanteessa jälleen valkoinen auto, joka ajoi alimittaisella turvavälill punaiseen nähden, ja periaatteessa olisi voinut havaita hyvissä ajoin että rampilta tulee kahden auton jono, joten se päätti sitten paikata mokaansa vaihtamalla kaistaa, tuossa olisi voinut myös hiljentää ajoissa.
Jälkimmäisessä voi myös olla kyse siitä että oli jättänyt ohittamisen liianmyöhäiseksi, eli jos oli saavuttanut punaisen auton ja päättänyt sen ohittaa, mutta vähän jäi kaistanvaihto myöhäiseksi. Jos ohitus oli muuten asiallisesti aloitettu, niin vaaraa ei niinkään, harmaa liittyvä auto nyt vain hämmentyy että mihin se valkoinen auto katosi peileistä.
Viimeinen muuttuisi vaaraliseksi, jos liittyjä oliskin ensimmäisen tapauksen kaltainen "dynaaminen" kahden kaistan vaihtaja.
Eli tilanteet voi muuttua erittäin vaaralliseksi vaikka se oma kaistan vaihto olisi harkittuturvalliseksi tuollaisessa kohtaa.
Edit:
Kuvakaappauksein
lähde
Myönnän että väistän oikealle j .. Muuten pyrin olemaan väistämättä oikealle ..
Taidat tarkoittaa vasemmalle
