- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 22 782
Älä aja konttiin, niin ei tarvi peruutella, ja jos jono seisoo niin se viis sekkaa ei ole metreissä kovin paljoa, ....Eli joudut ajamaan pakilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Älä aja konttiin, niin ei tarvi peruutella, ja jos jono seisoo niin se viis sekkaa ei ole metreissä kovin paljoa, ....Eli joudut ajamaan pakilla
Ihan eteenpäin muun liikenteen vauhtia, mutta näkyvyyden avulla välttää tukkonaiset kaistat ja sen puoleen etenee vähän keskimääräistä nopeammin.Eli joudut ajamaan pakilla
Liian lyhyet turvavälit. Annoin ChatGPT:n koota kymmeneltä vuodelta onnettomuuksia tuolta pätkältä. Silmämääräisesti arvioituna tuossa ei kyllä voi olla kaikki, ja siitä puuttuu ainakin uusimmat. Esim. viimeisen kuukauden aikana siellä on kolissut kolme kertaa. Mutta suuntaa antava se on.@qtba mihin he syyllistyvät siellä?
Yllättävän vähän,Siis olisin uskonut että viikottain kolisee., onko muita joilla autoradiossa on liikenne tiedotteet, niin fiilis arviolla puolet tapaukista on PK seudun isoilta väyliltä ja Tampereen ohitusteitä.Liian lyhyet turvavälit. Annoin ChatGPT:n koota kymmeneltä vuodelta onnettomuuksia tuolta pätkältä. Silmämääräisesti arvioituna tuossa ei kyllä voi olla kaikki, ja siitä puuttuu ainakin uusimmat. Esim. viimeisen kuukauden aikana siellä on kolissut kolme kertaa. Mutta suuntaa antava se on.
ChatGPTn tutkimusmoodi ei ole ihan paras tuollaisessa. Varmasti jäi monta pienempää uutista pois.Yllättävän vähän,Siis olisin uskonut että viikottain kolisee., onko muita joilla autoradiossa on liikenne tiedotteet, niin fiilis arviolla puolet tapaukista on PK seudun isoilta väyliltä ja Tampereen ohitusteitä.
Loput sitten ympäri suomea, lähinnä jotain tuulimylly kuljetuksia, lossia ja tunneli huoltoja. ja satunnaisia raskaan kaluston nostotöitä.
Talvella lapissa sitte joku Espoolainen kajauttanut toista päin.
Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?5s on 60km/h nopeudella jo 80 metriä. 80km/h 110 metriä jos niin lujaa edes sattuu pääsemään.
Jos meinaat että pystyt pks työmatkaliikenteessä pitämään tuollaista etäisyyttä niin show me the way sensei. Oulun motarilla sen voin uskoa näkemättäkin.
Hinauksessa.Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?
Jos ajaa esim. bemarilla tai volvolla (tai pakulla).Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?
Aikaan tuota jostain suunnalta kommetoitu niin että valvonta on vaikeaa, ja poliisit välttää sellaista mistä sitten riidellään.
Automaatti valvonta tuohon pitäisi saada, jos vetää kahden ylinopeus valvonta pisteen läpi alle niin lappua perään, ja jos ei laki taivu niin taivuttaa se sellaiseks että menee sillä millä pienemmän ylinopeudet mistä pienempi jumppa. Jos vielä ylinopeutta pikkusenin, niin molemmista.
....
Eli käytännössä tuon mukaan motarilla täytyisi ajaa pakilla jotta tuo 2 sekuntia täyttyy. Jatkuvasti porukkaa tulee eteen jos pitää sopivan etäisyyden. Oma nopeus lähestyy nollaa. Keskellä yötä tietenkin on tilaa, mutta itse en ole yötöissä eikä useimmat muut.
Mikä sitten on se maksimi? Riippunee autostakn tietty.Hauska juttu, että suuri osa adaptiivisista vakkareista on tuolla kriteerillä käyttökelvottomia. Suurimmallakaan etäisyys/aika -asetuksella ei päästä 4 sekuntiin.
Ainakin Vagin adaptiivinen maksimiasetuksella jättää aika hemmetin pitkän välin ja himmailee kyllä erittäin tehokkaasti. Mazdan adaptiivinen taas puolestaan on omaan makuun pisimmällä asetuksella liian lähelle menevä motarilla.Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
Kameroihin jarruttelu nousisi toiseen potenssiin. Yksi jarruttaa kameran kohdalla, seuraava jarruttaa enemmän kasvattaakseen turvaväliä jne.Riittäisikö tähän sellanen että vanhoin pönttöihin toinen kamera joka tallentaisi tilanteen ennen mitauspistettä. ja uusiin , sama homma, jos ei sitä vielä tee. No samalla myös toiseen suuntaan. Eli jos mittauspisteellä taajaman ulkopuolelle alle kaksi sekunttia, niin lappua, siellä käsittely keskuksessa sitten vilasta on edeltänyt jotain poikkeavaa. Mutta jos mittaus pisteellä mennään satasen alueella kahdeksaa kymppiä, ja toinen on alle kahden sekunnin päässä, niin onhan se perässätulia mokannut.
On joitain tuoreempia malleja joiden tutkat mittaa riittävästi yli 100 metriä ja vakarissa toiminnallisuutta. Joihinkin saksalaisiin ymmärtääkseni päivityksissä paranneltu. Tyypillisesti se käyttöliittymä on mitä on, eli ilmeisesti haravassa on selkeää asetusta sekuntti asteikolla, saati että voisit vähän muokata, tavoite, vaihteluvälin ja eri nopeuskuokat.Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
Eipä ole tullut sellaista aktiivista vakkaria vastaan joka pitäisi tuollaista suositeltavaa minimiväliä edes.Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
Eli parantaisi tilannetta.Kameroihin jarruttelu nousisi toiseen potenssiin. Yksi jarruttaa kameran kohdalla, seuraava jarruttaa enemmän kasvattaakseen turvaväliä jne.
Miten? Miten jarruttelu parantaisi tilannetta?Eli parantaisi tilannetta.
Selvästi perässätulia havainnut ajovirheensä ja korjaa mokansa.Miten? Miten jarruttelu parantaisi tilannetta?
Eli siis sun ajatusmaailmassa kameraan jarruttaminen on ok, mutta perässätulijan turvavälin lyhentyminen tästä jarruttamisesta johtuen on se paha asia?
Mä näkisin, että se kameraan jarruttaminen on sakotettavaa ja jos siitä johtuen turvaväli hetkellisesti lyhenee niin se on sitten niin.
Jos satasen alueella ajetaan satasta ja kameran kohdalla ensimmäinen jarruttaa kahdeksaankymppiin joka on 20km/h alle nopeusrajoituksen, niin siinä vaiheessa ensimmäinen voi käydä palauttamassa ajokorttinsa poliisille eikä todellakaan se turvavälin hetkellinen lyhentyminen ole muiden ongelma.
Aivan käsittämätön ajatusmaailma.
no tuota harrastaa yllättävän monikin, ihan vaan varmuuden vuoksi pudotetaan 80 kameran nähdessä kun ei voi olla varmajos se rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta, parhaat sankarit tiputtaa 60 km/h alle. Harvassahan noita 100 km/h alueella olevia kameroita on, yleensähän ne kamerat tulee just rajoituksen muuttumisen jälkeenJos satasen alueella ajetaan satasta ja kameran kohdalla ensimmäinen jarruttaa kahdeksaankymppiin joka on 20km/h alle nopeusrajoituksen, niin siinä vaiheessa ensimmäinen voi käydä palauttamassa ajokorttinsa poliisille eikä todellakaan se turvavälin hetkellinen lyhentyminen ole muiden ongelma.
Aivan käsittämätön ajatusmaailma.
Eli 20km/h erolla väli lyhenee viiden ja puolen metrin sekuntti vauhdilla, kahdeksan kympin nopeudella edetään reilu 22 metriä sekunnissa, seitsemässä sekunnissa väli perässä tulian hiljentämättä kuttistuu noin 40 metriä. Se turvaväli ei siinä ole vielä tippunut neljään sekunttiin, rangaistus tulukkoonkin on matkaa reilusti.No tuo oli räikeä luvuilla tehty esimerkki, että edes tuossa perässä tulia ei joudu jarrutteleen, jos turvavälit kunnossa.
..
no tuota harrastaa yllättävän monikin, ihan vaan varmuuden vuoksi pudotetaan 80 kameran nähdessä kun ei voi olla varmajos se rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta, parhaat sankarit tiputtaa 60 km/h alle. Harvassahan noita 100 km/h alueella olevia kameroita on, yleensähän ne kamerat tulee just rajoituksen muuttumisen jälkeen
Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?
Miksi kameroihin pitää jarruttaa jos ajaa rajoituksen mukaan?Kameroihin jarruttelu nousisi toiseen potenssiin. Yksi jarruttaa kameran kohdalla, seuraava jarruttaa enemmän kasvattaakseen turvaväliä jne.
Muutama sekunti ei ole sataa metriä kaupunkialueella.Laitapa videota malliesimerkistä kun ajelet pks ruuhkaliikenteessä ja pidät sen 100 metriä väliä edellä menevään. Sitä ei lasketa että ajat pellon puolella tai parkkipaikalla. Kulkusuunta pitää olla eteenpäin, ei pakilla.
Kannata sitä rajoitusmerkki riittävän lähelle, monestihan se rajoitus on ilmaista lähellä, mutta tosiaan nämä missä ajateltu kilometri jos toinenkin ilman merkkiä alueella missä ne vaihtelee, saati sitten joku aluerajoitus missä tikkaria ei välttämättä edes samalla tiellä (taajamat lähinnä)Tuohon saattaisi auttaa, että kameran kanssa samassa tolpassa olisi aina myös ropeusrajoituksen osoittava kyltti. Joillakin muuttuvan rajoituksen alueilla se voisi olla haastavampi toteuttaa, mutta toisaalta kun siinä kameratolpassa on jo sähköt niin samaan syssyyn luulisi digitaalisen rajoituskyltinkin mahtuvan.
Ilmeisesti vanjoa pönttöjä , onkohan niissä koska viimeksi ollut kamat sisällä. Mutta tomiihan ne jos vauhdit hiljenee.... edes hetkeksi.Turku-tampere tiellä taitaa olla pari tolppaa jotka saavat haitariliikenettä aikaan. Toinen on keskellä suoraa satasen alueella ja toinen mäen alla kohdassa jossa ennen oli tullut 80 rajoitus mutta kyltti on sittemmin poistettu.
Kiinteiden lisäksi on liikkuvaa valvontaa, vai pitäisi kutsua siirtyvää valtontaa.Noista tolpista paljon iloa nopeutta rajoittamaan ole kun ne näkyvät kartoissa ja ihmiset vaan kameran kohdalla hiljentävät. Sitten taas mennään vaikka kuinka lujaa. Uudet kamerat ilmeisesti kuvaavat jo kauempaa. Kaipaan lisää tutkamiehiä tien varteen tai siviiliautoihin.
"Uudet sini-musta-valkoiset kapeat nopeusvalvontakamerat poikkeavat tekniikaltaan lähes täysin verrattuna vanhoihin kameroihin. Vanhat kamerat mittasivat nopeuden asfaltin alle asennetun silmukan avulla. Uudet käyttävät tracking radar -tutkatekniikkaa, joka seuraa ajoneuvon aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan näkökentässä. Ylinopeudesta kamera räpsäyttää kuvan ja lähettää sen langattomasti Poliisin liikenneturvakeskukseen."Noista tolpista paljon iloa nopeutta rajoittamaan ole kun ne näkyvät kartoissa ja ihmiset vaan kameran kohdalla hiljentävät. Sitten taas mennään vaikka kuinka lujaa. Uudet kamerat ilmeisesti kuvaavat jo kauempaa. Kaipaan lisää tutkamiehiä tien varteen tai siviiliautoihin.
Olisko kuitenkin 50, jos suojateitäkin. Mielikuva jos jossainon ollut 60km/h rajoitus ja suojatia, niin rajoitukset pudetettu viiteenkymppiin tai alle. Lähinnä sen takia säädökset että se tilanne nopeus ei kaikilta oikein suju....Tattarisuolla, missä jalankulkijoille ei edes valoja suojatiellä, on 60 km/h.
Mielestäni monissa paikoin alkaa olla liian alhainen rajoitus.
Kuten muutkin täällä ovat sanoneet: kokeile itse. Saatat yllättyä.Laitapa videota malliesimerkistä kun ajelet pks ruuhkaliikenteessä ja pidät sen 100 metriä väliä edellä menevään. Sitä ei lasketa että ajat pellon puolella tai parkkipaikalla. Kulkusuunta pitää olla eteenpäin, ei pakilla.
Mitäs pelleilyä toi nyt on? Ajelen Pakulla lähinnä kehä kolmosen sisäpuolisella alueella tai noita motareita pitkin, tullut ajeltua enemmän tai vähemmän vakituisesti vuodesta 2002 alkaen. Ruuhkaliikenteestä tosin sen verran, että siihen en pahimpiin aikoihin (ja paikkoihin) tunge jos ei ole aivan pakko. Mutta esim toissapäivänä ajoin klo 8.00 alkaen kehä ykkösen idästä länteen, ja ihan kivasti soljui liikenne. Ja ihan rauhassa sain vasenta kaistaa körötellä Lepuskiin saakka.Laitapa videota malliesimerkistä kun ajelet pks ruuhkaliikenteessä ja pidät sen 100 metriä väliä edellä menevään. Sitä ei lasketa että ajat pellon puolella tai parkkipaikalla. Kulkusuunta pitää olla eteenpäin, ei pakilla.
Joillain kuskeilla vaan ei ole kaikki polkimet kabiinissa.Mitäs pelleilyä toi nyt on? Ajelen Pakulla lähinnä kehä kolmosen sisäpuolisella alueella tai noita motareita pitkin, tullut ajeltua enemmän tai vähemmän vakituisesti vuodesta 2002 alkaen. Ruuhkaliikenteestä tosin sen verran, että siihen en pahimpiin aikoihin (ja paikkoihin) tunge jos ei ole aivan pakko. Mutta esim toissapäivänä ajoin klo 8.00 alkaen kehä ykkösen idästä länteen, ja ihan kivasti soljui liikenne. Ja ihan rauhassa sain vasenta kaistaa körötellä Lepuskiin saakka.
Ei ole vielä tullut vastaan tilannetta missä minun olisi ihan pakko nuoleskella edellä menevän takapuskuria. Mut ehkä kaikissa autoissa ei sit ole kolmea tai edes kahta poljinta siellä ohjaamossa.
Itsellä oli viimeks perjantaina tuollainen perskärpäskokemus. Motarin liikenne jonoutui tietyöalueen kohdalla molemmilta kaistoilta, eikä se siitä sitten enää täysin purkautunutkaan. Ihan reipasta vauhtia ajeltiin kuitenkin siistissä letkassa kahden kaistan täydeltä, mutta ison katumaasturi-Audin olisi väen vängällä pitänyt päästä ohi koska oli takuulla kiire saunaan tai johonkin.Totta kai sieltä liityntärampeilta porukkaa tulee, mutta jos on turvavälit kunnossa (esim. se 4–5 sekuntia), niin eipähän kenenkään tarvitse mihinkään hiiren kokoiseen rakoon änkeä, ja on sitäkin mutkattomampaa jalkaa nostaen palata turvaväliin. Testasin tänään Länsiväylällä oman ranskattareni turvavälin pisimmällä säädöllä, kun siitäkin oli ollut täällä puhetta, ja se oli arviolta ehkä nipinnapin neljä sekuntia, mikä tuntuu vähän vajaalta.
Huono puoli riittävässä turvavälissä on se, että toisinaan taakse sattuu sellainen kuski, jonka tulkinnan mukaan minä hidastan hänen matkantekoaan pitämällä turvaväliä seuraavaan. Tässä kesällä sattui sellainenkin, että takana oleva äityi heilumaan levottomasti takanani ja tööttäilemään useita kertoja töötti ihan pohjassa. Ei jostain syystä autoni perän takaa kai huomannut, että edessäni oli silmänkantamattomiin muita autoja.
Ja vaikka siellä Audin ratissa olisikin joku aivokirurgi menossa leikkaamaan, niin eihän se vaan ruuhkassa oikeasti välillä auta vaikka miten heiluisi ja huitoisi. Sitä paitsi sellaisen koulutuksen ja kokemuksen turvin luulisi, että paineensietokyky on nimenomaan sitä luokkaa, että ymmärtää tuollaisen päälle.Itsellä oli viimeks perjantaina tuollainen perskärpäskokemus. Motarin liikenne jonoutui tietyöalueen kohdalla molemmilta kaistoilta, eikä se siitä sitten enää täysin purkautunutkaan. Ihan reipasta vauhtia ajeltiin kuitenkin siistissä letkassa kahden kaistan täydeltä, mutta ison katumaasturi-Audin olisi väen vängällä pitänyt päästä ohi koska oli takuulla kiire saunaan tai johonkin.
Älkää kertoko kenellekään! Mutta näin meidän kesken. Tehokkain tapa olisi keksiä uusi lakisääteinen anturi joka mittaa nopeutta ja turvavälejä, ja antaa automaattisesti sakot. Tätä varten kuskin tarvitsee myös tunnistautua liikkeelle lähdettäessä. Kyllä parantuisi turvallisuus mutta .... jostakin syystä tämä mainio järjestelmä ei silti aiheuta innostumisen tunnetta sisimmässäni.Keskinopeusvalvonta kehiin, problem solved. Taisi olla laki esteenä sille tällä hetkellä, mutta niitähän saa muuttaa.
Mun havaintojen mukaan tämä on hyvin yleistä. Perskärpänen tarttuu hiillostamaan ja koettaa työntää mulle lisää vauhtia kun ei idiootilla kerta kaikkiaan raksuta, että liikenne edessäni etenee ihan samaa vauhtia, en vaan roiku edellä menevän perseessä.Huono puoli riittävässä turvavälissä on se, että toisinaan taakse sattuu sellainen kuski, jonka tulkinnan mukaan minä hidastan hänen matkantekoaan pitämällä turvaväliä seuraavaan.
Kyllä tuo ainakin Oulussa päin on ihan normaalia. Kuusamontie on hyvin tyypillinen jos pidät itse 85 mittarissa (80 alue) niin rekka tulee rajoittimeen hakaten perään parin metrin päähän ja niiailee jarruttaen. Olen ajatellut että kyllä ammattikuski tietää miten ajetaan.Tänään ajeli rekka perässä ainakin kilometrin valehtelematta jopa metrin päässä kehä 1 leppävaaran tunnelissa (60 km/h), itsellä mittarissa 65-70.
Ei auttanut hätävilkun väläyttely eikä hetkellinen jarrutus. Onneksi tällainen on todella harvinaista. Mutta kyllä v*tutti.
Ammattikuskit ei näytä nykyään tietävän ajamisesta mitään. Mikä siinäkin on, että kun 1-2km/h nopeammin kulkeva raskas ajoneuvo alkaa ohittaa sitä hitaampaa, niin se hitaammin ajava ei esimerkiksi voi höllätä jalkaa kaasulta ohituksen ajaksi, jotta ohitus sujuisi nopeammin? Siinä ei hävitä matka-aikaa kuin sekunteja mutta tehtäsiin muu liikenne sujuvammaksi. Noilla kun jo muutenkin on kova halu ajaa sitä rajoittimen maksimia, joka on laissa kiellettyä ylinopeutta. Jos ajaisivat sitä rajoituksen maksimia, joka on kaikille sama niin noiden ei tarvitsisi koskaan edes toisiaan ohitella...Kyllä tuo ainakin Oulussa päin on ihan normaalia. Kuusamontie on hyvin tyypillinen jos pidät itse 85 mittarissa (80 alue) niin rekka tulee rajoittimeen hakaten perään parin metrin päähän ja niiailee jarruttaen. Olen ajatellut että kyllä ammattikuski tietää miten ajetaan.