Ajotavat ja liikennesäännöt

Googlemaps
Saanko ajaa tuosta suoraan oikeanpuoleisinta kaistaa kun käännyn heti risteyksen jälkeen tuonne sofianlehdonkadulle? Monet tuosta ajaa noin minä mukaanlukien joka tuntuisi kaiken loogisimmilta ja turvallisimmilta ratkaisulta. Tulkitsisin kuitenkin että liikennemerkkien mukaan ajettuna pitäisi vaihtaa kaistaa heti tuon risteyksen jälkeen jos haluaa Sofianlehdonkadulle. Tilaahan tuossa suorittaa kaistanvaihto ei ole kuin muutama metri eli käytännössä joutuu kääntymään oikealle yhden kaistan yli joka ei kovin fiksulta tunnu sekään. Olenko tulkinnut merkit oikein?

Ei kai noissa liikennemerkeissä ole tulkinnanvaraa eli ei saa. Muutama metri, et kai sä tuonne sporakiskoille mene? Kääntyvien kaistaa suoraan ajamalla aiheuttaa hankaluuksia niille jotka ajavat sääntöjen mukaan ja silloin se kaistanvaihto ei tosiaankaan onnistu kun oikealla puolella onkin auto mitä ei pitäisi siinä olla... Tosin jos muut näin tekee joka tapauksessa niin hankalaksi menee :)
 
Ei kai noissa liikennemerkeissä ole tulkinnanvaraa eli ei saa. Muutama metri, et kai sä tuonne sporakiskoille mene?
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.
 
Ei suinkaan, jos käytetään niitä keinoja joita nykyään on jo pitkään ollut käytettävissä mutta alihyödynnettyinä: muuttuvat nopeusrajoitukset niillä osuuksilla, joilla se katsotaan tarpeelliseksi.

Samalla laitetaan ne muuttuvat rajoitukset toimimaan kunnolla eikä kuten tähän saakka lähinnä satunnaisesti.

Se on erittäin hyväksyttävä hinta paremmasta liikenteestä.

Matalia nopeusrajoituksia pitää aina perustella jollain todella vahvalla argumentilla kuten turvallisuudella. Joku ideologinen hinku pakottaa säästötalkoisiin nekin joilla on varaa elää normaalisti ei ole legitiimi perustelu.

Tuskin. Ainakin jos toimitaan ensimmäisen kohdan mukaisesti.
Jos rajoitukset menisikin dynaamisesti tilanteen mukaan niin sehän olisi ihan ok. Ruuhkassa motarilla 60, muuten vaikka 200 jos lähimpään muuhun autoon olisi pari kilometriä. Mutta heti kun turvaväli olisi luokkaa 10 sekuntia niin rajoitus olisi enää sen 120 hyvällä kelillä ja näkyvyydellä. Nopeuserorajoitus voitaisiin myös ottaa voimaan, vaikka 20 km/h nopeusero olisi maksimi sallittu kun mennään toistakaistaa pitkin toisesta autosta ohi. Lisää nopeutta ilman lisäriskejä muille paitsi kuskille itselleen kävisi hyvin.
 
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.

Aivan. Itse tulkitsen tuossa että nuo katkoviivat indikoi kaistanvaihdon olevan mahdollista, talvellahan ne eivät toki näy mutta kuitenkin. Pienempi paha se on kuin ajosuuntien noudattamatta jättäminen.
 
Googlemaps
Saanko ajaa tuosta suoraan oikeanpuoleisinta kaistaa kun käännyn heti risteyksen jälkeen tuonne sofianlehdonkadulle? Monet tuosta ajaa noin minä mukaanlukien joka tuntuisi kaiken loogisimmilta ja turvallisimmilta ratkaisulta. Tulkitsisin kuitenkin että liikennemerkkien mukaan ajettuna pitäisi vaihtaa kaistaa heti tuon risteyksen jälkeen jos haluaa Sofianlehdonkadulle. Tilaahan tuossa suorittaa kaistanvaihto ei ole kuin muutama metri eli käytännössä joutuu kääntymään oikealle yhden kaistan yli joka ei kovin fiksulta tunnu sekään. Olenko tulkinnut merkit oikein?
Nuo on opasteita kaistojen päällä, ei määräysmerkkejä. Jos mietit niin saako tuosta lähteä vasenta kaistaa kääntymään vasemmalle Tuusulaan päin vain lentokoneella?
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.
Näytäpä huvikseen sääntö joka kieltää nuo kaistanvaihdot nykylaissa ;) Poikkeuskäännös oli sallittu aiemminkin ja nykylaista jätettiin pois risteyksenjättösääntö.
 
Nuo on opasteita kaistojen päällä, ei määräysmerkkejä. Jos mietit niin saako tuosta lähteä vasenta kaistaa kääntymään vasemmalle Tuusulaan päin vain lentokoneella?

Pitäisiköhän minun lähteä takaisin autokouluun. o_O Mutta mikä järki on "opastaa" linja-autoja ja takseja ajamaan suoraan ja muita vain kääntymään oikealle? Maahan onkin sitten maalattu suoraan ja oikealle -nuolet ilman lisämerkintöjä.
 
Pitäisiköhän minun lähteä takaisin autokouluun. o_O Mutta mikä järki on "opastaa" linja-autoja ja takseja ajamaan suoraan ja muita vain kääntymään oikealle? Maahan onkin sitten maalattu suoraan ja oikealle -nuolet ilman lisämerkintöjä.

Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.
 
Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.

Mietin siltä kantilta, jos nuo kaikki neliskanttiset kyltit olisivat vain opasteita eivätkä määrääviä. Kun tosiaan viralliset pakollisen ajosuunnan merkithän ovat pyöreitä sinisiä...
 
Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.
Pakita vähän mapsissa. Huomaat, että bussikaista on päättynyt.

Ajokaistanuolet ovat määrääviä kuten pyöreät "pakollinen ajosuunta"-merkit. Opasteet eivät.
 
Mietin siltä kantilta, jos nuo kaikki neliskanttiset kyltit olisivat vain opasteita eivätkä määrääviä. Kun tosiaan viralliset pakollisen ajosuunnan merkithän ovat pyöreitä sinisiä...
Viralliset bussikaistan merkit näkyvät siellä kaistalla aiemmin.

Ja ehtivät toki määrätä muutaman metrin päästä kaistan päättyneeksi. Tästä jälkimmäisten merkkien logiikasta en kyllä osaa arvata yhtään mitään. Ja miksi lisäkilpi päättymisen yhteydessä?
 
Pakita vähän mapsissa. Huomaat, että bussikaista on päättynyt.

Ajokaistanuolet ovat määrääviä kuten pyöreät "pakollinen ajosuunta"-merkit. Opasteet eivät.

Erikoinen lisäkilpi tuossa bussikaista päättyy merkissä.
1704999504498.png


Miten tämä pitäisi tulkita? Bussikaista päättyy kuorma- ja pakettiautoille listattuina kellonaikoina? Henkilöutoille bussikaista jatkuu edelleen?
 
Viralliset bussikaistan merkit näkyvät siellä kaistalla aiemmin.

Ja ehtivät toki määrätä muutaman metrin päästä kaistan päättyneeksi. Tästä jälkimmäisten merkkien logiikasta en kyllä osaa arvata yhtään mitään. Ja miksi lisäkilpi päättymisen yhteydessä?

Saman juuri huomasin itsekin, bussikaista päättyy lisäkilven kera :D Ei tee muidenkaan merkkien tulkintaa yhtään helpommaksi.
 
Ei näitä kyllä aina merkitä oikein. Tässä pyritään sallimaan busseille vasemmalle kääntyminen oikeanpuoleiselta kaistalta. Onko sitten merkkibudjetti vai osaaminen loppunut kesken.


(Toki käytännössä bussit saa ajella ton opasteen mukaan, eikä se ketään haittaa.)
 
Erikoinen lisäkilpi tuossa bussikaista päättyy merkissä.
1704999504498.png


Miten tämä pitäisi tulkita? Bussikaista päättyy kuorma- ja pakettiautoille listattuina kellonaikoina? Henkilöutoille bussikaista jatkuu edelleen?
Eiköhän tuossa ole ajatusvirhe, joko muuten vaan tai mahdollisen merkkien muutoksen takia. Normaalin linja-autokaistan merkin lisäkilpenähän tuo on täysin johdonmukainen, eli sallitaan raskaamman liikenteen käyttää oikeanpuolimmaista kaistaa silloin kun ei ole arkiaamun tai -iltapäivän bussimayhemit päällä. Jos tuota yläpuolista merkkiä vaihtaessa on vaihdettu vain itse merkki ja jätetty lisäkilpi turhakkeeksi.

Ymmärrykseni mukaan "linja-autokaista päättyy"-merkin merkitys ei millään lisäkilvellä voi. Se dösäkaista päättyy kuin vittu vattaan sen merkin kohdalla vaikka jatkoselityksenä olisi mitä tahansa jaaritusta ja mainoksia. Kuitenkin ajoratamerkintöinä näkyy sen jälkeen "bus", mistä voisin olettaa bussikaistan jatkuneen aiemmin pidemmälle.
 
Saa poistaa jos ei kuulu tähän ketjuun ja osoittaa tälle oikean ketjun, mutta:

Miten Albertinkadulla (tai muulla suht' leveäkaistaisella yksisuuntaisella kadulla) kuuluu ajaa? Keskiviivaahan ei ole ja autoja on pysäköity vaihtelevasti, myös pyöräkaista.
Olen sitä ajanut tässä kymmeniä kertoja viimeisen muutaman kuukauden aikana, enkä vieläkään ole kovin varma kaikista säännöistä.

Jos ajotila kapenee esim. edessä olevien pysäköityjen autojen takia, ja kadulla ajaa rinnakkain kaksi autoa, ilmeisesti oikealla olevalla on etuajo-oikeus?

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).

Entä jos edellä ajava ryhmittyy väärin eli on vaikka keskellä tietä kääntymässä vasemmalle?
Silloin vaikka suoraan ajava pitkä auto voinee ryhmittyä viereen oikealle; entä jos vasemmalle kääntyvän taakse tulee suoraan ajava auto?
(Muunnos; mitä jos pitkä auto on ensin laittanut vilkun oikealle; vasemmalle kääntyvän auton takana oleva suoraan ajava auto luulee että pitkä auto kääntyy, mutta ajaakin suoraan. Katu kapenee. Vaaratilanne? Kumpi väistää?)

Joku autokoulun opettaja täällä joka osaisi kertoa? :) Tämä on niin monimutkainen juttu josta johtuen en todellakaan pidä Albertinkadulla ajamisesta (enkä muuallakaan keskustassa, tosin!)
Esimerkkikuva:
albertinkatu.jpg



(Hauskasti Googlen kamera-auton kuvassa on seuraavassa risteyksessä kolmekin autoa rinnakkain (Googlen auto oikeanpuolimmaisena, tilaahan olisi, ilman pysäköityjä autoja, vaikka neljälle Piaggio APElle plus pari fillaria :D)
 
Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).
Lähtökohtahan on se, että suoraan ajettaessa ryhmitytään suunnilleen samoin kuin oikealle kääntyessä. Suoraan ajaessa ei tosiaan erityisesti ole käsketty mihinkään ryhmittyä, mutta normaali tila ja oletus on, että ajorataa muutenkin kuin risteyksissä käytetään lähellä sen oikeaa reunaa ellei ole syytä toimia toisin. Näin ollen autokoulussa käytännössä opetetaan ryhmittymään oikeaan reunaan oikeaa käännöstä ja suoraan ajoa varten, vasempaan reunaan(kaksisuuntaisella tiellä oman puolen vasempaan, lähelle keskiviivaa) vasemmalle kääntymistä varten.

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä?
Useimmissa tapauksissa sanoisin että kiitos ei. Monessa kohdassa tällöin tulee mahdottomaksi ryhmittyä kaksi rinnakkain kuten kuuluisi.

Toki on sellaisia paikkoja, joissa oikealle ryhmittyneen vasemmalle puolelle tulee suoraan jatkava joka lähtee laput silmillä liikkeelle, olettaa oikealle ryhmittyneen aikovan kääntyä ilman vilkkua(tai ei ajattele mitään) ja pyrkii kiilaamaan oikein ryhmittyneen päin kapenevaa reunaa, pysäköityjä autoja jne.
 
Lähtökohtahan on se, että suoraan ajettaessa ryhmitytään suunnilleen samoin kuin oikealle kääntyessä. Suoraan ajaessa ei tosiaan erityisesti ole käsketty mihinkään ryhmittyä, mutta normaali tila ja oletus on, että ajorataa muutenkin kuin risteyksissä käytetään lähellä sen oikeaa reunaa ellei ole syytä toimia toisin. Näin ollen autokoulussa käytännössä opetetaan ryhmittymään oikeaan reunaan oikeaa käännöstä ja suoraan ajoa varten, vasempaan reunaan(kaksisuuntaisella tiellä oman puolen vasempaan, lähelle keskiviivaa) vasemmalle kääntymistä varten.


Useimmissa tapauksissa sanoisin että kiitos ei. Monessa kohdassa tällöin tulee mahdottomaksi ryhmittyä kaksi rinnakkain kuten kuuluisi.

Toki on sellaisia paikkoja, joissa oikealle ryhmittyneen vasemmalle puolelle tulee suoraan jatkava joka lähtee laput silmillä liikkeelle, olettaa oikealle ryhmittyneen aikovan kääntyä ilman vilkkua(tai ei ajattele mitään) ja pyrkii kiilaamaan oikein ryhmittyneen päin kapenevaa reunaa, pysäköityjä autoja jne.

Minua kuitenkin "kuumottaa" ajaa rinnakkain toisen auton kanssa kadulla jolla ei ole kaistaviivoja, kun niitä pys. autoja on kuitenkin vaihtelevasti ja käytettävissä oleva leveys (ja tilanteet muutenkin) vaihtelee.
 
Eipä tuolla Albertinkadulla usein rinnakkain ajetakaan paitsi sitten, kun ryhmitytään erikseen joko kääntymään tai jatkamaan suoraan. Ei ole tämän suhteen juurikaan ongelmia ollut. Välillä käy niin, että itse jatkaessa suoraan Bulevardin poikki siinä rinnalla olevalla autolla onkin ollut sama ajatus sen sijaan, että olisi ollut kääntymässä.
 
Autotien ylittää vanha korotettu suojatie, joka kuluneen ajoratamaalauksen (raidoitus, joka keskeltä auki) perusteella hieman muistuttaa pyörätien jatketta, ei kuitenkaan mitään erityistä väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kenelläkään, pelkkä suojatien merkki, onko tätä edelleen käsiteltävä "tavallisena" suojatienä mitä väistämiseen tulee, vai vaikuttaako tuo korotus jotakin asiaan?
 
Autotien ylittää vanha korotettu suojatie, joka kuluneen ajoratamaalauksen (raidoitus, joka keskeltä auki) perusteella hieman muistuttaa pyörätien jatketta, ei kuitenkaan mitään erityistä väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kenelläkään, pelkkä suojatien merkki, onko tätä edelleen käsiteltävä "tavallisena" suojatienä mitä väistämiseen tulee, vai vaikuttaako tuo korotus jotakin asiaan?
Kyllä. Ei vaikuta.

Pyörätien jatke -tiemerkintää ei saisi (enää) olla, jos ei risteävää ajorataa liikennemerkitä väistämisvelvolliseksi.
 
Jos ajotila kapenee esim. edessä olevien pysäköityjen autojen takia, ja kadulla ajaa rinnakkain kaksi autoa, ilmeisesti oikealla olevalla on etuajo-oikeus?

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).

Oikessa reunassa pitää ajaa lain mukaan. Jos ajoneuvo on pysäköity ruutuun, kaista tekee mutkan ja vasenta ajava väistää. Jos ei ole ruutua, oikealla ajava väistää koska on kaistanvaihtaja. Samoin jos katu kapenee niin reunaa ajava on se joka saa mennä ensin. Paitsi jos kysessä on tilapäinen este kuten rakennustyömaa tms. Mutta silloin on useimiten ajojärjestys merkittykin keltaonen pohja, mustat nuolet.
 
Sitten ovat vielä >10cm syvät kaivonkansimontut jotka kovin mielellään koukkaa, purkavat/lastaavat autot, tietyöt, rakennustyömaat, lumikasat, Bulevardin ylityksen mukulakivet ja ratikkakiskot (=kuopat/epätasaisuus) jne... :rolleyes: stressaava katu, mielestäni kaistaviivat olisi parempi ratkaisu
 
Viimeksi muokattu:
Oikessa reunassa pitää ajaa lain mukaan. Jos ajoneuvo on pysäköity ruutuun, kaista tekee mutkan ja vasenta ajava väistää. Jos ei ole ruutua, oikealla ajava väistää koska on kaistanvaihtaja. Samoin jos katu kapenee niin reunaa ajava on se joka saa mennä ensin. Paitsi jos kysessä on tilapäinen este kuten rakennustyömaa tms. Mutta silloin on useimiten ajojärjestys merkittykin keltaonen pohja, mustat nuolet.
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.
 
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.

Pysäköintiruutu ei ole ajorataa, joten ajoradan reuna siirtyy sen ruudun reunaan. Sinänsä ihan looginen ja selkeä sääntö, jos vaan tien osien rakenne on selvä.

Sama juttu myös siinä tapauksessa, jos kyseessä on toispuoleinen hidastuskavennus, joka ei kuulu ajorataan. Tässä yhteydessä on vielä yleisempää että väistämissääntö ei ole hallussa vaan oletetaan että kavennuksen puoleinen ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

Kavennusten osalta suositus on että niiden yhteydessä käytettäisiin aina väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä mutta harvemmin niitä näkee
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on jännä kun tiputetaan maantie nopeuksia ilman mitää syytä. Täälläkin oli ennen 80kmh. sitte 60kmh ja nytte ne sai 50vuoden jälkeen vihdoin kävelytien 2km matkalle toho niin nyt se on 50kmh. Ilman kävelytietä voidaan ajaa kovaa mutta sen kanssa pitää hiljentää. hetkonen
 
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.

Enhän minä niin sanonut. Jos on ruutuun pysäköity, niin sitten kaista tekee mutkan ja toinen väistää. Kuten Harb jo kertoikin.
 
Kavennusten osalta suositus on että niiden yhteydessä käytettäisiin aina väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä mutta harvemmin niitä näkee

Nyt on uusikin merkki joka opastaa vetoketjuajoon. Mutta sitähän ei Suomessa osata. Ite pitää ensin päästä. :-D
 
Sama juttu myös siinä tapauksessa, jos kyseessä on toispuoleinen hidastuskavennus, joka ei kuulu ajorataan. Tässä yhteydessä on vielä yleisempää että väistämissääntö ei ole hallussa vaan oletetaan että kavennuksen puoleinen ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

Muistelen että jostain tähän liittyvästä on ollut keskustelua ja sen osalta ristiriitaista ohjetta, neuvoa , artikkelia. Tosin noista keskusteluista saattaa olla aikaa ja senjälkeen lainsäädäntö selkeytynyt.

Tosin tässä nyt ajattalen puhekielessä jotain kavennusrakenelmaan jonka idea hidastaa vauhteja, mutta jos termi tarkoittaa jotain tiettyä, missä tienreuna selkeästi siirtyy kohti toista. Tulee mieleen myö sumput mistä ei mahdu oikein kahta leveää rinnan
 
Suomessa on jännä kun tiputetaan maantie nopeuksia ilman mitää syytä. Täälläkin oli ennen 80kmh. sitte 60kmh ja nytte ne sai 50vuoden jälkeen vihdoin kävelytien 2km matkalle toho niin nyt se on 50kmh. Ilman kävelytietä voidaan ajaa kovaa mutta sen kanssa pitää hiljentää. hetkonen
Onko sinne tullut uutta asutusta, jos kävelytiekin? Melun takia voidaan pudottaa nopeutta myös.
 
Muistelen että jostain tähän liittyvästä on ollut keskustelua ja sen osalta ristiriitaista ohjetta, neuvoa , artikkelia. Tosin noista keskusteluista saattaa olla aikaa ja senjälkeen lainsäädäntö selkeytynyt.

Tosin tässä nyt ajattalen puhekielessä jotain kavennusrakenelmaan jonka idea hidastaa vauhteja, mutta jos termi tarkoittaa jotain tiettyä, missä tienreuna selkeästi siirtyy kohti toista. Tulee mieleen myö sumput mistä ei mahdu oikein kahta leveää rinnan

Käsittääkseni tilanne on sama kuin ennenkin eli väylävirasto sanoo ( LO 35-2017_Hidasteiden suunnittelu_10.8.2017 ) että Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkillä mutta käytännössä noita liikennemerkkejä harvemman näkyy.

Meillä on kotitiellä kaksi tuollaista yksipuolista kaventamista ja ne aina herättävät keskustelua. Nuo pilaritkin on aikojen saatossa aurattu irti ja joka talvi aurat aina törmää kavennuksiin.

1708884609122.png
 

Kesän ensimmäinen surullinen tilastoluku kirjoitettu, surullinen tapaus ja voimia omaisille. Toivottavasti selviää kohta mitkä oli olosuhteet, eikä aleta väkisin leipoa jostain huoltoukosta syyllistä. Ihan reipasta vauhtia tuollaiseen saa kyllä osua tai vastaavasti olla tosi paska säkä, että henki lähtee. Ilman kypärää ja puomista selälleen tonttiin?
 
Viitasaarella meni jo yksi motoristi aiemmin, eiköhän se kausi tästä käynnistynyt.
 
Ihan reipasta vauhtia tuollaiseen saa kyllä osua tai vastaavasti olla tosi paska säkä, että henki lähtee. Ilman kypärää ja puomista selälleen tonttiin?

Jossain lehtikuvissa näkyi se puomi, oli vääntynyt banaanille, eli ihan hiljaa siihen ei ole törmätty, ellei se sitten jostakin muusta syystä vääntynyt ollut.
 
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d4552b4-e2c7-4525-8180-8cb1ea36d1df

Kesän ensimmäinen surullinen tilastoluku kirjoitettu, surullinen tapaus ja voimia omaisille. Toivottavasti selviää kohta mitkä oli olosuhteet, eikä aleta väkisin leipoa jostain huoltoukosta syyllistä. Ihan reipasta vauhtia tuollaiseen saa kyllä osua tai vastaavasti olla tosi paska säkä, että henki lähtee. Ilman kypärää ja puomista selälleen tonttiin?
il.fi
Klikkipaljastus.
Lauantainan 19v motoristi oli ajanut heijastinnauhoilla varustetttua puomia päin ja ilmeisesti kuoli.

Kyseinen puomi ilmeisesti koulun pihalla, rajoittamassa asiatonta liikennettä.

Kesän ensimmäinen surullinen tilastoluku kirjoitettu, ...
Osuko tapaus lähiseudulle ?
 
Osuko tapaus lähiseudulle ?

Ei omalle. Mutta jotenkin vaan yleisesti masentavaa miten tasaisen tappavaan tahtiin nämä 15-25 vuotiaat hankkiutuvat omasta ja joskus myös muiden hengestä eroon aivan vitun typerällä tavalla. Toki ympäri vuoden, mutta erityisesti kesällä. Naapureissa tehdään jotain paremmin.

 
En tiennytkään, että nykyään poliisit saavat ajaa reilua ylinopeutta ilman sinivilkkuja. Tampereelta Lempäälää kohti moottoritietä poliisimaija veteli tänään varmaan 140km/h. Tarrautui jokaisen takapuskuriin (myös minun, vauhtia oli ehkä 125km/h todellista kun ohitin oikealla kaistalla olevaa) ja nökötti siinä muissa liimautuneena ilman turvaväliä kunnes ihmiset väistivät oikealle kaistalle pieniin väleihin. Siinä olisi maija tullut takapuskurista sisään jos joku olisi vähänkään joutunut jarruttamaan. En kyllä ole poliisilta tuollaista käytöstä ennen nähnyt. Ehkä muualla Suomessa yleisempää?
 
En tiennytkään, että nykyään poliisit saavat ajaa reilua ylinopeutta ilman sinivilkkuja. Tampereelta Lempäälää kohti moottoritietä poliisimaija veteli tänään varmaan 140km/h. Tarrautui jokaisen takapuskuriin (myös minun, vauhtia oli ehkä 125km/h todellista kun ohitin oikealla kaistalla olevaa) ja nökötti siinä muissa liimautuneena ilman turvaväliä kunnes ihmiset väistivät oikealle kaistalle pieniin väleihin. Siinä olisi maija tullut takapuskurista sisään jos joku olisi vähänkään joutunut jarruttamaan. En kyllä ole poliisilta tuollaista käytöstä ennen nähnyt. Ehkä muualla Suomessa yleisempää?
Saa rikkoa sääntöjä ilman vilkkuja, jos on päällä tehtävä joka sitä vaatii. Kuvailemasi ei tietenkään siltä vaikuta.
 
Tulipa tämä ramppiasia mieleen. " Moottoritien rampille kääntyminen vastaa risteykseen ajamista, eli nopeusrajoitus muuttuu. Sen takia myös poistumisrampilla astuu heti voimaan 80 kilometrin yleistuntirajoitus. ".
Eli heti kun siirryn poistumisrampille on pudotettava nopeus 80:iin vaikkei olis rajoitusmerkkiä? Niinkö? Ja sitten rampilta tulee perään joku joka jo on ohittanut satasen merkin.
 
Tulipa tämä ramppiasia mieleen. " Moottoritien rampille kääntyminen vastaa risteykseen ajamista, eli nopeusrajoitus muuttuu. Sen takia myös poistumisrampilla astuu heti voimaan 80 kilometrin yleistuntirajoitus. ".
Eli heti kun siirryn poistumisrampille on pudotettava nopeus 80:iin vaikkei olis rajoitusmerkkiä? Niinkö? Ja sitten rampilta tulee perään joku joka jo on ohittanut satasen merkin.
Eihän risteyksessä rajoitus muutu. Jos ajat vaikkapa maantieverkkoa taajaman ulkopuolella ja tiellä on 60 rajoitus niin sama se on risteyksen jälkeenkin joka suuntaan, ellei merkillä toisin osoiteta.
 
Eihän risteyksessä rajoitus muutu. Jos ajat vaikkapa maantieverkkoa taajaman ulkopuolella ja tiellä on 60 rajoitus niin sama se on risteyksen jälkeenkin joka suuntaan, ellei merkillä toisin osoiteta.
Ei ole sama joka suuntaan vaan pelkästään sillä tiellä johon merkki on laitettu. Jos käännyt toiselle tielle, on siellä voimassa joko yleisrajoitus tai merkillä osoitettu rajoitus.
 
Tulipa tämä ramppiasia mieleen. " Moottoritien rampille kääntyminen vastaa risteykseen ajamista, eli nopeusrajoitus muuttuu. Sen takia myös poistumisrampilla astuu heti voimaan 80 kilometrin yleistuntirajoitus. ".
Eli heti kun siirryn poistumisrampille on pudotettava nopeus 80:iin vaikkei olis rajoitusmerkkiä? Niinkö? Ja sitten rampilta tulee perään joku joka jo on ohittanut satasen merkin.
Poistumisramppi on päätietä siihen asti että se eroaa päätiestä, erotat kohdan tästä merkistä, jonka kohdalla rajoitus tippuu yleisrajoitukseen:
7529.gif
Eihän risteyksessä rajoitus muutu. Jos ajat vaikkapa maantieverkkoa taajaman ulkopuolella ja tiellä on 60 rajoitus niin sama se on risteyksen jälkeenkin joka suuntaan, ellei merkillä toisin osoiteta.
Yleensä näin luulee lähinnä opetusluvalla korttinsa saaneet. Se rajoitus jatkuu vain samaa tietä jatkaessa, ellei sitten ole aluerajoitusmerkki, joka jatkuisi kaikkiin suuntiin.

Tiekohtainen rajoitus:
7255.gif
Aluerajoitus:
7257.gif
 
Poistumisramppi on päätietä siihen asti että se eroaa päätiestä, erotat kohdan tästä merkistä, jonka kohdalla rajoitus tippuu yleisrajoitukseen:
7529.gif

Yleensä näin luulee lähinnä opetusluvalla korttinsa saaneet. Se rajoitus jatkuu vain samaa tietä jatkaessa, ellei sitten ole aluerajoitusmerkki, joka jatkuisi kaikkiin suuntiin.

Tiekohtainen rajoitus:
7255.gif
Aluerajoitus:
7257.gif
Joo, no voihan se noinkin olla, mutta toisaalta et nyt sinänsä mitään lakia tuohon liittänyt referenssiksi.
 
Joo, no voihan se noinkin olla, mutta toisaalta et nyt sinänsä mitään lakia tuohon liittänyt referenssiksi.
Lainkohdat löytynee merkin C32 kohdalta I11 merkin täydentäessä määritelmää.

C32
" Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. "
I11
" Merkillä osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta. "
 
Lainkohdat löytynee merkin C32 kohdalta I11 merkin täydentäessä määritelmää.

C32
" Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. "
I11
" Merkillä osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta. "
Erkanemismerkin osalta on näissä ketjuissa ollut kovasti kahdenlaista vakuuttavan oloista "opastustus" , en muistako onko niiden tueksti ollut kansantajuisia artikkeleita, jotain vanhoija tainnut ollu, mutta uudenlainaikaisia ei ole tainnut olla.


SItä että se rajoituksen mukaan olisi samaa tietä tukee mm se että niissä järjestäin on 80 tikkari, muuten se olisi ihan tarpeeton.
(Oma tulkinta siis että tuon merkin jäkeen yleisrajoitus jos alempi kuin sillä tiellä mistä erkaannuttiin, jolloin sitten se alempi varmuudenvuoksi)

Toki moni vetää erkanemismerkin kohdalla ihan sitä mitä motarilla, ehkä vasta alkaa rullailleen.


Ketjuissa opetettu että rampilta tultaessa se rajoitus mikä rampilla (tai yleisrajoitus), kunnes jotain muuta tikkarilla kerrotaan, tosin opetus on se että sovoitetaan vauhti, ja kiinteillä rajoitustieillä voi tietääkkin mitä siellä isolla tiellä on.

Usein toki sieltä rampiltatullessa on nopeusrajoitus merkki, mutta ei aina.
 
Erkanemismerkin osalta on näissä ketjuissa ollut kovasti kahdenlaista vakuuttavan oloista "opastustus" , en muistako onko niiden tueksti ollut kansantajuisia artikkeleita, jotain vanhoija tainnut ollu, mutta uudenlainaikaisia ei ole tainnut olla.
Siis mitä ihmeen kansantajuista opastusta tähän tarvitaan? Merkillä osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta. Ei sitä voi paljoa yksinkertaisemmin sanoa? Ihan suoraan löytyy tieliikennelaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 170
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom