Ajopeliketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja abc
  • Aloitettu Aloitettu
Tätä hetkeä olenkin odottanut jo paljon, nimittäin Wreckfest 2 on tulossa ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Peli löytyy jo steamistä.

Linkki viralliseen lähteeseen.
Ei lue mitään VR:stä... Muistelen että joitain vuosia sitten Bugbear kertoi ettei ole kiinnostunut siitä ollenkaan, eivätkä lisää sitä Wreckfestiin. Iso virhe. Jatko-osa kyllä kiinnostaisi, mutta kyllä pitäis olla mahdollista istua itse kuskin penkillä ja vilkuilla sivuille.
 
Ei lue mitään VR:stä... Muistelen että joitain vuosia sitten Bugbear kertoi ettei ole kiinnostunut siitä ollenkaan, eivätkä lisää sitä Wreckfestiin. Iso virhe. Jatko-osa kyllä kiinnostaisi, mutta kyllä pitäis olla mahdollista istua itse kuskin penkillä ja vilkuilla sivuille.
VR on sen verran marginaalista että tuollaisen pienen pelistudion ei oo järkevää alkaa kehittää ominaisuutta jota ehkä alle 1% pelaajista käyttää.
 
Live for Speedin kehittäjä Scawen loihti aikoinaan ensimmäisten joukossa VR-tuen pelilleen vaikka ei tuolloin omannut edes vr-laseja ja kyse siis 3 hengen tiimistä. Itse kuulun juuri tuohon 1% joukkoon joka jättää pelin hankkimatta jos vr-tuki uupuu.
 
Itse luovuin VRstä puolitoista vuotta sitten 6 vuoden jälkeen, ei ole ollu kertaakaan ikävä. :smoke:
 
Live for Speedin kehittäjä Scawen loihti aikoinaan ensimmäisten joukossa VR-tuen pelilleen vaikka ei tuolloin omannut edes vr-laseja ja kyse siis 3 hengen tiimistä. Itse kuulun juuri tuohon 1% joukkoon joka jättää pelin hankkimatta jos vr-tuki uupuu.

Itseäni ei ole häirinnyt elokuvissa, sarjoissa, peleissä, käyttöjärjestelmissä (PC, kännykkä, tabletti, läppäri, TV) tai ohjelmissa VR:n tai 3D:n puute.

Katsoo sitten tulevaisuudessa kun vielä ajatuksen ja testauksen alla olevat täysin päälle puettavat puvut sekä tuoksua ja ehkä makuakin antavat lisäosat tulevat mukaan. Sitä odotellessa koska voi vaan kytkeä itsensä suoraan koneeseen Matrix tyylillä, Elon Musk taitaa jo jotain implantteja asennella...
 
VR on sen verran marginaalista että tuollaisen pienen pelistudion ei oo järkevää alkaa kehittää ominaisuutta jota ehkä alle 1% pelaajista käyttää.
Hyvä VR-headset (Meta Quest 2) maksaa enää 250-350€ eikä tarvitse edes majakoita huoneen nurkkiin. Saman verran mitä pelinäyttö, mutta se tuo paljon suunnattomasti muuta mukavaa kaverina. Halpuuden takia käyttäjien määrä on noussut ja nousee vielä enemmän parissa vuodessa, kun Meta antoi Horizon OS -käyttöjärjestelmänsä laitevalmistajille (Samsung, Lenovon, jne.) alkukesästä 2024.

Aivan hillitön virhe olla ottamatta VR:ää huomioon! Epäilen että Bugbearin jampoille on tullut pahoinvointia huonoresoluutio-laseista vuosia sitten eivätkä ole sen koommin mietineet koko hommaa, tai sitten heidän pelimoottorin muutokset olisivat liian massiivisia. Itellä helppo ku saa Unityllä 5 minuutissa toimivan VR-skenen tehtyä ja siinäkin aika kuluu vain erilaisiin latauksiin.

EDIT: Ostelen simuja(auto tai lento) ihan vain sen takia että saa istua siellä ohjaamossa (ja painella nappuloita lentosimuissa). Luulisin edustavani isoa osaa PCVR-käyttäjistä.
EDIT2: Mistä näkis vaikka Dirt Rally 2 ja uusimman WRC:n VR-pelaajamäärän? Väittäisin että VR-pelaajien prosentti on aika iso.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä Pimaxin vr-lasit joiden edellisestä käyttökerrasta varmaankin vuosi tai vähän yli. Ainoa peli jossa tykkäsin laseista oli iRacing.
Todennäköisesti käytän laseja taas kun ajan iRacingia.
 
Maku asioitahan nuo on. Pelasin itsekkin aluks Oculus Rift CV1 simuja sillon kuin ne lasit julkastiin muistaakseni 2015, sen jälkeen ollut myös HP Reverb 2 sekä Pimax 5K. Mutta kun ostin simu käyttöön 3 kpl 32" näyttöjä niin lasit on jäänyt käytännössä kokonaan pois simu ajeluista. Tämä siis resoluution, sukelluskypärä efektin sekä naaman hikoamisen takia.

Löyty sellanen tilasto että kaikista steamin pelaajista 1,73% on VR lasien käyttäjiä. Tuo nyt ei tosin kerro että moniko käyttää ajopeleissä mutta kuitenkin. Linkki tilastoon
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole pelannut taas flatilta mitään pitkään aikaan. Rbr VRssä on ollut viimeaikoina se juttu ja jonkin verran Assetto Corsa. ACC ja wrc jäänyt ihan paitsioon, mutta ei kyllä itsellekään varmaan tule hankittua enään peliä ilman VR tukea. Wrc oli pitkästä aikaa sellainen, mutta siihenkin oli VR luvattu jo ennen julkkaria ja uevr jälkeen ei ole sitäkään flatilta tullut pelattua. Quest2 langattomana on kyllä hyvä ja helppo ja tasapainoinen kun laittaa lisävirtalähteen takaraivolle niin menee monta tuntia putkeen. Tuuletin naamalle vois olla hankintalistalla
 
Itse en ole pelannut taas flatilta mitään pitkään aikaan. Rbr VRssä on ollut viimeaikoina se juttu ja jonkin verran Assetto Corsa. ACC ja wrc jäänyt ihan paitsioon, mutta ei kyllä itsellekään varmaan tule hankittua enään peliä ilman VR tukea. Wrc oli pitkästä aikaa sellainen, mutta siihenkin oli VR luvattu jo ennen julkkaria ja uevr jälkeen ei ole sitäkään flatilta tullut pelattua. Quest2 langattomana on kyllä hyvä ja helppo ja tasapainoinen kun laittaa lisävirtalähteen takaraivolle niin menee monta tuntia putkeen. Tuuletin naamalle vois olla hankintalistalla
itsellä on questin kanssa tuo tuuletin Verkkokauppa ilma kyllä liikkuu, eikä hiki tule, mutta ei ole kaikkein hiljaisin, eli suljetut luurit tai vastamelut suositellut.
 
Pitkän tauon sekä uuden rigin myötä voisi aloittaa uudelleen ajoharrastus replikoimalla F1 1997 AI-kauden skippyllä. iRacing omaa 14 rataa kyseisen kauden 17 radasta (4 näistä menisi itselläni ostoon) joten kolmelle radalle pitäisi vielä löytää korvikkeet jotka vastaisivat mahdollisuuksien mukaan alkuperäis ratojen profiileja.

- Australian Grand Prix, Australia Albert Park Circuit, Melbourne
- Argentine Grand Prix, Argentina Autódromo Oscar Alfredo Gálvez, Buenos Aires
- Monaco Grand Prix, Monaco Circuit de Monaco, Monte Carlo

Millä radoilla korvaisitte itse yllä olevat radat ?

 
Viimeksi muokattu:
Raceroomin tulossa syyskuun alussa prrrpprummun pärinää, uusi DTM versio :D

nojoo on muutakin,löytäneet jonkun päivittämään grafiikka moottoria vihdoinkin!
 
Pitkän tauon sekä uuden rigin myötä voisi aloittaa uudelleen ajoharrastus replikoimalla F1 1997 AI-kauden skippyllä. iRacing omaa 14 rataa kyseisen kauden 17 radasta (4 näistä menisi itselläni ostoon) joten kolmelle radalle pitäisi vielä löytää korvikkeet jotka vastaisivat mahdollisuuksien mukaan alkuperäis ratojen profiileja.

- Australian Grand Prix, Australia Albert Park Circuit, Melbourne
- Argentine Grand Prix, Argentina Autódromo Oscar Alfredo Gálvez, Buenos Aires
- Monaco Grand Prix, Monaco Circuit de Monaco, Monte Carlo

Millä radoilla korvaisitte itse yllä olevat radat ?

Ei mitään hajua rataprofiileista (koska oma kokemus vaan ireiskasta), joten varmaan hyödytön vastaus, mutta vois myös lähestyä tunnelman kautta vaihtoehtoisesti.

Aussiradoista Bathurst ja Phillip Island on aivan mahtavia skippyllä molemmat.

Onko Interlagos ainut etelä-murikan rata ireiskassa? Vai oliko jo muutenkin -97 kalenterissa?

Monacolle tietysti katurata korvaajaksi. Olisko niistä Long Beach suosituin? Belle Island on myös ihan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä monilla olikin jo tiedossa, eli konsolipuolen yksi parhaita simumpia ajopelejä, eli World Of Outlaws: Dirt racing, saa jatkoa kun "osa 2" ilmestyy Syyskuussa PS5/4 ja XsX/One. Tällä kertaa sitten Suomessakin voi ostaa tuon myös PSN:ssä, eikä vain Xboxin puolella kuten viimeksi oli.



Mainio peli, tuota aiempaa, '22 tms ilmestynyttä tullut kyllä ajeltua, pädilläkin sujuu ok, tosin esim Late modelit ovat haastavia ja aika turhauttaviakin ja pakko avuja välillä käyttää. Ratit toimii tietysti myös.

Toki siis voi ainakin näin Euro-tasolla sanoa että käsittelee nisseä skeneä, eli dirt pvaali-kisaamista, mutta sitten taas jenkeissähän tuo skene on valtava ja esim Nascar-kuskeista käytännössä kaikki nousevat tuolta Nascariin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä monilla olikin jo tiedossa, eli konsolipuolen parhaita simumpia ajopelejä, eli World Of Outlaws: Dirt racing, saa jatkoa kun "osa 2" ilmestyy Syyskuussa PS5/4 ja XsX/XBO. Tällä kertaa sitten suomessakin voi ostaa tuon myös PSN:ssä, eikä vain Xboxin puolella kuten viimeksi oli.



Mainio peli, tuota aiempaa, '22 tms ilmestynyttä tullut kyllä ajeltua, pädilläkin sujuu ok, tosin esim Late modelit ovat haastavia ja aika turhauttaviakin ja pakko avuja välillä käyttää. Ratit toimii tietysti myös.
Tuo kuraovaalihomma on muuten varsin lystiä touhua! Aika tuntematon laji euroopassa varmasti, mutta ainakin iracingin puolella mitä olen ajellut, niin ratadynamikka ja sivuluisussa lähietäisyydellä kisaaminen on yllättävän hauskaa.
 
Tuossa on fysiikat aika lähellä iRacingin vastaavia, joskus kokeilin myös pädillä huvikseni iRacingissä noita, eikä nyt suurempaa eroa ollut tuntumassa, varsinkin jos iRacingissa jotain ajoapua vähän käytti.

Toivoa on nyt myös että seuraava konsoille tuleva Nascar-peli olisi vihdoin säällinen kun siinäkin on tämän tapaan iRacing taustavoimana, Ignition oli aikamoinen tekele vaikka rFactor oli pohjana ja sitten Heatit vaan oli aika kauheita ajaa, pädillä tai edes ratilla. Siis konsoleilla.
 
Onko kukaan rakentanut sim rigiä eri huoneeseen missä on tietokone? tarkoitus olisi rakentaa autotalliin setuppi ratille. Tietokonehuone on seinän takana ja meinasin vetää sieltä näytölle dp kaapelin ja usbit matkaa tulee noin 15m. Tuli vaan mieleen tuleeko viivettä noin pitkällä DP kaapelilla? vinkkejä otetaan vastaan.
 
Data kulkee DP kaapelissa tyyliin puolet valon nopeudesta, voit siitä nopealla matikalla laskea paljonko input lag on esim 3m vs 15m. :D

Edit: missasin usbit mutta tuskin ongelmia, ainakaan laadukkaammilla kaapeleilla
 
Joillain resoilla/hertzeillä voi tulla pitemmässä piuhassa ongelmia kaapelin tarjoamassa kaistassa. Kaapeleissakin on jossain määrin tuon suhteen laatueroja eli jollain voi toimia, toisella sitten ei.

Tosin tilanne ehkä parantunut siitä mitä oli joskus aiemmin, jossain vaiheessa 5m oli jo joillekin kaapeleille liikaa korkeammalla resolla ja 144hz>> taajuuksilla.
 
Tulee kyllä ongelmia ellei kaapelit ole optisia vahvistettuja kaapeleita signaali näissä kulkee vain yhteen suuntaa, siis DP tai hdmi osalta. Usb:stä ei osaa sanoa kyllä mitään että toimiiko 15m vedoilla.

Itse harkitsisin seinän läpi vetoa jos se onnistuu niin ehkä selviää 3-5m piuhoilla ja ne nyt varmasti saa toimiin.

Itse ostin 5m DP piuhan jolle lupailtiin 4K/3840x2160 (8.294.400 pikseliä) 144Hz läpimenoa, mutta eipä toiminut kuin 120Hz ja resonakin vain 3840x1080 (4.147.200 pikseliä).
 
Viimeksi muokattu:
Tulee kyllä ongelmia ellei kaapelit ole optisia vahvistettuja kaapeleita signaali näissä kulkee vain yhteen suuntaa, siis DP tai hdmi osalta. Usb:stä ei osaa sanoa kyllä mitään että toimiiko 15m vedoilla.

Itse harkitsisin seinän läpi vetoa jos se onnistuu niin ehkä selviää 3-5m piuhoilla ja ne nyt varmasti saa toimiin.

Itse ostin 5m DP piuhan jolle lupailtiin 4K/3840x2160 (8.294.400 pikseliä) 144Hz läpimenoa, mutta eipä toiminut kuin 120Hz ja resonakin vain 3840x1080 (4.147.200 pikseliä).

Jep seinän läpi oli tarkoitus vetää kaapeli mutta ehkä jo näillä tiedoilla hautaan idean. Onko kenelläkään kokemusta tekeekö tuolla steam linkillä mitään ajopeleissä?
 
Onko kenelläkään kokemusta tekeekö tuolla steam linkillä mitään ajopeleissä?

Mulla oli kone ajopelipenkin vieressä ja Steam Link muita pelejä varten. Toimi ok mutta en kyllä koko aikana pelannut kuin yhtä tai kahta peliä.
 
Uusimman 1.10 updaten jälkeen taas palaillu Rennsportin pariin, tutulla rata+auto-kombolla:



Tuntuu että pitoa (pitkittäissuunnassa) on tullut lisää, koska voi jarruttaa paljon myöhemmin kuin ennen ja vastaavasti kiihdyttää paljon aggressiivisemmin. Kierrosajastaki lähti pois yli 1,5 sekkaa, vaikka ei tässä vielä henkseleitä kannata paukutella, kun kärki yli 3 sekan päässä:lol:
 
Vaatiiko RRE maksullisen version tjms. että saa toimimaan triploilla vai onko mulla jääny joku asetus huomaamatta? Triplat on valittu asetuksista ja kaikkea muuta voi säätää mutta resoluutiota ei saa muutettua jostain sýystä triploille sopivaksi vaan suurin mitä tarjoaa on edelleen tuo 1920x1080.


Näyttää ja kuulostaa hiton hyvältä toi päivitetty versio ja ffb:kin tuntuu erinomaiselta mutta ennen täysversion hankkimista täytyis kyl päästä testaamaan nuo muutkin oleelliset jutut.



Muoks. Ongelma ratkesi kun vaihtoi aluksi kuvasuhteen 48:9. Sen jälkeen resoluutiokin muuttui automaattisesti oikeaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Taisin jäädä Rennsportin puolella jumiin Nurburing+GT3R:rofl:



Pääsin jo pari viikko sitten 1:57.021, joten kuumotti saada sub 1:57, kuitenkin aina mokasin yleensä ekan sektorin, jolloin oma pohja toiselle ja viimeselle ei lämmittänyt kellon pysähtyessä. Tänään sitten sain ranteen lievästä kramppaamisesta huolimetta rutistettua ton alle:) Edelleen kärki aika näkyy olevan 1:54.1, joten matkaa on... yhä, mutta oon toki miettiny uskaltaisko tässä jo ajaa on-line auto autoa vastaan ehkä jollain helpommalla radalla, kun kelloa vastaan jo tullu mentyä:hmm:

Tuossa coasting/lift-off-oversteerin mallinnuksessa on edelleen jokin pielessä eli auto täytyy kääntää sisään jarruttamalla (yleensä vielä balanssi säädettynä taakse), koska moottorilla jarruttamalla pitää pumpata kaasua että saa keula dipattua sisään pidemmäksi aikaa, joka erottuu tosta videostakin sellaisissa mutkissa joissa en jarruun koske.
 
En löytänyt F1 24 pelille omaa topikkia niin kysäisenpä täältä kaasun säädöistä. Fanatecin Clubsport V3 ja likipitäen mahdotonta tiukan mutkan jälkeen avata hanat.
Vaikka kuinka varovaisesti lähtee niin perä irti ja pyörähdys. Yrittänyt tuota säätää mutta tuntuu ettei kaasussa ole kuin kaksi asentoa, off ja full.
 
En löytänyt F1 24 pelille omaa topikkia niin kysäisenpä täältä kaasun säädöistä. Fanatecin Clubsport V3 ja likipitäen mahdotonta tiukan mutkan jälkeen avata hanat.
Vaikka kuinka varovaisesti lähtee niin perä irti ja pyörähdys. Yrittänyt tuota säätää mutta tuntuu ettei kaasussa ole kuin kaksi asentoa, off ja full.
Auton säädöstä diff lukkoa enemmän auki voi kokeilla fixinä myös. Pätee kaikkiinn rwd autoihin jos spinnaa kaasulla liian herkästi.

Henkilökohtaista kokemusta ei ole F1 24 pelistä, jotain F1 2017 ajelin ja silloin ei osannut säädellä vielä ja hyvin herkästi spinnaili siinäkin hitaammasta kurvista kun ajoi ulos voimakkaalla kaasulla.

Enemmän on kokemusta EA WRC ja rwd (+dirt rally 2.0 rwd samoin) ja siinäkin pidonmallinnus varsinkin asvaltilla on aika on/off, hyvin anteeksiantamaton, sulla on 100% pito kunnes se putoaa 10ms 0%:aan ja tulee myös nopeasti takaisin, hyvin vaikea ajaa ja mahdotonta oppia tämmöinen fysiikka, olet ihan yhtä huono 10h harjoittelun jälkeen kuin 10000h jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin just tämän F124 ja nyt kun testailen kaasua niin sen liikeradasta on käytössä ehkä 1/3 eli melkein heti pohjassa.
Yritän löytää jotain kalibrointijuttua tähän. Tässä on throttle saturation ja linearity joilla ei ole mitään vaikutusta.
 
Hommasin just tämän F124 ja nyt kun testailen kaasua niin sen liikeradasta on käytössä ehkä 1/3 eli melkein heti pohjassa.
Yritän löytää jotain kalibrointijuttua tähän. Tässä on throttle saturation ja linearity joilla ei ole mitään vaikutusta.
Nyt on jotain pielessä polkimessa vai onko muissa peleissä normaali kaasu input.

Pelissä varmaan on se kalibrointi osio (input valikossa ratin kohdalla luulisi löytyvän calibrate) ja katso fanan softasta kans polkimien toiminto että on normaali ja silti vaikka kalibrointi uusiksi siellä.

Kaasun saturation 100% pelissä jotta on se koko liikerata käytössä, ja linearity 0 jotta se on lineaarinen eikä mikään kiihtyvä/hidastuva käyrän mukaan mene, silloin 50% kaasu on 50% input liikeradan kohdalla jne.
 
Saako tuohon Beamng:hen mitenkään raitin keskittämistä järkevämmäksi.
Assettoa yms. pelatessa toimii ihan normaalisti, mutta BeamNG:ssä ihan mahdotonta korjata luistoa kun ratti keskittää niin verkkaisesti että vastaheitossa täytyy oikein väkisin pyörittää luiston suuntaan.
Normi autolla oikeassa elämässä voi ratista vaikka päästää irti ja se keskittää vastaavassa tilanteessa, ellei nyt ajele jollain väyrysellä. Raskasta kun tuo ei oikein tunnu loogiselta.
 
Saako tuohon Beamng:hen mitenkään raitin keskittämistä järkevämmäksi.
Assettoa yms. pelatessa toimii ihan normaalisti, mutta BeamNG:ssä ihan mahdotonta korjata luistoa kun ratti keskittää niin verkkaisesti että vastaheitossa täytyy oikein väkisin pyörittää luiston suuntaan.
Normi autolla oikeassa elämässä voi ratista vaikka päästää irti ja se keskittää vastaavassa tilanteessa, ellei nyt ajele jollain väyrysellä. Raskasta kun tuo ei oikein tunnu loogiselta.
Onko sulla rattibase Direct Drive? Vai logitech ratas tai joku hihnavetobase? Logitech ratasvetoisilla on normaalia että sen kanssa pitää itse antaa lisävauhtia tai keskittää/vastakääntää liian hitaasti koska pyörimiskitkaa on niin paljon. Ja BeamNG ffb ei ole mikään paras että jotain oleellista puuttuu siitä jos kerran AC toimii.
 
Täytyy melkein varmaan sitten päivittää kalustoa kun on rattina vaan jeesuksen vanha g920. Muilla peleillä tosin en ole tuota ongelmaa huomannut, esim LFS ja Assetto etc. toimivat niin kuin nyt yleensä tuollaiselta ratilta voi olettaa. Beamng palautus on häiritsevän hidas ja luisuttelussa tarkoittaakin sitä että luistoa on aika hankala hallita kun ei normaali elämässäkään tarvitse sitä rattia omin käsivoimin palautella.

Ymmärtänette paremmin mitä tarkoitan kun katsotte tästä videosta vaikkapa kohdan johon linkkaan
 
Täytyy melkein varmaan sitten päivittää kalustoa kun on rattina vaan jeesuksen vanha g920. Muilla peleillä tosin en ole tuota ongelmaa huomannut, esim LFS ja Assetto etc. toimivat niin kuin nyt yleensä tuollaiselta ratilta voi olettaa. Beamng palautus on häiritsevän hidas ja luisuttelussa tarkoittaakin sitä että luistoa on aika hankala hallita kun ei normaali elämässäkään tarvitse sitä rattia omin käsivoimin palautella.

Ymmärtänette paremmin mitä tarkoitan kun katsotte tästä videosta vaikkapa kohdan johon linkkaan

Joo mä tiedän mitä tarkoitat. BeamNG ei välttämättä parane rattia vaihtamalla jos se ffb siinä ei ole AC:n tasolla, voiko siinä edesä säätää mitään ffb-asetuksia pelin sisällä kuten AC:ssa?
Uuden ratin ja paremman kuin nuo logitech voi aina ostaa jos haluaa parantaa myös AC:n driftaus kokemusta. Joku Moza R5 tai tehokkaampikin R12 suoraan jos vain on rahaa laittaa sen verran ja saa laitteet kunnolla kiinni rigiin tmv.
 
Mozalla (ja varmaan muillakin) pystyy kätevästi luomaan omat profiilit eri ajotyypeille. Helpottaa kummasti halutun tuntuman kanssa. En tiedä lokitekin softasta mutta onhan se melkoinen rimpula vrt. esim. r5.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 228
Viestejä
4 437 051
Jäsenet
73 516
Uusin jäsen
starscream

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom