Ajajan autoja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TurboJ
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ohjaustuntuma näissä vielä hyvä? Entäs nelipyttyiset perusmoottorit, ovatko susia vai kestävätkö?

Tuo 6-kone on ainoa kestävä motti noissa E8x sarjalaisissa. Kuten tuossa arvostelussakin mainitaan ohjaustuntumasta " Vaikka koeajetussa autossa ei ollutkaan lisävarusteensa saatavaa aktiiviohjausta, ohjaus on silti äärimmäisen tarkka. Mutkaisella tiellä auto ohjautui millintarkasti kuin juna kiskoilla. "

Ongelma alkaa olla ikä, ei meinaa enää mistään löytyä alle 200 000km ajettu 130i ja isot kilsat valitettavasti näkyvät usein korissa ja tekniikassa.

Nyt 3kpl myynnissä Nettiautossa ja kaikilla reilusti ajettu https://classic.nettiauto.com/bmw/130?id_vehicle_type=1&id_country[]=73
 
Ne pitää ite rakentaa. Aihiona voi käyttää näitä ihan tavallisia autoja.
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).

Kaasuvasteen voi kyllä muokata aika moneen softalla. Itse tehnyt tuota saabin trionicin sekä me7.5 kanssa. se ei ole ongelma. Voi tehdä ihan sellaisen vasteen kuin haluaa. Itse tykkään just hieman alkuperäistä "herkemmästä" kaasusta, mutta ei mistään överistä. Ohjauksen kanssa olet oikeassa, sitä on vaikea muokata. Jarrut taas pystyy tekemään paljonkin paremmaksi, mutta alimittasella jarruehostimella ei kuuhun mennä, eli PAITSI jos ei ole tilaa vaihtaa jarrutehostinta/pääsylinteriä, sillon ei kauhesti siihenkään voi vaikuttaa. Nykyautoissa tilanpuute on ongelma...
 
Todella hyvä keskusteluaihe!

Uudemmista autoista Kia Proceed CD (2018->) voi olla ihan kiinnostava peli, joka on ainakin uudeksi farkuksi ja omassa hintaluokassaan hyvä ajettava. Ei toki varmasti aloituspostaajan vaatimuksiin pääse. Itse ihastuin tämän ajettavuuteen ja ohjaukseen. Alusta on sellainen, että pienen totuttelun jälkeen pärjää hyvin myös Suomen karkeilla teillä. Mutta tiukoissa kaarteissa auton alusta on jämäkkä ja hyvin tasapainoinen. Radalla kun olen kokeillut, niin siellä toki huomaa, että ei nyt ihan niin sporttinen kuitenkaan loppujen lopuksi ja sarjatuotantohenkilöauto kyseessä eikä mikään formula. Mutta minulla on ollut hauskaa auton kanssa.

Plussaa
+sporttitilassa ihan ok jämäkkä ohjaus
+hyvä ja tasapainoinen alusta, jonkun BMW M-insinöörin suunnittelema mukamas
+auto tottelee hyvin ja on aika hauska ajaa
+luistoneston saa kytkettyä pois
+rattivaihteet
+edullinen
+pakoputkista kuuluu ääntä, koska siellä on joku lärpätin tekemässä sitä

Miinusta
-painava ja iso
-automaattilaatikko ei tottele pakkovaihteita, eli jos kiihdytät kakkosella niin auto vaihtaa 6000-7000 rpm kohdalla itse kolmoselle sen sijaan että junnaisi rajoitinta vasten - radalla todella huono ominaisuus
-turbokone ja siinä oleva viive
-pimputtimet ja hilavitkuttimet täytyy kytkeä joka kerta pois
-sport-tilassa kaasupolkimen herkkyys on typerä, minimi määrä kaasua antaa tyyliin vaikka 30 % tehoista, eli pintakaasulla 50-70 km/h alueella ajaessa on-off tyylistä meninkiä
-monet painikkeet eivät ole suoraan kuljettajan silmien alla, esim ajonvakauttimen ja kaistavahdin napit on jossain vasemman polven lähellä ja niihin pitää kurkotella
-oikeasti ajotuntumaa saisi olla vielä enemmän, välillä vähän vaikea sanoa missä mennään pidon ym. osalta
-etuveto

Köyhälle perheen isille varmaan ihan ok auto.

Kyllä mua itseä kiinnostais kokeilla MX-5 tai Giulia.

Mulla on ollut mielessä, että hankkis jonkun 90-00-luvun auton harrasteleluksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Kerrotko vähän lisää. Millainen jousitus ym näissä on?
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Täytyy kompata kun Clio rs trophyllä ajellut nyt puolisentoista vuotta.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Tuo viimeisen korimallin Megane Sport ainakin omaa puutteellisen kaasuvasteen. Ainoastaan Race-moodissa se alkaa kohtuudella reagoimaan. MultiSense-systeemi sitten heittää itsestään eri moodeja päälle ajoprofiilin mukaan, tuo on tosi suuri puute. Luultavasti saisi jotenkin disabloitua ko. toiminnon? Mk2 RS Meganella olen ajanut reilummin ja se on hyvä auto, mutta hyviä yksilöitä on jo vaikeaa saada. Uudempi ei sytyttänyt yhtään, juuri tuon häiritsevän elektroniikan takia.

Clio Sport viimeinen malli (Siis Clio IV ja 1.6 Turbo), siinä vaihteiston toiminta jättää paljon toivomisen varaa. Voi olla, että oli huono yksilö, pitäisi kokeilla parempaa kenties. Manuaalia tuli silti ikävä. Vapaasti hengittäviä vanhempia malleja en ole päässyt kokeilemaan - pitäisi varmaan. Mutta korkeaviritteinen vaparikone ei muuten ole sitä mitä tavoittelen.

Renault on kyllä tehnyt vuosien mittaan paljon hyviä autoja, mutta uudemmissa malleissa ei kehitys vaikuta välttämättä positiiviselta. Mutta niin kai se on kaikkien automerkkien kohdalla.
 
Clion rs trophyssä on laatikossa eri softa, perus rs:ää en ole kokeillut niin en osaa verrata. Vaati pienen opettelun tuo vaihteisto että miten sillä kuuluu ajaa. Saahan tuossa käsinkin hämmentää, toki manuaali olisi tuohon se oikea loota.
 
Tuntuu että rellu lähti hakemaan liikaa kierrosaikoja ja puhdasta nopeutta vs hauskaa ajettavaa. Ainakin tällainen mielikuva on syntynyt ja muistelisin että arvosteluissa oli hiukan samaa viitettä. Etenkin Meganen kohdalla. Hyvin toimiva DCT on mahtava, mutta se vie kyllä paljon fiilistä. Tekee ainakin itselle ajamisesta liian "vakavaa". Focus ST:ssä oli DCT aski ja kyllähän se nopeus nousi hyvää tahtia mutta tuntui kokoajan että jotain puuttuu.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
Varsin hauskan auton maineessa ovat. Itse kävin koeajolla mutta oli itselle liian muovinen ja vääntöä ei ollut yhtään joten jäi kauppaan. Luotettaviakin ovat ymmärtääkseni, mutta jos jotain menee vikaan, osia on kuulema vaikea saada.
 
Niin ja Suzuki on poikkeuksellisen kova ruostumaan, joten peltien kunto pitää tarkastaa huolellisesti, varsinkin helmat ja pohja. Muuten kyllä kuuluu autosta pelkkää hyvää.
 
Ostin tuollaisen BMW 130i:n kakkosautoksi (luin tämänkin keskustelun ennen sitä). Kovasti oli kehuttu auto myös autoiluun liittyvillä Youtube-kanavilla, joita olen seurannut. Hieman kiinnosti myös Audi A3 3.2 VR6 -moottorilla, sillä niitä saa nykyään todella halvalla ja ovat aliarvostettuja Golf R32:iin verrattuna, vaikka tekniikka on sama. Hieman oli haukuttu Audin etupainoisuutta ja tuo Haldex-neliveto ei ehkä takavedon ajotuntumaa kuitenkaan voita. Kaikissa noissa tuon ajan 8P-korimallin autoissa oli lisäksi jo aika pahasti ruostetta.

Bemari-kuskin identiteetti tuottaa vaikeuksia (vaikka onkin vain kakkosauto), mutta on kyllä ollut loistava ajettava. 1-sarjalaisissa oli nestetoiminen ohjaustehostin vuoden 2007 faceliftiin asti ja tässä on juuri tuo vanhempi ja kehutumpi. On todella jämäkkä ja tarkka, ja kulkee kuin juna raiteilla takavetoon yhdistettynä. On tuossa sellaista ajamisen tuntua, että on tiessä kiinni. Vaparikoneen vääntö on heti käytössä, kun kaasua painaa ja soundit miellyttää. Mutta tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla ajaessa ei pidä turhan kovaa ääntä. Talviautona en nyt kyllä erityisemmin nauti, vaikka toki takavedolla voi leikkiä. Tässä ei ole mitään lsd/kitkaperää asennettuna. Yli tonnin maksaisi Quaifen torsen-tyyppinen kitkaperä. Huonosti auratulla tiellä alusta on todella kova ja takapyörillä on vähän liikaa menohaluja liukkaan pidolla, ellei kaasuta hitaasti. Tosin olen tottunut ajamaan nelivedoilla.

Tuota N52-moottoria sanotaan yhdeksi luotettavimmaksi BMW:n bensamoottoreista (ei ole vielä turboa eikä suoraruiskutusta), mutta aika paljon tyyppivikoja mielestäni sellaiseksikin on. Öljyvuotoja on venttiilikoppa, öljynjäähdytin ja öljypohja. Öljypohjan tiivisteen vaihtaminen ilmeisesti vaatii apurungon laskemista. Minun autooni tämä kaikki tiivisteet oli vaihdettu 2020. Myös muistakin bemareista tutut DISA-venttiilien ja Vanos-solenoidien viat jne. Lisäksi N52:ssa on venttiilin nostimien tyyppivika, että saattaa alkaa nakuttamaan (lifter tick), koska öljy voi kiertää huonommin yläpäässä. Nakutus ei aiheuta mitään vahinkoa, mutta onhan se ärsyttävää, jos kone kuulostaisi tyhjäkäynnillä nakuttajalta.

Sitä en sitten tiedä, onko 130i yliarvostettu esim. verrattuna saman aikakauden 330i. Kolmossarjalainen lopulta ei paina kuin 100-150 kg enemmän. Pituutta 30 cm enemmän ja leveyttä 7 cm. Paljon samoja osia molemmissa. Tietysti hatchback on hatchback sitä haluavalle. Mutta eipä noita 330i myöskään halvalla saa.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän siinä sattui käymään, että viime viikolla oma Typerä meni lunariin. Onneksi ei käynyt itselle kummemmin ja täyskasko korvasi koko auton niin pääsi etsimään uutta. Kyytiin sitten sattui tuommoinen 2015 vuoden Ford Fiesta ST missä Mountunen MP215 paketti, välijäähy ja madallusjouset. Olen kyllä kovasti tykännyt Fiestasta, tehoa ja vääntöähän nyt luonnollisesti löytyy enemmän kuin reilusti tuolla viripaketilla ja alusta todella napakka. Vaatii vaan hieman totuttelua noihin madallusjousiin ja extra tarkkuutta liikenteessä kun 30mm edestä ja 20mm takaa alempana. Tutulta ST-harrastajalta vielä irtosi mukaan pilkkahintaan Mountunen Catback-putkisto niin alkaa sitten pikku Fiesta olemaan melkein täynnä Mountunen palikkaa.
 
Itsellä Golf GTI (klubi-versio). Paras auto millä ikinä olen ajanut (tarkoituksella jättänyt ajamatta paremmilla). Sopinee threadiin. Tykkään siitä, että on tunnokas, herkkä ohjaus ja tunnetusti muuttuu hiton paljon kun vaihtaa sport, normal ja eco-moodin välillä (ihan eri auto ja tulee ajettuakin aivan eri tavalla). Alkuun kesti tottua ulkonäköön, mutta nykyään sekin tuntuu omalta.

Maavaraa joitakin senttejä vähemmän kuin normi-golffissa ja talvella ei helpota asiaa (pahimmillaan keskikaistalla sellainen kinos, josta kaikki muut menee yli ja itse auraa), mutta tuntuupa silloin ajajan autolta :P :D Hauskinta lähteä juuri kunnon lumimyräkän jälkeen kun ajaminen tuntuu vähän samalta kuin off-piste lasku ja saa vetää kieli keskellä suuta.

Rekkakuskia nuorempana ajanut setäni vihaa yli kaiken kun luistonesto ei toimi samalla tavalla kuin karvalakkimallissa.
 
Itsellä Golf GTI (klubi-versio). Paras auto millä ikinä olen ajanut (tarkoituksella jättänyt ajamatta paremmilla). Sopinee threadiin. Tykkään siitä, että on tunnokas, herkkä ohjaus ja tunnetusti muuttuu hiton paljon kun vaihtaa sport, normal ja eco-moodin välillä (ihan eri auto ja tulee ajettuakin aivan eri tavalla). Alkuun kesti tottua ulkonäköön, mutta nykyään sekin tuntuu omalta.

Maavaraa joitakin senttejä vähemmän kuin normi-golffissa ja talvella ei helpota asiaa (pahimmillaan keskikaistalla sellainen kinos, josta kaikki muut menee yli ja itse auraa), mutta tuntuupa silloin ajajan autolta :P :D Hauskinta lähteä juuri kunnon lumimyräkän jälkeen kun ajaminen tuntuu vähän samalta kuin off-piste lasku ja saa vetää kieli keskellä suuta.

Rekkakuskia nuorempana ajanut setäni vihaa yli kaiken kun luistonesto ei toimi samalla tavalla kuin karvalakkimallissa.

DSG on kyllä miellyttävän sporttinen autoissa. Se taitaa noissa vanhemissa V8-Audeissa olla, että kun niissä on 5/6-lovinen hidas ZF-turbiinivaihteisto, niin ei ole niin kiva ajella. Kävin koejamassa Audi A3 3.2L sekä manuaalina ja automaattina ja enpä kyllä varmaan olisi manuaalia valinnut, vaikka joku voisi väittää, että ajajan auton pitää olla manuaali. Noin vanhakin DSG tuntui erittäin nopealta ja S-moodilla kierroksia piti kunnolla, että sai huudattaa VR6-konetta jos halusi. Läppävaihteet näissä automaateissakin on, mutta ei niitä tule oman kokemukseni perusteella käytettyä, kun tottuu että DSG toimii erittäin nopeasti itsekin.
 
Niinhän siinä sattui käymään, että viime viikolla oma Typerä meni lunariin. Onneksi ei käynyt itselle kummemmin ja täyskasko korvasi koko auton niin pääsi etsimään uutta. Kyytiin sitten sattui tuommoinen 2015 vuoden Ford Fiesta ST missä Mountunen MP215 paketti, välijäähy ja madallusjouset. Olen kyllä kovasti tykännyt Fiestasta, tehoa ja vääntöähän nyt luonnollisesti löytyy enemmän kuin reilusti tuolla viripaketilla ja alusta todella napakka. Vaatii vaan hieman totuttelua noihin madallusjousiin ja extra tarkkuutta liikenteessä kun 30mm edestä ja 20mm takaa alempana. Tutulta ST-harrastajalta vielä irtosi mukaan pilkkahintaan Mountunen Catback-putkisto niin alkaa sitten pikku Fiesta olemaan melkein täynnä Mountunen palikkaa.
Itse en kyllä R53 Minin Cooper S:n omistajaja tykännyt tosta Fiesta ST:stä, tosin se oli 2013 mitä tuli testattua tuolloin uutena. Kaikki tuntui vaan todella löysältä, kaasu, ohjaus, vaihteisto, alusta. Ehkä noi modit parantaa ajettavuutta hieman. Joku short-shifter ehkä sopisi myös pakettiin.
Ehkä ei vaan ollut mulle sopiva kärry. Mini mene minne käskee kuin raiteilla ja _kovaa_.
 
Itse en kyllä R53 Minin Cooper S:n omistajaja tykännyt tosta Fiesta ST:stä, tosin se oli 2013 mitä tuli testattua tuolloin uutena. Kaikki tuntui vaan todella löysältä, kaasu, ohjaus, vaihteisto, alusta. Ehkä noi modit parantaa ajettavuutta hieman. Joku short-shifter ehkä sopisi myös pakettiin.
Ehkä ei vaan ollut mulle sopiva kärry. Mini mene minne käskee kuin raiteilla ja _kovaa_.
Ja Fiesta menee sinne minne käskee, poikittain, muttei ihan yhtä kovaa :D. Ei siis nuo Fiestat eivät ole tehty pelkkää nopeutta silmällä pitäen vaan sillä silmällä että kuski saa tuntea miten auto elää ja sitä on hauskaa pyöritellä. Etuveto joka menee mutkat yksi pyörä ilmassa pienessä tai ei niin pienessä sivuluisussa kuskin haluista riippuen on varsin hauska laite. Mutta kaikki ei ole kaikille.
 
Ostin tuollaisen BMW 130i:n kakkosautoksi (luin tämänkin keskustelun ennen sitä). Kovasti oli kehuttu auto myös autoiluun liittyvillä Youtube-kanavilla, joita olen seurannut. Hieman kiinnosti myös Audi A3 3.2 VR6 -moottorilla, sillä niitä saa nykyään todella halvalla ja ovat aliarvostettuja Golf R32:iin verrattuna, vaikka tekniikka on sama. Hieman oli haukuttu Audin etupainoisuutta ja tuo Haldex-neliveto ei ehkä takavedon ajotuntumaa kuitenkaan voita. Kaikissa noissa tuon ajan 8P-korimallin autoissa oli lisäksi jo aika pahasti ruostetta.

Bemari-kuskin identiteetti tuottaa vaikeuksia (vaikka onkin vain kakkosauto), mutta on kyllä ollut loistava ajettava. 1-sarjalaisissa oli nestetoiminen ohjaustehostin vuoden 2007 faceliftiin asti ja tässä on juuri tuo vanhempi ja kehutumpi. On todella jämäkkä ja tarkka, ja kulkee kuin juna raiteilla takavetoon yhdistettynä. On tuossa sellaista ajamisen tuntua, että on tiessä kiinni. Vaparikoneen vääntö on heti käytössä, kun kaasua painaa ja soundit miellyttää. Mutta tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla ajaessa ei pidä turhan kovaa ääntä. Talviautona en nyt kyllä erityisemmin nauti, vaikka toki takavedolla voi leikkiä. Tässä ei ole mitään lsd/kitkaperää asennettuna. Yli tonnin maksaisi Quaifen torsen-tyyppinen kitkaperä. Huonosti auratulla tiellä alusta on todella kova ja takapyörillä on vähän liikaa menohaluja liukkaan pidolla, ellei kaasuta hitaasti. Tosin olen tottunut ajamaan nelivedoilla.

Tuota N52-moottoria sanotaan yhdeksi luotettavimmaksi BMW:n bensamoottoreista (ei ole vielä turboa eikä suoraruiskutusta), mutta aika paljon tyyppivikoja mielestäni sellaiseksikin on. Öljyvuotoja on venttiilikoppa, öljynjäähdytin ja öljypohja. Öljypohjan tiivisteen vaihtaminen ilmeisesti vaatii apurungon laskemista. Minun autooni tämä kaikki tiivisteet oli vaihdettu 2020. Myös muistakin bemareista tutut DISA-venttiilien ja Vanos-solenoidien viat jne. Lisäksi N52:ssa on venttiilin nostimien tyyppivika, että saattaa alkaa nakuttamaan (lifter tick), koska öljy voi kiertää huonommin yläpäässä. Nakutus ei aiheuta mitään vahinkoa, mutta onhan se ärsyttävää, jos kone kuulostaisi tyhjäkäynnillä nakuttajalta.

Sitä en sitten tiedä, onko 130i yliarvostettu esim. verrattuna saman aikakauden 330i. Kolmossarjalainen lopulta ei paina kuin 100-150 kg enemmän. Pituutta 30 cm enemmän ja leveyttä 7 cm. Paljon samoja osia molemmissa. Tietysti hatchback on hatchback sitä haluavalle. Mutta eipä noita 330i myöskään halvalla saa.
Tuo voitelu-/nakutusongelma koskee alkupään N52:sia.
Ne jotka on muovisella venttiilikopalla, ei ole tätä ongelmaa (about 2007 vuonna nämä tuli, riippuen malleista). Jos ilman muutoksia/tuningia, niin näkee heti kun pellin avaa, musta moottorin suojakansi on uudempi


Neljäs vuosi lähtee nykyisellä n52:lla. On hieno moottori. Vesipumppu on ainoa "vika" tänä aikana (toki oston jälkeen disat, venakoppa, yms tuli tehtyä varuilta).

130i ja LSD, kivaa kesät-talvet...
 
Abarth 595 on ihan hauska "nykyautoksi". Ohjaus nyt ei ole maailman parhaimman tuntuinen, mutta fiilis on kohdillaan. On aina hauskaa vaihtaa minimissään ~4500 kierroksen jälkeen isommalle, kun pikkufiuden putkesta pukkaa liekkejä. On myös mutkissa "nakeltava", niin kuin etuvetoisen pikkuauton kuuluukin olla, ja saa melko helposti hallittuun luistoon. Noista kannattaa katsella hyvin varusteltua Esseesse / Competition-mallia Sabeltin penkeillä ja Record Monza-putkistolla. Löytyy myös todella hyvin viritys / customointiosia. Miinusta lähinnä korkeasta istuma-asennosta, ja joidenkin mallien hieman huonosta vakio-alustasta.
 
Abarth 595 on ihan hauska "nykyautoksi". Ohjaus nyt ei ole maailman parhaimman tuntuinen, mutta fiilis on kohdillaan. On aina hauskaa vaihtaa minimissään ~4500 kierroksen jälkeen isommalle, kun pikkufiuden putkesta pukkaa liekkejä. On myös mutkissa "nakeltava", niin kuin etuvetoisen pikkuauton kuuluukin olla, ja saa melko helposti hallittuun luistoon. Noista kannattaa katsella hyvin varusteltua Essesse / Competition-mallia Sabeltin penkeillä ja Record Monza-putkistolla. Löytyy myös todella hyvin viritys / customointiosia. Miinusta lähinnä korkeasta istuma-asennosta, ja joidenkin mallien hieman huonosta vakio-alustasta.
Sitä ekaa uutta 500 Abarthia kävin joskus kokeilemassa ja se kyllä oli sympaattinen ja hauska vehje. Hymyilytti koko koeajon. Ja hinnat ei ole moneen vuoteen enää niissä laskenut. Jopa se Fiat 500 1.4 100hp koneella oli yllättävän kiva mutta ei todellakaan mikään Abarthi. Joskus vielä täytyy 500 Abarthikin kokeilla omistaa. Nyt on kuume kuitenkin suunnannut jonnekkin Porsche 911 996 C2 -osastolle kun alkaa olla ihmisten hinnoissa. Pitäisi myydä toki Alfa GT 3.2 V6 ja W210 E55 AMG pois että tuon karvalakki-Porschen voisi hommata..
 
Mulla oli muutama vuosi sitten tuollainen 595C Turismo Abarthi, ja vaikka se ei autona numeroiden mukaan ole mikään ihmeellinen laite (oikeastaan aika paska jopa), niin omistamistani autoista jättänyt varmaan suurimman kaipuun. Auto jolla ei tavallaan ole mitään järjellistä syytä olla olemassa. Ei ole erityisen nopea, pirun ahdas, ajoasento jopa vähän huono - mutta perhana että se oli hauska. Ei lähellekään niin vakava kuin Saksalaiset kilpailijansa, vaan todella hassu vekotin. Aina väkisinkin nauratti kun sillä polki menemään.
 
Mulla oli muutama vuosi sitten tuollainen 595C Turismo Abarthi, ja vaikka se ei autona numeroiden mukaan ole mikään ihmeellinen laite (oikeastaan aika paska jopa), niin omistamistani autoista jättänyt varmaan suurimman kaipuun. Auto jolla ei tavallaan ole mitään järjellistä syytä olla olemassa. Ei ole erityisen nopea, pirun ahdas, ajoasento jopa vähän huono - mutta perhana että se oli hauska. Ei lähellekään niin vakava kuin Saksalaiset kilpailijansa, vaan todella hassu vekotin. Aina väkisinkin nauratti kun sillä polki menemään.
En ole koskaan ajanut moisella, mutta pakko silti pitää tuosta naurettavasta pikku kiposta. Äänet melkein kuin ferrarissa, kippo "pieni" kuin mikä ja asenne on ihan mahtava. Ei se teho, ei se nopeus, mutta se hauskuus. Järjen voi jättää niille jotka etsivät seuraavaa Corollaa tms.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
2018 K14C 1.4Turbiinipeli tallissa ja ollut kyllä parasta viihdettä sitten MK1 GTI golffin joka kesäautona.

Suitsa toimii perheen kauppakassina, junnujen treeneihinrahtaus-lavettina ja työmatkakulkineena.

Ajetavuus hyvä, vääntävä kone, törkeän hyvät ajovalot ja tähän päivään mennessä ei mitään vikaa.

Ruostetta ei ole näkynyt, tosin massautin auton kovia myöten kun 900km taulussa. Jos tuollaisen sattuu jostain löytämään, niin suosittelen.
 
Olen omistanut tai ajanut mm. R53 ja R56 Minit, ST Fiestaa ja RS Focusta, Mx-5, Z3/Z4, T-Sport Yaris, VTS C2 ja useampi eri kopan Gti Golf. Tietenkin osa nyt on ihan eri kaliberia mutta kyllä noihin verrattuna Abarth Fiiatti on ainoa mistä tuli lähes välittömästi fiilis että tämmöinen on pakko saada. Aikaisemmat perustelut ovat osuvia, ei paperilla tai foorumeilla "paras" mutta siinä on jotain, todellakin ajajan auto. Toisena listallani on R53 Mini, siinä vain on vikana että auto tuntuu liian painavalta vaikka muuta ulkonäöstä luulisi (R56 kopassa tämä raskaus vaivaa vielä enemmän).

No, kuten mainittua niin Abarth hinnat ovat pysähtyneet ja esim. alle kympin ei kauheasti luottamusta herättävää tarjontaa ole. Odottelin että viime kesän lopulla hinnat vähän tippuisi mutta ei.

Poika saa ajokortin reilun vuoden päästä. Siinä vaiheessa kakkosautoksi hankitaan hyvin todennäköisesti Abarth, toivottavasti hinnat ei kovin pahasti enää nouse... Ainoa mikä mietityttää on talvikäyttö, ei sinänsä että en luottaisi vaan ei moista karkkia viitsisi pakkasessa ja suolassa pilata.

Kun ei Fiudea osunut kohdalle niin toistaiseksi harrasteajot mennään Ls1 koneisella heräteosto jenkillä, mutta ne vehkeet eivät kuulu aiheeseen "ajajan auto" , vaan fiilis tulee jostain ihan muista asioista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 223
Viestejä
4 517 892
Jäsenet
74 576
Uusin jäsen
nihasmolder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom