- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 564
Sanoisin että Lada 1200L.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko ohjaustuntuma näissä vielä hyvä? Entäs nelipyttyiset perusmoottorit, ovatko susia vai kestävätkö?
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.
Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.
Renault Megane R.S. Trophy 300 *erikoisuus* | Myydään | Tori Autot | Tori
Saatavissa lisähintaan: kotiintoimitus koko Suomeen, 1 omistaja, 4Control nelipyöräohjaus, ABS-jarrut, hätäjarrutustehostin, Alcantara-istuinverhoilu, Aluvantee...autot.tori.fi
-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Täytyy kompata kun Clio rs trophyllä ajellut nyt puolisentoista vuotta.Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.
Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.
Renault Megane R.S. Trophy 300 *erikoisuus* | Myydään | Tori Autot | Tori
Saatavissa lisähintaan: kotiintoimitus koko Suomeen, 1 omistaja, 4Control nelipyöräohjaus, ABS-jarrut, hätäjarrutustehostin, Alcantara-istuinverhoilu, Aluvantee...autot.tori.fi
-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.
Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.
Renault Megane R.S. Trophy 300 *erikoisuus* | Myydään | Tori Autot | Tori
Saatavissa lisähintaan: kotiintoimitus koko Suomeen, 1 omistaja, 4Control nelipyöräohjaus, ABS-jarrut, hätäjarrutustehostin, Alcantara-istuinverhoilu, Aluvantee...autot.tori.fi
-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Varsin hauskan auton maineessa ovat. Itse kävin koeajolla mutta oli itselle liian muovinen ja vääntöä ei ollut yhtään joten jäi kauppaan. Luotettaviakin ovat ymmärtääkseni, mutta jos jotain menee vikaan, osia on kuulema vaikea saada.Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
Ostin tuollaisen BMW 130i:n kakkosautoksi (luin tämänkin keskustelun ennen sitä). Kovasti oli kehuttu auto myös autoiluun liittyvillä Youtube-kanavilla, joita olen seurannut. Hieman kiinnosti myös Audi A3 3.2 VR6 -moottorilla, sillä niitä saa nykyään todella halvalla ja ovat aliarvostettuja Golf R32:iin verrattuna, vaikka tekniikka on sama. Hieman oli haukuttu Audin etupainoisuutta ja tuo Haldex-neliveto ei ehkä takavedon ajotuntumaa kuitenkaan voita. Kaikissa noissa tuon ajan 8P-korimallin autoissa oli lisäksi jo aika pahasti ruostetta.
Tai Viper SRT, varmasti ajajan auto, jos vaan jostain löytyisi se ajaja.Teho ei tarkoita ajajan autoa... Sama kuin sanoisi että Rolls on ajajan auto koska omaa ison koneen ja paljon hepoja.
Itsellä Golf GTI (klubi-versio). Paras auto millä ikinä olen ajanut (tarkoituksella jättänyt ajamatta paremmilla). Sopinee threadiin. Tykkään siitä, että on tunnokas, herkkä ohjaus ja tunnetusti muuttuu hiton paljon kun vaihtaa sport, normal ja eco-moodin välillä (ihan eri auto ja tulee ajettuakin aivan eri tavalla). Alkuun kesti tottua ulkonäköön, mutta nykyään sekin tuntuu omalta.
Maavaraa joitakin senttejä vähemmän kuin normi-golffissa ja talvella ei helpota asiaa (pahimmillaan keskikaistalla sellainen kinos, josta kaikki muut menee yli ja itse auraa), mutta tuntuupa silloin ajajan autolta Hauskinta lähteä juuri kunnon lumimyräkän jälkeen kun ajaminen tuntuu vähän samalta kuin off-piste lasku ja saa vetää kieli keskellä suuta.
Rekkakuskia nuorempana ajanut setäni vihaa yli kaiken kun luistonesto ei toimi samalla tavalla kuin karvalakkimallissa.
Itse en kyllä R53 Minin Cooper S:n omistajaja tykännyt tosta Fiesta ST:stä, tosin se oli 2013 mitä tuli testattua tuolloin uutena. Kaikki tuntui vaan todella löysältä, kaasu, ohjaus, vaihteisto, alusta. Ehkä noi modit parantaa ajettavuutta hieman. Joku short-shifter ehkä sopisi myös pakettiin.Niinhän siinä sattui käymään, että viime viikolla oma Typerä meni lunariin. Onneksi ei käynyt itselle kummemmin ja täyskasko korvasi koko auton niin pääsi etsimään uutta. Kyytiin sitten sattui tuommoinen 2015 vuoden Ford Fiesta ST missä Mountunen MP215 paketti, välijäähy ja madallusjouset. Olen kyllä kovasti tykännyt Fiestasta, tehoa ja vääntöähän nyt luonnollisesti löytyy enemmän kuin reilusti tuolla viripaketilla ja alusta todella napakka. Vaatii vaan hieman totuttelua noihin madallusjousiin ja extra tarkkuutta liikenteessä kun 30mm edestä ja 20mm takaa alempana. Tutulta ST-harrastajalta vielä irtosi mukaan pilkkahintaan Mountunen Catback-putkisto niin alkaa sitten pikku Fiesta olemaan melkein täynnä Mountunen palikkaa.
Ja Fiesta menee sinne minne käskee, poikittain, muttei ihan yhtä kovaa . Ei siis nuo Fiestat eivät ole tehty pelkkää nopeutta silmällä pitäen vaan sillä silmällä että kuski saa tuntea miten auto elää ja sitä on hauskaa pyöritellä. Etuveto joka menee mutkat yksi pyörä ilmassa pienessä tai ei niin pienessä sivuluisussa kuskin haluista riippuen on varsin hauska laite. Mutta kaikki ei ole kaikille.Itse en kyllä R53 Minin Cooper S:n omistajaja tykännyt tosta Fiesta ST:stä, tosin se oli 2013 mitä tuli testattua tuolloin uutena. Kaikki tuntui vaan todella löysältä, kaasu, ohjaus, vaihteisto, alusta. Ehkä noi modit parantaa ajettavuutta hieman. Joku short-shifter ehkä sopisi myös pakettiin.
Ehkä ei vaan ollut mulle sopiva kärry. Mini mene minne käskee kuin raiteilla ja _kovaa_.
Tuo voitelu-/nakutusongelma koskee alkupään N52:sia.Ostin tuollaisen BMW 130i:n kakkosautoksi (luin tämänkin keskustelun ennen sitä). Kovasti oli kehuttu auto myös autoiluun liittyvillä Youtube-kanavilla, joita olen seurannut. Hieman kiinnosti myös Audi A3 3.2 VR6 -moottorilla, sillä niitä saa nykyään todella halvalla ja ovat aliarvostettuja Golf R32:iin verrattuna, vaikka tekniikka on sama. Hieman oli haukuttu Audin etupainoisuutta ja tuo Haldex-neliveto ei ehkä takavedon ajotuntumaa kuitenkaan voita. Kaikissa noissa tuon ajan 8P-korimallin autoissa oli lisäksi jo aika pahasti ruostetta.
Bemari-kuskin identiteetti tuottaa vaikeuksia (vaikka onkin vain kakkosauto), mutta on kyllä ollut loistava ajettava. 1-sarjalaisissa oli nestetoiminen ohjaustehostin vuoden 2007 faceliftiin asti ja tässä on juuri tuo vanhempi ja kehutumpi. On todella jämäkkä ja tarkka, ja kulkee kuin juna raiteilla takavetoon yhdistettynä. On tuossa sellaista ajamisen tuntua, että on tiessä kiinni. Vaparikoneen vääntö on heti käytössä, kun kaasua painaa ja soundit miellyttää. Mutta tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla ajaessa ei pidä turhan kovaa ääntä. Talviautona en nyt kyllä erityisemmin nauti, vaikka toki takavedolla voi leikkiä. Tässä ei ole mitään lsd/kitkaperää asennettuna. Yli tonnin maksaisi Quaifen torsen-tyyppinen kitkaperä. Huonosti auratulla tiellä alusta on todella kova ja takapyörillä on vähän liikaa menohaluja liukkaan pidolla, ellei kaasuta hitaasti. Tosin olen tottunut ajamaan nelivedoilla.
Tuota N52-moottoria sanotaan yhdeksi luotettavimmaksi BMW:n bensamoottoreista (ei ole vielä turboa eikä suoraruiskutusta), mutta aika paljon tyyppivikoja mielestäni sellaiseksikin on. Öljyvuotoja on venttiilikoppa, öljynjäähdytin ja öljypohja. Öljypohjan tiivisteen vaihtaminen ilmeisesti vaatii apurungon laskemista. Minun autooni tämä kaikki tiivisteet oli vaihdettu 2020. Myös muistakin bemareista tutut DISA-venttiilien ja Vanos-solenoidien viat jne. Lisäksi N52:ssa on venttiilin nostimien tyyppivika, että saattaa alkaa nakuttamaan (lifter tick), koska öljy voi kiertää huonommin yläpäässä. Nakutus ei aiheuta mitään vahinkoa, mutta onhan se ärsyttävää, jos kone kuulostaisi tyhjäkäynnillä nakuttajalta.
Sitä en sitten tiedä, onko 130i yliarvostettu esim. verrattuna saman aikakauden 330i. Kolmossarjalainen lopulta ei paina kuin 100-150 kg enemmän. Pituutta 30 cm enemmän ja leveyttä 7 cm. Paljon samoja osia molemmissa. Tietysti hatchback on hatchback sitä haluavalle. Mutta eipä noita 330i myöskään halvalla saa.
Sitä ekaa uutta 500 Abarthia kävin joskus kokeilemassa ja se kyllä oli sympaattinen ja hauska vehje. Hymyilytti koko koeajon. Ja hinnat ei ole moneen vuoteen enää niissä laskenut. Jopa se Fiat 500 1.4 100hp koneella oli yllättävän kiva mutta ei todellakaan mikään Abarthi. Joskus vielä täytyy 500 Abarthikin kokeilla omistaa. Nyt on kuume kuitenkin suunnannut jonnekkin Porsche 911 996 C2 -osastolle kun alkaa olla ihmisten hinnoissa. Pitäisi myydä toki Alfa GT 3.2 V6 ja W210 E55 AMG pois että tuon karvalakki-Porschen voisi hommata..Abarth 595 on ihan hauska "nykyautoksi". Ohjaus nyt ei ole maailman parhaimman tuntuinen, mutta fiilis on kohdillaan. On aina hauskaa vaihtaa minimissään ~4500 kierroksen jälkeen isommalle, kun pikkufiuden putkesta pukkaa liekkejä. On myös mutkissa "nakeltava", niin kuin etuvetoisen pikkuauton kuuluukin olla, ja saa melko helposti hallittuun luistoon. Noista kannattaa katsella hyvin varusteltua Essesse / Competition-mallia Sabeltin penkeillä ja Record Monza-putkistolla. Löytyy myös todella hyvin viritys / customointiosia. Miinusta lähinnä korkeasta istuma-asennosta, ja joidenkin mallien hieman huonosta vakio-alustasta.