Ajajan autoja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TurboJ
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ohjaustuntuma näissä vielä hyvä? Entäs nelipyttyiset perusmoottorit, ovatko susia vai kestävätkö?

Tuo 6-kone on ainoa kestävä motti noissa E8x sarjalaisissa. Kuten tuossa arvostelussakin mainitaan ohjaustuntumasta " Vaikka koeajetussa autossa ei ollutkaan lisävarusteensa saatavaa aktiiviohjausta, ohjaus on silti äärimmäisen tarkka. Mutkaisella tiellä auto ohjautui millintarkasti kuin juna kiskoilla. "

Ongelma alkaa olla ikä, ei meinaa enää mistään löytyä alle 200 000km ajettu 130i ja isot kilsat valitettavasti näkyvät usein korissa ja tekniikassa.

Nyt 3kpl myynnissä Nettiautossa ja kaikilla reilusti ajettu https://classic.nettiauto.com/bmw/130?id_vehicle_type=1&id_country[]=73
 
Ne pitää ite rakentaa. Aihiona voi käyttää näitä ihan tavallisia autoja.
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).

Kaasuvasteen voi kyllä muokata aika moneen softalla. Itse tehnyt tuota saabin trionicin sekä me7.5 kanssa. se ei ole ongelma. Voi tehdä ihan sellaisen vasteen kuin haluaa. Itse tykkään just hieman alkuperäistä "herkemmästä" kaasusta, mutta ei mistään överistä. Ohjauksen kanssa olet oikeassa, sitä on vaikea muokata. Jarrut taas pystyy tekemään paljonkin paremmaksi, mutta alimittasella jarruehostimella ei kuuhun mennä, eli PAITSI jos ei ole tilaa vaihtaa jarrutehostinta/pääsylinteriä, sillon ei kauhesti siihenkään voi vaikuttaa. Nykyautoissa tilanpuute on ongelma...
 
Todella hyvä keskusteluaihe!

Uudemmista autoista Kia Proceed CD (2018->) voi olla ihan kiinnostava peli, joka on ainakin uudeksi farkuksi ja omassa hintaluokassaan hyvä ajettava. Ei toki varmasti aloituspostaajan vaatimuksiin pääse. Itse ihastuin tämän ajettavuuteen ja ohjaukseen. Alusta on sellainen, että pienen totuttelun jälkeen pärjää hyvin myös Suomen karkeilla teillä. Mutta tiukoissa kaarteissa auton alusta on jämäkkä ja hyvin tasapainoinen. Radalla kun olen kokeillut, niin siellä toki huomaa, että ei nyt ihan niin sporttinen kuitenkaan loppujen lopuksi ja sarjatuotantohenkilöauto kyseessä eikä mikään formula. Mutta minulla on ollut hauskaa auton kanssa.

Plussaa
+sporttitilassa ihan ok jämäkkä ohjaus
+hyvä ja tasapainoinen alusta, jonkun BMW M-insinöörin suunnittelema mukamas
+auto tottelee hyvin ja on aika hauska ajaa
+luistoneston saa kytkettyä pois
+rattivaihteet
+edullinen
+pakoputkista kuuluu ääntä, koska siellä on joku lärpätin tekemässä sitä

Miinusta
-painava ja iso
-automaattilaatikko ei tottele pakkovaihteita, eli jos kiihdytät kakkosella niin auto vaihtaa 6000-7000 rpm kohdalla itse kolmoselle sen sijaan että junnaisi rajoitinta vasten - radalla todella huono ominaisuus
-turbokone ja siinä oleva viive
-pimputtimet ja hilavitkuttimet täytyy kytkeä joka kerta pois
-sport-tilassa kaasupolkimen herkkyys on typerä, minimi määrä kaasua antaa tyyliin vaikka 30 % tehoista, eli pintakaasulla 50-70 km/h alueella ajaessa on-off tyylistä meninkiä
-monet painikkeet eivät ole suoraan kuljettajan silmien alla, esim ajonvakauttimen ja kaistavahdin napit on jossain vasemman polven lähellä ja niihin pitää kurkotella
-oikeasti ajotuntumaa saisi olla vielä enemmän, välillä vähän vaikea sanoa missä mennään pidon ym. osalta
-etuveto

Köyhälle perheen isille varmaan ihan ok auto.

Kyllä mua itseä kiinnostais kokeilla MX-5 tai Giulia.

Mulla on ollut mielessä, että hankkis jonkun 90-00-luvun auton harrasteleluksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Kerrotko vähän lisää. Millainen jousitus ym näissä on?
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Täytyy kompata kun Clio rs trophyllä ajellut nyt puolisentoista vuotta.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Tuo viimeisen korimallin Megane Sport ainakin omaa puutteellisen kaasuvasteen. Ainoastaan Race-moodissa se alkaa kohtuudella reagoimaan. MultiSense-systeemi sitten heittää itsestään eri moodeja päälle ajoprofiilin mukaan, tuo on tosi suuri puute. Luultavasti saisi jotenkin disabloitua ko. toiminnon? Mk2 RS Meganella olen ajanut reilummin ja se on hyvä auto, mutta hyviä yksilöitä on jo vaikeaa saada. Uudempi ei sytyttänyt yhtään, juuri tuon häiritsevän elektroniikan takia.

Clio Sport viimeinen malli (Siis Clio IV ja 1.6 Turbo), siinä vaihteiston toiminta jättää paljon toivomisen varaa. Voi olla, että oli huono yksilö, pitäisi kokeilla parempaa kenties. Manuaalia tuli silti ikävä. Vapaasti hengittäviä vanhempia malleja en ole päässyt kokeilemaan - pitäisi varmaan. Mutta korkeaviritteinen vaparikone ei muuten ole sitä mitä tavoittelen.

Renault on kyllä tehnyt vuosien mittaan paljon hyviä autoja, mutta uudemmissa malleissa ei kehitys vaikuta välttämättä positiiviselta. Mutta niin kai se on kaikkien automerkkien kohdalla.
 
Clion rs trophyssä on laatikossa eri softa, perus rs:ää en ole kokeillut niin en osaa verrata. Vaati pienen opettelun tuo vaihteisto että miten sillä kuuluu ajaa. Saahan tuossa käsinkin hämmentää, toki manuaali olisi tuohon se oikea loota.
 
Tuntuu että rellu lähti hakemaan liikaa kierrosaikoja ja puhdasta nopeutta vs hauskaa ajettavaa. Ainakin tällainen mielikuva on syntynyt ja muistelisin että arvosteluissa oli hiukan samaa viitettä. Etenkin Meganen kohdalla. Hyvin toimiva DCT on mahtava, mutta se vie kyllä paljon fiilistä. Tekee ainakin itselle ajamisesta liian "vakavaa". Focus ST:ssä oli DCT aski ja kyllähän se nopeus nousi hyvää tahtia mutta tuntui kokoajan että jotain puuttuu.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
Varsin hauskan auton maineessa ovat. Itse kävin koeajolla mutta oli itselle liian muovinen ja vääntöä ei ollut yhtään joten jäi kauppaan. Luotettaviakin ovat ymmärtääkseni, mutta jos jotain menee vikaan, osia on kuulema vaikea saada.
 
Niin ja Suzuki on poikkeuksellisen kova ruostumaan, joten peltien kunto pitää tarkastaa huolellisesti, varsinkin helmat ja pohja. Muuten kyllä kuuluu autosta pelkkää hyvää.
 
Ostin tuollaisen BMW 130i:n kakkosautoksi (luin tämänkin keskustelun ennen sitä). Kovasti oli kehuttu auto myös autoiluun liittyvillä Youtube-kanavilla, joita olen seurannut. Hieman kiinnosti myös Audi A3 3.2 VR6 -moottorilla, sillä niitä saa nykyään todella halvalla ja ovat aliarvostettuja Golf R32:iin verrattuna, vaikka tekniikka on sama. Hieman oli haukuttu Audin etupainoisuutta ja tuo Haldex-neliveto ei ehkä takavedon ajotuntumaa kuitenkaan voita. Kaikissa noissa tuon ajan 8P-korimallin autoissa oli lisäksi jo aika pahasti ruostetta.

Bemari-kuskin identiteetti tuottaa vaikeuksia (vaikka onkin vain kakkosauto), mutta on kyllä ollut loistava ajettava. 1-sarjalaisissa oli nestetoiminen ohjaustehostin vuoden 2007 faceliftiin asti ja tässä on juuri tuo vanhempi ja kehutumpi. On todella jämäkkä ja tarkka, ja kulkee kuin juna raiteilla takavetoon yhdistettynä. On tuossa sellaista ajamisen tuntua, että on tiessä kiinni. Vaparikoneen vääntö on heti käytössä, kun kaasua painaa ja soundit miellyttää. Mutta tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla ajaessa ei pidä turhan kovaa ääntä. Talviautona en nyt kyllä erityisemmin nauti, vaikka toki takavedolla voi leikkiä. Tässä ei ole mitään lsd/kitkaperää asennettuna. Yli tonnin maksaisi Quaifen torsen-tyyppinen kitkaperä. Huonosti auratulla tiellä alusta on todella kova ja takapyörillä on vähän liikaa menohaluja liukkaan pidolla, ellei kaasuta hitaasti. Tosin olen tottunut ajamaan nelivedoilla.

Tuota N52-moottoria sanotaan yhdeksi luotettavimmaksi BMW:n bensamoottoreista (ei ole vielä turboa eikä suoraruiskutusta), mutta aika paljon tyyppivikoja mielestäni sellaiseksikin on. Öljyvuotoja on venttiilikoppa, öljynjäähdytin ja öljypohja. Öljypohjan tiivisteen vaihtaminen ilmeisesti vaatii apurungon laskemista. Minun autooni tämä kaikki tiivisteet oli vaihdettu 2020. Myös muistakin bemareista tutut DISA-venttiilien ja Vanos-solenoidien viat jne. Lisäksi N52:ssa on venttiilin nostimien tyyppivika, että saattaa alkaa nakuttamaan (lifter tick), koska öljy voi kiertää huonommin yläpäässä. Nakutus ei aiheuta mitään vahinkoa, mutta onhan se ärsyttävää, jos kone kuulostaisi tyhjäkäynnillä nakuttajalta.

Sitä en sitten tiedä, onko 130i yliarvostettu esim. verrattuna saman aikakauden 330i. Kolmossarjalainen lopulta ei paina kuin 100-150 kg enemmän. Pituutta 30 cm enemmän ja leveyttä 7 cm. Paljon samoja osia molemmissa. Tietysti hatchback on hatchback sitä haluavalle. Mutta eipä noita 330i myöskään halvalla saa.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän siinä sattui käymään, että viime viikolla oma Typerä meni lunariin. Onneksi ei käynyt itselle kummemmin ja täyskasko korvasi koko auton niin pääsi etsimään uutta. Kyytiin sitten sattui tuommoinen 2015 vuoden Ford Fiesta ST missä Mountunen MP215 paketti, välijäähy ja madallusjouset. Olen kyllä kovasti tykännyt Fiestasta, tehoa ja vääntöähän nyt luonnollisesti löytyy enemmän kuin reilusti tuolla viripaketilla ja alusta todella napakka. Vaatii vaan hieman totuttelua noihin madallusjousiin ja extra tarkkuutta liikenteessä kun 30mm edestä ja 20mm takaa alempana. Tutulta ST-harrastajalta vielä irtosi mukaan pilkkahintaan Mountunen Catback-putkisto niin alkaa sitten pikku Fiesta olemaan melkein täynnä Mountunen palikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom