Ajajan autoja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TurboJ
  • Aloitettu Aloitettu
Onko ohjaustuntuma näissä vielä hyvä? Entäs nelipyttyiset perusmoottorit, ovatko susia vai kestävätkö?

Tuo 6-kone on ainoa kestävä motti noissa E8x sarjalaisissa. Kuten tuossa arvostelussakin mainitaan ohjaustuntumasta " Vaikka koeajetussa autossa ei ollutkaan lisävarusteensa saatavaa aktiiviohjausta, ohjaus on silti äärimmäisen tarkka. Mutkaisella tiellä auto ohjautui millintarkasti kuin juna kiskoilla. "

Ongelma alkaa olla ikä, ei meinaa enää mistään löytyä alle 200 000km ajettu 130i ja isot kilsat valitettavasti näkyvät usein korissa ja tekniikassa.

Nyt 3kpl myynnissä Nettiautossa ja kaikilla reilusti ajettu https://classic.nettiauto.com/bmw/130?id_vehicle_type=1&id_country[]=73
 
Ne pitää ite rakentaa. Aihiona voi käyttää näitä ihan tavallisia autoja.
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).
 
Rakentamalla ei helposti saa hyvää ohjausta tai herkkää kaasua, ellei sitten puhuta todella vanhoista, analogisista autoista. Ja sittenkin esim. custom-hammastanko saattaa olla hankala saada katsastuksesta läpi. Ajajan autoja saa valmiina, kysymys vain on missä ikäluokassa vasta saatavuus loppuu (siis kuinka uusia malleja vielä oli, joista ajovastetta ei ollut poistettu).

Kaasuvasteen voi kyllä muokata aika moneen softalla. Itse tehnyt tuota saabin trionicin sekä me7.5 kanssa. se ei ole ongelma. Voi tehdä ihan sellaisen vasteen kuin haluaa. Itse tykkään just hieman alkuperäistä "herkemmästä" kaasusta, mutta ei mistään överistä. Ohjauksen kanssa olet oikeassa, sitä on vaikea muokata. Jarrut taas pystyy tekemään paljonkin paremmaksi, mutta alimittasella jarruehostimella ei kuuhun mennä, eli PAITSI jos ei ole tilaa vaihtaa jarrutehostinta/pääsylinteriä, sillon ei kauhesti siihenkään voi vaikuttaa. Nykyautoissa tilanpuute on ongelma...
 
Todella hyvä keskusteluaihe!

Uudemmista autoista Kia Proceed CD (2018->) voi olla ihan kiinnostava peli, joka on ainakin uudeksi farkuksi ja omassa hintaluokassaan hyvä ajettava. Ei toki varmasti aloituspostaajan vaatimuksiin pääse. Itse ihastuin tämän ajettavuuteen ja ohjaukseen. Alusta on sellainen, että pienen totuttelun jälkeen pärjää hyvin myös Suomen karkeilla teillä. Mutta tiukoissa kaarteissa auton alusta on jämäkkä ja hyvin tasapainoinen. Radalla kun olen kokeillut, niin siellä toki huomaa, että ei nyt ihan niin sporttinen kuitenkaan loppujen lopuksi ja sarjatuotantohenkilöauto kyseessä eikä mikään formula. Mutta minulla on ollut hauskaa auton kanssa.

Plussaa
+sporttitilassa ihan ok jämäkkä ohjaus
+hyvä ja tasapainoinen alusta, jonkun BMW M-insinöörin suunnittelema mukamas
+auto tottelee hyvin ja on aika hauska ajaa
+luistoneston saa kytkettyä pois
+rattivaihteet
+edullinen
+pakoputkista kuuluu ääntä, koska siellä on joku lärpätin tekemässä sitä

Miinusta
-painava ja iso
-automaattilaatikko ei tottele pakkovaihteita, eli jos kiihdytät kakkosella niin auto vaihtaa 6000-7000 rpm kohdalla itse kolmoselle sen sijaan että junnaisi rajoitinta vasten - radalla todella huono ominaisuus
-turbokone ja siinä oleva viive
-pimputtimet ja hilavitkuttimet täytyy kytkeä joka kerta pois
-sport-tilassa kaasupolkimen herkkyys on typerä, minimi määrä kaasua antaa tyyliin vaikka 30 % tehoista, eli pintakaasulla 50-70 km/h alueella ajaessa on-off tyylistä meninkiä
-monet painikkeet eivät ole suoraan kuljettajan silmien alla, esim ajonvakauttimen ja kaistavahdin napit on jossain vasemman polven lähellä ja niihin pitää kurkotella
-oikeasti ajotuntumaa saisi olla vielä enemmän, välillä vähän vaikea sanoa missä mennään pidon ym. osalta
-etuveto

Köyhälle perheen isille varmaan ihan ok auto.

Kyllä mua itseä kiinnostais kokeilla MX-5 tai Giulia.

Mulla on ollut mielessä, että hankkis jonkun 90-00-luvun auton harrasteleluksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Kerrotko vähän lisää. Millainen jousitus ym näissä on?
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.
Täytyy kompata kun Clio rs trophyllä ajellut nyt puolisentoista vuotta.
 
Renault Clio Sport.
Renault Megane Sport.

Suht uusia ja noi jos jotkin on nykyaikaisia ajajan autoja. Ostaa niin uuden kuin lompakko antaa myöden.


-Tossa jää Focukset ja Fiastat toiseksi.

Tuo viimeisen korimallin Megane Sport ainakin omaa puutteellisen kaasuvasteen. Ainoastaan Race-moodissa se alkaa kohtuudella reagoimaan. MultiSense-systeemi sitten heittää itsestään eri moodeja päälle ajoprofiilin mukaan, tuo on tosi suuri puute. Luultavasti saisi jotenkin disabloitua ko. toiminnon? Mk2 RS Meganella olen ajanut reilummin ja se on hyvä auto, mutta hyviä yksilöitä on jo vaikeaa saada. Uudempi ei sytyttänyt yhtään, juuri tuon häiritsevän elektroniikan takia.

Clio Sport viimeinen malli (Siis Clio IV ja 1.6 Turbo), siinä vaihteiston toiminta jättää paljon toivomisen varaa. Voi olla, että oli huono yksilö, pitäisi kokeilla parempaa kenties. Manuaalia tuli silti ikävä. Vapaasti hengittäviä vanhempia malleja en ole päässyt kokeilemaan - pitäisi varmaan. Mutta korkeaviritteinen vaparikone ei muuten ole sitä mitä tavoittelen.

Renault on kyllä tehnyt vuosien mittaan paljon hyviä autoja, mutta uudemmissa malleissa ei kehitys vaikuta välttämättä positiiviselta. Mutta niin kai se on kaikkien automerkkien kohdalla.
 
Clion rs trophyssä on laatikossa eri softa, perus rs:ää en ole kokeillut niin en osaa verrata. Vaati pienen opettelun tuo vaihteisto että miten sillä kuuluu ajaa. Saahan tuossa käsinkin hämmentää, toki manuaali olisi tuohon se oikea loota.
 
Tuntuu että rellu lähti hakemaan liikaa kierrosaikoja ja puhdasta nopeutta vs hauskaa ajettavaa. Ainakin tällainen mielikuva on syntynyt ja muistelisin että arvosteluissa oli hiukan samaa viitettä. Etenkin Meganen kohdalla. Hyvin toimiva DCT on mahtava, mutta se vie kyllä paljon fiilistä. Tekee ainakin itselle ajamisesta liian "vakavaa". Focus ST:ssä oli DCT aski ja kyllähän se nopeus nousi hyvää tahtia mutta tuntui kokoajan että jotain puuttuu.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
 
Onko jengi täällä muuten testaillut noita Swift Sportteja? Kiinnostelee kun mutkatiet Pirkkalaan muuton ansiosta vähentyivät niin vielä harvemmin pääsee Typerä toteuttamaan itseään niin hieman taloudellisempi mutta silti napakka kiesi hakusessa. Swift Sportit sattuivat iskemään silmään kun ovat vielä klassisella reseptillä (vapareita manuaaliaskilla) ja poikkeuksellisen kevyitä ja ilmeisesti vielä ihan ok taloudellisiakin vekottimia. Niiden hintakaan ei päätä huimaa. Ykköskoppasia nyt näin 2 japskituonteina. Kakkoskoppaisia satunnaisesti tulee myyntiin. Kolmoskoppasia (1.4 turbo) ilmeisesti ei saanut muuten Suomeen kuin tiskin alta tilattua ja yhtään en ole moisia nähnyt. Ilmeisesti ei kovin moni niitä tänne tilaillut.
Varsin hauskan auton maineessa ovat. Itse kävin koeajolla mutta oli itselle liian muovinen ja vääntöä ei ollut yhtään joten jäi kauppaan. Luotettaviakin ovat ymmärtääkseni, mutta jos jotain menee vikaan, osia on kuulema vaikea saada.
 
Niin ja Suzuki on poikkeuksellisen kova ruostumaan, joten peltien kunto pitää tarkastaa huolellisesti, varsinkin helmat ja pohja. Muuten kyllä kuuluu autosta pelkkää hyvää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 204
Viestejä
4 452 613
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom