AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

En tiedä onko itsellä viallinen arctis 360mm.
Ei pysty 5.0ghz kelloja pitämään vaan nousee lämmöt 100c pintaan. H150 takaisin asennettuna niin 88c max. Liekkö vääriä backplaten ruuveja käytettynä... ihme juttu.
 
Lähinnä silti, kiinnostaa tietää arvioita tai kokemuksia tuosta kennon/tuulettimien sijoituksesta.

Sehän riippuu ihan siitä miten paljon siellä on muuta mikä dumppaa lämmintä ilmaa kotelon sisälle ja millanen on muu poistoilman toteutus jos edes on muuta. Ittellä kun on tuossa alphacoolin "aio":ssa nyt näyttis myös kierrossa niin ittellä on aika se ja sama missä toi radi on. Se on nyt katossa. Sisään puhkuu ilmaa 5 ropelia (3 edessä ja 2 pohjassa) ja poistosta vastaa radin lisäksi yksi ropeli takaseinässä. Eli positiivinen paine kopassa joka on suotavaa jottei ole koppa täynnä pölyä.
 
Nopeasti edellisiä viestejä lukemalla näyttäisi, että Freezer II:sta suositellaan hinta-laatusuhteeltaan, mutta saatavuus tällä hetkellä huonoa. Onkos kellään kokemuksia nyt Gigantissa tarjouksessa olevasta H100X jäähystä? Alkoi sen verran M1 NCase houkuttamaan ja siihen 240mm AIO menisi paikalleen, mutta kotelon hinnan vuoksi jäähystä ei haluaisi mahdottomasti pulittaa. Liekkö Corsairin hyrrät äänekkäitä eli onko syytä vaihtaa tilalle esim. Arcticin P12 jos tuon laittaa? 3600 kaveriksi tulisi jäähy.
 
Nopeasti edellisiä viestejä lukemalla näyttäisi, että Freezer II:sta suositellaan hinta-laatusuhteeltaan, mutta saatavuus tällä hetkellä huonoa. Onkos kellään kokemuksia nyt Gigantissa tarjouksessa olevasta H100X jäähystä? Alkoi sen verran M1 NCase houkuttamaan ja siihen 240mm AIO menisi paikalleen, mutta kotelon hinnan vuoksi jäähystä ei haluaisi mahdottomasti pulittaa. Liekkö Corsairin hyrrät äänekkäitä eli onko syytä vaihtaa tilalle esim. Arcticin P12 jos tuon laittaa? 3600 kaveriksi tulisi jäähy.

Hommasin itsekin tuon vähän heräteostoksena 3600x kaveriksi ja kuulisin mielelläni jotain palautetta, kenellä tuo sattuu olemaan.

Tässä jotain juttua, tosin intelin prossulle. Tuskin tuo ihan susi on, ei ole kyllä hinnalla pilattu.
 
Corsairissa on kuvan perusteella ML tuulettimet jotka eivät häpeä Arcticin P sarjan tuulettimille, niitä en ainakaan vaihtaisi. Kyllä tuo Corsair tolla hinnalla asiansa varmaan ajaa.
 
Ei ole ML:t vaan mopommat SP:t. Ei ole omaa kokemusta mutta netin kokemusten perusteella melkoisesti huonommat
 
Joh.. Alkaa joulun vietto/pahoinvointi helpottamaan joten voin palata asiaan..

No siis joo, eihän se sinällänsä mun asia oo, mutta jotenkin tuntuis vaan itestä henkkoht hölmöltä maksaa 150€ brändilisää, varsinkin kun sama pikkuropelli löytyy tosta n. 150€ halvemmasta Arcticin Liquid Freezeristä. Mut jos puhtaasti teeman takia sitä on hankkimassa niin eipä näitä kai järjellä perustellakkaan.

Tätä juuri mietin.

Ja joo tosiaan MCE:hän vetää vaan kaikille ytimille sen Intelin speksaaman yhden coren boostikellot. Muuten jees, mut se tuppaa vähän ampumaan yli noita jännitteitä, sen sit kun yhdistää 5ghz kelloihin mitä toi MCE yrittää niin tuloksena voi olla sellanen tilanne et siinä ei pahemmin millään normijäähyillä jäähtytellä. Lisäks Z390F virransyöttö ei oo parhaasta mahollisesta päästä, ainakin z370f virransyöttö oli aikamoista ribalia ja Asus tuskin hirveesti on tohonkaan panostanu, katoin nopeasti Z390 tierlistiä niin eihän tota kovin korkeelle oo rankattu. Eli sulla voi se virransyöttökin siellä rajottaa menoa, ellei lämmöt tee sitä ekana.

Käytännössä se mitä mä tässä yritän sanoa on se, että toi jäähy ei välttämättä ratkase sitä sun ongelmaas, vaan senkin jälkeen sulla mahdollisesti tai oikeastaan todennäköisesti joko emo tai lämmöt rajottaa tota MCE:llä ajamista. Suosittelisin nyt ensitöikseen tsekkaamaan et minkälaista jännitettä se rasituksessa syöttää sille prossulle ja sen pohjalta sit funtsimaan asiaa. Fiksuin veto ois tosiaan manuaalisesti säätää jännitteet ja kellot kondikseen ja sitten funtsia et kumpi siellä jarruttaa menoa, jäähy vai emo. NH-D15 ei ihan liikaa kuitenkaan jää jälkeen noista 360mm AIO:ista, joten siinä jää yhden celsiuksen lämmöntiputukselle ihan helvetisti hintaa jos ton Ryujinin nyt ostat. Varsinkin jos se edelleen sit jarruttelee.

Pelkäsinkin että tuon asus strix Z390-F ominaisuudet eivät yltäisi aivan parhaimmelle tasolle. Vuosien tauon jälkeen ATK-harrastuksessa on saattanut tapahtua pieni virhe komponentti valinnoissa, tai ehkä niitä on sattunut useampia. Mutta minkäs teet, se meni jo.

MCE nosti ton 9900K:n lämmöt 87 asteeseen cinebencheillä kuormittaessa, en noilla lämmöillä ollut kiinnostunut edes kokeilemaan mitä jotkut primet olisivat poltelleet. Peleissä ja muussa käytössä lämmöt pysyivät hyvin alle kahdeksassakympissä jo tuolla NH-D15 jäähyllä. MCE toki nosti kellot helposti yli 5Ghz joka ytimellä mutta myös voltit maksimissaan tuonne 1.41 tasolle joka mielestäni on aivan liikaa. Voltteja tulen joka tapauksessa rajoittamaan kävi miten kävi. Maksimi suoritus kyvystä todennäköisesti tulen ja voin tinkiä, mutta eihän tällä mun koneella loppuviimein kuitenkaan mitään syöpälääkettä kehitetä..

Sehän riippuu ihan siitä miten paljon siellä on muuta mikä dumppaa lämmintä ilmaa kotelon sisälle ja millanen on muu poistoilman toteutus jos edes on muuta. Ittellä kun on tuossa alphacoolin "aio":ssa nyt näyttis myös kierrossa niin ittellä on aika se ja sama missä toi radi on. Se on nyt katossa. Sisään puhkuu ilmaa 5 ropelia (3 edessä ja 2 pohjassa) ja poistosta vastaa radin lisäksi yksi ropeli takaseinässä. Eli positiivinen paine kopassa joka on suotavaa jottei ole koppa täynnä pölyä.

Mitähän nuo Helioksen alkuperäiset tuulettimet ovat? Kunkahan käy jos pistän koko paskan puhaltamaan (4*140mm asus) sisään ja tuon radin (3*noctua ind.) huolehtimaan uloshengityksestä. Hmmm, kai tämä on taas niitä asioita jotka pitää vain itse kokea.

Itse asiassa, tuo ryojin360 saapui tänään, valitettavasti saapuivat myös muut velvollisuuteni. Kerron lisää sitten joskus kun sen ehdin asentamaan.
 
Joh.. Alkaa joulun vietto/pahoinvointi helpottamaan joten voin palata asiaan..



Pelkäsinkin että tuon asus strix Z390-F ominaisuudet eivät yltäisi aivan parhaimmelle tasolle. Vuosien tauon jälkeen ATK-harrastuksessa on saattanut tapahtua pieni virhe komponentti valinnoissa, tai ehkä niitä on sattunut useampia. Mutta minkäs teet, se meni jo.

MCE nosti ton 9900K:n lämmöt 87 asteeseen cinebencheillä kuormittaessa, en noilla lämmöillä ollut kiinnostunut edes kokeilemaan mitä jotkut primet olisivat poltelleet. Peleissä ja muussa käytössä lämmöt pysyivät hyvin alle kahdeksassakympissä jo tuolla NH-D15 jäähyllä. MCE toki nosti kellot helposti yli 5Ghz joka ytimellä mutta myös voltit maksimissaan tuonne 1.41 tasolle joka mielestäni on aivan liikaa. Voltteja tulen joka tapauksessa rajoittamaan kävi miten kävi. Maksimi suoritus kyvystä todennäköisesti tulen ja voin tinkiä, mutta eihän tällä mun koneella loppuviimein kuitenkaan mitään syöpälääkettä kehitetä..



Mitähän nuo Helioksen alkuperäiset tuulettimet ovat? Kunkahan käy jos pistän koko paskan puhaltamaan (4*140mm asus) sisään ja tuon radin (3*noctua ind.) huolehtimaan uloshengityksestä. Hmmm, kai tämä on taas niitä asioita jotka pitää vain itse kokea.

Itse asiassa, tuo ryojin360 saapui tänään, valitettavasti saapuivat myös muut velvollisuuteni. Kerron lisää sitten joskus kun sen ehdin asentamaan.
Noh lähtisin ite tavottelemaan sitä tasan 5GHz tolla emolla, ei se täys farssi ole, mutta saattaa tulla rajat jo siinäkin vastaan. 1.41v on tosiaan liikaa, mutta ei oikeastaan mitään kuulumatonta MCE:ltä. Onneks noitten asetusten ettiminen on helppoa, vaikkakin mahdollisesti aikaavievää. Kellotusketjusta tuolla prossupuolella kannattaa kysellä neuvoja jos joku askarruttaa, varmasti löytyy asiantuntevampaa porukkaa vastailemaan.

Sanosin et kunhan kotelossa on positiivinen paine niin kaikki hyvin, ei tartte sit viikottain pölyjä putsailla
 
Kerron lisää sitten joskus kun sen ehdin asentamaan.

Eli se hetki tuli nyt. Ryojin 360 asennettu. Kokemukset:

Radi kytketty ROG Strix Helios kotetelon kattoon puhaltamaan sisäänpäin (3 x noctua ind. 140mm), muut edessä 3x140mm asus sisään ja takana 1x 140mm asus ulos.

-todella paskamainen asentaa, hitosti piuhoja ja kaikki väärän mittaisia. Olisi ollut paljon mukavempaa asentaa uuteen kokoonpanoon eikä jo valmiiksi tehtyyn kokoonpanoon.
-Asuksen luulisi tehneen omaan Helios koppaansa hienot läpiviennit kaikille piuhoille, niin ei ole todellakaan tapahtunut.
-prosessorin lämpötilaa näyttävä oled vaikutti nättävän mitä sattuu, hetkisen haettuani huomasin sen näyttävän emolevyn anturin lukemaa. Piru kun senkin sais valita mitä anturia se näyttää.
-Pakottaa aika pitkälti käyttämään asuksen ohjelmistoja jos ei kytke tuulettimia ns. normaalisti emolevyn PWM liittimiin.
+Tehokas, tuohon NH-D15 jäähyyn verrattuna samoilla testeillä omassa kokoonpanossani lämpötilat olivat 9 astetta pienemmät. Toki, jostain syystä MCE ei nostanut volttejakaan kuin tuonne 1.36:teen. Kellot ja suorituskyky eivät muuttuneet.
+Hiljaisem.. Tai no ei ainkaan paljoa äänekkäämpi. Lämpötilan noustessa NH-D15 ilmoitti itsestään, tämä ei tehnyt samoin.
+Se kaikki blingi ROG koppaan, ROG näytönjaimeen, ROG Näppikseen, ROG hiireen, ROG näyttöön, ROG hiirimattoon jne, jne. ROG

Pari AIO:ta olen aiemmin asennellut. CM 120 & 240 versiot. Molempiin olen syystä tai toisesta myöhemmin Noctuan tuulettimet vaihtanut alkuperäisten tilalle, plussaksi voi laskea että tähän ei varmaankaan tarvitse.
 
Mitähän litkua nuissa AIO jäähyissä ruukaa olla sisällä? Tuli tuossa mieleen, että kärsiikö konetta kuskata/säilyttää talvipakkasessa? Äkkipäätään en löytänyt ainakaan Asetekin sivuilta tietoa.
 
Hep! Corsair h100x setissä 3pin ja sata -liitäntä. Ei nyt manuaalistakaan varmaksi aukea kytketäänkö molemmat vai toinen. Emona x470 prime pro, jossa 4pin lähtö aio-pump merkinnällä.

Eli liitänkö molemmat, 3pin liitin 4pin liitäntään ja vielä kylkeen sata-liitäntä? Tuulettimet sitten 4pin ja näille oma liitäntä on. o_O

Tällä hetkellä siis minun oletus on, että molemmat. Toinen kysymys lienee että cpu fan vaiko aio pump -liitäntään. Manuaali käskee laittaa cpu fanille, mutta ajaako tuo aio pump nyt sen virkaa?
 
Pumpun virtajohdolla on kaksi liitäntää,

toinen kytketään suoraan POWERIN: n 4-napaiseen ja toinen kytketään emolevysi CPU: n 4-napaiseen.

H100 saa virtansa 4-napaisella, kun taas 3-napainen lähettää pumpun kierrosluvutiedot emolevyjen BIOS: iin.

Tuulettimet pumpun kylkeen ... niin kaikki säätyy automatik lämpöjen mukaan.
 
Noniin, kone kasassa ja kaikki toimii! Minkälaisia lämpöjä sopii näille aio-jäähyille idlenä ym odottaa?

Ja kuinka kireälle tuon uskaltaa ruuvata?
 
Noniin, kone kasassa ja kaikki toimii! Minkälaisia lämpöjä sopii näille aio-jäähyille idlenä ym odottaa?

Ja kuinka kireälle tuon uskaltaa ruuvata?
Riippuu kopasta, tuulettimista, AIO:sta, huoneiston lämpötilasta jne. 3600X:llä voinet odottaa 28-36 alimpia lämpötiloja täys-idlessä (ilman mitään ohjelmia taustalla, HWiNFOssa "CPU CCD1 (Tdie)" lämpötila).

Älä turhaan kiristä rystyset valkosina. Kunhan laitat siihen asti kunnes ne mutterit/ruuvit ei enää helpolla kiristy enempiä

e: ja jos ihmettelet niin on normaalia että Ryzeneillä idlessä pomppii lämpötila tasaisin ajoin. Vaatii hieman säätöä ettei tuulettimet koko ajan vaihtele nopeutta

temp2-jpg.115816
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @tonkar vastauksesta! Hwinfo antaa työpöydällä chromen ollessa auki n. 32 astetta. Jäähynä tosiaan Corsair h100x ja kotelona Fractal Design define c tg. Taitaa olla ihan jees :D

Ja @Jarkale kyseli äänekkyydeestä: mun korvaan suht hiljainen setti on. Gigantista tosin tarjous kyseisen Corsairin osalta loppunut. Hieman huokailee välillä, mutta kuten tonkar yllä mainitsi, vaatinee säätöä.
 
Ja @Jarkale kyseli äänekkyydeestä: mun korvaan suht hiljainen setti on. Gigantista tosin tarjous kyseisen Corsairin osalta loppunut. Hieman huokailee välillä, mutta kuten tonkar yllä mainitsi, vaatinee säätöä.

Kiitosta infosta! Tuon huokailun kanssa joutui jo nykyisen buildin kanssa kikkailemaan, joten siitä pääsee kyllä eroon säätämällä. Tilasin tuosta alesta itsekin tuon Corsairin, vaikka koteloa ei vielä ollut ja hyvä niin, sillä sain kuin sainkin lauantaina myös M1:sen tilattua. Lisäksi on Arcticeja tulossa, joten saatan silti vaihtaa hyrrät tai jos innostun, niin jopa hieman vertailua tehdä.
 
Epäilen että jäähdyttäjäni Corsair 80i v2 on paskana. Rupesi korkattu 8600K prossu käymään hieman lämpöisenä, vaihdoin nestemetallit ihs:n ja die:n väliin sekä tahnat ihs:n ja jäähyn väliin muutaman kerran, ei auttanut. Lämpöongelma paheni siihen pisteeseen että prossu melkein heti koneen käynnistyksen jälkeen reilusti yli 90 astetta, jopa Biossissa prossun lämmöt vajaat 90. Jäähyssä kyllä tuulettimet pyörii normaalisti joten olisiko pumppu paskana, osaakohan joku sanoa? Onko jotain tapaa jolla tuon pumpun toimivuuden voisi testata? Mikäli pumppu on paksana, niin yllättävän nopeasti prossu näköjään lämpenee ilman sitä. Jäähyssä on vielä reilusti takuuta jäljellä, joten jos en muuta keksi niin RMA:ta täyttelemään.

Itse lämpöongelma korjaantui toistaiseksi sillä että otin tuon Corsairin pois ja kaivoin kaapista tilalle Rajintek Aidos ilmajäähyn.
 
Onko kellään kokemusta mahtuuko Arctic Liquid Freezer II 360mm Fractal design Define R6 koteloon?

Ilmeisesti niin paksu tuo kenno siinä että saattaa tietyissä koteloissa ottaa RAMeihin kiinni

Muistit ovat Trident Z RGB

Ja kotelo Fractal Design Define R6 USB-C - White - Tempered Glass, ikkunallinen E-ATX-tornikotelo, valkoinen - 164,90€

Kattoon siis menossa kenno koska paljon parempi siellä pitää exhaustina kuin etupaneelissa intakena

Näyttäs olevan että tuossa kotelossa 140mm leveillä radeilla maksimi komponentti korkeus emolevyllä 35mm. Tuo arctic on 120mm leveä ja nuo sun muistit 44mm korkeat, eikös silloin pitäisi jäädä vielä sentti pelivaraa?
 
Epäilen että jäähdyttäjäni Corsair 80i v2 on paskana. Rupesi korkattu 8600K prossu käymään hieman lämpöisenä, vaihdoin nestemetallit ihs:n ja die:n väliin sekä tahnat ihs:n ja jäähyn väliin muutaman kerran, ei auttanut. Lämpöongelma paheni siihen pisteeseen että prossu melkein heti koneen käynnistyksen jälkeen reilusti yli 90 astetta, jopa Biossissa prossun lämmöt vajaat 90. Jäähyssä kyllä tuulettimet pyörii normaalisti joten olisiko pumppu paskana, osaakohan joku sanoa? Onko jotain tapaa jolla tuon pumpun toimivuuden voisi testata? Mikäli pumppu on paksana, niin yllättävän nopeasti prossu näköjään lämpenee ilman sitä. Jäähyssä on vielä reilusti takuuta jäljellä, joten jos en muuta keksi niin RMA:ta täyttelemään.

Itse lämpöongelma korjaantui toistaiseksi sillä että otin tuon Corsairin pois ja kaivoin kaapista tilalle Rajintek Aidos ilmajäähyn.
Eihän vesiletkujäähyillä ole muuta mahdollisuutta kuin täydellinen failaus jossain vaiheessa.
Siinä missä lämpöputkijäähyssä tuuletin on ainoa osa joka voi pettää eikä sekään vie kaikkea tehoa, vesiletkujäähyillä on monta omaa täydelliseen jäähdytystehon menetykseen johtavaa kulumisprosessia:
- Pumppu on kuluva kriittinen osa, joka voi pettää kerrastakin ja paikallaan seisova vesi suunnilleen eristää lämpöä.
- Vesimolekyylejä haihtuu yksitellen letkujen läpi niiden materiaalista ja paksuudesta riippuvalla vauhdilla. (ilman kierrossa/pumpussa pitäisi kyllä kuulua)
- Pitkän ajan kanssa nesteen suoja-aineiden tehon heiketessä alkava pintojen hapettuminen sekin vie jäähdytystehoa sekä blokin pinnat peittämällä että mahdollisesti muualta irronneen tavaran tukkiessa sitä. Ja voi sinne jotain orgaanisiakin mönjiä ilmestyä, jotka myös tukkivat blokkia.​
Muotimarkkinointi vain unohtaa kertoa nuo heikot kohdat.
Puhumattakaan siitä että high end tehossa lämpöputkijäähyt repivät tuollaiset minijäähyt kappaleiksi ja kusevat haudalle:
https://www.overclock.net/forum/246-air-cooling/1539308-corsair-h80i-vs-noctua-nh-d14.html

Pumpun lakko/nesteen kiertämättömyys on helposti/suoraan tunnistettavissa siitä, että kumpikin letku on yhtä lämmin/kuuma.
Kennolle vievän letkunhan pitäisi olla selvästi kuumempi kuin kennolta palaavan.
 
Pumpun lakko/nesteen kiertämättömyys on helposti/suoraan tunnistettavissa siitä, että kumpikin letku on yhtä lämmin/kuuma.
Kennolle vievän letkunhan pitäisi olla selvästi kuumempi kuin kennolta palaavan.

Totta tosiaan, en vain hoksannut tuota siinä vaiheessa kun jäähy oli vielä koneessa kiinni. Oli kädet ja pää täynnä kirosanoja siinä vaiheessa kun prossun lämmöt oli jo käynnistysvaiheessa 90 asteen paikkeilla. Tätähän voisi ehkä testata kytkemällä jäähy koneeseen mutta ei prossuun ja lämittää kuparipohjaa jollain, mutta millä? Prossulla kuitenkin koko ajan oltava tomiva jäähy.
 
Totta tosiaan, en vain hoksannut tuota siinä vaiheessa kun jäähy oli vielä koneessa kiinni. Oli kädet ja pää täynnä kirosanoja siinä vaiheessa kun prossun lämmöt oli jo käynnistysvaiheessa 90 asteen paikkeilla. Tätähän voisi ehkä testata kytkemällä jäähy koneeseen mutta ei prossuun ja lämittää kuparipohjaa jollain, mutta millä? Prossulla kuitenkin koko ajan oltava tomiva jäähy.
Jos saa tehtyä sopivan alustan jonka päälle voi laittaa kattilan jossa on kuumaa vettä ja sitten painaa blokkia alhaalta kattilan pohjaan toimisi. (blokin hellan levylle laittoi voi olla vähän turhan rankkaa)
Pumpun pyöriminen luultavasti myös tuntuisi hieman sen päältä tai letkusta kiinni pitäessä.

Palaa pohjaan sekunneissa lämmöt ovat kyllä tyypillinen seuraus nestekierron puutteesta.
 
Ei tossa muuta vaihtoehtoa oo kun et pumppu on rikki. Itellä meni Eisbaerista kans loppuvuodesta pumppu hajalle niin ongelmat just tota, lämmöt korkeella heti kun pääs windowsiin ja sama homma biosissa. Jäähyn vaihtamalla korjaantu, pitäs vaan jaksaa toi lähettää takuuseen ja ottaa lahjakorttina ulos. Toki Eisbaerissa oli se plussa et siitä ikkunasta tosiaan näki ettei siellä mikään liikkunu, mut vaikkei sitä ikkunaa ole niin ei tossa vaihtoehtoja pahemmin ole et mikä siel ois vikana.
 
Kiitoksia vastauksista. Vahvistitte epäilykseni siitä että pumppu on todennäköisesti paskana. Sen verran näprääjän vikaa on että kokeilen varmaan vielä kytkeä jäähyn koneeseen (mutta en prossuun) ja yritän kunnella/tunnistella jos pumpussa on jotain eloa ennenkuin rupean rma:ta täyttelemään. Jäähy on vasta 2 vuotta vanha ja 5 vuoden takuu siinä taitaa olla. Onkos muuten kenelläkään kokemusta, kannattaako ottaa rma:n kanssa yhteyttä suoraan Corsairiin vai jälleenmyyjään joka tässä tapauksessa on Gigantti?
 
Onko kellään kokemusta mahtuuko Arctic Liquid Freezer II 360mm Fractal design Define R6 koteloon?

Ilmeisesti niin paksu tuo kenno siinä että saattaa tietyissä koteloissa ottaa RAMeihin kiinni

Muistit ovat Trident Z RGB

Ja kotelo Fractal Design Define R6 USB-C - White - Tempered Glass, ikkunallinen E-ATX-tornikotelo, valkoinen - 164,90€

Kattoon siis menossa kenno koska paljon parempi siellä pitää exhaustina kuin etupaneelissa intakena

Kyllä ite sain sen tuonne kattoon kiinni. Crucial Ballistix muistit ja siinä on ihan hyvin tilaa.
 
Onko kellään kokemusta mahtuuko Arctic Liquid Freezer II 360mm Fractal design Define R6 koteloon?

Ilmeisesti niin paksu tuo kenno siinä että saattaa tietyissä koteloissa ottaa RAMeihin kiinni

Muistit ovat Trident Z RGB

Ja kotelo Fractal Design Define R6 USB-C - White - Tempered Glass, ikkunallinen E-ATX-tornikotelo, valkoinen - 164,90€

Kattoon siis menossa kenno koska paljon parempi siellä pitää exhaustina kuin etupaneelissa intakena

Kyllä siihen aika hyvin mahtuu varsinkin 360 radin kanssa. Ittellä on Define S2 eli käytännössä aika sama koppa ja corsair vengeance muistit, radi on 280, ei mikään läski mutta mahtuisi ainakin tuplaten paksumpi radi. Muisteja jos tarttis sitten irroitella niin radinkin joutuisi irrottaa.

Koitin ottaa kuvaakin tuosta mutta aivan mahdotonta saada kuvaa tuosta lasin läpitte eikä jaksa alkaa irrottelee nyt lasia.
 
Mitä Gigantin kuitissa sanotaan takuuajan pituudeksi? Joissain tapauksissahan myyjä vastaa takuusta osan takuuajasta ja loput valmistaja. Esim. mun Seasonicin powerissa 3v myyjäliike ja loput 7v valmistaja tuosta 10v takuuajasta.

Gigantin kuitissa ei mainintaa takuusta, kuten ei myöskään heidän nettisivuilla.

Testasin tuota jäähyä kytkemällä pelkästään piuhat kiinni koneeseen. Kaadoin kiehuvaa vettä tyhjään alumiinitölkkiin ja pidin tölkkiä kiinni jäähyn pohjassa. Mielestäni radi ja toinen letku lämpeni hieman, pumpusta kuului selvää hurinaa kun sen laittoi korvan viereen ja icue softa näytti pumpun kierroksien vaihtelevan hieman. Tämän testin mukaan tuo härveli nyt sitten toimisikin. Olisikohan pumppu ollut sitten vain hetkellisesti jumissa aikaisemmin, tiedä tuota. Täytyy paremmalla ajalla kytkeä jäähy kunnolla koneeseen kiinni ja katsoa jäähdyttääkö se prossua vai ei.
 
Gigantin kuitissa ei mainintaa takuusta, kuten ei myöskään heidän nettisivuilla.

Testasin tuota jäähyä kytkemällä pelkästään piuhat kiinni koneeseen. Kaadoin kiehuvaa vettä tyhjään alumiinitölkkiin ja pidin tölkkiä kiinni jäähyn pohjassa. Mielestäni radi ja toinen letku lämpeni hieman, pumpusta kuului selvää hurinaa kun sen laittoi korvan viereen ja icue softa näytti pumpun kierroksien vaihtelevan hieman. Tämän testin mukaan tuo härveli nyt sitten toimisikin. Olisikohan pumppu ollut sitten vain hetkellisesti jumissa aikaisemmin, tiedä tuota. Täytyy paremmalla ajalla kytkeä jäähy kunnolla koneeseen kiinni ja katsoa jäähdyttääkö se prossua vai ei.

Jos siellä on ollu ilmalukko.
 
Gigantin kuitissa ei mainintaa takuusta, kuten ei myöskään heidän nettisivuilla.

Testasin tuota jäähyä kytkemällä pelkästään piuhat kiinni koneeseen. Kaadoin kiehuvaa vettä tyhjään alumiinitölkkiin ja pidin tölkkiä kiinni jäähyn pohjassa. Mielestäni radi ja toinen letku lämpeni hieman, pumpusta kuului selvää hurinaa kun sen laittoi korvan viereen ja icue softa näytti pumpun kierroksien vaihtelevan hieman. Tämän testin mukaan tuo härveli nyt sitten toimisikin. Olisikohan pumppu ollut sitten vain hetkellisesti jumissa aikaisemmin, tiedä tuota. Täytyy paremmalla ajalla kytkeä jäähy kunnolla koneeseen kiinni ja katsoa jäähdyttääkö se prossua vai ei.
Oliko kenno kotelon edessä alempana kuin blokki?
Silloinhan neste painuu pohjalle ja ilma pyrkii nousemaan ylös.
Kenno kotelon katossa on tuossa paljon parempi, koska silloin nesteen kierto lakkaa vasta kun sen määrä on vähentynyt reilusti.

Olisi sekin tietenkin mahdollista että pumppu on huonokuntoinen ja jumitti ja lähti (ainakin tilapäisesti) pyörimään tuosta kun olet laitosta käsitellyt ja käännellyt.
 
Millä korvata nämä mukana tulleet tuulettimet paremman jäähdytyksen toivossa ?
Melulla ei nyt niin väliä kunhan ei olisi mallia suihkukone.

Cooler Master MasterLiquid 240 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille - 84,90€
Ei tuon vesiletkuhypekusetuksen keskinkertainen jäähdytysteho jatkuvaa lämpökuormaa kestä ilman kovaa pyöriviä turbiineita.
Tässä 50€ Scythe Mugen 5 pieksää tuon Coolerhamsterin Pro-versiota:
Scythe Mugen 5 Rev.B CPU Cooler Review

Kalliiden markkinointihypetuulettimien laittaminen siihen olisi sitä hyvän rahan heittämistä huonon perään.
 
Ei tuon vesiletkuhypekusetuksen keskinkertainen jäähdytysteho jatkuvaa lämpökuormaa kestä ilman kovaa pyöriviä turbiineita.
Tässä 50€ Scythe Mugen 5 pieksää tuon Coolerhamsterin Pro-versiota:
Scythe Mugen 5 Rev.B CPU Cooler Review

Kalliiden markkinointihypetuulettimien laittaminen siihen olisi sitä hyvän rahan heittämistä huonon perään.
Aika rakentava kommentti. Jos ostaa laadukkaat tuulettimet niin ne voi aina käyttää myöhemmin toisessa paikassa. Tuossa aiemmin suositellut Arcticit ja ML:t ovatkin molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja :tup: Magalevit vaativat toki PWM ohjauksen.
 
Ei voi kyllä kuin suositella Thermaltaken Water 3.0 360 ARGB SYNC -AIO-jäähyä prossulle. Ajoin eilen Deus Ex: Mankind Dividedin benchmarkin ja prossun käyttöasteen ollessa 85 % oli 3700x:n korkein lämpötila 37 astetta :D
 
Olen alkanut katsastelemaan 280/360 AIO:ta TRX40 (TR4/SP3) -kannalle. Mielellään natiivia sellaista, eli koko prosessorin peittävää joka ei sovi muille kannoille (muillekin kannoille sopivat kun pääsääntöisesti eivät peitä koko TRX40 -prosessoria).

Lista on kovin lyhyt, ja tällä hetkellä listalla ovat:
- Enermax LiqTech TR4 360
- Enermax LiqTech TR4 II 280
- Enermax LiqTech TR4 II 360
Mahdollisesti vaihtoehdoksi kävisi myös
- Cooler Master Masterliquid ML360 TR4 RGB
- Lähiaikoina myyntiin tulevia uusia malleja?
Onko kokemuksia ja suosituksia?
 
Olen alkanut katsastelemaan 280/360 AIO:ta TRX40 (TR4/SP3) -kannalle. Mielellään natiivia sellaista, eli koko prosessorin peittävää joka ei sovi muille kannoille (muillekin kannoille sopivat kun pääsääntöisesti eivät peitä koko TRX40 -prosessoria).

Lista on kovin lyhyt, ja tällä hetkellä listalla ovat:
- Enermax LiqTech TR4 360
- Enermax LiqTech TR4 II 280
- Enermax LiqTech TR4 II 360
Mahdollisesti vaihtoehdoksi kävisi myös
- Cooler Master Masterliquid ML360 TR4 RGB
- Lähiaikoina myyntiin tulevia uusia malleja?
Onko kokemuksia ja suosituksia?

Enermaxeista sen verran että Enermax LiqTech TR4 sarja kärsii tuon (Steve?) kertomista ongelmista. Itselläni lähti takuuvaihtoon 360:n malli. Valmistajan mukaan ongelma on korjattu Enermax LiqTech TR4 II malleissa.
Mutta katsotaan - Omani vaihtui tuollaiseen ja on toiminut hyvin.

Toimiessaan LiqTech on erinomainen AIO TR:lle.
 
Samaa sarjaa on II:nkin. Alumiini ja kupari samassa kierrossa ei vain ole se fiksuin ratkaisu.
 
Ne lähestulkoon kaikilla muillakin alumiini+kupari samassa kierrossa. Noi enermaxin ongelmat liitty siihe että jäähdytysneste oli huonosti tämän sekametallikorroosion kanssa toimivaa.
 
Ne lähestulkoon kaikilla muillakin alumiini+kupari samassa kierrossa. Noi enermaxin ongelmat liitty siihe että jäähdytysneste oli huonosti tämän sekametallikorroosion kanssa toimivaa.

Kyllä tuo oma Eisbaer on ihan kupari kamoilla tehty, mutta siinä varmaan syynä onkin se kun toi on laajennettavissa niin menisi hankalaksi jos käyttäjän tarttis osata vielä oikeaa litkua hommata. Nyt on vaan akkuvettä heitetty kiertoon kun kuparisen GPU blokin tuohon lisäsin.
 
Oisko täällä tietoa Corsairin H100X AIOsta, että mikä voisi olla vikana. Nyt noin puoli tuntia on ollut kyseinen jäähy (uusi) paikallaan ja koneen ollessa pystyasennossa kuuluu pumpusta melko ärsyttävä surina. Tällöin pumpun logo on vasemmalle. Kääntäessä koneen lappeelleen siten, että pumpun logo on ylöspäin, niin ääntä ei kuulu. Lisäksi surina kuuluu kovempaa, kun koneen kääntää lappeelleen toiseen suuntaan, siten, että pumpun logo on alaspäin. Johtuuko ilmakuplista vai onko sökö?
 
Oliko kenno kotelon edessä alempana kuin blokki?
Silloinhan neste painuu pohjalle ja ilma pyrkii nousemaan ylös.
Kenno kotelon katossa on tuossa paljon parempi, koska silloin nesteen kierto lakkaa vasta kun sen määrä on vähentynyt reilusti.

Olisi sekin tietenkin mahdollista että pumppu on huonokuntoinen ja jumitti ja lähti (ainakin tilapäisesti) pyörimään tuosta kun olet laitosta käsitellyt ja käännellyt.

Nyt tuo aio taas koneessa kiinni. Alunperin blokki oli kotelon edessä, helpoin paikka tällä kotelolla. Nyt melkoisen jumpan jälkeen onnistuin sen saamaan kattoon kiinni, letkut on kuitenkin aika tiukalla mutkalla. Kyllä tuo jäähy nyt jotenkuten toimii, mutta ei ilmeisesti kuten pitäisi. Käynnistysvaiheessa prossun lämmöt nousee hieman yli 90 asteeseen ja hetken päästä laskee 70 asteen paikkeille, ei siis hyvä. Alle 20€ ilmajäähy joka oli tuossa välillä kiinni toimi huomattavasti paremmin. Nyt tätä kirjoittaessa lämmöt on tosiaan siinä 70 paikkeilla vaikka pumppu ja tuulettimet ovat täysillä. Corejen väliset erot muutaman asteen sisällä, joten oletan että ei nykyinen ongelma ainakaan kokonaan voi johtua huonosti laitetuista tahnoista. Taitaa olla RMA lomakkeen täyttö edessä.
 
Nyt melkoisen jumpan jälkeen onnistuin sen saamaan kattoon kiinni, letkut on kuitenkin aika tiukalla mutkalla. Kyllä tuo jäähy nyt jotenkuten toimii, mutta ei ilmeisesti kuten pitäisi. Käynnistysvaiheessa prossun lämmöt nousee hieman yli 90 asteeseen ja hetken päästä laskee 70 asteen paikkeille, ei siis hyvä.
Jos tuo toistuu joka käynnistyksellä niin silloin on jotain pielessä.
Ekalla kerrallahan blokissa olisi voinut olla ilmaa nostaen lämpöjä ennen kuin se kulkeutui sieltä pois kennoon, mutta eihän se nestettä kevyempi ilma sieltä kennosta itsestään millään alaspäin kulkeudu.
Ja 70C idlaavalle prossulle tarkoittaa vain nimellisesti toimivaa jäähdytystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 371
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom