AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Millä sinä lähtisit jos hiljaisuus on se tärkein prioriteetti?
Järeä ilmajäähy on paras koska niissä on vähiten tuulettimia eli liikkuvia osia. Seuraavaksi tulee täysi custom loop jossa jäähdytysteho pysyy hyvänä kun tuulettimia ajaa pienillä kierroksilla. AIO:t kolmantena ja silloinkin vain jos niissä mukana tulevat tuulettimet korvaa paremmilla ja vakioita hiljaisemmilla malleilla mikä nostaa hintaa.
 
Järeä ilmajäähy on paras koska niissä on vähiten tuulettimia eli liikkuvia osia. Seuraavaksi tulee täysi custom loop jossa jäähdytysteho pysyy hyvänä kun tuulettimia ajaa pienillä kierroksilla. AIO:t kolmantena ja silloinkin vain jos niissä mukana tulevat tuulettimet korvaa paremmilla ja vakioita hiljaisemmilla malleilla mikä nostaa hintaa.

Onhan toi noctuan NH-D15 ihan ylivoimainen jäähy. Itsellä on nyt NH-D14, mutta aion sen pian korvata AIO coolerilla ihan vain siksi että toi noctua on ihan jäätävän kokoinen.
Esim näyttiksen irroittaminen vaatii ruuvimensseliä että PCIE lukon saa auki.
Customlooppi ei taas kiinnosta sen ilmaamisen takia. Been there done that.
 
Kyllä minusta AIO on ihan järkevä ratkaisu, jos nyt syystä tai toisesta tuota Noctuaa ei voi käyttää (ei saa esim. koteloon mahtumaan). Toki rahaa saa laittaa tiskiin vähän enemmän kuin mitä Noctua maksaa. Varmaan jostain 130 eurosta ylöspäin alkaa löytyä järkeviä vaihtoehtoja. Esim. mulla oleva NZXT Kraken X62 V2 on kyllä jäähdytysteholtaan Noctuan tasolla ja ääntäkään tästä ei kyllä minun korvaani pahasti lähde.
 
Kyllä minusta AIO on ihan järkevä ratkaisu, jos nyt syystä tai toisesta tuota Noctuaa ei voi käyttää (ei saa esim. koteloon mahtumaan). Toki rahaa saa laittaa tiskiin vähän enemmän kuin mitä Noctua maksaa. Varmaan jostain 130 eurosta ylöspäin alkaa löytyä järkeviä vaihtoehtoja. Esim. mulla oleva NZXT Kraken X62 V2 on kyllä jäähdytysteholtaan Noctuan tasolla ja ääntäkään tästä ei kyllä minun korvaani pahasti lähde.

Varmasti. Siinä tapauksessa mikäli jäähylle on tilaa n. 160mm korkeussuunnassa kuin lähes jokaisessa kunnon kopassa on, niin taas AiO:ssa ei ole järjen häivääkään hiljaiseen kokoonpanoon.
 
Varmasti. Siinä tapauksessa mikäli jäähylle on tilaa n. 160mm korkeussuunnassa kuin lähes jokaisessa kunnon kopassa on, niin taas AiO:ssa ei ole järjen häivääkään hiljaiseen kokoonpanoon.

En tiedä, mitä kultakorvia te olette, mutta ei nuo nyt nykyisin mitään äänekkäitä ole. Ne eivät ole ÄÄNETTÖMIÄ, mutta eivät mitään meteliäkään pidä.
 
En tiedä, mitä kultakorvia te olette, mutta ei nuo nyt nykyisin mitään äänekkäitä ole. Ne eivät ole ÄÄNETTÖMIÄ, mutta eivät mitään meteliäkään pidä.

Ei tietenkään. Pointti lähinnä tämä, että 2-4 kertaa korkeammalla hinnalla päästään muutaman parhaan mallin osalta rasituksessa ilmajäähyn melu/tehosuhteeseen, mutta täysin äänetön tai todella hiljainen käytiääni jää silti haaveeksi.

Yksikään saitti ei enää ilmeisesti painota revikoissa äänentuotto/melutaso-arviointia eli ovat aika tyhjän kanssa, mutta SPCR:n revikoista sai hyvin osviittaa. H240-X:ltä aikanaan esim. suht naurettavat 17dBA pelkkä pumppu minimikierroksilla ilman tuulettimia. Peittää hiljaisen ilmajäähdytetyn kortin alleen rasituksessakin ja tuolla melutasolla suorituskyky on luokkaa keskitason ilmajäähy.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mitä kultakorvia te olette, mutta ei nuo nyt nykyisin mitään äänekkäitä ole. Ne eivät ole ÄÄNETTÖMIÄ, mutta eivät mitään meteliäkään pidä.
Yhdyn tähän. Eipä tuosta omasta H110i:stäkään mitään kuulu kotelon ulkopuolelle, saa korvan työntää pumppuun kiinni että jotain ääntä kuulee. Tuulettimet (Vardarit) melkein minimissä (600rpm) tuntuisi olevan sweet-spot, tästä kovemmilla ei lämmöissä juurikaan eroa ja omaan korvaan melkein äänetön jäähdytys.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tietenkään. Pointti lähinnä tämä, että 2-4 kertaa korkeammalla hinnalla päästään muutaman parhaan mallin osalta rasituksessa ilmajäähyn melu/tehosuhteeseen, mutta täysin äänetön tai todella hiljainen käytiääni jää silti haaveeksi.
AIO:ssa on myös se hyvä puoli että pääsee helpommin emoon/prossuun/muisteihin/muihin komponentteihin käsiksi ilman että tarvitsee ruuvata kilon painavaa möhkälettä irti.
 
Monesti testeissä AIO:ta melumittauksessa huudatetaan täysillä kierroksilla (2000+rpm) mitä ei varmaan kukaan oikeasti tee
 
Takaraivossa heräsi idea, että voisi hankkia AIO:n. Mikä tänä päivänä olisi hyvä 240mm tai 280mm AIO?
Olen tässä nyt toistaiseksi silmäillyt tätä mallia
NZXT KRAKEN X62 V2 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille - 165,00€

Tuon pitäisi mahtua tulevaan Define Mini C koppaan ongelmitta, jos siis olen osannut tulkita valmistajan omaa yhteensopivuustaulukkoa oikein. Tarkoitus asentaa tuo jäähy etuosaan siten, että magalevit puhaltamaan sisään ja siitä sitten kenno perään.
 
Monesti testeissä AIO:ta melumittauksessa huudatetaan täysillä kierroksilla (2000+rpm) mitä ei varmaan kukaan oikeasti tee

Tämä.
Pitäisi erikseen mainita jatai testata pumpun ääni. Sillä se on ainoa, mihin ei voi vaikuttaa.
Lisäksi pitäisi testata samoilla tuulettimilla, koska niissä on isoja eroja ja usein pyörivät vielä eri nopeuksilla.
Tietty testaaminen stockkituulettimilla on tärkeätä ihan vain siksi, että tietää mitä rahalla saa.
 
Kiitos mielipiteistänne. Tätä ajettelinkin, että kahtia mielipiteet jakaantuu. Tekisi kyllä itsekin mieli siirtyä "nykyaikaan" ja valita uuteen koneeseen AIO. Mutta mikä näistä on oikeasti hyvä, tai oikeastaan se paras?
Yllä kysyttiin mielipiteitä NZXT KRAKEN X62 V2 mallista. Kun katson tuota yhteensopivuustaulukkoa niin Radiator Type = 280mm, Dimensions = 315 x 143 x 30mm.
Esimerkiksi Phanteks ENTHOO EVOLV ATX kotelossa sanotaan, että mahtuu "up to 280mm". Mitä tuolla nyt tarkoitetaan? Kumpiko nyt ratkaisee, radiator koko vai kokonaispituus? (280/315mm) Mahtuuko vai ei?
 
Kiitos mielipiteistänne. Tätä ajettelinkin, että kahtia mielipiteet jakaantuu. Tekisi kyllä itsekin mieli siirtyä "nykyaikaan" ja valita uuteen koneeseen AIO. Mutta mikä näistä on oikeasti hyvä, tai oikeastaan se paras?
Yllä kysyttiin mielipiteitä NZXT KRAKEN X62 V2 mallista. Kun katson tuota yhteensopivuustaulukkoa niin Radiator Type = 280mm, Dimensions = 315 x 143 x 30mm.
Esimerkiksi Phanteks ENTHOO EVOLV ATX kotelossa sanotaan, että mahtuu "up to 280mm". Mitä tuolla nyt tarkoitetaan? Kumpiko nyt ratkaisee, radiator koko vai kokonaispituus? (280/315mm) Mahtuuko vai ei?

Toi kraken x62 on pärjännyt erittäin hyvin testeissä, ja on tainnut jokaisessa olla tehokkain.
Noissa testeissä on tainnut olla stockkituulettimet, että krakeniin niitä ei tartte ensinmäisenä olla vaihtamassa. Corsairissa taas saa tuulettimet vaihtaa heti, toki se on krakenia halvempikin.
Olen krakenin ostoa miettinyt, mutta todella paljon netistä lukenut negaa sen pumpusta, lähinnä kestävyydestä. Corsairin pumpusta ei ole läheskään yhtä paljon negatiivista kommenttia.
Toki krakenissa on 6 vuoden takuu.
 
Yllä kysyttiin mielipiteitä NZXT KRAKEN X62 V2 mallista. Kun katson tuota yhteensopivuustaulukkoa niin Radiator Type = 280mm, Dimensions = 315 x 143 x 30mm.
Esimerkiksi Phanteks ENTHOO EVOLV ATX kotelossa sanotaan, että mahtuu "up to 280mm".
Tuosta radiator "typestä" yleensä puhutaan: (120, 140, 240, 280, 360, 420....) tuulettimien koon mukaan ja radit on aina ~30-50mm tätä nimellismittaa pitempiä.

Samalla sivulla lukee "up to 360" 120x radien kohdalla eli kaikki 280mm radit menee, jollei paksuudesta ota kiinni. Missään AIO:ssa ei ole niin paksua että olis ongelma.
"360mm radit" on yleensä 400mm+ pitkiä eli tossa kopassa on radille tilaa varmaan ~420mm vähintään. Joku vähän normaalia pidempi 360 (esim. X-flow-radiaattori) voi tehdä tiukkaa, muttei sellasiakaan käytetä AIO:issa.
 
V2 Krakenista en ole löytänyt testejä. Vaihtelevasti noissa tuotteen tiedoissa puhuttu, että uusi pumppu, tuulettimet ja kenno sitten ensimmäisen painoksen. Valmistajan sivuilla ei kylläkään ole myöskään V2 mitään tietoja suoraan vaan puhutaan Kraken X62 nimellä vain.
 
V2 Krakenista en ole löytänyt testejä. Vaihtelevasti noissa tuotteen tiedoissa puhuttu, että uusi pumppu, tuulettimet ja kenno sitten ensimmäisen painoksen. Valmistajan sivuilla ei kylläkään ole myöskään V2 mitään tietoja suoraan vaan puhutaan Kraken X62 nimellä vain.
Taitaa olla vain AM4-yhteensopivuus?
 
Taitaa olla vain AM4-yhteensopivuus?
Voi olla sekin, vaikea sanoa. Ainakin tuossa kun katsoin 1.10. tullutta arvostelua, niin siinä mainittiin AM4-kiinnikkeet mutta muissa aikaisemmissa, niin ei ollut mainintaa.
 
No niin, pitäisi vanhoille työjuhdille eli i5 4690K:lle ja 980Ti:lle keksiä vesijäähyt koska on alkanu toi flektimekkala vituttamaan.
Meinasin jotta jos lähtis ihan halvimmasta päästä koska ei kuitenkaan ole mielenkiintoa alkaa hifistelemään sen kummemmin.

Eli prossulle: Cooler Master MasterLiquid 120 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille - 49,90€

Ja näyttikselle: ID-Cooling FROSTFLOW 240G -vesijäähdytysjärjestelmä näytönohjaimelle - 89,90€

Tekeekö noilla halvimman pään laitoksilla mitään ylipäätään?
En kellota vehkeitäni, lienee oleellinen tieto. :)
 
Eli prossulle: Cooler Master MasterLiquid 120 -vesijäähdytysjärjestelmä prosessorille - 49,90€

Ja näyttikselle: ID-Cooling FROSTFLOW 240G -vesijäähdytysjärjestelmä näytönohjaimelle - 89,90€

Tekeekö noilla halvimman pään laitoksilla mitään ylipäätään?
En kellota vehkeitäni, lienee oleellinen tieto. :)


Prossulle tuolla hinnalla se perinteinen ilmajäähy on parempi ja hiljaisempi lukottomien Intelin prossujen lämmöille.

Näytönohjaimelle nuo halvimmatkin nyt ovat parempia kuin useimmat stockjäähyt.
 
Prossulle tuolla hinnalla se perinteinen ilmajäähy on parempi ja hiljaisempi lukottomien Intelin prossujen lämmöille.

Näytönohjaimelle nuo halvimmatkin nyt ovat parempia kuin useimmat stockjäähyt.

Unohtui tosiaan mainita tarkemmin että prossulla on nyt Corator DS jäähy ja näyttis ei ole refu vaan Palit Super Jetstream.
Ongelmana taitaa tosiaan olla enemmänkin toi näyttiksen huutaminen kuorman aikana.
 
Unohtui tosiaan mainita tarkemmin että prossulla on nyt Corator DS jäähy ja näyttis ei ole refu vaan Palit Super Jetstream.

Stockjäähyllä juuri tarkoitin niitä jäähyjä jotka kukin valmistaja itse laittaa.
Poislaskettuna ne high-end jäähyt kuten iChill, Twin Frozr, Strix, WindForce 3x yms. Mutta melko varmasti tuo AIO on noitakin parempi tai ainakin sama ja hiljaisempi.


Tuo Corator ei ole kovin kummoinen koostaan huolimatta, kun lämpöä johtavia heatpipejä on vain 4 kumpaankin puoleen. Eli potentiaalinen lämmönjohto on matala.

Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 47,90€

Tuossa on 6 johdinta/puoli joten potentiaalinen lämmönjohto on reilusti suurempi.
 
@copter huolehdi vain, että kotelossa on ylipaine, niin ilma liikkuu livakasti myös radin läpi. Tuosta radin paikasta löytyy hyvää testivideota



Jonkun verran oon aiheeseen perehtynyt lähipäivinä niin pari perusjuttua:
  • Radin eteen suositellaan high pressure fani, ei high flow. Tällöis suurempi paine työtää ilman radin läpi 'väkisin'
  • Koteloon on saatava pieni ylipaine, jotta koteloon tuleva ilma saadaan hallitusti filterien läpi (jos on) sekä ulospuhallus on tällöin tehokkaampaa
  • Kotelosta ulos puhaltamaan high flow fanit

Tuskin valtaosalle tämä on mitään uutta tietoa, mutta hyvä jos edes joku tästä hyötyy...

Varmaan gurujen mielestä tosi tyhmä kysymys, mutta miksi noita nestetankkeja tuulettimineen ei sijoiteta kotelon ulkopuolelle?
 
miksi noita nestetankkeja tuulettimineen ei sijoiteta kotelon ulkopuolelle?
Lainauksesta päätellen "nestetankeilla" tarkoitat ilmeisesti radiaattoreita eli jäähdyttimiä? Kyllähän niitä sijoitetaan kotelon ulkopuolelle custom loopeissa, mutta AiO-jäähyissä se on lähes mahdotonta lyhyiden letkujen vuoksi ja siksi, ettei niitä yleisesti edes pysty laajentamaan. Laajennettavissa AIO-järjestelmissä, kuten FD Kelvin/Celsius ja AC Eisbaer/wolf taas taitaa tulla pumpun kapasiteetti vastaan.

enbqv.jpg
LL
alphacool-eiswand_aberta-pc.jpg
 
Lainauksesta päätellen "nestetankeilla" tarkoitat ilmeisesti radiaattoreita eli jäähdyttimiä? Kyllähän niitä sijoitetaan kotelon ulkopuolelle custom loopeissa, mutta AiO-jäähyissä se on lähes mahdotonta lyhyiden letkujen vuoksi ja siksi, ettei niitä yleisesti edes pysty laajentamaan. Laajennettavissa AIO-järjestelmissä, kuten FD Kelvin/Celsius ja AC Eisbaer/wolf taas taitaa tulla pumpun kapasiteetti vastaan.

enbqv.jpg
LL
alphacool-eiswand_aberta-pc.jpg
En oikein käsitä nestejäähdytyksen ideaa. Jäähdyttimet laitetaan kotelon sisään, lämmintä ilmaa vatvotaan kotelon sisällä edestakaisin ja lopputuloksena kotelon sisällä on enemmän propelleja kuin ilmajäähdytystä käytettäessä, vaikka tarkoituksena oli saada aikaan hiljainen kone. Jos noi jäähdyttimet sijoitettaisiin kotelon ulkopuolelle, niin saatettaisiin pärjätä yhdellä kotelotuulettimella.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein käsitä nestejäähdytyksen ideaa. Jäähdyttimet laitetaan kotelon sisään, lämmintä ilmaa vatvotaan kotelon sisällä edestakaisin ja lopputuloksena kotelon sisällä on enemmän propelleja kuin ilmajäädytystä käytettäessä, vaikka tarkoituksena oli saada aikaan hiljainen kone. Jos noi jäähdyttimet sijoitettaisiin kotelon ulkopuolelle, niin saatettaisiin pärjätä yhdellä kotelotuulettimella.


Useimmiten jäähdytin asetetaan kattoon tai muuhun sille sopivaan paikkaan josta se poistaa tuulettimilla ilmaa.
Tällöin prosessorista (tai näyttiksestä) tuleva lämpö johdetaan suoraan pois kotelosta. Sen sijaan että se pusketaan kotelon sisään lämpösiilin läpi ja poistetaan erillisillä tuulettimilla.

Mutta joskus jäähdyttimen joutuu asentamaan eteen, ottamaan sitä ilmaa, jolloin kaikki se lämmin ilma tietenkin puhaltuu kotelon sisään. Se pitää prosessorin viileämpänä, mutta muut osat sitten kuumentuu.

Jotkut sitten menevät sen verran pitkälle että kääntävät sen ilmansiirtyvyyden.
Sen sijaan että otettaisiin edestä ja poistettaisiin katosta/takaa, se poistetaan edestä ja otetaan katosta/takaa.
 
Ja näyttikselle: ID-Cooling FROSTFLOW 240G -vesijäähdytysjärjestelmä näytönohjaimelle - 89,90€

Tekeekö noilla halvimman pään laitoksilla mitään ylipäätään?
Ootko fancurvea säätänyt? Mahtaako noita voida alivoltittaa, kuten 1080Ti? :think: sillä sais varmaan lämpöjä alas ja tuulettimia siten hiljaisemmiksi. Kyllä uskoisin, että Super Jetstreamissa on ihan tarpeeksi jytky heatsink.
En tiedä, mutta toi ID-coolingin härpäke vaikuttaa siltä, että pitää aika mekkalaa, sillä tuulettimien lisäksi tulee myös pumpun ääni!
En oikein käsitä nestejäähdytyksen ideaa. Jäähdyttimet laitetaan kotelon sisään, lämmintä ilmaa vatvotaan kotelon sisällä edestakaisin ja lopputuloksena kotelon sisällä on enemmän propelleja kuin ilmajäädytystä käytettäessä, vaikka tarkoituksena oli saada aikaan hiljainen kone. Jos noi jäähdyttimet sijoitettaisiin kotelon ulkopuolelle, niin saatettaisiin pärjätä yhdellä kotelotuulettimella.
Yleensä koitetaan maksimoida jäähdytinpinta-ala, jolloin niitä monia tuulettimia voidaan ajaa matalilla kierroksilla. Jos radiaattorit on sekä edessä, että katossa, niiden puhallus-suunnat kannattaa kääntää samoiksi; joko molemmat sisään tai ulos.
 
Useimmiten jäähdytin asetetaan kattoon tai muuhun sille sopivaan paikkaan josta se poistaa tuulettimilla ilmaa.
Tällöin prosessorista (tai näyttiksestä) tuleva lämpö johdetaan suoraan pois kotelosta. Sen sijaan että se pusketaan kotelon sisään lämpösiilin läpi ja poistetaan erillisillä tuulettimilla.

Mutta joskus jäähdyttimen joutuu asentamaan eteen, ottamaan sitä ilmaa, jolloin kaikki se lämmin ilma tietenkin puhaltuu kotelon sisään. Se pitää prosessorin viileämpänä, mutta muut osat sitten kuumentuu.

Jotkut sitten menevät sen verran pitkälle että kääntävät sen ilmansiirtyvyyden.
Sen sijaan että otettaisiin edestä ja poistettaisiin katosta/takaa, se poistetaan edestä ja otetaan katosta/takaa.

Mutta katossa oleva jäähdytin yrittää jäähdyttää lämpimällä kotelon sisällä olevalla ilmalla. Edessä oleva jäähdytin taas työntää lämmintä ilmaa kotelon sisään, joten suo siellä vetelä täällä.
 
Mutta katossa oleva jäähdytin yrittää jäähdyttää lämpimällä kotelon sisällä olevalla ilmalla. Edessä oleva jäähdytin taas työntää lämmintä ilmaa kotelon sisään, joten suo siellä vetelä täällä.

Se ilma joka sisällä on, on viileämpää koska yhdestä suurimmasta lämmöntuottajasta tuleva lämpö johdetaan muualle ja puhalletaan suoraan pois. Tehden sisällä kulkevasta lämmöstä sen verran alhaisempaa.
Ja suuremman pinta-alan takia se lämpö siirtyy sitten tehokkaammin.


Edessä olevasta juuri sanoinkin että se pitää prosessorin/näyttiksen viileämpänä, mutta lämmittää sitten muita osia. Tehden siitä juuri sen takia vähemmän halutun tavan. Mutta joskus se on pakko maksimoidakseen jäähdytyksen kyseiselle osalle.
 
Se ilma joka sisällä on, on viileämpää koska yhdestä suurimmasta lämmöntuottajasta tuleva lämpö johdetaan muualle ja puhalletaan suoraan pois. Tehden sisällä kulkevasta lämmöstä sen verran alhaisempaa.
Ja suuremman pinta-alan takia se lämpö siirtyy sitten tehokkaammin.


Edessä olevasta juuri sanoinkin että se pitää prosessorin/näyttiksen viileämpänä, mutta lämmittää sitten muita osia. Tehden siitä juuri sen takia vähemmän halutun tavan. Mutta joskus se on pakko maksimoidakseen jäähdytyksen kyseiselle osalle.

...kun taas tän bitwitin videon mukaan radin sijainnilla ei ole ilmajäähdyttisen (avoin tai radiaalituuletin) lämpöön juuri mitään vaikutusta mutta prossun lämpöä nostaa kymmenen astetta kun pitää radia katossa ja käyttää tuollaista avointa näyttiksen jäähyä, joka puhaltaa suuren osan ilmasta koteloon.

Videosta kohta missä näkyy lämpövertailut.
 
...kun taas tän bitwitin videon mukaan radin sijainnilla ei ole ilmajäähdyttisen (avoin tai radiaalituuletin) lämpöön juuri mitään vaikutusta mutta prossun lämpöä nostaa kymmenen astetta kun pitää radia katossa ja käyttää tuollaista avointa näyttiksen jäähyä, joka puhaltaa suuren osan ilmasta koteloon.

Videosta kohta missä näkyy lämpövertailut.

Prossun AIO on muiden komponenttien lämpöjen puolesta melkeinpä sama onko edessä vai katossa, koska suurin osa lämmöstä siirtyy kiertoon IHS:sän kautta. Näyttiksen radi taas kannattaa olla poistona koska blokki on suorassa yhteydessä coreen, tällöin kiertoon päätyy enemmän lämpöä jonka takia radista tuleva ilma on kuumaa. :tup:
 
Tulipa tosiaan tilattua tuollainen NZXT Kraakkeni x62 coffee lakea varten. Heräsi kysymys lämpötahnasta. Ilmeisesti tuossa tulee valmiina joku lämpötarra( ?). Onko se pätevä ja suositeltava käyttää vai pitäiskö pistää
tilaukseen joku hopeatahna ja putsata asennuksen yhteydessä tuo oletustökötti pois?
 
Kannattaahan se vaihtaa. Tosi kun omistin Corsairin h100 niin ajoin ekat erät vakiolla ja myöhemmin vaihdoin tahnat. Eivät tuoneet kylläkään eroja.
 
Tulipa tosiaan tilattua tuollainen NZXT Kraakkeni x62 coffee lakea varten. Heräsi kysymys lämpötahnasta. Ilmeisesti tuossa tulee valmiina joku lämpötarra( ?). Onko se pätevä ja suositeltava käyttää vai pitäiskö pistää
tilaukseen joku hopeatahna ja putsata asennuksen yhteydessä tuo oletustökötti pois?
Coffeelakenkin sisällä oleva purkka taitaa olla tässä lämmön siirtymisen esteenä enemmän kuin Krakenin oma "tahna"(?)... eli lähtisin vaihtamaan vain jos deliddaat kiven heti tai silloin kun joudut irrottamaan aio:n ekan kerran. Kuten Tege sanoi "Eivät tuoneet kylläkään eroja"
 
Itse odottelen kuumeisesti EK-MLC modular liquid cooling laajennettavaa AIO-sarjaa.

Ek:n pitäisi tehdä paluu AIO markkinoille, mutta tuotteet ovat vain lykkääntyneet ja lykkääntyneet.

Nettikeskusteluista löysin että supportti olisi puhunut lokakuun lopusta nyt.
 
Itse odottelen kuumeisesti EK-MLC modular liquid cooling laajennettavaa AIO-sarjaa.

Ek:n pitäisi tehdä paluu AIO markkinoille, mutta tuotteet ovat vain lykkääntyneet ja lykkääntyneet.

Nettikeskusteluista löysin että supportti olisi puhunut lokakuun lopusta nyt.
Samaa itsekin odotellut mutta katsellaan koska tulevat.
 
Komplettilla hyvässä tarjouksessa H110i, mutta himottaa itseäkin nuo EK:n AIOt, varsinkin kun edellinen saanut paljon positiivista palautetta, joten jäädään niitä odottelemaan..
 
Komplettilla hyvässä tarjouksessa H110i, mutta himottaa itseäkin nuo EK:n AIOt, varsinkin kun edellinen saanut paljon positiivista palautetta, joten jäädään niitä odottelemaan..
EVGA CLC 280 Jäähdytin - CPU – vesijäähdytys toikin tarjouksessa jos mennyt ohi. Mieluummin ton ottaisin ku Corsun ;)
"EVGA’s first attempt at an AIO is remarkably strong; they’ve come out swinging with the CLC series, outranking NZXT in noise levels just barely, and performing with a slight advantage in some cooling tests. EVGA falls behind by 2C when at the lower end of the fan speed curve, and could likely improve that by optimizing the fan design / static pressure for future generations."
 
Ihan hyvää settiä Corsair vetää näiden H100i-sarjalaisten kanssa. H100i kesti pari vuotta ja alkoi vuotaa, H100i GTX kesti pari vuotta ja imaisi ilmakuplan/tms jumiin. Nyt suoraan paketista otettu H100i_v2 pulputti ja rutisi aluksi niin paljon että luulin sen olevan heti valmis. Kuitenkin hiljeni aika nopsaan ja lämmöt on ihan kunnolliset.

No, viiden vuoden takuusta on vielä nelisen kuukautta jäljellä, joten jospa tuo v2 menisi myös sen saman pari vuotta. Tavallaan kyllästyttää pelleillä näiden vesiepelien kanssa kun ei tiedä mistä ne falskaa, mutta kun ne saa kopan näyttämään niin paljon siistimmältä...
 
Ihan hyvää settiä Corsair vetää näiden H100i-sarjalaisten kanssa. H100i kesti pari vuotta ja alkoi vuotaa, H100i GTX kesti pari vuotta ja imaisi ilmakuplan/tms jumiin. Nyt suoraan paketista otettu H100i_v2 pulputti ja rutisi aluksi niin paljon että luulin sen olevan heti valmis. Kuitenkin hiljeni aika nopsaan ja lämmöt on ihan kunnolliset.

No, viiden vuoden takuusta on vielä nelisen kuukautta jäljellä, joten jospa tuo v2 menisi myös sen saman pari vuotta. Tavallaan kyllästyttää pelleillä näiden vesiepelien kanssa kun ei tiedä mistä ne falskaa, mutta kun ne saa kopan näyttämään niin paljon siistimmältä...
Custom looppi vaan. Maksaa rahaa, mutta jos viittii ostaa käytettyä niin pääsee vielä järkevillä summilla. Kyllä se kuitenkin loppuen lopuksi palkitsee lämmöt, hiljasuus ja tärkein:vihellys: ulkonäkö.

Edit: Lisätään vielä, että kävin ensin 4 valmisvesi lätkytintä läpi ennen uskomista.
 
Custom looppi vaan. Maksaa rahaa, mutta jos viittii ostaa käytettyä niin pääsee vielä järkevillä summilla. Kyllä se kuitenkin loppuen lopuksi palkitsee lämmöt, hiljasuus ja tärkein:vihellys: ulkonäkö.

Edit: Lisätään vielä, että kävin ensin 4 valmisvesi lätkytintä läpi ennen uskomista.

Custom looppi on jo ihan oma juttunsa.
Mulla oli 15v sitten custom looppi kun ilmajäähyt ei ollu vielä niin hyviä.
Eniten vesijäähyssä otti päähän se ilmaaminen. Ja koneen tyhjääminen.
Siirryin takaisin ilmajäähyt kun markkinoille tuli prolimatech megahalems eikä ole kaduttanut.
Nyt on noctuan nh-14, mikä nyt kilpailee minkä tahansa vesijäähyn kanssa.
Se vie kuitenkin kaiken tilan emolevyltä, eikä esim muisteja pääse vaihtamaan ottamatta sitä irti.
Krakenin laitan ja varmaan jossain vaiheessa.
Customin laitan kunhan 40v päästä pääsen eläkkeelle ja on aikaa ja rahaa värkkäillä.
 
Mulla on reilu vuoden rullannut corsairin h110i. Tuulettimet vaihdoin ventureihin ja ovat hiljaisemmat, mutta itse vesikierron kanssa ei ole mitään ongelmaa.
 
Harkinnut tässä jo hetken aikaa jos hankkisi tälläisen valmiin nestejäähdytyssarjan, enemmänkin kiinnostaa että saavutanko sillä mitään.

Nykyisen myllyn sydämenä Kaby Lake i7-7700K jota jäähdyttää Cryorigin H7 ilmajäähy. Tämä pitää näin työpöytäkäytössä lämmöt 34-35 asteessa ja ropelli pyörii 400-500rpm. Pelatessa tosin tuntuu heilahtelevan tuonne 60-70 asteen välille ja riippuen vähän asetuksista, jos enemmän kuormaa prossun puolelle niin menty jopa yli 80 asteen.

Jotenkin tältä tuntuu ettei tuosta H7 jäähystä ole mihinkään jos mielii vähän kokeilla mihin asti tämä minun 7700K jaksaa. Kuitenkin muut komponentit koneessa on mitoitettu suoriutumaan kyllä kevyesti ylikellotuksesta ja kotelossakin on tilaa hienosti useassa eri paikassa sijoittaa leveäkin jäähdytinkenno. Lisäksi ajatuksena olisi saada joka tapauksessa kuormituslämpöjä vähän alemmas prossun puolelta vaikka sitä ajettaisiin vakiona.

Olen tuota CAM softaa käyttänyt seurantaan ja se toisinaan kerkeää jo varoitella prossun lämmöistä pelatessa mutta lienevät todella nopeita piikkejä sillä kun pelistä nykäisee alt+tab ulos ja tsekkaa tarkemmin niin mennään jo taas tuolla 60-70 välissä. Eikä niitä hälyjä liian usein tule mutta joka tapauksessa jotain siellä tapahtuu.

Prossu on toistaiseksi korkkaamaton (tähän voidaan järjestää kyllä muutos, en jännitä), lämmönjohteena välissä se mönjä mitä Cryorigin mukana toimitettiin. Kokoonpanon muut speksit löytyy tuolta profiilista <-

Kysymys kuuluukin että minkälaisessa sarjassa olisi jotain tolkkua hankkia, noita kun tuntuu olevan markkinoilla sekavankirjavissa hintaluokissa tuolta reippaasti alle sadasta eurosta kahteensataan. Ei niistä oikein tälläinen vanha jäärä (näissä kuvioissa pyörinyt 1999 asti, tosin viimeiset 10v hiljaiselossa) ota tolkkua. Silloin ennen viriteltiin peltierit ja custom-vesiblokit ja koitettiin saada liitokset tiiviiksi :D
 
Harkinnut tässä jo hetken aikaa jos hankkisi tälläisen valmiin nestejäähdytyssarjan, enemmänkin kiinnostaa että saavutanko sillä mitään.

Nykyisen myllyn sydämenä Kaby Lake i7-7700K jota jäähdyttää Cryorigin H7 ilmajäähy. Tämä pitää näin työpöytäkäytössä lämmöt 34-35 asteessa ja ropelli pyörii 400-500rpm. Pelatessa tosin tuntuu heilahtelevan tuonne 60-70 asteen välille ja riippuen vähän asetuksista, jos enemmän kuormaa prossun puolelle niin menty jopa yli 80 asteen.

Jotenkin tältä tuntuu ettei tuosta H7 jäähystä ole mihinkään jos mielii vähän kokeilla mihin asti tämä minun 7700K jaksaa. Kuitenkin muut komponentit koneessa on mitoitettu suoriutumaan kyllä kevyesti ylikellotuksesta ja kotelossakin on tilaa hienosti useassa eri paikassa sijoittaa leveäkin jäähdytinkenno. Lisäksi ajatuksena olisi saada joka tapauksessa kuormituslämpöjä vähän alemmas prossun puolelta vaikka sitä ajettaisiin vakiona.

Olen tuota CAM softaa käyttänyt seurantaan ja se toisinaan kerkeää jo varoitella prossun lämmöistä pelatessa mutta lienevät todella nopeita piikkejä sillä kun pelistä nykäisee alt+tab ulos ja tsekkaa tarkemmin niin mennään jo taas tuolla 60-70 välissä. Eikä niitä hälyjä liian usein tule mutta joka tapauksessa jotain siellä tapahtuu.

Prossu on toistaiseksi korkkaamaton (tähän voidaan järjestää kyllä muutos, en jännitä), lämmönjohteena välissä se mönjä mitä Cryorigin mukana toimitettiin. Kokoonpanon muut speksit löytyy tuolta profiilista <-

Kysymys kuuluukin että minkälaisessa sarjassa olisi jotain tolkkua hankkia, noita kun tuntuu olevan markkinoilla sekavankirjavissa hintaluokissa tuolta reippaasti alle sadasta eurosta kahteensataan. Ei niistä oikein tälläinen vanha jäärä (näissä kuvioissa pyörinyt 1999 asti, tosin viimeiset 10v hiljaiselossa) ota tolkkua. Silloin ennen viriteltiin peltierit ja custom-vesiblokit ja koitettiin saada liitokset tiiviiksi :D
Korkkaa se prossu nii menee tolla jäähyllä. Sen heatspreaderin jäähytyksellä ei huoneilmalla oo paljoa eroa oliko lämpöputki vai vesi mikä lämpöä siirtää kun se purkka ei sitä ~50 asteen lämpöeroa siirrä riittävän nopeasti. Juuri tuon takia intel on panostanut tehokkaisiin ja jopa ennakoiviin throtlailuihin että lämpökuormaa saadaan hetkeksi alas ja samalla se lämpö laskemaan hetkeksi että pääsee taas pikkuhiljaa kipuamaan.
 
Korkkaa se prossu nii menee tolla jäähyllä. Sen heatspreaderin jäähytyksellä ei huoneilmalla oo paljoa eroa oliko lämpöputki vai vesi mikä lämpöä siirtää kun se purkka ei sitä ~50 asteen lämpöeroa siirrä riittävän nopeasti. Juuri tuon takia intel on panostanut tehokkaisiin ja jopa ennakoiviin throtlailuihin että lämpökuormaa saadaan hetkeksi alas ja samalla se lämpö laskemaan hetkeksi että pääsee taas pikkuhiljaa kipuamaan.

Ok, hoidetaan tuo korkkaus ensin alta pois. Mutta jos miettii siitä eteenpäin niin lieneekö sitten tuolla Cryorigillä toivoa päästä kokeilemaan niitä 4500-4600 nopeuksia joihin tuon i7 pitäisi aina yltää. Hyödyttääkö pikku kellotus mitään, en tiedä - tuo GTX1070 toimii tehokkaana pullonkaulana sillä peleissä huomaa että näytönohjain huitelee 100% käyttöasteessa ja prossu myhäillen löntystelee 30% kuormalla perässä :D Ostan sen 1080ti:n sitten kun päivitän näyttöä vuodenvaihteen jälkeen.

Noita lämpöpiikkejä olen prossun puolelle saanut aikaiseksi kun pudottaa detaileja ultralta vaikka mediumiin jolloin käyttökuormat tasoittuvat, näytönohjaimen ei tarvii puuskuttaa henkensä edestä ja prossukin pääsee tekemään jotain. Tällöin yleensä myös saavutetaan hulppeita FPS lukemia, joita tietyssä määrin arvostan tuon 144hz näytön takia. Näyttö kun toisaalta vain natiivi 1080p niin tällä kokoonpanolla ei hirveästi tarvitse peleissä asetuksia karsia Ultralta alas (jos ollenkaan) että saadaan tukeva +144fps lukema ja näytöstä täysi ilo irti.
 
Onko tietoa mitä litkuja näissä valmiissa paketeissa käytetään sisällä? Tai pikemminkin että mitä eroa niissä on custom looppeihin verrattuna?

Ei muuten, mutta customeissa on kuitenkin suosituksena puhdistaa järjestelmä ja vaihtaa liemet vähintään 1-2v välein. Koskeeko sama vaatimus myös näitä valmiiksi täytettyjä AIO-paketteja (siis sellaisia joihin liemet nyt ylipäätään voi vaihtaa itse) ja jos ei, niin miksi?

Ja jos koneessa on joku merkkivalmistajan AIO-paketti johon nesteitä ei voi vaihtaa itse, niin kuinka kauan sellaisen voi odottaa toimivan samalla teholla kuin uutena?

Edit.
Aikamoista tuubaa vaikuttavat olevan ainakin tämän perusteella, enkä kehtaisi ennustaa näille "huoltovapaille" paketeille kovinkaan monen vuoden tehokasta toiminta-aikaa:

 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa mitä litkuja näissä valmiissa paketeissa käytetään sisällä? Tai pikemminkin että mitä eroa niissä on custom looppeihin verrattuna?

Ei muuten, mutta customeissa on kuitenkin suosituksena puhdistaa järjestelmä ja vaihtaa liemet vähintään 1-2v välein. Koskeeko sama vaatimus myös näitä valmiiksi täytettyjä AIO-paketteja (siis sellaisia joihin liemet nyt ylipäätään voi vaihtaa itse) ja jos ei, niin miksi?

Ja jos koneessa on joku merkkivalmistajan AIO-paketti johon nesteitä ei voi vaihtaa itse, niin kuinka kauan sellaisen voi odottaa toimivan samalla teholla kuin uutena?
5v jälkeen alkoi oma Antec h2o 620 vetelemään viimeisiään. Ilmakuplia alkoi olemaan sisällä jo sen verran että joko nesteet tai koko jäähy vaihtoon.
Meni sitten koko jäähy vaihtoon kun ID-Cooling SE-214X irtosi 19€:lla valvojaisista. Nesteiden vaihtoon olisi kuitenkin mennyt se kymppi kun ei pelkkää akkuvettä kehtaa käyttää.

Voisi kai tuosta vielä jossain vaiheessa pistää uudet vedet alle ja laittaa GTX 1070 korttiin kiinni nippareilla.
 
Viimeksi muokattu:
Viiden vuoden takuut noissa taitaa parhaillaan olla eli varmaan ainakin niillä valmistajilla on laskettu että keskimäärin ainakin sen pitäs kestää. Ei toki tarkoita etteikö se vois kestää pidempään jos sinne saa tuoreet nesteet välillä. Nuo eisbaerit kiinnostavat kyllä sikäli että ovat vähän aio ja custom loopin välimaastosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom