Alkaa tässä hieman selkiytymään omat ongelmat ja niiden kulku?
Minulla voisi olla autismi ja mahdollisesti myös ADHD?
"Autismikirjon häiriön yhteydessä esiintyvän ADHD:n samanaikainen esiintyvyys on arvioitu olevan lapsilla jopa 30–80 %"
Autismikirjon häiriöissä (Autism Spectrum Disorder, ASD, Pervasive Developmental Disorder, PDD, F84) esiintyy poikkeavuutta sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation alueella sekä rajoittuneita toistavia, kaavamaisia käytöstapoja, kiinnostuksen kohteita ja toimintoja (= stereotypiat) , ...
www.kaypahoito.fi
Äidillä on hyvin samankaltaista käytöstä, kuin minulla ja lisäksi MS-tauti. Myös sukulaisen yhdellä lapsella (ainakin) on ADHD. Sekä lääkitys siihen. Äidin vanhemmat on jo kuolleet noin 12 vuotta sitten.
Myös tuo juttu menee ihan "täysin" ainakin itselle ja ehkä äidille myös.
"PDA/EDA- profiilissa ihmisellä vaikuttaa olevan paremmat sosiaaliset taidot kuin autismikirjolla yleensä. Kuitenkin tämän näennäisen kyvykkyyden taakse kätkeytyy puutteellista ymmärrystä sekä kommunikaatiosta että sosiaalisista tilanteista."
Pathological Demand Avoidance -termin otti käyttöön brittiläinen psykologi Elizabeth Newson jo 1980-luvulla kuvaamaan osaa laajan lapsuudenaikaisen kehityshäiriön diagnoosin saaneista lapsista.
autismiliitto.fi
Mopo/moottoripyörä onnettomuus myös hieman lisäsi kuormitusta 20 vuotta sitten, kun pysyvä jalkakipu alkoi.
Autismi (+ADHD) lisäisi siis kuormitusta. Työura ollut 2003-2013. Vuoden vuorotteluvapaa ja sen jälkeen työt jatkui vielä kuukauden. Tästä autismista olisi tullut myös jotain "liitännäisoireita", eli fibromyalgia ja psykoottisuutta sekä masennusta (psykoottinen masennus). Sekä vielä noiden lisäksi yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Minulla on siis jo vahvistettu (10 vuotta sitten) nuo kaikki, paitsi ei autismia/adhd:tä. Toisaalta ei sitä masennustakaan yksityislääkäri ja psykologi huomanneet. Pelkästään työmuisti oli erittäin huono (ei opiskelua, eikä uutta työtä).
-psykoottinen masennus (12 ect kertaa)
-yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
-fibromyalgia
-koululääkäri viimeksi lisäsi myös lapsuusiän autismi. Mutta toinen lääkäri oli kokonaan kieltänyt sen ja laittanut että asia on loppuunkäsitelty. Silti tuo diagnoosi siellä on, koska ei ole hoitosuhdettakaan mihinkään.
-kahteen otteeseen olen kuullut kaksi kommentoivaa ääntä (10 vuotta sitten).
-paniikkihäiriötä ja paniikkikohtausta on ollut, mutta se onneksi loppui psykoedukaatiolla kolonaan.
-migreeni (ei diagnoosia) ja migreenin aura. Muistaakseni kasvojen vasemman puolen tunnottomuus, kun olin pieni ja pää kipeä.
-valo, haju ja tunto arkuus/herkkyys
Viihdyn hyvin omissa oloissani ja vaadin erittäin paljon "huilaamista".
En nuku ilman lääkkeitä, mutta en myöskään nuku ollenkaan päivällä. Äiti kyllä nukkuu päivittäin päiväunet ja nukkuu myös yöllä hyvin.
ADHD voi olla siinä, että tulee tehtyä paljon turhia hankintoja, en tiedä mitä mieltä tarkalleen olen?
Siinä mahdollisimman lyhyesti. Hain taas vuoden lisää kuntoutustukea yksityiseltä lääkäriltä. Maksoi 250€, 30 minuutin aika. Kävin myös kunnallisella lääkärillä, mutta halusivat lisää tutkimuksia. Tarvitsen kumminkin kuntoutustuen B-lausunnon ja kuntoutus- ja hoitosuunnitelman heti, koska enää tammikuu on kuntoutustukea. En pärjää rahallisesti, jos en saa kuntoutustukea 1.2.2025.
Kunnallisen lääkärin soittoaika on myös helmikuussa. Täytyy pyytää siirtoa psykiatrille tai jollekin, joka osaa hoitaa asiat (tämä ei osannut edes tehdä hakemusta, eli kysyy kollegalta, asia jää roikkumaan x ajaksi?).
Itse joutuu yrittää diagnosoida? Puoliso on erityisopettaja. Sukulaisen sukulainen on sairaanhoitaja. Kai molemmat on sitä mieltä, että minulla ei ole masennusta (on kyllä 4 eri lääkettä käytössä jatkuvasti masennukseen). Eli on masennusta, mutta nuo tehokkaat lääkkeet parantaa vointia, että pysyy tolpillaan/elossa. Mutta siis autismi olisi 99% selkeästi. Samoin myös adhd.
Yritin pitää avautumisen mahdollisimman lyhyenä. Puoliso myös pakottanut menemään yksityiselle lääkärille tekemään tutkimukset (maksaa, ei ole rahaa). Eli kunnallisen jonoon jos sattuisi pääsemään joskus vuosien päästä. Ikää 42 vuotta, mies.
Hieman siis ehkä selkiytynyt, että mistä kaikki voisi johtua. Puoliso kumminkin 1.5 vuotta katsonut koheltamistani, niin kai sekin kai jotain saattaa tietää. Sekä tuo sukulaisen sukulainen (sairaanhoitaja) myös ehdotti 10 vuotta sitten, että voisiko olla autismia? Nyt ei olla 10 vuoteen keskusteltu aiheesta, mutta muistan kyllä. Itse toki pidin itseäni ei autistisena täysin. Kaiken kielsin. Myös sen masennuksenkin kielsin alkuun aivan täysin, mutta koska sain kuntoutustukea ja myös 112 lääkekorvauksen, niin olin vain tyytyväinen, että oli edes se masennus minulla?
Ei taida kukaan saada kiinni ajatuksistani/tajunnan virrastani?
En vielä oikein itsekään tajua, mutta niin monta päällekkäistä sairautta. Myös sen lukaisin jostain että eristäytynyt persoonallisuushäiriö ja (lievä) autismi ovat hyvin samankaltaisia. Tuo persoonallisuushäiriö on minulle laitettu myöskin yhtenä. Toki siis persoonallisuushäiriö ja autismi voivat olla yhtäaikaa.
- "Hossainin ym. (2020) sateenvarjokatsauksen 2 mukaan 12,6 %:lla autismikirjon häiriön (autism spectrum disorder, ASD) aikuisista on persoonallisuushäiriö. Rinaldin ym. (2021) systemaattisen katsauksen 3 mukaan kognitiivisesti hyvätasoisista ASD-aikuisista noin 50 %:lla täyttyy jonkin persoonallisuushäiriön DSM-luokituksen mukaiset kriteerit. Tavallisimpia ovat ryhmien A ja C persoonallisuushäiriöt (eristäytyvä, psykoosipiirteinen, vaativa ja estynyt persoonallisuushäiriö) 3.
- Autismikirjon häiriöön ja persoonallisuushäiriöistä etenkin eristäytyvään, psykoosipiirteiseen, epävakaaseen, vaativaan ja estyneeseen persoonallisuushäiriöön liittyy samankaltaisia oireita, minkä vuoksi autismikirjon häiriö voidaan virheellisesti diagnosoida persoonallisuushäiriöksi"
Persoonallisuushäiriöt ovat pitkäaikaisia ja joustamattomia ajatus- ja käyttäytymismalleja, jotka aiheuttavat henkilölle haittaa. Niihin liittyy usein henkilökohtaista kärsimystä sekä ongelmia ihmissuhteissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
www.kaypahoito.fi
Pystyin opiskelemaan tuossa kuntoutustuella ollessa lähihoitajaksi (mielenterveys ja päihde).
Työntekoon ei silti ole noilla nykyisillä lääkkeillä. Jotain "parempaa" tai edes jotain hoitoa siis kaipaisin.
Samaan aikaan kun opiskelin opiskelin myös kokemusasiantuntijaksi (somatiikka, fibromyalgia). Aiemmin olin hakenut myös kokemusasiantuntijakoulutikseen (mielenterveys ja päihde), mutta siihen en päässyt. Päätin hakea sitten somatiikan puolelle vuoden päästä tästä. Ihan eka koulutus oli tietotekniikan perustutkinto. Sitä ennen 6kk jääkärinä armeijassa, se meni jollain lailla läpi, vaikka melko raskasta se oli. Vähän myös sääntöjen kanssa hankaluuksia. Töissä ollessa lepäsin vain kotona loppuajan. Samoin armeijassa nukuin huoneessa päiväunia illalla, että sai riittävästi lepoa.
Nyt en enää onneksi tule mitään muuta mieleen (tällä kertaa), kun tuli niin pitkästi "houreita". Toivottavasti siis pääsisin joskus kunnollisiin tutkimuksiin.
No se vielä että autismista ei voi parantua. Persoonallisuushäiriöstä on mahdollista parantua (ei aina pysyvä). Eli sen puoleen toki persoonallisuushäiriö olisi se parempi vaihtoehto. Mutta nyt viimeisen 10 vuoden aikana ei ole tullut mitään parannusta. Mitä nyt ECT hieman paransi oloa aivan pieneksi hetkeksi. Enää toiseen hoitosarjaan en päässyt. Koska kai ei auta minun kohdalla. Silloinen omalääkäri kyllä olisi passittanut uudellekin jaksolle.
Nyt loppui onneksi.
Edit:
Sen verran vaati tuo viestin kirjoitus puhelimella keskittymistä, että pää tuli vähän kipeäksi. Normaalia minulla. Otinkin vettä ja Panadolin.