Fundamentalismi on konservatiivinen uskonnon muoto, jolle on ominaista sanatarkka tiukka tulkinta uskonnollisista tekstistä.
Konservatiiviset kristinuskon suuntaukset nimenomaan kieltää korsut ja muut runkkaukset tämän tiukan tulkinnan takia. Suomessa näitä edustaa esimerkiksi jehovat.
Hienosti sekoitat konservatiivisuuden ja fundamentalistisuuden tässä toisiinsa. Niillä on yhteyksiä ja selvää korrelaatiota keskenään, mutta ne ovat selvästi eri asioita.
Ajattelet jotenkin kahtiajaon "liberaalit vs konservatiivit" ja samaistat fundamentalistit konservatiiveihin, vaikka tosiasiassa kyse on enemmänkin kolmion eri kulmista
Konservatiivisuus on sitä, että "if it works, don't fix it" ja "tehdään samoin kun aina ennenkin ollaan tehty"; Uskonnon osalta se tarkoittaa. kirkkohistorian , vanhojen kirkkoisien jne opetusten ja tunnustuskirjojen kunnioitusta, vanhojen kirkon perinteiden vaalimista jne.
Arvojen osalta se taas tarkoittaa niitä arvoja, joilla tämä toimiva yhteiskunta aikoinaan rakennettiin.
Fundamentaalisuus on taas sitä, että luetaan pelkästään sitä pyhää kirjaa ja eikä paljoa piitata niistä aiempien kirkkoisien mietelmät,tunnustuskirjat, kirkon toimintatavat jne. Ja niitä voidaan nimenomaan pitää jossain määrin korruptoituneina ja "liian maallistuneina".
Ja tämä on monilta osin melko radikaalia, ja radikaalius on taas melko konservatiiviuden vastakohta.
Konservatiivi tykkää sunnuntain jumalanpalveluksesta, mutta osa fundamentalisteista haluaa siirtää sen lauantaille, koska lauantai on sapatti.
Konservatiivi on tyytyväinen kirkon organisaatioon, moni fundamentalisti kieltäytyy mm. kokonaan käyttämästä sanaa "pappi" seurakunnassaan koska raamatun mukaan papin rooli on uhrata eläimiä syntien hyvittämiseksi ja uuden testamentin aikana tätä ei enää tarvi tehdä.
Konservatiivi pitää arvot, joihin on (kirkon) perinteessä totuttu ja jolla yhteiskunta on rakennettu.
Fundamentalisti pitää arvot, jotka hän itse lukee Raamatusta (siitä kohdasta, mitä hän sattuu eniten lukemaan).
Monen asian osalta nämä osuvat melko lähelle toisiiaan, koska ne kirkon perinteiden mukaiset arvot ja elämänohjeet pohjaavat Raamattuun. Mutta siellä "kirkon perinteisissä arvoissa" on mukan paljon enemmän tulkintaa; Joitain Raamatun juttuja on todettu kulttuurisidonnaisiksi joita ei enää pidetä ajankohtaisina, ja toisaalta siellä on mukana sellaisia elämänohjeita, jotka kirkko on ottanut koska joko
1) ne ovat
joskus olleet hyviä arvoja, esim. jos maassa on paha alkoholiongelma, tällöin absolutismi on hyvä juttu. Fundamentalismi ei piittaa ohjeista, jotka eivät perustu pyhään kirjaan.
2) Koska on tulkittu, että Raamatun tämä ohjeen X taustalla on todennäköisesti periaate Y ja jos noudatan periaatetta Y, siitä seuraa että myös Z. Puhtaan fundamentalismin mukaan tällaista tulkintaa ei tehdä, vaan noudatetaan vain ohjetta X, riippumatta siitä, onko se nykyaikana relevantti vai ei.
Esim. helluntailaisuus oli aikoinaan hyvin fundamentalistinen ja radikaali liike, jossa ei ollut juuri mitään konservatiivisuutta. Nykyään siitä on tullut enemmän mainstreamia ja paljon konservatiivisempi, helluntailaisuus on muodostanut omat traditionsa (joiden ylläpitäminen on konservatiivisuutta) ja se on myös esim. Suomessa osittain ottanut sitä paikkaa mistä luterilaisuus on jossain määrin poistunut luterilaisuuden luopuessa konservatiivisuudestaan siirtyessään liberalismin suuntaan. Ja sitten on syntynyt niitä uusia fundamentalistisia pikkuseurakuntia jotka ottaneet paikan missä helluntailiike oli ennen.
ja esim. joku nuoren maan kreationismi on fundamentalismia, ei konservatiivisuutta.
4 . Ehdottomuus ja erehtymättömyys: pyhiä kirjoituksia pidetään kirjaimellisesti tosina ja määräävinä; tulkinnat voivat tosin vaihdella.
¹
Fundamentalismi – Wikipedia
Erityisesti kohta 4 on minusta mielenkiintoinen. Entäs mikä on erehtymättömän
@hkultala näkemys tästä kohdasta?
Minä en ole koskaan väittänyt olevani erehtymätön, että melkoisen typerä kommentti.
Ja se neloskohta on se, mitä olen tässä jo vaikka kuinka monessa edellisessä viestissäni painottanut.
Ja tuosta "tulkinnat voivat vaihdella": Kun jostain asiasta on Raamatussa eri kohdissa vähän erilaista, jossain määrin ristiriitaista tekstiä, silloin osa fundamentalisteista painottaa toista kohtaa enemmän kuin toista, ja tällöin syntyy tulkintaeroja.
Mutta ehkäisyn osalta tälläista tulkintaeromahdollisuutta ei ole, koska siitä ei Raamatussa puhuta yhtään mitään.