Tällä hetkellä löytyy koneesta Sound Blaster ZxR, mikä on laatukortti ja tyytyväinen olen ollut, mutta mietin onko siitä vieläkin kehittyneempää (mm. surroundin suhteen) ja laadukkaampaa korttia tullut ulos? Tärkeitä ominaisuuksia ovat kristallinkirkas ääni ja kuulokekäytössä (kaiuttimia ei tule juuri käytettyä) surroundsysteemi (minulle peliäänet ovat tärkeä osa immersiota). Tuossa kortissa oli mukana erillinen volyyminsäätönuppi josta olen pitänyt, mutta sitä voi käyttää muissakin korteissa, lisäksi erilliset ulostulos kaiuttimille ja kuulokkeilla on plussaa. Vai olisiko järkevämpää ostaa DAC? Siitä mietin vain, että onnistuuko sillä SB:n SBX Pro Studion surround ominaisuudet viemään ulos DACiin?
Musiikkia tulee kuunneltua harvakseltaan, joten pelilliset ominaisuudet ovat etusijalla, aikaisemmassa koneessa oli Asus Xonar STX, loistokortti sekin varsinkin musiikin kuunteltuun, mutta SB kortti taas on mielestäni parempi pelikäyttöön 3D-äänien suhteen ja varsinkin kun tulee pelattua vanhempiakin pelejä joissa on EAX tuki. Kuulokkeina Beyerdynamicsin suljetut DT770 Pro 80OHM, ajattelin tuohon rinnalle ostaa avoimet laatukuulokkeet pelikäyttöön, kun kuulemma ne ovat paremmat siihen kuin suljetut (3d äänien havaitsemisessa). En tosin pelaa mitään kilpailullista FPS peliä vaan Roolipelejä joissa äänimailma on tärkeä.
Budjettina 250e joko kortille tai DACille.
Kuulokesuosituksia voi myös antaa budjetti 250e sekin.
Ei "DACeilla" ole pääsyä yhtään sen parempiin D/A muuntimiin kuin äänikorteilla.
Ja jos katsotaan objektiiviselta tieteelliseltä kannalta, niin ihmiskuulon tasolle pääseminen ei kyllä taida paljoa vaatia kun halpis Audigy Fx-tason integroitukaan ei luotettavasti tunnistu sokkotestauksessa:
Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality - What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?
Kaikenlainen "nähty" testaus kun on täysin epäluotettavaa psykologisten (tai ehkä pitäisi sanoa psykopaattisten) tekijöiden takia.
Kuulokelähdön tasossa Sound BlasterX AE-5 (tai äskettäin julkaistu ulkoinen SBX G6) kyllä ovat pykälää ZxR:ää ylempänä.
Mutta itse odottaisin ehdottomasti että Creative alkaisi julkaista "Super X-Fi" tekniikan tuotteita.
Pään muoto kun ei ole standardoitu, niin pään ja korvan muodon mukaan kustomoitava HRTF-algoritmi voisi parantaa suunta- ja etäisyysvaikutelmaa todella paljon.
(riippuen pään muodosta)
Ja olisi suoranainen emämunaus Creativelta, jos eivät sitä toisi äänikortteihin.
Kuulokkeissa varmaan tykkäisit neutraalia tukevammasta bassosta, DT770 kun on vahvabassoinen.
Avoin rakenne vain on bassolle haastavampi, niin niissä ei ole tungosta vahvempibassoisissa.
Eli Beyerin DT990 olisi yksi.
Sen kierrekaapelinen pro-versio on itse asiassa hyvin kohtuulliset ~110€ St. Paul's Soundilla.
"Normi" Edition koristeellisemmalla ulkonäöllä ja suoralla kaapelilla maksaa jonkin verran enemmän. (Jimms)
AKG K712 (reilu 200€) on pääpiirteissään hyvin samanlaisella äänellä.
Kokonaisuutena siinä on hieman paremmat yksityiskohdat, mutta vähäsen heikompi basson tuntu.
Jos pään muoto on erikoisempi, niin sen "automaattisesti" säätyvä pääpanta ei välttämättä toimi parhaiten.
Samoin AKG:n vaihtopehmusteet maksavat törkeästi (Beyerin padit hyvin kohtuuhintaiset) eikä AKG myy varaosiakaan kuten Beyer DT770-990 sarjaan.
Itseltä löytyy kumpikin, samoin kuin bassoneutraali K702 joka on sitten "god mode/wallhack" tasolla binaural äänelle.