95E10 vs 98E05

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
KIA Ceed ei enää suostu käyskentelemään kunnolla 95 bensalla. Vakionopeussäädin nykiii 95:lla ihan mielettömästi ihan sillä rajalla että sammuu/eisammu. Tankkasin kokeeksi 98:lla tankin täyteen ja kas kummaa jo parani. Onkohan nyt käynyt niin että 95E10 on nykyään OIKEASTI 10% tenua? Ainakin Nesteen asemilla?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Oliskohan orastavaa imuvuotoa tai sitten saamasi 95E10 ollut vettynyttä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.
Voiskohan seuraavas tulppien vaihdossa koittaa pikkusen pienempää tulppaväliä.

Toi ainakin kun pelkällä etanolilla on että tulppien väli kun kasvaa liian isoksi alkaa käyntiongelmat. Bensalla kestää isompaa väliä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Onko tapahtunut useilla asemilla/useita kertoja tankatessa 95:sta? Mietin vain kun tällä hetkellä voi tuo bensa olla ollut yllättävän pitkään säiliöissä. Vaikka etanolimäärissä ero ei suuri ole niin etanoli tuppaa vanhenemaan nopeammin ja voisi teoriassa aiheuttaa moista? Ja onhan auto muuten virallisesti yhteensopiva E10 polttoaineen kanssa?
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.
Volkkareissa on sanottu toimivan vanhoissa ysärin malleissakin mutta merkkifoorumeilla puhutaan sen aiheuttavan ongelmia pitkässä juoksussa joten ei suositella käytettäväksi esim. 1.6 16V koneisten kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
Onko tapahtunut useilla asemilla/useita kertoja tankatessa 95:sta? Mietin vain kun tällä hetkellä voi tuo bensa olla ollut yllättävän pitkään säiliöissä. Vaikka etanolimäärissä ero ei suuri ole niin etanoli tuppaa vanhenemaan nopeammin ja voisi teoriassa aiheuttaa moista? Ja onhan auto muuten virallisesti yhteensopiva E10 polttoaineen kanssa?
Nesteen kylmäasemilla tankattu suunnilleen aina, ja nyt vasta kuukauden aikana alkanut oireilla. Kohtuullisen uusi auto, joten ei luulisi olevan yhteensopivuusongelmia.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Nesteen kylmäasemilla tankattu suunnilleen aina, ja nyt vasta kuukauden aikana alkanut oireilla. Kohtuullisen uusi auto, joten ei luulisi olevan yhteensopivuusongelmia.
Onhan noit huonompia kertoja joskus. Tänä vuonna kahdesti saanut samalta ABC asemalta susiviinaa. Hyvä jos käynnissä pysynyt kone sillä ja päätynyt tankkaamaan bensaa sekaan kun tilaa tullut tankkiin. Kun muualta ABC:n tankatessa käynyt nätisti pelkän E85 kanssa. Ole kolmatta kertaa viittinyt kokeilla samasta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
673
Kuten aikaisemmin jo on mainittu niin tulppia kannattaa vilkaista tai muita mahdolllisia suodatin jumeja/karstottumista läpissä. "nykyautoissa" taisi jäädä koodeihinkin merkintä jos sysytys on pätkinyt? Ainakin itsellä antoi edellinen -13 mallinen auto inffoa kun lukijalla tarkisti vikakoodit (mutta ei mitään valoa mittaristoon), kun yksi tulppa alkoi piiputtamaan (~20tkm kesti se yksilö).
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 090
Kuten aikaisemmin jo on mainittu niin tulppia kannattaa vilkaista tai muita mahdolllisia suodatin jumeja/karstottumista läpissä. "nykyautoissa" taisi jäädä koodeihinkin merkintä jos sysytys on pätkinyt? Ainakin itsellä antoi edellinen -13 mallinen auto inffoa kun lukijalla tarkisti vikakoodit (mutta ei mitään valoa mittaristoon), kun yksi tulppa alkoi piiputtamaan (~20tkm kesti se yksilö).
Itsellä on nykyinen 2001 ja bensakoneella. Kyllä ite huomaan hyvin, koska pitää vaihtaa tulpat (0.8mm kärkiväli ja yli 2mm helposti vanhoilla tulpilla) ja eikä anna mitään vikakoodia. Rupeaa nykimään ja yleensä vaihdan tulpanjohdot samalla uusiin. Ja saattaa puolatkin olla vaihtokunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Volkkareissa on sanottu toimivan vanhoissa ysärin malleissakin mutta merkkifoorumeilla puhutaan sen aiheuttavan ongelmia pitkässä juoksussa joten ei suositella käytettäväksi esim. 1.6 16V koneisten kanssa.
Omalla kokemuksella 1.6 bcb toimii E40 seoksella ihan hyvin. E10 luonnollisesti ei aiheuta mitään oireita.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 231
Ainakin peugeotin huolto ilmoitti että uudet pienet turbokoneet toimivat paremmin 98 oktaanisella jonka käytössä huomasi sillä että esim kylmällä koneella täristi vähenmän.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Autossa vikaa jos ei 95E10:llä toimi.
Riippuu niin paljon autosta ja moottorista.

Ainakin peugeotin huolto ilmoitti että uudet pienet turbokoneet toimivat paremmin 98 oktaanisella jonka käytössä huomasi sillä että esim kylmällä koneella täristi vähenmän.
Sama täällä, rellun 1.2Tce toimii paljon paremmin 98:lla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Ainakin peugeotin huolto ilmoitti että uudet pienet turbokoneet toimivat paremmin 98 oktaanisella jonka käytössä huomasi sillä että esim kylmällä koneella täristi vähenmän.
Tästä mitään virallista linjausta ole, muun kuin EP6FDTR:n osalta joka taaseen ei ole pieni turbokone.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 231
Ei virallista olekaan mutta näin sanoi huoltopäällikkö ja asentaja, testasin ja huomasin eron. Aiemmin en ole laaduissa eroa huomannut edes moottoripyörissä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei virallista olekaan mutta näin sanoi huoltopäällikkö ja asentaja, testasin ja huomasin eron. Aiemmin en ole laaduissa eroa huomannut edes moottoripyörissä.
Lyöppä tuohon mun prätkään 95e minkä kaasarin suuttimet ja sytkä säädetty rullilla 98e mukaan niin kyllä se käy, mutta ei nätisti. :tup:
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Onhan se ettei 95E10 kaikkiin käy oktaanien takia. Lähipiiris E85 käyttävä eFlexFuel muunnoksillinen 90-lukulainen vag, jossa kulutus hyppää etanoliakin suuremmaksi 95E10 kanssa. Sytytys säätyy myöhäisemmälle, joka saattaa olla syy kulutuksen nousuun. 98E5 ja E85 käynnissä ja käynnistyvyydessä ei mitään eroa.

Ei välttämättä. Tuolla on useampi malli, johon valmistaja on ilmoittanut, ettei käy 95e10 polttoaine ja jopa 2000-luvun puolelta.

E10-bensiinin soveltuvuus henkilöautoihin - E10
Ei välttämättä liity edes moottorin toimintaan lista. Syynä saattaa olla yksikin etanolille sopimaton materiaali. Kuten videossa esimerkinä polttoainepumpun ympärillä oleva kehys. Toki myös jos oktaanien takia 95 ei käynyt ennen niin ei nytkään 95E10 käy.

(Varoituksena jos videota katsoo jotain juoden niin siinä korjataan Ferrarin Boschin pumppu saman koodin alkuperäispumpulla joka KIA:n osana myyty.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 373
Ei välttämättä. Tuolla on useampi malli, johon valmistaja on ilmoittanut, ettei käy 95e10 polttoaine ja jopa 2000-luvun puolelta.

E10-bensiinin soveltuvuus henkilöautoihin - E10
Kappas, meikän talvikatiskahan (vm2003 VW Bora 1.6 16V) tuolla listoilla olikin... Aina kyllä 95E10 pistäny tankkiin, eikä ongelmia ole ollut.
Mutta mutta... Pitäneepä vaihtaa, jos tuohon 55kW moottoriin tulisi lisää elämää :rofl:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 471
Onhan se ettei 95E10 kaikkiin käy oktaanien takia. Lähipiiris E85 käyttävä eFlexFuel muunnoksillinen 90-lukulainen vag, jossa kulutus hyppää etanoliakin suuremmaksi 95E10 kanssa. Sytytys säätyy myöhäisemmälle, joka saattaa olla syy kulutuksen nousuun. 98E5 ja E85 käynnissä ja käynnistyvyydessä ei mitään eroa.



Ei välttämättä liity edes moottorin toimintaan lista. Syynä saattaa olla yksikin etanolille sopimaton materiaali. Kuten videossa esimerkinä polttoainepumpun ympärillä oleva kehys. Toki myös jos oktaanien takia 95 ei käynyt ennen niin ei nytkään 95E10 käy.

(Varoituksena jos videota katsoo jotain juoden niin siinä korjataan Ferrarin Boschin pumppu saman koodin alkuperäispumpulla joka KIA:n osana myyty.)
Tuohon Ferrariin näytti kelpaavan 95 oktaaninen. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 076
Kappas, meikän talvikatiskahan (vm2003 VW Bora 1.6 16V) tuolla listoilla olikin... Aina kyllä 95E10 pistäny tankkiin, eikä ongelmia ole ollut.
Mutta mutta... Pitäneepä vaihtaa, jos tuohon 55kW moottoriin tulisi lisää elämää :rofl:
Taidat puhua 1.4 16V koneesta jos 55kw. 1.6 16V on 77kw. Kyllähän volsut toimii tuolla 95E10 polttoaineella lähes poikkeuksetta mutta olen kuullut joissakin 16V moottoreissa kaasuläpän ongelmista jos aina ajaa. Voi olla essonbaarin juttujakin tai vika jossain muualla.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
915
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 471
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?
3S-FE.. minkä vuotinen auto? Tuskin huomaat eroa, ajat sitten kummalla tahansa. Periaatteessa 98:sia voisi kulua vähän vähemmän, mutta sekin selviäisi varmasti vasta pidemmän ajan testissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?
Eikös bensamoottori toimi aina parhaiten polttoaineella, jonka oktaaniluku on juuri nakutusrajan yläpuolella. Eli E10 toimisi tämän perusteella paremmin.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Eikös bensamoottori toimi aina parhaiten polttoaineella, jonka oktaaniluku on juuri nakutusrajan yläpuolella. Eli E10 toimisi tämän perusteella paremmin.
Rajalla jossa ei ala myöhäistämään sytytystä. Kuinka paljon yksittäisiä nakutuksia sitten sallii mikäkin auto ja paljonko vetelee ennakkoja pois sen takia riippuu paljonko kulutus meneekin korkeampien oktaanien eduksi.

Jos suurempaa oktaania autoon suositellaan niin todennäköisesti se toimii "normaalisti" myös pienemmällä lyöden rajusti ennakkoa pois. Jolloin hyötysuhteetkin heikkenee ja kulutus nousee. Ja toki tehoakin vähemmän.

Toyotallahan oli 70-luvulla vaparimoottorit joissa oli sytytyksessä alipaineella toimiva oktaanisäädin. Se säädettiin muistikuvan mukaan jotenkin seuraavasti. Ensin nollaamalla merkkiviivalle ja alipaineletku irtinäisenä sytytys kohdilleen. Sen jälkeen pistettiin alipaineletku paikalleen ja lähdettiin tekemään isoimmalla vaihteella kiihdytyksiä. Säätöä ruuvattiin lisää niin kauan että alkoi nakuttamaan selvästi. Josta vähän takaisin. Jos tuo oli säädetty sen aikaselle 99 niin nakutti 97 kanssa selvästi joutuen ruuvaan vähemmäksi. Kaikissa autoissa ei tuolloin ollut tuota alipainekelloa virranjakajassa tai jos oli se ei ollut säädettävä. Säädttävyys teki juuri oktaanisäätimeksi. Nykymoottorit tekee ihan samaa säätöä automaattisesti nakutusanturinsa avulla.

Oktaanisäädin kuvassa kirkaan muovisen ruuvattavan hatun alla pöytää vasten.


Mitä sitten noista testaamisista niin testit pitäis boksin resetoinnin jälkeen aloittaa isoimmasta oktaanista käsin muutaman sata kilsaa et oppii ennakot sille polttoaineelle. Sen jälkeen testata matalemmilla oktaaneilla joille oppii äkkiä vähentämään ennakkoa nakutuksesta. Toisinpäin on paljon pidempi oppimaan uudelleen antamaan lisää ennakkoa. Ja voihan olla että joissain ei edes parasta hyötysuhdetta haeta jolloin 98 ei lisää ennakkoa eikä siten kulutus muutu.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 759
Ei se kymmenvuotias vapari tarvi E5:sta. Jos jotain naimalatoa vedät perhe päällä niin voi tankata silloin.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
659
Ei se kymmenvuotias vapari tarvi E5:sta. Jos jotain naimalatoa vedät perhe päällä niin voi tankata silloin.
Juuri tuolla aikasemmassa viestissäni mainitsin että jopa 70-luvun suosituin ja maailman toiseksi eniten myyty 1.2l KE20 Toyota Corolla säädettiin sytytykseltään käytettävälle oktaanille. Siihen aikaan ne piti ruuvata käsin ja eron huomas jos säädintä ei ollut osattu säätää huollos.
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 767
Ollut varmaan aikaisemminkin juttua, mutta siis Shell Vpower Nitro + ja ST1 98 on prikulleen sama tuoteseloste.

ST1
SHELL

Neste sivu 19:

Ainoa ero: Rikki Neste 0-10mg/kg, ST1/Shell 5-10.
Hapetusaika Neste max ei arvoa ST1 600

Se pisti silmään, että eettereitä ja happea on enemmän Neste 95 kuin 98. Jos joku osaava osaa konsultoida noita eroja (ST1 vs Neste) niin olis ihan jees.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Taidat puhua 1.4 16V koneesta jos 55kw. 1.6 16V on 77kw. Kyllähän volsut toimii tuolla 95E10 polttoaineella lähes poikkeuksetta mutta olen kuullut joissakin 16V moottoreissa kaasuläpän ongelmista jos aina ajaa. Voi olla essonbaarin juttujakin tai vika jossain muualla.
Jo vuoden takainen kommentti, mutta pitää sanoa tähän että tuo 1.4 16v kone meni ihan E85 = etanolilla. Tai unisettingsillä piti polttoaineen syöttöä lisätä ettei käynyt laihalla.
Tuolla E85:lla rouva ajeli vm 2000 Golfilla 1.4 16v koneella kesän, mutta talveksi piti vaihtaa bensaan kun ei meinannut käydä pakkasella e85:lla.
Ja sen jälkeen en jaksanut leikkiä enää e85:n kanssa, kun sitä piti käydä tankkaamassa 30km päässä ja rouva ei millään suostunut käymään tankkaamassa vaikka joka viikko ajoi siitä ohi...

Mutta 95 ja 98 verrattuna E85:lla kone nakutti paljon vähemmän ja tuntui paljon rivakkaammalta.
Että suosittelen tuota jos E85 asema on lähellä ja löytyy mielenkiintoa säätää polttoaineen syöttä unisettingsillä.
Pitää vaan muistaa että jos tankkaa sitten 95/98:sta niin pitää olla läppäri mukana ja ottaa E85 säädöt pois.
Mutta E85 ajolla säästi noin 20€ per tankillinen vaikka sitä kului noin 2l enemmän kuin bensaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 424
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom