Raha-automaattien ja pelaamisen asiantuntijakurssi
VAROITUS:
Tämä teksti sisältää alle 16-vuotiaille sopimatonta tekstiä ja voi aiheuttaa pysyvän gamblimanian
eli uhkapelineuroosin. Mikäli et halua pilata terveitä elämän reaaliteettejäsi, älä lue eteenpäin. Tämä teksti käsittelee RAY:n eli raha-automaattiyhdistyksen pelejä, niiden pelaamista ja antaa vinkkejä, joiden avulla saldonsa saa pysymään positiivisena. Tiedot perustuvat intuitiiviseen tietoon ja empiirisiin tutkimuksiin eikä niitä ole verifioitu ISO-standardin vaatimalla tavalla.
PELIEN PAULOISSA
Useimmat ihmiset pelaavat RAY:n raha-automaatteja (potti, keno, pokeri...) ajankulukseen tai saadakseen kokea hieman jännitystä sijoittaessaan roponsa viheliäisen masiinan armoille. Kukaan ei tosissaan usko, että pelejä pelaamalla voisi voittaa rahaa ja jäädä vielä plussan puolelle. Kuitenkin ihmiset pelaavat enemmän tai vähemmän, vaikka tietävät jo etukäteen, että rahat menevät kuin "kankkulan kaivoon". Pelaaminen on hauskaa, jos voittaa mutta taskurahojen menettäminen typerään rahapeliin harmittaa vietävästi ja jälkiviisaus kukoistaa. Jos lukeudut niihin onnellisiin, jotka eivät ole vielä koskaan (tai juuri ollenkaan) rahapelejä pelanneet, ota neuvosta vaari; ÄLÄ PELAA. Rahapelejen valttikortit pohjautuvat psykologiaan. Ihminen kaipaa jännitystä ja pelatessaan hän menettää osittain todellisuuden tajunsa, realistisuuden ja rationaalisen ajattelutavan mitä tulee rahankäyttöön. Tyypillisiä selvästi erotettavissa olevia kaavoja on ainakin kaksi;
1) henkilö on päättänyt pelata jotakin automaattia ja häviää aluksi lähes putkessa tietyn asteisen summan rahaa. Hän haluaa tietysti voittaa häviämänsä rahat takaisin ja käyttää logiikkaansa epäjohdonmukaisesti s.e. syytää koneeseen lisää rahaa toivoen, että voitto viimeinkin kopsahtaisi kohdalle ja että henkilö voittaisi jo häviämänsä rahat takaisin. Automaatti on saanut viattomasta pelaajasta psykologisen yliotteen. Tästä seuraa, että henkilö häviää rahaa(-nsa) suoraan verrannollisesti käytettävissä olevaan summaan, mielen heikkouteen, käytettävissä olevaan aikaan, henkilön ikään ja kääntäen verrannollisesti älykkyysosamäärään. Eli toisin sanoen kaikki menee.
2) henkilöä on kerrankin onni potkaissut ja mitä suurempi onnenkantamoinen rahapeliä pelatessa on sattunut kohdalle, sitä vakavammat ovat seuraukset. Voitosta aiheutuva mielihyvä sumentaa todellisuuden tajun siinä määrin, että henkilö uskoo jättipotin kohdalle osumiseen seuraavalla kerralla tutkimuksien mukaan jopa 35 kertaa enemmän kuin ennen "onnenkantamoista" eli suurehkoa voitettua summaa.
Täten hän palaa ennemmin tai myöhemmin samalle (tai jollekin muulle)(koska lompakko pullistelee 'hyödyttömiä' kolikoita) automaatille ja pelaa huolettomasti suuriakin summia, sillä hänen sisällään kytee voimakas tunne siitä, että hän voi voittaa lisää yhtä helposti kuin ennenkin
Lähes aina käy kuitenkin niin, että henkilö häviää kaikki aikaisemmin voittamansa rahat, ja usein paljon enemmänkin mm. kaavaan 1. perustuen. "Ahneella on *askainen loppu" -vanha kansanviisaus. Tappiosta seuraa jonkinasteinen apaattinen ja masentunut olotila ja menetyksien suuruudesta riippuen henkilö vannoo ettei enää pelaa niin suurin panoksin, niin holtittomasti tai kenties enää ollenkaan.
Tässä vaiheessa vannotukset ovat turhia. Aika rientää ja hautaa pahat muistot ja jos rahaa löytyy, on henkilö jossakin vaiheessa taas automaattia takomassa. Pahinta mitä tässä vaiheessa voi tapahtua, on suuri voitto, sillä se aloittaa kierteen alusta astetta voimakkaampana.
PELAAMINEN JA TAKTIIKKA
Mikäli edellä maalatut todellisuuden kauhukuvat eivät saaneet aikaan pistoksia omassatunnossasi tai koet olevasi muiden yläpuolella, eivätkä edellämainitut kaavat kuvaa alkuunkaan käyttäytymistäsi, voinet lukea eteenpäin. Muussa tapauksessa lienee turha edes yrittää opetella pärjäämään rahapeleissä, sillä olet ehkä jo vihdoin viimein ymmärtänyt että RAHAPELEJä PELAAMALLA EI VOI VOITTAA.
Usean vuoden kokemuksella ja RAY:n automaattien tuntemuksella voin kuitenkin antaa muutamia vinkkejä pelien pelaamiseen ja taktiikan hiomiseen. RAY:n rahapelit on säädetty siten, että ne palauttavat n. 80% KAIKISTA niihin laitetuista rahoista. Eli se ei tarkoita sitä, että jos laitat koneeseen 10mk, niin voitat 8mk (80%) vaan jos automaattia pelataan ts. siihen syötetään tietyllä aikavälillä vaikkapa 10000mk niin automaatti palauttaa voittoina n. 8000mk ja loput 2000mk menevät automaatin rahasäkkiin.
Voi myös käydä niin, että vaikka iskisit koneeseen 500mk putkeen, et välttämättä voita mitään, mutta seuraava pelaaja voittaakin muutaman kympin panostuksella 400mk. Aina kun RAY:n setä käy tyhjentämässä automaattien rahasäkit, 80%-rutiini nollautuu s.e. vähään aikaan automaatista ei voita juuri mitään. Mutta nyrkkisääntönä: mitä enemmän rahaa automaattiin on laitettu VOITTAMATTA mitään, sitä suurempi mahdollisuus on voittaa seuraavalla kerralla.
a) KONE säätelee TäYSIN rahavirran kulkua eli itse pelaaminen on pelkkä muodollisuus. Periaatteessa on täysin sama, miten pelaat peliä (paitsi ehkä pajatso), koska voitot&häviöt tilastosi on 100%:sti riippuvainen edellisten pelaajien onnesta/epäonnesta. Olen monesti kuullut pikkukakaroiden sanovan tuplaushetkellä tyyliin "mä tiedän kumpi se on mut en kerro..." ja sitten kun toinen tuplaa väärin niin tämä sama heppu toteaa "TYHMä, mä olisin tuplannu oikein!". Voi itku mitä pellejä... Kone päättää tuohon 80% palautus- prosenttiin perustuen sen, miten tuplauksessa tulee käymään ja esim. pokerissa näyttelee seiskaa vaikka 100 kertaa peräkkäin jos kone on tyhjillään. Periaatteessa voit siis tuplatessassi nojata vaikkapa PIENI-nappiin ja tuplata 5 kertaa peräkkäin PIENELLä, koska on aivan sama mitä nappia painat. Jos kone on valmis antamaan suuren voiton (=joku muu on aikaisemmin hävinnyt samaan koneeseen aivan sikana), menevät tuplaukset oikein aina, riippumatta siitä mitä pelaaja painaa. Huvin vuoksi voit painella tuplausnappeja satunnaisesti.
Pari onnensarjaa:
ISO-PIENI-PIENI-PIENI, PIENI-ISO-ISO-PIENI, PIENI-ISO-PIENI ja samat negatoituna.
b) AJOITUS on kaiken A ja O. Ajoituksella tarkoitan sitä, että tiedät milloin mitäkin automaattia kannattaa pelata. Vain toisen typerän pelaajan juuri "täyttämää" peliä kannattaa pelata, koska silloin voittotodennäköisyys on suurimmillaan. Jos pelityyli on sellainen, että suinpäin vain astelet ensimmäisen vapaan masiinan luo ja syydät sen täyteen kolikoita, voit 93%:n varmuudella sanoa rahoillesi hyvästit. OLE KäRSIVäLLINEN!
[1] Mene paikkaan, jossa on paljon peliautomaatteja tai ainakin enemmän kuin kaksi kappaletta. Jos todella aiot pelata, vaihda rahaa etukäteen s.e. taskussasi on kolikoita valmiina kun sopiva hetki koittaa. TARKKAILE muita ihmisiä, jotka pelaavat pelejä ja SEURAA silmä kovana kuinka paljon kukin voittaa & häviää rahaa automaatteihin. Olennaisinta on se, kuinka paljon rahaa toinen henkilö syytää koneeseen. Kovalla harjoittelulla pystyt tarkasti seuraamaan jopa kolmea peliä yhtäaikaa ja voit kokoajan tehdä arvioita voittotodennäköisyyksistä.
[2] Kun tarkkailet toista pelaajaa, tee se hänen selkänsä takaa äläkä mene aivan koneen viereen kuten monet ärsyttävät pikkupenskat tekevät. Toinen pelaaja tuntee katseesi niskassaan, hermostuu, ja pelaa ehkäpä suuremmalla panoksella kuin normaalisti. Laske tarkasti kuinka paljon hän laittaa koneeseen rahaa ja kuinka pitkiä aikavälejä kone pitää voittojen välillä. Mikäli voittoja tulee harvakseltaan, imee kone nopeasti toisen rahat.
[3] Kun toinen pelaaja on hävinnyt kaikki rahansa automaattiin ja pelin käyttäytyminen vaikuttaa lupaavalta
(kts. kohta PELIN KäYTTäYTYMINEN), voit siirtyä automaatille toteuttamaan JääKEPPI-tekniikkaa. VAROITUS: todella usein näyttää siltä, että toinen pelaaja häviää suunnattoman kasan rahaa voittamatta mitään ja kokematon kyttääjä luulee, että aivan kohta kone antaa jättivoiton. Asia on kuitenkin yleensä niin, että henkilö on voittanut koneesta paljon rahaa jo ENNEN kuin tulit paikalle eli et nähnyt hänen voittoaan ja kun hän sitten häviää voittamansa rahat, ollaan vasta nollapisteessä eikä kone ole suinkaan valmis antamaan voittoja.
c) JääKEPPI-tekniikka. Pelaa aina aluksi pienellä panoksella 2-3 mk mutta älä koskaan 1 markan panoksella, koska se ei anna oikeaa kuvaa koneen tilasta voittojen sattuessa kohdalle. Jos häviät yli 15mk putkeen voittamatta mitään tai jos voitat vain pari pikkusummaa ja menetät sitten nekin, LOPETA kyseisen automaatin pelaus välittömästi.
Kone on mitä ilmeisimmin imurointivaiheessa ja olit tehnyt virhearvioinnin koneen käyttäytymisestä voittojen suhteen (tätä sattuu alussa melko usein). Lisäksi, kun älyät lopettaa tähän maagiseen "15 gone-no wins yet-let's quit" kaavaan, vältät edellä kuvatun psykologisen oravanpyörän, jossa yrität voittaa jo häviämiäsi rahoja takaisin. Jos ja kun voitat ensimmäisten 10 markan kuluessa 2-3 markan panoksella, on alku lupaava.
Yritä tuplata heti ensimmäinen voitto yhden kerran. Jos tuplaus menee kosahtaen ketuiksi, pitäisi päässä alkaa hälyytyskellojen soida. älä kuitenkaan vielä huolestu, vaan koita tuplata seuraava voitto yhden kerran. Jos et onnistu VOIT/TUPx1-kaavalla 15mk:n kuluessa, lopeta pelaus.
Jos tuplaus onnistuu yhden kerran, nosta voitot ylös. Nosta panos kolmeen markkaan ja pelaa s.e. tuplaat kaksi kertaa seuraavan voiton, jos se on minimivoitto. Yritä päästä tuplaamalla selvyyteen kuinka paljon kone on valmis antamaan. älä yritä tuplata miljoonaan vaan ota aina voitot >= (panos)^3 ylös eli esim. panos=3mk, voitto >=27mk niin ei kannata tuplata. Älä pelaa jääkeppi-vaiheessa suuremmalla kuin kolmen markan panoksella.
d) pelin käyttäytyminen Jos peli antaa pieniä voittoja silloin tällöin tai aika usein, on peli normaalissa "keräystilassa" eli se vain rahastaa pelaajaa tasatakseen mahdollista 80%-kaava-vajetta tai kasvattaakseen isompaa pottia. Mikäli huomaat, että peli käyttäytyy tällä tavalla, kannattaa välttää pelaamista, sillä voit menettää huomattavan summan ennen yhtään kunnon voittoa ja silloinkin olet vielä tappiolla. Vain tuplaamalla on mahdollista nopeasti varmasti todeta kuinka paljon peli on valmis antamaan.
Olet erityisen onnekas, jos pääset väijymään jotakin hullua idioottia, joka tuplaa jokaisen voiton kunnes tuplaus menee pieleen. Tällöin näet aina mihin tuplaus pysähtyy eli minkä summan tuplaaminen ei enää onnistunutkaan. Esim. jos 20 markkaan tuplaaminen onnistuu lähes joka kerta mutta 40mk meneekin jo ketuiksi, on kone valmis antamaan 20-39mk.
Ota huomioon, että koneeseen laitetaan lisää rahaa jatkuvasti (pelaaminen), jolloin myös 'potti' kasvaa. Yleensä ei itse kannata kokeilla tuplaamalla mahd. maksimivoiton suuruutta vaan ottaa suosiolla voittoja ylös, etenkin jos olet jo muodostanut jonkin- asteisen kuvan siitä, kuinka paljon on tulossa. Jos tarkkailet pajatsoa pelaavaa tyyppiä, katso tarkasti kuinka lähellä toisiaan pajatson pienet nipat voittoaukkojen ympärillä ovat. Elektroninen pajatso voi näet supistaa voittomahdollisuuden nollaan asettamalla nämä kyseiset nipat riittävän lähelle toisiaan s.e. raha ei mahdukaan menemään niiden välistä.
Vaikka raha näyttää lentävän aivan aukon keskelle, sylkäisevät nipat sen pois. Yleensä mitä vähemmän pajatso on valmis antamaan, sen voimakkaammin rahat kimpoavat nipoista ja kertoimet arvotaan aina minimiin. Jos taas raha tuntuu sujahtavan voittoaukkoihin kuin itsestään, on suurehko voitto tiedossa.
Pelaa pari peliä väh. kolmen markan panoksella ja kerää saalis. Mikäli peli ei ole pitkään aikaan antanut voittoa, vaikka toinen pelaaja on syytänyt siihen rahaa kahmalokaupalla, ovat mahdollisuutesi suhteellisen hyvät. Muista kuitenkin edellä mainittu varoitus... Anna toisen pelaajan iskeä koneeseen kaikki rahansa ja odota kärsivällisesti vaikka hän vaihtaisi vielä yhden satasen hävittyään 500mk. Jos hän ei voita sittenkään, hyökkää salamana peliin ja unohda jääkeppi-tekniikka osittain
Pelaa 3-5 markan panoksella korkeintaan 15mk ja jos peli ei anna voittoja sinullekaan, et voi muuta kuin ihmetellä ja kohauttaa olkapäitäsi. Ilmeisesti edellinen tyyppi ei hävinnytkään kaikenkaikkiaan niin paljon tai kone kerää todellista superpottia ja on täysimurointitilassa. On kuitenkin erittäin toden- näköistä, että voitat tietyn summan rahaa. Kokeile heti tuplata voittosi jollei se ylitä (panos^3)mk määrää. Eli jos panos=5mk ja voitto >=75mk niin älä tuplaa.
Muussa tapauksessa tuplaa harkiten. Erittäin suurella todennäköisyydellä tuplaus menee oikein riippumatta siitä mitä nappia painat. Nosta voitot ylös ja pelaa s.e. olet voittanut n. rahamäärän, joka lasketaan kaavalla: kok. voittojen odotusarvo=(edellisen pelaajan ~häviämä rahamäärä/2,5). Kun huomaat, että voittoja tulee harvemmin, ne ovat huomattavasti pienempiä kuin alussa tai tuplaukset epäonnistu- vat, lopeta pelaaminen. Lopeta aina, jos olet kaiken kaikkiaan usean vuoron jälkeen voittanut rahamäärän, joka on >=(sijoittamasi rahamäärä)* (8,12). e) pelitaktiikkoja eri peleihin
[1] (ELEKTRONINEN) PAJATSO
Pajatso on ehdottomasti suosikkipelini, koska siinä voi voittaa suuria summia todella nopeasti ja ohjat tuntuvat olevan hieman enemmän pelaajan käsissä kuin muissa RAY:n peleissä. Ensin muutama sana pajatson toimintaperiaatteista; voittoaukkojen ympärillä olevat pienet nipat määräävät kuinka hyvin raha mahtuu niiden välistä kulkemaan. Jos pajatso on tyhjillään, ovat nipat lähekkäin ja voittaminen on vaikeaa, sillä raha ei ehkä edes voi mahtua nippojen välistä. Toinen kiero menetelmä, jolla pajatso vähentää voittomahdollisuuksia on rahanneppausprikan (oma termini) jäykkyyden vaihtelu. Eli vaikka neppaisit prikkaa suunnilleen samalla voimalla joka kerta, on vaikutus aivan eri. Prikan läpi kulkee joko magneettikenttä, jonka voimakkuutta muutetaan välillä tai sitten kyseessä on yksinkertainen kitkaan perustuva liuska, jolla säädellään prikan liikkuvuutta. Toisinsanoen on todella vaikeata lyödä kahta täysin samanlaista neppausta ja raha lentää lähes aina eri paikkaan. Tästä johtuen kannattaa yrittää pitää raha mahdollisimman kauan lennossa ja kimpoilemassa pajatson sisällä sillä tällöin on suurempi mahdollisuus, että raha sujahtaa voittoaukon läpi. Pyri aina neppaamaan lyöntiprikkaa s.e. raha lähtee lentoon mahdollisimman jyrkässä kulmassa ylöspäin eli pyri napauttamaan prikan alaosaan mutta kuitenkin riittävästi eteenpäin. Napauttaessasi tee sormella vielä nopea kiertoliike, jotta saisit mukaan kierrettä. Mikäli kolikko lähtee sopivalla yläkierteellä ja riittävän suuressa kulmassa, on hyvin todennäköistä että se kimpoilee sinne tänne pajatsossa. Jos onnistut näpäyttämään tällaisen lyönnin, voi raha kimmota pajatson seinistä tai nipoista s.e. vaikka raha on jo tipahtanut voittoaukkojen ohi, se kimpoaa alhaalta takaisin ylös ja osuu samalla alhaalta päin voittoaukon elektroniseen tunnistimeen vaikkei raha kuljekaan voittoaukon läpi. Tällöin saat voiton. Muista, että ressusta (R) voittaa aina sen voiton joka on viimeksi voitettu. Eli jos voitat jonkin suuren voiton, niin kannattaa tähdätä seuraavaksi ressuihin, koska niistä saat saman suurvoiton uudestaan. Ressuihin on tosin aika vaikea osua, sillä ne ovat pajatson ääri- laidoilla. On sama kumpaan yrität mutta itse olen onnistunut useimmin saamaan voiton ressusta, joka on lähempänä lyöntiprikkaa. Neppaa hiljainen lyönti pienellä kierteellä ja tähtää s.e. yrität osua toisen voittoaukon nippaan, josta raha kimpoaa ressuun. Vaikkei raha menisikään ressuun, on todennäköistä että se uppoaa johonkin läheiseen voittoaukkoon. älä kuitenkaan sorru liian heikkotehoisiin tai kierrettömiin lyönteihin, jotka menevät suoraan ohi voittoaukoista ns. sukkina eivätkä jää edes pajatson sisään pomppimaan. Jos olet huono pelaaja, lyöt usein sukkia ja vaikka kone olisikin valmis antamaan miljoona markkaa heti ensimmäisellä onnistuneella lyönnillä, et voita mitään koska rahat eivät sujahda voittoaukkoihin. Yleensäkin kannattaa tähdätä voittoaukkojen nippoihin, joista raha sitten kimpoilee ympäriinsä, sillä raha ei juuri koskaan mene aukkoon, jos se lentää siihen aivan suoraan ja etenkin kierteettömänä. Tähtää ja näpäytä huolellisesti jokainen lyönti äläkä sorru hakkaamaan putkessa. Tosin jotkut multimiljonäärit käyttävät taktiikkaa, jota minä kutsun ride-taktiikaksi. Ridessä syötetään peliin hieman enemmän rahaa ja naputetaan ne kaikki pelivarauksiin. Tämän jälkeen rahoja nepataan pajatsoon niin nopeasti, että ne osuvat toisiinsa. Toisin- sanoen "ratsastat", raidaat, kahdella kolikolla. Homma on kuitenkin aivan hillitöntä sattumankauppaa ja uusimmat pajatsot ovat vielä estäneet tämän taktiikan käytön s.e. ne tiputtavat rahoja lyönti- prikan eteen harvakseltaan. Usein käy näet niin, että lyöt tyhjää koska prikan eteen ei vielä olekaan tipahtanut kolikkoa. Ride toimii kuitenkin erinomaisesti vanhoilla mekaanisilla pajatsoilla, mutta niitä tuskin montaa on enää hengissä (jossakin Lapin perä- kahvilassa saattaa olla).
[2] POTTI
Potti on vanhojen mummojen ja vihannesaivojen peli, koska se ei todellakaan vaadi edes näkökykyä. Sen kun vain mätät rahaa koneeseen, hakkaat kaikkien voittolinjojen nappia yhden kerran ja jos rahojen kilinä-efekti kuuluu niin pukkaat otsallasi kellertävää namiskaa ja keräät saaliin kourusta huiviisi. Potti on siitä pirullinen peli, että siinä ei juuri voi taktikoida. Masiina voi antaa vaikka kaksi päävoittoa peräkkäin tai imeä kaksi päivää putkeen antamatta voiton voittoa. Siksi potti ei kuulukaan suosikkeihini ja sitä kannattaa pelata vain täydellisesti toivonsa menettäneenä. Harmittavimmat tilanteet tulevat nimittäin juuri potissa, sillä juuri kun olet voittanut esim. 15mk, niin päätät ovelana, että seuraavalla kierroksella lukitsetkin vain yhden linjan ja vältät hukkakierroksen, jolta ei todennäköisyyden mukaan kuitenkaan mitään tule, lataa kone ruutuun hedelmäkuvion jolla olisi viiden markan panoksella irronnut päävoitto. Potti on ilmeisesti tahallaan ohjelmoitu toimimaan näin ja voittokuviot tuntuvatkin aina osuvan niille linjoille, joita et lukinnut. Kaikkien linjojen lukitseminen on rahat imevä vaihtoehto ja päädymme tulokseen: potti on hullujen peli. Kuitenkin edellä mainittua kyttäystaktiikkaa voi soveltaa pottiinkin, sillä myös se toimii 80%-periaatteella. Pelaa varovaisesti. Potissa on kuitenkin yksi paljastava ominaisuus. Rullat, joihin hedelmien kuviot on asetettu, vavahtavat joskus muutaman millin eri asentoon. Tätä tapahtuu luonnollisesti vain silloin kun rullat eivät pyöri ja sen havaitseminen vaatii tarkkaavaisuutta. Kun rullat liikahtavat hiuksen hienosti, on kone juuri vaihtanut "ohjelmaa" eli toisinsanoen se on aloittanut joko voittojen jakamisen tai täysimuroinnin. Muitakin tiloja on, mutta nämä lienevät ainakin olemassa. Ongelma on vain siinä, ettet tiedä mihin tilaan kone siirtyy, mutta sekin voidaan päätellä (not) edellisten voittojen/tappioiden perusteella.
[3] KENO
Keno on tuplaajan unelmapeli, koska valitsemalla suuren määrän (5) kortteja, muuttuvat voittosummat pienemmiksi pienillä osumamäärillä, jolloin kone antaa voittoja useammin. Keno on oikeastaan toiseksi paras peli juuri tämän suuren voittofrekvenssin vuoksi. Tosin kenokin voi imeä hillittömän kasan rahaa aivan putkessa antamatta mitään, jos pelaat väärään aikaan. Itse suosittelen viiden kortin valitsemista ja voittojen tuplaamista laskemiesi voittoennusteiden mukaan. Hyvä yhdistelmä on mm. panos 3mk/kortteja 5, jolloin kolmella osumalla voitat 27mk ja kahdella 6mk. Pienemmän voiton voi aina tuplata ja suurempi kannattaa jo ottaa ylös. Kenossa voi imurointivaiheen myös haistaa helpommin kuin muissa peleissä sillä tällöin tuplaukset epäonnistuvat lähes heti ja voitot ovat minimivoittoja vaikka niitä tulisikin usein. Havaintojen mukaan keno käyttäytyy siten, että se imee paljon kun imee ja kun antaa voittoja niin ne ovat isohkoja ja niitä voi tulla putkeen pari kolme. älä siis heti lopeta pelaamista vaikka voittaisitkin esim. satasen. Pelaa vielä YKSI tai korkeintaan kaksi peliä josko tulossa olisi vielä toinenkin satanen. Jos pelaat useampia pelejä voiton jälkeen ajaudut nopeasti takaisin nollaan. Ota suosiolla voitot pois koneesta kun ne olet kerran hikisellä työllä voittanut.
[4] POKERI
Pokeri on suosittu peli mutta todella ärsyttävästi TäYSIN koneen hallinnassa. Ainoa taktiikka on valita ainoastaan ne kortit, jotka todella käyvät johonkin yhdistelmään, eikä ottaa 'jalkoja' ts. tsäkäkortteja, joille odottaa tulevan pareja tms. Kun valitset mahdollisimman vähän kortteja, annat koneelle mahdollisuuden antaa ruudulle enemmän uusia kortteja ja siten paremman käden. älä siis valitse vaikkapa kortteja 5,6 ja 9 toivoen suoraa tai jotakin vastaavaa tapaa. Mutta kuten potissakin, pokeri 'kiusaa' pelaajaa antamalla uusina kortteina numeroarvoltaan samoja/ samoja maita kuin poisheitetyissä korteissa oli. Tällöin pelaaja harmittelee esim. 'perkele, olisi pitänyt jättää se kakkonen, kun nyt tuli yks kakkonen taas'. Jos olisit jättänyt esimerkissä olleen kakkosen, ei kone olisi siinä tapauksessa antanut toista kakkosta ellei todella ole valmis antamaan voittoa. Taas huomaamme, että kone määrää täysin voittojen suuruuden ja frekvenssin. tuplauksesta: Mitä tulee tuplaukseen (kaikki pelit joissa voi tuplata) niin sanottakoon, että se ei ensinnäkään perustu todennäköisyyteen vaan puhtaasti 80%-lakiin. Siksi tilastollinen "mahdottomuus" 'tuplaus kuusi kertaa peräkkäin oikein' on täysin mahdollista, jos kone on ääriään myöten hävittyä rahaa ja palautusprosentti on sillä hetkellä promillen luokkaa. Tuplaa tekemiesi voittoennuste- arvioiden mukaan, mutta älä koskaan yli kolmea kertaa peräkkäin. Samoin huijaritapahtuma "seven-is-all-I-shall-show" eli kone näyttää tuplauksessa koko ajan seiskaa johtuu siitä, että kone kerää rahaa, eikä halua antaa voittoja. Jos seiskoja näkyy tuplauksessa useammin kuin kerran, lopeta pelaus heti.
[5] VENTTI, STEPPI, NOPPA + MUUT HUIJAUSMASIINAT
Ventissä olen vielä voitonpuolella, mutta periaatteeltaan se on samanlainen kuin kenokin eli tuplaukset ovat keskeisessä asemassa. Ihan leppoisa mukava peli mutta tähän on vaikea antaa mitään taktisia vinkkejä. Muista vain voittotodennäköisyyksien laskenta kytätessäsi ja maltti on valttia. Steppiä ei kannata pelata ikinä sillä siitä ei voita suuria voittoja juuri millään ja homma on turhan monimutkainen. Vältä moista humpuukimasiinaa. Myös noppa on täysin koneen hallussa ja tuplaus on ärsyttävän hidasta. Jotenkin nopassa tuntuu tulevan pieniä paljon useammin kuin isoja mutta se ei pidä paikkaansa kuten 80%-laista voimme päätellä. Kuitenkin jos pelaat noppaa, tuplaa pienellä.
f) pelaaminen Edellä siis kerrottiin milloin kannattaa automaatille syöksyä ja miten 'tunnustellaan' kuinka paljon kone on valmis antamaan rahaa. Itseasiassa muuta ei tarvitse tietääkään, sillä kone säätelee rahavirran kulkua mielensä mukaan ja jos satuit paikalle oikeaan aikaan, voit apaattisella nappien hakkaamisella voittaa läjän rahaa. Sanottakoon vielä varmuuden vuoksi, että todella usein koneen käyttäytymistä on äärimmäisen vaikea ennustaa ja edellämainitut tekniikat saattavat pettää osittain. Tärkeintä on kuitenkin LUJA MIELENLAATU, sillä sitä vaaditaan, että osaat lopettaa pelaamisen, jos olet hävinnyt yli 15mk putkeen tai kun olet voittanut rahasumman, jota voidaan edellämainituilla kaavoilla ennustaa. Jos siis haluat minimoida tappiot, sijoita niukasti ja viisaasti. Muista, että viiden markan sijoituksella voit haalia kokoon 500 markan voitot, jos pelaamisesi ajoitus oli oikea ja älyät lopettaa ajoissa ja vastaavasti typerä pelaaja voi menettää 1000 markkaa harkitsemattomalla pelailulla ja huonolla ajoituksella. Huomaa myös, että lopettaminen on tärkeää. Jos ja kun olet voittanut rahaa s.e. olet voitolla jonkinverran niin älä pelaa sinä päivänä/ viikkona/vuonna yhtäkään automaattia ja mieluiten vielä vaihdat kolikot HETI seteleiksi muilla pelaajilla tai kaupan kassoilla etc. koska setelit joutuu vaihtamaan ja se hieman lieventää uhkapeli- hulluuden syttymistä aina uudelleen kulkiessasi pelin ohi. Muista myös, että puolen tunnin aikana voitetut 50mk voidaan hävitä kahdessa kymmenessä sekunnissa sangen helpostikin. Vanha kansanviisaus sanoo; 'parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla' eli parempi vitonen voitolla kuin tonni tappiolla. Itsesi kannalta edullisinta olisi, ettet koskaan pelaisi RAY:n paholaiskoneita, etkä edes katsoisi niihin päin. Jos olet sortunut, pidä kirjaa tappioistasi vuoden ajan ja kauhistu. Jos jotakuta miljonääriä ärsyttää tuo 15 markan testiraja, niin voin kertoa, että se on osoittautunut riittävän suureksi summaksi automaatin tilan määrittämiseen. Vain hullu tuhlaisi enemmän ja pienemmällä summalla on vaikea päästä selvyyteen. Kuten jo mainitsin, ei pelien pelaamiseen vaadita juurikaan taitoa ja etenkin pokeri, keno, potti ja ventti ovat aivan "tuurista" kiinni. Jos ymmärsit lukemasi, tiedät miksi tuossa on lainausmerkit. Highdrive /'95
HUOM! TÄMÄN TEKSTIN KIRJOITTAJA EI VASTAA MISTÄÄN TEKSTIN MAHDOLLISESTI AIHEUTTAMISTA RAHALLISISTA TAPPIOISTA, AIHEUTUNEESTA MIELIPAHASTA, ASIAVIRHEISTÄ, TEKSTIN MORAALISESTA SISÄLLÖSTÄ, ANTAMISTAAN VIHJEISTÄ, MATEMAATTISTEN KAAVOJEN OIKEELLISUUDESTA TAI YLEENSÄKÄÄN YHTÄÄN MISTÄÄN. RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYS ELI RAY JAKAA TOIMINNASTAAN SAAMANSA VOITOT KANSANTERVEYDEN HYVÄKSI JA USEAAN MUUHUN TÄRKEÄÄN TOIMINTAAN! PELAAMALLA AUTAT