90 luku

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Tac-2.

Meillä oli myöhemmin kanssa joku klassinen logitechin lentotikku, jonka nimeä en muista. Ei tiwtty tac-2 legendaarinen kuitenkaan.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 327
Missä muka näin? -91 Jääkäriprikaatissa ei sisätiloissa saanut polttaa. Paitsi soden tupakkikopissa. Muistaakseni. Itse kun en polta/polttanut.
Mutta komppanian tiloissa ei todellakaan röyhytelty, kuuntelin riittävästi sitä kitinää kun aamusavuille piti smurffipuvussa joidenkin hiippailla talvipakkasilla.
Panssariprikaati, Parola, joskus 1990-91. Ei muistaakseni ollut jokaisen komppanian käytäntö, mutta osassa toimi.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
174
1988 ei saanut ainakan sisällä poltaa intissä, ei pankissa, ei vakuutusyhtiön tiloissa eikä kaupassa. Jossain autoosienvaraosamyymälässä sai spaddua vetää jos tiskillä tuhkis
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 806
Eiköhän nämä ole aivan kuntakohtaisia ja niillä alueilla joissa tupakoivinen osuus on/on ollut huomattavan suurehko väestöstä, siellä asiakaspalvelua ja työn tekemistä työläisten ja asiakkaiden ehdoilla, kun kyseessä ollut silloin niin arkinen ilmiö, kuten tupakanpoltto. Näin on muodostunut alueellisia eroja.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Pahkasika oli toki paras huumorilehti, ja varmaan omalaatuisen suomalaisen huumorin kulminaatiopiste.
Lopultahan Pahkasika lakkautti itsensä, kun todellisuus muuttui Pahkasiaksi. Tänä päivänä ollaankin sitten jo sellaisissa sfääreissä, ettei edes Pahkasian tekijöiden mielikuvitus yltäisi lähellekään.

Kummeli oli sitten se viimeinen huumorin pesäke, sen jälkeen genre on kuollut aivan paskaksi. Naama ollut tonnin seteli varmaan kaikelle mitä 2000-luvulla on suomalaisena komediana markkinoitu.
Itselleni nuo Kummelit ja Peteliukset eivät oikein lähde edes nostalgiana. Pokkana vedetty komedia toimii lähes aina paremmin kuin sössötys, naamanvääntelyt ja hassut peruukit.
 
Viimeksi muokattu:

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Ysärillä puhelimen akku kesti kaksi viikkoa ja matopeli oli riittävä määrä viihdettä. Mikrobitin purkki ja LOTR, tuli muuten hakattua. Ykkönen oli parempi kuin kakkonen, kun se vaati enemmän mielikuvitusta. ISDN tuntui vallankumoukselliselta - mihin ihmeeseen voisi tarvita 128kbs tiedonsiirtonopeutta? Kaveri toi piraattiboksilla näkyneeltä Canal +:lta nauhoitettuja South Parkkeja poikaporukan katsottavaksi. Kylän ensimmäinen CD-R -asema. Levykaupasta joutui tilaamaan ja maksamaan cd:t etukäteen, jos halusi muutakin kuin suomi-iskelmää ja toimitusaika oli jotain ihan naurettavaa. Hugo-peliin rullattavalla puhelimella soittaneet muksut ja niille nauraminen. Grunge ja Nu-Metal, joista ensimmäinen on kestänyt aikaa ja jälkimmäinen tuntuu aika omituiselta genreltä nykyään. Ala-aste ja Bertin päiväkirjat kirjastoautosta 5/5, sekä keskiviikkoisin ilmestynyt Aku Ankka ja taskukirjojen keräily. Good times!
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Joo ISDN:n 64kbs oli riittävä, tai ainakin isännän mielestä. Tuplahinnan olisi joutunut maksamaan paikallispuhelu/min, jos olisi ottanut toisen linjan käyttöön. 7,5 kt/s oli ihan kiva nopeus DC++:sta ladattaessa. Lähes pystyi kuulemaan kappaleen realiaikaisena kun latasi.

DOS-peli Gorillaz myös huikean riittävä peli. Puhumattakaan jostain Geoff Grammondin Grand Prix 1:stä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Mikäs se 1 lehti jossa oli ihan järettömiä juttuja? Oisko ollu joku hullu maailma... sitä tuli ysärillä luettua :)
Hullu hullu maailma. Ihan sairas lehti :D

Sitten oli myös Don Martin lehti. Sitä tuli myös luettua.

Aah, ysäri. Niin paljon muistoja.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Itselleni nuo Kummelit ja Peteliukset eivät oikein lähde edes nostalgiana. Pokkana vedetty komedia toimii lähes aina paremmin kuin sössötys, naamanvääntelyt ja hassut peruukit.
Nojoo, epäröin vähän Kummelia kirjoittaa, koska uskon että sen suhteen tietty nostalgisuus voi antaa minulla lisäpisteitä sille. Satuin kuitenkin olemaan sopivan Tamperelainen 11-14v tjms. Kun Kummeli oli loistossaan, niin varmaan se saattoi vaikuttaa. Tosin Peteliuksille ja muille en kyllä syttynyt, ja Kummelin hyvät sketsit on edelleen mielestäni ihan eri luokkaa -joka tosin voi olla nostalgiaakin. Vaimonikin joka on ulkomaalainen toisaalta tykkäsi Kummelin parhaista sketseistä, joten tietty universaali huumori niissä toimii.

Pahkasika tosin edusti sitä suomalaisuutta ja hämmentävää huumoria aivan eri asteella kuin mikään sen jälkeen. Mutta kuten sanoit, Pahkasialle ei ole enää tilaa, kun koko maasta on tullut Pahkasikaa. Ehkä Pahkasika ei alunperinkään ollut tarkoitettu huumoriksi, vaan se oli aikansa Nostredamus varoittamassa järjettömyyden tiestä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Aah, Ysäri!

-Sain ekan tietokoneen: 150mhz pentium, 2mb ram, 1024mb kovo. Markkinoiden kovin mylly oli 166mhz mutta maksoi tuplat tuohon omaan. Muistaakseni mun koneen hinta näyttöineen oli 11990mk.

-Ainakin tikkurilassa oli pari kioskia josta sai ostaa irtoröökejä, hinta oli muistaakseni 2mk/kpl.

-Pikkuaskit, eli 10kpl tupakka-askit. Äitiltä sain illaksi 12mk jolla sai tupakka-askin ja McDonaldsista kahvin+donitsin tai omenapiirakan

-Telekantti, eli kolmion muotoinen puhelinkioski puhelukortteja varten. Noista soiteltiin välitunneilla ilmaisnumeroihin pilapuheluita ja rikkaiden muksut osti niistä karkkia

-Walkmanit. Kovilla jätkillä oli korvalapoustereoiden kannessa digitaalinen radio. Mä sain sellasen siinä vaiheessa kun sony toi jo markkinoille minidisk-soittimet

-Swatch-kellot. Mulla oli scuba-malli, eli paras, eli kesti 200m vettä vaikka olen aina inhonnut uimista :)

-Neonväriset koulureput joissa oli paistinpannun kokoinen kello

-Siinä vaiheessa kun kakarat alkoi saamaan kännyköitä rikkailla oli 2110. Oma eka puhelin oli käytetty 8110 banaani: allekirjoitan sen että akku kesti lähes viikon.

-Leipäkone oli jotain uutta ja upeeta

-Ekat kännit jollain limeliköörillä. Ei pysty edelleenkään sitä juomaan

-Ruokakauppojen maistiaiset koulun jälkeen

-Cocacola-yoyo, Cooshie, Fanta-teroitin, mekaaniset penaalit, kortsarit ja kuivaherneet. Suvivirsi aina keväällä kun koulu loppui, reppuvihko, ruokakauppojen tarravihko millä sai alennusta kun oli täynnä.

-Maastopyörä ja 18 vaihdetta, mitä kevyempi sitä parempi

Vittu oli hieno lapsuus, johan tässä ihan herkistyy.

T: 1981 syntynyt, eli ysäri mentiin 9-19 vuotiaana.

PS: Jos saisin päättää niin haluaisin joskus elää teininä kasariaikaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Isot kiinalaiset paaleissa ja tykärit.
Tämä. Avioerolapsena muistan kun sain viettää uudenvuoden isän kanssa. Se kysyi multa mitä raketteja haluan ja ainoa toive oli paali kiinareita. Oisko niitä ollut 240kpl siinä. Käveltiin isän kanssa uudenvuoden iltana kauppatorilta kallioon vesisateessa ja mä roisikin niitä paukkuja minkä kerkesin. silti niitä jäi yli vaikka kuinka monta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
isot kinuthan oli viimeisinä vuosinaan ihamän järkyttävän halpoja. Varmaan halvempaa kuin pakkaus printtipaperia tai maito. Tyyliin 10mk/400 kinun valtava kartonki. Voi hyvinkin olla noita jossain lapsuudenkodin kaapissa vielä jäljellä...
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Mitä minä muistan leipäkoneesta niin hyvää settiä oli. Tosin en syönyt kuin muutaman kerran serkuilla.

Mutta tuohon Pulttiboisiin. Itsellä on koko tuotanto DVD-boksissa. Huonointa tuossa on juuri nuo James Potkukelkka/Pärnäisen korjaamolla. Vähän väkisin väkisin väännetyt jutut. Mutta parhainta antia täysin toiset. Mm. Frakkeihin pukeutuneet miehet baarissa. Ja ennen kaikkea muut irtovitsit. Sanoisin olevani asiantuntija tässä asiassa. Mutta tämä tästä nyt.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Mitä minä muistan leipäkoneesta niin hyvää settiä oli. Tosin en syönyt kuin muutaman kerran serkuilla.

Mutta tuohon Pulttiboisiin. Itsellä on koko tuotanto DVD-boksissa. Huonointa tuossa on juuri nuo James Potkukelkka/Pärnäisen korjaamolla. Vähän väkisin väkisin väännetyt jutut. Mutta parhainta antia täysin toiset. Mm. Frakkeihin pukeutuneet miehet baarissa. Ja ennen kaikkea muut irtovitsit. Sanoisin olevani asiantuntija tässä asiassa. Mutta tämä tästä nyt.
Rampe ja Naukkis. 'Nuff said.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
isot kinuthan oli viimeisinä vuosinaan ihamän järkyttävän halpoja. Varmaan halvempaa kuin pakkaus printtipaperia tai maito. Tyyliin 10mk/400 kinun valtava kartonki. Voi hyvinkin olla noita jossain lapsuudenkodin kaapissa vielä jäljellä...
Mulla on noita :D
Ja vielä taitaa olla yks originaali Thunder King vuodelta -92 :D Ja yks iso tykärikin löytyy.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Juuri tuon kaltaiset. Kirka ja kaikki vieraana. Ja ne takahuonekeskustelut kaikkine 'koska se oli musta' -juttuineen. Toimivat. Tästähän pitäisi uusi ketju värkätä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Mihin tää huhu muuten perustu? Muistan itekkin kuulleeni tämän ala-asteella.
Luin jostain joskus, että jonkin MacGyverin kauden päätösjakso olisi lopetettu sanoihin "Omistettu xxxx xxxxxx:n muistolle" (joku stuntmies tms kuoli jakson kuvauksissa), tämä on yleisesti käsitetty itse MacGyverin näyttelijän kuolemaksi. Kuolemastakin oli useita eri versioita, olen kuullut syyksi lento-onnettomuuden, lasketteluonnettomuuden ja autokolarin. Muistan kun vielä ysärin lopulla Richard Dean Andersonin tähdittämän Tähtiportin esityksen aikaankin jotkut vielä tiukasti väittivät, että kuollut se on :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
90 luku... hämärän peitossa koko vuosikymmen. tuli vedettyä vähän reippaammin sillon. mieleenpainuvin ja mieleen jäänyt tapahtuma ero akasta vuonna 94.. sitteen taas blackout.

edit. ei helvetti! meinas unohtua.. seutulan työsiirtola ja katajanokan vankila vuonna 92 :D
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Mulla on noita :D
Ja vielä taitaa olla yks originaali Thunder King vuodelta -92 :D Ja yks iso tykärikin löytyy.
Olikohan niitä "sormensa menettäneitä" oikeasti koskaan olemassakaan? Siis niitä, jotka legendojen mukaan räjäyttivät tykkäreillä sormiansa paskaksi pitämällä sen tykkärin nyrkissään kun se pamahti. Kyllähän siitä vammoja varmasti olisi tullut, mutta jotenkin jäi noista 80/90-lukujen pommien kauhujutuista vähän sellainen keksitty maku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
Olikohan niitä "sormensa menettäneitä" oikeasti koskaan olemassakaan? Siis niitä, jotka legendojen mukaan räjäyttivät tykkäreillä sormiansa paskaksi pitämällä sen tykkärin nyrkissään kun se pamahti. Kyllähän siitä vammoja varmasti olisi tullut, mutta jotenkin jäi noista 80/90-lukujen pommien kauhujutuista vähän sellainen keksitty maku.
tykäristä en tiedä, mutta oli duunikaveri joka oli itse tehnyt lasipurkkiin jotain helvetin pommia ja idiootti mennyt hämmentämään seosta metallisella veitsellä.. kun heräsi oli vasen käsi paskana. lekurit parsi sille ihme käden. tavallaan vain peukalo ja sormen riekaleistä 1 sormi millä sai pihti otteen. kundi toimi sillä kädellä loistavasti maalarina :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Olikohan niitä "sormensa menettäneitä" oikeasti koskaan olemassakaan? Siis niitä, jotka legendojen mukaan räjäyttivät tykkäreillä sormiansa paskaksi pitämällä sen tykkärin nyrkissään kun se pamahti. Kyllähän siitä vammoja varmasti olisi tullut, mutta jotenkin jäi noista 80/90-lukujen pommien kauhujutuista vähän sellainen keksitty maku.
Kyllä noilla ainakin postilaatikot menivät säpäleiksi (en toki itse tätä harrastanut, näin kuulin...).
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kyllä noilla ainakin postilaatikot menivät säpäleiksi (en toki itse tätä harrastanut, näin kuulin...).
Eikös ne saa tiettävästi säpäleiksi ihan nykypäivän "tykkäreilläkin", ainakin sopivalla pakkasella?
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Joo se taisi olla kun kiinalaisia sai punaisessa kuoressa, en muista mikä oikea nimi. Mutta niitä isompia kiinareita. Ja sitten niitä isoja mustia kranaatteja. Niin ainakin niillä posautettiin kaverin kanssa parit postilaatikot pillun päreiksi.

Jaa tykinkuuliakos ne oli nimeltään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Kiinareitakin oli pariakin erilaista. Semmonen missä oli vihreä sytytyslanka niin paloi veden alla. Oli hieno heittää avannosta jään alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Ysäri oli mahtavaa aikaa muistan y2k kuumotuksen kun en saanu unta kun pelotti et nyt se maailman loppu tulee :D

Isdn,doom 3 lanissa 2 koneella vastakkain,sega megadrive,ala asteella oli viellä osassa koulun koneista dos ja muutamassa win 95 :D

Ite ysärin aivan alusta mutta silti parasta aikaa mitä muistan :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2
Aah, Ysäri!


-Ainakin tikkurilassa oli pari kioskia josta sai ostaa irtoröökejä, hinta oli muistaakseni 2mk/kpl.
Kymppikioski kepun ylä asteen vieressä myi 1mk/spaddu. Ne osti, kenellä hiluja ja muut pummi jämiä. Ja päällä oli joko pilotti tai y-rotsi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Ne äkäisimmät tykärit oli valkoisia joissa oli jotain vihreää tekstiä, ja päät oli ummessa jollain kovalla epoksilla, ja pikimusta paksu lanka. Nakkasin joen sileälle jäälle tällaisen ja kyllähän tuo miehekkäästi kajahti koko tienoo ja tyylikäs jääsade seurasi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 084
Täällähän on päästy asiaan. Radiomafia ja Härdelli, Paska-Anssi, Use Your Illusion I&II, toi modeemin valintaääni, Motorola Microtac... niin ja '98 tuli Grand Prix Legends jota joskus vieläkin tulee tahkottua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Muistan kyllä peruskoulu aikaisen ihastuksen. Sit viimeisenä päivänä kyseinen nainen tuli sanomaan että sillä oli myös ollut tunteita meikää kohtaan. Olin sillon niin helvetin ujo etten uskaltanut ikinä puhua sille mistään semmosesta. :D Nykyään kys. naista ei löydy mistään someista yms. Harmi... :facepalm::facepalm::facepalm:
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 462
Viikonloppuna lähikioskilta irtokarkkeja (markalla sai jo monta, jäätelöt alkaen 30p jne), vhs leffa vuokralle, kotiin katsomaan ja pettyneenä vaihtamaan toiseen koska kuva täysin paska :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Tuosta tupakinpoltosta vielä, niin 90-luvun alussa 1990, 91, 92. ainakin pankissa todellakin sai polttaa tupakkaa. Olen ollut läsnä tilanteessa kun asiakas otti ison lainan niin pankinjohtaja tarjoili Marlboroa takaajille ym. joutilaille, ja kemmit röyhysi miehekkäästi!
Ainakin Säästöpankin, Osuuspankin ja Postipankin konttoreissa sai polttaa 1990- luvun alkupuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Itse en siis vielä tuolloin polttanut, olin vain läsnä ja voimaantumassa ko. tilanteissa.
Ilman Ace of Basea -90-luku on sontaa, ja Pandora, ja Dr. Alban, ja Mr. President, ja Sash!, Apollo 440, sekä Prodigy ja Therapy! oli myös... jne.
Paljon tehtiin hyvää 90-luvulla siis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397

Olisko ollu joskus -90 luvun puolivälissä ku olin riparilla :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397

Olisko ollu joskus -90 luvun puolivälissä ku olin riparilla :D
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
333
Roger Rabbit jäätelö, siin oli marmeladi tms. sydän, sit tietty pyramiidin muotoset tripit, joku mainitsi jo täällä se SM-liiga keräilyvihkot, itte muistan vaan ne SM-liiga vohvelit, joiden mukana sai niit keräilytarroja jotka sit sai liimaa julisteeseen, sit tietty lätkäkortit oli kovaa huutoa ysärillä ja sit tietty NHL lippikset, ja montako tikkisaumaa oli lipassa ja minkä värinen lippa oli alapuolelta. Koulussa tytöt keräs ja vaihteli tarroja, sit oli gooshiet tms. ne ihmeen kuminauha "lelut".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Nallipyssyt ja gooshiet totta tosiaan. Ja hyvää muisteloa nimenomaan toi Roger Rabbit mehujää. Mä muistan täydellisesti sen maun kun toit asian nyt ilmi. Tuolloin ainakin meillä päin oli suosiossa myös se joku rio cola mehujää josta sai juotua loput, ja sit amppari-mehujää.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
333
Rio cola mehujää, se oli tosiaan sellasessa "tuubissa", sit unohtamatta black ice ja pommac mehujäitä, jälkimäistä ainakin vielä osunut silmään, mut black ice tms. on kadonnut. Nallipyssyt unohtunut ihan tyysti, et sellasia edes ollut olemassa :D
Sitten lasipullojen aikaan muistan kun jaffaa myytiin sellasessa hassunkokosessa muovipulossa, sit kaikki tarrapurkat tietty, kuivahtanutta ja kovettunutta purkka kääreissä, ja sit joku turtles tarra siel.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
9
Jojo-buumi (näitä Coca-Colan, Fantan tai Sriten jojoja oli jokaisella), Jääkiekkokortit. Oli jopa oma kerho, jossa näitä vaihdeltiin. Tamagotchit, 95 lätkän mm-huuma, koti-pc:den yleistyminen ja internet. Sitten oli niitä heiteltäviä gogoja ja vuosikymmenen lopulla iskivät sitten Pokemonit.

Ja miinuksena se jokapaikasta änkevä tupakansavu. Onneksi sentään siitä ollaan päästy.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Tuosta tupakinpoltosta vielä, niin 90-luvun alussa 1990, 91, 92. ainakin pankissa todellakin sai polttaa tupakkaa. Olen ollut läsnä tilanteessa kun asiakas otti ison lainan niin pankinjohtaja tarjoili Marlboroa takaajille ym. joutilaille, ja kemmit röyhysi miehekkäästi!
Ainakin Säästöpankin, Osuuspankin ja Postipankin konttoreissa sai polttaa 1990- luvun alkupuolella.
Siihen taisi tulla jokin kielto 1995, koskien työntekijöiden suojaamista savulta. Julkisissa tiloissa tupakointi oli kiellettyä jo 70-luvulta asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Rio cola mehujää, se oli tosiaan sellasessa "tuubissa", sit unohtamatta black ice ja pommac mehujäitä, jälkimäistä ainakin vielä osunut silmään, mut black ice tms. on kadonnut. Nallipyssyt unohtunut ihan tyysti, et sellasia edes ollut olemassa :D
Sitten lasipullojen aikaan muistan kun jaffaa myytiin sellasessa hassunkokosessa muovipulossa, sit kaikki tarrapurkat tietty, kuivahtanutta ja kovettunutta purkka kääreissä, ja sit joku turtles tarra siel.
Rio Cola jädeä on vieläki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 694
Viestejä
4 276 570
Jäsenet
71 520
Uusin jäsen
JörgenJürgen

Hinta.fi

Ylös Bottom