5G juttelua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Mulle asentaja sanoi että maksimi upload on 60 megaa Elisalla. Itsellä 600M 5G ja siinä päästään max 30 megaan upload, tuntuu kun paukuttaisi keinotekoista cappia vastaan. Oletin että 1000M liittymässä sitten on rajoitettu 60 megaan. Näin siis Päijät-Hämeessä. Samoin noi sun Elisa hinnat on aivan eri mitä niiden sivuilla on, 44,90/39,90e. Mulla homma toimi niin että maksoin asennuksen könttänä, joka johti siihen että laskulla on -10e alennus seuraavat 2 vuotta. Joten käytännössä hinta on 600M liittymällä 29,90/kk eli tosiasiassa tuo 39,90 koska se ulkopurkki tosiaan lisää sen kympin hintaan seuraavat 2v.

Noista TP-linkin decoista vielä sellainen juttu että jos tietoturva kiinnostaa niin kannattaa asentaa niihin betaversion päivitys jos aikoo käyttää. 【Deco Beta Firmware】Change wireless security type on your Deco system - TP-Link SOHO Community
100 on ehdoissa, joskus antaa 110 mulla. Sivujen hinnassa on se purkin 10 e/kk mukana. 24 kk ajan eli purkin maksun ajan liittymä -10 e/kk. Ihan samat hinnat meillä on. 600 on 30+10 kuussa. Enkä hetkeäkään epäile ettei sais 2 v. sisään halpaa tarjousta tuon pätkän jatkoksi.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Mulle asentaja sanoi että maksimi upload on 60 megaa Elisalla. Itsellä 600M 5G ja siinä päästään max 30 megaan upload, tuntuu kun paukuttaisi keinotekoista cappia vastaan. Oletin että 1000M liittymässä sitten on rajoitettu 60 megaan. Näin siis Päijät-Hämeessä.
Itsellä tuo 600m versio ja uppi jää karvan vellä alle 60mbps aina (tyypillinen download on jotain 200-300välillä).

Ihan tyytyväinen ollut pakettiin. Netti ei ole pätkinyt (mitä nyt huawein hallinnassa näkyy että se on joskus buuttaillut itseään), tp-decot toimii ongelmitta. Ainut ongelma joka tuli vastaan on se että kaikissa talouden PC-koneissa vain 100mbps verkkokortti..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Täytyy olla alueellisia rajoituksia tuossa kun täällä ei irtoa uploadia kuin 30.9Mbit/s ehdoton max vaikka downloadi puhaltaisi kuuttasataa ja yhteys on muuten kunnossa. Kyllä tuolla elisan liittymissä lukee 4G LTE 3-5 ja 5G 3-100 uploadin osalta mutta ellei ole asiat muuttuneet niin tällä seudulla ainakin käyttäävät 4G:tä paluukaistaan. https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf
Oliskohan mastokohtainen juttu, ”väärä” palikka tai jotain puuttuu, niin up ei pelaa 100:lla. Laitoin tuon mun nopeustestin tuloksen tuohon vähän aiemmin tänne. Alaspäin heiluu vähän enemmän, mut uppi on järjestäen yli 90 huonollakin kerralla.

e: Toi huihain buuttailu voi johtua automaattipäivityksistä?
 
Liittynyt
01.11.2018
Viestejä
163
Ainakin DNAn normi 5G-liittymissä on kaikissa (400/600/1000M) 100M uppi. Onko DNA Koti 5G-liittymissä eri uppiprofiilit vai mistä tuo 50M tieto on peräisin?
En tiedä olenko sitten jäänyt jostain paitsi, mutta omalla DNA Liikkuva 5G 400M -liittymälläni en ole koskaan saanut nopeampaa uppia kuin 70M. Etäisyyttä tuohon 5G-tukariin on aika tarkkaan 150 metriä ja samasta paikasta löytty myös tuo 4G-ankkuri bandeilla 1, 3, 7, 20 ja 28. Kaikki bandit on taajuuslukituksen kanssa läpi kahlattu ja kaikkiin mahdollisiin vuorokaudenaikoihin. AIkaisemmin jo totesin upin kulkevan 4G:llä, mikä on helppo verifioida lukitsemalla bandeille 20 & 28, jolloin uppinopeus puolittuu. 4G-signaalilla SINR-arvo on kaikilla bandeilla päälle 20 dB, joten tästä ei asia ole kiinni. Olisikohan tuo 5G-tukarini sitten jonkinlainen DNA:n hiekkalaatikko, jossa tuon verkon parametroinnin kanssa pelaillaan., kun kerran tuo uppikaan ei kulje 5G.n päällä...?

EDIT: Typo. ja band 7 unohtui.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
242
Yllättävää kyllä itsellä ei N5368X ole kipannut kertaakaan. Tosin täällä on Elisa. Asentaja mainitsi reilu kuukausi sitten että Elisa ja DNA käyttää samaa purkkia, ainoastaan sen sisäinen firmis vaihtelee ja asennustapa. Siinä missä elisalla neuvotaan jättämään kaapelia niin että purkin saa alas seinältä jos tarvii esim vaihtaa, DNA:lla ei jätetä kaapelivaraa vaan se vedetään "tiukalle" niinkuin mikä tahansa asennus.

Pointti siis on että noissa voi olla todellakin softavikaa. Noita päivityksiä tulee kuulemma suht usein vaikkei ne kaikille asiakkaille jakelussa välttämättä ole. Kuulemma DNA myös käyttää 5G;tä uploadiin, kun taas Elisa hoitaa sen 4G:n kautta. Liekö sitten vielä vähän "vaiheessa" tuo 5G:n osalta ja mielummin tilttaa kuin toimii. Tiedä näistä.
Mulla ei ole yhtään päivää mennyt ilman boottia. Bottaus tapahtuu joka päivä 1-2 kertaa.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
En tiedä olenko sitten jäänyt jostain paitsi, mutta omalla DNA Liikkuva 5G 400M -liittymälläni en ole koskaan saanut nopeampaa uppia kuin 70M. Etäisyyttä tuohon 5G-tukariin on aika tarkkaan 150 metriä ja samasta paikasta löytty myös tuo 4G-ankkuri bandeilla 1, 3, 7, 20 ja 28. Kaikki bandit on taajuuslukituksen kanssa läpi kahlattu ja kaikkiin mahdollisiin vuorokaudenaikoihin. AIkaisemmin jo totesin upin kulkevan 4G:llä, mikä on helppo verifioida lukitsemalla bandeille 20 & 28, jolloin uppinopeus puolittuu. 4G-signaalilla SINR-arvo on kaikilla bandeilla päälle 20 dB, joten tästä ei asia ole kiinni. Olisikohan tuo 5G-tukarini sitten jonkinlainen DNA:n hiekkalaatikko, jossa tuon verkon parametroinnin kanssa pelaillaan., kun kerran tuo uppikaan ei kulje 5G.n päällä...?

EDIT: Typo. ja band 7 unohtui.
Aika vahvasti DNA yleensä priorisoi uploadia puhtaasti NR:lle, mutta noissa voi tosiaan olla kyllä alueellisia eroja miten tukarit parametrisoitu ja tilanne myös elää verkon kehityksen myötä, joten ihan hyvin upload voi mennä myös 4G:lläkin tai LTE+NR UL kombollakin. Riippuu myös käytettävästä päätelaitteesta ja signaalista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Mulla ei ole yhtään päivää mennyt ilman boottia. Bottaus tapahtuu joka päivä 1-2 kertaa.
Mistä tuon näkee? Voi olla, että tässä CPE maxissa on jotain karsittu näkyvistä. Asentaja ainakin sanoi käyttöliittymän olevan rajatumpi kuin ennen.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
485
Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko kukaan pelannut kynäriä 5G yhteydellä, miten latenssi käyttäytyy vrt 4G yhteyteen?
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Parin viikon kokemuksella Elisan 5G kotinetti 600 liittymästä pingi vaihtelee 13-30 ms välillä. Latausnopeus (DL) keskimäärin 185 Mbps (Max. ollut 316, hitain 80 Mbps) . Upload ollut 12-40 Mbps, keskimäärin 35 Mbps. Mittaukset Ooklan Speedtest-sovelluksella. Elisan masto 610 m päässä, puita reitillä ja matalahko masto on mäen takana, ei näköyhteyttä. N5368X on katolla antennimastossa talon päädyssä noin metrin peltikaton yläpuolella suunnattuna Elisan mastoon päin. Lienee 4-5 m korkeudella maasta. Naapuriomakotitalo on parin metrin päässä (peltikatto). Huawei N5368X:n ilmoittama 5G CQI vaihtelee 7-11 välillä (paras olisi 15).

Huawein N5368X -modeemi (IP Passthrough päällä). Julkinen vaihtuva IP-palvelu Elisalta on päällä nettipelamista varten (ettei ole tupla-NATtia). Antennikonfiguraation säätö on automaatilla. Tuntuu vaihtelevan konfiguratiota melko paljon (eri kerroilla katsottaessa konfiguraatio on eri kuin viimeksi). En ole kokeillut Fixed-asetusta.

Deco M4R reitittimenä + toinen DecoM4R talon toisessa päässä Wifi-yhteydellä.

Olen ollut tyytyväinen, koska lähtötilanne oli Elisan hybridiyhteys (ADSL+4G), jolla nopeus keskimäärin alle 20 Mbps. N5368X ei ole boottaillut tai pätkinyt. Kuukausimaksu on 30 € luokkaa eli sama kuin hybridiyhteydellä. Asennusmaksu oli 495 € ja N5368X :n hinta 250 €. Decojen hinta 0 €!

Valokuitua ei odottelusta huolimatta tunnu tulevan tänne koillis-Vantaan pieneen kaupunginosaan (Elisan mastoon se taitaa tulla). Valokuitunen laittelee sähköposteja ja broshyyrejä postilaatikoihin. Omakotialueen iäkkäät asukkaan eivä viitsi maksaa valokuidusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
En tiedä onko mulla ollut vain paskaa tuuria, mutta (3kpl) 5G-modeemit lähti palautukseen.

En ole saanut niillä niin luotettavaa, + <15ms tasaista pingiä, yhteyttä että voisin kenellekkään suositella. Tilasin/jatkoin Elisan 100/10-kaapeli sopimusta tänään. Katotaan sitten kun tulee SA.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
279
Katookohan tuo 'viivettömyys' tuolta operaattorien 5G -mainostuksista ennenkun saavat siitä oikeasti mainospuheiden arvoisen. Kaikkein sekopäisimmät etäkirurgia-1ms-5G hölinät on sentään jo pääpiirtettäin unohdettu käsittääkseni käsienheiluttelijoiden puheista.

Pikaisesti pohdittuna, jos asiantuntijat ovat sitä mieltä että alle 5ms olisi mahdollista vain taajusjakoisilla taajuksilla SA-verkossa, ja tämän hetken 5G -taajuudet 700Mhz (taajuusjakoinen) 3.5Ghz (aikajakoinen) 26 Ghz (aikajakoinen), seuraava taajuus mikä saadaan 5G -puolelle ei kai vielä ole tietoa (minulla ainakaan), mutta jos se siirtyy 4G -puolelta (ovat kaikki nyt taajuusjakoisia) kuten tuon 700Mhz lisäksi, niin ei sillä kyllä nopeuden kanssa ole enää juuri mitään tekemistä. Nokia Bellsin tutkija kertoi ETN:n -artikkelissa että 26 tai 39 Ghz verkoissa onnistuisi myös 1ms latenssi aikajakoisesti, liekö sen käsittely jotenkin erillaista. Ei riitä ymmärrys.

Käytetäänkö 4G:tä rinnalla, mitä taajuuksia käytetään uploadiin jne, siirtyyko kaikki 5G yhteydet naps vaan NSA->SA, onko siinä SA jotain huonoja puolia vertaa NSA. aika paljon muuttujiia. Eriasia onko sillä sitten mitään merkitystä yleisestiottaen suurimalle osalle onko itse sen radioyhteyden latenssi 1 ms vai 5 ms tai edes sen 10 ms, kun se ei juuri kokonaisuudessa näy enää. Tosin onko se 5ms myöskään ihan 'normi' vai onko tässäkin taas näitä muuttujia taas... mutta myyntipuheissa sen merkitys tuntuu olevan valtava. Kuulostaa siltä että kohta pitää olla kaikilla 1ms latenssi että pysyy maailmanmenossa mukana.

Siirrettäänkö 4G -verkosta edes taajuuksia sinne lähivuosina, vain modernisoidaanko 4G -saitteja siihen malliin (ilmeisesti näin ainakin DNA:n Huawein saitit on?) että siellä on kaikki mahdolliset 4G -taajuudet ja 4x4 MIMO sitten korkeamilla. Voidaan sitten mahdollisesti ajaa 4G+5G yhdessä LTE-NR DC -tekniikalla, riippuen taas operaattorista / konfiguraatiosta / yms. Elisan puheet 3G -verkon sulkemisesta 2023 jälkeen ja taajuksien siirrosta 4G-5G voi joo toteutua, mutta siellä on ilmeisesti edelleenkin vain 900Mhz taajudella 10Mhz taajuusjakoisia taajuksia käytössä ja 1800Mhz puolella ilmeisesti 25Mhz joista 20Mhz on LTE ilmeisesti vai onko jopa enemmän(?) - ainakin Traficomin mukaan jokaisella on 25Mhz blokki GSM / UTRA / LTE käytössä 1800Mhz taajuusalueella. Siellä silti pitäisi puhelut / 2G saada kulkemaan... puhelut kun ei siirry edes sinne 4G -verkkoon vaan sormia napsauttamalla. Tuntuu olevan erittäin hidasta tuo VoLTE:n käyttöönotto vielä kaikenlisäksi. 2100Mhz taajuudet lienee jo sammuteltu 3G:n osalta ja siiretty ns. hyötykäyttöön suurimmalta osalta? Millaisiahan mahdollisuuksia (lainsäädäntö, peittovaatimukset, tekniset esteet, yms) operaattoreilla on edes siirtää 4G -taajuuksia 5G -puolelle jos haluisivat ja onko ne kovin tuettuja edes tulevaisuudessa, nykyisin tuskin vielä ainakaan.

Millainenhan tuollaisen radiolinkin (onko ne mikroaaltolinkkejä siis nimeltään) speksit on mitä tukiasemassa käytetään siirtoyhteytenä, onko sillä kuinka merkitystä latenssiin. Ilmeisesti nopeutta niittä riittää ainakin.

Eiköhän se 700Mhz 5G -verkko sitten romuta 5G -verkkojenkin maineen ihan täysin ja todellisuus iskee. Jos teorissa jopa 100Mbit/s? 4G:n kanssa siihen vielä jotain päälle? hetken helpottaa ja kassavirtaa saadaan ylöspäin hilattua.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
242
Mistä tuon näkee? Voi olla, että tässä CPE maxissa on jotain karsittu näkyvistä. Asentaja ainakin sanoi käyttöliittymän olevan rajatumpi kuin ennen.
Kirjautumalla 5G laitteeseen. IP-osoite on: http://192.168.8.1/

Käyttäjänimi: Admin
Salasana: 1234

Kävinkin nyt itse tuolla ja huomasin, että laite on pysynyt pystyssä jopa 1 päivän ja 15 tuntia. Ohjelmisto ei ole kuitenkaan päivinnyt.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Voidaan sitten mahdollisesti ajaa 4G+5G yhdessä LTE-NR DC -tekniikalla, riippuen taas operaattorista / konfiguraatiosta / yms.
Huawei on mulle vähän oudompaa, mutta kuullut että Nokian uudet radiot (700/800/900 ilmeisesti vain toinen kuituyhteys radioon) ja Ericsonin radiot saa ihan "heittämällä" siirrettyä 5G-käyttöön. DNA teki jokunen vuosi sitten UMTS2100 --> LTE2100 vaihdon, ja käsittääkseni yhtäkään (Ericsson) radiota ei vaihdettu.

Vähän jopa ihmettelen miten DNA alkoi Huaweita käyttämään, kun varmaan ~99,999% laitteista oli Ericssonia?!?! Jostain muistaakseni olen lukenu (en tietenkään nyt löytänyt linkkiä) että Ericssonilla olisi ihan samat radiot tarjolla mitä Huaweilläkin (700/800/900, 1800/2100 4x4 MIMO, 2600 4x4 MIMO).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Kirjautumalla 5G laitteeseen. IP-osoite on: http://192.168.8.1/

Käyttäjänimi: Admin
Salasana: 1234

Kävinkin nyt itse tuolla ja huomasin, että laite on pysynyt pystyssä jopa 1 päivän ja 15 tuntia. Ohjelmisto ei ole kuitenkaan päivinnyt.
No en tätä ihan hakenut, kyllä mä purkin olen läpi kolunnut. Epäilen max versiosta puuttuvan jotain käyttöliittymästä, koska mitään uptimea en ole löytänyt. Eli missä valikossa siellä tuo tieto on?

e: max käyttää 192.168.100.1 ip:tä ja siinä on pelkkä salasana. Vakiosta tietty vaihdettu muuhun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
299
Täällä menty n5368x:llä yli 70 päivää ilman boottailuja. Tosin käytössä vain 4g verkossa tuon 5g verkon epävakaisuuden takia.

6F375BB4-890E-4163-B404-2EADC9848E8A.jpeg
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 558
Itse arvelisin, että swappi koskee vain saitteja, joihin tulee 5G. Kaikkien saittien vaihtaminen olisi aika järjetöntä. SYVin tehtävä on säästää rahaa. Toki ehkä sitten pidemmällä tähtäimellä jossain vaiheessa rauta vaihtuu luonnollisen kierron myötä. Itse veikkaan Nokiaa SYVin toimittajaksi. Toki DNAlla on paljon Ericssonia edelleen, joten kuka tietää...
Aika hyvin siis arvattu, että Nokia tuli SYVin toimittajaksi. Ensin varmasti lähdetään swappaan saitteja, joihin tulee 5G ja sitten muut saitit päivittyvät varmaan lähempänä 2022-2023.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
233
Dna Koti 5G käyttäjät? Tuliko sim-kortti asentajan mukana vai erikseen postitse? Huomista mittausta/asennusta jännätessä aloin miettiä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Miksiköhän valittiin Nokialaista eikä toista pohjoismaista valmistajaa?
Oma veikkaus, että vaakakupissa on myös painaneet Telian ja DNA:n emoyhtiön Telenorin suht hyvät kokemukset yhteisverkosta Nokian laitteilla Tanskassa, jossa TT-Netværket on koko maan kattava Telia-Telenor yhteisverkko Nokian laitteilla.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Oma veikkaus, että vaakakupissa on myös painaneet Telian ja DNA:n emoyhtiön Telenorin suht hyvät kokemukset yhteisverkosta Nokian laitteilla Tanskassa, jossa TT-Netværket on koko maan kattava Telia-Telenor yhteisverkko Nokian laitteilla.
Telenor ja Telia kyllä perustivat yhteysyrityksen Tanskaan, mutta ei muuta tekemistä Telenorilla ole Teliasta (Ruotsin valtio Telian isoin omistaja)

Shareholdings as of March 31, 2020
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Telenor ja Telia kyllä perustivat yhteysyrityksen Tanskaan, mutta ei muuta tekemistä Telenorilla ole Teliasta (Ruotsin valtio Telian isoin omistaja)

Shareholdings as of March 31, 2020
Niin en kai ole sanonutkaan, että Telenorilla ja Telialla olisi muuta tekemistä keskenään kuin yhteisverkot Suomessa ja Tanskassa? Olisin toki voinut kirjoittaa "DNA:n emoyhtiön Telenorin ja Telian".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Elisalla tuli decojen mukana ja laskutus alkoi ennen kuin edes saivat paketin postiin :shifty: Äkkiä kyllä korjasivat, kun muistuttelin 14 pv perumisajasta ja siitä ettei edes vielä ole asenneltu.
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Elisalla tuli decojen mukana ja laskutus alkoi ennen kuin edes saivat paketin postiin :shifty: Äkkiä kyllä korjasivat, kun muistuttelin 14 pv perumisajasta ja siitä ettei edes vielä ole asenneltu.
Minä käytin ajan hyväksi testaamalla laitteen toimivuuden sisätiloissa ennen asennusta. Totesin toimivaksi myös virtalähteen osalta.
 
Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
4
Kyselin tuosta elisalta kun ei vanha 4g simmi käy uuteen reitittimeen, sanoivat että asentaja tuo sen.
Asentaja soitteli että pääsisivät peruutusajalla nyt asentelemaan, kyselin simmistä niin sanoi vaan ettei he mitään tuo.
Noh, uus soitto elisalle ja se piti itse käydä hakemassa myymälästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
233
Dna Koti 5G asennettu. Ensialkuun vaikuttaa hyvältä. Tolpalle matkaa 542m. Välissä voimalinjoja ja puustoa.
1603792205556.png

Millähän tunnuksilla tuohon Huawei N5368X ulkomodeemiin pääsee sisään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Minä käytin ajan hyväksi testaamalla laitteen toimivuuden sisätiloissa ennen asennusta. Totesin toimivaksi myös virtalähteen osalta.
Maksoit mukisematta :confused: Olisin ehkä voinut harkita, jos ei tosiaan olisi aloittanut laskutusta jo viikkoa ennen kuin mulla oli purkki edes fyysisesti näpeissä. Ja toisaalta jos sanovat "että ei saa asentaa itse" ja tällä varjolla rahastavat, niin en kyllä sitten ala säätämään itse. Siinähän sitten asentaja ihmettelee, jos purkki paskana. Sen pakussa näytti olevan kyllä yksi boxi hollilla varmaan juuri DOA tapausta silmällä pitäen.
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
DOA-tapauksia on tiettävästi ollut ainakin virtalähteen osalta. Eivät asentajat ihmetelleet, vaikka olin laittanut Simmin paikoilleen ja testannut laitteen toimivuuden. Asennukseen olin tyytyväinen, koska en halunnut itse kiipeillä talon katolla haluamani antennimastoasennuksen takia. Poistivat myös tarpeettomaksi jäävät 4G-antennit. Asentajilla oli myös 15 m PoE-kaapeli valmiina mukanaan. Muutoin mentiin laitepakkauksen sisällöllä. 2 viikon kustannus eli 15 € ei paljoa kiusannut, joten en viitsinut siitä valittaa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
284
se on jännä kun teen aina vikailmotuksen elisalle ja valitan tosta 5G kun se droppailee looppina jatkuvasti ni tekevät aina jotain tukiasemalle tai johonki et tulee viesti vika korjattu. sit menee se 1.5 viikkoa ni ongelma alkaa taas joten sai nyt sit soittaa taaaaaaaaaaaaaaaaaas vikailmotusta sinne.

et ei ainakaan huawei pro 2 uus firmis mitään tehny toki en tiedä onko alueella joku pökäleen apina joka ei ole päivittäny huihaita joka sit sotkis edelleen "minun" ja ehkä muitten laitteen toimintaa 5g:nä
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
96
se on jännä kun teen aina vikailmotuksen elisalle ja valitan tosta 5G kun se droppailee looppina jatkuvasti ni tekevät aina jotain tukiasemalle tai johonki et tulee viesti vika korjattu. sit menee se 1.5 viikkoa ni ongelma alkaa taas joten sai nyt sit soittaa taaaaaaaaaaaaaaaaaas vikailmotusta sinne.

et ei ainakaan huawei pro 2 uus firmis mitään tehny toki en tiedä onko alueella joku pökäleen apina joka ei ole päivittäny huihaita joka sit sotkis edelleen "minun" ja ehkä muitten laitteen toimintaa 5g:nä
Täällä taitaa olla jo seitsämäs vika ilmo 2kk sisään ja useimmat niistä on tehty heti siitä viestistä joka tulee että vika korjattu, siihen vastaamalla se nro 2 ja uusi vika ilmo aluille.

Tämä huawei päivitys korjasi täällä nopeudet niin että aamulla on tosi hyvät vauhdit ja iltaisin hyytyy niinkuin 4G ruuhkassa ja samoihin nopeuksiin kuin 4G:ssä. Tähän ensin epäiltiin heikkoa 5g:tä mutta huomasivat et dataa oli menny 4g:n kautta 2Gt ja 5G:n kautta 1500Gt joten ihmetelkööt nyt tuon kuntoon.

Elisan kysymys: Kuinka 5G on muuttanut elämääsi? hmm.........
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Tämä huawei päivitys korjasi täällä nopeudet niin että aamulla on tosi hyvät vauhdit ja iltaisin hyytyy niinkuin 4G ruuhkassa ja samoihin nopeuksiin kuin 4G:ssä.
Eli teknistä vikaa ei enää ole? Sinulle on vain myyty katteettomia lupauksia, että tukarissa olisi yhtä tuhtia kaistaa internetin suuntaan kuin nyt on ilmarajapinnassa?
 
Liittynyt
28.10.2020
Viestejä
15
Pari päivää siten tuli ZTE mc801a Elisalta ja tarkoitus oli tsekata josko 300M 5G-yhteydestä olisi 30M xDSL-yhteyden korvaajaksi.
Eipä taida olla.

DSL-yhteydellä pingi yleensä n. 16-19ms ja latausnopeudet 25-27M / 5M.
ZTEllä (löydettyäni parhaan paikan) yhteys vaihteli ajoittain 4 ja 5Gn väillä. pingi vaihteli 19-288ms välillä ja latausnopeudet 0,15-96M väillä, enimmäkseen 30M tienoilla. Käytännössä tämä haittasi aivan liikaa Internetin käyttöä (töitä) ja esim. Internetradio pätki vähän väliä.
Soitin Elisan tukeen ja olivat sitä mieltä, että taidan olla juuri kahden maston antennien katvealueella, mastot ovat 400m ja 600M päässä, ei suoraa näköyhteyttä kumpaankaan. Tsekkailevat vielä onko jotain tehtävissä, mutta näyttäisi liittymä ja purkki menevän palautukseen.

Tämä siis Pohjois-Helsingissä ja Elisan 5G-kartan mukaan peittoa on (ja onkin toki).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
366
Osui jonkun tubettajan 5G testivideo silmään, Verizon operaattorina jolla on käsittääkseni jonkunlaista tarjontaa SA 5G:stä. 6 ms pingiä tuossa.

 
Liittynyt
16.06.2020
Viestejä
19
Elisalta tuli tekstiviesti: "Hei, ZTE MC801A -reitittimesi ohjelmisto päivitetään ensi yönä. Päivitys parantaa laitteen toimintavarmuutta. Jätä reititin päälle yön ajaksi jne... Tarvittaessa palauta laitteen tehdasasetukset. Lisätietoja-linkki Elisan sivuille: ZTE 5G MC801A . Terveisin Elisa"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Vaikuttaa aika keskeneräisenä markkinoille tuodulta tämä 5G.
Meinaat, että operaattorit olisivat ottaneet opikseen 3G:n ja 4G:n lanseeraamisesta markkinoille? Ei tule tapahtumaan tulevien verkkoteknologioidenkaan kanssa, kun katsoo, millaisia tyhjiä lupauksia ja huuhaata operaattoreiden markkinointiosastot saavat vapaasti ja seuraamuksitta tunkea tuutista ulos.
 
Liittynyt
28.10.2020
Viestejä
15
Elisalta tuli tekstiviesti: "Hei, ZTE MC801A -reitittimesi ohjelmisto päivitetään ensi yönä. Päivitys parantaa laitteen toimintavarmuutta. Jätä reititin päälle yön ajaksi jne... Tarvittaessa palauta laitteen tehdasasetukset. Lisätietoja-linkki Elisan sivuille: ZTE 5G MC801A . Terveisin Elisa"
Ilmeisesti tekevät niitä erittäin, mulle ei ole tullut. Ihan fiksua.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
96
Eli teknistä vikaa ei enää ole? Sinulle on vain myyty katteettomia lupauksia, että tukarissa olisi yhtä tuhtia kaistaa internetin suuntaan kuin nyt on ilmarajapinnassa?
Tukariin on kyllä uutta kuitua vedetty loppu kesästä, singnaali arvot pysyy iltaisin samoissa kuin aamuisin niin jotenkin tuntuu et tukarista eteenpäin loppuu kaista tai sen laitteista... no katsotaan nyt tämä viimeisin vika ilmoitus loppuun. Onneksi sai muutaman kuukauden liittymä maksut pois laskusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Osui jonkun tubettajan 5G testivideo silmään, Verizon operaattorina jolla on käsittääkseni jonkunlaista tarjontaa SA 5G:stä. 6 ms pingiä tuossa.

Ei ole SA vaan mmwave. T-Mobile USA:lla on SA:ta sekä Kiinassa China Mobilella tietääkseni ihan kaupallisessa käytössä.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
306
Elisalta tuli tekstiviesti: "Hei, ZTE MC801A -reitittimesi ohjelmisto päivitetään ensi yönä. Päivitys parantaa laitteen toimintavarmuutta. Jätä reititin päälle yön ajaksi jne... Tarvittaessa palauta laitteen tehdasasetukset. Lisätietoja-linkki Elisan sivuille: ZTE 5G MC801A . Terveisin Elisa"
Mitenkäs nämä menevät kun on soneran simmi laitteessa?
Purkki toki ostettu elisalta kun oli halvempi, on myös elisan 4G sim pitääkö se lyödä sisään vai tuleeko ilman sitä päivitys?

Josko nuo kummalliset pätkimiset loppuisivat.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
242
Dna Koti 5G asennettu. Ensialkuun vaikuttaa hyvältä. Tolpalle matkaa 542m. Välissä voimalinjoja ja puustoa.


Millähän tunnuksilla tuohon Huawei N5368X ulkomodeemiin pääsee sisään?
Mulla tulee 800-950 mbps ja matkaa tolpalle on 800 metriä. Välissä on lähinnä puita. Asentajat eivät olleet kuitenkaan helposti tyytyväisiä, vaan säätivät kauan ja varmistivat vielä, että olenhan tyytyväinen.

Tossa muutama viesti sitten kerroin miten sinne modeemiin pääsee käsiksi. Modeemin on merkitty käyttäjänimi ja salasana tarralla. Ne olivat ainakin minulla Admin ja 1234. En ole resetoinut boxia.

Yhteys oli siis sama kuin sulla.
 
Liittynyt
26.10.2020
Viestejä
4
Niin asentajahan vaihtaa sen salasanan asennuksen yhteydessä. Saattanut asentajalta tuo unohtua jos oletussalasanalla pääsee purkkiin kiinni :D
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Niin asentajahan vaihtaa sen salasanan asennuksen yhteydessä. Saattanut asentajalta tuo unohtua jos oletussalasanalla pääsee purkkiin kiinni :D
Miksi lie operaattori tekee tuollaista kiusaa? Resetoi, niin lähtee ne asentajan laittamat salasanat pois.

Lisäys: Operaattorin hallintaa varten? Vai tietoturvan takia?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 477
Viestejä
4 163 544
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom