5G juttelua

Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
H312 on vain turhan hinnakas ja ei nyt niin future-proof ominaisuuksilla?
Yksikään nykyinen 5G-tuote ei taida olla future-proof, eli ei oikeasti ole mitään takeita siitä, että ne tulevat saamaan SA:ta tukevia pakollisia päivityksiä, jotta esim. pienet latenssit tulevat koskaan realisoitumaan. Ei ainakaan kiinalaiset
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Noniin, tulihan se Elisan 5G Kotkaan ja lähettyvillekin. Eilen tuli Huawei 5G CPE Win (H312) ja SIM postissa ja ei kun asentelemaan - ulkoyksikkö sujahti kätevästi samaan tolppaan 4G-antennin kanssa.

Ensimmäiset testit kaiketi ihan lupaavat, matkaa tolpalle 750m ja vain muutama puu edessä, nopeus pyörii 250mbit/s paikkeilla, +-30mbits koko ajan.

Entiseen 4G:n 60-130 megaan (max. 180mbits keväällä yhden testin verran) verrattuna ihan ok parannus 2 minuutin työllä.

Pingi tuntuu kuitenkin äkkiseltään heiluvan enemmän ja eihän tuo tietysti ihan tilattuun 600mbits yllä, joskin matka varmaan rajottaa.

Saako tuosta mitenkään 5G:n signaalitasoja katseltua? Voisi kokeilla vielä siirrellä ylös-alas ja suuntailtua paremmin ulkopurnukkaa. Yhteyden vakautta pitäisi saada parannettua vähän.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana, kun APN vaihtaa internet4 niin nopeudet romahtavat <50mbits tasolle, tätä selvitellään Elisan kanssa.
Minulla oli internet4:n kanssa aluksi hitautta, mutta se tuntui korjaantuvan muutamassa päivässä "itsestään".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
160
Onko kukaan löytänyt Pirkanmaalta paikkaa jossa saisdi yli 600mbps nopeuksia. Liittymänä Saunalahden 1000Mbps liittymä ja joka paikassas maksimit 550-590Mbps. Saunalahti itse sanoo että nopeus on päivitetty. Ennen siis oli 600Mbps liittymä joka oli "unohtunut" edeltävään 300Mbps nopeuteen. Tämä tapaus kummittelee edelleen takaraivossa, ja ajattelin varmistaa täältä jos joku olisi nopeampia nopeuksia saanut. Puhelimena Xperia 1 Mark II.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Näköjään Elisakin saanut 5G mastot pystyyn tänne Porvooseen. Nyt löytyy kaikki Telia, DNA ja Elisa. Telian ja Elisan mastot ovat keskustassa kun taas DNA on täällä hornan tuutissa taajaman ulkopuolella. Minun tuurilla elisa vetää samaan tolppaan 5G kun juuri tilasi DNA. Saa nähdä koska sekin tulee kun viimeviikolla soittivat ja puhuivat kuukaudesta ennenkuin asentaja soittaa.
Kovasti on odoteltu että saisivat 5G Porvooseen kun 4G täällä joen länsipuolella ainakin kovasti ruuhkautunut. Eipä viellä yletä meille 5G joten jatketaan toistaiseksi ~5Mbs 4G käyttöä kun ei kuitua tai kaapeliakaan saa :cry: Ehkäpä sitten tulevaisuudessa joskus saa toimivan netin kotiin o_O
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
29
Onko jengillä minkälaisia kokemuksia Telian 5G:stä PK-seudulla? Olisi muutto mahdollisesti edessä Maununnevaan ja katsoin, että sinne olisi saatavilla Telian 5G netti 1000mbs nopeudella. Miten toi 5G on toiminut nettipeleissä?
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
243
Oma DNA 5G Koti pätkii säännöllisen epäsäännöllisesti nykyään. Eli ehkä kerran viikossa katkeaa yhteydet kun itse käytän. Silloin yleensä otan virrat hetkeksi POE adapterista ja homma toimii taas 3-5 min päästä, mutta ärsyttävää kuitenkin, kerran oli aika tärkeä etäpalaveri käynnissä. Onko muilla DNA toiminut tauoitta? Yhteys on likimain aina ollut vähintään 500/25 Mbps jos ylipäänsä yhdistää.
Tämä on jo kuukausien ajan tunnettu vika Huawei N5368X laitteessa. Korjaus on nyt luvattu kahden viikon sisään. Kannattaa hakea hyvitystä jos kärsii ongelmasta. Mulla laite boottaa 1-2 krt. päivässä.

Toivotaan, että korjaus nyt tosiaan tulisi pian kuten luvataan.
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Minulla on sama Huawei N5368X Elisalta. Viimeisin Elisan päivitys ollut kesäkuussa. Mahdollisesta uudesta päivityksestä ei tietoa. Pätkimistä minun laitteessani en ole huomannut.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
317
Tämä on jo kuukausien ajan tunnettu vika Huawei N5368X laitteessa. Korjaus on nyt luvattu kahden viikon sisään. Kannattaa hakea hyvitystä jos kärsii ongelmasta. Mulla laite boottaa 1-2 krt. päivässä.
Toivotaan, että korjaus nyt tosiaan tulisi pian kuten luvataan.
Kuumeneeko laite? Jotkut Huawein modeemit kuumenee, kun WiFi (esim. B715, WiFi 5G) on päällä. Alkaa silloin 5G pätkiä. 2.4G toimii efelleen. Tai ulkoinen, erillinen WiFi tukiasema auttaa.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Täällä Huawei 5G CPE Win H312-371 ulkomodeemi. Ostettu suoran Kiinasta Aliexpresilta. Hinta n. 300€, sis. toimitus, pieni paketti ei alv ja tullimaksut. Asennettu itse katolla, 30 m POE kaapeli, Elisa Kotinetti sim 1G. Paikka Tampere Hervanta, erinomainen signaali, toimi moitettomasti:
Testi.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
243
Kuumeneeko laite? Jotkut Huawein modeemit kuumenee, kun WiFi (esim. B715, WiFi 5G) on päällä. Alkaa silloin 5G pätkiä. 2.4G toimii efelleen. Tai ulkoinen, erillinen WiFi tukiasema auttaa.
Ei ole ainakaan ilmojen kylmeneminen auttanut asiaan yhtään. Laitehan on ulkona.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Se riippuu aina merkittävästi muun muassa alueen asukkaiden aktiivisuudesta,
kuituverkon toteutumiseen kun vaaditaan aina kohtalaisen korkea liittymisprosentti.
Juu, kyllä täällä kerättiin listaa talkoohengessä kuidusta kiinnostuneista talouksista kun vetivät kuitua tuohon tien toiselle puolelle. Sanoivat palveluntarjoalta että palaillaan ehkä asiaan tulevaisuudessa.. Saas nähdä kumpi tulee ensin kuitu vai 5G :asif:
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 910
Juu, kyllä täällä kerättiin listaa talkoohengessä kuidusta kiinnostuneista talouksista kun vetivät kuitua tuohon tien toiselle puolelle. Sanoivat palveluntarjoalta että palaillaan ehkä asiaan tulevaisuudessa.. Saas nähdä kumpi tulee ensin kuitu vai 5G :asif:
Jos ei muuten, niin laitatte osuuskunnan pystyyn, rakennatte verkon ja operaattori(t) tuovat omat kuitunsa. Ja talkooporukalla sääsätte todella paljon ja vaikka minimi onkin 2 paria eli 4 kuitua, kannattaa melkein omakotitaloihin vetää se 3 paria eli 6 kuitua. Hintaeroa ei juurikaan ole.

Veikkaan, että operaattorit mielellään vetävät kuitunsa, kun verkko on valmiina. Tärkein on, että käytte puhumassa vaikka niin monta kertaa, kuin asia vaatii. Ehkä helpompi myydä, kun on asuinalueelta joku ja osa todennäköisesti ottaa silloin kun vedätte kuituja ja loput jättää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 548
Jos ei muuten, niin laitatte osuuskunnan pystyyn, rakennatte verkon ja operaattori(t) tuovat omat kuitunsa. Ja talkooporukalla sääsätte todella paljon ja vaikka minimi onkin 2 paria eli 4 kuitua, kannattaa melkein omakotitaloihin vetää se 3 paria eli 6 kuitua. Hintaeroa ei juurikaan ole.
Veikkaan, että operaattorit mielellään vetävät kuitunsa, kun verkko on valmiina. Tärkein on, että käytte puhumassa vaikka niin monta tarvetta kuin asia vaatii. Ehkä helpompi myydä, kun on asuinalueelta joku ja osa todennäköisesti ottaa silloin kun vedätte kuituja ja loput jättää.
Nimen omaan tätä hain, eli täytyy olla aktiivisia vetäjiä hankkeelle, mutta se ei vielä välttämättä riitä, vaan usein on perustettava osuuskunta.
Monissa kunnissa homma on hoidettu kuntien perustamilla yhtiöillä, silloin puhutaan jo eri kokoluokan projekteista. Mutta kummassakin tapauksessa pitää olla
ne "puuhamiehet" sekä riittävästi liittyjiä verkkoon, joka usein on ollut tylliin >50% vakituisista asuinkiinteistöistä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 910
Nimen omaan tätä hain, eli täytyy olla aktiivisia vetäjiä hankkeelle, mutta se ei vielä välttämättä riitä, vaan usein on perustettava osuuskunta.
Monissa kunnissa homma on hoidettu kuntien perustamilla yhtiöillä, silloin puhutaan jo eri kokoluokan projekteista. Mutta kummassakin tapauksessa pitää olla ne "puuhamiehet" sekä riittävästi liittyjiä verkkoon, joka usein on ollut tylliin >50% vakituisista asuinkiinteistöistä.
Täällä on tosiaan kunnan omistamissa asunnoissa kaikissa valmius kuidulle ja sen verran iso projekti, että todennäköisesti sen verran alennuksia tulee asennuksien aikana. Ja paikalliselle operaattorille iso asia, että saavat samalla kymmeniä/satoja asiakkaita kerralla. Ainoa, mikä harmittaa, ettei ole ns. taloyhtiöalennuksia vaan täydellä hinnalla.

Ja ei taloyhtiöissä "koskaan" makseta täyttä hintaa per asunnossa asennuksista
 
Liittynyt
16.06.2020
Viestejä
19
ZTE MC801A toiminut nyt buuttaamatta itseään 111 tuntia putkeen, sen jälkeen kun firmispäivitykset ensin B06->B09 ja sitten päivää paria myöhemmin B09->B12. Tein versiossa B09 tehdasasetuksille palautuksen (minkä jälkeen laitoin taas nojaamaan pelkkään 5G:hen verkonvalinta-asetuksessa).
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
Onko kukaan löytänyt Pirkanmaalta paikkaa jossa saisdi yli 600mbps nopeuksia. Liittymänä Saunalahden 1000Mbps liittymä ja joka paikassas maksimit 550-590Mbps. Saunalahti itse sanoo että nopeus on päivitetty. Ennen siis oli 600Mbps liittymä joka oli "unohtunut" edeltävään 300Mbps nopeuteen. Tämä tapaus kummittelee edelleen takaraivossa, ja ajattelin varmistaa täältä jos joku olisi nopeampia nopeuksia saanut. Puhelimena Xperia 1 Mark II.
Keskustassa esim. Kauppatorilla ja Stockkan edessä hämeenkadulla tuli keväällä saatua S20 Ultra:lla liittymän maksimia
 

Liitteet

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
579
Tämä viimeisin päivitys MC801A_Elisa2_B13 toi kyllä purkkiin ainakin ensi vaikutelman mukaan tosiaan lisää vakautta mutta nopeudet romahti kyllä roimasti. Tosin eivät ne koskaan oikeen täydet ole olleetkaan mutta ennen tuota päivitystä pyörittiin kuitenkin siinä 600M luokassa mutta nyt jäädään kokoajan 300M. Korttina siis telian 5G 1000M ja masto näkö etäisyydellä n.200m päässä.

5g.PNG
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
MC801A_Elisa2_B13 päivitys vakautti laitteen, DL nopeudet kokolailla samoina 450..550 MB väliin, UP nousi 60...70 tasolta 80...90 luokkaan.
Telian 5G.

Kummalliset jumitilanteet loppuivat, laitteessa kaikki valot valkoisina mutta käytännössä vaati aina sähköt pois ennen kuin tokeni.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Keskustassa esim. Kauppatorilla ja Stockkan edessä hämeenkadulla tuli keväällä saatua S20 Ultra:lla liittymän maksimia
Minulla on Elisan Kotinetti 1 G ja Etelä Hervannassa Hermian aluen lähellä:
Täällä Huawei 5G CPE Win H312-371 ulkomodeemi. Ostettu suoran Kiinasta Aliexpresilta. Hinta n. 300€, sis. toimitus, pieni paketti ei alv ja tullimaksut. Asennettu itse katolla, 30 m POE kaapeli, Elisa Kotinetti sim 1G. Paikka Tampere Hervanta, erinomainen signaali, toimi moitettomasti:
 
Liittynyt
16.06.2020
Viestejä
19
Tämä viimeisin päivitys MC801A_Elisa2_B13 toi kyllä purkkiin ainakin ensi vaikutelman mukaan tosiaan lisää vakautta mutta nopeudet romahti kyllä roimasti. Tosin eivät ne koskaan oikeen täydet ole olleetkaan mutta ennen tuota päivitystä pyörittiin kuitenkin siinä 600M luokassa mutta nyt jäädään kokoajan 300M. Korttina siis telian 5G 1000M ja masto näkö etäisyydellä n.200m päässä.

Ohessa oma näkymäni, mulla 5G-signaalivoimakkuus parempi varmaan ulkoisen antennin myötä. Liittymään DNA:n 400 mbit (5G). PCI:t ovat mulla näköjään samat (PCI ja 5G PCI), onkohan sillä merkitystä? Yhdistetyissä kaistossa on myös mulla yksi enemmän. Oletko kokeillut modeemin tehdasasetuksille palautusta?
 

Liitteet

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Tuli haettua tollanen MC801A ja Telian 1000m 5g liittymä. Mahtaako tää käydä nyt ihan täysillä kun speedtest antaa 30/1. Ei taida olla 5g päällä vai mitä noi viivat tarkoittaa?

Näyttökuva (41).png
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Tuli haettua tollanen MC801A ja Telian 1000m 5g liittymä. Mahtaako tää käydä nyt ihan täysillä kun speedtest antaa 30/1. Ei taida olla 5g päällä vai mitä noi viivat tarkoittaa?

Signaalitaso aika heikko -99 dba kokeile löytyisikö paikkaa jossa olisi -70...80 välillä tai parempi. Vain kaksi yhdistettyä kaistaa? Ei välttämättä siis nopeudet nouse kovin suureksi.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
602
Joo, itse olen odotellut milloin 801A tulee taas tarjoukseen. Nyt olisi veret seisauttava tarjous, kysyntä ollut ilmeisen kovaa kun kaikki myyty jo loppuun..

ScreenShot530.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 410
nyt kannattaa toimia äkkiä ennenkun hyvä tarjous menee ohitte :rofl:
Hymiö tarkoitti viestissäsi että jäi lukijalle tehtäväksi huomata mitä tuossa "säästä -150€ " tekstissä miinus merkki tarkoittaa.
Muistaakseni oli viimekuussa 399€, yrityksille markkinoivat edelleen vanhaan hintaan.

Edit, suurempana kuvassa näkyykin maininta norm. 399€

Tuohan sinänsä ihan oikeaoppinen ja rehti ilmoitus. Näinhän se pitäisi olla, hämmentää vaan niin kovasti.

Hyvä että otit myös kuvakaappauksessa , arvattavissa että tulee kohta joku alennusmyynti missä etumerkki vaihtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 913
Kovasti on DNAn ja Elisan myyjät soitelleet ja 5Gtä kaupanneet. Eilinen Elisan puhelinmyyjä tyttö ei tuntunut tekniikasta tajuavan tuon taivaallista vaan iloisen pirtsakasti toisteli ulkoa opittuja myyntitekstejä 5Gn ylivoimaisuudesta. Ei tullut kauppoja. vaikka melkein kaikki mahdolliset Elisan palvelut käytiin läpi.
 

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
579
Ohessa oma näkymäni, mulla 5G-signaalivoimakkuus parempi varmaan ulkoisen antennin myötä. Liittymään DNA:n 400 mbit (5G). PCI:t ovat mulla näköjään samat (PCI ja 5G PCI), onkohan sillä merkitystä? Yhdistetyissä kaistossa on myös mulla yksi enemmän. Oletko kokeillut modeemin tehdasasetuksille palautusta?
Tehdasasetuksien palautuksen jälkeen nopeudet palasi! Mutta jos laitan modeemiin takaisin siltaavaksi nii nopeudet tippuvat takaisin tuohon 300M.

Tässä modeemi on tuossa Wireless Broadband Mode tilassa.
5g.PNG
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 041
DNA_5G_Tuira_Oulu.jpg


DNA_5G_Tuira_Oulu.jpg

DNA 5G:tä testailen tässä aamulla- Tuiran saitti. Otan bussikatoksen rakenteiden heijasteista 4x4 MIMO:lle vähän extra-boostia.

DNA_5G_1800M_unstable.JPG

Toisaalla Oulussa näin jo 1.8-1.9 Gbps lukemia ruudulla, mutta vielä ei vakaus riittänyt testin loppuun asti. Tilannetta pystyi toistamaan. Esimerkkikuva tuollaisesta tilanteesta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Tuli haettua tollanen MC801A ja Telian 1000m 5g liittymä. Mahtaako tää käydä nyt ihan täysillä kun speedtest antaa 30/1. Ei taida olla 5g päällä vai mitä noi viivat tarkoittaa?

Hain Elisan 600m 5g kortin testiin ja heti rupesi toimimaan.

Näyttökuva (43).png

Ei ymmärrä miksi ei toi Telian kortti toimi vaikka kuuluvuuskartta näyttää että pitäs toimia paremmin kun Elisa. Toi mun MC801A on ostettu Elisalta mutta käsittääkseni pitäisi toimia Telian liittymällä. Telian chatissa sanottiin että on ollut ongelmia MC801A ja 5g liittymällä mutta pitäs olla korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Ootko ollu yhteydessä Telian aspaan ja kysynyt että toimiiko saitti mihin yrität yhdistää? Voi olla että siellä on bitti vinossa tms...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Ootko ollu yhteydessä Telian aspaan ja kysynyt että toimiiko saitti mihin yrität yhdistää? Voi olla että siellä on bitti vinossa tms...
Juu aamupäivällä chättäilin teknisen puolen kanssa ja sanoi että kaikki on heidän puolellaan ok. Harmi kun ei löydy mitään toista 5g vehjettä missä pääsis testaamaan tuota Telian korttia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Onpas ärsyttävää, sain tuon kotinetti 5G vermeet vihdoin kotiin, asentaja on tulossa vasta 19.11 mutta kävin tuon testiksi asentamassa antennimastoon. Kun seisoo modeemin takana että blokkaa sieltä suunnalta tulevat signaalit, yhdistää tuohon lähimpään mastoon mistä saapi vauhtia ihan mukavasti 400-600 / 50. Heti kun siitä siirtyi pois takaa niin alkaa modeemi vilkuttaa 5G valoa keltaisena eikä tunnu suostuvan yhdistää 5G:lle enää. Ottaa väkisin tuon 4G yhteyden tuolta modeemin takapuolelta joka on yli puolet kauempana mutta ilmeisesti sitten ampuu niin kovaa signaalia että huawei ottaa siihen aina väkisin yhteyden :(

Koitin modeemia sisällä suunnattuna tuohon lähempään mastoon niin sai 200-300 / 40 nopeuksia mutta tosiaan huonompi silloin kuin tuolla mastossa jos toimisi...

Pitääkö tässä jotain satelliittilautasta käydä väsäämään modeemin taakse blokkaamaan signaaleja :D tässä paikassa tuon 4G:nkin kanssa ollut ongelma kun niin paljon häiriötä ja olen sen joutunut suuntaamaan juuri tuonne vastakkaiseen suuntaan koska sielät 4G toimii parhaiten.
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Onpas ärsyttävää, sain tuon kotinetti 5G vermeet vihdoin kotiin, asentaja on tulossa vasta 19.11 mutta kävin tuon testiksi asentamassa antennimastoon. Kun seisoo modeemin takana että blokkaa sieltä suunnalta tulevat signaalit, yhdistää tuohon lähimpään mastoon mistä saapi vauhtia ihan mukavasti 400-600 / 50. Heti kun siitä siirtyi pois takaa niin alkaa modeemi vilkuttaa 5G valoa keltaisena eikä tunnu suostuvan yhdistää 5G:lle enää. Ottaa väkisin tuon 4G yhteyden tuolta modeemin takapuolelta joka on yli puolet kauempana mutta ilmeisesti sitten ampuu niin kovaa signaalia että huawei ottaa siihen aina väkisin yhteyden :(

Koitin modeemia sisällä suunnattuna tuohon lähempään mastoon niin sai 200-300 / 40 nopeuksia mutta tosiaan huonompi silloin kuin tuolla mastossa jos toimisi...

Pitääkö tässä jotain satelliittilautasta käydä väsäämään modeemin taakse blokkaamaan signaaleja :D tässä paikassa tuon 4G:nkin kanssa ollut ongelma kun niin paljon häiriötä ja olen sen joutunut suuntaamaan juuri tuonne vastakkaiseen suuntaan koska sielät 4G toimii parhaiten.
Elisan Huawei n5368x ulkoreitittimessä voi valita antennit (antenna configuration) käyttöliittymässä.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Täällä Huawei 5G CPE Win H312-371 ulkomodeemi. Ostettu suoran Kiinasta Aliexpresilta. Hinta n. 300€, sis. toimitus, pieni paketti ei alv ja tullimaksut. Asennettu itse katolla, 30 m POE kaapeli, Elisa Kotinetti sim 1G. Paikka Tampere Hervanta, erinomainen signaali, toimi moitettomasti:
Vielä minun Huawein 5G CPE Win H312-371 signaalin taso - 5G parempi kuin 4G :geek:
SignalTaso.JPG

ja muut parametrit
Parametrit.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Elisan Huawei n5368x ulkoreitittimessä voi valita antennit (antenna configuration) käyttöliittymässä.
en kyllä tuolla nimellä löytänyt mitään säätöä, löysin kyllä antenna optimization missä koitin kaikki nuo asetukset läpi ja myös löysin tuolta developers optionsista nuo eri lukitusmahdollisuudet. Olen koittanut NSA ja SA tilaa myös mutta tukari pysyy kuin liimattu tuossa yli 4km päässä olevassa mastossa vaikka lähin on tuossa alle kilsan päässä ja sinne on myös antenni suunnattu.... kaiken lisäksi tuo sinr tuolla kauemmalla mastolla huitelee jatkuvasti negatiivisen puolella ettei tuo yhteys edes pelaa kunnolla :D ilmeisesti täytyy koittaa asentaa antenni ulos ulkoseinään mutta veikkaan että vauhdit on taas puolet mitä voisi saada.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Mites kaukana tuo 5G masto saa olla että toimii? Saa nähä parantaako toi 5G edes 4G nopeutta. Kovasti houkuttelis 300M 5G elisalta mut kun 4G alueella ollu sellasta 3-4 megaa nyt pitkään..
 

ics

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
160
Onpas ärsyttävää, sain tuon kotinetti 5G vermeet vihdoin kotiin, asentaja on tulossa vasta 19.11 mutta kävin tuon testiksi asentamassa antennimastoon. Kun seisoo modeemin takana että blokkaa sieltä suunnalta tulevat signaalit, yhdistää tuohon lähimpään mastoon mistä saapi vauhtia ihan mukavasti 400-600 / 50. Heti kun siitä siirtyi pois takaa niin alkaa modeemi vilkuttaa 5G valoa keltaisena eikä tunnu suostuvan yhdistää 5G:lle enää. Ottaa väkisin tuon 4G yhteyden tuolta modeemin takapuolelta joka on yli puolet kauempana mutta ilmeisesti sitten ampuu niin kovaa signaalia että huawei ottaa siihen aina väkisin yhteyden :(

Koitin modeemia sisällä suunnattuna tuohon lähempään mastoon niin sai 200-300 / 40 nopeuksia mutta tosiaan huonompi silloin kuin tuolla mastossa jos toimisi...

Pitääkö tässä jotain satelliittilautasta käydä väsäämään modeemin taakse blokkaamaan signaaleja :D tässä paikassa tuon 4G:nkin kanssa ollut ongelma kun niin paljon häiriötä ja olen sen joutunut suuntaamaan juuri tuonne vastakkaiseen suuntaan koska sielät 4G toimii parhaiten.
Se asentaja varmaan sanoo sulle saman kuin minä, ei katolle sitä boksia koska voi käydä juuri noin. Laittaa seinälle sinne puolelle missä se masto on jossa vahvin signaali niin ei tarvi leikkiä taajuuslukitusten yms kanssa. Sillä ei oo käytännössä mitään merkitystä onko se boksi 3 vai 7 metrin korkeudella maanpinnasta. Ellet asu kuopassa.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Se asentaja varmaan sanoo sulle saman kuin minä, ei katolle sitä boksia koska voi käydä juuri noin. Laittaa seinälle sinne puolelle missä se masto on jossa vahvin signaali niin ei tarvi leikkiä taajuuslukitusten yms kanssa. Sillä ei oo käytännössä mitään merkitystä onko se boksi 3 vai 7 metrin korkeudella maanpinnasta. Ellet asu kuopassa.
Itse meinannut laittaa 4-5metrin tolpan katolle kun tuossa maston välissä on mäki tässä kohtaa niin ei pakosti ole suoraa näkyvyyttä mastoon ellei ole 10metrin korkeudella maasta. Ei pakosti riitä laittaa katon harjaan sitä 5G purkkia. Parempi varmaan odottaa asentajaa ja sen jälkeen jos ei kuulu niin hommaa maston.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Viikonloppu tuli testailtua MC801A + 600m 5g liittymää Elisalta ja toimi sen verran hyvin että laitoin tuollaisen Elisa 5g Kotinetin tilaukseen hintaan,

  • Kytkentähinta 239€ tai 24kk korottomalla osamaksulla 9,95€ / kk (Norm 495€) (Sisältää laitteiden asennuksen ja testauksen. Kotitalousvähennyskelpoinen.)
  • Ulkoreititin 240€ tai 24kk korottomalla osamaksulla 10€ / kk (Ovh 820€) (Asennetaan talon ulkoseinään parhaan kuuluvuuden varmistamiseksi)
  • TP-Link Deco M4 2kpl 0€ (Norm 139€
  • Elisa Mobiililaajakaista 5G 600M/100M 29,90€ ensimmäiset 24kk. (Norm 39,90€. Liittymässä ei määräaikaa.)
Dna kotikaapeli tilauksessa mutta en usko että vuoden 2021 aikana saavat toimitettua niin mennään tällä sen aikaan
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 041
Mi10Pro_kuva.JPG

Inspiroivaa 5G suorituskykyä, DNA 5G Huawei Massive MIMO tuolla horisontissa 1 km päässä. Päätelaitteena tässä Xiaomi Mi 10 Pro 5G.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Mites kaukana tuo 5G masto saa olla että toimii? Saa nähä parantaako toi 5G edes 4G nopeutta. Kovasti houkuttelis 300M 5G elisalta mut kun 4G alueella ollu sellasta 3-4 megaa nyt pitkään..
Katso Elisan kuuluvuuskarttaa ja syötä sinne osoitteesi. Sanoisin että jos sivu lupaa korkeintaan yhden tähden kuuluvuuden 5G:lle, niin ei välttämättä kannata sokkona tilata.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
10
Viikonloppu tuli testailtua MC801A + 600m 5g liittymää Elisalta ja toimi sen verran hyvin että laitoin tuollaisen Elisa 5g Kotinetin tilaukseen hintaan,

  • Kytkentähinta 239€ tai 24kk korottomalla osamaksulla 9,95€ / kk (Norm 495€) (Sisältää laitteiden asennuksen ja testauksen. Kotitalousvähennyskelpoinen.)
  • Ulkoreititin 240€ tai 24kk korottomalla osamaksulla 10€ / kk (Ovh 820€) (Asennetaan talon ulkoseinään parhaan kuuluvuuden varmistamiseksi)
  • TP-Link Deco M4 2kpl 0€ (Norm 139€
  • Elisa Mobiililaajakaista 5G 600M/100M 29,90€ ensimmäiset 24kk. (Norm 39,90€. Liittymässä ei määräaikaa.)
Dna kotikaapeli tilauksessa mutta en usko että vuoden 2021 aikana saavat toimitettua niin mennään tällä sen aikaan
Oliko tämä joku tarjous kun näyttää edullisemmalta kuin Elisan sivuilla oleva 5G Kotinetin hinta?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Oliko tämä joku tarjous kun näyttää edullisemmalta kuin Elisan sivuilla oleva 5G Kotinetin hinta?
Sähköpostiin tuli viestiä jossa kerrottiin että asuinalueelleni on rakennettu Elisan 5g verkko ja tuollainen tarjoushinta oli siinä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 410
Inspiroivaa 5G suorituskykyä, DNA 5G Huawei Massive MIMO tuolla horisontissa 1 km päässä. Päätelaitteena tässä Xiaomi Mi 10 Pro 5G.
Kerroit aiemmin että kytköksestä johinkin tahoon, mutta menikö multa ohi vai jäikö kertomatta mikä tahoa kyseessä ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 916
Viestejä
4 213 613
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom