Itel tuli hommattua 5G Telialta, asun Porvoon Hornhattulassa.
Pari viikkoo meni ihan mukavasti ja sit alko ongelmat. Nopeus tippu sen verta alhaalle että vaikka modeemin sivu näytti että on 5G:ssä, nopeudet puhu sen puolesta että vain 4G on todellisuudessa kyseessä.
Eli surullisen kuuluisa ZTE MC801A kikkare kyseessä.
Muuten en surkuttelis ja valittais mutta kun yhteys katkeilee säännöllisen epäsäännöllisesti niin kauheen tyytyväinen en osaa olla tälläseen.
Vikaa nyt on selvitelty ja vatkattu ja veivattu ja lopputulema on se et modeemi ei tue toista kaistaa mitä masto sille tarjoaa iltasella kun kaistat ruuhkaantuu. Eli teoriani on se et modeemi tukee vain 700Mhz kaistaa ja illalla kun linjoille tulee 100 muuta naapuria kattelee netflixii, linjat paakkuuntuu ja masto vaihtaa kaistaa. Kun 3500Mhz alkaa jyllää, McKikkarw modeemi sanoo ittensä irti koska ei tue kyseistä kaistaa. Ja tässä kohtaa mulla on netit täysin katki ja kotiväki repii pelihousuja sellasta tahtia et tulee abidas tehtaalla kiire tehdä uusia.
Telian aspasta on hyviä että huonoja kokemuksia asian tiimoilta. Eka teknisen puolen sälli oli asiallinen ja omalla ammattitaidollaan päätyi kuvassa olevaan diagnoosiin.
Kyselin hieman hyvitysten perään koska homma ei oikein toimi odotetulla tavalla ja silti maksan tästä lystistä täyttä hintaa, ukko sano puhelimessa et laskulle voidaan tehdä hyvitystä aspan kautta.
Aspaan soitettuani parin päivän viiveellä puhelimeen vastaa banaani ottassa oleva muija joka lataa täydwltä laitamalta seuraavat faktat:
Et tule saamaan mitään hyvityksiä.
Laitetta ei voi palauttaa koska ei giganttii kaan voi viedä käytettyä laitetta.
Mitä sä multa haluat? Vastasin että toimivan netin peräähän tässä lähtökohtasesti soittelin johon sain vastauksen että vaihda operaattoria.
Kuka tahansa ihminen tälläisen puhelun jälkeen ensimmäisenä miettii että todellakin vaihdan mutta ajattelin että ehkä hänellä oli huono päivä tai massiiviset kuukautiset rai jotain muuta vastaavaa joten jätän keskustelun omaan arvoonsa.
Seuraava sälli telialla olikin ehkä asiansa enemmän osaava. Kerroin hänelle kolleegansa huonosta päivästä johon hän oli hieman ihmeissään mutta ei siitä sen enempää. Käytettyä laitetta on vaikea palauttaa perus aspa sällin joten asia siirtyi esimies tasolle jossa homma sujuikin jo paljon liukkaammin.
Eli saan palauttaa nyt modeemin, irtisanoa 5g liittyämi ja saan modeemista rahat takaisin. 50€/kk 5g liittymästä maksan täyden rahan vaikka linja pätkinyt koko ajan enemmän tai vähemmän.
Nyt seuraavaksi lähtee kokeiluun 5G DNA’ta. Saas nähdä miten heidän 1000 meganen netti potkii ulkomökkylällään. Jää nähtäväksi