4K-Näytöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä jo tiesit, mutta siinä on USB-A ja USB-C näytön alalaidassa myös:
1733169431729.png
En huomannutkaan, kiitos vinkistä :thumbsup:

Tiedoksi Samsung G80SD omistajille että uusi fiwmare on julkaistu, v1301.5: 32" Odyssey OLED G8 G80SD UHD 240Hz Smart | Samsung Tuki Suomi

Redditistä löytyy muutamia keskusteluita, itse en ole vielä päivitellyt. Saa jakaa kokemuksia.

Muoks: päivitin oman näyttöni. Katsotaan mihin suuntaan kehittyy tämä mustan ruutu satunnainen välkyntä (flicker). Tullut vaan 1-2 kertaa päivässä.

Käytössä on tämä kaapeli vuodelta 2021: https://www.amazon.de/dp/B07HL7RSRW

Viimeksi muokattu:
Dodii, kävin äsken hakemassa postista Gigabyte AORUS FO32U2P monitorin ja kun sain sen käyttöön niin ensimmäinen reaktio oli "ei vittu mitä paskaa". Netistä kun luin että glossy paneeli voi aiheuttaa ikäviä heijastuksia niin tämä monitori heijasti minun oman pärstän kuvan tuohon ja mietin hetken että tämä muuten lähtee takaisin. Katelin jotain videoita niin kuva oli kamalaa kun heijastus oli niin räikeä. Mutta sitten minä tajusin nypätä tuon muovisen suojakalvon tuosta ruudulta vittuun niin voi pojat kuva parani ja heijastus katosi.

Eli jos joku muukin yhtä tyhmä kuin minä, ostaa glossyn näytön niin kannattaa kurkata sen suojakalvon alle ennen kuin mietitte palauttamista. Mutta nyt lähtee testailut pelien ja elokuvien maailmassa, huoneen valossa.

AORUS FO32U2P tuli kotiin ja baldurs gate 3 kokeiltuna HDR:n kanssa silmät suli välittömästi päästä. Ultrawide siirtyi sitten välittömästi varaluistimiksi.

Täällä ollut AORUS FO32U2P käytössä 2 päivää ja voi hyvänen aika mikä ero aiempaan reunavalaistuun 2K näyttöön - musta on oikeasti mustaa, eikä eroa voi tajuta ennen kuin sen näkee livenä :love:

Hyviä puolia:
Uusi kolmannen generaation QD-OLED paneeli -> kuva on tarkkaa, tekstissä ei ole fringeä (värien vuotoa fonttien ylä-/alapuolelle). Tässä on sisäänrakennettu KVM kytkin, joka helpottaa kannettavan ja pöytäkoneen välillä vaihtamista. Läppäri latautuu samalla, kun on USB-C:llä kiinni monitorissa. Lisäksi nappia painamalla vaihtaa tilaksi natiivin 1080p reson (piirtää kuvan pienemmälle alalle eli jättää surureunat), jotta minun GTX 1080 TI jaksaa pyöritellä pelejä nätin näköisesti.

Huonoja puolia:
Aiempi näyttö oli kaareva, nyt tuntuu kuin katsoisi ruutua kalansilmälinssin läpi :lol:

Huonoja puolia:
Aiempi näyttö oli kaareva, nyt tuntuu kuin katsoisi ruutua kalansilmälinssin läpi :lol:
Sama homma täällä, minulla oli vuosikausia curved näyttö käytössä ja nyt tuntuu siltä että tuo näyttö kaartuisi toiseen suuntaan. Hetki menee totutellessa.

Täällä ollut AORUS FO32U2P käytössä 2 päivää ja voi hyvänen aika mikä ero aiempaan reunavalaistuun 2K näyttöön - musta on oikeasti mustaa, eikä eroa voi tajuta ennen kuin sen näkee livenä :love:

Hyviä puolia:
Uusi kolmannen generaation QD-OLED paneeli -> kuva on tarkkaa, tekstissä ei ole fringeä (värien vuotoa fonttien ylä-/alapuolelle). Tässä on sisäänrakennettu KVM kytkin, joka helpottaa kannettavan ja pöytäkoneen välillä vaihtamista. Läppäri latautuu samalla, kun on USB-C:llä kiinni monitorissa. Lisäksi nappia painamalla vaihtaa tilaksi natiivin 1080p reson (piirtää kuvan pienemmälle alalle eli jättää surureunat), jotta minun GTX 1080 TI jaksaa pyöritellä pelejä nätin näköisesti.

Huonoja puolia:
Mulle tuli kaarevan näytön jälkeen illuusio että tasainen näyttö on kaareva toiseen suuntaan :D

Onko kenelläkään mitään havaintoa pitääkö tuo OLED-CARE itse aina pyöräyttää välillä vai vaatiiko näyttö sitä itse? Ei ole minulta kysellyt mitään ja pariin kertaan itse olen tehnyt tuon, kestää sen 5min.

Onko kenelläkään mitään havaintoa pitääkö tuo OLED-CARE itse aina pyöräyttää välillä vai vaatiiko näyttö sitä itse? Ei ole minulta kysellyt mitään ja pariin kertaan itse olen tehnyt tuon, kestää sen 5min.

Mulla on Acerissa 4 tunnin välein muistutus, minkä voi kyllä ohittaa. Olen ottanut tavaksi että ilmoituksen tullessa on hyvä pitää tauko muutenkin.

Toiseen ketjuun juuri satuin kirjoittelemaan tästä aiheesta -->

Hei, millaisilla asetuksilla te AORUS FO32U2P käyttäjät olette käyttäneet näyttöjänne? Itse heitin aluksi pelkästään sRGB tilan päälle enkä koskenut kirkkauteen, mutta katsoin jonkun videon missä neuvottiin ajamaan sRGB tilaa 45 kirkkaudella (alkuperäinen 32) niin tällä ollaan menty.

Hei, millaisilla asetuksilla te AORUS FO32U2P käyttäjät olette käyttäneet näyttöjänne? Itse heitin aluksi pelkästään sRGB tilan päälle enkä koskenut kirkkauteen, mutta katsoin jonkun videon missä neuvottiin ajamaan sRGB tilaa 45 kirkkaudella (alkuperäinen 32) niin tällä ollaan menty.
Kirkkaushan menee ihan oman maun ja käyttöpaikan mukaan. Mulla taitaa olla sRGB-moodissa kirkkaus 25.

Linuxissa (KDE) SDR -> HDR -muunnoskin tehdään oikein niin olen päätynyt käyttämään koko ajan HDR-tilassa, näytössä päällä se tavallinen HDR-tila missä kirkkaus rajoitettu ~400 nitiin. SDR-sisällön kirkkaudeksi valikoitui 100 nitiä.

Eri OLED näyttö mutta HDR-tila päällä joten maksimikirkkaus. En tiedä voiko sitä edes säätää, mutta ei kannata HDR-tilassa. Windowsin työpöydän ja SDR pelien kirkkaus säätyy SDR Content Appearance säätimellä, joka taitaa olla kohdassa 20. SDR-tila olisi parempi ja tarkempi Windowsin työpöydällä ja SDR-peleissä, mutta en jaksa manuaalisesti laittaa päälle ja pois tarvittaessa, sillä monet pelit vaativat että HDR-tila on päällä Windowsista jotta suostuvat toimimaan HDR-tilassa. Olisi kyllä loistavaa jos tähän tulisi jokin korjaus.

PS: LCD-näytöille en SDR Content Appearance säätimen käyttöä, sillä se vain vähentää kontrastia.

Tänään sitten saapui tuo Asuksen ROG OLED
ja siitä jäi yllättävän paljon käyttämättömiä osia pöydälle noston yhteydessä. Osaako joku, jolla näyttö on sanoa, että mitä on mukana tulleet mustat pyöreät kappaleet (toinen hyvin varmasti VESA-kiinnike, mutta pienempi on mysteeri). Sen lisäksi tuli kolme läpinäkyvää pyöreää muovin palaa. Ohjeet itsessään ei niihin ota mitään kantaa.

Tänään sitten saapui tuo Asuksen ROG OLED
ja siitä jäi yllättävän paljon käyttämättömiä osia pöydälle noston yhteydessä. Osaako joku, jolla näyttö on sanoa, että mitä on mukana tulleet mustat pyöreät kappaleet (toinen hyvin varmasti VESA-kiinnike, mutta pienempi on mysteeri). Sen lisäksi tuli kolme läpinäkyvää pyöreää muovin palaa. Ohjeet itsessään ei niihin ota mitään kantaa.
PG32UCDM? Yksi osa on VESA kiinnike, yksi on jalan alle tuleva "kuppi" johon saa niitä kirkkaita linssejä joiden läpi voi heijastaa valon pöytään.

PG32UCDM? Yksi osa on VESA kiinnike, yksi on jalan alle tuleva "kuppi" johon saa niitä kirkkaita linssejä joiden läpi voi heijastaa valon pöytään.
Eikös sellaiseen läpinäkyvään voinut laittaa vaikka jonkun oman logon joka sitten heijastuu pöydälle monitorin alle?

Kaksi vuotta menty Neo G8 4k 240hz ja hyvin toimii, ei täydellinen näyttö mutta luultavasti sopivin kompromissi itselle. Näyttöä vaivaa liian paksu mattapinta ja ei niin mahtava HDR kirkkaus.

Toisinaan harkinnut sivupäivitystä Oled malliin tai sitten Asuksen vanhempaan HDR hirmuun PG32UQX jonka hinta pudonnut.

Mutta olen laiska kiinnipalamisen eston kanssa säätämisessä, näyttö on kirkkaamassa huoneessa ja sitten Asuksen Miniledissä on nykypäivälle hitaat pikselivasteajat mikä mössöönnyttää liikeselkeyttä.

Jälkiviisaana ajateltuna olisi pitänyt ostaa 4090 julkaisussa ja purra hammasta.

Kituutan vieläkin 3080 TI ohjaimella ja uudemmat pelit menee melkeimpä DLSS Balanced medium asetuksillä että pääsee ylitse 60fps..

Pakko nykäistä RTX 5090 makso mitä makso jahka tulee.

Mutta olen laiska kiinnipalamisen eston kanssa säätämisessä, näyttö on kirkkaamassa huoneessa ja sitten Asuksen Miniledissä on nykypäivälle hitaat pikselivasteajat mikä mössöönnyttää liikeselkeyttä.
Niin olen itsekkin, mutta en ole vielä saanut edes tilapäistä kiinnipalamista aikaan, testikuvat tiuhaan käytössä eikä näy mitään vaikka posottaa kirkkaus 100% selaimen välilehti tabit auki ja 8h staattisena. Kirkkaus sitten miniledeissä yleensä parempaa, mutta ei se huonoa ole OLED:ssakaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom