4K-Näytöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäis se 4K OLED hankkia pikkuhiljaa:

Mutta mikä?

Samsung Odyssey OLED G8 S32DG802 32" Hintaan 899€

Vai

MSI MAG 321UP 31,5" QD-OLED

Hintaan 899€

Vai

32" GIGABYTE AORUS FO32U2P Hintaan 1099€

Käyttö on 70% pelaamista, 20% muuta tietokonekäyttöä ja 10% urheilun katsomista. Samsungista tuossa ylempänä onkin kommentteja, todennäköisesti pystyn elämään ominaisuuksien kanssa. Gigabyten kohdalla mietityttää että saanko parilla sadalla eurolla jotain sellaista mitä tarvitsen, jota ei Samsungista löydy.

Itse ostin Asus ROG Swift PG32UCDM hintaan 1300€ ja nyt niitä saa 1199.99€:lla. Jos haluat parhaan näytön niin suosittelen Asusta. 100€ ero Gigabyteen on pieni.

Samsungin mattapaneeli jätti itsellä sen pois vaihtoehdoista. Sen lisäksi mm. vain 2 vuoden takuu.
Gigabyte on hyvä, mutta Asus on ominaisuuksiltaan hieman parempi ja itselle jalusta sopii huomattavasti paremmin pöydälle.

Toki riippuu rahatilanteesta, mutta oma mielipide on kun käyttää ~1000€ näyttöön niin silloin haluan ostaa parhaan ja pari sataa suuntaan tai toiseen ei juurikaan merkitse mitään.

Mutta mikä?

Vai

Hintaan 899€

Vai

Käyttö on 70% pelaamista, 20% muuta tietokonekäyttöä ja 10% urheilun katsomista. Samsungista tuossa ylempänä onkin kommentteja, todennäköisesti pystyn elämään ominaisuuksien kanssa. Gigabyten kohdalla mietityttää että saanko parilla sadalla eurolla jotain sellaista mitä tarvitsen, jota ei Samsungista löydy.
Mustana hevosena kerralla immersio kuntoon riittävän kokoisella ruudulla, säästää rahaakin hieman :tup:

Tämän vuoden uutuutena PC käytössä onnistuu 4K@144Hz.
Ja tosiaan tukee myös 21:9 ja 32:9 kuvatiloja, jos haluaakin yhtäkkiä kokeilla ultrawidea.

Edit: Arvostelu monitorina

Viimeksi muokattu:
Lg C2 42" tottuneena asuksen PG32UCDM osoittautui tosiaan itselleni pieneksi ja 4k resostakaan ei saanut kaikkea irti ja immersio jäi liian vaisuksi. Joku mainitsikin asuksen jalustasta että on hyvä mutta jos sitä käyttää pöydän takareunassa niin se tipahtaa välittömästi kun takajalka menee sentin yli pöydästä tai vähintään paneeli kopsahtaa takaseinää vasten (saa jollain ripustimilla kyllä sen tuettua, jota kukaan ei käytä). Olipa miten oli niin jotenkin tuli ihan helpottunut olo kun laittoi 42" takas käyttöön :)

C4 tosiaan tilattu 749€ verkkiksestä niin saa sen 144hz paneelin sitten testiin. Tuohon hintaan aivan no braineri jos muuten kriteerit kelpaa. Lisäksi muistettava että tämähän on lisäksi täysiverinen TV samalla.

Seuraava ostos sitten varmaan 42" 4K 240hz. Olisikohan se jo sitten 2025 LG. C5:ssa DSC:n tuella...

Viimeksi muokattu:
Lg C2 42" tottuneena asuksen PG32UCDM osoittautui tosiaan itselleni pieneksi ja 4k resostakaan ei saanut kaikkea irti ja immersio jäi liian vaisuksi. Joku mainitsikin asuksen jalustasta että on hyvä mutta jos sitä käyttää pöydän takareunassa niin se tipahtaa välittömästi kun takajalka menee sentin yli pöydästä tai vähintään paneeli kopsahtaa takaseinää vasten (saa jollain ripustimilla kyllä sen tuettua, jota kukaan ei käytä). Olipa miten oli niin jotenkin tuli ihan helpottunut olo kun laittoi 42" takas käyttöön :)

C4 tosiaan tilattu 749€ verkkiksestä niin saa sen 144hz paneelin sitten testiin. Tuohon hintaan aivan no braineri jos muuten kriteerit kelpaa. Lisäksi muistettava että tämähän on lisäksi täysiverinen TV samalla.

Seuraava ostos sitten varmaan 42" 4K 240hz. Olisikohan se jo sitten 2025 LG. C5:ssa DSC:n tuella...

Ei minun mielestä 42" TV ja 32" kilpaile keskenään. Ainakaan jos on normaalin kokoinen työpöytä ja katseluetäisyys niin 42" on vaan liian suuri normaaliin työpöytäkäyttöön.

Itsellä onkin koneessa kiinni 65" OLED TV ja 32" OLED näyttö + 32" IPS näyttö, kaikille omat käyttökohteensa...

Ei minun mielestä 42" TV ja 32" kilpaile keskenään. Ainakaan jos on normaalin kokoinen työpöytä ja katseluetäisyys niin 42" on vaan liian suuri normaaliin työpöytäkäyttöön.

Itsellä onkin koneessa kiinni 65" OLED TV ja 32" OLED näyttö + 32" IPS näyttö, kaikille omat käyttökohteensa...
Juu minullakin 77S90C samsung hoitaa leffat ja konsolit. 42" oli aluksi jäämässä pelkkään työkäyttöön mutta omaksi yllätykseksi 32" ei enää soveltunut käyttöön. Oletko kokeillut sitä 42"? Minulla on vielä suht kapea ikean 64cm syvä työtaso ja oledi monitorivarressa. 2 vuotta naputellut etätöitä ja pelikäytössä. Fps kilpapelailuun tämä on tarpeettoman suuri mutta ei tällä jalkoihin jää ja kaikki muut pelit pelaan kyllä 42 varmasti mieluummin kuin 32. Mutta makuasioita..ja testaamatta en lähtisi huutelemaan :)

Viimeksi muokattu:

Hieman maku- ja tottumiskysymys, "normaali" työpöytäkin varsin lavea käsite, joka taitaa kattaa kaiken 60-80cm syvyyden väliltä.
Vuosina 2015-2019 oli käytössä kaareva 48" 4K TV aluksi 60cm ja myöhemmin 75cm syvällä pöydällä, tuo 60cm oli ehkä hitusen liian lähellä, mutta kyllä sitä käytti.
Vuosina 2019-2022 oli käytössä kaareva 49" 32:9 super-ultrawide aluksi 75cm ja myöhemmin 80cm pöydällä (nykyinen), ei valittamista.
2022 alkaen tähän päivään asti käytössä 42" C2 (+25" 1440p Dell pystyyn käännettynä vieressä) 80cm pöydällä ja aika optimaalinen setup, johon ei enää oikein päivityksiä kaipaa paitsi 42" 240Hz OLED tilalle sitten joskus kunhan tulee markkinoille.

Auttakaas nyt pentele näiden näyttöjen kanssa. En ajatellut että on näin vaikeaa. Viikon tutkinut näyttö -joululahjaa itselleni.

Syy:
En saa millään toimimaan nykyistä vanhaa Asus ROG PG278Q (Hinta.fi pg278q tiedot) ratsuani toimimaan Mac Mini M1 ja Mac Book Pro M3:sen kanssa. Parin windows koneen kanssa toimii mainiosti. Näytössä vain yksi display port -liitäntä.

Näyttö toimii vallan mainiosti parin windows koneen kanssa:
  • D-port - D-port kaapelilla
  • D-port - USB-C kaapelilla

Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus on 99.9% ohjelmistokehitystä 8h päivässä. Kerran viidessä vuodessa onnistuu lanit vanhojen ukkojen kesken.

Luulisin tarvitsevani:
  1. 4k
  2. 32 tuumaa (ehkä 34?)
  3. Tarkat tekstit
  4. En päivitä usein, näytön tulisi toimia 5+ vuotta. Mahdollisesti 10v.
  5. Päivitystaajuus >= 144Hz
  6. Vaste <= 1ms
  7. Ilmeisesti miniled taustavalaistu olisi minulle paras
Kiva olisi:
  1. KVM
    1. Eipä erillinen paljoa maksa, mutta ihan kiva jos olisi samassa
  2. Glossy voisi olla hienompi
  3. Ei vilkkumisia
    1. QD-OLED:n yhteydessä usein puhutaan flickeristä, ei semmosta
  4. DP 2.1
    1. Jos joskus pelaisi gta 6:sta
Ei ole väliä:
  • Flat tai curved (ei ole ikinä ollut curved näyttöä)
  • En hirveästi usko tarvitsevani HDR:ää

Budjetti:
Alunperin lähdin 400€. Nyt olen päätynyt lopulta 1200€ näyttöihin. Eli siis ihan kujalla. Jokaisesta löytyy aina jotain huonoa kun lueskelee. Todennäköisesti olisin tyytyväinen ihan jokaiseen. :)

Katsonut:

MalliHintaNote
gigabyte-m32uc450€Halpa hinta
lg-32gr93u-b500€En enää muista miksi mietin, ehkä hinta...
dell-g-series-g3223q570€En enää muista miksi mietin, ehkä hinta...
samsung-odyssey-g75nb750€Paljon huonoa palautetta yleisesti Samsungin näytöistä
samsung-odyssey-g85nb700€Sama kuin yllä
samsung-odyssey-g80sd900€Turhia smart-tv ominaisuuksia, oled ehkä ei minulle optimi (kts. ala linkki)
asus-rog-swift-oled-pg32ucdm1200€Tämä postauksen perusteella qd-oled ei ehkä olisi minulle paras: reddit asus_pg32ucdm_oled_thoughts_mini_led_comparison
vaan ehkä mini-led. Jalan takajalka melko tyhmästi taakse päin. Turhia ledit minulle.

Listalla on myös ollut tusina muita, mutta alan olla niin hukassa.

[EDIT 1]: Tällä hetkellä kallistun tähän: samsung-odyssey-g85nb

Mutta mikä?

Vai

Hintaan 899€

Vai

Itsellä gigabyte go33u2 (tälle vahva suositus) ja olen ollut todella tyytyväinen. Lähes kokonaan pelikäyttöön. "P" mallissa saat dp 2.1 ja korkeamman USB c latauksen,minusta ei lisähinnan arvoinen

Tuskin on parin sadan euron edestä parempi kuin Samsungissa,mutta tästä ei kokemusta.

Auttakaas nyt pentele näiden näyttöjen kanssa. En ajatellut että on näin vaikeaa. Viikon tutkinut näyttö -joululahjaa itselleni.

Syy:
En saa millään toimimaan nykyistä vanhaa Asus ROG PG278Q (Hinta.fi pg278q tiedot) ratsuani toimimaan Mac Mini M1 ja Mac Book Pro M3:sen kanssa. Parin windows koneen kanssa toimii mainiosti. Näytössä vain yksi display port -liitäntä.

Näyttö toimii vallan mainiosti parin windows koneen kanssa:
  • D-port - D-port kaapelilla
  • D-port - USB-C kaapelilla

Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus on 99.9% ohjelmistokehitystä 8h päivässä. Kerran viidessä vuodessa onnistuu lanit vanhojen ukkojen kesken.

Luulisin tarvitsevani:
  1. 4k
  2. 32 tuumaa (ehkä 34?)
  3. Tarkat tekstit
  4. En päivitä usein, näytön tulisi toimia 5+ vuotta. Mahdollisesti 10v.
  5. Päivitystaajuus >= 144Hz
  6. Vaste <= 1ms
  7. Ilmeisesti miniled taustavalaistu olisi minulle paras
Kiva olisi:
  1. KVM
    1. Eipä erillinen paljoa maksa, mutta ihan kiva jos olisi samassa
  2. Glossy voisi olla hienompi
  3. Ei vilkkumisia
    1. QD-OLED:n yhteydessä usein puhutaan flickeristä, ei semmosta
  4. DP 2.1
    1. Jos joskus pelaisi gta 6:sta
Ei ole väliä:
  • Flat tai curved (ei ole ikinä ollut curved näyttöä)
  • En hirveästi usko tarvitsevani HDR:ää

Budjetti:
Alunperin lähdin 400€. Nyt olen päätynyt lopulta 1200€ näyttöihin. Eli siis ihan kujalla. Jokaisesta löytyy aina jotain huonoa kun lueskelee. Todennäköisesti olisin tyytyväinen ihan jokaiseen. :)

Katsonut:

MalliHintaNote
gigabyte-m32uc450€Halpa hinta
lg-32gr93u-b500€En enää muista miksi mietin, ehkä hinta...
dell-g-series-g3223q570€En enää muista miksi mietin, ehkä hinta...
samsung-odyssey-g75nb750€Paljon huonoa palautetta yleisesti Samsungin näytöistä
samsung-odyssey-g85nb700€Sama kuin yllä
samsung-odyssey-g80sd900€Turhia smart-tv ominaisuuksia, oled ehkä ei minulle optimi (kts. ala linkki)
asus-rog-swift-oled-pg32ucdm1200€Tämä postauksen perusteella qd-oled ei ehkä olisi minulle paras: reddit asus_pg32ucdm_oled_thoughts_mini_led_comparison
vaan ehkä mini-led. Jalan takajalka melko tyhmästi taakse päin. Turhia ledit minulle.

Listalla on myös ollut tusina muita, mutta alan olla niin hukassa.

[EDIT 1]: Tällä hetkellä kallistun tähän: samsung-odyssey-g85nb
Minulla oli myös 7-8 vuotta käytössä kyseinen Asus ROG PG278Q joka nykyään siirtynyt pojalle. Voin sanoa että et varmasti pety sama minkä noista listan vehkeistä ottaa :). Jos itselleni olisin valitsemassa näyttöä jonka kanssa joudun seuraavat 5-10 vuotta työskentemään päivittäin niin varmasti ottaisin parhaan mitä rahalla saa ja sopii omiin kriteereihin. Tässä tapauksessa sinulla on vanha mattapintainen näyttö joten tuskin osaat kaivata kiiltävää paneelia joten tuolta listalta vahva suositus ottaa suorilta tuo samsung Q80SD kun vielä alta 900€ tuo irtoaa. Lisäksi samsungin uusimman 3.sukupolven QD-oled paneeleissa on huomattavasti parantunut fonttien selkeys, joten aikalailla kaikki on jiirissä tuossa mallissa. Tosin minun valinnan tiedättekin jo aiemmista postauksista ;). Niin ja ainahan niissä on palautusoikeus niin ottaa testiin vaan rohkeasti.

Viimeksi muokattu:
Asus ROG Swift PG32UCDP 32" 4K WOLED tuli haettua, parin tunnin testailun jälkeen kyllä positiiviset kokemukset, täytyy kirjoitella enemmän kun tulee lisää kokemusta tästä.

Minulla oli hetken aikaa Samsung G6 27" 1440p QD-OLED mutta siinä oli teksti niin suttua ettei sitä tehnyt mieli edes käyttää, tässä alkaa teksti olemaan jo siedettävää mutta ei se silti VA/IPS terävää ole mutta tähän varmasti voi jo tottua.

Lg C2 42" tottuneena asuksen PG32UCDM osoittautui tosiaan itselleni pieneksi ja 4k resostakaan ei saanut kaikkea irti ja immersio jäi liian vaisuksi.

Itse kokeilin 43" tilalle ensin 34" ultrawideä ja olihan se pienen pieni postimerkki. Nappasinkin sitten Telian tarjouksesta keväällä 45" ultrawiden, joka on hiukan tuota 43:sta leveämpikin ja peli/leffakäytössä just oikean kokoinen. 4K:ta pienempi resoluutio ei haittaa sekään, pelit pyörii paremmin ja kesken leffan/pelin ei pysähdytä katsomaan pikseleitä. 16:9 matskussa kuvan koko on noin 36".

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 222
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom