4K-Näytöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu
Joo mutta huomaako siinä eroa kun siirtyy 27'' 1440p näytöstä -> 27'' 4k näyttöön? Esim 1080p näytöstä siirtyminen 1440p oli ihan valtava ero. Niin paljon hienommalta ja tarkemmalta näyttivät pelit. Huomennahan pääsen itse sen näkemään. Jos 4k näyttöllä pelit ei näytä hienommilta ja upeimmilta niin laitan näytön kiertoon ja hommaan kunnollisen 1440p näytön. Lämpötilloilla tai fps ei ole mulle niinkä väliä. 3080 rtx kyllä pyörittää omaan makuun ihan tarpeeksi hyvin 4k laadulla pelejä enkä mä kuumuuteen täällä huoneessa kuole :D

27" 4K:lla tuskin on niin isoa eroa, pikselitiheys on jo sen verran kova, ettei niitä yksityiskohtia samalla tavalla erota. Todella skarppia, vähemmän aliasoitumista, mutta ei wow efektiä. Paitsi jos alat katsoa tekstiä/valokuvia. 32" 4K:sta on kokemusta, onhan se hieno, siinä sen eron 27" 1440p:n jälkeen huomasi hyvin. Kuten nyt siirtymässä 49" ultrawideen (eli taas 27" 1440p korkeus).
 
Laitetaan hieman eroava mielipide.

Mielestäni 4K 27" on ihan mahtava koko ruudulle.

Etenkin sellaisessa työpöytäsetupeissa, jossa suurempi ruutu alkaa koetella fyysisiltä mitoiltaan häiritsevää tai turhan suurta. Ero pikselitiheydessä on selkeä 27" 1440p näyttöön.

Oman kokemuksen mukaan myös pelikäytössä paljastaa tekstuureista jo etäältä ihan uusia ulottuvuuksia. Tosi terävää ja skarppia menoa - myös kauempana olevia kohteita katsellessa. Sitä on vähän vaikea selittääkin. Mielestäni se tuo sitä "retinalookkia" työpöydälle, ja tykkään siitä kovasti. Olen kyllä luonteeltani myös tarkka ja esteettisyys on tärkeä argumentti, johon olen valmis panostamaan.

Korostuneesti kumminkin tässä kokoluokassa 4K tarkkuus silti tuo eroa juurikin luku/verkko/työkäytössä jossa miellyttää kovasti visuaalisesti, se ettei teksteistä ja muusta ei oikein voi erottaa yksittäisiä pikseleitä tai niiden surureunoja. Mitkä vielä kumminkin ovat aavistuksen läsnä 1440p 27" ruudulla, vaikka sekin on iso steppi parempaan FullHD:sta.

Kovasti mutuilen, että se on myös vähän vanhentuneista tottumuksista kiinni. Työpöytäkäytössä on rokattu jo niin pitkään todella suuria pikseleitä, että odotukset eivät ole kovin korkeat. Uskoakseni samaan aikaan hyvin harva olisi enää tyytyväinen tämän päivän standardeilla ensimmäisen iPhonen 480x320 piirtotarkkuuteen... PPI oli kumminkin jo siinä samaa luokkaa kun 4K 27" ruudulla. Katseluetäisyys tietysti eri. Siitä huolimatta ehkä olisi korkea aika tulla samalle piirtotarkkuustasolle jo PC laitteissakin pikkuhiljaa vuonna 202x.

Tämä on myös niitä, että kerran kun on tottunut on tosi vaikea mennä takaisin päin.
 
Onko kellään kokemuksia täällä LG 32UN880:sta? Käsittääkseni BOE:n valmistamalla paneelilla vaikka LG monitorista kyse. Prad.de:n testissä tunnuttiin kehuvan ainakin mutta aika vähän tuosta muualla näkyi testejä tehtykään.
Ilmeisesti BOE paneeleissa vähemmän ongelmia "uniformityssä" ja punertavissa reunoissa. Tuota aika huonosti näköjään kotimaasta saatavana ja en tiedä uskaltaisiko ottaa riskiä ja tilata vaikka Saksan Amazonista tai vastaavasta missä näitä on heti.

Suunnittelin ensin Dell U2720Q:ta mutta pääsin näkemään yhtä tuollaista ja ainakin se yksilö mitä kokeilin ei oikein täyttänyt omia kriteerejä. Kuvan toinen reuna oli punertava ja toinen vihertävä. Näkyi kiusallisen selvästi vaikka, jos avasi selaimeen google.com koko ruudulle ja katsoi sävyeroa oikean ja vasemman reunan osalta valkoisessa taustassa.
Muutenkin kaikki tasasavyiset testikuvat oli kaikkea muuta kuin tasaisen sävyisiä eri osista ruutua. Liekö tuon mallin ominaisuus, vaikea sanoa yhden perusteella mutta vähän arveluttaisi itselle mennä tilamaan kokeeksikaan sitä...
 
1625682984679.png

Acer XB323K
- 32" 3840x2160 4K UHD IPS (AUO M320QAN02.3 AHVA )
- 48-144Hz, AMD FreeSync , G-Sync Compatible, AdaptiveSync, VRR, 1ms GtG
- 10-bit (8-bit+FRC, 1200:1 kontrasti, 500cd/m2 max.kirkkaus (jatkuva), 700cd/m2 hetkellinen, DisplayHDR600, HDR10, reunavalaistu 16-vyöhykettä
- 99% DCI-P3, 99.5% AdobeRGB, sRGB DeltaE<1 tehdaskalibroitu
- 1xDP1.4, 2xHDMI2.1
- Saatavuus: 2021 loppu, 2022 alku
- Hinta: ??
 
1625816581178.png

Acer XB283K
- 28" 3840x2160 4K UHD IPS (AUO )
- 48-144Hz, AMD FreeSync Premium , G-Sync Compatible, AdaptiveSync, VRR, 1ms GtG
- 10-bit (8-bit+FRC), 1000:1 kontrasti, 400cd/m2 max.kirkkaus (jatkuva), 450cd/m2 hetkellinen, DisplayHDR400, HDR10, reunavalaistu 16-vyöhykettä
- 95% AdobeRGB, sRGB DeltaE<1 tehdaskalibroitu
- 1xDP1.4, 2xHDMI2.1
- Saatavuus: 2021 loppu, 2022 alku
- Hinta: ??
 
onks toho jokin syy et myyntiin tulossa enemmän 27"/28" 4k näyttöjä kuin 32" tai sitä suurempia 4k näyttöjä?
 
Lisätietoja Asus PA279CV Pro Art -mallista:
1625816849957.png




Asus PA279CV ProArt
- 27" 4K UHD 3840x2160 A-Si IPS., matta
- 1000:1 kontrasti, 350cd/m2 max, pseudo HDR10, 10-bit (8-bit + FRC)
- 100% sRGB, 100% Rec.709, 67% DCI-P3, DeltaE<2, Calman tuki,
- AdaptiveSync 40-60Hz, 5ms GtG
- 2xHDMI2.0, 1xDP1.2, 1x-USB-C (65 PD)
- Saatavuus: kaupoissa nyt
- Hinta: ~525€ (Suomi)

Testi: Test ASUS PA279CV: 4K-Monitor für Bild- und Videobearbeitung - Prad.de


... ei todellakaan ansaitse ProArt-mallin nimikettä (kts. esim. DCI-P3 -väriavaruuden peitto).
 
onks toho jokin syy et myyntiin tulossa enemmän 27"/28" 4k näyttöjä kuin 32" tai sitä suurempia 4k näyttöjä?

Hyvä kysymys. Näytöt ratkaisee paneelien valmistajat, eli paneelien saatavuus.

Miksi sitten tulee niin paljon 27-28" 4K paneeleja, sitä en tiedä. Olisiko syynä suuntaus moninäyttöratkaisuihin ja työpöydälle mahtuu kuitenkin helpommin 2-3 kpl 27" kuin 32" sama määrä.
 
Viimeksi muokattu:
joo enemmä aattelin pelaamistarkoitukseen mut varmaa johtuu myös näyttisten huonost saatavuudest nii ei oo viititty tehä turhaa 4k näyttöi markkinoil jos 4k pelaamiseen tarkoitettui näyttiksii ei ole saatavil
 
Itse pitäytyisin 1440p-resoluutiossa ja hankkisin mieluummin 21:9 tai 32:9-kuvasuhteen näytön kuin 16:9 4K -näytön.

... jotta saisit vaan vähemmän pystyresoluutiota.

Melko typerää.

btw. Ihmisen silmien tehokas näköalue on kuvasuhteeltaan n. 3:2, eli jo 16:10 on inasen "liian leveä" sitä ajatellen. Silti monet tuntuvat perustelevan näitä matalaruutunäyttöjä argumentilla "ihmisen silmien näköalue on suurempi vaaka- kuin pystysuunnassa". Tällä argumentilla 16:10 olisi luonnollinen yleisesti käytössä olevista kuvasuhteista.
 
Viimeksi muokattu:
... jotta saisit vaan vähemmän pystyresoluutiota.

Melko typerää.

btw. Ihmisen silmien tehokas näköalue on kuvasuhteeltaan n. 3:2, eli jo 16:10 on inasen "liian leveä" sitä ajatellen. Silti monet tuntuvat perustelevan näitä matalaruutunäyttöjä argumentilla "ihmisen silmien näköalue on suurempi vaaka- kuin pystysuunnassa". Tällä argumentilla 16:10 olisi luonnollinen yleisesti käytössä olevista kuvasuhteista.

En nyt pidä tuota niin typeränä. Tuli vaihdettua 32" 4K:sta 49" ultrawideen. Pystyreson lasku oli kyllä isku, vaikka skaalattuna se 4k vastasi noin 1700px pystyresoa. Sivuille ei tosiaan näe niin hyvin mitä keskelle, mutta tätä tulee enemmän ajateltua käytettävämpänä tuplamonitorina. Konttorilla on vastaava pinta-ala kahdella monitorilla toteutettuna, monitorin reunukset ja katselukulmat on lopulta huonommat. (Tuplamonitorilla joko tuijotat reunuksia, tai on päänäyttö ja sitten se kakkosnäyttö, jota pitää erikseen tuijottaa, eikä vain vähän siirtää katsetta).

Enemmän ikkunoita rinnakkain helpotti elämää enemmän, mitä pysyresoluutio tai fyysisesti isompi kuva pystysuunnassa. Etätöissä alt+tab yhdistelmän hakkaaminen väheni huomattavasti.

Kuvat ei nyt ole niin vaikuttavia ja scrollaamista on enemmän, mutta elämä on hiton paljon helpompaa, kun asiat mahtuu ruutuun, eikä niitä tarvitse kaivella esiin. Töissä on tullut testattua 43" 4K ruutuakin, en tykännyt. Siinäkin asiat alkaa mahtua lähes yhtä hyvin kerralla esiin, mutta niin isossa on jotenkin luonnottomampaa siirtää katsetta ylös, kuin sivulle jos haluaa nähdä ikkunan X sisällön. Etenkin kun ultrawiden kaarevuus auttaa sivulle katsomisessa.

Kannettavissa 16:10 tai 3:2 näytöt on kyllä parasta ikinä. Peleissäkin nuo ei-ultrawidet on sitä kivoja, että kaikki, myös ne indiepelit vain toimii. Ultratuki alkaa olla jo ok tasoa, super ultrawide on taas aika hakussa.
 
... jotta saisit vaan vähemmän pystyresoluutiota.

Melko typerää.

btw. Ihmisen silmien tehokas näköalue on kuvasuhteeltaan n. 3:2, eli jo 16:10 on inasen "liian leveä" sitä ajatellen. Silti monet tuntuvat perustelevan näitä matalaruutunäyttöjä argumentilla "ihmisen silmien näköalue on suurempi vaaka- kuin pystysuunnassa". Tällä argumentilla 16:10 olisi luonnollinen yleisesti käytössä olevista kuvasuhteista.
32:9 näytöllä voit pistää keskelle yhden täysimittaisen "näytön" (ikkuna) ja laidoille puolikkaat "näytöt". Tämä saa 16:9 ja 16:10 näytöt tuntumaan äärimmäisen kömpelöiltä työkäytössä ellet hanki kahta 16:9/16:10 näyttöä.
 
... jotta saisit vaan vähemmän pystyresoluutiota.

Melko typerää.

btw. Ihmisen silmien tehokas näköalue on kuvasuhteeltaan n. 3:2, eli jo 16:10 on inasen "liian leveä" sitä ajatellen. Silti monet tuntuvat perustelevan näitä matalaruutunäyttöjä argumentilla "ihmisen silmien näköalue on suurempi vaaka- kuin pystysuunnassa". Tällä argumentilla 16:10 olisi luonnollinen yleisesti käytössä olevista kuvasuhteista.

Onneksi meidän silmät kumminkin pyörii päässä melko vaivatta ja katsetta siirtelee joka tapauksessa jatkuvasti ruudun koosta tai muodosta riippumatta. Nytkin kun luet tätä tekstiä silmäsi hyppivät kirjainten mukana. Eikä niskakaan paikalleen ole naulittu. Joten oikeasti koko argumentti efektiivisen katsealueen muodosta tai muusta on vähän semmoista. Sitä adaptoituu. Erilaiset käyttötarkoitukset ja mieltymykset määrittelevät paljon. UI/UX suunnittelu painottuu toki PC-puolella 16:9 kuvasuhteelle.

Kyllähän ultrawidellä ruokitaan nimenomaan pelikäytössä kovasti ääreisnäköä immersiota syventämään. Mutta voi siitä myös tehoja saada. Monenlaisessa hyötykäytössäkin päästään aika lähelle kahden monitorin setuppia splittaamalla ikkunat kahtia, joka voi olla huomattavasti tehokkaampaa kuin yhdellä ruudulla työskentely. Se on totta, että työ- tai hyötysovellusten ajelu koko ruudulla ultrawidessä on harvemmin kovin hyvä kokemus - mutta harvemmin se nyt kovin huonokaan on. Ja poikkeuksia sääntöönkin on. Käsittelen työssäni tietokanta/taulukkodataa jossa dataa listataan hyvinkin leveästi horisontaaliseen muotoon. Ultrawidellä tämän käsittely vaatii testaamistani monitoreista vähiten scrollailua ja zoomaamista.

Silti yleisesti preferoin itse 27" 16:9 4K näyttöä. Sekä graafiseen työskentelyyn, että pelaamiseen.
 
Monenlaisessa hyötykäytössäkin päästään aika lähelle kahden monitorin setuppia splittaamalla ikkunat kahtia, joka voi olla huomattavasti tehokkaampaa kuin yhdellä ruudulla työskentely.

Tämä. Leveä näyttö mahdollistaa saumattoman 2-3 softan sijoittamisen rinnakkain: vaikkapa kapea terminaali ja siihen rinnalle selainta ja/tai editoria. Toki sama toimisi pystysuunnassakin: korkea näyttö mahdollistaisi ikkunoiden sijoittamisen päällekkäin. Mutta sivusuunnassa on ehkä kivempi venyttää sitä kuva-alaa kuin pystysuunnassa.
 
Tämä. Leveä näyttö mahdollistaa saumattoman 2-3 softan sijoittamisen rinnakkain: vaikkapa kapea terminaali ja siihen rinnalle selainta ja/tai editoria. Toki sama toimisi pystysuunnassakin: korkea näyttö mahdollistaisi ikkunoiden sijoittamisen päällekkäin. Mutta sivusuunnassa on ehkä kivempi venyttää sitä kuva-alaa kuin pystysuunnassa.

Imho 38" ultrawide oli kyllä kokemuksena paras kompromissi koon suhteen. Paneelien saatavuus oli vain kaamea ja kun 4:llä yrityksellä ei saanut hyvää, niin otin sitten 49":n. Halvempi, helpompi vaihtaa, parempi kontrasti ja lotossa kävi parempi tuuri. Yksi kulma vuotaa valoa, keskellä alhaalla on pieni kellertävä alue, mutta muuten todella tasainen.

38":ssa on lähes sama korkeus pystysuunnassa mitä 4K 32":ssa (noin 1cm käytännössä ja 1600px vs 1700px skaalauksen takia). Kuvasuhde on ikäänkuin 16:10 levennettynä (32:10 vs perinteinen 32:9), eikä siinä ole yli-ison 16:9:n ylöskatsomis ongelmaa. Ikkunoita menee pari rinnakkain, 49"lla on yleensä 3kpl rinnakkain.
 
Onneksi meidän silmät kumminkin pyörii päässä melko vaivatta ja katsetta siirtelee joka tapauksessa jatkuvasti ruudun koosta tai muodosta riippumatta. Nytkin kun luet tätä tekstiä silmäsi hyppivät kirjainten mukana. Eikä niskakaan paikalleen ole naulittu. Joten oikeasti koko argumentti efektiivisen katsealueen muodosta tai muusta on vähän semmoista. Sitä adaptoituu. Erilaiset käyttötarkoitukset ja mieltymykset määrittelevät paljon. UI/UX suunnittelu painottuu toki PC-puolella 16:9 kuvasuhteelle.

Missasit pointin.

Kyllähän ultrawidellä ruokitaan nimenomaan pelikäytössä kovasti ääreisnäköä immersiota syventämään.

Paremman "immersion" saa samalla leveydellä mutta korkeammalla näytöllä. Se, että näyttöä madalletaan ei millään tavalla paranna sitä immersiota, päin vastoin.

Mutta voi siitä myös tehoja saada. Monenlaisessa hyötykäytössäkin päästään aika lähelle kahden monitorin setuppia splittaamalla ikkunat kahtia, joka voi olla huomattavasti tehokkaampaa kuin yhdellä ruudulla työskentely. Se on totta, että työ- tai hyötysovellusten ajelu koko ruudulla ultrawidessä on harvemmin kovin hyvä kokemus - mutta harvemmin se nyt kovin huonokaan on. Ja poikkeuksia sääntöönkin on. Käsittelen työssäni tietokanta/taulukkodataa jossa dataa listataan hyvinkin leveästi horisontaaliseen muotoon. Ultrawidellä tämän käsittely vaatii testaamistani monitoreista vähiten scrollailua ja zoomaamista.

Kun verrataaan 3840x2160:stä ja 3440x1440:stä niin siihen 3840x2160:lle mahtuu vaakasuunnassakin enemmän kuin sille matalaruutunäytölle.

Ainoa hyöty siitä näytön madaltamisessa on, että pelikäytössä on vähemmän pikseleitä piirrettävänä.
 
Imho 38" ultrawide oli kyllä kokemuksena paras kompromissi koon suhteen.

Ei todellakaan ole. Huono ruututila-pöytätila-suhde, onneton pystyresoluutio.

38":ssa on lähes sama korkeus pystysuunnassa mitä 4K 32":ssa (noin 1cm käytännössä ja 1600px vs 1700px skaalauksen takia). Kuvasuhde on ikäänkuin 16:10 levennettynä (32:10 vs perinteinen 32:9), eikä siinä ole yli-ison 16:9:n ylöskatsomis ongelmaa.

Mitä ihmeen ylöskatsomisongelmaa?

Se, että ruudulla on enemmän tilaa pystysuunnassa ei ole mikään ongelma. Se on mahdollisuus.

Ja 38" matalaruutunäytön vertaaminen 32" 16:9iin on typerää.

40" 16:9 tarjoaa saman vaakatilan, ja PALJON enemmän pystytilaa, kuluttaen pöydältä saman verran tilaa. Se on paljon järkevämpi vertailukohta tuollaiselle,
 
Missasit pointin.

Paremman "immersion" saa samalla leveydellä mutta korkeammalla näytöllä. Se, että näyttöä madalletaan ei millään tavalla paranna sitä immersiota, päin vastoin.

Kun verrataaan 3840x2160:stä ja 3440x1440:stä niin siihen 3840x2160:lle mahtuu vaakasuunnassakin enemmän kuin sille matalaruutunäytölle.

Ainoa hyöty siitä näytön madaltamisessa on, että pelikäytössä on vähemmän pikseleitä piirrettävänä.

Tämä nyt lähtee hieman rönsyilemään 4K aiheesta, mutta kerran nyt vielä. Minusta ehkä tuntuu, että sinä hieman ehkä missaat pointin tai ymmärryksen siinä mitä erilainen kuvasuhde voi tarjota. Klassinen oma valinta paras ja kaikki muu tyhmää ja väärää?

Katselukokemus on täysin erilainen kun kuvasuhde muuttuu. Ultrawide ei tarkoita, että ylhäältä ja alhaalta leikataan tai otetaan mitään pois - vaan, että sivuille lisätään. Pelikäytössä FOV voidaan piirtää eri tavalla luontevasti lyhyeltä etäisyydeltä tarkasteltuna kun ruutu on leveämpi, tai siis matalampi. Jos samaa piirtoa halutaan soveltaa 16:9 kuvasuhteeseen, on efekti kutakuinkin kalansilmälinssi koska perspektiiviä ei voi tämän mallisesta ikkunasta vetää loputtomasti "taakse päin" luontevasti. Ruutua suurentamalla default FOV:lla sitten kuva on ainoastaan ylisuuri versio perinteisestä, joka ei taatusti tunnu kovinkaan hyvältä tai immersoivalta lyhyeltä etäisyydeltä katsottuna.

Kyllä sille ihan järkevä syy on taatusti miksi näille laitteille on kasvavat markkinat pc-puolella. Mutta tärkeintä on tietysti löytää se itselle sopiva ratkaisu. Ehkä joskus olisi mukava kun löytyisi se ymmärrys myös, että jotkut muut saattavat löytää eri jutuista iloa ja kohteliaisuus myös argumentoinnissa kunniaan! :)
 

Liitteet

  • fov.jpg
    fov.jpg
    348,6 KB · Luettu: 166
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmeen ylöskatsomisongelmaa?

Se, että ruudulla on enemmän tilaa pystysuunnassa ei ole mikään ongelma. Se on mahdollisuus.

Kokeile joskus oikeasti isoja 16:9 monitoreja ja huomaat sen ylöskatsomisongelman. Joko ruutu on vietävä kauemmaksi ja käytettävä skaalausta, saat tarkempaa kuvaa, mutta käytössä oleva työpöydän tila laskee. Tai sitten se on "lähellä" ja sitten on mainitsemasi "Ihmisen silmien tehokas näköalue" - ongelmana ja monitorin yläosaa pitää erikseen katsoa. Oman kokemuksen mukaan on helpompaa ja mukavampaa katsoa sivulle, kuin ylös.

Se, että ruudulla on enemmän tilaa sivusuunnassa, ei ole ongelma. Se on mahdollisuus. Oman kokemuksen mukaan 32" jälkeen ei kannata isontaa monitoria 16:9 kuvasuhteella, vaan käyttää lisätuumat leventämiseen.
 
Ei todellakaan ole. Huono ruututila-pöytätila-suhde, onneton pystyresoluutio.



Mitä ihmeen ylöskatsomisongelmaa?

Se, että ruudulla on enemmän tilaa pystysuunnassa ei ole mikään ongelma. Se on mahdollisuus.

Ja 38" matalaruutunäytön vertaaminen 32" 16:9iin on typerää.

40" 16:9 tarjoaa saman vaakatilan, ja PALJON enemmän pystytilaa, kuluttaen pöydältä saman verran tilaa. Se on paljon järkevämpi vertailukohta tuollaiselle,
Mulla taisi olla tuota ylöskatsomisongelmaa edellisen nelikymppisen kanssa. Jotenkin sitä vaan tuli madallettua ikkunoita niin, että näytön yläreunaan jäi ainakin 5 cm pelkkää taustakuvaa. Mielessä kävi pöytälevyn sahaaminen ja madaltaminen 6-7 cm, mutta ei tullut ryhdyttyä siihen. Silloin kuvan alareuna olisi alkanut aivan pöydän pinnasta. En osaa sanoa, olisiko siitä tullut jotain hankaluuksia käyttää näytön alaosaa.

Vanha ruutu:
16:9 VA 40" UHD, kuvan alareuna 71 mm ja yläreuna 559 mm

Nykyinen ruutu:
16:9 IPS 28" UHD, alareuna 128 mm, yläreuna 469 mm

Itselläni raja korkeuden suhteen näyttää menevän noin puolessa metrissä pöydän pinnasta laskien. Sen jälkeen lisäleveys olisi mielekäs kasvusuunta.
 
Mulla taisi olla tuota ylöskatsomisongelmaa edellisen nelikymppisen kanssa. Jotenkin sitä vaan tuli madallettua ikkunoita niin, että näytön yläreunaan jäi ainakin 5 cm pelkkää taustakuvaa. Mielessä kävi pöytälevyn sahaaminen ja madaltaminen 6-7 cm, mutta ei tullut ryhdyttyä siihen. Silloin kuvan alareuna olisi alkanut aivan pöydän pinnasta. En osaa sanoa, olisiko siitä tullut jotain hankaluuksia käyttää näytön alaosaa.

Esim kun oli 31" 4096x2160 ruutu, niin ajattelin vielä, että 16:9 normi 4K olisi parempi, kun se olisi korkeampi. Ei se sitten ollutkaan, 32" 4K tuntui vain väärälle. Ensimmäisessä tuli käytettyä 150% skaalausta, toisessa 125% (149dpi vs 138dpi). Eli normi 4K:ssa oli enemmän korkeutta ja käytännön työpöytätilaa, mutta se 31":n leveämpi kuvasuhde oli vain käytössä parempi. Isomman pikselitiheyden takia kaikki oli vielä tarkempaa ja kuvasuhteen takia ikkunointi toimi luontevammin.

Tuo kutalan ajattelu on kyllä hiton tuttua, ajattelin just ihan samoin, ennenkuin isompien monitorien kenttäkokeet käänsi mielipiteen.

Kuitetaan nyt muista käytössä olleista kokemukset. 2kpl 27" 4K töissä (eli ei siis pelikokemusta), todella tarkkaa tekstiä ja kuvaa, mutta käyttäisin mieluummin yhtä isompaa ruutua.

13.3" 4K, järkyttävän nätti katsella, mutta oikeasti huono valinta. Tuossa tuumakoossa normi HD on ihan terävän oloinen ja akkukesto paranee parilla tunnilla.
 
Itsellä on tilauksessa edelleen LG 27GP950-B mutta viimeisimpien arvostelujen mukaan eve spectrum 4k versio on alkanut kiinnostelemaan vaikka yritys onkin yksi iso riskitekijä.

Luulin että even näytössä oli sama paneeli kuin kyseisessä LG näytössä mutta sen spekseissä ainakin on parempi kirkkaus. Myös even näytön design aikalailla juuri sellainen kuin näytön toivoisin olevan toisinkuin nämä oksennuksen näköiset pelinäytöt. Onko kukaan perehtynyt tähän enemmän ajatuksella?

Tämä koko skene alkaa ärsyttämään pientä kuluttajaa.
 
Suosittelen pysymään tunnetuissa valmistajissa kun olet hankkimassa näyttöä. Asiat saattavat toimia paremmin kuin tämän firman kanssa.

Ja syy tuohon suositukseen:

Lueskelin joskus ehkä 1½ ~2 vuotta sitten näistä näytöistä ja huvikseni maksoin varausmaksun laitteesta (1440p 240hz) vaikka tiesin yrityksen hieman hämärästä taustasta. Ajattelin tuolloin, että jos tuollainen näyttö tulee ulos ennen kuin muut tunnetummat brändit siihen pystyvät niin ihan kiva juttu käyttäjän kannalta.

Aikaa kului ja näyttöjen saaminen markkinoille viivästyi toistuvasti. Ostin sitten jostain tarjouksesta Asuksen pelinäytön joskus vuosi (-1½) sitten. Ajattelin siis alunperin korvata Asuksen 24,5" 240hz näytön tällä Even 27" 240hz näytöllä.

Ehkä 1½ kuukautta sitten tipahti Eveltä taas mainospostia* sähköpostiini ja sen ansioista aktivoiduin sitten aloittelemaan refund- prosessia.

Varausmaksu on edelleenkin prosessissa ja se saattaa palautua, mutta todennäköisemmin ei. Laittelin äsken sinnepäin sähköpostia ja kyselin taas, että mitä kuuluu. Vastaus on spoilerin takana. Tuo on viimeisin vastaus pidempään keskusteluun jossa jo tiedusteltiin mille tilille raha palautetaan 10-40 päivän sisään.


Sinällään kiinnostavaa seurata, miten tämä prosessi etenee ja millaisia vastauksia saan.

* Emailiin tulee säännöllisesti päivityksiä ko firmalta, en niitä useinkaan jaksa avata. Toimivat muistutuksena, että jotain on kesken sinne päin.

Mutta kuten aina, kukin arvioi itse mikä on hyväksyttävä riski ostosten kanssa.

Hi there!
Thanks for writing in.
We are currently preparing to ship Spectrum and there are quite alot of questions coming every minute. As a result our response time will be slower than usual.
We apologize for the inconvenience caused. We want to make sure Spectrums are shipped to the right addresses without any mistakes in the orders. We will get back to you as soon as possible.
In the meantime please find some of the hottest questions right now:
1. I received my payment link but I can’t find my country on the list of shipping zones and the checkout is in USD.
A: Your order was placed in the International store that doesn’t support shipping to EU, UK, Norway and Switzerland.
After we get to process your request we will recreate your order in the EU shop and send the payment linkyour way to the correct shop
2. Oh wow, but guys EUR is more than USD
A: Taxes and duties are included in the price of the EU shop so that you would avoid all the customs clearance hassle
3. Will I miss my spot if I placed the order in the wrong shop?
That's the whole reason you ordered from us early. Right?! Thanks for your trust and support! We will make sure to give you an equal opportunity to secure your original spot by the date you placed the order. Just wait for our team to get back to your request.
4.I ordered at [this date], and haven't received my balance payment invitation. Do I need to contact support?
We don't want to bring whole internet down by blasting all emails at once :wink:
Due to high demand for Spectrum it takes few days to receive you payment link especially for people who placed order in the second half of 2020 and later on.
Thanks and stay tuned!
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile joskus oikeasti isoja 16:9 monitoreja ja huomaat sen ylöskatsomisongelman.

Käytin yli 4 vuotta pääasiallisena monitorinani 40" 4k-telkkaria. Ei ollut mitään "ylöskatsomisongelmaa".

Joko ruutu on vietävä kauemmaksi ja käytettävä skaalausta , saat tarkempaa kuvaa, mutta käytössä oleva työpöydän tila laskee. Tai sitten se on "lähellä" ja sitten on mainitsemasi "Ihmisen silmien tehokas näköalue" - ongelmana ja monitorin yläosaa pitää erikseen katsoa. Oman kokemuksen mukaan on helpompaa ja mukavampaa katsoa sivulle, kuin ylös.

:facepalm:

Menee kyllä melko typeräksi jos se, että siellä ON sitä ruututilaa jota VOI käyttää on HUONO juttu.

Paljon parempi se on, että siellä on käytettävissä olevaa ruututilaa kuin että siellä on pelkkä seinä jonne sitä kuvaa ei saa millään.

ja vähemmän sitä ruudun yläreunaa 16:9llä pitää "erikseen katsoa" kuin ruudun sivulle pitää matalaruutunäytöllä erikseen katsoa - kun se ihmisen silmän näkökenttä on vain n. 1.4x leveämpi kuin korkea.

Se, että ruudulla on enemmän tilaa sivusuunnassa, ei ole ongelma.

Se voi olla ongelma pöytätilan suhteen.

Ja kun ei se järkevänkorkeuksinen ruutu ole siitä vaakasuunnasta pois. Isolla järkevänkorkeuksiselal ruudulla saa MOLEMMAT.

Se on mahdollisuus.

Se mahdollisuus on ihan yhtä lailla käytettävissä myös ruudulla, jossa on järkevästi korkeutta.

Valitset nyt edelleen vertailukohdat aivan väärin.

Oman kokemuksen mukaan 32" jälkeen ei kannata isontaa monitoria 16:9 kuvasuhteella, vaan käyttää lisätuumat leventämiseen.

Järkevää on käyttää lisätuumat MOLEMPIIN.

Ainoa, mikä tuottaa ongelmia on se, että liian leveässä ruudussa ei ole yhtään kaarevuutta, kun tällöin ruudun kulmat karkaa liian kauas.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt lähtee hieman rönsyilemään 4K aiheesta, mutta kerran nyt vielä. Minusta ehkä tuntuu, että sinä hieman ehkä missaat pointin tai ymmärryksen siinä mitä erilainen kuvasuhde voi tarjota. Klassinen oma valinta paras ja kaikki muu tyhmää ja väärää?

Ei, vaan nämä matalaruutufanit missaavat pointin.

Katselukokemus on täysin erilainen kun kuvasuhde muuttuu. Ultrawide ei tarkoita, että ylhäältä ja alhaalta leikataan tai otetaan mitään pois

Se tarkoittaa NIMENOMAAN SITÄ, kun verrataan yhtä leveitä ruutuja ja saman vaakareson omaavia ruutuja keskenään.

Matalaruutufanit vaan tekee typeriä vertailuita jossa verrataan ihan vinoon/typerästi matalaruutunäyttöä paljon kapeampaan normaalimman kuvasuhteen ruutuun.

- vaan, että sivuille lisätään.

Ei, kun valitaan vertailukohdat järkevästi eikä typerästi.

Pelikäytössä FOV voidaan piirtää eri tavalla luontevasti lyhyeltä etäisyydeltä tarkasteltuna kun ruutu on leveämpi, tai siis matalampi. Jos samaa piirtoa halutaan soveltaa 16:9 kuvasuhteeseen, on efekti kutakuinkin kalansilmälinssi koska perspektiiviä ei voi tämän mallisesta ikkunasta vetää loputtomasti "taakse päin" luontevasti.

Kuvan korkeus ei vaikuta siihen vääristymiseen merkittävästi kun kuvassa on kuitenkin vähemmän kuvakulmaa pystysuunnassa kuin leveyssuunnassa. Se lisäleveys vaikuttaa moninkertaisesti niihin vääristymistymiin. Ja hiukan vääristynyt kulma on parempi kuin ei kulmaa ollenkaan. Sillä alalla, minkä se matalaruutu näyttäisi, se kuva näyttää identtiseltä.

Niin kauan kun ruutu on landscape eikä porttair, nimenomaan leveys aiheuttaa sitä vääristymää paljon enemmän, kun sen vaikutus siihen, kuinka kaukana kulma on on paljon suurempi. jos yhtään tajuaa miten 3Dn projisointi 3d-tasoon toimiii pitäisi tajuta tämä.

Ei ole mitään estettä käyttää suurempaa FOVia myös korkeamman kuvasuhteen näytössä

Kyllä sille ihan järkevä syy on taatusti miksi näille laitteille on kasvavat markkinat pc-puolella.

Joo, se, että ihmiset on mainosten uhreja ja valitsee vääriä vertailukohtia, ja kuvittelee, että "suurempi luku on aina parempi"
 
Ei, vaan nämä matalaruutufanit missaavat pointin.



Se tarkoittaa NIMENOMAAN SITÄ, kun verrataan yhtä leveitä ruutuja ja saman vaakareson omaavia ruutuja keskenään.

Matalaruutufanit vaan tekee typeriä vertailuita jossa verrataan ihan vinoon/typerästi matalaruutunäyttöä paljon kapeampaan normaalimman kuvasuhteen ruutuun.



Ei, kun valitaan vertailukohdat järkevästi eikä typerästi.



Kuvan korkeus ei vaikuta siihen vääristymiseen merkittävästi kun kuvassa on kuitenkin vähemmän kuvakulmaa pystysuunnassa kuin leveyssuunnassa. Se lisäleveys vaikuttaa moninkertaisesti niihin vääristymistymiin.

Nimenomaan liiallinen leveys aiheutta vääristymään. Jos yhtään tajuaa miten 3Dn projisointi 3d-tasoon toimiii pitäisi tajuta tämä.

Ei ole mitään estettä käyttää suurempaa FOVia myös korkeamman kuvasuhteen näytössä



Joo, se, että ihmiset on mainosten uhreja ja valitsee vääriä vertailukohtia, ja kuvittelee, että "suurempi luku on aina parempi"

Eli tarkoitatko, että jos haluan katsoa 32:9 QHD -kuvaa minun kannattaisi mieluummin hankkia isompi 16:9 4K -näyttö ja laittaa siihen tuo 32:9-kuvasuhde ja QHD-resoluutio?
 
Eli tarkoitatko, että jos haluan katsoa 32:9 QHD -kuvaa minun kannattaisi mieluummin hankkia isompi 16:9 4K -näyttö ja laittaa siihen tuo 32:9-kuvasuhde ja QHD-resoluutio?

En. Vaan sinä et oikeasti halua katsoa 32:9 QHD-kuvaa vaan haluat katsoa jotain jota ruudullasi on. Se joku on joko pelin 3d-maailma, elokuva, valokuva, tai erinäinen määrä erilaisia ikkunoita, ja toistaiseksi katselet niitä 32:9-QHD-kuva-alueen kautta.

Yhtä leveä 5120 x 2880-resoluution ruutu veisi sinulta yhtä paljon pöytätilaa vaakasuunnassa, tarjoisi yhtä paljon pikseleitä ja kuvakulmaa vaakasuunnassa, mutta sen lisäksi saisit tuplasti enemmän pikseleitä ja kuvakulmaa pystysuunnassa. Ruudulle mahtuisi paljon enemmän hyötyikkunoita, tai pelimaailmassa saisit selvästi paremman immersion suuremman pysty-FOVin takia.

Tai tyytymällä inasen kapeampaan mutta paljon korkeampaan 16:9 4k (3860x2160)-ruutuun saisit selvästi enemän ruututilaa (sekä pinta-alana että pikseleinä), hiukan vähemmän vaaka-FOVia mutta paljon enemmän pysty-FOVia.
 
Viimeksi muokattu:
Käytin yli 4 vuotta pääasiallisena monitorinani 40" 4k-telkkaria. Ei ollut mitään "ylöskatsomisongelmaa".

:facepalm:

Menee kyllä melko typeräksi jos se, että siellä ON sitä ruututilaa jota VOI käyttää on HUONO juttu.

Hämmentävää, että sinulla toimi. Tietty on joillakin ne 48" oleditkin monitorin korvikkeena.

Omassa kokeilussa se 43" oli joko outo pöytäjärjestely, jolla sai etäisyyden kohdalleen (jotta monitori tuntui olevan luontevasti käytössä) ja samalla kadotti työpöytäpintalan lisätyn skaalauksen takia tai sitten "liian" lähellä, jossa yläosan tila oli _hankalammin_ käytettävää, kuin kahdessa vierekkäin olevassa montorissa, tai yhdessä superleveässä. Samaa oli tunnetasolla vanha 31" cine4k vs uusi 32" normi 4K käytössäkin, paperilla 32" oli voittaja, mutta se 31" tuntui miellyttävämmälle käytössä, vaikka molempien etäisyyttä sai säädettyä hyvin kaasujalalla.
 
LG 32UN880-B tuli sitten lopulta kotiutettua. Jalusta on kyllä pirun kätevä ja ei tuo 32" parin päivän käytön jälkeen enää tunnu yhtään liian isolle. Winukassa menee 125% skaalauksella tai ihan natiivina ja MacOS puolella 3008x1692 tai natiivi (fontit on vaan paljon paremmat mäcissa pienemmällä, kun saa HiDPI:n niille).
Valovuodon puolesta ihan jees IPS:ksi.

Paneelin "uniformity" nyt on vähän kiikun kaakun omasta mielestä mutta Saksaan ei nyt ihan vähästä jaksa lähetellä ja tuolle tuli sen verran halpa hinta lopulta, että kompensoi vähän vitutusta.
Mitä raati sanoo, kannattaako halvalta widegamut (95% DCI-P3) IPS:ltä tuon parempaa odottaa? Tuli tuota aiemmin mainittua U2720Q Delliä tuossa välissä yritettyä vielä itselle hankkia josko olisi käynyt parempi tsäkä verrattuna yksilöön mitä pääsin näkemään aiemmin, mutta kyllä sekin oli ihan liian punakka reunoiltaan omaan makuuni (keskeltä siedettävä).

Tuossa vielä kuva 32UN880-B "uniformitystä". Pistäkää kommentteja.

lg.jpg
 
Näyttää perus IPS-paneelilta. Kuinka usein muuten tuijotat tuollaista yksi väristä taustaa?
 
Kuinka usein muuten tuijotat tuollaista yksi väristä taustaa?
Kyllähän niitä tukee tuijoteltua ihan rehellisesti sanottuna. Ja onhan yksivärisiä taustoja ihan nettiä selaillessa aika monessakin paikassa ja sellaisissa vasenta ja oikeaa reunaa tarkemmin katsellessa huomaan tuollaiset jutut (myönnetään, että keskivertoa enemmän varmaan seuraan tuollaisia asioita). Hieman lämpimään kallellaan sävyt vasemmalla puolella oikeaan verrattuna. Keskiosan hotspotti aika yleistä eikä se niinkään omaan silmään satu kuin sävyerot.
 
LG 32UN880-B tuli sitten lopulta kotiutettua. Jalusta on kyllä pirun kätevä ja ei tuo 32" parin päivän käytön jälkeen enää tunnu yhtään liian isolle.
Mistä ostit ja paljonko maksoit? Pistin samanlaisen tilaukseen verkkiksestä pari päivää sitten joskohan saapuisi joskus. Oletko testannut miten selviää pelikäytössä?
 
Mistä ostit ja paljonko maksoit? Pistin samanlaisen tilaukseen verkkiksestä pari päivää sitten joskohan saapuisi joskus. Oletko testannut miten selviää pelikäytössä?
Mielenkiinnolla odotan teidän kokemuksia LG 32UN880-B! Ja jos kummalekaan jäisi tuo ergo standi ylimääräiseksi niin ostaisin mielelläni :)
 
Mistä ostit ja paljonko maksoit? Pistin samanlaisen tilaukseen verkkiksestä pari päivää sitten joskohan saapuisi joskus. Oletko testannut miten selviää pelikäytössä?
Saksan Amazonista. Jotain 680 plus alv erotus eli vähän reilu 700. Rahtihan on ilmainen kotiovelle tuotuna. Tosin omalle jäi hintaa vain reilu 640.

Pelikäytöstä ei kokemuksia itselläni. Käsittääkseni siinä on Freesync ja 75hz maksimissaan joten ei liene paras mahdollinen fps peleihin. Itselläni oli 95% DCI-P3 väriavaruus ja sen myötä hyvä soveltuvuus myös Macin kanssa olennaista. Eka vaihtoehto oli itselläni U2720Q mutta ne mitä pääsin kokeilemaan olivat omaan silmään kelvottomia ”uniformityn” suhteen valkoisessa ja harmaassa. Ei tämä LG myöskään ihan meikäläisen vaatimustasoa ole mutta kuten sanoin tuon hinta kompensoi vitutusta, ja onhan 32” aika paljon mukavampi koko kuin 27” vaikka itsekin epäilin, että tuliko liian iso tilattua.

Ihan äärisävyjen toistossa ei pärjää mainitulle Dellille. Tosin LG:stä löytyy sitten mahdollisuus hardware kalibroinnille (3D LUT). Tuolta voisi jotain saada irti vielä.

Mielenkiinnolla odotan teidän kokemuksia LG 32UN880-B! Ja jos kummalekaan jäisi tuo ergo standi ylimääräiseksi niin ostaisin mielelläni :)
Ihan OK tuo on pelannut muuten. Tyylikkään näköinen kokonaisuus. Softa on LG tyyliin mitä on, kuten liittimet ovat suunnittelultaan myös.

Ei ainakaan täältä ole vartta jäämässä yli, on se niin mahtava. Näyttää kuin näyttö leijuisi ilmassa ellei kurkkaa sivusta. Luonnossa hienompi kuin kuvassa ja johdot saa siististi piiloon osittain, tosin aika ahdas se ura putkessa.

Se varsihan ei sitten ole vesa-adapterilla joten ei käy kuin tähän näyttöön ja oisko samanlaista jossain muissa LG vehkeissä ehkä.

Varren saa kahdella tavalla kiinni pöytään (eli vaihtoehtoisesti pöydässä olevaan reikään myös).
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa ostettua ja palautettua Dellin U3219Q näyttö. Muuten näyttö oli hyvä mutta kuva jämähti ruutuun todella äkkiä, ihan minuuteissa. Testasin myös verkkokaupan esittelykappaletta ja havaitsin siinä myös samaa ongelmaa, enkä lähtenyt sitten kokeilemaan olisiko seuraava paneeli paketista yhtään parempi. Käyttäny myös monia muita Dellin malleja, eikä ole tuommosta tullu vielä vastaan. Olisiko sitten tämän 32” tuumasen ongelma, tätä mallia kun ei ole aiemmin tullut testattua.

Yllättävän hankalaa edelleen näköjään löytää hyvällä paneelilla 30+”/60hz/4k näyttö.
 
Ainakaan oma LG 32" ei ole näyttänyt merkkejä kuvan jämähtämisestä. Oliko jokin tietty tapa jossa tuon testasit?
Muutenkin ollut aika positiivinen yllätys, kun itselläni ei kovin kovat odotukset ole tämän merkin vehkeistä olleet.
Tässä on kaiken lisäksi välkkymätön paneeli. Itselläkin oli hetken harkinnassa U3219Q mutta välkkyvä paneeli ei houkutellut ja ihmetytti myös ilmoitettua paljon kapeampi P3-väriavaruus joka testeissä oli mitattu. Vaihtoehtoja tosiaan ei vaikuta paljoa olevan, jos vaatimuksena on kunnollinen P3-väriavaruus (vähintään 95%) ja välkkymätön IPS-paneeli. Kaiken lisäksi LG vain n. 2/3 tuon hinnasta ja pirun kätevä monitorivarsi vakiona.

Ehkä myös tuo Dellin uusin P3222QE voisi olla harkinnan arvoinen, jos P3 ei ole kovin tärkeä. Näkyi jo testejä, joissa oli mitattu 90% P3-väriavaruutta ja paneelia muutekin kehuttu, tuokin samaa hintaluokkaa kuin LG.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan oma LG 32" ei ole näyttänyt merkkejä kuvan jämähtämisestä. Oliko jokin tietty tapa jossa tuon testasit?
Muutenkin ollut aika positiivinen yllätys, kun itselläni ei kovin kovat odotukset ole tämän merkin vehkeistä olleet.
Tässä on kaiken lisäksi välkkymätön paneeli. Itselläkin oli hetken harkinnassa U3219Q mutta välkkyvä paneeli ei houkutellut ja ihmetytti myös ilmoitettua paljon kapeampi P3-väriavaruus joka testeissä oli mitattu. Vaihtoehtoja tosiaan ei vaikuta paljoa olevan, jos vaatimuksena on kunnollinen P3-väriavaruus (vähintään 95%) ja välkkymätön IPS-paneeli. Kaiken lisäksi LG vain n. 2/3 tuon hinnasta ja pirun kätevä monitorivarsi vakiona.

Ehkä myös tuo Dellin uusin P3222QE voisi olla harkinnan arvoinen, jos P3 ei ole kovin tärkeä. Näkyi jo testejä, joissa oli mitattu 90% P3-väriavaruutta ja paneelia muutekin kehuttu, tuokin samaa hintaluokkaa kuin LG.


Tuohon törmäsin ensimmäisen kerran Fedoran login ruudussa, jonka yksivärisellä taustalla näkyi selvästi kaksi nettisivua. Hetken mietin et oliko Fedora jostain syystä muistanut ja avannut taustalle ikkunat, jotka olivat aiemmin ollut auki. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan kuva oli jäänyt paneliin näkyviin.

Tuon jälkeen rupesin kiinnittämään asiaan huomiota ja totesinkin, että tuo kuvahan jämähti ruutuun todella äkkiä. Riitti, että piti selainta auki pari minuuttia ja sulkemisen jälkeen yksivärisellä taustalla näkyi selvärajainen ikkunan haamu. Kerran oli auki vierekkäin Ylen uutissivu ja Youtube hieman pidemmän aikaa, olisko ollu 30-45min ja ikkunat suljettua pystyi edelleen uutiset lukemaan ja osan videoiden thumbnaileista pystyi tunnistamaan selvästi.

Eihän tuo ollut havaittavissa kuin tummempia yksivärisiä taustoja vasten mutta esimerkiksi nettisivut tummalla teemalla näyttivät siltä kuin tausta olisi läpinäkyvä ja taustalla olisi jotain muuta. Paneeli oli varmaan jotenkin viallinen mutta esittelykappalleessakin ikkunan haamu jäi myös muutamassa minuutissa selvästi näkyviin, joten ihan yksittäiskappaleesta ei ollut kyse. Tuon hintaluokan näytössä kuitenkaan tuollaista ei voi hyväksyä.
 
Tuohon törmäsin ensimmäisen kerran Fedoran login ruudussa, jonka yksivärisellä taustalla näkyi selvästi kaksi nettisivua. Hetken mietin et oliko Fedora jostain syystä muistanut ja avannut taustalle ikkunat, jotka olivat aiemmin ollut auki. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan kuva oli jäänyt paneliin näkyviin.

Tuon jälkeen rupesin kiinnittämään asiaan huomiota ja totesinkin, että tuo kuvahan jämähti ruutuun todella äkkiä. Riitti, että piti selainta auki pari minuuttia ja sulkemisen jälkeen yksivärisellä taustalla näkyi selvärajainen ikkunan haamu. Kerran oli auki vierekkäin Ylen uutissivu ja Youtube hieman pidemmän aikaa, olisko ollu 30-45min ja ikkunat suljettua pystyi edelleen uutiset lukemaan ja osan videoiden thumbnaileista pystyi tunnistamaan selvästi.

Eihän tuo ollut havaittavissa kuin tummempia yksivärisiä taustoja vasten mutta esimerkiksi nettisivut tummalla teemalla näyttivät siltä kuin tausta olisi läpinäkyvä ja taustalla olisi jotain muuta. Paneeli oli varmaan jotenkin viallinen mutta esittelykappalleessakin ikkunan haamu jäi myös muutamassa minuutissa selvästi näkyviin, joten ihan yksittäiskappaleesta ei ollut kyse. Tuon hintaluokan näytössä kuitenkaan tuollaista ei voi hyväksyä.
Kyseessä on Temporary Image Retention, TIR, mitä on löytynyt näistä isomman kokoluokan 4K näytöistä ihan ensimmäisistä mallijulkaisuista lähtien. Sitä ei siis pidä sekoittaa OLED paneelien burn-In ongelmaan missä tulee pysyvää haamukuvaa paneeliin.
Ensimmäistä kertaa tosin näen TIR haamukuva-ongelmaa IPS-paneelissa, kun aikaisemmin ongelmaa on löytynyt VA-paneeleista.

Pienellä googletuksella löytyy helposti kohtalotovereita tuolle näytölle ja tosiaan kyseessä on pikemminkin "dokumentoimaton ominaisuus" kuin paneelivika.
Omituista tosin että rtings ei löytänyt TIR ongelmaa testeissään, mutta aika yleiseltä tuo vika vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kyllä omassa LG 32UN880-B:ssä näy tuollaista Teppomiehen kuvailemaa. Ei kyllä itsellenikään kelpaisi ominaisuudeksi vaikka sellainen olisikin kyseessä.
Tosiaan tässä LG:ssä on BOE:n paneeli, ei LG kuten tuossa U3219Q:ssa.
 
Kyseessä on Temporary Image Retention, TIR, mitä on löytynyt näistä isomman kokoluokan 4K näytöistä ihan ensimmäisistä mallijulkaisuista lähtien. Sitä ei siis pidä sekoittaa OLED paneelien burn-In ongelmaan missä tulee pysyvää haamukuvaa paneeliin.
Ensimmäistä kertaa tosin näen TIR haamukuva-ongelmaa IPS-paneelissa, kun aikaisemmin ongelmaa on löytynyt VA-paneeleista.

Pienellä googletuksella löytyy helposti kohtalotovereita tuolle näytölle ja tosiaan kyseessä on pikemminkin "dokumentoimaton ominaisuus" kuin paneelivika.

Juu retentionistahan tässä on kyse, eikä pysyvästä kiinni palamisesta. Itse laskisin kuitenkin viaksi, eli ei hyväksyttävä ominaisuus 1000e näytössä.

Edit: Sillain harmi, kun töissä ollut tyytyväinen Dellin näyttöihin ja ajattelin, että hommaampa kotiokin kunnon näytön. Noh, ei arpa suosinu tällä kertaa, pitää jatkaa näyttöjen katselua. U4021QW vaikuttas mielenkiintoselta, kun ultrawide ominaisuus ei enää leikkaa pikseleitä pystysuunnassa. Tosin hinta on hieman yli budjetin.
 
Viimeksi muokattu:
Saako mitään muuta kivaa lisää kuin peramman mustan tason, kokoa, HDMI2.1, jos vaihtaa:

LG 27" 27GN950-B ——-> Asus 43" ROG Strix XG43UQ ?

onkohan tuossa Asuksen VA paneelissa pahasti blurraavampi liiketoisto?

EDIT: taitaa olla aika kurainen liiketoisto, ei ole lähelläkään Samsungin VA paneelia tuo.

LGstä kyllä tykännyt, pitää vielä kurkkia Asuksen arvostelut ettei nyt soopaa olis.

Koko kasvaisi sen verran että pitäis jo laittaa seinälle ja pöydän korkeudelle alareuna, jotta saisi tilasyistä mahdollisimman lähelle seinää.

Resoissa ei viitseis tinkiä eikä oikein hertseissäkään. Oispa OLED 165hz pelinäyttöjä jo.
 
Viimeksi muokattu:
Saako mitään muuta kivaa lisää kuin peramman mustan tason, kokoa, HDMI2.1, jos vaihtaa:

LG 27" 27GN950-B ——-> Asus 43" ROG Strix XG43UQ ?

onkohan tuossa Asuksen VA paneelissa pahasti blurraavampi liiketoisto?

EDIT: taitaa olla aika kurainen liiketoisto, ei ole lähelläkään Samsungin VA paneelia tuo.

LGstä kyllä tykännyt, pitää vielä kurkkia Asuksen arvostelut ettei nyt soopaa olis.

Koko kasvaisi sen verran että pitäis jo laittaa seinälle ja pöydän korkeudelle alareuna, jotta saisi tilasyistä mahdollisimman lähelle seinää.

Resoissa ei viitseis tinkiä eikä oikein hertseissäkään. Oispa OLED 165hz pelinäyttöjä jo.

Tietysti se kokemus on ihan erilainen kaikessa. 27" on tietokonenäyttö. Yli 40" on lähietäisyydeltä on jotain muuta. Eikä välttämättä pelkästään pahassa. Itselläni toisinaan on välimonitorina halpis 40" 4K tv makkarista tässä kun olen näitä näyttöjä vekslannut. Jos tässä olisi muut tietokonekäytön speksaukset kohdillaan.. niin miksipä ei pidemmässäkin juoksussa.

Ei tuosta Asuksesta tietysti hirmuisen pitkä matka olisi koon suhteen LG:n 48" 120Hz OLEDiin (TV) käytännössä täydellisellä liiketarkkuudella ja mustalla. Edullisemmin. Itsellä kävi sellainen mielessä. Jos olisi seinään kiinnittänyt tuohon eteen. Ehkä koko tulisi silloin puolihuomaamatta.

Itsellä lähti juuri sama LG 27 vaihtoon. 38" 21:9 tilalle samalta merkiltä kutakuinkin samoilla spekseillä. Sitä vielä odotellaan. Nyt jo tosin aprikoin, että tuliko tehtyä liian nopeita liikkeitä. Tuo 27" ruutu on kyllä kaikin tavoin luokkansa paras.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuosta Asuksesta tietysti hirmuisen pitkä matka olisi koon suhteen LG:n 48" 120Hz OLEDiin (TV) käytännössä täydellisellä liiketarkkuudella ja mustalla. Edullisemmin. Itsellä kävi sellainen mielessä. Jos olisi seinään kiinnittänyt tuohon eteen. Ehkä koko tulisi silloin puolihuomaamatta.

LG:n (lähes) täydellinen liiketoisto vaatii kuitenkin sen korkeimmaan välkytysmoodin (BFI High) joten en defaulttina sanoisi että OLEDissa mikään hyvä liiketoisto on. Välkytysmoodissa kirkkaus tippuu myös roimasti ja monet ei tuosta enää sen jälkeen tykkäisi.
 
Tietysti se kokemus on ihan erilainen kaikessa. 27" on tietokonenäyttö. Yli 40" on lähietäisyydeltä on jotain muuta. Eikä välttämättä pelkästään pahassa. Itselläni toisinaan on välimonitorina halpis 40" 4K tv makkarista tässä kun olen näitä näyttöjä vekslannut. Jos tässä olisi muut tietokonekäytön speksaukset kohdillaan.. niin miksipä ei pidemmässäkin juoksussa.

Ei tuosta Asuksesta tietysti hirmuisen pitkä matka olisi koon suhteen LG:n 48" 120Hz OLEDiin (TV) käytännössä täydellisellä liiketarkkuudella ja mustalla. Edullisemmin. Itsellä kävi sellainen mielessä. Jos olisi seinään kiinnittänyt tuohon eteen. Ehkä koko tulisi silloin puolihuomaamatta.

Itsellä lähti juuri sama LG 27 vaihtoon. 38" 21:9 tilalle samalta merkiltä kutakuinkin samoilla spekseillä. Sitä vielä odotellaan. Nyt jo tosin aprikoin, että tuliko tehtyä liian nopeita liikkeitä. Tuo 27" ruutu on kyllä kaikin tavoin luokkansa paras.

No tuo 48” OLED on monesti ollut mielessä, olohuoneessa on 77” C9.

Hiukan liian iso taitaa 48” olla, ainakin alkuunsa. Ja olen mukamas huomaavinani eron 160hz vs 120hz, tai sitten periaatteessa en haluisi ottaa pakkia senkään suhteen. Tosin OLEDilla voisi kerrankin pitää HDR päällä.

Eli toista 27” ei kannata tuon LG tilalle ainakaan miettiä, jotain muuta sitten jos välttämättä haluaa vaihtelua.

Melkoinen hitti olis jos LG tekisi 40” OLEDin riisuttuna versiona monitoriksi halvemmalla, jollain 160hz trimmatulla paneelilla vielä...
 
LG:n (lähes) täydellinen liiketoisto vaatii kuitenkin sen korkeimmaan välkytysmoodin (BFI High) joten en defaulttina sanoisi että OLEDissa mikään hyvä liiketoisto on. Välkytysmoodissa kirkkaus tippuu myös roimasti ja monet ei tuosta enää sen jälkeen tykkäisi.

Niin no, kaikki on tietysti suhteellista, mutta kyllä tuo jopa huippu IPS:n verrattuna aika haipakkaan muuttuu ja piirtää jo ilman BFI:täkin. Virkistystaajuuttahan tuo vielä karvan lisää kaipais ja aavistuksen pienempää input-lagia. Sellanen jossain 30-40" koossa ja LG:llä olisi melkoinen end-game monitori käsissään. Ainakin joksikin aikaa - tai kunnes tehtäväpalkit palaa kiinni ruutuun ja saavat jonkun massiivisen joukkokanteen niskoilleen.

 
Niin no, kaikki on tietysti suhteellista, mutta kyllä tuo jopa huippu IPS:n verrattuna aika haipakkaan muuttuu ja piirtää jo ilman BFI:täkin. Virkistystaajuuttahan tuo vielä karvan lisää kaipais.

Juu toki tietynlainen OLEDimainen terävyys on erilaista mitä lcd. Tässä kuiten teen töitä tuolla cx oledilla ja pelaan tauoilla vähän ps5 niin kyllä se liikesumeus kuitenkin on ihan tosi juttu. Esim DaysGone peli ps5:lla. Kaunis peli mutta jos ihailen maisemia niin että vähän tatilla pistän näkymän pyörimään hitaasti niin kaikki menee täysin plöröksi. Mistään detaileista ei saa selvää. Puut ovat tasaisen ruskeita mutta jos pysäytän kameran niin puun rungot muuttuu äärimmäisen detailikkaaksi 4k tekstuureineen.

Sama homma desktopilla vaikka 120Hz moodi päällä niin ikkunaa hitaasti siirtelemällä kaikki teksti ikkunassa menee lukukelvottomaksi.

BFI päällä nuo korjaantuu lähes täydelliseksi mutta kirkkaus katoaa ja 60Hz moodissa näkyy välkettä. 120Hz moodissa en itse huomaa välkettä BFI High.
 
Pysyykö oledilla kuva terävämpänä liikkeessä kuin muilla ruuduilla?
 
Pysyykö oledilla kuva terävämpänä liikkeessä kuin muilla ruuduilla?
Lyhyt vastaus: Ei / tai se riippuu.

Pitempi vastaus:
EDIT: Lisätään tähän vielä haippia kuinka hyvä tuo CX oledin BFI high tila on 120Hz PC moodissa. Kun pelaa illalla täysin pimeässä niin kirkkauden katoaminen ei haittaa. Ja voi että tuo liikeresoluutio on jotain älytöntä. Tulee CRT ajat mieleen. Vaikka heiluttelee pelissä näkymää edes takaisin niin kaikki on tosi terävää ja detailikasta. Aah. Vaatii vain sen tasaisin vsynced 4k120fps ruudun virkistyksen ollessa 120Hz.

EDIT2: Jos joku haluaa tietää millä vehkeellä saa parhaan liikeresoluution niin Oculus Quest2:ssa on tausta strobe 0,3ms välähdyksellä. Eli kuvaa näytetään 0,3ms ajan ja loput on mustaa. Hyvä puoli LCD teknologiassa on tuo että taustavalo on erillään paneelista joten voidaan toteuttaa tuollaisia älyttömän kirkkaita strobeja todella lyhyellä intervallilla. OLED ei kykene isoihin kirkkauksiin joten tuollainen CX tyylinen 4ms strobekin rampauttaa jo rankasti OLED näyttöjä. VR lasit joissa on OLED, eivät siis kykene samaan liikeresoluutioon mitä LCD VR kypärät. Meneepä offtopikiksi jo.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen GX malli LGn OLEDista olisi näppärä laittaa seinälle näytöksi, menee kiinni seinään mukana tulevalla telineellä. Muistaakseni samat paneeli ja peliominaisuudet kuin C sarjalaisessa (Eikö?).


Tätä ei tietenkään saa 48” koossa.

Ja paljonkohan 10mm Moxi Slim telineellä C sarjan LG jäisikään ulommas seinästä kuin tuo G sarja…

Joskus noita Catleapin korean näyttöjä ”kellotettiin” jotain ajoituksia kiristämällä Nvidian paneelista näyttämään 120hz, eikai nämä nykyiset OLED TV siedä mitään 130-140Hz taajuuksia ja taitaa jo HDMI2.1 loppua kaista loppua kesken.

Ei oikein nappaa hommata kalliimpaa ja selkeesti kuvanlaadullisesti surkeampaa monitoria OLED telkun sijastakaan, vielä kun se monitorien fyysinen laatu on sellaista nitisevää ja ratisevaa halpamuovia. Harmi että OLED hertsit jää 120 vaikka ero nyt tuon nykyisen 4K@160hz kanssa on mitä on, siltin siinä se 40 ruutua sekunnissa ettei tavallaan tinkimäänkään viitseis.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 711
Viestejä
4 513 779
Jäsenet
74 456
Uusin jäsen
armo79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom