4K-Näytöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuSiZ
  • Aloitettu Aloitettu
Köyhät kyykkyyn! CES 2020 -ennakkojulkaisu shippaa vihdoin 2021!

1602779618464.png

Asus ROG PG32UQX
- 32" 3830x2160 UHD 4K, 144Hz IPS
- 10 bittinen , 1000:1 kontrasti, 1152 mini-led
- G-Sync, ULMB
- DisplayHDR 1400
- HDMI 2.1
- Hinta: ennakko 6400USD (Kiina)
- Saatavuus: 1/2021
 
Viimeksi muokattu:
Joo eli tämä oli se ensimmäinen hdmi 2.1 4k näyttö kaikilla herkuilla? Aivan käsittämättömiä hintoja! Ja että oikein 1000:1 kontrastikin.
Juu, 4K UHD korkea hertsisten HDR monitorien tilanne ollut masentava jo 3 vuotta. Sama jatkuu.

Tuo ROG PG32UQX ennakkohinta lienee joku ennakkohinta, itse veikkaan, että hinta tullee jonnekin 3000€ paikkeille, silti aivan liikaa tuollaisesta.

Ja vaikuttaa, että kaksi-kerros LCD HDR -näyttöjä ei tulla näkemään laajassa jakelussa myöskään ensi vuonna (2021), johtuen virrankulutuksesta ja jäähdytystarpeista.

Eli samoilla LCD IPS/VA -virityksillä ja karkeasti 1000-2000 ledin FALD-taustavaloilla mentäneen vielä ainakin vuosi lisää (ei-huippuammattinäytöissä). HDMI 2.1 lienee isoin tuleva muutos ensi vuoden aikana.

JOS käy hyvä säkä, niin näiden 144Hz+ 4K UHD HDR1000 FALD -näyttöjen hinnat voivat ensi vuoden aikana tippua sieltä 3000€ tuntumasta reilusti alaspäin. Tai sitten ei.
 
48" CX ois 1200€........ ei paha. Onko porukalla miten kokemuksia peli- ja työpöytäkäytöstä? Onko ollut ongelmia, miten esim. kuvankäsittely, koodaus, pelailu tollasella?

Sit viel 2300€ 65" olkkariin niin 3500e sais full OLED setupin, puhelimessa on jo.
 

Eikö tämä ole sama näyttö kuin hetki sitten alennuksessa ollut asus pg43uq?

Juu, sama paneeli, aika samat speksit, hieman toki firmiksessä ja liitännöissä eroja.

 
48" CX ois 1200€........ ei paha. Onko porukalla miten kokemuksia peli- ja työpöytäkäytöstä? Onko ollut ongelmia, miten esim. kuvankäsittely, koodaus, pelailu tollasella?
Päivittäisessä työkäytössä toimii oikein hyvin, mutta kaksi pientä ongelmaa siinä on:
1. Agressiivinen taustavalon himmennys. Jos työskentelet pitkään tumman kuvan kanssa, TV:n taustavalo himmenee pikkuhiljaa. Ongelman voi kiertää työskentelemällä ikkunassa ja laittamalla windowsin taustakuvan shufflelle, jolloin näyttö "herää" aina taustakuvan vaihtuessa eikä himmennys ehdi mennä päälle.
2. Yhden pikselin levyinen värintoisto-ongelma. Jos esim. maalaat Excelissä solun keltaiseksi, maalatun solun oikeassa reunassa on yhden pikselin levyinen vihreä pystyraita ja vasemmassa reunassa punainen pystyraita. Ei hajuakaan mistä johtuu, enkä saa millään asetuksilla korjattua. Tuo esiintyy myös joillakin nettisivuilla tekstin kirjaimissa. Tämä voi olla ongelma absoluuttisen tarkassa kuvankäsittelyssä, muille aika yhdentekevää.

Pelikäytössä:
- 5/5 kuvanlaatu, värit, kontrasti, HDR.... OLED on tässä aivan yliveto
- 5/5 response time, eikä häntimistä
- Voi käyttää sekä 16:9 että 21:9 kuvasuhteella custom resolla

G-synciä ja 4K@120hz en ole voinut vielä testata, koska ne eivät toimi 1080Ti:llä HDMI rajoituksista johtuen. Nyt on tyytyminen esim. 1440p@120hz tai 4K@60hz asetuksiin ilman G-synciä, kunnes näytönohjain päivittyy tulevaisuudessa HDMI 2.1:een. Samaten värintoisto on vielä rajoittunut 8-bittiin kymmenen sijasta. Pitkässä juoksussa nähdään onko burn-in ongelmia. Varotoimenpiteenä on hyvä laittaa taustakuva shufflelle, alapalkki ja työpöydän kuvakkeet piiloon. Aiemman kokemuksen perusteella näistä telkkareista en usko että tulee ongelmia, mutta asia on hyvä tiedostaa näyttöä valitessa.

TV:n oma jalusta on aikamoinen mökky joka jättää ruudun reilun 20-25cm irti seinästä. Pöydän on syytä olla min. 80cm syvä, mieluummin >90cm. Seinäkiinnityksellä tai syvemmällä pöydällä saa mielestäni katseluetäisyyden optimaaliseksi, eikä iso koko ole ongelma. Itselläni seinällä ja 80cm pöytä ja on sopiva.

Kokonaisuutena suosittelen ehdottomasti, tuohon rahaan saa paljon vastinetta verrattuna "perus" taustavalonäyttöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Köyhät kyykkyyn! CES 2020 -ennakkojulkaisu shippaa vihdoin 2021!


Asus ROG PG32UQX

- G-Sync, ULMB
Ja siinä meni mahdollisuudet tuolta päätyä ostoslistalleni.
Rahasta ei ole kiinni, mutta minä en todellakaan rupea maksamaan mistään antikilpailupuljun monopolinäytöistä.


Joo eli tämä oli se ensimmäinen hdmi 2.1 4k näyttö kaikilla herkuilla? Aivan käsittämättömiä hintoja! Ja että oikein 1000:1 kontrastikin.
Eikö tuosta tule vielä se 43" versiokin :redface:
Ei voi käsittää kuka näitä ostaa.
Ei tuo edes HDMI 2.1:htäkään omaa, eli kallis betaversio.
Interestingly the product page on taobao.com lists the screen as having a DisplayPort 1.4 connection AND an HDMI 2.1! We initially took this on face value but later had an update direct from Asus confirming that this is NOT included on this screen. We are not sure where this error came from at taobao, but that’s what we were told by Asus as a correction to this news piece.
Ja Nvidia Cash Cow/Slave Racellehan tuo on tarkoitettu.
 
Ja vaikuttaa, että kaksi-kerros LCD HDR -näyttöjä ei tulla näkemään laajassa jakelussa myöskään ensi vuonna (2021), johtuen virrankulutuksesta ja jäähdytystarpeista.
Ei niiden taustavalon tehonkulutuksen/jäähdytystarpeeseen ole tulossa mitään maagista helpotusta.
Toinen LCD kun kasvattaa polarisaatiosuotimien määrää ja jokainen polarisaatiosuodin aina kasvattaa valohäviöitä vaatien kirkkaampaa taustavaloa.

Jos valokuvaus ei ole tuttu, niin polarisaatiosuodin pudottaa valon määrää yleisestikin huomattavasti.
(tyyliin aukolla, eli puolittaa valon määrän)

Pitäisi vain päästä eroon koko vanhasta nestekusesta ja saada oikeasti kunnollista ilman erillistä tastavaloa olevaa littunäyttötekniikkaa kehiin...
Aika naurettavaa jos menee yli 20 vuotta, että päästään takaisin kuvaputken tasolle katselukulmissa, kontrastissa ja vasteajoissa.
 
Juu, sama paneeli, aika samat speksit, hieman toki firmiksessä ja liitännöissä eroja.


Tärkeimpänä erona lienee että Asus tukee DSC:tä joka mahdollistaa 144hz 4K HDR G-sync ilman chroma subsamplingia yhdellä displayport-kaapelilla. Acerilla 144hz tila vaatii kaksi kaapelia eikä tue VRR:ää tuossa tilassa.
 
Aika naurettavaa jos menee yli 20 vuotta, että päästään takaisin kuvaputken tasolle katselukulmissa, kontrastissa ja vasteajoissa.
Juu samaa mieltä, sinun ja minun ja muutaman vanhan patun ongelma on, että olemme nähneet ihan liikaa ja pettyneet ihan liian usein.:D

Pientä toivoa on, että Samsungin QN-OLED tekniikka toimii ja tulee myös monitoripaneeleihin. Aika heikolta näyttää myös microled-tarjonta, suuri osa suunnattu TV ja VR -näyttöihin, eikä monitoripaneeleihin/-kokoihin.

Perus IPS roadmäpit ovat sitä samaa vuoden 2021 lopulle. Miniledejä tulee taustavaloihin lisää, mutta ei merkittävästi lisää vyöhykkeitä, parhaimmillaan hinnat voivat ehkä hieman tippua. VA:ssa isoimmat muutokset ovat pikselivasteissa, muuten tapellaan samojen ongelmien kanssa.

Ehkä jos kinkkivalmistajat saavat toimivaa palamatonta OLEDia markkinoille 2021 monitorikäyttöön, niin pientä toivoa olisi. En pidättele hengitystäni, sen verran huonoa lupaavat alan lähteet.
 
Päivittäisessä työkäytössä toimii oikein hyvin, mutta kaksi pientä ongelmaa siinä on:
1. Agressiivinen taustavalon himmennys. Jos työskentelet pitkään tumman kuvan kanssa, TV:n taustavalo himmenee pikkuhiljaa. Ongelman voi kiertää työskentelemällä ikkunassa ja laittamalla windowsin taustakuvan shufflelle, jolloin näyttö "herää" aina taustakuvan vaihtuessa eikä himmennys ehdi mennä päälle.
2. Yhden pikselin levyinen värintoisto-ongelma. Jos esim. maalaat Excelissä solun keltaiseksi, maalatun solun oikeassa reunassa on yhden pikselin levyinen vihreä pystyraita ja vasemmassa reunassa punainen pystyraita. Ei hajuakaan mistä johtuu, enkä saa millään asetuksilla korjattua. Tuo esiintyy myös joillakin nettisivuilla tekstin kirjaimissa. Tämä voi olla ongelma absoluuttisen tarkassa kuvankäsittelyssä, muille aika yhdentekevää.

TV:n oma jalusta on aikamoinen mökky joka jättää ruudun reilun 20-25cm irti seinästä. Pöydän on syytä olla min. 80cm syvä, mieluummin >90cm. Seinäkiinnityksellä tai syvemmällä pöydällä saa mielestäni katseluetäisyyden optimaaliseksi, eikä iso koko ole ongelma. Itselläni seinällä ja 80cm pöytä ja on sopiva.

1. Tämän saa service menusta pois. Vaatii service remoten (eBay) tai Android-luurin IR blasterilla sekä LG Service Remote softan. Kannattaa olla tarkkana service menun kanssa pelleillessä. Ohjeet löytyy googlettamalla "automatic static brightness limiter disable".
2. Tämä johtuu mahdollisesti jostain RGB-alipikselipehmennyksestä. Suosittelen käyttämään Better ClearType Tuneria ja laittamaan grayscale antialiasingin päälle. Se näyttää vähän huonolta legacymmissa softissa (pääasiassa jotkut installerit) mutta keskimäärin paremmalta tekstin rendauksessa.

TV:n jalusta on huono möhkö, suosittelen budjetoimaan seinäkiinnikkeeseen tai floorstandiin. En kyllä ole vielä bongannut Suomen kaupoista lattiajalustaa joka olisi liikuteltava muttei liian korkea.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä toivoa on, että Samsungin QN-OLED tekniikka toimii ja tulee myös monitoripaneeleihin. Aika heikolta näyttää myös microled-tarjonta, suuri osa suunnattu TV ja VR -näyttöihin, eikä monitoripaneeleihin/-kokoihin.

Perus IPS roadmäpit ovat sitä samaa vuoden 2021 lopulle. Miniledejä tulee taustavaloihin lisää, mutta ei merkittävästi lisää vyöhykkeitä, parhaimmillaan hinnat voivat ehkä hieman tippua. VA:ssa isoimmat muutokset ovat pikselivasteissa, muuten tapellaan samojen ongelmien kanssa.

Ehkä jos kinkkivalmistajat saavat toimivaa palamatonta OLEDia markkinoille 2021 monitorikäyttöön, niin pientä toivoa olisi. En pidättele hengitystäni, sen verran huonoa lupaavat alan lähteet.
Vaikka Samsung lupaileekin "massa"valmistuksen aloittamista, niin eiköhän hinnat ole kalliit useamman vuoden. (mikä ei oikeastaan olisi ongelma)
Mutta tosiaan lienee turha toivoa PC-näyttöjä pariin vuoteen.
No jospa sitten saisivat edes DisplayPort 2.0 ja HDMI 2.1 liitännät...
Kun ei tällä hetkellä niidenkään näyttöihin saaminen tunnu onnistuvan millään, vaikkai HDMI:kin on jo kolme vuotta sitten julkaistu.
(joskohan AMD:n Big Navi toisi vihdoin jotain tuoreempaa liitäntää kaapelin toiseen päähän)

Näinköhän se on pakko hankkia jou LG 27GN950 joksikin muutamaksi vuodeksi, että pääsisi modernimpiin virkistystaajuuksiin.
Tosin mikähän lienee kun ei siitäkään löydy kunnolla revikoita, joista selviäisi ettei sen kontrasti ole yhtä kehno kuin saman koon 2560x1440 Nano-IPS-paneelilla.
Nyt tämä taitaa olla ainoa revikka:

Jotenkin epäilyttää ettei se ViewSonic Elite XG320U:kaan tule oikeasti saataville ennen ensi syksyä...


Jokunen vuosi sittenhän oli huhuja Japan OLEDin aikeista tehdä PC-käyttöön sopivia OLED-paneeleita, mutta eipä ole sen jälkeen kuultu niistäkään.
Lastly, JOLED demonstrated various other OLED panels, including two rigid and flexible displays for automotive use, a 27-inch 4K panel, a flexible 21.6-inch 4K panel...
 
Vaikka Samsung lupaileekin "massa"valmistuksen aloittamista, niin eiköhän hinnat ole kalliit useamman vuoden. (mikä ei oikeastaan olisi ongelma)
Mutta tosiaan lienee turha toivoa PC-näyttöjä pariin vuoteen.
No jospa sitten saisivat edes DisplayPort 2.0 ja HDMI 2.1 liitännät...
Kun ei tällä hetkellä niidenkään näyttöihin saaminen tunnu onnistuvan millään, vaikkai HDMI:kin on jo kolme vuotta sitten julkaistu.
(joskohan AMD:n Big Navi toisi vihdoin jotain tuoreempaa liitäntää kaapelin toiseen päähän)

Näinköhän se on pakko hankkia jou LG 27GN950 joksikin muutamaksi vuodeksi, että pääsisi modernimpiin virkistystaajuuksiin.
Tosin mikähän lienee kun ei siitäkään löydy kunnolla revikoita, joista selviäisi ettei sen kontrasti ole yhtä kehno kuin saman koon 2560x1440 Nano-IPS-paneelilla.
Nyt tämä taitaa olla ainoa revikka:

Jotenkin epäilyttää ettei se ViewSonic Elite XG320U:kaan tule oikeasti saataville ennen ensi syksyä...


Jokunen vuosi sittenhän oli huhuja Japan OLEDin aikeista tehdä PC-käyttöön sopivia OLED-paneeleita, mutta eipä ole sen jälkeen kuultu niistäkään.
Lastly, JOLED demonstrated various other OLED panels, including two rigid and flexible displays for automotive use, a 27-inch 4K panel, a flexible 21.6-inch 4K panel...

Ihmettelin kans että miksei tuosta LG 27GN950-B ole rewikoita pahemmin, mutta taitaa olla vielä hankala saada. Jonottamassa sitä itse niin kattelin että mahtaako ekasta erästä riittää kaikille tilanneille (Jimms / Verkkis).

Kontrasti nyt ei varmastikaan säväytä OLED telkun jälkeen mutta muuten pitäis olla kaikki kunnossa.
 
Siltikin luulisi LG:n haluavan testaajien saavan niitä käsiinsä, kun on eräänlainen "lippulaiva"tuote.

Totta, luulis että niitä nyt olis ensin lähetetty testaajille.

Ei tietoa itsellä, että onko tuo Nano-IPS myyntipuheita vaan vai onko kuvanlaatu näitä tyypillisiä IPS monitoreja parempi? Kirkkautta siinä on sopivasti, värit lienee hyvät myös, mustan syvyys tietty se akilleen kantapää joten jää kuva vähäsen hailakkaaksi parhaimpiin FALD ja OLED töllöihin nähden, oletan.
 
Ei tietoa itsellä, että onko tuo Nano-IPS myyntipuheita vaan vai onko kuvanlaatu näitä tyypillisiä IPS monitoreja parempi? Kirkkautta siinä on sopivasti, värit lienee hyvät myös, mustan syvyys tietty se akilleen kantapää joten jää kuva vähäsen hailakkaaksi parhaimpiin FALD ja OLED töllöihin nähden, oletan.
Ihan markkinointipaskaa kaikki LG:n nano ja Samsungin kvanttipistehöpötys.
Ne kun eivät korjaa yhtään LCD:n pahimpia vikoja, vaan käytännössä näiden nanokooon kvanttipisteiden käyttö jää laajan gamutin toteutustapoihin
Ja laajan gamutin näyttöjä on ollut olemassa jo 10+ v.
Tämä oma kohta 7v vanha Dell U3014 on käytännössä AdobeRGB näyttö ja tuo LG itseasiassa jää siitä hieman vajaaksi vihreässä.
 
Eikös ne nano näytöt oo huonompia kontrastiltaan? Normi IPS 1000:1 ja noi nanonanot 800:1. Eli kuva on entistä haaleampi ja harmaampi.

Itse hommasin wide gamut näytön 2008 jo LG:ltä, W3000H. Siinä oli tosi tymäkät värit ja laaja väriavaruus. Ei ne mitään uutta juu ole.
 
Tällä hetkellä on monta eri 4K kehitysrintamaa, eivätkä ne kaikki mene käsi kädessä:

1) Parempi pikselivasteaika (MPRT, GtG, jne) : eli vähemmän viivettä nopeammilla virkistystaajuuksilla, eli vähemmän haamukuvaa ja liikekuvan suttuisuutta. Tätä LG on pyrkinyt parantamaan omissa UltraGear -pelisarjan monitoreissaan ja on välillä jopa onistunut. Yleensä sitten kärsivät: väriavaruus, värien tarkkuus (deltaE), taustavalon tasaisuus, jne, koska kompromisseja tehdään muualla

2) Laajempi/tarkempi värien toisto: eli aito 10-bittinen (ei FRC) väriavaruus, useampi bittinen LUT kalibrointiin, aito laajempi avaruus (lähempänä REC.2020 -väriavaruutta), alhaisempi värien toiston virhe (deltaE) ja taustavalon parempi tasaisuus. Näitä taas yritetään parantaa muissa LG:n paneeleita käyttävissä ammatinäytöissä. Näissä taas pikselivasteet ja korkeat hertsit loistavat poissaolollaan.

3) Sitten on se surullisen kuuluisa HDR, eli vähintään DisplayHDR1000-standardin mukainen suorituskyky edes paperilla, ja kyky edes hetkellisiin / paikallisiin suuriin kirkkauksiin (1000 cd/m2). Tämä taas on niin porttola monitoripuolella, että itkettää. Parhaimmat (ei-ammattinäytöt) perustuvat n. 2000-taustavalovyöhykkeen HDR-toteutuksiin, kirkkaisiin alueisiin tulee haamukehä-efektiä, värien tarkkuus kärsii ja on turha toivoa mitään aitoa 144Hz virkistystaajuutta ilman kompressiota, 1ms MPRT tai ~1ms GtG pikselivasteita. Toki niitä markkinoidaan, mutta todellisuus on toista.

Ja sitten on se liitäntä. HDMI 2.1-standardi tulee käytännössä 2021, ja on ensimmäinen järkevä yhden kaapelin kuluttajaliitäntä, joka tulee tukemaan edes teoriassa järkeviä väriavaruuksia, virkistystaajuuksia ja bittisyyksiä SAMANAIKAISESTI, ilman kompressointeja tai häviöitä (10-bit HDR, 4K UHD, 4:4:4 RGB chroma, 120 Hz, EI DSC-kompressiota). 144Hz onnistuisi kaistan puolesta, mutta eri asia mahtuuko se HDMI2.1:n spekseihin ja kuinka mahdollinen epästandardi (?) virkistystaajuus saadaan toteutettua yhteensopivasta (näyttö + näytönohjaimet). Tiedämme sitten ensi vuonna varmuudella, kun näytöt 4K UHD 144Hz HDMI 2.1 -mainostetut näytöt tulevat markkinoille.,

Jäitä poltellessa...
 
Lisää geneeristä 27-28" UHD 4K:ta pukkaa:

1603110440203.png

Asus PA279CV
- 27" 4K UHD 3840x2160 A-Si IPS., matta
- 1000:1 kontrasti, 350cd/m2 max, pseudo HDR10, 10-bit (8-bit + FRC)
- FreeSync 40-60Hz, 5ms GtG
- 2xHDMI2.0, 1xDP1.2
- Saatavuus: ?
- Hinta: ?
 
Ja lisää geneeristä 32" 4K UHD VA:ta :

1603110950128.png

LG 32UN500/550
- 4K UHD 3840x2160 VA -paneeli (AUO M315QVN01), matta
- 3000:1 kontrasti, 350cd/m2, pseudo HDR10
- FreeSync 40-60Hz , 4ms GtG
- 10-bit (8bit + FRC), 90% DCI-P3
- 1xDP1.4, 2xHDMI2.0
- 550 mallissa kallistuksen ja korkeuden säätö, 500-mallissa riisutumpi jalka
- Hinta: ~400€ (Saksa)
- Saatavuus: syksy 2020
 
Ja Asusilta halvempi kuvankäsittely IPS-näyttö:

1603115102959.png

Asus ProArt PA329CV
- 32" 4K UHD 3840x2160 IPS (AUO M320QAN01.0) , matta
- 1000:1 kontrasti, 350cd/m2 max kirkkaus, HDR10
- 60Hz, 5ms GtG
- 10-bit (8-bit + FRC)
- 100% sRGB, 100% Rec. 709, <2 deltaE
- 2xHDMI2.0, 1xDP1.4
- Hinta: ?
- Saatavuus: ?
 
Eikös ne nano näytöt oo huonompia kontrastiltaan? Normi IPS 1000:1 ja noi nanonanot 800:1. Eli kuva on entistä haaleampi ja harmaampi.

Itse hommasin wide gamut näytön 2008 jo LG:ltä, W3000H. Siinä oli tosi tymäkät värit ja laaja väriavaruus. Ei ne mitään uutta juu ole.
27GL850:n paneeli, jota myös Lenovo Y27Q-20 käyttää, on tosiaan hyvin keskinkertainen kontrastiltaan.
Tämä 27GN950 kyllä tämän japanilaisen testin perusteella yltäisi IPS:lle hyvään 1100:1 tasoon:


Tuo W3000H lienee ollut isompi versio itsellä ennen U3014 Delliä olleesta W2600HP:stä, joka sekin oli AdobeRGB (ja vähän yli) näyttö.
Test Monitor LG Flatron W2600HP (Seite 5) - Prad.de
 
Lisää kuvankäsittelyyn 4K 27" UHD IPS:ää, nyt HP:lta (ennakkojulkistus):


1603356452951.png
HP 27" Z27xs G3 DreamColor Creative Pro 4K
- 27", 4K UHD IPS, matta
- 1300:1 kontrasti, kirkkaus 450 cd/m2 max (hetkellinen 600cd/m2), Vesa DisplayHDR 600
- PANTONE Validated color gamut
- 10 bit (8-bit + FRC)
- GtG 14ms (ei siis pelinäyttö)
- 1xHDMI2.0a, 1xDisplayPort1.4, USB-C (100W PD)
- Saatavuus: maaliskuu 2021
- Hinta: $749 (USA)
 
- 1xHDMI2.0a, 1xDisplayPort1.4, USB-C (100W PD)
- Saatavuus: maaliskuu 2021
Noin myöhään tulossa ja siltikin vanhan version liitännät...
No 60Hz näyttö nyt ei sentään uudempia tarvitsisikaan.

Huomioiden yleisen kehityksen hitauden oikea saatavuus kyllä lienee joskus vuoden päästä.
 
Taas pidetään ammattilaisia tyhminä. Vaikkei olekaan tarkoitus olla pelinäyttö, silti aivan kaameaa työskennellä tuollaisella 14ms paneelilla editointi/3d/missä tahansa luovassa hommassa, varsinkin jos on nopeampi paneeli vieressä (eli melkein mikä tahansa tämänhetkinen kilpailijan tuote, tai vuosien takainen TN-kikkare). Yhtä 14ms luokiteltua Z sarjan HP:ta kokeillut joka aiheutti suorastaan nauseaa hitaudellaan viereiseen Delliin verrattuna (voi olla myös input lagista kyse), eikä overdriveasetukset auttaneet juurikaan asiaan. Tietysti monia ei varmaan haittaa, mutta ei tämä kehitystä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Moi
Löytyykö kellään kokemusta tuosta Dell Ultrasharp U2720Q. ? Tulisi 24" Dellin korvaajaksi. Työkäyttöön menee ja tarvitsee lisää alaa. Arvelin, että tämä sopii paremmin tähän käyttöön kun 34" wide.
 
Juuri sellaisella kirjoittelen, huippunäyttö vaikkakin vähän tyyriin puoleinen. Jonkin verran perusnäyttöä eloisammat värit johtuen laajemmasta gamutista. Valovuoto on suhteellisen vähäistä ainakin omassa yksilössä.
 
1603886597362.png

Lenovo Qreator 27

- 27" 4K UHD 3840x2160 IPS, matta
- 1300:1 kontrasti, 400 cd/m2, DisplayHDR 400,
- 98% DCI-P3, 10-bit (8bit + FRC), delta-E <2
- 60Hz, 4ms GtG, FreeSync
- 1x HDMI 2.0, 1x DP 1.2 USB-C (80W PD)
- Hinta: ~780€ (USA)
- Saatavuus: nyt (USA), myöhemmin (EU)
 
Viimeksi muokattu:
1603886710516.png

LG UltraFine Ergo 27BN88U
- 27" UHD 4K 3840x2160 matta
- 75Hz, FreeSync, 5ms GtG
- 10-bit (8-bit + FRC) 99% sRGB
- 1000:1 kontrasti, 350 cd/m2, DisplayHDR 400
- 2xHDMI2.0, 1xDP1.4, USB-C (60W PD)
- Hinta: ~ 490USD (USA)
- Saatavuus: nyt (USA)
 
No kyllä tyrkkää "Minä myös!" perusnäyttöä...
Yrittävätköhän tällä peitellä oikean kehityksen puutetta mallistoissa?

Ja tuo Lenovokin keskiaikaisella DP1.2:lla!
Vaikka itse näytölle se riittää, niin kyllä tuossa hintaluokassa pitäisi olla ketjutusmahdollisuutta kun on vielä työkäyttöön segmentoitu...
 
Eli jos peliä pelaa 4K näytöllä ja asetuksilla, niin onko näkymä sama kun aikka 1080p näytöllä mutta kuva on vain takempi enemmällä määrää pixeliä vai onko näyttö-alue isompi. Eli näkyykö 4K näytöllä sivuissa, ylhäällä ja alhaalla laajempi kuva siitä pelistä kun vaikka sillä 1080p näytöllä.

Elokuvahan tulee vain sama näkymä paremmalla resoluutiolla, mutta miten menee peleissä. Näkyykö esim sivulla 4K näytössä jotain mitä sei 1080 näytölä näy?

Ymmärtiköhän kukaan.
 
Ok. Luin muistaakseni tällä foorumilla kaverista joka osti ultrawide näytön ja kirjoitteli, että sillä 5120x1140 näytöllä näkyy sivualueella isompi alue pelistä kun vanhalla 2560x1440 näyttiksellä. Eli ei sama näkymä isommalla määrällä pixeliä vaan sivualueella näkyy enempi "maisemaa" mitä sillä 2560x1440 näytöllä ei näy.
 
Ultrawidessä on eri kuvasuhde kuin normaaleissa näytöissä, joten vaihtoehtoina ovat:
  • Venytetään kuva sivuille -> "leveämpiä pikseleitä"
  • Laitetaan sivuille mustat reunat
  • Näytetään enemmän "maisemaa"
On myös joitain pelejä joissa suurennetaan kuva-aluetta resoluution kasvaessa (siis "normaalin" kuvasuhteen näytöissä), mutta ne ovat harvemmassa.
 
Ok, eli 3840 X 2160 4K resoluutio ei tuo laveämpää, eikä korkeampaa pelinäkymää, vaan ainakin suurin osa peleistä antaa saman näkymän, mutta tarkempana kun vaikka Full HD 1920 × 1080 näkymä. Onpa sääli. Menee pixelit hukkaan pienemmällä näytöllä. Isolla näytöllä toki etua tulee sitten paremmasta kuvasta.
 
Ok, eli 3840 X 2160 4K resoluutio ei tuo laveämpää, eikä korkeampaa pelinäkymää, vaan ainakin suurin osa peleistä antaa saman näkymän, mutta tarkempana kun vaikka Full HD 1920 × 1080 näkymä. Onpa sääli. Menee pixelit hukkaan pienemmällä näytöllä. Isolla näytöllä toki etua tulee sitten paremmasta kuvasta.
Anti-Aliasing on olemassa pelkästästään sen takia koska 1080p on niin epätarkka resoluutio.
Se että voit poistaa AA:n pois käytöstä on se suurin syy hankkia 4K näyttö.

In digital signal processing, spatial anti-aliasing is a technique for minimizing the distortion artifacts known as aliasing when representing a high-resolution image at a lower resolution.
 
Ok, eli 3840 X 2160 4K resoluutio ei tuo laveämpää, eikä korkeampaa pelinäkymää, vaan ainakin suurin osa peleistä antaa saman näkymän, mutta tarkempana kun vaikka Full HD 1920 × 1080 näkymä. Onpa sääli. Menee pixelit hukkaan pienemmällä näytöllä. Isolla näytöllä toki etua tulee sitten paremmasta kuvasta.

Kuvailemasi "isompi näyttö-alue" yleensä saadaan peleissä aikaiseksi säätämällä kameran asetuksia, yleensä FOV, eli field of view, asetusta. Tämä ei riipu mitenkään näytöstä.

Jonkinlaisissa peleissä voi kuitenkin korkeammasta resoluutiosta saada ihan konkreettista hyötyä, vaikka pelin kameran asetukset ovat samat. Esimerkiksi FPS-peleissä, missä kaukana / tai muuten vaan pienenä piirtyvien kohteiden näyttämiseen on näytössä käytettävissä enemmän pikseleitä.

Esim. kuvitellaan skenaario, missä taivaanrannassa näkyvä sotilas ei välttämättä piirtyisi 1080 resoluutiolla ollenkaan (sen projektioon näytöllä on käytettävissä 0-1 pikseliä). 4k resoluution omaavalla näytöllä tähän on käytettävissä neljä kertaa enemmän pikseleitä (0-4), jolloin hahmon voi joissain tapauksissa "selkeästi" erottaa 4k näytöllä, mutta full HD näytöllä välttämättä ei muuten kuin yksittäisen pikselin värimuutoksena.

Yleinen konsensus tosin on, että ruudun päivitysnopeudella on enemmän merkitystä kuin resoluutiolla pelattaessa, ja nykyisellään sweet spot taitaa olla 2K resoluution näytöissä.
 
Yleinen konsensus tosin on, että ruudun päivitysnopeudella on enemmän merkitystä kuin resoluutiolla pelattaessa, ja nykyisellään sweet spot taitaa olla 2K resoluution näytöissä.

Siis WQHD / 2560 x 1440. (2K on tyhmä termi, koska 1920 x 1080 on numerona lähempänä.)
 
Hyvänä esimerkkinä myös, että jos kuvaat 4k kameralla jotain, mutta editoit sen 1k muotoon, voit siinä editointivaiheessa huoletta zoomata digitaalisesti mihin kohtaan vainkuvaan tuon 4x verran laadun kärsimättä.
 
Riippuu pelistä.

Joissain peleissä näkymä pysyy samana. Oikeastaan useimmissa 3d -peleissä näkymä on sama. Toisaalta osassa peleistä esim. joko koko peli, tai vain käyttöliittymä saattaa olla suunniteltu vain resoluutioille X-Z, ja Z yli mennessä esim. ne käyttöliittymäelementit pienenevät/"zoomaantuvat kauemmas".

Hatusta heitettynä esim. Battlefield skaalaa mille vain resoluutiolle hienosti, mutta esim. Paradoxin pelit skaalaantuvat huonohkosti, ja 4k resoluutiolla vanhemmat Paradoxin pelit ovat melkoista kuraa.

Samoin ohjelmat skaalautuvat vaihtelevasti eritoten Windows -puolella, sen sijaan MacOS hoitaa homman pykälää paremmin jo käyttöjärjestelmätasolla, ja Linux luonnollisesti vaihtelee hyvästä huonoon, riippuen käyttöliittymästä.
 
Yleinen konsensus tosin on, että ruudun päivitysnopeudella on enemmän merkitystä kuin resoluutiolla pelattaessa, ja nykyisellään sweet spot taitaa olla 2K resoluution näytöissä.

Itseäni ei kiinnosta millään muotoa joku pelissä saavutettu 3 millisekunnin etu. Oma pelaaminen on todella kaukana jostain tavoitteellisesta kilpapelaamisesta enkä ole moisesta edes milliseukuntin vertaa kiinnostunut. Haen siis koko hommalla vain parempaa pelikokemusta.

Kiinnostaisi pelkästään laajempi ja ulkonäöllisesti siistimpi kuva.

Pelaaminen on mutoinkin lähinnä satuunnaista ja täysin amatöri tasolla. Silloin kun pelaan, niin mieluusti katson kuvaa hyvillä grafiikoilla ja laadukkaasti. Tuleeko se kuva sitten 8 ms myöhemmin tai nopeemmin, niin ei kiinnosta kyllä pätkän vertaa minua.
 
Osa peleistä sitten ei anna käyttää ultrawiden kuvasuhde-etua, esimerkiksi Overwatch leikkaa ultrawidestä ylä ja ala reunaa pois.
Jolloin 16:9 monitorilla näkeekin enemmän kuin ultrawide näytöllä.

Pikselit sitten kyllä saa kaikki Overwatchissa kanssa käyttöön.
 
Jos ei vaihda näytön kuvasuhdetta niin ei tule laajempaa.

Missä peleissä muka ei voi FOV arvoa muuttaa, tulee vaan mieleen ehkä jotkut hampaan irvessä kilpailupelit? Sen kun muutat missä tahansa muussa sitä, ja huomaat pian että se näyttää aika luonnottomalle. Ainoastaan fyysisesti laajemmalla monitorilla voi itse pelimaailmaa laajentaa.
 
Itseäni ei kiinnosta millään muotoa joku pelissä saavutettu 3 millisekunnin etu. Oma pelaaminen on todella kaukana jostain tavoitteellisesta kilpapelaamisesta enkä ole moisesta edes milliseukuntin vertaa kiinnostunut. Haen siis koko hommalla vain parempaa pelikokemusta.

Kiinnostaisi pelkästään laajempi ja ulkonäöllisesti siistimpi kuva.

Pelaaminen on mutoinkin lähinnä satuunnaista ja täysin amatöri tasolla. Silloin kun pelaan, niin mieluusti katson kuvaa hyvillä grafiikoilla ja laadukkaasti. Tuleeko se kuva sitten 8 ms myöhemmin tai nopeemmin, niin ei kiinnosta kyllä pätkän vertaa minua.

Kyllä sinua kiinnostaa viiveet ja kuvanpäivitysnopeus, ne vaan ovat jo normaalilla 60hz ips panelilla sinun vaatimusten yläpuolella.

Se 100hz+ tuo monelle juuri sitä "ulkonäöllisesti siistimpää kuvaa". Yksittäistä piirrettyä kuva vertaillessa ei mitään eroa 60hz paneliin ole, mutta kuva on silmälle miellyttävämpää kun se on sulavampaa. Kilpailullinen etu on kiva bonus, mutta itse haen sitä 100fps tavoitteella että peli ei tunnu epämiellyttävältä pelata, vaan että se nimeomaan on "ulkonäöllisesti siistiä".

Itsekin tykkään resoluutiosta, mutta 4K 100hz näyttöjä ei ole valitettavasti meikän budjetille tarjolla, vaikka olen valmis panostamaan rautaan ja oheislaitteisiin keskivertoa huomattavasti enemmän. Toki tämän foorumin mittareilla olen budjettipelaaja..
 
4K näytön etuna on se että voit ostaa isomman näytön esim 24" 1080p -> 32" 4K ja pidät katseluetäisyyden samana saat suuremman kuvapinnan paremmalla tarkkuudella. RTS pelit ainakin skaalautuvat hyvin pikselimäärän kasvun mukaan eli näet suuremman pelialueen kerralla. FPS peleissä saman saa aikaiseksi sitten FOVia kasvattamalla. Riippuu tosiaan pelistä miten käyttäytyy. Ultrawide näytöt (21:9 ja ylöspäin) näyttävät aina laajemman pelialueen sivusuunnassa jos peli vaan tukee kunnolla ultrawideä.

Jos ainostaan laajempi näkymä on tärkein kriteeri kannattaa katsastaa noita 21:9 näyttöjä 16:9 4K sijaan. 21:9 näyttöjä saa lähes 4k tarkkuudella (3840x1600). Ultrawidessä pitää olla tuumakoko sitten isompi mitä 16:9 tai jää korkeudesta aika matalaksi. Itsellä 38" 21:9 3840x1600 resolla. Muutenkin jos kuvanlaatu edelleen tärkeintä niin IPS paneeli. Oma VA-paneeli ja värit aika valjut verrattuna IPS paneeliin.

Leiki tällä Visual TV Size Comparison : 32 inch 16x9 display vs 38 inch 21x9 display
Syötä nykyinen monitorisi ja vertaa mitä olet ajtellut tilalle niin saat aika hyvän käsityksen.
 
Ultrawidessä on eri kuvasuhde kuin normaaleissa näytöissä, joten vaihtoehtoina ovat:
  • Venytetään kuva sivuille -> "leveämpiä pikseleitä"
  • Laitetaan sivuille mustat reunat
  • Näytetään enemmän "maisemaa"
On myös joitain pelejä joissa suurennetaan kuva-aluetta resoluution kasvaessa (siis "normaalin" kuvasuhteen näytöissä), mutta ne ovat harvemmassa.
Tuota "suurennetaan kuva-aluetta" taitaa tapahtua lähinnä strategiarintamalla.
Unohdit lisäksi vaihtoehdon "näytetään vähemmän 'maisemaa'" (ts ylhäältä ja alhaalta leikataan pois) mutta nekin taitaa olla harvassa nykypäivänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 692
Viestejä
4 513 106
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom