3DMark Port Royal - DirectX ray tracing benchmark (DX12)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 167
3dmark-new-hero-with-port-royal.png



Port Royal on maksullinen, eli toimii vain 3DMark Advanced Editionissa, ei ilmaisessa Basic Editionissa.

3DMark Port Royal upgrade - Steam

3DMark Technical Guide - Port Royal

3DMark Port Royal Hall Of Fame
Minimum System Requirements
  • OS: Windows 10, 64-bit with October Update (version 1809)
  • Processor: 1.8 GHz dual-core with SSSE3 support
  • Memory: 4 GB RAM
  • Graphics: DirectX 12 with DirectX Raytracing support
  • Video memory: 6 GB
  • Storage: 0.8 GB space


Lisäys:

Port Royal Benchmark Adds NVIDIA DLSS For Improved Image Quality and Performance - NVIDIA


DXR ON vs OFF vertailua.

 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
SCORE 9 374 with NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti(1x) and Intel Core i9-9900K Processor

I scored 9 374 in Port Royal

Aika selvästi peittoaa Titan V:n tässä testissä, eli Battlefield V:n tuloksista ei kannata juuri vetää johtopäätöksiä. @edup

Toki pitää ottaa huomioon, että tässä testissä RTX:ää käytetään reilusti enemmän kuin varmaan missään pelissä tullaan käyttämään, jolloin erot jää tietysti pienemmiksi.

Edit: Otin vielä löysät pois kuljeksimasta.

SCORE 9 471 with NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti(1x) and Intel Core i9-9900K Processor

I scored 9 471 in Port Royal
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
Toki pitää ottaa huomioon, että tässä testissä RTX:ää käytetään reilusti enemmän kuin varmaan missään pelissä tullaan käyttämään, jolloin erot jää tietysti pienemmiksi. Olisi kiva jos testin voisi ajaa myös ilman RTX:ää niin näkisi visuaalisen eron.
Sieltä vaan Custom Runia ja reflektiot pois tai traditionalille ja ray traced shadowit pois jne. ja vertaamaan... Kyllä se tuohon taipuu.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
1 686
Hyvä SLI skaalautuvuus tuossa, kun huipputulos on 80,12fps, jossa hyvin samanlaiset kellot kuin Asmolan 43,9 fps tuloksessa.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
Onkos tuosta tulossa Vulkan versiota?
En ole seurannut aktiivisesti joten varmaan kerrot jos olen väärässä, mutta ei taida vielä olla ihan Vulkan-puolella mitään standarditapaa tehdä säteenseurantaa. NVIDIAlla on ekstensioita, mutta ei ole hirveästi järkeä tehdä benchmarkkia joka toimii vain moisilla vendor-spesifisillä ekstensioilla. Eli Vulkan-speksien vahvistumista odotellessa...

DirectX-puolella on standardoitu API tarjolla ja on ollut jo tovin.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
562
I scored 16 956 in Port Royal

Tulihan tämä vihdoin. Tuosta SLI setillä hyvin nopeat tyypit, tosin en usko kiristettävää ihan hirveästi jääneen. Nää kortit kun vaan kaatuu aina kun päästään 2100 mhz ja mitään ei voi... Custom bios onneksi kompensoi tuota kulkua :cigar2: 17k saadaan kyllä taatusti puhki, mutta se hoidetaan sitten huomenissa!

Eihän tässä muuten prossun asetukset käytännössä mitään pitäisi vaikuttaa? Mulla tällä hetkellä vakiona :facepalm::darra:
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
Ei vaikuta prossu. Täysin puhdas grafiikkatesti, ei CPU osiota, ei overall scorea. Saa olla aika kosminen setti että CPU ottaisi kiinni. Ehkä jos jotain dual core Pentiumia liimaat kiinni 2080ti:hin niin voi tulla CPU pullonkaulaksi? :)
 
Viimeksi muokattu:

Ultrosor

Tentacule spécialité
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 831
Perinteiseen 3dmark tyyliin tämä näyttää jälleen rumalta ja silti diashow.


Score 5 013 with NVIDIA GeForce RTX 2070(1x) and AMD Ryzen 7 1800X

Graphics Score
5 013

I scored 5 013 in Port Royal
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
562
Score 17 065 with NVIDIA GeForce RTX 2080Ti(2x) and Intel Core i9-9900K Processor
Graphics Score
17 065

I scored 17 065 in Port Royal

Siinä alkaa olemaan maksimit, eikä enempää huvita ajella. Ei kyllä mitään penkkaamisen iloa ole tässä testissä vs. muut 3dmarkit. Vain yksi testi eikä lainkaan CPU mukana, niin on aika äkkiä katottu mihin päästään. Säätämisellä ei saavuteta juuri mitään ellei rupea esim. jäähdytystapaa vaihtamaan. Ja tiedän kyllä, että tämän testin tarkoitus onkin yksinkertaisesti vain mitata RT suorituskykyä ja siitä syystä se on tällainen. Mutta silti :tdown:
 
Viimeksi muokattu:

Ultrosor

Tentacule spécialité
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 831
Olisi saanut olla useampi testi tässä. Nykyisellään olisivat saaneet julkaista ilmaiseksi maksullisen 3dmarkin omistaville.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ei vaikuta prossu. Täysin puhdas grafiikkatesti, ei CPU osiota, ei overall scorea. Saa olla aika kosminen setti että CPU ottaisi kiinni. Ehkä jos jotain dual core Pentiumia liimaat kiinni 2080ti:hin niin voi tulla CPU pullonkaulaksi? :)
Ajoin pikaisesti testin 9900K @ 2c2t 3.8GHz vahviistaakseni tämän eikä mitään vaikutusta tulokseen. Tämähän se tekee testistä melko tylsän, 2,50€ että saa testin jota tulee ajettua vain muutama kerta koska säätämistä ei juuri tarvita, mutta tämän tarkoituskinhan on vain mitata DXR-suorituskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
DXR-suorituskykyä. RTX on sitten NVIDIAn brandaus/implementaatio samasta aiheesta.

Tää on vähän tällainen toiset pyytä yhtä, toiset toista. Usein on toivottu että 3DMarkissa olis sellainen testi jossa pelkkä GPUn keuliminen merkkaa ettei tarviis omistaa parin tonnin extreme edition prossua jotta vois kilpailla. Nyt sellainen on, ja jotkut ei tykkää kun CPU ei merkkaa... :)
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
Olisi saanut olla useampi testi tässä. Nykyisellään olisivat saaneet julkaista ilmaiseksi maksullisen 3dmarkin omistaville.
Aika paljon ilmaistakin ominaisuutta on tullut vuosien varrella. On tehty ihan sivu joka selittää miten homma toimii:

3DMark updates and upgrades

Toinen vaihtoehto olis ollut niinkuin tehtiin ennen. Osta 3DMark03, sitten osta 3DMark 05, 3DMark 06, 3DMark 11, 3DMark Vantage...

Joo, edellisen version omistajille annettiin alennusta uudesta, mutta silti taatusti tuli kalliimmaksi kuin nykyinen systeemi.

Ja mitä tulee vain pelkkään yhteen grafiikkatestiin, aikataulu oli aika tiukka jos katsot milloin DXR julkistettiin ja tällaisena kuitenkin täyttää tehtävänsä. Ehkä sitten ensi kerralla taas enemmän testejä ja viimeisimmät blingblingit myös "normaalissa" 3DMark-testissä, tämä kun oli DXR-spesifinen.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 548
En ole seurannut aktiivisesti joten varmaan kerrot jos olen väärässä, mutta ei taida vielä olla ihan Vulkan-puolella mitään standarditapaa tehdä säteenseurantaa. NVIDIAlla on ekstensioita, mutta ei ole hirveästi järkeä tehdä benchmarkkia joka toimii vain moisilla vendor-spesifisillä ekstensioilla. Eli Vulkan-speksien vahvistumista odotellessa...

DirectX-puolella on standardoitu API tarjolla ja on ollut jo tovin.
Njoo, siis toki vulkan puolella on vakaana julkaistu laajennos. Mutta kuten sanoit se on tosiaan nvidian: VK_NV_ray_tracing. Kun katsoo tuota contributor listaa tuolle laajennokselle, on siellä myös intelin ja amd:n jamppa. Joten kaippa ne tuosta lopulta tähtäävät DXR:ää vastaava Vulkanille, mikä oli alunperinkin Nvidian ajatus. Eli sitäpäivää odotellessa...

EDIT. Ihan vain näin mielenkiinnosta, tuota ei varmaankaan pysty ajamaa DXR Fallback layerillä. Mutta onko tuota talon sisällä koskaan kokeiltu sillä?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
DXR-suorituskykyä. RTX on sitten NVIDIAn brandaus/implementaatio samasta aiheesta.

Tää on vähän tällainen toiset pyytä yhtä, toiset toista. Usein on toivottu että 3DMarkissa olis sellainen testi jossa pelkkä GPUn keuliminen merkkaa ettei tarviis omistaa parin tonnin extreme edition prossua jotta vois kilpailla. Nyt sellainen on, ja jotkut ei tykkää kun CPU ei merkkaa... :)
Vahingossa ja kortin nimeen tottuneena tuli kirjoitettua RTX, tietysti se on tiedossa että oikea nimitys on DXR.;)

Tähän olisi voitu tehdä prosessorilla laskettava Ray Tracing-CPU testi, mutta eihän tuo pahan hintainen tällaisenaan.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
EDIT. Ihan vain näin mielenkiinnosta, tuota ei varmaankaan pysty ajamaa DXR Fallback layerillä. Mutta onko tuota talon sisällä koskaan kokeiltu sillä?
Normikäytössä ei pysty. Fallback layer on SDKn ominaisuus tarkoitettu devaukseen, Microsoft päätti jossain vaiheessa että "normikäytössä" kaikki on näyttisajurin hommia.

Ja kyllä, testin teoriassa pystyy dev-ympäristössä ajamaan (sisäisellä debug-playerillä) fallback layerillä. Hitaasti. Ajan kanssa. Jos ei ole hoppu. :)
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
Tähän olisi voitu tehdä prosessorilla laskettava Ray Tracing-CPU testi, mutta eihän tuo pahan hintainen tällaisenaan.
Joo mutta Cinebench ja POV-Ray on jo keksitty. Ei olisi tuonut hirveästi lisäarvoa. CPU-RT ei ole DXR-relevanttia ja ns. Wanha Juttu.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Joo mutta Cinebench ja POV-Ray on jo keksitty. Ei olisi tuonut hirveästi lisäarvoa. CPU-RT ei ole DXR-relevanttia ja ns. Wanha Juttu.
Minun mielestä olisi tuonut ja ollut mukava lisä, mutta nämä on näitä mielipidejuttuja.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Tukijäsen
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
501
Pitihän se nyt sijottaa 2,5e ja kokeilla,vaikka nyt oma masiina ei ihan taida iskussa olla nyt.. :vihellys:

8 467 with NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti(1x) and Intel Core i7-7700 Processor
http://www.3dmark.com/pr/4848
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
783
I scored 7 620 in Port Royal

Pitää varmaan jossain vaiheessa taas kellotella tuota tiittiä jos nyt edes 8000 sais rikki



Perinteiseen 3dmark tyyliin tämä näyttää jälleen rumalta ja silti diashow.
Todellakin... Kauas on tultu niistä ajoista jolloin 3dmark täräytti leuan lattiaan utopistisilla Nature skeneillään. Tällä kertaa jopa demon äänimaailma oli korkeintaan keskinkertaista. Lisäksi 3dmark tiimin olisi ollut syytä jo aikoja sitten palkata joku artisti joka osaa tehdä vaikuttavia ihmis/humanoidi hahmoja. Sellaistakaan ei ole 3dmarkissa nähty varmaan kohta pariinkymmeneen vuoteen :)
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Tein tällaisen videopätkän josta näkee eron DXR ON vs OFF, tarkkuus vain 720p kun en viitsinyt maksaa paremmasta enkä alkaa etsimään parempaa videoeditoria.:tdown: Lisäsin aloituspostaukseen.:tup:

 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
783
Tuo se on aika pitkälti RTX:n heikkous käyttäjän näkökulmasta. Screenspace ja cubemap -heijastukset näyttää monin paikoin ihan tarpeeksi hienoilta tai yhtä hienoilta kuin säteenseuranta-heijastukset. Varsinkin pelatessa kun heijastuksia tulee katsottua vain vähän sivusilmällä. Vasta sitten jos oikein pysähtyy katselemaan niitä heijastuksia ja/tai kokeilee katsoa sitä heijastusta vaikka maata vasten niin huomaa että RT heijastukset on mitä pitää ollakin kun taas ilman RT:tä heijastukset on vain jotain sinne päin (cubemap) tai katoaa kun heijastettava kohde on kuvaruudun ulkopuolella, mutta heijastuksen pitäisi vielä näkyä (screenspace).

RTX efekteistä ei siis oikein tule sellaista spontaania leuka alas wow fiilistä (kun onhan noita heijastuksia, varjoja ja valaistusefektejä ennenkin nähty) vaan sitä pitää melkeen tietää jo aika paljon siitä miten näitä heijastuksia ynnä muita on aiemmin huijattu että alkaa sitä RT touhua arvostamaan...
Mutta sitten vielä tulee kunnon framerate-hit ja vielä lumisade-artifaktiakin kun denoisingi ei riitä tai säteitä on liian vähän.

Nyt on pakko todeta näin 2080 tiitin omistajanakin että ottaisin kyllä mieluummin vielä vaikka 20% lisää shader unitteja kuin nuo RT coret :) Mutta onhan nuo kivoja leluja nuokin näin käyttäjän näkökulmasta. Kehittäjän näkökulmasta varmasti saattaa hyvinkin mukavia olla ne.
Ehkä parin sukupolven päästä voi kunnolla käyttää 4k resolla säteenseurantaa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
562
Viimeiset tiristykset, menihän se 17 100 rikki :D

I scored 17 104 in Port Royal

Score 17 104 with NVIDIA GeForce RTX 2080Ti(2x) and Intel Core i9-9900K Processor
Graphics Score
17 104

Ei kait tuo ihan huono tulos ole, HOF sija 28 tällä hetkellä. Edellä kuitenkin 14 kpl Titan SLI tuloksia, jotka on tietysti vähän omassa sarjassaan.

No nyt voi kyllä jo sanoa, että käytännössä kaikki on otettu mitä otettavissa on :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 167
Milloinkahan menee tuolla Hall of Famessa 20000 rikki tämänhetkisellä kalustolla...

Suomen lippuja ei muuten näy enää edes 10 parhaimman joukossa.
 

solidton

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
602
Katos, aika samoissa ollaan :lol: Ei sullekaan näemmä mitkään superkulkuiset kortit osunut, mutta hyvä tuloshan tuo on silti. Itse luovuin jo toisesta kortista ja vedän nykyään singlenä, joten en valitettavasti pysty enää kilpailemaan :oops:
Joo ei todellakaan, toi MSI:n kortti on kyllä ok ja taas Gigabyte:n ihan jotain muuta, molemmissa tosin Aoruksen bios testissä tällä hetkellä. Ja sitä sun toisen kortin paluuta odotellessa :nb:
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
1 686
DLSS tuki uusimmassa ajurissa:

New feature and fixes in driver 418.81:
New Products & Features

  • Includes support for new GeForce RTX laptops, and delivers the optimum performance in Futuremark's 3DMark Port Royal benchmark, which has just added a new feature test for NVIDIA Deep Learning Super Sampling (DLSS).
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
366
DLSS tuki uusimmassa ajurissa:

New feature and fixes in driver 418.81:
New Products & Features

  • Includes support for new GeForce RTX laptops, and delivers the optimum performance in Futuremark's 3DMark Port Royal benchmark, which has just added a new feature test for NVIDIA Deep Learning Super Sampling (DLSS).
Ja 3DMarkin 2.8 update missä tuo DLSS Feature Test on mukana tulee tänään noin klo 20:00 suomen aikaa jakoon.

Aika kiinnostava teknologia. Käytännön efekti: Framerate nousee resoluutiosta riippuen ~20-50% samalla kun kuvan laatu paranee.
 

solidton

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
602
DLSS tuki uusimmassa ajurissa:

New feature and fixes in driver 418.81:
New Products & Features

  • Includes support for new GeForce RTX laptops, and delivers the optimum performance in Futuremark's 3DMark Port Royal benchmark, which has just added a new feature test for NVIDIA Deep Learning Super Sampling (DLSS).
Kyllä tosta jotain apuja tuli, tosin vähän hätänen ajo mikä pitäs kyllä olla samoilla asetuksilla kun edellinen, siihen nähden +5,5%.

SCORE 18 056 with NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti(2x) and Intel Core i9-7900X Processor

I scored 18 056 in Port Royal
 

Ultrosor

Tentacule spécialité
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 831
Noin kymmenellä nousi fps DLSS päällä (DLSS output resolution 2560 x 1440) ja silmään näytti ulkoasu paljon paremmalta . Hieno tekniikka kyllä ja toivottavasti alkaa peleissä yleistyä.

I scored 0 in Nvidia DLSS feature test

En tiedä kuuluuko nämä tänne triidiin, mutta laitoinpa nyt kuitenkin jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
1 686
Upscale paistaa aina välillä läpi ja tuollaista aggressiviselta jpeg divx pakkausartifaktilta muistuttavaa efektiä näkyy paikoin aika selvästi kuten tässä keskimmäisen ukkelin daijun ympärillä:

1440p DLSS

1440p

1080p
Ylipäätään kuvanlaatu on kyllä selvästi lähempänä 1440p:tä kuin 1080p:tä, mutta suorituskyky taas lähempänä 1080p:tä.

PS. ei ole identtinen frame kun tässä ei ole minkäänlaisia vapauksia pysäyttää kuvaa etc.
 

Hiikeri

Team Intel
Team NVIDIA
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 293
DLSS:llä reilu 40% lisää FPS:ää ja kuvan laatu silmin-nähden parempi; paljon tarkempi kuva kuin ilman DLSS:ää ajettuna.
http://www.3dmark.com/nd/29793

Edit:
4K:na melkein kaksinkertaiset FPS:t. 19fps > 37fps.
http://www.3dmark.com/nd/29821

Kuvan laadussa en huomannut parannusta enää aiempaan 2560x1440 DLSS ajooni, 1440 vertikaalisesti natiivi näytölläni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
588
Todella hyvältä kyllä näyttää DLSS päällä. Toivottavasti tähän tulee jossakin vaiheessa myös ultrawide-output-resoluutioita (2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160) testattavaksi. Pitääkö kehittäjien maksaa Nvidialle neuroverkon kouluttamisesta jokaiselle DLSS-resoluutiolle erikseen, eli onko erittäin rajoittunut tuki eri resoluutioille rahasta kiinni?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
1 686
Vertailun vuoksi 450% suurennoksia:


Yllättävän hyvin onnistuu DLSS tuossa sinisessä näyttötaulussa verrattuna lähtöresoluutioon. TAA puolestaan blurraa aivan älyttömästi, jopa alle 1080p tason.

Oranssi viiva paljon sulavampi TAA:lla.


DLSS ja TAA shotit onnistuin nappaamaan lähes identtisestä hetkestä, noiden kahden muun kohdalla hieman enemmän eroa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 888
Viestejä
1 838 960
Jäsenet
39 106
Uusin jäsen
ms27

Hinta.fi

Ylös Bottom