3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ihan kirjaston tulostimella (Prusa MK3s+) tulostanut tällaisia Lego-kiinnikkeitä. Nuo kuvan yläreunassa olevat osat katkeavat usein ennen kuin koko osaa saa edes asennettua, oli sitten PLA tai ABS-muovilla tulostettu. Onko jotain helppoa niksiä tehdä tällaisista vahvempia?
1763367678270.png
Käännä kappale pedin myötäiseksi vaakatasoon.
Edit: Ja muoviksi PETG. Kestää paremmin taivuttelua kuin PLA/ABS
 
Pidän hieman mielenkiintoisena sitä, miten jopa tälläisellä tietotekniikkaan keskittyvällä foorumilla lähes kaikki tulostimen hankintaan keskittyvä keskustelu on siirtynyt BambuLabin valikoimaa koskevaksi. Ymmärrän toki syyt, miksi ihmiset ajautuvat noita ostamaan, sillä onhan niissä erinomainen hintalaatusuhde johon suoraan sanoen vain kiinan massavalmistus pääsee.

Tässä kuitenkin itseä ainakin vaivaa suuresti koko firman taustat, datan käyttö, lukitut järjestelmät ja tietenkin koko sen pohjan päälle kuseminen jolla 3D-tulostus on saatu rakennettua nykyiselle tasolle. Hehän ovat ottaneet open sourcesta niin käyttäjien kuin muiden valmistajien työn itselleen ja rakentamalla sen pohjalta täysin suljetut järjestelmät antamatta mitään takaisin. Eipä tuo vissiin suoraan ole laitonta lisenssien suhteen, mutta erittäin rivoa toimintaa yhteisöä kohden.
Äh, mitäpä minä huudaan tuuleen.


Mennäänpä sitten ihan oikeaan asiaan. Onko täällä porukka seuraillut tuon uuden INDX-järjestelmän tuloa markkinoille? Itselle on ainakin kovat odotuksen tuon osalta ja tarkoitus päivitellä oma tulostin sitä hyödyntävään versioon jos se osoittautuu toimivaksi ja luotettavaksi julkaisun jälkeen. Ainakin nyt nähtävillä olevat demot ja konsepti itsessään vaikuttaa erittäin toimivalta ratkaisulta monifilamenttiajoa ajatellen. INDX by Bondtech - Bondtech
 
100% infill? Miksi ihmeessä? En ole mitään tulostanut vielä 100% infill. Oisko jotain 20% ollut maksimi.
Kuitenkin mallin tarkkuudesta tuo johtuu lähes varmasti, vektorimaailmassa kun ei ole pyöreää muotoa vaan pyöreäkin kaari tehdään kulmista. Mitä enemmän niitä on sen enemmän pyöreä kohteesta tulee. Saa korjata jos käsitykseni on väärä :D
Mikä sitten on kestävin kombo tuommoisessa? luulisin että umpi seinät?


Malliesimerkki miksi stl tiedostomuotoa ei herran vuonna 2025 pitäisi käyttää ollenkaan.

olen sen onshapessa laittanut export ja se tekee sen oliko se 3mf (vai mikä ) ja vakio tarkkudella, stl se ei ole.
 
Mikä sitten on kestävin kombo tuommoisessa? luulisin että umpi seinät?




olen sen onshapessa laittanut export ja se tekee sen oliko se 3mf (vai mikä ) ja vakio tarkkudella, stl se ei ole.



3mf voi sisältää muutakin kuin geometristä dataa, mutta muutenhan se on kuin stl. Muodostuu kolmioista.

Onshape ei ole tuttu mutta oletan että siitä saa korkeammallakin tarkkuudella exportattua.
 
Geometrian tuonnin puolesta kumpikin formaatti toimii ilman ongelmia ja kummankin tarkkuutta saa säädettyä exporttia tehdessä. Käytännössä kaikki softat tukee stl:lää ja kun taas 3mf ei ole ihan niin laajasti tuettuna. Toki 3D tulostukseen liittyvässä toiminnassa käytännössä kaikki tukee sitä. Olen juurikin stl formaatissa siirrellyt hyvin raskaista implisiittisellä mallinnuksella luotuja geometriota muokattavaksi muissa softissa tai suoraan tulostukseen. Kokoa saattaa tulla useampi giga ja pyörittely mennä raskaaksi kun tarkkuus on korkealla, mutta muuten formaatti toimii kuin junan vessa.
 
Filamenttien kuivaamisesta. Ostin Ikea boxeja ja laitoin toiseen 2 filamenttia ja 350 g silikageelipussin. Toinen boxi geelin kanssa ilman filamentteja. Tyhjän boxin kosteusprosentti on 10 vrk kuluttua ja filamenttien 20 kahden vrk kuluttua. Eli filamenttiboxin ilma pysyy selvästi kosteampana, mikä viittaa filamenteistä haihtuvaan veteen, joka puolestaan kertoo niiden kuivumisesta huoneenlämmössä. Oletan tämän perusteella, että varsinaista lämmittävää kuivuria ei tarvita, jos filamentit saavat olla boxissa riittävän kauan (viikko tai pari?) ennen tulostusta. Kunhan saan kiinnitettyä tulostimeen vihdoin saapuneen postin hilloaman z proben, kokeilen onko PETG:llä eroa aiempaan verrattuna. Onko muilla kokemuksia passiivista kuivauksesta?
 
Pidän hieman mielenkiintoisena sitä, miten jopa tälläisellä tietotekniikkaan keskittyvällä foorumilla lähes kaikki tulostimen hankintaan keskittyvä keskustelu on siirtynyt BambuLabin valikoimaa koskevaksi. Ymmärrän toki syyt, miksi ihmiset ajautuvat noita ostamaan, sillä onhan niissä erinomainen hintalaatusuhde johon suoraan sanoen vain kiinan massavalmistus pääsee.

Tässä kuitenkin itseä ainakin vaivaa suuresti koko firman taustat, datan käyttö, lukitut järjestelmät ja tietenkin koko sen pohjan päälle kuseminen jolla 3D-tulostus on saatu rakennettua nykyiselle tasolle. Hehän ovat ottaneet open sourcesta niin käyttäjien kuin muiden valmistajien työn itselleen ja rakentamalla sen pohjalta täysin suljetut järjestelmät antamatta mitään takaisin. Eipä tuo vissiin suoraan ole laitonta lisenssien suhteen, mutta erittäin rivoa toimintaa yhteisöä kohden.
Äh, mitäpä minä huudaan tuuleen.

3D-printteriharrastajia on karkeasti kahdenlaisia: niitä jotka ovat valmiita näpertämään ja säätämään printterinsä kanssa ja niitä, joita ei kiinnosta itse printteri vaan mitä sillä saa tehtyä. Bambua saa kyllä ihan aiheesta kritisoida suljetusta softasta, ideavarkauksista ja härskistä yhteisön hedelmien kuppaamisesta (tuttu virsi monille 3D-printterifirmoille, varsinkin aasialaisille...). Mutta Bambun kehuksi on sanottava että he ovat metodeistaan huolimatta luoneet jotain todella toimivaa joka vie käyttäjän aikaa poispäin jatkuvasta säätämisestä ja enemmän itse tulostamiseen. Tätä osapuolta ei voi aliarvioida. Monella tapaa moni muu tulostusfirma yrittää edelleen kiriä kiinni Bambua, ei niinkään innovaatioissa vaan siinä että ne uudet hienot toiminnot saadaan luotettavasti pelaamaan tuhansia tunteja häiriöttä.

Ymmärrettävästi HC-harrastajille sillä ei ole mitään merkitystä: heille avoin koodi ja vapaus säätää ja vaihdella printterin osia on tärkeämpää koska heillä on jo tietotaito sellaiseen ja mentaliteetti, jossa printterin rikkoutuminen ennemmin tai myöhemmin on osa harrastusta ja tietyllä tapaa jopa odotettavissa. Tällaisille käyttäjille varsinainen päämäärä ei ole tulostaa liukuhihnalta tavaraa vaan harrastaa niitä printtereitä ja hienosäätää niitä, ehkä joskus printatakin jotain. Bambu Lab taas on onnistunut tekemään luotettavuudesta ja helppoudesta myyntivaltin, joka vetoaa sekä taviskuluttajiin että printterifarmin pyörittäjiin joille tulostimen kanssa jatkuva tappelu tietää aina tienestinmenetystä ja ei-toivottuja hidastuksia.

Pointtini kuitenkin on, että molempia tarvitaan: ilman massakuluttajia rahaa ei virtaa 3D-firmoille ja ilman teknisiä harrastajia 3D-printtaus ei kehity. Loputon, vastavuoroinen symbioottinen sykli.
 
Tuon kun lukasi niin en siitä ottanut mitään järkevää koppia ja tulin siihen tulokseen että jos haluat vahvinta niin tulosta 100% infill.. siis ihan käyttökohteesta tuo on kiinni. Jjos jotain lipputangon päätä teen ja siinä on ulkoseinä 4mm paksu niin kyllä se kandee mun mielestä tehdä umpikamasta.. vai voisiko se olla vahvempi jos olisi 1.2mm seinät ja keskellä 1.6mm kenno?
Kokeilen illal exportata high qualitynä että onko erinlainen.. Tuo kelpaa kuitenkin lipputankoon kun ei sitä kukaan sieltä tolpan nokasta näe.
 
Tuon kun lukasi niin en siitä ottanut mitään järkevää koppia ja tulin siihen tulokseen että jos haluat vahvinta niin tulosta 100% infill..
En ole lujuusopin ammattilainen, mutta ymmärtääkseni huokoiset materiaalit voivat olla umpinaisia kestävämpiä. Eli yleisenä totuutena en pitäisi sitä, että parasta kestoa saa 100 % täytöllä.
 
Tuon kun lukasi niin en siitä ottanut mitään järkevää koppia ja tulin siihen tulokseen että jos haluat vahvinta niin tulosta 100% infill.. siis ihan käyttökohteesta tuo on kiinni. Jjos jotain lipputangon päätä teen ja siinä on ulkoseinä 4mm paksu niin kyllä se kandee mun mielestä tehdä umpikamasta.. vai voisiko se olla vahvempi jos olisi 1.2mm seinät ja keskellä 1.6mm kenno?
Kokeilen illal exportata high qualitynä että onko erinlainen.. Tuo kelpaa kuitenkin lipputankoon kun ei sitä kukaan sieltä tolpan nokasta näe.

10sec googletus/youtube ni löytyy miljoona videoo asiasta ja testejä mikä toimii ja mikä ei, ei tuossa mitään uutta ole tai jotain mitä ei olis jo testattu ja kokeiltu.
 
Tuon kun lukasi niin en siitä ottanut mitään järkevää koppia

Vaikutti kyllä ihan yhdentekevältä sivulta. Ei mitään testejä, ei viitteitä oikeisiin testeihin tai analyyseihin tai tutkimuksiin. Siis lähteetön mielipidekirjoitus joka voisi olla AI:n tekemä.

Hienoa kun kerrotaan että "Several tests and case studies" ja ei kerrota mitään, mitä ne testit ja tutkimukset ovat :facepalm: Ei näin.

En siis ole itse asiasta eri mieltä. Mutta tuon sivun perusteella ei kenenkään kannata tehdä mitään johtopäätöksiä.
 
Filamenttien kuivaamisesta. Ostin Ikea boxeja ja laitoin toiseen 2 filamenttia ja 350 g silikageelipussin. Toinen boxi geelin kanssa ilman filamentteja. Tyhjän boxin kosteusprosentti on 10 vrk kuluttua ja filamenttien 20 kahden vrk kuluttua. Eli filamenttiboxin ilma pysyy selvästi kosteampana, mikä viittaa filamenteistä haihtuvaan veteen, joka puolestaan kertoo niiden kuivumisesta huoneenlämmössä. Oletan tämän perusteella, että varsinaista lämmittävää kuivuria ei tarvita, jos filamentit saavat olla boxissa riittävän kauan (viikko tai pari?) ennen tulostusta. Kunhan saan kiinnitettyä tulostimeen vihdoin saapuneen postin hilloaman z proben, kokeilen onko PETG:llä eroa aiempaan verrattuna. Onko muilla kokemuksia passiivista kuivauksesta?
Olivatko geelipussit samantehoisia (kuivat) ja onko kosteusmittarit tarkkoja sekä kalibroituja? Oma kokemus kosteusmittareista vuosien varrella on se, että niiden suhteellinen virhe on pienimmillään tuolla 50 prosentin kosteuden tienoilla ja alle 25 prosentin arvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Tämän olen joskus varmistanut töistä lainatulla kalibroidulla tarkkuusmittarilla. Varsinkin ne halvat ALI ja TEMU -mittarit menevät alapäässä suurilla hyppäyksillä 10 prosenttiin ja muutenkin niiden näyttämissä on heittoa keskenään (jos omistaa useamman).
Ostin muuten viime viikolla Bauhausista Kungs auton kosteudenpoistopusseja, Kungs kosteudenpoistaja (1 kg) (niitä samoja myydään useissa paikoissa mutta satuin asioimaan bauhausissa)
ja viikonloppuna muita silikageelejäni uunissa kuivatessani avasin yhden pussin ja totesin olevan kelvollisen näköistä tavaraa, laitoin uuniin kuivumaan muiden joukkoon.
On ihan kiva kilohinta noilla.
 
No lähinnä tuo nyt oli vinkki miten asiaa kannattaa lähteä tutkimaan, jokaisen pirtaa tyydyttäviä testejä en jaksa alkaa kaivamaan.
Yleinen konsensus kuitenkin on että seinämät on vahvempia kuin infill.

Miksi se lipputangon nuppi edes pitäisi olla 4mm vahvaa umpijöötiä?
 
@velijuhani Hyviä kysymyksiä. Käytetyt tarvikkeet ja alustava tulokset vahvistavat omaa käsitystä asiasta, joten luonnollisesti oletan kaiken olevan ok. (=Vahvistusharha) Koe ei tosiaan ole tiedettä, mutta loogisesti (kvalitatiivisesti) noin sen pitäisi mennä ja siksi olisi kiva kuulla, mitä käytännön tuloksia passiivisella kuivauksella mahdollisesti on saatu aikaan.

Edit. Omat pussit Motonetista. Tais olla joku muu merkki, mutta samaa kamaa sisällä, arvelen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli pistettyä Anycubic Kobra 3 V2 Combo testiin 237€ hintalapulla. DHL pitäisi ensi viikolla kiikuttaa paketti perille Saksasta.
Törkyhalvalla moniväri tulostusta ja filamenttikuivuri, eikä tarvitse heti lähteä päivittämään ihan kaikkea että printteristä saisi edes käyttökelpoisen (muovinen extruder? Herranjumala noita aikoja ja tapoja...).
Mistä noin halvalla sai?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 142
Viestejä
4 996 830
Jäsenet
80 229
Uusin jäsen
vathsan64

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom