Projekti pikkuhiljaa edistynyt. Tarkoitus joskus saada jokin Patria Pasia muistuttava kapistus aikaiseksi (1:12 skaalassa). Vielä ollaan kaukana valmiista
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Tällä hetkellä CADissa näyttää tältä.
![Screenshot 2025-02-08 090536.png Screenshot 2025-02-08 090536.png](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/1472/1472499-64f7046831113497bf1ad5403facbf5b.jpg?hash=JHUniuDj4B)
Pennun tulo taloon "vähän" hidastanut etenemistä, mutta pikkuhiljaa hyvää tulee. Alussa oli ajatuksena tehdä noista rungon ja akselin väliin tulevista alennusvaihde/voimansiirron palikoista samanlaiset ja erillinen alennusvaihteisto moottorille. Lopulta sit päädyin ratkaisuun, että etummaiseen tulee päälle alennusvaihteisto ja rungon kohdalla menee väliakseli etu ja takapään välillä. Saa laitettua nuo pienempään tilaan tällä tavalla, kun hammaspyörien moduuli on 1,5, eli aika massiivinen RC-vehkeeseen. Kaupallisissa varmaan moduuli 0,5 tai pienempi käytössä, mutta omien testien perusteella tuo 1,5 on aikalailla minimi minkä saa hyvin tulostettua 0,4 mm suuttimella. Moduuli 1 onnistuu, mutta epäilen tulostuuko hampaan profiili enää tarkasti koko matkalta, kun hampaan kärjen paksuus menee 0,4 mm tienoille.
![20250105_205156.jpg 20250105_205156.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/1472/1472497-77868dec16b937c6ff0138cb4715e4b2.jpg?hash=-94xjTmQOJ)
Tässä nyt laakerit joka välissä (Bambulabsilta sai kätevästi tilattua tuollaisia minikokoisia laakereita ja 3 mm tappeja) ja muistaakseni 0,5 asteen backlash hampaan profiililla, noilla tuntuu rullaavan yllättävänkin kevyesti tuo koko etummainen vaihde. Toki välystä on reilunlaisesti ja ääntähän tuo toki pitää suorilla hammaspyörillä, katsoo nyt vaihtaako tuon takia vinohammaspyöriin. Jotain voiteluainetta pitää lisätä hammaspyörille kunhan saa vehkeen valmiiksi kunnon testejä varten.
Välityssuhde on nyt 1:24, sillä pitäisi tuolla moottorilla (540 35T moottori) kulkea noin 10-15 km/h 2S akulla. Jos tuntuu liian hitaalta, niin moottorin ja seuraavan hammaspyörän kokoa säätämällä voi välityssuhdetta laskea, mut tuolla nyt ainakin tuntui liikkuvan todella kevyesti kun kyhäsin nopean testisetupin ja ajelin ympäri kämppää.
![20250107_204850~2.jpg 20250107_204850~2.jpg](https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/1472/1472521-e918d008ebabc9247cb3795c64e820da.jpg?hash=_NGoFDaHVV)
Toistaiseksi vaan tuo etummainen kääntyvä akseli ja voimansiirron palikoita valmiina, keskelle tulee sama akseli hieman eri olka-akselilla (steering knuckle, mikä lie oikeasti suomeksi) niin huomioi Ackermannin ohjausjärjestelmän. Pieniä lastentauteja vielä tuossa akselissa, niin pitää korjata nuo ennen kuin tulostaa toisen parin. Pitää ainakin jonkinlainen kompakti säätösysteemi keksiä pyörien yhdystangolle, niin saa tarkasti samaan linjaan nuo. Todennäköisesti tulostan ensin kiinteän taka-akselin, niin voi ajella tuolla 4x4:na vähän lisää ja katsoa mikä paikka hajoaa ensin.
Ripustus on vähän sinnepäin tehty, jonkun Excel laskurin tuolle löysin, mutta kun massa ja painopiste oli vielä tuossa vaiheessa hieman epäselvät, niin tuskin on aivan täydellinen. Tähtäsin 100% anti-squat ja anti-dive geometriaan, linkusto on siis sama nyt tässä ekassa protossa kaikilla akseleilla. Saa nähdä toimiiko. Camber kulmia tai akselin kallistusta en alkanut vielä tässä sen tarkemmin miettimään. Ei ole varmuutta kestääkö tuo pidempään kuin 100 metriä ajoa, niin pitää tuo varmistaa ennen kuin alkaa hienommin miettimään. Ketuttaa kyllä jo nyt jos tuo ei kestäkään ajoa ihan yhtään, kuitenkin yli vuoden jo kestänyt tämä projekti
Semmoinen ominaisuus tuossa linkustossa kyllä on, että akseli kiertyy aika reilusti jouston aikana. Joustovaraa on aika paljon (ei mene ihan skaalassa oikeaan Pasiin
![Geek :geek: :geek:](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f913.png)
), niin alunperin kaavailemani kardaaniakselipohjainen ratkaisu ei toiminutkaan sit ihan yhtään. Eka kertaa kardaaniakselisysteemiä kun suunnittelee, niin hetken sai tuotakin pähkäillä, että miksi moottorin pyöriessä tasaisesti renkaat tekee nytkyttävää liikettä. Selvisihän se sit kun alkoi googlettamaan, että niin joo syöttö ja ulostulo akselien pitäisi pysyä samassa linjassa, jotta voimansiirto pysyy tasaisena. Kaikkea sitä pitää kantapään kautta oppia. Lopulta päädyin sit CV-nivel (constant velocity) tyyliseen ratkaisuun tuossakin, sillä alkoi toimimaan.
Maastokäyttöä ajatellen pitänee jossain vaiheessa keksiä jonkinlainen "limited slip differential" tuohon. Nyt akselissa avoin differentiaali ja etuvetoisena tökkäsi kyllä ihan jokaiseen pienempään esteeseen. Pitää kokeilla miten kulkee useammalla akselilla, mutta on tässä aika paljon vielä kaikkea säätämistä noissa muka "toimivissa ja valmiissa" komponenteissakin.
Tulipa pitkä viesti, tämmöistä tällä kertaa
![Asif :asif: :asif:](/styles/hymiot/xf15/asif.png)