Mikä lisävaruste on sinulle "ehdoton"?

Missä autossa se ei toimi hyvin? Voi olla, että meillä on ollut vain hyvä tuuri, mutta en ole koskaan ajanut autolla, jossa se ei toimisi hyvin. Kokemukset ovat pääsääntöisesti Volvoista ja parista VAG-konsernin autosta.
Omassa ranskalaisessani adaptiivinen vakkari ajaa ruuhka-ajossa huonosti ennakoiden. Ajan paljon tasaisemmin ja paremmin ennakoiden omalla jalalla, kun taas vakkari jättää hidastuksen liian myöhään ja tekee herkästi nopeita kiihdytyksiä. Se ei siis edes tavoittele sellaista tasaista ajoa, jossa minimoidaan jojoilu ja pysähtely. En tiedä, kuinka suosittua on käyttää vakkaria ryömivässä vauhdissa, mutta voisin kuvitella, että siellä se nimenomaan olisi helpottava tekijä, ja jonkin verran olen kuullut, että ihmiset tykkäävät niissä tilanteissa sitä käyttää. Muistaakseni olen kokeillut tätä jokaisella etäisyysasetuksella.

Niin ja jos saavutan auton oikealta vakkari päällä, systeemi hidastaa kunnes annan itse kaasua muutaman kerran. Eli luulee, ettei oikealta saa mennä ohi. Pieni murhe tosin verrattuna ylempään.

Toivottavasti löytyy parempia muista autoista. Luulisi että etenkin nykyään noissa vähän arvokkaammissa autoissa systeemi lukee paremmin liikennettä ja ennakoi.
 
Vakkari tulee mieleen lähinnä. Nopeus nousee yli 50, niin vakkari menee aina päälle. Adaptiivista en ole vielä päässyt testaamaan, ei ollut nykyiseen ruksattuna optioksi.
AUX-portti on ehkä toinen, jos autossa ei ole omaa aptX-yhteensopivaa bluetoothia.
Tuskin varmaan tulee vaihdettua takaisin polttomoottoriinkaan, jos ei mitään merkittävää tapahdu (duuni lähde alta tms.)
Avaimettomaan sisäänkäyntiin tottuneena oli nihkeetä mennä ajassa takaisinpäin, vaikka auto vaihtui uudempaan.
 
Nahkapenkit sähkösäädöllä, ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sadetunnistin.
Webasto myös kiva, jos ei ole tallia mistä lähteä/ asuu jossain ghetossa, missä ei voi laittaa autoa käymään siksi aikaa kun juo aamukahvin.
 
Adaptiivinen on jopa ärsyttävämpi kuin perusvakkari. Motarilla perusvakkarila menet ja junnaat sama vauhtia koko matkan. Adaptiivinen vaihtelee nopeutta ärsyttävästi tai sitten jos haluaa ohittaa, se on ennakoitava hyvissa ajoin. Ohitustilanteet vaativat kuskin toimenpiteita monesti paljon enemmän kuin perusvakkarilla.
No et kyllä seilaa kuin siihen pisteeseen kun edellä on hitaampi auto. Sitten alat manuaalisesti säätämään nopeutta tai kytket pois ja ohitat ja sitten kytket takaisin. Tämä siis valtaosalla Suomen maanteitä, joissa on vain yksi kaista suuntaansa. Motarilla ehkä voi vakkarillakin heittää ohi.

Mutta hauska nähdä miten eri asiat on pakollisia. Nykyisessä autossa on lasikatto eikä olla kumpikaan tajuttu oikein sen pointtia. Ratinlämmitinkin on, kokeilin sitä ekoilla kylmillä ja kun on hanskat niin tuo pikemminkin haittasi.

360-kameraa ilman olisi jatkossa vaikea olla. Ilmastoinnin lasken jo melkein vakiovarusteeksi nykyään.
 
No periaatteessa ilman kaikkia lisävarusteita pystyisi elämään, ensimmäisenä tulisi varmaan ilmastointia ikävä (senkään ei tarvitsis automaattinen olla) mutta löytyykö nykyään edes uutta autoa jossa ei ilmastointia olisi (jos löytyy niin tuskinpa kuitenkaan miettisinkään ostoa). Nykyisessäkin autossa on kaiken maailman hilavitkutinta, onneksi osan disabloitua käytöstä, ensimmäisenä tulee tuo kaistavahti mieleen, ihan turha ja vaarallinenkin ominaisuus joissain tilanteissa. Itselläkin lähti mäkeen kun teki jonkun haamujarrutuksen vaikka ei ollut mitään syytä edes hiljentää.
 
Lämmitettävä ratti on yksi varuste mikä herättää ihmetystä että mihin ihmeeseen sitä tarvitsee kun voi laittaa hanskat käteen :D
Ratinlämmitinkin on, kokeilin sitä ekoilla kylmillä ja kun on hanskat niin tuo pikemminkin haittasi.
Hanskathan on vaan eristeet eikä itsestään lämmitä mitään (pl. jotkut lämmityselementtihanskat), joten kylmät kädet pitää nimenomaa ottaa hanskoista pois lämpimässä tilassa ja koko autoa on järjetöntä lämmittää 25 asteeseen kun voi lämmittää vain sen tarpeellisen osan.

Mulla saattaa sopivalla kelillä ilmastointi puhaltaa viileetä ja ratti lämmittää käsiä, koska näpit on kylmät mutta muuten joku 20 astetta alkaa käymään lämpimäksi. :btooth:
 
Ratinlämmitin kiva lisä, jos menee automaattisesti päälle. Jostain valikosta sitä ei jaksaisi päälle napsauttaa. Kattoikkunan olemassaoloa en ole ikinä edes huomannut.
 
Kia/Huyndai se menee napista päälle/pois, ko. nappi on keskikonsolissa kuten pukamagrillien kytkimetkin.
Yksi harvoja asioita mitä Corolla tekee hyvin, ratinlämmitin on joko päällä, tai ei ole. Ei nollaudu auton sammutuksessa tai ajan kanssa. Tuohon kun tottui parissa aiemmassa, se oli oikein bueno. Nyt pudottaa lämmityksen pois kun auto kokee ettå on lämmintä ja nollautuu auton sammuttaessa.
 
Omasta näkövinkkelistä ratinlämmitin menee sarjaan turhuus. En ole käyttänyt sitä kuin vahingossa. Jos jotain hyvää tuosta pitää sanoa , niin sen käynnistysnappi on siellä missä sen pitääkin, eli ratissa eli hieno juttu niille, jotka tuota tykkäävät käyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 859
Viestejä
4 972 930
Jäsenet
79 912
Uusin jäsen
Nysvinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom