3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Heh, se olisikin hassu kauppa joka tekisi kauppaa vain yritysten kanssa.

"Päivää, mulla olisi tässä rahaa ja haluaisin ostaa tuon."
"Onkos sulla yritys?"
"Ei ole."
"No mene perustamaan ja tule sitten takaisin!"

Käys koittaan esim. Wurthilta ostamassa jotain yksityishenkilönä, tämmösiä 'hassuja' kauppoja on loppuunsa aika paljon.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
 
Eipä löytynyt täältä haun kautta edes keskustelua että mistä saisi ihanan kuuloista kemikaalia nimeltä etyylieetteri? ilmeisesti ko. litku toimii PLA:lle kuten asetoni ABS:n siloitteluun, eli huuruhoidolla saa sulatettua siistimpiä pintoja menettäen samalla mekaaniset tarkat mitat(jos ei vaikka teippaa tai tulppaa kriittisiä paikkoja suojaan). Varmaan taas saa apteekista tuhannen euron litrahintaan mutta apteekkipuhtaus ei ole vaatimus kemikaalin puhtaudelle tässä.
Yht'äkkiä pamahti muistiin että on olemassa yksi tuote, joka väittää tuottavansa samanlaista tulosta PLA:lle kuin asetoni ABS:lle! Viime syksynyä kun tota tutkin, niin Suomessa 2 kauppaa tuota myi, nyt näyttää molemmissa olevan varasto loppunut, tässä linkki toiseen niistä: XTC-3D
Mulla jäi toi hankkimatta kolmesta syystä: 1) hinta aika korkea 2) käyttö melko hankalaa 3) videoiden perusteella lopputulokset vaihteli paljon ja jäi semmoinen fiilis että on ihan arpapeliä miten onnistuu ja että samalla työmäärällä tekee mekaanisen hionnan ja saa paremman lopputuloksen.
 
Käys koittaan esim. Wurthilta ostamassa jotain yksityishenkilönä, tämmösiä 'hassuja' kauppoja on loppuunsa aika paljon.
Mulla on kyllä firma, mutta en ole kuullutkaan että firmoilla olisi jotakin "jäsenkorttia" joka pitäisi kassalla esittää. Wurthiltäkin olen joskus jotain tavaraa ostanut, vaikka harvemmin kun muualta saa saman halvemmalla.
Ja joo, mä tiedän että on esimerkiksi ravintolatukku joka ei myy kuin rekisteröidyille asiakkaille. Mutta, asiakkaaksi voi rekisteröityä olematta yritys.
 
Heh, se olisikin hassu kauppa joka tekisi kauppaa vain yritysten kanssa.

"Päivää, mulla olisi tässä rahaa ja haluaisin ostaa tuon."
"Onkos sulla yritys?"
"Ei ole."
"No mene perustamaan ja tule sitten takaisin!"
:)

edit: Niin mä ymmärrän kyllä että semmonen mielikuva voi syntyä, kun Etra ei ole mikään alennusmyyntibutiikki ja tuotevalikoima on...noh, pääasiallisesti ehkä vähän työmaailmaan liittyvää. Mutta tottakai ny firmat rahaa ottaa vastaan, se on niiden toimintaperiaate.
Tuohon tyyliin ainakin wurth:n myymälät toimivat.[emoji16] Joskus töissä oli puhettä että etrakin toimisi vain "tukkurina".
Pitänee kumminkin käydä etralta kysymässä teippiä.
 
Etra kyllä myy yksityisille, mutta kannattaa huomioida että monessa tuotteessa ne pakkauskoot ja minimi kappalemäärät on niin suuria että ei kannata. Wurthilla sulla pitää olla asiakastili että voit ostaa mitään ja ainakin kun viimeksi asiaa tutkin, niin pitäisi olla vähintään toiminimi että se onnistuu. Sama homma monessa sähkötarvikeliikkeessä (Onninen jne...).
 
Jaah, joko mä olen sitten supliikkimies, tai täällä Tampereella on eri säännöt :)
Kaikkein paras on varmaankin ollu kun kävin Korjakumilta ostamassa o-rengasta. Myyjä mittaili mallikappaletta muutaman minuutin ja löysi heiltä täsmälleen samanlaisen ja kysyi että montako laatikkoa laitetaan. Sillä oli aika hauska ilme kun sanoin että tarviin yhden kappaleen, mutta voin ostaa vaikka 3 samalla varakappaleiksi. Maksoin 15 senttiä ja poistuin :D
Joillakin firmoilla on tapana karkoittaa yksityisasiakkaat pienlaskutuslisällä. Kiilto oy valmistaa erästä erikoisliimaa, jota ei kuitenkaan mistään kotimaisesta kaupasta saa ostettua. Ostin sitä suoraan tehtaalta, ikävästi pienin pakkauskoko on 10 litraa ja mä tarvitsin vain 1 desin. Käteisellä ei onnistunu maksaa, mutta lasku tuli perässä ja liiman (34 euroa) lisäksi laskussa oli 50 euroa pienlaskutuslisää. Mitään käyttöohjeita purkissa ei ollut, mutta myyntijohtaja antoi neuvoja Rukan rinteestä, sukset jalassaan. Ulkomailta saisi samaa liimaa desinkin pakkauksissa, mutta kyseinen liima on sen laatuinen supermyrkky, että mikään kuljetusliike ei suostu sitä kuljettamaan edes pienissä erissä.

Mä ymmärrän että esimerkiksi Onnisella on olemassa sopimuksia etteivät astu jälleenmyyjien varpaille myymällä itse samaa tavaraa suoraan, mutta he ovatkin valmistaja/maahantuoja, eivätkä varsinaisesti mikään kauppa. Mutta väitän, että sinnekin pystyy avaamaan asiakastilin esimerkiksi jonkun yhdistyksen rekisteröintitunnuksella.
 
Heh, se olisikin hassu kauppa joka tekisi kauppaa vain yritysten kanssa.

"Päivää, mulla olisi tässä rahaa ja haluaisin ostaa tuon."
"Onkos sulla yritys?"
"Ei ole."
"No mene perustamaan ja tule sitten takaisin!"
:)

edit: Niin mä ymmärrän kyllä että semmonen mielikuva voi syntyä, kun Etra ei ole mikään alennusmyyntibutiikki ja tuotevalikoima on...noh, pääasiallisesti ehkä vähän työmaailmaan liittyvää. Mutta tottakai ny firmat rahaa ottaa vastaan, se on niiden toimintaperiaate.

Onhan niitä erilaisia maahantuojia/tukkuja koko suomi pullollaan jotka myy vain yrityksille. Esimerkiksi wihuri ei myy ebereitä yksityisille jne.. Ja yhteen väliin esim startax ei tainnut ottaa uusia asiakkaita ollenkaan..

Mutta asiasta toiseen. Mikä on teidän mielestä paras ratkaisu tulostimen rungossa? Tarkoitan siis perus toiminta perjaatteeltaan. Esim prusa tyylinen missä peti liikkuu y akselilla. Vai joku missä peti liikkuu Z akselilla ja suutin x/y? Vai joku muu?
 
Mutta asiasta toiseen. Mikä on teidän mielestä paras ratkaisu tulostimen rungossa? Tarkoitan siis perus toiminta perjaatteeltaan. Esim prusa tyylinen missä peti liikkuu y akselilla. Vai joku missä peti liikkuu Z akselilla ja suutin x/y? Vai joku muu?
Erilaisilla runkoratkaisuilla on eri hyvät puolensa, eli riippuu mitä asioita pitää tärkeänä. Delta tulostimet ovat nopeampia kuin muut, mutta tulostuslaatu kärsii hieman ja flex materiaalien tulostuksen saa unohtaa. Sillä, että liikkuuko peti ylös/alas suuntaan vai että tekeekö tulostuspää liikkumisen Z-akselilla, ei ole vaikutusta tulostuslaadussa tai nopeudessa. Enemmän merkitsee valmistajan valitsemat komponentit ja niiden laatu. Tulostinta ostettaessa tärkeimmät huomioon otettavat asiat on:

- Tulostuspään suorasyöttö vai Bowden-putki. (Bowden putkella tulostuspään painoa voidaan laskea, jolloin vauhtia voidaan lisätä. Toisaalta suorasyötöllä voidaan helpommin tulostaa joustavia materiaaleja)

- Pedin lämmitys. (Jos haluaa tulostaa ABS:ää, peti pitää saada nousemaan yli 100 asteeseen. Muissakin materiaaleissa hyötyy lämmitetystä pedistä, mutta alhaisemmat lämpötilat riittää)

- Kotelointi. (Tässäkään ei ole mitään merkitystä mihin suuntaan peti liikkuu, mutta näppituntuman mukaan ne tulostimet joissa peti liikkuu ylös/alas, kotelointi on yleensä tehty jo valmistajan puolesta ja se näkyy hinnassa. Koteloinnista ehdottomasti on etua aina, mutta jos tulostimen ympäristön lämpötila pysyy tasaisena, sen merkitys on varsin pieni. Kotelointi yksinkertaisimmillaan on sitä, että pistetään tulostin 30 euron Ikean kaapin sisään)

- Virtaratkaisut. (24 voltilla lämmittää pedin paljon nopeammin kuin 12 voltilla. Riittävän iso mosfet vähentää tulipaloriskiä. Ylipäätään muuntajan parempi laatu tekee hommasta turvallisempaa)

- Kenen valmistamia tulostuslankoja voi käyttää. (Markkinoilla on muutama tulostin, jossa langan syöttö on järjestelty siten, että niissä voi käyttää vain kyseisen valmistajan itse myymiä lankarullia. Jokainen kai ymmärtää kuinka huono ratkaisu tuo on kuluttajan kannalta, mutta erittäin tuottelias ratkaisu myyjän kannalta.

- Millainen tulostuspään ratkaisu. (Jos tulostuspäässä on täysmetallinen heatbreak, sillä voi tulostaa korkeampia lämpötiloja ja siten materiaaleja kuten nylon. Jos taas heatbreakin sisällä kulkee bowden-putki, esimerkiksi PLA:n tulostus tuottaa vähemmän tukoksia. Jos lämmitysblokki on normaalia pitempi, kuten E3D:n Titanissa, voidaan tulostaa isommalla suuttimella ja siten nopettaa tulostusprosessia, vaikkakin tulostusjäljen yksityiskohtien heikentyessä)

Summarum: Ei pysty sanoa mikä on paras runkoratkaisu, se riippuu käyttäjän tarpeista, mutta runkoratkaisulla on paljon pienempi merkitys kuin koneen komponenteilla.
 
Sellainen missä peti liikkuu z-akselilla tai tietyllä tavalla myös delta ois itseäni kiinnostavat laitteet.

Nyt mulla on siis prusa tyylinen laite ja ainut ongelma mikä sen rakenteessa periaatteessa on se, että koska peti liikkuu edestakaisin y-akselilla, vaikuttaa pedin ja siihen tulostettavan kappaleen massa huomattavasti tulostusnopeuteen ja laatuun. Mitä isompi peti on, sen suurempi kappale siihen voidaan tulostaa, mutta massan kasvaessa tulostinta joutuu ajamaan hitaammin jotta suunnan muutoksista aiheutuvat värinät ("ringing") saa edes jollain tavalla hallintaan.

Jos peti liikkuu z-akselilla, se liikkuu vain yhteen suuntaan ja ainoastaa silloin kun kerros vaihtuu jolloin kappaleen eikä pedin koolla ole vaikutusta tulostuslaatuun. Suuttimen liike on tällaisessa laitteessa hieman monimutkaisempi toteuttaa, mutta nythän noita alkaa nähdä jo halvemmissakin laitteissa. Lisäksi kotelointi on helppoa, ruuvaa vaan pleksi kuution mallisen rungon ympärille. Tällaisen arvelin rakentaa itse seuraavaksi laitteeksi kunhan kyllästyn entiseen.
 
Jos peti liikkuu z-akselilla, niin silloin tulostin pitää säätää myös sen mukaan että niiden sitä ei liikuteta esim retractionin aikana. Varmaankin myös peti pitää olla pultattuna suoraan levyyn kiinni ilman jousia.
 
Mitä isompi peti on, sen suurempi kappale siihen voidaan tulostaa, mutta massan kasvaessa tulostinta joutuu ajamaan hitaammin jotta suunnan muutoksista aiheutuvat värinät ("ringing") saa edes jollain tavalla hallintaan.

Jos peti liikkuu z-akselilla, se liikkuu vain yhteen suuntaan ja ainoastaa silloin kun kerros vaihtuu jolloin kappaleen eikä pedin koolla ole vaikutusta tulostuslaatuun.
Ohhoh, nyt tuli semmoinen väite, etten ole aikaisemmin törmännyt. Mun käsitys on ollu että "ringing"iin on vaikuttanut tulostusnopeus, hihnojen kireys, jerk- ja kiihdytys-asetukset slicerissa, askelmoottorien ohjaimien laatu ja tulostuspään paino. Nyt kun oikein aivonystyröitä painelen, en kyllä oikein löydä mainitsemaasi yhteyttä. Kuitenkin sen tulostuksen paino (oli kuinka suuri tahansa) on häviävän pieni verrattuna pedin painoon nähden. Mutta jos joku palstalaisista on Thomas Sanladererin Patreon -tukija, niin voisi hänelle heittää tuosta kyssäriä ja nähdään näkeekö saksalainen tekniikan insinööri tuossa asiassa perää.

edit: googlasin "ultimaker ringing" ja kyllähän sieltä löytyi Ultimakerin foorumilta useita ketjuja joissa keskustellaan miten tuota voisi heidän printtereissään vähentää. Näyttäisi siis ettei pedin liikkuminen z-akselilla liity asiaan.

Suuttimen liike on tällaisessa laitteessa hieman monimutkaisempi toteuttaa, mutta nythän noita alkaa nähdä jo halvemmissakin laitteissa. Lisäksi kotelointi on helppoa, ruuvaa vaan pleksi kuution mallisen rungon ympärille. Tällaisen arvelin rakentaa itse seuraavaksi laitteeksi kunhan kyllästyn entiseen.
Joo, monissa niissä on kotelointi jo valmiina ja jos ei ole niin pleksi niitata vain paikoilleen. Mutta ongelmana vain on, että se ylimääräinen runko nostaa printterin hintaa (tietenkin lisää metallia runkoon ja nousseet postituskulut kun joutuu tekemään paljon isomman paketin) enemmän kuin Prusan ympärille tehty kotelointi maksaa, vaikka tekisi kuinka hienon.
 
Jos alusta liikkuu y-akselilla, niin tottakai sen painolla vaikuttaa ringingiin.
 
Jep, eli kun tulostinala kasvaa niin pedin painokin kasvaa (+tulostettava kappale). Samalla joudutaan kuitenkin tiputtamaan prusa tyyppisessä ratkaisussa kaikkia pedin nopeuteen liittyviä asetuksia mitä tuossa luettelitkin, ringingin välttämiseksi. Tätä ongelmaa ei ole jos peti liikkuu z-akselilla, koska tulostuspään paino on ainoa jatkuvasti liikuteltava massa.

Eli jos hamuaa isolla pedilla varustettua tulostinta niin siitä saa eneämmän hyötyä kun peti liikkuu z-akselilla, koska tulostaminen on huomattavasti nopeampaa. Omassa tulostimessa alkaa jo ärsyttää kun ajan isompaa tulostusta kolmatta päivää putkeen ja tuo tyylisellä tulostimella saisin nopeammin valmista vähintään yhtä laadukkaasti. Toki corexy tulostimessa voi olla omat haasteensa, mutta näkisin sen silti omien kokemusteni mukaan parempana kun puhutaan isoista kappaleista.
 
Ohhoh, nyt tuli semmoinen väite, etten ole aikaisemmin törmännyt. Mun käsitys on ollu että "ringing"iin on vaikuttanut tulostusnopeus, hihnojen kireys, jerk- ja kiihdytys-asetukset slicerissa, askelmoottorien ohjaimien laatu ja tulostuspään paino. Nyt kun oikein aivonystyröitä painelen, en kyllä oikein löydä mainitsemaasi yhteyttä. Kuitenkin sen tulostuksen paino (oli kuinka suuri tahansa) on häviävän pieni verrattuna pedin painoon nähden. Mutta jos joku palstalaisista on Thomas Sanladererin Patreon -tukija, niin voisi hänelle heittää tuosta kyssäriä ja nähdään näkeekö saksalainen tekniikan insinööri tuossa asiassa perää.

edit: googlasin "ultimaker ringing" ja kyllähän sieltä löytyi Ultimakerin foorumilta useita ketjuja joissa keskustellaan miten tuota voisi heidän printtereissään vähentää. Näyttäisi siis ettei pedin liikkuminen z-akselilla liity asiaan.


Joo, monissa niissä on kotelointi jo valmiina ja jos ei ole niin pleksi niitata vain paikoilleen. Mutta ongelmana vain on, että se ylimääräinen runko nostaa printterin hintaa (tietenkin lisää metallia runkoon ja nousseet postituskulut kun joutuu tekemään paljon isomman paketin) enemmän kuin Prusan ympärille tehty kotelointi maksaa, vaikka tekisi kuinka hienon.

Esimerkki taisi koskea prusa tyylistä tulostinta jossa peti hinkkaa y akselilla. Tottakai sillon vaikuttaa jos isompaa massaa heilutellaan edes takasin.
 
Esimerkki taisi koskea prusa tyylistä tulostinta jossa peti hinkkaa y akselilla. Tottakai sillon vaikuttaa jos isompaa massaa heilutellaan edes takasin.
Tässä kun olen tutkinut tuota tarkemmin, se on jännä juttu että missään ei mainita ghostingin syyksi tulostusmassaa ja samaan aikaan mm ultimakerin (peti liikkuu z akselilla) foorumilla pohditaan miten ghostingin saisi vähenemään. Tutkimisen perusteella voinkin 98% varmuudella väittää, että ghosting ei johdu millään tavalla Prusa tyylisestä ratkaisusta jossa peti liikkuu x ja y akselilla. On kuitenkin olemassa yksi asia joka johtuu siitä, nimittäin Z wobble! Sitä ilmenee tulosteen yläpäässä silloin kun tulostetaan nopealla vauhdilla korkeata tulostusta ja jonka tartuntapinta petiin on kapea.
Toistona aiemmasta viestistäni, ghostingin aiheuttaa: tulostusnopeus, hihnojen kireys, jerk- ja kiihdytys-asetukset slicerissa, askelmoottorien ohjaimien laatu ja tulostuspään paino. Nuo kaikki riippumatta mihin suuntaan peti liikkuu.

En ota kantaa siihen mitä etuja pedin liikuttaminen z-akselilla saavutetaan, mutta ghostingiin se ei vaikuta!
 
Toistona aiemmasta viestistäni, ghostingin aiheuttaa: tulostusnopeus, hihnojen kireys, jerk- ja kiihdytys-asetukset slicerissa, askelmoottorien ohjaimien laatu ja tulostuspään paino. Nuo kaikki riippumatta mihin suuntaan peti liikkuu.

En ota kantaa siihen mitä etuja pedin liikuttaminen z-akselilla saavutetaan, mutta ghostingiin se ei vaikuta!
Ja mikä vaikuttaa jerk- ja kiihdytys-asetuksiin? Jos tulostuspään paino vaikuttaa niin miksei pedin paino sillon kun se liikkuu y akselilla?
 
Ghostingin pitäisi myös kokoajan muuttua rajummaksi mitä painavammaksi ja korkeammaksi kappale muutuu pedillä. Tämä ei käy järkeen jos jälki on alusta lähtien koko kappaleen ajalta tasainen. Tämä ghosting taitaa liittyä enemmän emolevyn ja moottorien yhteyteen. Youtubesta löytyy videoita kun moottorien ja emolevyn väliin laitetaan "smoothereita" jotka poistavat tätä jälkeä. Liittyy siis jotenkin myös signaaliin millä moottoreita ajetaan.

 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta miten saisi 3D mallinnettua jonkin esineen puhelimella tai vastaavalla? Muutama sellainen puhelin taisi olla jossa tuki on. Sitten kun on mallinnus tehty sen voisi vain tulostaa.
 
Onko kenelläkään kokemusta miten saisi 3D mallinnettua jonkin esineen puhelimella tai vastaavalla? Muutama sellainen puhelin taisi olla jossa tuki on. Sitten kun on mallinnus tehty sen voisi vain tulostaa.

Tämä varmaankin toimii puhelimenkin selaimella: Tinkercad | Create 3D digital designs with online CAD

@Tege tarkoitatko että kameralla otettaisiin kuvia kohteesta ja softa generoisi siitä tulostettavan mallin? Onhan sitä erilaisia masokisteja, mutta jättäisin perinteisen mallintamisen puhelimella väliin. Omien kokemuksien perusteella kuvista mallin muodostaminen ei ihan hirveän suoraviivaisesti mene normipuhelimella, jos on Intel Realsense tms. 3D-kamera niin saa jo kohdetta muistuttavaa tulostetta :D

Muistaakseni esim. Autocadilla oli tuohon softa ilmaiseksi, en tiedä onko enää.
 
@Tege tarkoitatko että kameralla otettaisiin kuvia kohteesta ja softa generoisi siitä tulostettavan mallin? Onhan sitä erilaisia masokisteja, mutta jättäisin perinteisen mallintamisen puhelimella väliin. Omien kokemuksien perusteella kuvista mallin muodostaminen ei ihan hirveän suoraviivaisesti mene normipuhelimella, jos on Intel Realsense tms. 3D-kamera niin saa jo kohdetta muistuttavaa tulostetta :D

Muistaakseni esim. Autocadilla oli tuohon softa ilmaiseksi, en tiedä onko enää.
Juuri tätä hain takaa.
 
Jaahans, mä ymmärsin sitten hiukan väärin tuon kysymyksen.
Ei ole olemassa keinoa "ottaa puhelimen 3D kameralla kuva ja sitten vain tulostaa"!
Tuohon tarkoitukseen myydään tuhansien eurojen hintaisia 3D skannereita, tai vaihtoehtoisesti voi yrittää rakennella itse muutamien kymppien hintaisilla osilla, esimerkiksi tälläisen: Ciclop 3D Scanner by bq3D
Mutta jopa ne tuhansien eurojen hintaiset skannerit tuottavat sen luokkaista laatua, että lopputulosta pitää vielä käsin hioa jossakin mallinnussoftassa. Youtubessa löytyy arvosteluvideoita eri skannereista, ihan kamalasti niistä ei löydy kehuttavaa. Päteviäkin laitteita kyllä löytyy, mutta hintoihin tulee 1-3 nollaa perään.

edit: Täällä vähän opastetta miten homma toimii kotikonstein: Make a 3D Model From Pictures
 
Sattuisiko joku tietämään hyvää 3d-mallia päällekkäin kasattaville laatikoille?
 
"Laatikko" eli joku sormusrasian kokoinen että saa printattua? :)

Hieman suurempaa laatikkoa kaipaa. Päädyin nyt kuitenkin asentamaan Inventorin ja suunnittelemaan sopivan.

upload_2018-5-28_18-35-42.png


Kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein sopiva.
 
3D-tulostelu olisi mielessä ja tätä ketjua tuli tässä hieman selattua/lueskeltua.

Lähtisinkin kyselemään pääsisikö alle 200 eurolla liikenteeseen. Ainakin itse tulostimen osalta.

Anet A8 oli joskus mielessä, mutta sen kokoaminen taitaa olla suht hyvä urakka ja sen lisäksi pitäisi tietty saada siitä hieman turvallisempi vekotin, kuin mitä se on suoraan laatikosta otettuna. Ovat tainneet hitusen kärähtää.

Crealityllä taisi olla kanssa vaihtoehtoja Ender 3 ja CR-10 mini. Tosin tuo CR-10 taitaa mennä jo yli 300 euron mitä pikaisesti vilkaisin.

Täällä kun on taidettu kokeilla vähän vaikka sun mitä niin suosituksia otetaan vastaan ja jos suoraa linkkiä on heittää kauppoihin (affikoodilla tai ilman) niin antaa paukkua. Kiva olisi jos euroopan sisältä tulisi, mutta saapihan aina tullit tapeltuakin.

Tässä vielä toivelistaa:
- Hinta 200 euron kantturassa
- Maltillinen toimitusaika (ihan 3kk jaksaisi odotella toimitusta)
- 200x200x200mm voisi olla hyvä koko tulostusalalla?
- Plussaa jos ei tarvitse paria päivää kasaamiseen käyttää heti alkuun

Sekä mitä kaikkea muuta sälää tarvitsee alkuun pääsyyn? Filamenttia pitäisi tietty olla.
 
Anet A8 kannattaa kiertää kaukaa, se on huomattava paloriski!
Ender 3 näyttää tällä hetkellä olevan aivan ylivoimainen alle 300 euron hintaluokassa! Niitä löytää alle kahden sadan ja maksamalla noin kympin ylimääräistä, saa sen lentopostissa noin 3 viikossa perille. Kasaamiseen menee noin 30-60 minuuttia, riippuen onko jonkinlaista mekaanista osaamista vai syntynyt sormi suussa. Alla linkki Banggoodin listaukseen (ei ole affikoodi), jossa hinta tällä hetkellä 173.44 euroa. Mutta asenna heidän mobiiliappi niin saat 10% alennuskoodin ensimmäiseen ostokertaan. Tulli+alvi tekee tuossa yhteensä noin 40 euroa ja siitä tulee sulle sähköpostia ja tullimaksun voit hoitaa sähköisesti.
Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle

Tuo printteri on erittäin hyvä modaamiseen, eli voit ajan myötä parannella niitä ominaisuuksia jotka katsot itselle tärkeiksi. Crealityn tulostimiin löytyy erittäin laaja ja aktiivinen käyttäjäkunta. Mutta tuo tulostin tekee järkyttävän hyviä tulostuksia out of the box! (tässä vähän mallia mitä jälkeä tuo tulostin pystyy tekemään: )

Filamentteja löytää kaikenlaatuista ihan Suomestakin kohtuu hinnalla ja eurooppalaisia nettikauppoja löytyy paljon.
Vielä semmoinen vinkki, että ostopaikoista kannattaa kiertää Gearbest kaukaa. Tuolla Banggoodilla on hyvä asiakaspalvelu.
 
Kiitoksia jo tästä! Ender 3:sta olenkin tässä nyt katsellut ja parit videot myös. Kasaus vaikuttaa sopivan simppelillekkin vielä. Tällä hetkellä voinee olla hyvä valinta.
Jälkikin on kyllä kivannäköistä ja nyt tulikin sitten pieni into figuureja printtailla myöskin...

Mikähän olisi passeli 3D mallinnus softa jota voisi lähteä treenaamaan ja muutenkin softapuolta tuohon.
 
Anet A8 kannattaa kiertää kaukaa, se on huomattava paloriski!
Ender 3 näyttää tällä hetkellä olevan aivan ylivoimainen alle 300 euron hintaluokassa! Niitä löytää alle kahden sadan ja maksamalla noin kympin ylimääräistä, saa sen lentopostissa noin 3 viikossa perille. Kasaamiseen menee noin 30-60 minuuttia, riippuen onko jonkinlaista mekaanista osaamista vai syntynyt sormi suussa. Alla linkki Banggoodin listaukseen (ei ole affikoodi), jossa hinta tällä hetkellä 173.44 euroa. Mutta asenna heidän mobiiliappi niin saat 10% alennuskoodin ensimmäiseen ostokertaan. Tulli+alvi tekee tuossa yhteensä noin 40 euroa ja siitä tulee sulle sähköpostia ja tullimaksun voit hoitaa sähköisesti.
Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle

Tuo printteri on erittäin hyvä modaamiseen, eli voit ajan myötä parannella niitä ominaisuuksia jotka katsot itselle tärkeiksi. Crealityn tulostimiin löytyy erittäin laaja ja aktiivinen käyttäjäkunta. Mutta tuo tulostin tekee järkyttävän hyviä tulostuksia out of the box! (tässä vähän mallia mitä jälkeä tuo tulostin pystyy tekemään: )

Filamentteja löytää kaikenlaatuista ihan Suomestakin kohtuu hinnalla ja eurooppalaisia nettikauppoja löytyy paljon.
Vielä semmoinen vinkki, että ostopaikoista kannattaa kiertää Gearbest kaukaa. Tuolla Banggoodilla on hyvä asiakaspalvelu.

Mikäs tuossa Anet A8:ssa sitten aiheuttaa tulipalon?
 
Mikähän olisi passeli 3D mallinnus softa jota voisi lähteä treenaamaan ja muutenkin softapuolta tuohon.
Fusion 360 on harrastekäyttöön ilmainen ja erittäin monipuolinen softa. Yksi kaikkein yksinkertaisimmista/helpoimmista on webbipohjainen Tinkercad. Slicereissä "kärkipaikkoja" pitää Simplyfy3D (noin 150 euroa) ja Cura (ilmainen), se kumpi noista on parempi, riippuu keneltä kysyy...mutta yleensä ne jotka ovat maksaneet S3D:stä, puolustavat omaa softaansa henkeen ja vereen. Autodeskin Meshmixer (ilmainen) on myös usein hyödyllinen.

Mikäs tuossa Anet A8:ssa sitten aiheuttaa tulipalon?
Virtalähde ja sen kytkennät on se yleisin syyllinen. Mutta on siellä myös muita heikkoja kytkentöjä ja liian pieni mosfet. Lisäksi käyttöjärjestelmästä on kytketty pois kaikki turvallisuuteen liittyvät ominaisuudet.
 
Menin heittämään OctoPi:n terminaalissa apt update/upgrade niin sen jälkeen katosi koko hemmetin OctoPrint. Tulee vain internal server error 500.
 
Muistaakseni servon jatkokaapeli käy tuohon suoraan. Löytyy ebaystä tai aliexpressistä monen mittaista. Itse katkaisin alkuperäisen johdon ja laitoin abikoilla kun en jaksanut odotella kuukautta että tulee kiinasta.
 
Mitäs asetusta pitäis muuttaa, kun Anycube mega ajaa julostuksen jälkeen pedin liian ulos octoprintillä tulostettaessa, Omasta mielestä se ei tehnyt sitä sd kortilla tulostettaessa. Moottorit aina tulostuksen jälkeen vähän rusahtavat. Ehkä 1-2cm saisi jättää petiä sisemmälle.
 
Ajatko mallin octon slicerilla vai käytätkö samaa sliceria kuin mitä silloin kun sd kortilta tulostit? Kuulostaisi ensi alkuun siltä, että slicerissa olisi end G-codessa asetettu koordinaatit erilailla kuin siinä mitä käytit aiemmin.
 
Ajatko mallin octon slicerilla vai käytätkö samaa sliceria kuin mitä silloin kun sd kortilta tulostit? Kuulostaisi ensi alkuun siltä, että slicerissa olisi end G-codessa asetettu koordinaatit erilailla kuin siinä mitä käytit aiemmin.

Curalla viipaloin erikseen, octon slicerii en ole jostain syystä saanu toimimaan.
Miten noita slicerin end G-codeja pääsee muuttaa. Kun ihan vihreä vielä näissä asioissa. Octoprintissäkin meni ihan helvetisti kaljaa, että sain toimimaan sen :D
 
Uusimmassa Curassa (versio 3.4) klikkaa alasvetovalikosta Settings/Printer/Manage printers... avautuvasta ikkunasta valitse käyttämäsi profiili ja sen jälkeen klikkaa nappia "Machine Settings". Avautuvassa ikkunassa on lokerot Start G-code ja End G-code, nuo lisätään jokaiseen printterille lähettämääsi .gcode tiedostoon alkuun ja loppuun. Saat koneen tekemään juuri sitä mitä haluat, G-codeen pääset tutustuun mm näistä linkeistä:
Perus tutorial: G-Code Tutorial - The 10 Most Common Commands for 3D Printing
Lista kaikista komennoista: G-code - RepRap
Googlella löytää aiheesta isot määrät lisää tietoa.
 
Mitäs rasvaa tai öljyä olette käyttäneet kuularuuveille, kuulajohteille ja lineaarijohteille? Johteille ilmeisesti joku ohuempi öljy ja ruuveille rasvaa, ainakin itse järkeilin.
 
Kuivavoiteluaine ehkä parrainta, rasvoihin ja öljyihin tarraa ilmassa leijaileva pöly aika tehokkaasti.
 
Mitäs asetusta pitäis muuttaa, kun Anycube mega ajaa julostuksen jälkeen pedin liian ulos octoprintillä tulostettaessa, Omasta mielestä se ei tehnyt sitä sd kortilla tulostettaessa. Moottorit aina tulostuksen jälkeen vähän rusahtavat. Ehkä 1-2cm saisi jättää petiä sisemmälle.
Mulle tuli mieleen, että onhan sulla Curassa tulostusalue asetettuna oikean kokoiseksi? Entäs onko Y:n end stop toimintakunnossa ja paikoillaan, ehkä johto lähtenyt irti?
 
Mulle tuli mieleen, että onhan sulla Curassa tulostusalue asetettuna oikean kokoiseksi? Entäs onko Y:n end stop toimintakunnossa ja paikoillaan, ehkä johto lähtenyt irti?
Ei, oli pelkästään omasta yhmyydestä kyse. Liian paljon opeteltavaa tässä vielä, mutta pikkuhiljaa... Oli Curan asetukset muuttunu Anycupicin oletus arvoihin missä se ajaa pedin toiseen äärilaitaan (ei homeen) Niin tämä arvo on muutaman millin liian pitkä näköjään mun anycubicille. Tätä ku muutti, niin homma toimii taas kivasti. Mutta nyt kun keksin ton end g-coden, niin koitan kokoajan miettiä, että mihin ton tulostuspään ajais aina tulostuksen jälkeen et ois siinä fiksusti, jos siihen pitäis koskea. :D
 
Anet A8 kannattaa kiertää kaukaa, se on huomattava paloriski!
Ender 3 näyttää tällä hetkellä olevan aivan ylivoimainen alle 300 euron hintaluokassa! Niitä löytää alle kahden sadan ja maksamalla noin kympin ylimääräistä, saa sen lentopostissa noin 3 viikossa perille. Kasaamiseen menee noin 30-60 minuuttia, riippuen onko jonkinlaista mekaanista osaamista vai syntynyt sormi suussa. Alla linkki Banggoodin listaukseen (ei ole affikoodi), jossa hinta tällä hetkellä 173.44 euroa. Mutta asenna heidän mobiiliappi niin saat 10% alennuskoodin ensimmäiseen ostokertaan. Tulli+alvi tekee tuossa yhteensä noin 40 euroa ja siitä tulee sulle sähköpostia ja tullimaksun voit hoitaa sähköisesti.
Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle

Tuo printteri on erittäin hyvä modaamiseen, eli voit ajan myötä parannella niitä ominaisuuksia jotka katsot itselle tärkeiksi. Crealityn tulostimiin löytyy erittäin laaja ja aktiivinen käyttäjäkunta. Mutta tuo tulostin tekee järkyttävän hyviä tulostuksia out of the box! (tässä vähän mallia mitä jälkeä tuo tulostin pystyy tekemään: )

Filamentteja löytää kaikenlaatuista ihan Suomestakin kohtuu hinnalla ja eurooppalaisia nettikauppoja löytyy paljon.
Vielä semmoinen vinkki, että ostopaikoista kannattaa kiertää Gearbest kaukaa. Tuolla Banggoodilla on hyvä asiakaspalvelu.

Tuli hommattua pari? vuotta sitten tuo Anetti. Gearbestiltä tilasin ja oli tarjouksessa muistaakseni jotain 130€. Tullejakaan ei tarvinnu maksaa kun tais tulla jostain Ranskan kautta tai jotain. Kasaaminen oli mukavaa näpertelyä jos sellasesta tykkää.

Paloturvallisuudesta en osaa sanoa mitään mutta yöks en jättäs kyllä rallattamaan.
Tulostusjälki on omaan silmään hyvää ja saishan tota tuunailtua vaikka miten.
Harmillisen vähälle käytölle tosin jäänyt koko vempele.
 
Paloturvallisuudesta en osaa sanoa mitään mutta yöks en jättäs kyllä rallattamaan.
Palohälytin tulostimen yläpuolelle ja taloon jauhesammutin, niin yöksi voi ihan hyvin jättää pyörimään, mutta itse en kyllä jättäisi tulostinta pyöriin tyhjään taloon. Jotkut on pistäny palopalloja printterin yläpuolelle, jotka laukeavat kun liekit osuu palloon levittäen sammutusjauhetta ympäriinsä.
Harmillisen vähälle käytölle tosin jäänyt koko vempele.
Joo, se mitä olen seurannut, niin suurimmalla osalla 3D tulostimen hankkijoista ei ole selkeää tarvetta ja tulostelevat sitten baby grootteja ja maljakkoja (jotka eivät pidä vettä). Lähes korvaamaton kumppani tulostin on esimerkiksi pienoismalliharrastajalle, D&D pelaajalle tai teolliselle suunnittelijalle. Toisaalta, eipä nuo alle 200 vehkeet ole kauheen kalliita lelujakaan, varmaankin joka taloudesta löytyy paljon turhempaakin kapinetta (leipäkone, jäätelökone, limsakone...), meilläkin toi robotti-imuri ei ole ollu käytössä kuin vissiin kerran viiteen vuoteen (no on meillä siivottu, mutta perinteisellä imurilla).
Aika pitkä matka on vielä tilanteeseen, jossa 3D tulostin olisi laajamittaisesti todellinen vaihtoehto teolliselle valmistukselle. Itsellä kyllä on piiitkä lista hyödyllisistä jutuista mitä pitäis suunnitella ja tulostaa, mutta vuorokaudessa on vieläkin vain 24 tuntia, ei meinaa aika riittää.
 
Kiinan pojat toi cr-10. Nyt saatu kasaan. Onko se tosiaankin niin, että virrat kun laittaa päälle, niin joka vitun sirkkeli pärähtää päälle. Järkky mikä melu.... ja vasta virtakytkin on laitettu päälle.... Pitäiskö ton hiljetä ollenkaan?
 
Kiinan pojat toi cr-10. Nyt saatu kasaan. Onko se tosiaankin niin, että virrat kun laittaa päälle, niin joka vitun sirkkeli pärähtää päälle. Järkky mikä melu.... ja vasta virtakytkin on laitettu päälle.... Pitäiskö ton hiljetä ollenkaan?
Eipä ne tuulettimet juurikaan kehuja ole saaneet koska epäilen että ne siellä huutavat jos et ole vielä tulostanut. Itsellä CR-10 Mini johon olin varautunut vaihtamaan tuulettimet, moottorin vaimentimet ja virtalähteen jo ennakkoon. Nykyään tosin kaapissa standalone modauksen ansiosta.

33463172_10216714471764582_2501707480849973248_o.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 273
Viestejä
4 503 335
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom