3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä pyytämättä filosofisempi pohdiskelu. Sittenhän se on työkalupakissa oottamassa käyttöä. Ei esim. rälläkkää joka päivä tarvi, mut on se kiva omistaa kun tarvii. Ja pelkkä omistaminen mahdollistaa jo tietyt projektit. Nylonista ja ASA:sta saa aika hyvin oikeatakin käyttöä kestäviä kilkkeitä tulosteltua.

Aika äkkii tulostimet tuntuu Torissa/täällä/harrasteludiscordeissa vaihtavan omistajaa jos ei olekaan tarvetta. Lisäksi modaamiset sun muut kamppailemiset opettaa vähän laitteiden tekniikasta ja se on sitä elämänkokemusta jonka keräämiseen kannattaa uhrata se pari sataa aina silloin tällöin. Esimerkiksi junnuna pelien modaamiset ja Runescape-bottien scriptaamiset opetti hitosti IT-taitoja. Mopon rassaaminen loi pohjat autoprojekteille, jne. Eli ei ole tuhlattua aikaa kunhan jotain oppii, eikä vain printtaile muiden malleja. Lapsen luovuudellehan nämä vehkeet olisi omiaan.

Sketchup kannattaa korvata Fusion 360:llä, joka on ilmainen.

Joo, olen kyllä aikamoinen työkaluholisti, joten kyllä tuo arsenaalissa pysyy, ellen vaihda parempaan.
 
Täältä pyytämättä filosofisempi pohdiskelu. Sittenhän se on työkalupakissa oottamassa käyttöä. Ei esim. rälläkkää joka päivä tarvi, mut on se kiva omistaa kun tarvii. Ja pelkkä omistaminen mahdollistaa jo tietyt projektit. Nylonista ja ASA:sta saa aika hyvin oikeatakin käyttöä kestäviä kilkkeitä tulosteltua.

Aika äkkii tulostimet tuntuu Torissa/täällä/harrasteludiscordeissa vaihtavan omistajaa jos ei olekaan tarvetta. Lisäksi modaamiset sun muut kamppailemiset opettaa vähän laitteiden tekniikasta ja se on sitä elämänkokemusta jonka keräämiseen kannattaa uhrata se pari sataa aina silloin tällöin. Esimerkiksi junnuna pelien modaamiset ja Runescape-bottien scriptaamiset opetti hitosti IT-taitoja. Mopon rassaaminen loi pohjat autoprojekteille, jne. Eli ei ole tuhlattua aikaa kunhan jotain oppii, eikä vain printtaile muiden malleja. Lapsen luovuudellehan nämä vehkeet olisi omiaan.

Sketchup kannattaa korvata Fusion 360:llä, joka on ilmainen.

Fusion 360 on sivujen mukaan ~800€ / vuosi, eli kalliimpi kuin Sketchup Pro. Toisaalta sivuilla oli maksuton kokeiluversio? Tosin eikö noi kokeiluversiot ole joko rajoitetumpia tai aikarajattuja?
 
Fusion 360 on sivujen mukaan ~800€ / vuosi, eli kalliimpi kuin Sketchup Pro. Toisaalta sivuilla oli maksuton kokeiluversio? Tosin eikö noi kokeiluversiot ole joko rajoitetumpia tai aikarajattuja?
Fusionin ilmaisen harrastelija lisenssin ja maksullisen lisenssin välillä on hyvin vähän käytännön eroa jos ei ole aikomus tehdä satoja malleja.
Ja jos olet opiskelija/jatko-opiskelija niin voit hankkia maksullisen lisenssin ilmaiseksi.
 
TinkerCAD ja Sketsup saavat riittää minulle - ja hyvin onkin noilla saanut kaiken tarvittavan tehtyä. Fusionia ja Blenderiä koitin YT:stä opetella, mutta ei ÄO riitä ymmärtämään :lol:

Pari kuukautta printtailin PLA:lla ja aina säntillisesti pyyhin petin. Muuten saattoi pienestäkin sormenjäljestä jäädä tarttumatta.
Kun aloin TPU:lla ja PETG:llä tekemään, niin vedin vaan cittarin halvinta liimapuikkoa koko petiin eikä ole tarvinnut pestä tai pyyhkiä. Välillä pistänyt lisää puikkoa edellisen päälle. (Kuivuttuaan höylännyt metallilastalla sileäksi enimmät epätasaisuudet ja ylimääräiset liiman rantut pois). Hyvin on PLA:tkin tarttuneet ja irronneet. Säästyy puhdistuslaput, eikä tartte varoa koskemasta petiin.
Tulostusjälki petiä vasten ei tietenkään ole kauniin sileä kuten puhtaalle petille tulostaessa, mutta toistaiseksi omat tekeleet ovat olleet käyttöön eivätkä koristeiksi.

Prusa mini+ siis ensimmäisenä tulostimena alkukesästä saakka.
Oli oiva valinta kädettömälle. Tulostaa melkein mitä vain filamenttia ilman, että tarvii vaihtaa suutinta tai muita osia. Prusamentin filamentit ovat toimineet ihan suoran Prusaslicerin asetuksilla. Printterin kanssa tilasin pari rullaa, mutta erikseen tilattuna sen verran tyyristä, että olen tilannut muualta muita merkkejä. Muiden firmojen filamenteille joutunut tekemään parit testiprinttaukset, ennen kuin saanut toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako kukaan sanoa, miksi tohon kolojen ulkopuolella jää tollanen "reikä" sekä saako sitä poistettua mitenkään? Tein GoPro-akuille tollasen telineen ja jostain syystä siihen jäi tollaset kynnen mentävät aukot. Täyttöprosentti oli sen 20%.
 

Liitteet

  • teline.jpg
    teline.jpg
    2,1 MB · Luettu: 189
Osaako kukaan sanoa, miksi tohon kolojen ulkopuolella jää tollanen "reikä" sekä saako sitä poistettua mitenkään? Tein GoPro-akuille tollasen telineen ja jostain syystä siihen jäi tollaset kynnen mentävät aukot. Täyttöprosentti oli sen 20%.

Aika monta muuttujaa: Sliceri, tulostusasetukset, tulostin, filamentti, (voikohan suunnitteluohjelmakin vaikuttaa?)
Vasta-alkajana en osaa auttaa, kun ei ole itselle sattunut vastaavaa (melkeimpä päin vastoin). Mikäli kyseessä wall separation, niin noita lähtisin miettimään: How to Fix Gaps Between Wall & Infill (Wall Separation) | 3D Printerly

EDIT: käyttämäni prusa-sliceri on oletusasetuksilla kova etsimään ja täyttämään pieniä rakosia, että uusimmassa versiossa (2.5) meinaa olla hankalaa, jos nimenomaan haluaisi tehdä alle millin rakoisia. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten hurahdettua kunnolla. Tilasin filamenttikuivurinkin. vaikka varmaan ilmankin olisin pärjännyt.
 
photo1664217487.jpeg


Ei ole omia tulostuksia, mutta kiitos @Skk3 kun taas toteutit meikäläisen ideat! Moottoripöytään tuollanen kaapelinohjain. Toistaiseksi kiinni askarteluteipillä alhaalta ja keskeltä, ylhäältä sitten ruuveilla. Tarkoitus vetää kaksipuolisella teipillä sitten ala- ja keskiosa kiinni. Toistaiseksi toimii tosi hyvin. Meinas vaan mennä sormi suuhun, kun olin hienosti laskenut oikean pituuden kaapelinohjaimelle, mutta itse kaapelit olivat liian lyhyitä.. :rolleyes: Lyhyempi jatkoroikka olisi vielä hyvä ja pidempi nettikaapeli.
 
Viimeksi muokattu:
katsellut noita Makitan hyllypidikkeitä kiinasta mutta en ymmärrä miten ne on niin kalliita kiinatuotteiksi. Paljonko materiaalikustannus on jos noita tekee esim. kirjastossa tai teettää jonkun palvelun tai harrastajan kautta?

 
Ylihintaisia ovat. Jenkeissä vastaavia myydään 2,9usd sisältäen postit.
Jos kilo raakamatskua maksaa 20e ja laitteen käyttö esim euron tunti niin siitä voi vähän pohtia. Tuon tulostaminen ei tuntia kestä.
 
katsellut noita Makitan hyllypidikkeitä kiinasta mutta en ymmärrä miten ne on niin kalliita kiinatuotteiksi. Paljonko materiaalikustannus on jos noita tekee esim. kirjastossa tai teettää jonkun palvelun tai harrastajan kautta?


Lataat jonkun slicerin koneelle niin näet kulutuksen ja ajan, noin suunnilleen ainakin jos löytyy profiili käytettävälle laitteelle.


Tuon tulostaminen mulla vajaa 3h, lankaa kuluu n. 34g
1664281704658.png
 
mitä muovia tuollaisen tekoon kannattaa käyttää, voiko käyttää ABS muovia? Mulla ei ole tulostinta, mutta sattumoisin on aika iso määrä ABS lankaa, tuon takia pohtinut kannattaisiko hankkia myös itse laite.

Jos joku haluaa tarjota tuollaisen pidikkeen tekoa niin olisin kiinnostunut ostamaan ainakin 10kpl:)
 
Jos asia kiinnostaa niin laite kannattaa hankkia. Kalliit kannakkeet tulee jos 200e laitteen hankit, mutta tekemisen ilo :)
 
mitä muovia tuollaisen tekoon kannattaa käyttää, voiko käyttää ABS muovia? Mulla ei ole tulostinta, mutta sattumoisin on aika iso määrä ABS lankaa, tuon takia pohtinut kannattaisiko hankkia myös itse laite.
PLA toimii hyvin kunhan huoneen lämpötila ei ylitä ~60c (esim. auton sisälämpötila helteellä varmaan >80c). On tarpeeksi kovaa ja varsinkin tuon muotoinen palikka, eli pitäisi kestää akkujen kolinat ja pudottelut. Luulisin kestävän pakkastakin, mutta en kyllä varmaksi osaa sanoa.
Itse tekisin PLA:sta ihan vaikka kirjastossa. Helpoin sitä kautta. Yks tai kaks eka varmistaakseen sopivuuden ja toleranssit.
Voihan sen tehdä ABS muovistakin, mutta jos ei ole vehkeitä niin aika työmaan takana on. Jos oot kahden vaiheilla ostatko niin älä osta. Jos on käyttökohteita tai tahtoo vaan näprätä niin sitten tiedät melko varmaksi et tahdot semmosen.
 
Akkupidikkeitä olen töihin ja kotiin printtaillut, kotona paria mallia Makitan pidikkeitä ja juuri tuo edempänä linkattu Printablesin malli on ollut oikein hyvä akun lukituksen ansiosta. PLA on ollut toimiva noissa, työpaikan verstas on tasaisesti parinkymmenen lämmössä ja oma autotalli plussan puolella ympäri vuoden. Näissä lämmöissä toki akkujakin on hyvä säilöä eli win-win siinä mielessä.

Suunnitelmissa olisi printtailla koneillekin pidikkeitä, varmasti kestää esim porakoneen ripustamisen ylösalaisin kun rasitusta ei tule kovin ihmeellisiin suuntiin.
 
Osaakohan kukaan sanoa, miksi tulostin alkoi täyttää tuota vasenmanpuoleista koloa? Varmaan siinä jotain häikkää on, kun toi päätykin on ihan erilainen tms.
 

Liitteet

  • lokerikko.jpg
    lokerikko.jpg
    136,9 KB · Luettu: 87
Oletko esim meshmixerillä analysoinut/korjannut tuota mallia. Varmaa wireframe modessa näkisi onko tuossa mallissa jokin vikana.
 
Osaakohan kukaan sanoa, miksi tulostin alkoi täyttää tuota vasenmanpuoleista koloa? Varmaan siinä jotain häikkää on, kun toi päätykin on ihan erilainen tms.
Miten se sliceri sen näyttää? Sehän valittaa kyllä jos siellä joku on palikassa vialla..
Cura teki aina välillä jotain ihmeitä tulosteisiin, mut sitte ku saman palikan viipaloi prusaslicerilla ni tulostu hyvin..
 
Kiitoksia Theriku94 ja HendriXXX avustanne. Aamulla nopeasti koitin editoida kuvaa ja sain sen jostain syystä kaikki reunat saman väriseksi ja nyt se on tulostamassa sitä tossa ja näyttää tulevan ihan halutunlainen kappale. En tiedä itsekkään mitä tein, mut jotain mä siinä pyörittelin.

Täyty seuraavan kerran kun vastaavanlainen ongelma kokeilla Meshmixeriä ja muita slaisereita kuin Cura.
 
Itse olen kymmeniä, jos ei satoja kuvia tulostellut ja kaikki slaissannut Curalla. Yhdessäkään ei ole ollut slaisseriperäistä ongelmaa.
Itse käytän Solidworksia ja Curaa. Ehkä tässä toimiva combinaatio? Toisaalta myös jonkin verran käyttänyt Solidworksia, joten ehkä perus erheet ei ehkä tule esiin?
 
Itse olen kymmeniä, jos ei satoja kuvia tulostellut ja kaikki slaissannut Curalla. Yhdessäkään ei ole ollut slaisseriperäistä ongelmaa.
Itse käytän Solidworksia ja Curaa. Ehkä tässä toimiva combinaatio? Toisaalta myös jonkin verran käyttänyt Solidworksia, joten ehkä perus erheet ei ehkä tule esiin?

Joo, oppia ikä kaikki. Onnistuuhan toki kaikki Curalla, mutta eihän se koskaa ole väärin kokeilla muitakin slaissereita.
 
Millanen filamenttivalikoima yleensä on io-techin 3d-harrastajalla? Itse nyt vasta alussa 3d-tulostuksessa, niin on vasta 3 eri väriä PLA:ta. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa laajentaa ainakin tohon ninjatekkii ja myöskin hiilikuituun.

Joku sanoi, että jollakin oli ollut ongelmia että PETG tarttuu tohon alustaan kiinni. Olikohan kyseessä vain tuon koneen mukana tulleen filamentin ominaisuus (luulisi että on halvinta mahdollista kuraa tollanen) vai kaikkien PETG:n ominaisuus?

Onko kellään mitään yleisohjetta että mihin tarkoitukseen kannattaa valita PLA, ABS tai PETG?
 
Cura slicerilla saa kivasti ne Ultimakerin poropietari "gotta go fast" profiilit toimimaan perus Enderilläkin, mitkä tipauttaa tulostus ajat puoleen normaalista.
Todella kätevä kun pitää tulostaa jotain funktionaalista missä ei tarvita hienosti viimeisteltyjä yksityiskohtia.



Saisihan tuon jotenkin väsättyä varmaan muillekin slicereille, mutta menee varmasti melkoiseksi räpeltämiseksi.
 
Onko kellään mitään yleisohjetta että mihin tarkoitukseen kannattaa valita PLA, ABS tai PETG?
PLA sisätiloihin ja sellaisiin asioihin, joissa sen kovuus/hauraus ja heikko lämpötilankesto ei haittaa. Halvin tulostusmateriaali ja helppoa tulostaa.

PETG:llä voi tulostella käytännössä kaiken. Moni on siirtynyt käyttämään pelkästään PETG:tä, koska sillä on hyvä lämpötilankesto, se on sitkeämpää kuin PLA ja se on kohtuu helppoa tulostaa.

ABS:ää en tulostaisi itse lainkaan. ASA on hieman parempi vaihtoehto. Molemmat vaikeampia tulostaa kuin PETG, koska tarvitsevat tasaisen ympäristön lämpötilan eli käytännössä kotelon tai tulostusteltan, jossa tulostetaan. Molemmat lähtee helposti warppailemaan kulmista irti pedistä kesken tulostuksen. Molemmista tulee myrkyllisiä kaasuja tulostaessa. ASA ja ABS lähinnä viimeisenä vaihtoehtona esim. auton konehuoneeseen tuleviin osiin tai muihin rankempiin ympäristöihin.
 
Tuleeko PETG:stä käryjä tms tulostettaessa?
Pientä hajua riippuen valmistajasta, mutta ei pitäisi olla myrkyllistä.

Halvimpia kiinalankoja kannattaa välttää. Itse ostin 8€/kg Cerprise -merkkistä PETGiä ja sitä tulostaessa kurkku ärsyyntyy tai tulee karheaksi, jos on samassa tilassa. Eryone3d myy kyseisiä lankoja.
 
Cura slicerilla saa kivasti ne Ultimakerin poropietari "gotta go fast" profiilit toimimaan perus Enderilläkin, mitkä tipauttaa tulostus ajat puoleen normaalista.
Todella kätevä kun pitää tulostaa jotain funktionaalista missä ei tarvita hienosti viimeisteltyjä yksityiskohtia.



Saisihan tuon jotenkin väsättyä varmaan muillekin slicereille, mutta menee varmasti melkoiseksi räpeltämiseksi.


Noi on kyllä opettavaisia videoita olleet :tup:

Juurikin noista Cheppin asetuksista tein kesällä itsellelleni erittäin yksinkertaisen version (Prusa Mini+, 0,4mm suutin).
  • Lämmöt 215C Prusament PLA ja eSUN PLA+ (Tämä on oletuksena Prusa slicerissa, mutta laitoin nyt tähän varuiksi)
  • Kerroskorkeus 0,30mm (ensimmäinen 0,20mm).
  • Kaikki viivanleveydet 0,6mm.
  • Seinät, pohja ja katto 60mm/s.
  • Täyttö 100mm/s.
  • Muut jätin Prusaslicerin PLA:n oletusarvoiksi.
Näillä päässyt samoihin minuutteihin kuin Cheppi Curalla - ja tullut kestäviä kappaleita PLA:lla ja PLA+:lla.

Kaipa tuostakin vielä voisi nopeuttaa ja laittaa vaikka suuttimen lämpöjä ylös, että ehtii sulattaa filamenttia riittävästi?
 
Mites mulla on pari kolme viimeisintä tulostusta irronnut tosta alustasta kesken kaiken. Oon koittanut miettiä mikä mahtaa olla vikana. Kuuluuko ton alustan keinua vai olla sillei suht kiinteä sen kiskon päällä?
 


Tosta ens alkuun z offsetin säätö ohjeita joskin ovat bltouchille etc. Mut sama homma levelöinti tavasta riippumatta että ekan kerroksen joka viivan pitäis tarttua toisiinsa kiinni. Tällöin tulostus pysyy sekä paremmin pedissä että tulosteesta tulee vahvempi. Tesan paperiliima on hyvä apuväline myös jotta saa tulosteet pysymään paremmin pedissä.
 
Tulostuksen aikana peti ei saa keinua yhtään. Ymmärrät varmaan jos kerros vahvuus on 0,12-0,3mm niin pedin pitää pysyä täysin vaakatasossa.
 
Mites mulla on pari kolme viimeisintä tulostusta irronnut tosta alustasta kesken kaiken. Oon koittanut miettiä mikä mahtaa olla vikana. Kuuluuko ton alustan keinua vai olla sillei suht kiinteä sen kiskon päällä?
Tarkista pedin rullien tiukkuus. Sama logiikka tiukkuudessa kuin muidenkin printterin rullien kanssa, niin tiukalla että rullat saa sutimaan paikallaan vasta kun käyttää tarpeeksi voimaa. Jotain vastusta siis siinä rullan paikallaan pyörittämisessä täytyy tuntua.
Jos nuo rullat on löysällä niin peti keinuu paikallaan ja eipä siinä silloin oikein mikään pysy kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta Kingroon tuotteista? Tuolla näyttäisi olevan tarjolla erilaisia direct drive ratkaisuja ja hotendejä, jotka on hinnaltaan varsin kohtuullisia.
3D Printer Extruder
 
Tarkista pedin rullien tiukkuus. Sama logiikka tiukkuudessa kuin muidenkin printterin rullien kanssa, niin tiukalla että rullat saa sutimaan paikallaan vasta kun käyttää tarpeeksi voimaa. Jotain vastusta siis siinä rullan paikallaan pyörittämisessä täytyy tuntua.
Jos nuo rullat on löysällä niin peti keinuu paikallaan ja eipä siinä silloin oikein mikään pysy kiinni.

Mitenköhän noiden rullien säätö? Rullat on kiinni siinä metallilevyssä, toisella puolella on perinteinen nyloc-mutteri ja sen alapuolella kuusiokolotangon (eli pitkän mutterinnäköinen) alue ja sitten rulla. Koitin katsoa olisiko ohjekirjassa mitään mainintaa, mutta ei ollut.
 
Mitenköhän noiden rullien säätö? Rullat on kiinni siinä metallilevyssä, toisella puolella on perinteinen nyloc-mutteri ja sen alapuolella kuusiokolotangon (eli pitkän mutterinnäköinen) alue ja sitten rulla. Koitin katsoa olisiko ohjekirjassa mitään mainintaa, mutta ei ollut.
Kaikki printterit missä liike tapahtuu rullien+hihnojen avulla on epäkeskinen mutteri joita vääntämällä saadaan rullien kireyttä säädettyä.




EDIT: Tuossa video juuri sinun printterin säätöön että tiedät mitä etsiä:

 
Viimeksi muokattu:
Jääkö filamentista loppupätkä käyttämättä vai oletteko niitä sulatelleet uuden rullan kanssa yhteen tms?
 
Nyt saatu viimein tuo cr10s pro v2 ja ei ongelmilta vältytty.

Tein kasauksen ohjeen mukaan ja sain säädettyä pedin hyvällä korkeudelle.

Sitten törmäsin tälläiseen ongelmaan.
Nyt kun yrittää tulostaa, menee vasemmalle alas aloitus kulmaan ja lämmittää suuttimen ja pedin. Kun ns aloittaa tulostuksen ei tapahdu mitään. Prosentit juoksee mutta tulostimen suutin ei liiku eikä pursota myöskään.

Kokeiltu:
muuttaa gcode nimi lyhyeksi.
Paria eri sliceria
Eri mallia
Toista sd korttia

Onko muilla vastaavanlaista tullut vastaan
 
Joo liikkuu muuten ihan normaalisti. Kaikkiin suuntiin ja langan syöttö pelaa myös.
Lisää infoa kiitos. Eli mitä sliceria ja mitä laiteprofiilia käytät kyseisellä slicerilla.
Tuolle Bltouchilla varustetulle printterille ei esimerkiksi Curasta löydy toimivaa profiilia. Se V1 profiili ei tuolla printterillä toimi koska siinä ei ole Bltouchia kuten kakkosversiossa.
Ellei sitten tuossa Crealityssä ole ABL toteutettu jotenkin eri tavalla firmwaressa kuten se on tehty omissa custom firmiksissä.
EDIT: Jahas, tuossa orkkis firmiksessä ei ilmeisesti ole väliä onko sinne ympätty väliin ABL komennot vai ei.

EDIT2: Tuossa lista asioita mitä voit testata nyt alkuun: 10 Ways How to Fix Ender 3/Pro/V2 Not Printing or Starting – 3D Printerly
Etenkin se SD-kortin alustaminen oikean tyyppiseksi on kriittistä. Niin paljon voi mennä vikaan jos se ei oikeasti ole alustettu FAT32 tyyppiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Koitappa tulostaa suoraan tietokoneelta jos sulla on se tulostin siinä kiinni. Esim curassa print via usb.
 
Jääkö filamentista loppupätkä käyttämättä vai oletteko niitä sulatelleet uuden rullan kanssa yhteen tms?
Niin rullan loppua tarkoitat? Ihan ei ole vielä yksikään rulla lopussa, mutta muistaakseni printin aikana saa valikosta valittua filamentin vaihdon jolloin tulostus keskeytyy mutta hotendiin jää lämmöt päälle. Eli tulostaa rullan niin pitkälle kunnes melkein kaikki on mennyt extruderista läpi, vetäisee loppupätkän pois, uusi rulla tilalle ja jatkaa printtiä. Näin saa käsittääkseni minimoitua hävikin.
 
Niin rullan loppua tarkoitat? Ihan ei ole vielä yksikään rulla lopussa, mutta muistaakseni printin aikana saa valikosta valittua filamentin vaihdon jolloin tulostus keskeytyy mutta hotendiin jää lämmöt päälle. Eli tulostaa rullan niin pitkälle kunnes melkein kaikki on mennyt extruderista läpi, vetäisee loppupätkän pois, uusi rulla tilalle ja jatkaa printtiä. Näin saa käsittääkseni minimoitua hävikin.

Juu, tuon tiesinkin. Mutta oon esim. thingiversessä nähnyt jotain filament weldereitä, niin mietin onko kukaan niitä käyttänyt. Varsinkin jos alta 5m filmenttia ja pitkä tulostus, niin ei tarvitse olla koneen ääressä päivystämässä.
 
Juu, tuon tiesinkin. Mutta oon esim. thingiversessä nähnyt jotain filament weldereitä, niin mietin onko kukaan niitä käyttänyt. Varsinkin jos alta 5m filmenttia ja pitkä tulostus, niin ei tarvitse olla koneen ääressä päivystämässä.
Sanoisin, että vaihda rulla isompaan ennen tulostusta jos ei ole aikaa. Jos aikaa löytyy, filament runout sensor helpottaa hommaa. Semmoinen maksanut aikaisemmin alta euroa kiinasta. Pausettaa ja laittaa tulostimen parkkiin odottamaan automaattisesti kun filamentti loppuu. Käyttäjä vaihtaa rullan ja painaa jatka, helppoa. Ite jättänyt säästöön useampia lyhyitä pätkiä filamenttia. Kun ollut aikaa, vaihtanut printin aikana sitten esim. 4 rullan jämät kerralla yhteen tulostukseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom