Mikäli kauppa purkaantuu (=ei voida vaihtaa korvaavaan tuotteeseen tai korjata) takuuaikana, siitä on laitonta tehdä käyttöhyötyvähennystä. Jos 10v takuulla oleva poweri hajoaa 9v käytön jälkeen eikä vastaavaa enää saa, niin kyllähän myyjä tasan varmasti palauttaa alkuperäisen ostohinnan SENTILLEEN. Jos ei palauta, myyjä syyllistynee petokseen.
Ongelma tuossa on juuri tuo mistä näytit "hyvää" esimerkkiä - Kuluttajat eivät tiedä oikeuksiaan, mutta myyjät tietävät mitä kuluttajat eivät yleensä tiedä joten osa heistä myös käyttää tätä asiaa(ja hölmöjä kuluttajia) sumeilematta hyväkseen. Toinen esimerkki on nämä laittomat "tarkastusmaksu jos vikaa ei löydetä" - takuujutut.
Sitten pitää myös ymmärtää mikä ero on "takuulla" ja "virhevastuulla". Takuu on vapaaehtoinen lisäpalvelu, virhevastuu lakisääteinen vaatimus. Minä näkisin näiden Intelin prossujen kohdalla asian niin, että kun kyseessä on täysin kiistatta valmistajankin toteama ja myöntämä valmistusvirhe, niin tuo virhevastuu seuraa tuotteen mukana niin kauan kuin se on käytössä. Aivan yksi hailee onko takuuta vai ei. Virhevastuussa tosin alkaa sitten juosta takuuajan jälkeen tuo käyttöhyötyvähennys, eli jos prossu lahoaa 5v takuuajan päättymisen jälkeen yli 10v ikäisenä, niin ei ehkä kannata odottaa enää kovin kummoista korvausta saavansa. Mutta siltikin, prosessorit eivät normaalisti hajoa käytännössä koskaan - Nämä Intelit jos/kun hajoavat, se johtuu valmistusvirheestä.