No juurikin näin! Ymmärrän ympäristönäkökulman, mutta toisaalta tuolla nopeuden nostolla olisi ollut omienkin havaintojeni perusteella mitätön vaikutus päästöihin. Polttomoottorin hyötysuhde kuitenkin paranee kovempaa ajettaessa, mikä kompensoi kasvavaa ilmanvastusta. Etenkin jos korimalli on sedan eikä katumaasturi, niin ei se ilmanvastus niin kova kumminkaan vielä noissa nopeuksissa ole. Lyttyperät vastukseltaan sitten jotain näiden väliltä.
Paljon enemmän kulutusta nostaa jarruttelut ja pysähtelyt eli kaupunkiajo. Ja siellä liikenteen sujuvuutta haitataan liikennesuunnittelulla. Sopisi mennä katsomaan johonkin suurkaupunkiin miten sen liikenteen saa sujuvaksi. Keskustatunnelihan Helsinkiin olisi maanalaisine parkkihalleineen laskenut päästöjä (ja parantanut ilmanlaatua) paljon enemmän kuin mikään marginaalinen nopeudennosto olisi motarilla nostanut kulutusta. Mutta eihän se käynyt, koska joukkoliikennettä pitää tukea kaikin keinoin.
Muutenkin Suomen nopeusrajoitukset olisi paremmin kohdallaan, jos ne lukee maileina tunnissa
Ihan naurettavan alhaiset rajoitukset joka paikassa verrattuna vaikka juurikin Saksaan. Puhumattakaan ylinopeussakoista... (Mainittakoon etten ole yksiäkään sakkoja saanut, ennen kuin joku leimaa kaahariksi)
Joo, välitykset kyllä on muuttuneet paljon. Oma 2l bensa vuodelta -99 kiersi 3500rpm motarilla ja nykyinen 2l vm -14 kiertää 2200rpm. Kummankaan moottori ei kuitenkaan kuulunut sisälle vaan renkaista lähti se kovin mökä.
Tiedän kyllä, että Top Gear on viihdettä, kunhan mainitsin sen piruillakseni. Mutta itse testin pitäisi kyllä sinänsä olla oikein, koska niillä nimenomaan ajettiin samalla lailla. Eli Bemarin paremmat rata-ajo ominaisuudet ei päässet vaikuttamaan, koska sillä jarrutettiin siinä missä Toyotallakin.