- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 446
Alkaa menemään ohi motarin 130km/h, ellei taajamiin tuollaisia suunnitella.
Ja alkaa tulemaa mieleen liikennekaaren suunnitelmat, jotka niin torpattu ja tuskin alkuvuoskymmennellä miteen sinnepäinkään.
Mielletään että julkisten/joukkolikeenteen houkuttelevavuuteen vaikuttaa paljon se millainen tarjonta, eli jos tarjonta ei ole kattavaa (vuorotiheys ja laajuus) niin yksityisauto houkuttaa, ja sellainen kun on, niin sitä myös käytetään, ne lisäkilometrit on halpoja.
Jos bussiliikenne on täysin markkinavetoista ja toimijat ei saa tehdä yhteistyötä, niin kuka liikennöitsijistä ajaisi ne hiljaset vuorot.
Kunnasta riippuen kunnan kannattaa tukea vahvastikkin joukkoliikennettä, jos kannattaa niin ajatuksena olisi hienoa jos se olisi täysin neutraalia toteutustavasta ja pitkäjännitteistä/ennustettavaa jne.
Jotain raameja ja ennekaikkea välitystä varten rajapinnat.
Bussi houkuttaa, jos se tarjoaa paremman kokemuksen kun omalla autolla liikkuminen, ja kustannuksiltaa ok.
Tu onnistuu helpoitenkin tavalla missä, tehdään omalla autolla liikkumisesta hankalan ikävää, siis rankempaa kuin busilla liikkuminen, ja lisäksi tehdään se autolla ajettu lisäkilometri niin kalliiksi että bussin hinta tuntuu kohtuulliselta.
Tai tehdään se bussilla matkustaminen kokemus niin hyväksi että voittaa omalla autolla liikkumisen, jossain määrin mahdollista, mutta pitäs vielä olla sellainen hinta että maksuhalukkuutta.
Mutta se aasinsilta, jos motarilla jotain rajoitusta nostaa, niin onko kaukaa haettu ajatus että kelvolliset bussit voisi ajella ilman omaa bussi rajoitusta. Etu bussivuorot kilpailukykyisempiä vs auto, jokin henki ehkä menetetään, mutta säästyisikö myös, jos niiden kilpailukyky paranisi.
Ja alkaa tulemaa mieleen liikennekaaren suunnitelmat, jotka niin torpattu ja tuskin alkuvuoskymmennellä miteen sinnepäinkään.
Juu ja ei.Bussiliikennekkin pitäisi avata aidosti kilpailulle, lakkauttaa kuntajohtoinen liikenteen suunnittelu ja tilaaminen sekä antaa markkinoiden muokata liikenteen tarjonta ja linjakartta järkeväksi.
Kunta voisi tarjota liikennöitsijöille infran omakustannehintaan tai jopa ilmaiseksi.
Mielletään että julkisten/joukkolikeenteen houkuttelevavuuteen vaikuttaa paljon se millainen tarjonta, eli jos tarjonta ei ole kattavaa (vuorotiheys ja laajuus) niin yksityisauto houkuttaa, ja sellainen kun on, niin sitä myös käytetään, ne lisäkilometrit on halpoja.
Jos bussiliikenne on täysin markkinavetoista ja toimijat ei saa tehdä yhteistyötä, niin kuka liikennöitsijistä ajaisi ne hiljaset vuorot.
Kunnasta riippuen kunnan kannattaa tukea vahvastikkin joukkoliikennettä, jos kannattaa niin ajatuksena olisi hienoa jos se olisi täysin neutraalia toteutustavasta ja pitkäjännitteistä/ennustettavaa jne.
Jotain raameja ja ennekaikkea välitystä varten rajapinnat.
Yksi, kaksi, monta, en väitä vastaan.Samalla uskoisin monen taajaman ja lähiön bussiyhteydet jopa paranisivat, kun joku pienyrittäjä voisi ajattaa sieltä ne 10-15 ihmistä keskustaan ja takaisin jollain järkevällä pikkubussilla kysynnän mukaan.
Bussi houkuttaa, jos se tarjoaa paremman kokemuksen kun omalla autolla liikkuminen, ja kustannuksiltaa ok.
Tu onnistuu helpoitenkin tavalla missä, tehdään omalla autolla liikkumisesta hankalan ikävää, siis rankempaa kuin busilla liikkuminen, ja lisäksi tehdään se autolla ajettu lisäkilometri niin kalliiksi että bussin hinta tuntuu kohtuulliselta.
Tai tehdään se bussilla matkustaminen kokemus niin hyväksi että voittaa omalla autolla liikkumisen, jossain määrin mahdollista, mutta pitäs vielä olla sellainen hinta että maksuhalukkuutta.
Mutta se aasinsilta, jos motarilla jotain rajoitusta nostaa, niin onko kaukaa haettu ajatus että kelvolliset bussit voisi ajella ilman omaa bussi rajoitusta. Etu bussivuorot kilpailukykyisempiä vs auto, jokin henki ehkä menetetään, mutta säästyisikö myös, jos niiden kilpailukyky paranisi.
Viimeksi muokattu: