Syy miksi NASA:n kuvat ei näytä aidolta vaikka ne luultavasti on aitoja, on koska meitä ei ole ohjelmoitu näkemään maailmaa näin korkealta, koska evoluutio/Jumala ei olettanut että apinat pystyisi päästä noin korkealle tässä simulaatiossa, siksi meidän näköön ja maapalloon tulee vikoja kun menee liian kauas. Selitin tätä teoriaa vähän tarkemmin aikaisemmin tässä ketjussa.
Eli ajatus on se, että simulaatio bugaa, koska Jumala koodasi simulaation jumalattoman huonosti eikä palkannut riittävästi betatestaajia?
Tässä oli kyllä tyhmin ongelmallisen todistusaineiston kiertoyritys mihin olen törmännyt.
*
Tiede perustuu olettamukseen siitä, että ihmisen luonnosta tekemät havainnot ovat luotettavia.
Tämä on toiminut aina tähän päivään saakka, ja kaikki tieteellinen teoria on perustunut tälle olettamukselle.
Nyt sitten yhtä-äkkiä tämä olettamus joutaa romukoppaan. Miksi?
Koska havainnot osoittivat siihen suuntaan, että maapallo on pyöreä, ja herra latuskapää oletti että näin ei voi olla.
Ennemmin siis kyseenalaistetaan havaintojen luotettavuus, vaikka se tuntuu aina muulloin toimivan, kuin kyseenalaistetaan omia olettamuksia. Nice going.
Eihän nyt suinkaan voi ennakko-olettamuksiaan ja omia mielipiteitään kyseenalaistaa. Ennemmin uskoo siihen että aistit vaan valehtelevat kuin myöntää että kauhistus sentään voisi olla väärässä.
*
Kerro toki, mikä on todistuksena siitä, että kyseessä on virhe simulaatiossa?
Jaa että ei ole hyvää syytä?
Johtopäätös perustuu siis pelkästään sille olettamukselle että maapallo nyt vaan ei ole pyöreä vaikka kuinka näyttäisi siltä?
*
Kuinka rehellisenä pitäisit tätä ajatuskulkua, jos tilanne olisi päinvastainen?
Eli jos oletetaan, että avaruudesta otetut kuvat näyttäisivät todellisuudessa litteää maata... olisiko sama argumentti oikeutettu tämän todistusaineiston kieltämiseen?
"No, se nyt vaan näyttää litteältä, mutta se on virhe ohjelmakoodissa."
"No, se nyt vaan näyttää litteältä, mutta se johtuu siitä että Jumala ei ohjelmoinut meitä näkemään asioita näin kaukaa"
Kuulostaa rehelliseltä eikö vain?
*
Todistusaineiso on siis aina luotettavaa. Mutta kappas vaan, jos se osoittaa väärään suuntaan, niin voi keksiä jonkun hokkuspokkus -tekosyyn, ja heittää ongelmallisen aineiston menemään.
Tässä on itse-aivopesun ääripää - ennemmin aistit huijaavat kuin minun ennakko-olettamukseni on väärässä.
Taivas varjele.