Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tuo mullakin oli ajatuksena että omasta päästä sais "ohjattua DSS:n tarpeen pois päältä"
Pystyykö DNA firmiksellä olevaa laitetta käyttämään Elisan SIMmillä?
Omat kokemukset DNA:n firmiksellä ja Elisan simmillä Nokian radioverkossa hyvin ristiriitaiset. Välillä on data mennyt 5G yli ja nopeudet hyvät, välillä taas 5G yli ei data liiku. Jälkimmäinen tilanne ollut vallalla pitempään. Syytä miksi näin, ei ole kukaan pystynyt kertomaan.Pystyykö DNA firmiksellä olevaa laitetta käyttämään Elisan SIMmillä?
Pystyykö DNA firmiksellä olevaa laitetta käyttämään Elisan SIMmillä?
Omat kokemukset DNA:n firmiksellä ja Elisan simmillä Nokian radioverkossa hyvin ristiriitaiset. Välillä on data mennyt 5G yli ja nopeudet hyvät, välillä taas 5G yli ei data liiku. Jälkimmäinen tilanne ollut vallalla pitempään. Syytä miksi näin, ei ole kukaan pystynyt kertomaan.
Mielenkiintoista. DNA laite ja Elisan simmi sekä sama ongelma. 4G sinänsä toimii hyvin ja vakaasti, mutta 5G nappaa kiinni satunnaisesti. Asun kantaman laitamilla joten vaatii hyvän sään, mutta hämmentävää on että läheskään joka kerta hyvän saan aikana 5G ei kytkeydy. Talvemmalla yritin lukita vain tuon 5G taajuuden käyttöön, mutta sain purkin niin jumin että piti tehdä factory reset, ei vastannut mihinkään yhteyksiin, ei edes BT. Aiheutti harmitusta etätyöpäivän aamuna kun pakkasta oli -27 astetta ja laite majailee tv-antennin putkessa korkealla...
En ole sen jälkeen tutkinut, 4G tosiaan ihan ok mutta mielellään lisävauhdin ottaisi. Ei ole mitään logiikkaa oikein tuossa milloin automatiikka sen 5G löytää....
Termos,
Oisko jollain vinkkiä mitä yrittää seuraavaksi kun:
mulla on 7010 siltaavana ja cat6 pitkin menee sähkökeskuksen it-kaappiin jossa PoE. Jos vedän poesta suoraan koneeseen kiinni, saan speedtestillä 850-900. Jos laitan huawein mesh purkin väliin ja samaan osoitteeseen niin nopeus putoaa 90megaan. Oon kokeillut kahdella eri meshillä ja ubiquitin reitittimellä. Sama lopputulos.
Mulla oli tarkoitus ton reitittimen jälkeen työntää catilla tyhmään kytkimeen josta jaella yhteyttä lankoja pitkin huoneisiin, mutta jos toi noin toimii niin ei onnistu.
Varmaan jotain säätöä pitää tehdä ZTE päähän?
Kaikkia laitteita yritetty resetoida, catit on kaikki kutosia ja samoilla cateilla saa sen melkee gigan ulos kun ottaa suoraan poesta.
Elisan aspa ja omaguru pyöritteli päätään meshin asetuksissa ja sano että huawei on huono. Ulkopurkkiin eivät koskeneet.
Viittaisi ethernet kaapeliin, näetkö jostain valoista onko kytkentänopeus 100M vai 1Gbit ?Jos laitan huawein mesh purkin väliin ja samaan osoitteeseen niin nopeus putoaa 90megaan.
Varmaankin se 4G jota käytetään ton 5G:n ohjaamiseen (NSA) on niin huono ettei sinne sitä yhteyttä saada kunnolla muodostettua ja pääset odottamaan tätä seuraavaa 5G-jeesusta, eli SA-aikakautta.Ollut pelkästään N28 tähän mennessä käytössä hyvällä signaalilla ja toiminut hyvin, nyt koittanut saada N78 käyttöön kun pari uutta tukiasemaa aukesi. Mistähän mahtaa johtua että löytää kyllä heti N78 kahdestakin eri tukarista ja yhdistää, mutta pysyy kiinni vain pari sekuntia? Signaali on toki kehno luokkaa -108 mutta SINR kohtalainen. Kerran pysyi sen aikaa kiinni että pääsi speedtestin läpi ja oli heti jotain 300-400 joka olisi about tuplat nykyiseen. Suuntauksella ja antennin tilana ympärisäteilevä/suuntaava ei tunnu olevan vaikutusta.
Vaikea uskoa että tuo signaalikaan olisi niin huono ettei pysy edes yhteydessä? Mökillä taas puhelimella sisätiloissa on N78 samaa luokkaa tai jopa huonompi signaali ja pysyy kyllä kiinni siinä, niin miksi tämä modeemi ei pysy?
Tiedä siitä sitten, olen kokeillut kolmen eri maston kaikki 4G-taajuudet läpi niin loistavalla(800mhz) kuin olemattomalla(2600mhz) signaalilla ja kaikki tekee samoin.Varmaankin se 4G jota käytetään ton 5G:n ohjaamiseen (NSA) on niin huono ettei sinne sitä yhteyttä saada kunnolla muodostettua ja pääset odottamaan tätä seuraavaa 5G-jeesusta, eli SA-aikakautta.
Joo ja siis kun sama toistuu vaikka koko mesh purkkia ei ole kiinni ja on toi uniquitin reititin sen meshin tilalla.Melkein kuulostaisi sellaiselta että jostain syystä mesh ei kättele tuon zte:n kanssa kuin 100Mbps. Ja mitään säätöjä tuohon ei kyllä zte:stä löydy.
En tunne modeemia mutta onkohan tämä sama jossa jollain oli ongelmia jonkun "pätkä" kaapelin kanssa, oire oli ainakin samanlainen.Joo ja siis kun sama toistuu vaikka koko mesh purkkia ei ole kiinni ja on toi uniquitin reititin sen meshin tilalla.
Mulla on noita paketissa olevia catti6sia tossa kasa, avasin sieltä nyt koko reitille uudet ja tilanne pysyy samana.En tunne modeemia mutta onkohan tämä sama jossa jollain oli ongelmia jonkun "pätkä" kaapelin kanssa, oire oli ainakin samanlainen.
Sekoaisikohan automaattinen ristiinkytkentä?Piirsin paintilla hienon kuvan
Zte resetoitu ja ajantasalla päivitykset?Piirsin paintilla hienon kuvan tosta kytkennästä ja variaatioista joita kokeillut
Nythän se modemin ongelma selkenikin .. eli dna versiossa modemissa on seuraavasti....
kiinnostais tietää onko tälle modemille olemassa "ei operaattori" firmistä ?
Eli mitä tää tekee jos nää ottaa pois? Ja mikä kaikki tarkalleen pitää ottaa pois?Sama juttu tääl, modeemi toimii ihan hyvin mut seuraavana päivänä ei auttanu muuko resetti, ongelma selvis menemällä http://192.168.8.1/index.html#tr069config sivulle ja ottaa pois päältä noi asiat.
Hyvä DNA sanon minä.. eli on operaattorilukittu. Laite ostettu viime kesänä DNA:lta ollu siitä asti laatikossa.
Itellä on ainakin DNA default ipv4v6. Se tosin ainakin omalla kohdalla kannattaa laittaa pelkkään v4kun DNA:lla se on defaulttina IPv4.
Piirsin paintilla hienon kuvan tosta kytkennästä ja variaatioista joita kokeillut
No tuo oma ZTE tuli käytettynä Satshopista, mutta mielestäni resetoin sen ainakin kerran.Itellä on ainakin DNA default ipv4v6. Se tosin ainakin omalla kohdalla kannattaa laittaa pelkkään v4
Tää taitaa olla enempi dnan "ominaisuus" kuin zten ongelma.
- Ainiin edit, IPV6 ei toimi ollenkaan, ei saa mitään prefixejä LAN:n siltaavana, eikä reitittävänä suostu reitittämään IPV6:sta läpi
Joo näinhän tuo näyttää menevän vieläkin, tuo keskustelu on tainnut tulla itsellä joka kerta vastaan kun olen tutkinut asiaa tässä vuosien varrella.Tää taitaa olla enempi dnan "ominaisuus" kuin zten ongelma.
Joskus tuon ketjun aikaan joku DNA foorumilla oli saanut ipv6 toimimaan ZTE MF286 Asus yhdistelmällä ipv4 pätki enemmän kuin laki sallii mutta ipv6 tais toimia.Tää taitaa olla enempi dnan "ominaisuus" kuin zten ongelma.
Onko arvot oikeinpäin mulle DNA ilmoittaa DHCP tiedoissa MTU 1464MTU ja MSS pakko asettaa 1500 ja 1460
Mä en ole ikinä nähnyt että laite menisi 5G NSA tilassa 3G:lle, onko se tosiaan mahdollista? No joka tapauksessa tuosta pääsee halutessaan eroon cell lockilla: 5G juttelua
- Laitteesta puuttuu vieläkin lukko jolla sen saisi pakotettua 4G ja 5G tilaan, valintoina on vain 5G NSA ja 5G/4G/3G. Tämä aiheuttaa sen että laite toki tippuu huonolla säällä sinne 3G:n puolelle, ja voi taas nauttia 10m sisään ja 3m ulos yhteyksistä
Sama ongelma täällä Opnsensen ja dnan kanssa. Reititin kyllä saa osoitteen. Kokeilin jopa tehdä sisäverkkoon oman privaatti osoiteavaruuden, mutta joko oma osaaminen loppui kesken, tai tuota ei voi saada toimimaan.Joskus tuon ketjun aikaan joku DNA foorumilla oli saanut ipv6 toimimaan ZTE MF286 Asus yhdistelmällä ipv4 pätki enemmän kuin laki sallii mutta ipv6 tais toimia.
Mä olen vaatimattomilla taidoilla koittanut saada opnsense:ä toimimaan huonolla menestyksellä, osoite tulee mutta en saa menemään läpi.
IPv6:tta ei saa toimimaan toisen reitittimen kanssa, kun mobiilioperaattorit antavat vain yhden verkon /64 prefiksillä. Se Traficomin suositushan on jotain aivan muuta, oliko nyt /56, jolla saisi prefix-delegaatiolla 256 subnetia.tai tuota ei voi saada toimimaan.
Ainiin edit, IPV6 ei toimi ollenkaan, ei saa mitään prefixejä LAN:n siltaavana, eikä reitittävänä suostu reitittämään IPV6:sta läpi.
Ja dna käytössä myös sinulla?Hyvin on IPv6 toiminut. Purkki reitittävänä kun siltaavana ei suostu toimimaan OpenWRT:n kanssa. Hukkaa jatkuvasti IPv4 osoitteen jos siltaavaksi laittaa.
Jos ei IPv6 toimi, niin lähtisin kyllä asiaa selvittämään niistä omista säädöistä.
Kannattaisi tutkailla että onko siinä pfsensessä relay mahdollisuutta tuolle IPv6:lle. Sellaisella se ainakin OpenWRT:n kanssa pelaa ja kaikki laitteet saa julkisen IPv6:n.
Ei ole. Lisäksi tuo on kaamea rajoitus, kun reititin ei voi tehdä IPv6-reititystä eli mitään ipv6-ruleja ei pysty tekemään. Ja operaattorin purkki ei niitä osaa myöskäänKannattaisi tutkailla että onko siinä pfsensessä relay mahdollisuutta tuolle IPv6:lle
No mitähän ihmettä, tuohan voisi selittää erikoisuuksia tuon toimivuudessa jos DNA ilmoittaa tuollaisia arvoja omassa päässä lukittuna nuo MTU 1500 ja MSS 1460...Onko arvot oikeinpäin mulle DNA ilmoittaa DHCP tiedoissa MTU 1464
e: tein jatko-opintoja MTU-header 20+20 =MSS1424
LoitsullaNo mitähän ihmettä, tuohan voisi selittää erikoisuuksia tuon toimivuudessa jos DNA ilmoittaa tuollaisia arvoja omassa päässä lukittuna nuo MTU 1500 ja MSS 1460...
Täytyy kokeilla illalla onko mitään vaikutusta esim tuohon kyykkäämiseen kovalla kuormalla.
Varmaan osaat myös pingin avulla määritellä MTU arvon.lease {
interface "vtnet0";
fixed-address 178.55.7.254;
next-server 178.55.7.253;
option subnet-mask 255.255.255.252;
option routers 178.55.7.253;
option domain-name-servers 62.241.198.245,62.241.198.246;
option host-name "pfSense";
option interface-mtu 1464;
option dhcp-lease-time 7200;
option dhcp-message-type 5;
option dhcp-server-identifier 178.55.7.253;
renew 1 2022/5/16 16:54:24;
rebind 1 2022/5/16 17:39:24;
expire 1 2022/5/16 17:54:24;
}
Ja dna käytössä myös sinulla?
Ei ole. Lisäksi tuo on kaamea rajoitus, kun reititin ei voi tehdä IPv6-reititystä eli mitään ipv6-ruleja ei pysty tekemään. Ja operaattorin purkki ei niitä osaa myöskään
Ei kyllä pidä paikkaansa. PFSensellä pystyy kyllä itse jakelemaan IPv6 osoitteita ja välittämään niitä operaattorilta..
En suosittele ZTE:n siltatilaa Ubiquitin laitteiden kanssa, voi aiheuttaa pätkimistä. Jos sinulla ei ole julkista IP-osoitetta, niin ei ole haittaa olla kaksi reititintä peräkkäin, kunhan niiden IP-osoitealueet ovat eri. Jos on julkinen IP, niin ZTE:n reitittävä tila ja DMZ ajaa siltatilan viran ilman pätkimisiä.Hei.
Mulla on tuo elisan zto7010 purkki ja se toimii reitittimenä. Sit on kotiverkko kytkimellä muissa laitteissa ja mesh 4 purkeissa.
Miten hyvin tuo purkki toimisi jos hommaan edgerouter x purkin perään ja laitan tuon zto:oon siltaavaksi?
Mulla ei ole oikein kokemusta purkkien siltakytkennnöistä että mitä etuja siinä sitten saavutetaan.
Lähinnä ajattelin että saisin muutaman vapaan rj-45 liittimen ja eikös sillä sitten voisi koodata IOT laitteille ihan oman sisäverkon jotta ois "turvallisempi"