Z370 (Coffee lake) LGA1151 emot yleissäie

En nyt haluaisi pahoittaa sun mieltä, mutta nuo osat olisi tarkoitus laittaa tuon kotelon sisään. Sen jälkeen, kun virtojen jälkeen ei savu nouse niin voidaan juoda malja onnistumiselle :D

Joo sitä tarkoitinki että buildin sweetpotissa ollaan. Ollu kiva valita osia, menettää kaikki rahat ja availla lukuisia paketteja. Asennella kiiltäviä osia emoon pöydällä. Tästä eteenpäin onkin hankalampaa. Emon sovitus kun kaikki on kiinni, se ärsyttävä takaliitinpaneeli. Kaikki ne johdot, lähinnä etupaneeli. Sitten tyhjälle kovolle softapuoli josta ei mitään tahdo tulla. Winukalle pitäis joku asennutikku tehdä. Bios päivittää, miten sekin meni. Mitkä asetukset biossiin? Jotain sähkönsäästöjäkö pois ja turbomoodi päälle.

Kuitenkin ku kaikki on tehty niin oon edelleen yhtä paska BF1. Varsinkin ku on uus hiiri ja näppis joihin ei tahdo tottua millään. Sellanen prokkis tää on :lol::facepalm:
 
Tästä se lähtee se alamäki. En löytänyt mitään emolevyn asennusketjua niin kysytään täältä?

Emolevyn kiinnitys ruuvein. Ohjekirjassa (kotelon) kuvassa ruuvit kiinni kaikkiin emon reikiin. Kuitenkin tuossa keskimmäisessä kohdassa on kotelossa vain tuollainen ohjuritappi johon ei saa ruuvia. Eli se jäisi laittamatta. Tuleeko maadoitus ym ongelmia? Onko tämä ihan normaali asia ettei emon keskelle tule ruuvia vaan ohjuri?
 

Liitteet

  • 1BBF60B5-7DA7-44FF-8BFD-6B910ABE6A23.jpeg
    1BBF60B5-7DA7-44FF-8BFD-6B910ABE6A23.jpeg
    723,9 KB · Luettu: 111
Tästä se lähtee se alamäki. En löytänyt mitään emolevyn asennusketjua niin kysytään täältä?

Emolevyn kiinnitys ruuvein. Ohjekirjassa (kotelon) kuvassa ruuvit kiinni kaikkiin emon reikiin. Kuitenkin tuossa keskimmäisessä kohdassa on kotelossa vain tuollainen ohjuritappi johon ei saa ruuvia. Eli se jäisi laittamatta. Tuleeko maadoitus ym ongelmia? Onko tämä ihan normaali asia ettei emon keskelle tule ruuvia vaan ohjuri?
Ihan normaalia. Omassa kotelossa on samanlainen ohjuri. Helpottaa myös emolevyn kohdistamista eikä siitä ole mitään haittaa, pelkästään hyötyä.
 
Tästä se lähtee se alamäki. En löytänyt mitään emolevyn asennusketjua niin kysytään täältä?

Emolevyn kiinnitys ruuvein. Ohjekirjassa (kotelon) kuvassa ruuvit kiinni kaikkiin emon reikiin. Kuitenkin tuossa keskimmäisessä kohdassa on kotelossa vain tuollainen ohjuritappi johon ei saa ruuvia. Eli se jäisi laittamatta. Tuleeko maadoitus ym ongelmia? Onko tämä ihan normaali asia ettei emon keskelle tule ruuvia vaan ohjuri?
Ei tule. Se on vain siksi siinä, että helpompi laittaa muut ruuvit paikalleen, eikä emoa tarvitse kääntää ja vääntää ruuvien laitossa.
 
Kiitos kaikille :lol:

Corsairilla vain sitte virhe ohjekirjassa. Yritin jo pihdeillä vääntää sitä kohdistustappia auki jos siellä olis jenka ja laittaa korokeruuvi (se tavallinen) tilalle. Kysyin sitten täältä vielä. Katkennut olisi.
 
Tästä se lähtee se alamäki. En löytänyt mitään emolevyn asennusketjua niin kysytään täältä?

Emolevyn kiinnitys ruuvein. Ohjekirjassa (kotelon) kuvassa ruuvit kiinni kaikkiin emon reikiin. Kuitenkin tuossa keskimmäisessä kohdassa on kotelossa vain tuollainen ohjuritappi johon ei saa ruuvia. Eli se jäisi laittamatta. Tuleeko maadoitus ym ongelmia? Onko tämä ihan normaali asia ettei emon keskelle tule ruuvia vaan ohjuri?

Taitaa olla ainakin Fractalin koteloissa kaikissa nykyään tuo ohjuritappi. Ei muuta kuin korokkeet niihin muihin reikiin ja emolevy paikalleen, kyllä se kotelo on tuota varten tehty:tup:
 
Kannattaa katsoa että ne kupariset koroketapit menevät kotelossa oikeille kohdille emolevyn ruuvinreikien kanssa. Jos kierrät vaikka kahdeksan tappia niin katso että saat myös kahdeksan ruuvia käytettyä emon kiinnittämiseen. Et taputa itseäsi nimittäin olkapäähän jos joku menee väärään paikkaan ja antaa maat emolevyä vasten.
 
Joo sitä tarkoitinki että buildin sweetpotissa ollaan. Ollu kiva valita osia, menettää kaikki rahat ja availla lukuisia paketteja. Asennella kiiltäviä osia emoon pöydällä. Tästä eteenpäin onkin hankalampaa. Emon sovitus kun kaikki on kiinni, se ärsyttävä takaliitinpaneeli. Kaikki ne johdot, lähinnä etupaneeli. Sitten tyhjälle kovolle softapuoli josta ei mitään tahdo tulla. Winukalle pitäis joku asennutikku tehdä. Bios päivittää, miten sekin meni. Mitkä asetukset biossiin? Jotain sähkönsäästöjäkö pois ja turbomoodi päälle.

Kuitenkin ku kaikki on tehty niin oon edelleen yhtä paska BF1. Varsinkin ku on uus hiiri ja näppis joihin ei tahdo tottua millään. Sellanen prokkis tää on :lol::facepalm:
Itsellä ihan sama vaihe menossa. Tosin romut on vihdoin kotelon sisällä muisteja lukuunottamatta, jotka yhä matkalla. Jäätävä homma kylmiltään saada pelkästään kaikki kamat oikein kytkettyä. Nyt sitten kun sais muistit niin pääsis tuohon bios, OS, softa, tuusaus & softa päivitys rumpaan. Ja siitä sitten kohti ylikellotusta... huoh. Onneksi tulee joulu väliin :D
 
Itsellä ihan sama vaihe menossa. Tosin romut on vihdoin kotelon sisällä muisteja lukuunottamatta, jotka yhä matkalla. Jäätävä homma kylmiltään saada pelkästään kaikki kamat oikein kytkettyä. Nyt sitten kun sais muistit niin pääsis tuohon bios, OS, softa, tuusaus & softa päivitys rumpaan. Ja siitä sitten kohti ylikellotusta... huoh. Onneksi tulee joulu väliin :D
W10 kun käyttää niin tuo ajuri ja päivitysrumbakin menee melko kivuttomasti.
 
Mitä teillä z370 Taichi käyttäjillä bclk on? Hwinfo sanoo itselläni, että 99,9MHz autolla asetus.
 
Mitä teillä z370 Taichi käyttäjillä bclk on? Hwinfo sanoo itselläni, että 99,9MHz autolla asetus.

mulla oli autolla 101, asetin manuaalisesti 100 että ei tuu mitään turhanpäiväsiä harmeja kellotellessa. Kannattaa vaihtaa se 'auto' -> 100, ja sillähän voi hakee sit "viimeset löysät" pois pienellä viilauksella kun on saanu muuten kellotettu prossun ja muistit vakaaksi.

Itte teen yleensä niin että teen ton BCLK-'viilauksen' (eli pienen noston, kokonaisvaikutus n. 50-100mhz riippuen tähdistä) sen jälkeen kun oon pelannu ja leikkiny koneella ja todennu muut kellotukset täysin vakaiksi esim. kolmen-neljän viikon käytön jälkeen. Siihen sit vielä se viimenen esinahan puristus ja tu tö moon!
 
mulla oli autolla 101, asetin manuaalisesti 100 että ei tuu mitään turhanpäiväsiä harmeja kellotellessa. Kannattaa vaihtaa se 'auto' -> 100, ja sillähän voi hakee sit "viimeset löysät" pois pienellä viilauksella kun on saanu muuten kellotettu prossun ja muistit vakaaksi.

Itte teen yleensä niin että teen ton BCLK-'viilauksen' (eli pienen noston, kokonaisvaikutus n. 50-100mhz riippuen tähdistä) sen jälkeen kun oon pelannu ja leikkiny koneella ja todennu muut kellotukset täysin vakaiksi esim. kolmen-neljän viikon käytön jälkeen. Siihen sit vielä se viimenen esinahan puristus ja tu tö moon!
Pitää tuo vielä katsoa läpi. Ei niinkään tuo viimeinen puristus ole niin tärkeää.
 
Pitää tuo vielä katsoa läpi. Ei niinkään tuo viimeinen puristus ole niin tärkeää.

Fine tuning Core Clock with Bclk Changes:
Base clock x Multiplier = frequency in MHz



Recall that multipliers can only be whole numbers. If we only tweak the multiplier, we can only do 4.5, 4.6, 4.7GHz etc. What if I can do 4.5GHz but I cannot do 4.6GHz? Maybe I can stabilize at a frequency above 4.5GHz but below 4.6GHz. To do that we change the Base Clock. The bclk can contain decimals (like 100.1MHz, etc).

Let's say we want to try 4.545GHz. Pick a number relatively close to 100 that when multiplied by something gives us 4545. 101 base clock with 45 core multiplier will do just that. Could I have done 181.8 * 25? Yes. But in general we want to keep bclk as close to 100 as possible to improve stability and decrease headaches.



Old OC:
100 x 45 = 4.5GHz Core clock
100 x 40 = 4.0GHz Cache clock
2133MHz Memory clock
100 x 10 = 1.0GHz Fclk

Base clock set to 101:
101 x 45 = 4.545GHz Core clock
101 x 40 = 4.04GHz Cache clock
2154MHz Memory clock
101 x 10 = 1.1GHz Fclk


If the above passes, we now have a stable 4.545GHz. Maybe we could aim for a higher frequency. Remember that core matters more than cache or ram which matters more than Fclk. This is why it's best to alter base clock to maximize core and simply raise the cache multiplier as far as it will go afterwards. Keep in mind that every time you adjust bclk you are also adjusting cache, Fclk, and ram. Adjust their multipliers accordingly. In my example the base clock change was so slight such adjustments were not necessary.

The higher you go from 100 base clock, the harder it is to stabilize. Generally the stability at 170 bclk and up will vary depending on the motherboard. You will sometimes fail to boot if the bclk is too high. There's usually no good reason to set the base clock above 170 though. With smart math, it should be possible to get very close to any frequency without exceeding 150 bclk. Don't forget that bclk can have decimals.

Kaby Lake Overclocking Guide [With Statistics]

Oma kokemus on se että on paras jättää BCLK-kellotus viimeiseksi, hakee ensin manuaalisesti ihan kaiken kohdalleen muuten. Sit kokeilee nostaa BCLK:ta 101, 102, 103 ja niin edelleen. Jos käytössä on NVME-asemia ym. niin ei kannata missään nimessä lähteä hulluttelemaan yli 105, muuttuu asema aavistuksen epävakaaksi :D

Tai ainakin omaan kellotusmetodiin toi sopii hyvin. Mähän etsin aina sitä korkeinta, käytännössä se usein löytyy metodilla "nostetaan kellotaajuutta kunnes kippaa", säädetään lähelle sitä rajapintaa missä järkevillä volteilla/jännitteillä on vakaa niin CPU, cache kuin muistit. Useimmiten siinä jää "head-roomia" vielä tiristää toi BCLK 101 - 102 irti, viimeset 50Mhz :D

Mitään merkitystähän tuolla ei ole.

*edit*

Ja just ton takia asetan aina aluksi BCLK -> 100. Poistuu sekin randomi kun hakee niitä vakaita kelloja.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Tege toi että auto asetuksilla bclk ei ole 100 on ihan normaalia. Se jonkin verran elää ja tyypillinen vaihteluväli on jotain 99-101 tai jopa vähän enemmänkin. Yleensä noin pieni heitto ei tee vakaudelle mitään paitsi jos on jo kellottanut prossun sinne vakauden rajamaille jolloin toi kannattaa lyödä tasan 100 manuaalisesti.
 
Ja Tege toi että auto asetuksilla bclk ei ole 100 on ihan normaalia. Se jonkin verran elää ja tyypillinen vaihteluväli on jotain 99-101 tai jopa vähän enemmänkin. Yleensä noin pieni heitto ei tee vakaudelle mitään paitsi jos on jo kellottanut prossun sinne vakauden rajamaille jolloin toi kannattaa lyödä tasan 100 manuaalisesti.
Joo tuota elämistä mietin enemmän. Asuksella tapahtui mutta taichilla ei.
 
Joo tuota elämistä mietin enemmän. Asuksella tapahtui mutta taichilla ei.
Himpun tuo ainakin itselläni heittää taichillakin. Joskoon ei niin paljoa. Tuskin nuo sensoritkaan jotka tuota taajuutta mittaa täysin oikeaa tulosta anna.
 
Joo itellä autolla seilaa just tota 99-101 väliä, mitään väliähän tuolla oikeastaan ei ole mutta jos sen mielenrauhan haluaa niin lyö sen 100 manuaalisesti.
 
Olivat autolla sen takia kun tuli sitä nykimistä mutta nyt pistin 100 ja Spread Spectrum disabled niin ei ole ongelmia tullut. Eihän tuo ole kuin sen näyttävyyden takia, että kun on 100, niin kertoimet täsmää.
 
Mitäs arvon raati suosittelis i5 3570k asrock z77 extremen tilalle?
Olen puntaroinut i5-8600k ja i7-8700 non-k mallin kesken.
Emolevyksi tuolle i5 mallille z370 taichia, mutta mikä levy riittäisi tuolle i7 non-k prossulle?
 
Mitäs arvon raati suosittelis i5 3570k asrock z77 extremen tilalle?
Olen puntaroinut i5-8600k ja i7-8700 non-k mallin kesken.
Emolevyksi tuolle i5 mallille z370 taichia, mutta mikä levy riittäisi tuolle i7 non-k prossulle?
Jos kerran päivittämään alkaa,niin i7-8700k ja asrock taichi z370
 
Mitäs arvon raati suosittelis i5 3570k asrock z77 extremen tilalle?
Olen puntaroinut i5-8600k ja i7-8700 non-k mallin kesken.
Emolevyksi tuolle i5 mallille z370 taichia, mutta mikä levy riittäisi tuolle i7 non-k prossulle?
Jos non-K prossua olet hankkimassa niin katsot vaan, että emossa on tarvitsemasi liitännät ja kohtuu hyvät komponentit virransyötöllä. Turhaan ostat kallista lankkua, jos tarkoituksena ei ole kellottaa.
 
Mitäs arvon raati suosittelis i5 3570k asrock z77 extremen tilalle?
Olen puntaroinut i5-8600k ja i7-8700 non-k mallin kesken.
Emolevyksi tuolle i5 mallille z370 taichia, mutta mikä levy riittäisi tuolle i7 non-k prossulle?
Vaihdoin samasta 3570k + Z77 Extreme4 setistä tähän 8700k + Taichi settiin. Mut jos tarkotuksena ei oo kellottaa niin sit voi ostaa halvankin emon ja non-K mallin. Kannattaa vaan olla ihan varma valinnastaan ettei rupea jälkikäteen harmittamaan ku ei voikkaan kiveä kutitella :kahvi:
 
Vaihdoin samasta 3570k + Z77 Extreme4 setistä tähän 8700k + Taichi settiin. Mut jos tarkotuksena ei oo kellottaa niin sit voi ostaa halvankin emon ja non-K mallin. Kannattaa vaan olla ihan varma valinnastaan ettei rupea jälkikäteen harmittamaan ku ei voikkaan kiveä kutitella :kahvi:
No just sitä samaa ajattelin,että vois vähän vaikka kellotella tai jotain :p
 
Jos non-K prossua olet hankkimassa niin katsot vaan, että emossa on tarvitsemasi liitännät ja kohtuu hyvät komponentit virransyötöllä. Turhaan ostat kallista lankkua, jos tarkoituksena ei ole kellottaa.

Vaihdoin samasta 3570k + Z77 Extreme4 setistä tähän 8700k + Taichi settiin. Mut jos tarkotuksena ei oo kellottaa niin sit voi ostaa halvankin emon ja non-K mallin. Kannattaa vaan olla ihan varma valinnastaan ettei rupea jälkikäteen harmittamaan ku ei voikkaan kiveä kutitella :kahvi:

Mitenkä nykyään ku puhutaan muistien nopeuden tärkeydestä. Melkeinpä enemmän kuin prossun äärimmilleen vetämisestä.

Onko kuinka ideaalia hommata esim. tuo non-k 8700, mutta sitten Z370 emo ja tykit muistit joita viritellä.
 
Coffee Lake toimii vaan Z370 emojen kanssa, ei muuta vaihtoehtoakaan täl hetkellä.
 
Mikä siinä on, että ASUS Z370-F ei pysty säätämään kotelon tuulettimia kuin 60-100%? Ei mitään mahdollisuutta 1-60%. Tuossa on DC ja PWM säädöt, mutta vain DC toimii ja se antaa laittaa minimissään 60%. PWM laittaa päälle niin tuulettimet alkavat huutamaan niin lujaa että miltein räjähtävät. Mitä teen väärin?
 
Mikä siinä on, että ASUS Z370-F ei pysty säätämään kotelon tuulettimia kuin 60-100%? Ei mitään mahdollisuutta 1-60%. Tuossa on DC ja PWM säädöt, mutta vain DC toimii ja se antaa laittaa minimissään 60%. PWM laittaa päälle niin tuulettimet alkavat huutamaan niin lujaa että miltein räjähtävät. Mitä teen väärin?


Mene biosiin ja vaihda ko tuulettimien toiminta auto -> pwm.


Sen jälkeen vielä calibroi tuulettimet esim Aisuite3 ohjelman fanexpertillä.
 
Mene biosiin ja vaihda ko tuulettimien toiminta auto -> pwm.
Tuossa on vaihtoehdot että DC tai PWM mutta onko jossain muuallakin vielä jotain mitä pitää muuttaa? Jos laitan tuon PWM päälle niin tuulettimet huutavat täysillä vaikka säätäisi mitä käppyröitä.
 
Tuossa on vaihtoehdot että DC tai PWM mutta onko jossain muuallakin vielä jotain mitä pitää muuttaa? Jos laitan tuon PWM päälle niin tuulettimet huutavat täysillä vaikka säätäisi mitä käppyröitä.


Niin tarkoitatko Biossin vai AiSuite3:n dc/pwm vaihtoehtoja? biosissa on kunkin tuulettimen kohdalla sen toiminta mode tyyliin fan 3:
Chassis Fan 3 Q-Fan Control [PWM Mode]

tuossa lukee oletuksena "auto", vaida siihen "pwm mode". Sen jälkeen calibroi tuulettimet AiSuite3:n Fanexpert ohjelmalla.
 
Tuossa on vaihtoehdot että DC tai PWM mutta onko jossain muuallakin vielä jotain mitä pitää muuttaa? Jos laitan tuon PWM päälle niin tuulettimet huutavat täysillä vaikka säätäisi mitä käppyröitä.

Onko sulla DC vai PWM tuulettimet?
 
Onko sulla DC vai PWM tuulettimet?
Ei niin mitään hajua. Eli siis on kahden tyyppisiä tuulettimia, DC ja PWM? Onko minulla siis DC ja sen takia ei toimi PWM asetuksilla?

Edit. Ahaaa eli siis 4 napaiset on PWM tuulettimia ja 3 napaiset DC tuulettimia? Kaikki tuulettimet ovat 3 napaisia eli siis ei ole mahdollisuuksia säätää enempää? Kaikkea sitä oppii kun tyhmäksi elää.
 
Ei niin mitään hajua. Eli siis on kahden tyyppisiä tuulettimia, DC ja PWM? Onko minulla siis DC ja sen takia ei toimi PWM asetuksilla?

Näinkin voisi veikata. DC tuuletin on volttisäätöinen jossa tuulettimen kierrosnopeutta hallitaan laskemalla ja nostamalla jännitettä. PWM on uudempi tekniikka jossa tuulettimella syötetään jatkuva 12v jännite, ja nopeutta säädellään pulssinleveysmodulaatiolla.

DC tuulettimen liitin on kolmepinninen, PWM neljä.
 
Näinkin voisi veikata. DC tuuletin on volttisäätöinen jossa tuulettimen kierrosnopeutta hallitaan laskemalla ja nostamalla jännitettä. PWM on uudempi tekniikka jossa tuulettimella syötetään jatkuva 12v jännite, ja nopeutta säädellään pulssinleveysmodulaatiolla.

DC tuulettimen liitin on kolmepinninen, PWM neljä.
Selvä homma, menee siis tuulettimet vaihtoon jos haluaa niiden pyörivän järkevää vauhtia työpöytäkäytössä. :hammer:
 
Ei niin mitään hajua. Eli siis on kahden tyyppisiä tuulettimia, DC ja PWM? Onko minulla siis DC ja sen takia ei toimi PWM asetuksilla?

Edit. Ahaaa eli siis 4 napaiset on PWM tuulettimia ja 3 napaiset DC tuulettimia? Kaikki tuulettimet ovat 3 napaisia eli siis ei ole mahdollisuuksia säätää enempää? Kaikkea sitä oppii kun tyhmäksi elää.

ok, eli ei ollu tekniikkaa. sen saa halutessaaan kaupasta hankkimalla esim. Phanteks PWM Fan Hub tuuletinsäädin - 19,00€

johon liittää kolmepinniset tuulettimet ja tuon sitten liittää emon pwm liittimeen.
 
Selvä homma, menee siis tuulettimet vaihtoon jos haluaa niiden pyörivän järkevää vauhtia työpöytäkäytössä. :hammer:
Siellä biosissa on se joku "fan tuning" homma, millä se emolevy käy kaikki tuulettimet läpi ja katsoo alimman mahdollisen pyörimisnopeuden niille. Se pitää ajaa, ennen kuin pystyy säätämään alemmille kierroksille niitä tuulettimia.
 
Pakko lainata ketjua. Kone kasattu, emona Asuksen strix-f. En saa millään boottaamaan, että monitorille saisi mitään eloa. Kone hyrähtää käyntiin, mutta sen jälkeen ei tunnu tapahtuvan mitään. Emon ledeistä palaa joku keltainen perus standby valo, ei varoitusvaloja. Muisteja siirrelly sloteissa, ei tehoa. 2 eri näyttöä kokeillu 3 eri lähdöllä emolta ja myös erilliseltä GTX 1080 näyttikseltä. Näyttis otettu irti ja kokeiltu vielä. Tuulettimet hyrrää ja AIOssa palaa valo. Virtaa siis tuntuis saavan. Prossu korkattu 8600K (mielestäni en aiheuttanut vahinkoa korkatessa).

Apua. Ajatuksia mistä kannattaisi alkaa selvittämään eka?
 
Pakko lainata ketjua. Kone kasattu, emona Asuksen strix-f. En saa millään boottaamaan, että monitorille saisi mitään eloa. Kone hyrähtää käyntiin, mutta sen jälkeen ei tunnu tapahtuvan mitään. Emon ledeistä palaa joku keltainen perus standby valo, ei varoitusvaloja. Muisteja siirrelly sloteissa, ei tehoa. 2 eri näyttöä kokeillu 3 eri lähdöllä emolta ja myös erilliseltä GTX 1080 näyttikseltä. Näyttis otettu irti ja kokeiltu vielä. Tuulettimet hyrrää ja AIOssa palaa valo. Virtaa siis tuntuis saavan. Prossu korkattu 8600K (mielestäni en aiheuttanut vahinkoa korkatessa).

Apua. Ajatuksia mistä kannattaisi alkaa selvittämään eka?

Onko emo kotelossa? Onko jäähyn takapelti/tuki oikein asennettu eikä tee oikosulkua? Eihän oo ylimääräistä kannatintappia tekemässä oikaria?
 
Pakko lainata ketjua. Kone kasattu, emona Asuksen strix-f. En saa millään boottaamaan, että monitorille saisi mitään eloa. Kone hyrähtää käyntiin, mutta sen jälkeen ei tunnu tapahtuvan mitään. Emon ledeistä palaa joku keltainen perus standby valo, ei varoitusvaloja. Muisteja siirrelly sloteissa, ei tehoa. 2 eri näyttöä kokeillu 3 eri lähdöllä emolta ja myös erilliseltä GTX 1080 näyttikseltä. Näyttis otettu irti ja kokeiltu vielä. Tuulettimet hyrrää ja AIOssa palaa valo. Virtaa siis tuntuis saavan. Prossu korkattu 8600K (mielestäni en aiheuttanut vahinkoa korkatessa).

Apua. Ajatuksia mistä kannattaisi alkaa selvittämään eka?
Kaikki piuhat varmasti kiinni? Prossun virtapiuha jne...?
 
Asioita joiden takia mulla on jääny buuttimati:

  • Unohdin takatukirautaan paperisuojan. Paperi tai liima johti sähköä, kone ei käynnistynyt
  • Coolerin takatuessa oli liian ohut kumi, joku EK:n blokki, korjaantui lisäämällä kumia
  • Unohtunut ekstra koroketappi
  • Cpu-cooleri kiristetty liian tiukalle
  • Muistikampa rikki
  • Emolevy kelkka oli taipunut, pikku syvennys paino kiinni emoon
  • Jne.
 
Prossun kannan pinnit suorassa? Emolla sekä 8 ja 24 pinninen virtajohto kiinni?
 
Konetta ei kokeiltu ennen korkkausta. Virtapiuhat tarkistettu. Kokeilin vaihdella muistikampoja, ei vaikutusta.

Mietin sitä että tuossa CPU_FAN pitänee olla jotain kiinni että boottaa? Siirsin siihen AIO pumpusta tulevan 3 pinnisen. Tarttisko kuitenkin 4 pinnisen?

Kaikki nuo muut ehdotetut pitää tarkistaa.
 
Konetta ei kokeiltu ennen korkkausta. Virtapiuhat tarkistettu. Kokeilin vaihdella muistikampoja, ei vaikutusta.

Mietin sitä että tuossa CPU_FAN pitänee olla jotain kiinni että boottaa? Siirsin siihen AIO pumpusta tulevan 3 pinnisen. Tarttisko kuitenkin 4 pinnisen?

Kaikki nuo muut ehdotetut pitää tarkistaa.

Joo siinä pitää olla tuuletin kiinni.

Ota kamat irti kotelosta ja kasaa emoboksin päälle.
 
Konetta ei kokeiltu ennen korkkausta. Virtapiuhat tarkistettu. Kokeilin vaihdella muistikampoja, ei vaikutusta.

Mietin sitä että tuossa CPU_FAN pitänee olla jotain kiinni että boottaa? Siirsin siihen AIO pumpusta tulevan 3 pinnisen. Tarttisko kuitenkin 4 pinnisen?

Kaikki nuo muut ehdotetut pitää tarkistaa.
Tuon ei pitäisi estää boottausta vaikka ei siinä mitään olisikaan, saattaa bootista huutaa, että miksei ole tuuletinta.
Oletko koonut jo ilman koppaa? Ledit palavat vuorotellen ja sammuvat?
 
Tuon ei pitäisi estää boottausta vaikka ei siinä mitään olisikaan, saattaa bootista huutaa, että miksei ole tuuletinta.
Oletko koonut jo ilman koppaa? Ledit palavat vuorotellen ja sammuvat?
Ledit ei ala palamaan. Ainoastaan keltainen standby joka palaa silloin kun virrat ei ole päällä.

Tarkistin piuhat ja nyt ei näytä lähtevän mikään päälle virtanapista. Kaikki piuhat tarkistettu. Äääh... mikäs tälle nyt tuli?

Täytynee huomenna koittaa kasata ilman koteloa. Tosin en tiedä mitä se auttaa kuin että kauhea homma :/
 
Ledit ei ala palamaan. Ainoastaan keltainen standby joka palaa silloin kun virrat ei ole päällä.

Tarkistin piuhat ja nyt ei näytä lähtevän mikään päälle virtanapista. Kaikki piuhat tarkistettu. Äääh... mikäs tälle nyt tuli?

Täytynee huomenna koittaa kasata ilman koteloa. Tosin en tiedä mitä se auttaa kuin että kauhea homma :/
Jos siellä joku vetää oikkariin, niin auttaa sen verran selvittämään. Nuo infoledit pitäisi palaa vuorotellen ja jäädä palamaan jos jotain ongelmaa on, jos ymmärsin manuaalia oikein.
Edit. Ongelma-alueelle triidi pystyyn tietoineen, niin eiköhän selviä.
 
Viimeksi muokattu:
Ledit ei ala palamaan. Ainoastaan keltainen standby joka palaa silloin kun virrat ei ole päällä.

Tarkistin piuhat ja nyt ei näytä lähtevän mikään päälle virtanapista. Kaikki piuhat tarkistettu. Äääh... mikäs tälle nyt tuli?

Täytynee huomenna koittaa kasata ilman koteloa. Tosin en tiedä mitä se auttaa kuin että kauhea homma :/
Heitäppäs nyt kaikki koneen speksit ja mitkä ovat vanhoja ja mitkä uusia osia.
 
Pakko lainata ketjua. Kone kasattu, emona Asuksen strix-f. En saa millään boottaamaan, että monitorille saisi mitään eloa. Kone hyrähtää käyntiin, mutta sen jälkeen ei tunnu tapahtuvan mitään. Emon ledeistä palaa joku keltainen perus standby valo, ei varoitusvaloja. Muisteja siirrelly sloteissa, ei tehoa. 2 eri näyttöä kokeillu 3 eri lähdöllä emolta ja myös erilliseltä GTX 1080 näyttikseltä. Näyttis otettu irti ja kokeiltu vielä. Tuulettimet hyrrää ja AIOssa palaa valo. Virtaa siis tuntuis saavan. Prossu korkattu 8600K (mielestäni en aiheuttanut vahinkoa korkatessa).

Apua. Ajatuksia mistä kannattaisi alkaa selvittämään eka?
Asus ROG STRIX Z370-F GAMING oli kanssa ja sama vika.:D
Pistin emon vaihtoon ja taichi tilalle eikä mitään vikaa lähti heti kulkemaan,kuten pitääkin. Jopa korkkasin 8700k ennen kokeilua,mutta eihän prossua saa rikki kovin helposti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 266
Viestejä
4 550 384
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom