Z370 (Coffee lake) LGA1151 emot yleissäie

Kyllä sen prossun saa valitettavasti rikki, kun kunnolla kiristää AIO:n sen päälle :(

prossu rikki 1.jpg prossu rikki 2.jpg

...Sitä vitutuksen määrää mitä tästäkin seurasi. Eli kahdesta kulmasta selvästi vääntynyt prossu. AIO kun kiristyy nurkista niin näyttäs voimaa riittävän sen verran että prossu antaa periksi. Eipä sinänsä, tuohan on tosin ohut ja helposti taipuva. #¤%&/()= ja voi #¤#%&/ ¤%¤&/(

Niille ketkä uutta konetta kasaa ja tätä threadiä lukee. ELKÄÄ NYT JUMALAUTA KÄYTTÄKÖ SITÄ RUUVIMEISSELIÄ AIO KIRISTÄMISEEN! Pahoittelut voimasanasta.

Eli kone ei käynnistynyt, kun prossun kulmat ei saanu enää kontaktia. Kelasin vähän aikaa ja päätin kokeilla pikkuhiljaa taivutella varovasti nuo kulmat takaisin. Samalla sotkin nestemetallia pitkin piiriä. Lisää vitutusta. Jatkoin silti. Sain omasta mielestäni ne nyt "suoraan" ja levitin nestemetallit uusiksi. Koneeseen kiinni ja virrat päälle...

boot.jpg

SE ON MUUTEN JOULU TÄÄLLÄ! Kiitoksia avusta, varsinkin Kuoliolle tuosta coolerin liikakiristys -vihjeestä :)

Nyt sitten konfaamaan!
 
Oliko sulla tossa IHS paikallaan, kun se on noin läheltä ydintä päässyt taipumaan?
 
Mikä aio tuossa kyseessä? X62 ruuvit vedin sormilla ja lopuksi ruuvarilla.
 
Ja millä sä ton prossun korkkasit? Näyttää kyllä aika brutaalilta
 
Corsairin H110i. Korkkaus meni kivuttomasti, ei siitä tullut vahinkoa.
Onko noissa jotain eroja kiinikeiden suhteen? Tuntuu melkein mahdottomalta, että tuo pääsee rutisutmaan noin paljon. EK:n blokeissahan tuo on rajoitettu, eikä se pääse rutistumaan.
 
Eikös Skylake ollut tätä ohutta piirilevyä jo? Mietin kun silloin käytin corsairia, en tosin h110i:ta vaan sitä 240mm pakettia, niin en kyllä saanut tuohon kuntoon rutistettua vaikka käytinkin ruuvaria. Väärät kiinnikkeet menneet vahingossa?
 
Corsairin H110i. Korkkaus meni kivuttomasti, ei siitä tullut vahinkoa.
Miten helvetissä sää oot onnistunu tuolla rikkomaan tuon? Et kai laittanut "takaraudan" väliin mitään rikkoja ettei liikkuisi (kuten sen kuuluu)? Itse vedin ja vetänyt aina ruuvit meisselillä tappiin asti eikä ongelmia.
 
Noita taipuneita Skylake/Kabylake/Coffeelake PCB-kuvia on google täys, ja toi on se syy minkä takia mä varon noita. Se määrä voimaa mikä riittää pistää ton PCB:n kappaleiksi eijjole mikään suuren suuri, ja esim. korkkaustyökaluilla sekä prossukiinnikkeillä voi tehdä kipeetä.

b3bfe2a4-f592-403b-b6ff-531ea09ccc6e.jpg
 
Noita taipuneita Skylake/Kabylake/Coffeelake PCB-kuvia on google täys, ja toi on se syy minkä takia mä varon noita. Se määrä voimaa mikä riittää pistää ton PCB:n kappaleiksi eijjole mikään suuren suuri, ja esim. korkkaustyökaluilla sekä prossukiinnikkeillä voi tehdä kipeetä.

b3bfe2a4-f592-403b-b6ff-531ea09ccc6e.jpg
Hyvin on tiedossa, yksi kuollut skylake makaa laatikossa (tosin postin tappamana), mutta tuo H110i (ja H100i) on varmasti yksi sellainen jolla ongelmia ei pitäisi olla kun sen oikein asentaa. Tässä täytynyt olla jokin UE lisäksi, kenties tuo taka tukiraudan väliin prikkojen laittaminen, jolloin blokki mahdollisesti kiristyy liikaa.
 
Asensin noctuan 15 mallin ja pelotti kun jäähy on niin tiukas ettei ”pyöri” yhtään. Siinä on jouset jotka homman tekee ja ruuvit saa vetää tappiin asti. Samalla kiva lukea tätä kun asentelee. Äsken sain virrat päälle ja toimii. Kiitos jännityksestä. Oli sopiva ajoitus teillä...
 
Miten helvetissä sää oot onnistunu tuolla rikkomaan tuon? Et kai laittanut "takaraudan" väliin mitään rikkoja ettei liikkuisi (kuten sen kuuluu)? Itse vedin ja vetänyt aina ruuvit meisselillä tappiin asti eikä ongelmia.
Kyllä isännät on pro:ta io-techissä :)

Eli lopullinen oikea vastaus (jos sitä nyt enää haettiin) eli itseä häiritsi tuon backplaten heiluminen ilman elementin asentamista niin laitoin sitten "brikat" sinne taakse jottei heilu. No heiluminen loppui, mutta käytännössä tuosta aiheutuu se, että ruuveja voi kiristää sen brikan verran enemmän = fail. Ja tietty se ruuvimeisselillä loppuun asti vääntäminen + tuo lisätila = epic fail.

No jäipähän tarina kerrottavaksi, jos tuo prossu nyt toimii normisti :D
 
Kyllä isännät on pro:ta io-techissä :)

Eli lopullinen oikea vastaus (jos sitä nyt enää haettiin) eli itseä häiritsi tuon backplaten heiluminen ilman elementin asentamista niin laitoin sitten "brikat" sinne taakse jottei heilu. No heiluminen loppui, mutta käytännössä tuosta aiheutuu se, että ruuveja voi kiristää sen brikan verran enemmän = fail. Ja tietty se ruuvimeisselillä loppuun asti vääntäminen + tuo lisätila = epic fail.

No jäipähän tarina kerrottavaksi, jos tuo prossu nyt toimii normisti :D
Kerkesin jo kauhulla miettiä, että missä kunnossa kaverin prossu on, kun rutistettiin ruuvimeisselillä samanen jäähy tappiin asti. :nb:
 
Kyllä isännät on pro:ta io-techissä :)

Eli lopullinen oikea vastaus (jos sitä nyt enää haettiin) eli itseä häiritsi tuon backplaten heiluminen ilman elementin asentamista niin laitoin sitten "brikat" sinne taakse jottei heilu. No heiluminen loppui, mutta käytännössä tuosta aiheutuu se, että ruuveja voi kiristää sen brikan verran enemmän = fail. Ja tietty se ruuvimeisselillä loppuun asti vääntäminen + tuo lisätila = epic fail.

No jäipähän tarina kerrottavaksi, jos tuo prossu nyt toimii normisti :D
Ei tarvinnut kuin laskea 1+1, sillä normaaliolosuhteissa tuommoinen lopputulos on mahdoton.:geek:
Kerkesin jo kauhulla miettiä, että missä kunnossa kaverin prossu on, kun rutistettiin ruuvimeisselillä samanen jäähy tappiin asti. :nb:
 
Nyt kun on Taichi tulilla niin mitä drivereita siihen kannattaa asentaa? Asrockin sivuilla niitä on 17 kappaletta. Hui! En edes muistanut noita. Olin menossa lataamaan uutta biossia.

Onko tähän vastaus:
A -Lataa kaikki
B -Lataa mitä käytät (kaikki nimet ei mulle kerro mitään)
C -Luota että lankun vakioilla pärjää
 
Tuli just näytettyä 8700k:lle vähän työkalua, suureksi hämmästyksekseni se lähti vielä käyntiin. Viikonloppuna kovaa ajoa siis, pikaisella katsomisella joku 20c lähti lämmöistä pois :comp: Suhteellisen kivuton prosessi itse kiven korkkaaminen, mutta aiheuttaa kyllä helvetisti lisätyötä jos pitää toimiva kone eka purkaa osiin ja saada emolevyt yms ulos eka. Tokihan ton voi suorittaa myös emon ollessa kotelossa, mutta pelasin ite varman päälle ton kiven sockettiin takaisin asettamisen kanssa ja laitoin ihan pöydälle kaikki setit. Nestemetallia laitoin sekä dielle että IHS ihan varmuuden välttämiseksi. Dielle levittyi ihan mukavan helposti mutta IHS olikin sit lievästi hankalampi. Topspuikolla levittelin, pitihän sitä aluksi kokeilla sitä sivellintä mikä mukana tuli mutta aika nopeesti sitä tajus ettei porukka paskaa puhunu kun sano että topspuikolla paras levitellä, siveltimellä sohiminen tuntu about samalta kun ois jotain löysää yrittänyt tunkea jonkinnäköseen onkaloon. Toki eihän mulla tollasesta oo kokemusta niin voin vaan kuvitella sen tuolta tuntuvan.

E: Taichilla jää joku punainen valo palamaan sammuttamisen jälkeenkin, en nyt kerkeä avaamaan koteloa ja kattomaan että mikä, mutta oisko jollakin jotain hajua mikä se vois ees olla?

E2: Oletettavasti BIOS switchin led, ei googlettamisen perusteella saa pois, hohhoijaa... Tosin en tuota aikasemmin ollut edes huomannut niin eipä toi liikaa kai häirihe :D
 
Viimeksi muokattu:
Selvä homma, menee siis tuulettimet vaihtoon jos haluaa niiden pyörivän järkevää vauhtia työpöytäkäytössä. :hammer:

Kyllä ne pyörii järkevää vauhtia, kun ostaa sopivaa vauhtia pyörivät. Oma mielipiteeni on, että 120mm tuulettimille 1000 rpm ja 140mm tuulettimille 800 rpm ovat maksiminopeuksia. Ihan turhaa ostaa nopeammin pyöriviä, koska sitä huminaa ei jaksa kuunnella. Sitten tuollaisen 1000 rpm pyörivän saa tarvittaessa jännitesäädölläkin hidastettua vähintään 600 rpm vauhtiin ja silloin se on niin hiljainen, että pitää korva laittaa viereen, jos aikoo jotain kuulla.
 
Kyllä ne pyörii järkevää vauhtia, kun ostaa sopivaa vauhtia pyörivät. Oma mielipiteeni on, että 120mm tuulettimille 1000 rpm ja 140mm tuulettimille 800 rpm ovat maksiminopeuksia. Ihan turhaa ostaa nopeammin pyöriviä, koska sitä huminaa ei jaksa kuunnella. Sitten tuollaisen 1000 rpm pyörivän saa tarvittaessa jännitesäädölläkin hidastettua vähintään 600 rpm vauhtiin ja silloin se on niin hiljainen, että pitää korva laittaa viereen, jos aikoo jotain kuulla.

Subjektiivisia asioita. Minun mielestä nuokin on yläkanttiin vielä. Itsellä on 700rpm 120mm tuulettimet ja kyllähän nuokin humisee. 500rpm alkaa oleen jo melko vaikea kuulla, rupeaa pattereiden kohina olemaan päällimmäisenä. Tosin yön hiljaisuudessa huomaa silti eron, kun sammuttaa koneen.
 
Kyllä ne pyörii järkevää vauhtia, kun ostaa sopivaa vauhtia pyörivät. Oma mielipiteeni on, että 120mm tuulettimille 1000 rpm ja 140mm tuulettimille 800 rpm ovat maksiminopeuksia. Ihan turhaa ostaa nopeammin pyöriviä, koska sitä huminaa ei jaksa kuunnella. Sitten tuollaisen 1000 rpm pyörivän saa tarvittaessa jännitesäädölläkin hidastettua vähintään 600 rpm vauhtiin ja silloin se on niin hiljainen, että pitää korva laittaa viereen, jos aikoo jotain kuulla.
Tein sellaisen säädön että kopan tuulettimet alkavat soida(lähtevät päälle) vasta 45 asteessa. Pelkkä prossun cooleri siellä vain pyörii eikä se pidä mitään ääntä ja lämmöt pyörii siinä 30-35 työpöytäkäytössä. Eipä kone ime turhaa pölyä itseensä.
 
Subjektiivisia asioita. Minun mielestä nuokin on yläkanttiin vielä. Itsellä on 700rpm 120mm tuulettimet ja kyllähän nuokin humisee. 500rpm alkaa oleen jo melko vaikea kuulla, rupeaa pattereiden kohina olemaan päällimmäisenä. Tosin yön hiljaisuudessa huomaa silti eron, kun sammuttaa koneen.
Näinpä itsellänikin, tosin 140mm tuulettimet. Kotelon takana noita kehtaa vielä pyöritellä ~600rpm (ritilät saksittu pois edestä), mutta katossa (ritilät edessä) ja varsinkin edessä alkaa olla se kipuraja siinä 500rpm paikkeilla. Itse pyörittelen katto/etu tuulettimia ~450rpm lukemilla FD R5:ssa ja kyllähän nuokin vielä kuuluvat kun menee sänkyyn makailemaan. Kiintolevyinä minulla on ainoastaan SSD-asemia, joten niistä ei melua tule.
 
Subjektiivisia asioita. Minun mielestä nuokin on yläkanttiin vielä. Itsellä on 700rpm 120mm tuulettimet ja kyllähän nuokin humisee. 500rpm alkaa oleen jo melko vaikea kuulla, rupeaa pattereiden kohina olemaan päällimmäisenä. Tosin yön hiljaisuudessa huomaa silti eron, kun sammuttaa koneen.

Mun pointti oli lähinnä se, että ei kauheasti kannata ostaa nopeammin pyöriviä, koska ei niitä ainakaan jaksa kuunnella. Oikein ihmetyttää, että ketkä noita 2000 rpm pyöriviä roottoreita oikein ostaa, koska nehän metelöi saman verran kuin joku imuroisi siinä vieressä.

Jos on mahdollisuus säätää tuulettimia, niin silloin jonkun 1000 rpm pyörivän saa aika todennäköisesti tarpeeksi hiljaiseksi. Eikä yhtään nopeammin pyörivää kannata ostaa, koska se metelöi täysillä liikaa. Tosin noi pwm-tuulettimet yleensä pyörii yli 1000 rpm, mutta ei kai siitä ole haittaa, jos minimi on kuitenkin sitten jotain 300 rpm.
 
Päivittyi vihdoin tämän 0901 BIOS:n mukana tuo ME Security firmware ja nyt läpäsee testin not vulnerable.

Äkkiseltään tuntuu jotain VID taulukkoihin liittyviä muuttuneen ja Intelin Speedshift taulukot pyörii herkemmin korkeammilla hertzeillä. Täytyypä viritellä taas koko paketti uudestaan. puuh. :cool::mad:
 
Mitäs emoa nyt suosittelette kun laitoin tuolta Proshopin tarjouksesta tulemaan i7 8700k prossun ja ehtoina olisi että emossa löytyisi Wifi omasta takaa ja suht hyvä äänipiiri niin saisi jättää erillisen äänikortin pois asennuksista? Tietenkin kellottelua tulee aikanaan sitten harrastettua myös.

Muutaman vaihtoehdon löysin mutta onkos muita suosituksia?

Asus MAXIMUS X HERO/WIFI, ATX -emolevy - 339,00€

AsRock Z370 Taichi, ATX -emolevy - 249,00€
Osta taichi. Säästät paljon ja saat samat ominaisuudet, ehkä jopa peremmat oc ominaisuudet.
 
Osta taichi. Säästät paljon ja saat samat ominaisuudet, ehkä jopa peremmat oc ominaisuudet.
Kiitos, lyhyesti ja ytimekkäästi tuli vastaus. Siitä jo niin paljon lukenu kirjotuksia tällä foorumilla niin eiköhän laitella se sitten tilaukseen :geek:
 
Päivittyi vihdoin tämän 0901 BIOS:n mukana tuo ME Security firmware ja nyt läpäsee testin not vulnerable.

Äkkiseltään tuntuu jotain VID taulukkoihin liittyviä muuttuneen ja Intelin Speedshift taulukot pyörii herkemmin korkeammilla hertzeillä. Täytyypä viritellä taas koko paketti uudestaan. puuh. :cool::mad:
Joko tuo 0901 versio on virallinen bios?
 
Voipi olla että taakseppäin hankala mennä kun päivittyi tuo Management Engine tässä samalla. Eipä kyllä tarvetta, kun tuntuu toimivan ihan hyvin.
 
Onko lainkaan kohtuuhintaisia ok-Z370-emoja jossa 6 usb-liitintä takana? 4 ei riittäisi itselleni millään.
 
Onko lainkaan kohtuuhintaisia ok-Z370-emoja jossa 6 usb-liitintä takana? 4 ei riittäisi itselleni millään.
Der8auerin Battle of the cheap -testin voitti msi z370-a pro. Siinähän on 4x3.1usb ja 2x2.0 usb takana.
 
Itselle tuli Asrock fatal1ty itx. Siinä ainakin on ja täällä sitä kehuttiin kovin.
 
Onhan noissa liki jokaisessa 4 USB 3.0 ja pari USB 2.0 tms kokoonpanoja.
 
Ei näyttänyt esim Taichissa olevan kuin 4 usbia takana, sillä c:llä en tee mitään, kun ei ole sitä tukevia laitteita.
 
Ei näyttänyt esim Taichissa olevan kuin 4 usbia takana, sillä c:llä en tee mitään, kun ei ole sitä tukevia laitteita.
Viisi kipaletta niitä on jos oikein tarkkoja ollaan. Voihan tuohon hubinkin laittaa, jos tarvis. On noissa halvemmissakin emoissa USBeja, mutta osa niistä 2.0.
 
Ei näyttänyt esim Taichissa olevan kuin 4 usbia takana, sillä c:llä en tee mitään, kun ei ole sitä tukevia laitteita.
Kuten sanottiin, taichissa on viisi usb-a liitintä. Lisäksi usb-c on backwards compatible, joten oikealla kaapelilla saat siihen ihan mitä vain kiinni.

Eli kuusi siis.
 
Itte asentelin ton 1003 biossin nyt aamulla hero nonwifiin.
Prosessrin kellotukset vakaat samoilla volteilla ku ennenki mut Trident Z 3200mhz cl14 lakkas toimimasta vakaasti XMP profiililla. Joutu nostaa dram voltit 1.350v -> 1.400v
 
Heitin kanssa tuon 1003 biosin maximus x heroon. Ei varmaan mitään sen ihmeempiä eroja 0802 biosiin, testasin myös Ripjaws V 3200MHz CL16 nopeasti memtest86 block move testillä (10/10 pass) XMP päällä ja VCCIO=1,05V VCCSA=1,1V arvoilla, joita käytin aikaisemminkin.

"improve system performance" ei ainakaan toistaiseksi ole mitään nopeutta lisännyt :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 771
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom